ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
. 06 грудня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/9320/22
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чеснокової А.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження справу за позовом Селянського (фермерського) господарства "Славнівське" до Міністерства юстиції України про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
26 жовтня 2022 року позивач звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Міністерства юстиції України, в якій з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог просить суд:
визнати протиправною відмову Міністерства юстиції України щодо надання відповіді на адвокатський запит № 17/2746 від 15 липня 2022 року адвоката Яременка Олега Євгеновича для надання правничої допомоги Селянському (фермерському) господарству "Славнівське";
зобов`язати Міністерство юстиції України надати на адвокатський запит № 17/2746 від 15 липня 2022 року адвоката Яременка Олега Євгеновича для надання правничої допомоги Селянському (фермерському) господарству "Славнівське" письмову інформацію.
Позовні вимоги позивач мотивує протиправністю дій відповідача щодо неналежного розгляду його звернення із запитом. Зазначив, що адвокат Яременко Олег Євгенович надає позивачу правничу допомогу на договірних умовах. На адвокатський запит Яременка Олега Євгеновича № 17/2746 від 15 липня 2022 року відповідач протиправно відмовився надавати відповідь у встановленому законом порядку з підстав ненадання до спірного запиту належних доказів на підтвердження повноважень адвоката.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 27 жовтня 2022 року позовну заяву залишено без руху через невідповідність останньої вимогам статей 160-161 Кодексу адміністративного судочинства України.
Ухвалою суду від 09 листопада 2022 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) в порядку статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України.
У відзиві на позов відповідач наполягав на безпідставності позовних вимог та вказував на те, що адвокатський запит Яременка Олега Євгеновича № 17/2746 від 15 липня 2022 року розглянутий належним чином. За результатами опрацювання вказаного звернення відповідач надав вмотивоване роз`яснення щодо порядку звернення адвоката в інтересах підприємства до Міністерства юстиції України. Наголосив на тому що для отримання будь-якої інформації від Міністерства юстиції України необхідне надання оформлених належним чином документів на підтвердження повноважень представника ініціатора звернення.
Відповідно до приписів статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи щодо оскарження бездіяльності суб`єкта владних повноважень або розпорядника інформації щодо розгляду звернення або запиту на інформацію.
Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
Адвокат Яременко О.Є. звернувся до Міністерства юстиції України з адвокатським запитом № 17/2746 від 15 липня 2022 року у якому просив надати таку інформацію:
"коли (точна дата) Міністерством юстиції України було отримано копію рішення від 28.04.2021 року Господарського суду міста Києва у справі № 910/3111/20?
коли (точна дата) Міністерством юстиції України було отримано копію постанови від 19.10.202Іроку Північного апеляційного господарського суду у справі № 910/3111/20?
чи забезпечено Міністерством юстиції України, на підставі зазначених вище судових рішень та п.17 Порядку розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції, внесення відповідних відомостей до реєстрів відповідно до закону?
якщо так, то коли забезпечено внесення відповідних відомостей до реєстрів відповідно до закону та внесення яких саме відомостей відповідно до закону забезпечено?
якщо ні, то чому внесення відповідних відомостей до реєстрів відповідно до закону не було забезпечене?".
До адвокатського запиту № 17/2746 від 15 липня 2022 року адвокатом долучена копія свідоцтва про право на зайняття адвокатською діяльністю серія ПТ № 1470 від 07 липня 2015 року; копія ордера серії ВІ № 1088353 від 09 травня 2022 року та витяг із договору про надання правничої допомоги № 126 від 03 квітня 2019 року, який містить положення пунктів 1.1 та 2.4 Договору.
За результатами розгляду зазначеного адвокатського запиту Міністерство юстиції України повідомило, що останнє розглянуло адвокатський запит від 15 липня 2022 року № 17/2746 (вх. № 80297-33-22 від 25 липня 2022 року) щодо надання інформації та визнало за необхідне надати такі роз`яснення:
"Відповідно до частин першої та четвертої статті 26 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" (далі Закон) адвокатська діяльність здійснюється на підставі договору про надання правової допомоги. Документами, що посвідчують повноваження адвоката на надання правової допомоги, можуть бути: договір про надання правової допомоги; довіреність; ордер; доручення органу (установи), уповноваженого законом на надання безоплатної правової допомоги.
Адвокат зобов`язаний діяти в межах повноважень, наданих йому клієнтом, у тому числі з урахуванням обмежень щодо вчинення окремих процесуальних дій.
Згідно з підпунктом 12.4 пункту 12 Положення про ордер на надання правничої (правової) допомоги, затвердженого рішенням Ради адвокатів України від 12 квітня 2019 року № 41, ордер повинен містити наступні реквізити, зокрема, назву органу, у якому надається правова допомога адвокатом із зазначенням, у випадку необхідності, виду адвокатської діяльності відповідно до статті 19 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність".
Водночас, у долученому до адвокатського запиту ордері серії ВІ № 1088353 від 09 травня 2022 року у графі, в якій має бути зазначено назву органу, в якому надається правова допомога, вказано Полтавський окружний адміністративний суд.
Зазначений ордер не передбачає повноважень адвоката на представництво інтересів Селянського (фермерського) господарства "Славінське" (далі - СФГ "Славінське") в Міністерстві юстиції України.
Крім того, наданий витяг з договору про надання правової допомоги від 03 квітня 2019 року № 126 визначає повноваження повіреного на представництво інтересів довірителя в судах.
З огляду на зазначене, запитувана інформація може бути надана після підтвердження належним чином права на представництво інтересів СФГ' у "Славінське" в Міністерстві юстиції України".
Вважаючи свої права порушеними фактичним ненаданням Міністерством юстиції України відповіді на порушені питання, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та аргументам учасників справи, суд виходить з такого.
Статтею 131-2 Конституції України встановлено, що для надання професійної правничої допомоги в Україні діє адвокатура.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 1 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" адвокатська діяльність - незалежна професійна діяльність адвоката щодо здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту.
За правилами частини першої статті 4 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" адвокатська діяльність здійснюється на принципах верховенства права, законності, незалежності, конфіденційності та уникнення конфлікту інтересів.
Статтею 19 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" передбачено, що видами адвокатської діяльності є: 1) надання правової інформації, консультацій і роз`яснень з правових питань, правовий супровід діяльності юридичних і фізичних осіб, органів державної влади, органів місцевого самоврядування, держави; 2) складення заяв, скарг, процесуальних та інших документів правового характеру; 3) захист прав, свобод і законних інтересів підозрюваного, обвинуваченого, підсудного, засудженого, виправданого, особи, стосовно якої передбачається застосування примусових заходів медичного чи виховного характеру або вирішується питання про їх застосування у кримінальному провадженні, особи, стосовно якої розглядається питання про видачу іноземній державі (екстрадицію), а також особи, яка притягається до адміністративної відповідальності під час розгляду справи про адміністративне правопорушення; 4) надання правової допомоги свідку у кримінальному провадженні; 5) представництво інтересів потерпілого під час розгляду справи про адміністративне правопорушення, прав і обов`язків потерпілого, цивільного позивача, цивільного відповідача у кримінальному провадженні; 6) представництво інтересів фізичних і юридичних осіб у судах під час здійснення цивільного, господарського, адміністративного та конституційного судочинства, а також в інших державних органах, перед фізичними та юридичними особами; 7) представництво інтересів фізичних і юридичних осіб, держави, органів державної влади, органів місцевого самоврядування в іноземних, міжнародних судових органах, якщо інше не встановлено законодавством іноземних держав, статутними документами міжнародних судових органів та інших міжнародних організацій або міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України; 8) надання правової допомоги під час виконання та відбування кримінальних покарань; 9) захист прав, свобод і законних інтересів викривача у зв`язку з повідомленням ним інформації про корупційне або пов`язане з корупцією правопорушення. Адвокат може здійснювати інші види адвокатської діяльності, не заборонені законом.
Положеннями статті 20 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" передбачено, що під час здійснення адвокатської діяльності адвокат має право вчиняти будь-які дії, не заборонені законом, правилами адвокатської етики та договором про надання правової допомоги, необхідні для належного виконання договору про надання правової допомоги, зокрема: 1) звертатися з адвокатськими запитами, у тому числі щодо отримання копій документів, до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб, підприємств, установ, організацій, громадських об`єднань, а також до фізичних осіб (за згодою таких фізичних осіб); 2) представляти і захищати права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб у суді, органах державної влади та органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності, громадських об`єднаннях, перед громадянами, посадовими і службовими особами, до повноважень яких належить вирішення відповідних питань в Україні та за її межами; 3) ознайомлюватися на підприємствах, в установах і організаціях з необхідними для адвокатської діяльності документами та матеріалами, крім тих, що містять інформацію з обмеженим доступом; 4) складати заяви, скарги, клопотання, інші правові документи та подавати їх у встановленому законом порядку; 5) доповідати клопотання та скарги на прийомі в посадових і службових осіб та відповідно до закону одержувати від них письмові мотивовані відповіді на ці клопотання і скарги; 6) бути присутнім під час розгляду своїх клопотань і скарг на засіданнях колегіальних органів та давати пояснення щодо суті клопотань і скарг; 7) збирати відомості про факти, що можуть бути використані як докази, в установленому законом порядку запитувати, отримувати і вилучати речі, документи, їх копії, ознайомлюватися з ними та опитувати осіб за їх згодою; 8) застосовувати технічні засоби, у тому числі для копіювання матеріалів справи, в якій адвокат здійснює захист, представництво або надає інші види правової допомоги, фіксувати процесуальні дії, в яких він бере участь, а також хід судового засідання в порядку, передбаченому законом; 9) посвідчувати копії документів у справах, які він веде, крім випадків, якщо законом установлено інший обов`язковий спосіб посвідчення копій документів; 10) одержувати письмові висновки фахівців, експертів з питань, що потребують спеціальних знань; 11) користуватися іншими правами, передбаченими цим Законом та іншими законами.
У відповідності до частини першої статті 24 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" адвокатський запит - письмове звернення адвоката до органу державної влади, органу місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та підпорядкування, громадських об`єднань про надання інформації, копій документів, необхідних адвокату для надання правової допомоги клієнту. До адвокатського запиту додаються посвідчені адвокатом копії свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю, ордера або доручення органу (установи), уповноваженого законом на надання безоплатної правової допомоги. Вимагати від адвоката подання разом з адвокатським запитом інших документів забороняється.
Частиною другою статті 26 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" визначено, що ордер - письмовий документ, що у випадках, встановлених цим Законом та іншими законами України, посвідчує повноваження адвоката на надання правової допомоги. Ордер видається адвокатом, адвокатським бюро або адвокатським об`єднанням та повинен містити підпис адвоката. Рада адвокатів України затверджує типову форму ордера.
Частиною четвертою зазначеної статті передбачено, що адвокат зобов`язаний діяти в межах повноважень, наданих йому клієнтом, у тому числі з урахуванням обмежень щодо вчинення окремих процесуальних дій.
Згідно з підпунктом 12.4 пункту 12 Положення про ордер на надання правничої (правової) допомоги, затвердженого рішенням Ради адвокатів України від 12 квітня 2019 року № 41 (із змінами, внесеними рішенням Ради адвокатів України від 17 листопада 2020 року № 118), ордер повинен містити наступні реквізити, зокрема, назву органу, у якому надається правова допомога адвокатом із зазначенням, у випадку необхідності, виду адвокатської діяльності відповідно до статті 19 Закону. Під назвою органу розуміється як безпосередньо назва конкретного органу так і назва групи органів визначених пунктом 2 частини першої статті 20 Закону (наприклад, судові органи, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, органи досудового слідства, правоохоронні органи тощо).
Аналогічну позицію щодо зазначення в ордері в графі назва органу, безпосередньо назви конкретного органу або назви групи органів викладено в постанові Великої Палати Верховного Суду від 05 червня 2019 року у справі № 9901/847/18.
Згідно з вимогами частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Разом із тим позивач вважає, що Міністерство юстиції України протиправно відмовило у наданні інформації на адвокатський запит № 17/2746 від 15 липня 2022 року.
Суд не погоджується з такою позицією позивача, оскільки документи, приєднані адвокатом Яременко О.Є. до адвокатського запиту № 17/2746 від 15 липня 2022 року фактично унеможливлюють встановити коло його повноважень, а відтак по своїй суті не відповідають вимогам чинного законодавства.
Так, в ордері на надання правової допомоги серії ВІ № 1088353 від 09 травня 2022 року адвокат посилається на Договір про надання правової допомоги від 03 квітня 2019 року № 126, однак до запиту надає лише витяг з нього, який містить пункти 1.1 та 2.4 Договору такого змісту: "1.1 Повірений зобов`язується здійснити представництво або надати інші види правової допомоги Довірителю на умовах і в порядку, що визначені Договором, а Довіритель зобовязується оплатити надання правової допомоги та фактичні витрати, необхідні для виконання Договору.
2.4 При здійсненні представництва у судах під час адміністративного судочинства Повірений має право на вчинення від імені Довірителя усіх процесуальних дій, які може вчиняти ця особа, в тому числі, має право повністю або частково відмовитися від адміністративного позову, визнати адміністративний позов, змінити адміністративний позов, досягнути примирення, передати повноваження представника іншій особі (передоручення), оскаржити судове рішення".
Аналіз змісту витягу з Договору від 03 квітня 2019 року № 126 дає підстави вважати, що адвокат Яременко О.Є. уповноважений С(Ф)Г "Славнівське" виключно на діяльність, пов`язану з представництвом інтересів підприємства в судах адміністративної юстиції.
Жодних інших повноважень адвоката наданий відповідачу витяг з Договору не передбачає.
Саме про ці обставини Міністерство юстиції України повідомило адвокату Яременку О.Є. у відповіді на адвокатський запит № 63289/80297-33-22/33.1.1 від 02 серпня 2022 року.
Погоджуючись з позицією позивача про те, що представництво за орденом адвокат може здійснювати тільки в цивільному, господарському, адміністративному, конституційному судочинстві, у виконавчому провадженні та під час розгляду справ про адміністративні правопорушення, суд вказує на те, що вказані обставини не виключають обов`язку адвоката з метою отримання інформації в межах діяльності з надання правничої допомоги фізичним та юридичним особам щодо надання належних, вичерпних, достатніх та допустимих доказів на підтвердження своїх повноважень.
Натомість у дослідженому судом випадку приєднані до адвокатського запиту документи об`єктивно виключають можливість встановити наявність у адвоката Яременко О.Є. будь-яких інших повноважень, крім представництва інтересів позивача в судах адміністративної юстиції.
Таким чином, відмова Міністерства юстиції України у ненаданні запитуваної інформації на адвокатський запит № 17/2746 від 15 липня 2022 року адвоката Яременка О.Є. є правомірною, а отже, підстави для задоволення позову відсутні.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-245, 263 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
. У задоволенні позову Селянського (фермерського) господарства "Славнівське" (вул. Молодіжна, 7, с. Вітрова Балка, Полтавська область, 39214, ЄДРПОУ 21066440) до Міністерства юстиції України (вул. Городецького, 13, м. Київ 1, 01001, ЄДРПОУ 00015622) про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на це рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя А.О. Чеснокова
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.12.2022 |
Оприлюднено | 08.12.2022 |
Номер документу | 107697345 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на доступ до публічної інформації |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
А.О. Чеснокова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні