ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 грудня 2022 року Чернігів Справа № 620/6647/22
Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді ЖитнякЛ.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом Керівника Козелецької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Санаторій "Десна" про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Санаторій "Десна", в якому просить визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не приведення захисних споруд цивільного стану, а саме протирадіаційного укриття №95033 та №95034 у належний для експлуатації стан, зобов`язавши відповідача вжити організаційних заходів щодо приведення протирадіаційного укриття №95033 та №95034 у придатний стан для використання за цільовим призначенням.
Свої вимоги мотивує тим, що систематичне невжиття визначених законодавством заходів з метою приведення протирадіаційних укриттів, які розміщене на території відповідача, до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.
Суд ухвалою від27.09.2022 відкрив провадження у справі та призначив її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику сторін. Одночасно, встановив відповідачу строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позов.
У встановлений ухвалою про відкриття провадження строк, відповідач відзив на позов не подав. Про розгляд справи повідомлявся належним чином за адресою реєстрації та шляхом направлення ухвали про відкриття провадження на офіційну електронну адресу.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає про таке.
Так, на підставі наказу від 24.05.2021 №062, виданого ГУ ДСНС України у Чернігівській області та посвідчення №5-198 від 24.05.2021, Чернігівським районним управлінням ГУ ДСНС у Чернігівській області у період з 18.06.2021 по 22.06.2021 проведено позапланову перевірку щодо додержання ТОВ «Санаторій «Десна» (код ЄДРПОУ 37839127, місце знаходження: пров.Санаторний,буд.4, с.Ладинка, Чернігівського району, Чернігівської області) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. Об`єктом перевірки є територія, будівлі та споруди ТОВ «Санаторій «Десна» за адресою пров.Санаторіний,4, с.Ладинка, Чернігівський район, Чернігівська область.
За результатами перевірки виявлено ряд порушень, у тому числі, щодо утримання захисних споруд цивільного захисту - протирадіаційних укриттів №95033 та №95034, власником та балансоутримувачем яких є ТОВ «Санаторій «Десна». Порушення зафіксовані у пунктах 36-44 акту від 22.06.2021 №222, який надано для ознайомлення директору ТОВ «Санаторій «Десна» ОСОБА_1 , про що свідчить підпис останньої у вказаному акті.
Перевіркою встановлено ряд порушень вимог Кодексу цивільного захисту України та Наказу МВС України від 09.07.2018 №579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту», зокрема: не обладнано захисну споруди №95033 та №95034 цивільного захисту системою пожежної сигналізації, інженерні комунікації захисних споруд цивільного захисту не пофарбовані відповідно до їх призначення, не проведено перевірку на герметичність сховищ, не проведено технічну інвентаризацію захисної споруди цивільного захисту №95033 тощо.
За результатами перевірки, з метою приведення протирадіаційних укриттів №95033 та №95034 у готовність до використання за призначенням, Чернігівським районним відділом ГУ ДСНС України у Чернігівській області директору ТОВ «Санаторій «Десна» ОСОБА_1 22.06.2021 внесено припис №115 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки зі строком виконання до 22.08.2021.
Відповідно до листа ТОВ «Санаторій «Десна» від01.09.2022 вих.№10 у зв`язку з відсутністю коштів зазначені порушення в приписі від22.06.2021 №115 не усунуті(а.с.38).
Згідно листа від11.08.2022 №703-2899/7002/2 у ГУ ДСНС України в Чернігівській області відсутня інформація про усунення порушень виявлених під час попередніх перевірок. Відповідно постанови Кабінету Міністрів України від13.03.2022 №303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від24.02.2022 №64 «Про введення воєнного стану в Україні», протягом березня-серпня 2022 року ГУ ДСНС та підпорядкованими підрозділами вказаний суб`єкт господарювання не перевірявся (а.с.37).
Таким чином, вказані споруди цивільного захисту не здатні забезпечити захист цивільного населення, а ТОВ «Санаторій «Десна» не вжито належних заходів щодо приведення у відповідність до вимог законодавства захисних споруд - протирадіаційних укриттів №95033 та №95034 до використання за призначенням.
Вважаючи вказану бездіяльність відповідача протиправною, заступник керівника прокуратури звернувся до суду з позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.
Відповідно достатті 131-1 Конституції Українина прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.
Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями2,23 Закону України «Про прокуратуру»тастаттею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.
Згідно із положеннямистатті 23 Закону України «Про прокуратуру»представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.
Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.
В частині 4статті 53 Кодексу адміністративного судочинства Українипередбачено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
В даному випадку, спеціально уповноваженим державною органом на здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту є ГУДСНС України у Чернігівській області. Разом з тим, тривале невиконання відповідачем вимог чинного законодавства щодо приведення у відповідність протирадіаційних укритів, ГУДСНС України у Чернігівській області не виконує свої обов`язки та не вживає необхідних заходів з метою зобов`язання балансоутримувача вчинити певні дії. Наведене стало підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом.
Відповідно достатті 50 Конституції Україникожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.
Статтею 27 Конституції Українитакож визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.
Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від24.02.2022 №64/2022на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який продовжений до 21.11.2022 на підставіуказів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від14.03.2022 №133/2022, від18.04.2022 №259/2022, від17.05.2022 №341/2022, від 12.08.2022 №573/2022.
Відповідно достатті 2 Закону України «Про оборону України»оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.
Згідно ізстаттею 3 Закону України «Про оборону України»підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
Відповідно до пункту 14 частини першоїстатті 2 Кодексу цивільного захисту України(далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.
Цивільним захистом, відповідно достатті 4 Кодексу, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.
Відповідно до пункту 2 частини першоїстатті 21 Кодексугромадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.
Відповідно до частини четвертоїстатті 32 Кодексудля вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.
Відповідно до частини п`ятоїстатті 32 Кодексупорядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138(далі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.
Відповідно до частини восьмоїстатті 32 Кодексуутримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.
Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.
У відповідності до пункту 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.
Відповідно до інформації ТОВ «Санаторій «Десна» від01.09.2022 та облікових карток захисної споруди цивільного стану №95034 та № 95033 захисні споруди перебувають на утриманні ТОВ «Санаторій «Десна».
Згідно із пунктом 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.
Частиною першоюстатті 20 Кодексувизначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.
Згідно із пунктом 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.
Відповідно до пункту 1 Розділу І «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затвердженихнаказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимог).
Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог).
Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.
Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) - здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно доЗакону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.
Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог).
Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.
Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.
За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.
У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).
Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8статті 32 Кодексута пунктом 9 Порядку.
Станом на початок збройної агресії проти України захисні споруди цивільного захисту - протирадіаційні укриття №95034 та № 95033, що розміщені за адресою пров.Санаторний, буд.4 с.Ладинка, Чернігівського району, Чернігівської області, перебувала в стані обмеженої готовності до використання за призначенням, через що не здатна забезпечити захист цивільного населення.
Невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення протирадіаційних укриттів №95034 та № 95033 до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.
Аналогічну правову позицію підтримав Верховний Суд у справі №826/12192/16 (постанова від 03.10.2018) та у справі №820/5164/15 (постанова від 25.07.2019).
Згідно із частинами 1 та 2статті 77 Кодексу адміністративного судочинства Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.
Частинами 1-3статті 90 Кодексу адміністративного судочинства Українипередбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо.
З огляду на сукупність викладених обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Керівника Козелецької окружної прокуратури необхідно задовольнити.
Відповідно до частини другоїстатті 139 Кодексу адміністративного судочинства Українипідстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись ст.ст.12, 72, 139, 241-243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Керівника Козелецької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Санаторій "Десна" про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Товариства з обмеженою відповідальністю "Санаторій "Десна" щодо не приведення захисних споруд цивільного стану, а саме протирадіаційного укриття №95033 та №95034 у належний для експлуатації стан.
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Санаторій "Десна" вжити організаційні заходи щодо приведення протирадіаційного укриття №95033 та №95034 у придатний стан для використання за цільовим призначенням.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції.
Позивач - Керівник Козелецької окружної прокуратури (вул. Євгена Лоскота, 1, смт Козелець, Чернігівська область, 17000, код ЄДРПОУ 02910114).
Позивач - Головне Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області (проспект Миру, 190-А, м. Чернігів, 14037, код ЄДРПОУ 38590042)
Відповідач Товариство з обмеженою відповідальністю "Санаторій "Десна" (провулок. Санаторний, 4, с.Ладинка, Чернігівський район, Чернігівська область, 15570, код ЄДРПОУ 37839127).
Повне рішення суду складено 05.12.2022.
Суддя Л.О. Житняк
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2022 |
Оприлюднено | 07.12.2022 |
Номер документу | 107672078 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Житняк Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні