ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/5202/22
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 грудня 2022 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Судді-доповідача: Бужак Н. П.
Суддів: Костюк Л.О., Степанюка А.Г.
За участю секретаря: Шевченко Е.П.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, як відокремлений підрозділ ДПС на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 09 серпня 2022 року, суддя Вєкуа Н.Г., у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕЙДІДІ ОІЛ» до Головного управління ДПС у м. Києві як відокремленого підрозділу ДПС про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,-
У С Т А Н О В И Л А:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕЙДІДІ ОІЛ» звернулось до Окружного адміністративного суду м. Києва з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень Головного управління ДПС у м. Києві від 11 червня 2021 №0494100902, згідно якого до товариства застосовано штрафну (фінансову) санкцію у розмірі 538760 грн, від 11 червня 2021 № 0492260902, згідно якого до товариства застосовано штрафну (фінансову) санкцію в розмірі 40 000 грн.
Відповідно до рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 09 сервня 2022 року адміністративний позов задоволено повністю.
Не погоджуючись із зазначеним судовим рішенням, Головне управління ДПС у м Києві, як відокремлений підрозділ ДПС подало апеляційну скаргу в якій просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 09.08.2022 та ухвалити нове судове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
Перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, заслухавши осіб, що з`явились в судове засідання, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Судом першої інстанції встановлено, що у період з 22 квітня 2021 року по 30 квітня 2021 року включно головними державними ревізорами-інспекторами Головного управління ДПС в Одеській області на підставі наказу на проведення фактичної перевірки від 22 квітня 2021 року № 2635-н та направлень № 4528 та 4529 від 22 квітня 2021 року було проведено фактичну перевірку господарської одиниці Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕЙДІДІ ОІЛ», а саме акцизного складу з уніфікованим номером - 1015504 (АЗС), що розташований за адресою: Одеська область, Біляївський район, село Усатове, за межами населеного пункту 462 км + 950 м автошляху Київ-Одеса, результати якої оформлено Актом фактичної перевірки від 05 травня 2021 року за реєстраційним № 8914/15-32-09-06/43636319.
За заслідками перевірки було виявлено наступні порушення вимог чинного законодавства, зокрема:
- пп. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 та п. 12, п. 18 підрозділу 5 розділу XX Податкового кодексу України, за порушення яких передбачена відповідальність згідно із п. 128-1.1 ст. 128-1 цього Кодексу;
- п. 12 ст. З Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», за порушення якого передбачена відповідальність згідно ст. 20 вказаного Закону.
Не погоджуючись із висновками перевірки, ТОВ «ЕЙДІДІ ОІЛ» було подано заперечення від 21.05.2021 року № б/н (вх. Головне управління ДПС в Одеській області від 24.05.2021 № 39506/6) на висновки перевірки та факти, що викладені в Акті перевірки від 05.05.2021 року.
За результатами розгляду заперечень ГУ ДПС в Одеській області оформлено висновок «Про результати розгляду заперечень» № 5552/КПР/15-32-09-06-08 від 07.06.2021 року, згідно якого заперечення були враховані частково. Враховуючи зміст поданих ТОВ «ЕЙДІДІ ОІЛ» заперечень від 21.05.2021 року № б/н та практику розгляду скарги на рівні ДПС України, згідно якої факт нестачі не свідчить про порушення порядку ведення обліку товарно-матеріальних цінностей, висновки акту фактичної перевірки від 05.05.2021 року № 8914/15-32-09- 06/43636319 вирішено викласти в іншій редакції., а саме:
«розділ 3 «Перевіркою встановлено» абзац 10 та 11 необлікований товар (нестача) дизельне паливо в кількості 3050 л. на загальну суму 73 200 грн. «виключити»; абзац 6 - за порушення п. 12 ст. З Закону України від 06.07.1995 № 265/95- ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (зі змінами) передбачена відповідальність згідно ст. 20 вищевказаного Закону; абзац 9 за порушення п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 та п. 12 п. 18 підрозділу 5 розділу XX Перехідних положень ПКУ від 02.12.2010 року № 2755-VI (зі змінами), передбачена відповідальність згідно із п. 128.1. ст. 128.1 цього Кодексу; розділ 4 «Висновок перевірки» викласти в такій редакції: пункт 1 За порушення пп.230.1.2 п. 230.1 ст. 230 та п. 12 п. 18 підрозділу 5 розділу XX Перехідних положень ПКУ від 02.12.2010 року № 2755-ХІ (зі змінами та доповненнями), передбачена відповідальність згідно із п. 128-1.1 ст. 128-1 цього Кодексу (залишити без змін); пункт 2 за порушення п. 12 ст. З Закону України від 06.07.1995 № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (зі змінами), в частині неналежного (не у встановленому законодавством порядку) ведення обліку товарних запасів на складах та за місцем їх реалізації за адресою: Одеська область, Біляївський район, с. Усатове, автошлях Київ-Одеса, 462 км + 950 м (акцизний склад - уніфікований номер 1015504) паливо дизельне у кількості 15975 літрів на загальну суму - 269380 грн. (надлишок)».
На підставі вищезазначених висновків, податковим органом прийняті наступні податкові повідомлення - рішення від 11.06.2021 року:
- № 0494100902, згідно якого до ТОВ «ЕЙДІДІ ОІЛ» за порушення п.12 ст. 3 Закону України від 06.07.1995 р. № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», а саме за здійснення реалізації товарів, які не обліковані у встановленому порядку, застосовано штрафну(фінансову) санкцію на суму 538 760,00 грн. (п`ятсот тридцять вісім сімсот шістдесят гривень 00 копійок);
- № 0492260902, згідно якого до ТОВ «ЕЙДІДІ ОІЛ» за порушення пп. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Податкового кодексу України, а саме за не обладнання витратомірами - лічильниками та рівнемірами - лічильниками на кожному місці відпуску пального та резервуарі на акцизному складі, застосовано штрафну (фінансову) санкцію на суму 40 000,00 грн. (сорок тисяч гривень 00 копійок).
Не погоджуючись з висновками акту перевірки та винесеними за результатами перевірки податковими повідомленнями-рішеннями, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи оцінку правовідносинам, що виникли у справі, колегія суддів зазначає наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, урегульовано Податковим кодексом України (далі-ПК України). Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Згідно з п. 61.1 ст. 61 ПК України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Відповідно до п.п. 19-1.1.16 п. 19-1.1 ст. 19-1 ПК України контролюючі органи здійснюють заходи щодо запобігання та виявлення порушень законодавства у сфері виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів та пального.
За приписами підпунктів 20.1.4, 20.1.43 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи мають право:
- проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення;
- проводити у визначеному законодавством порядку перевірку показників, пов`язаних із визначенням об`єктів оподаткування та із своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплатою усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, виконанням законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Відповідно до пункту 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) (підпункт 75.1.3).
Стаття 80 ПК України визначає порядок проведення фактичної перевірки.
Пунктом 80.1 статті 80 ПК визначено, що фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи).
Пунктом 81.1 ст.81 ПК України передбачено, що посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів:
- направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу;
- копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу;
- службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.
При пред`явленні направлення платнику податків та/або посадовим (службовим) особам платника податків (його представникам або особам, які фактично проводять розрахункові операції) такі особи розписуються у направленні із зазначенням свого прізвища, імені, по батькові, посади, дати і часу ознайомлення.
У разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) розписатися у направленні на перевірку посадовими (службовими) особами контролюючого органу складається акт, який засвідчує факт відмови. У такому випадку акт про відмову від підпису у направленні на перевірку є підставою для початку проведення такої перевірки.
Щодо податкового повідомлення-рішення від 11 червня 2021 року №0492260902, згідно якого до ТОВ «ЕЙДІДІ ОІЛ» за порушення пп. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Податкового кодексу України, а саме за не обладнання витратомірами - лічильниками та рівнемірами - лічильниками на кожному місці відпуску пального та резервуарі на акцизному складі, застосовано штрафну (фінансову) санкцію на суму 40 000,00 грн (сорок тисяч гривень 00 копійок), суд зазначає наступне.
Відповідно до п.п.230.1.2 п.230.1 ст.230 ПКУ акцизні склади, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізація пального, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на акцизному складі, та рівнемірами-лічильниками рівня таких товарів (продукції) у резервуарі, а для скрапленого газу (пропану або суміші пропану з бутаном), інших газів, бутану, ізобутану за кодами згідно з УКТ ЗЕД 2711 12 11 00, 2711 12 19 00, 2711 12 91 00, 2711 12 93 00, 2711 12 94 00, 2711 12 97 00, 2711 13 10 00, 2711 13 30 00, 2711 13 91 00, 2711 13 97 00, 2711 14 00 00, 2711 19 00 00, 2901 10 00 10 - також можуть бути обладнані пристроями для вимірювання рівня або відсотка пального у резервуарі на кожному введеному в експлуатацію стаціонарному резервуарі, розташованому на акцизному складі.
Витратоміри-лічильники та резервуари повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, проведені відповідно до законодавства, а рівнеміри-лічильники повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, або калібрування, проведені відповідно до законодавства. У разі відсутності позитивного результату повірки або оцінки відповідності, або калібрування витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників для цілей цього Кодексу акцизні склади, на яких вони розташовані, вважаються необладнаними витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками.
Паливо роздавальні колонки та/або оливо роздавальні колонки, встановлені на акцизних складах, на які є позитивні результати повірки або оцінка відповідності, проведені відповідно до законодавства, виконують функції витратомірів-лічильників.
Платники податку - розпорядники акцизних складів зобов`язані зареєструвати:
а) усі розташовані на акцизних складах резервуари, введені в експлуатацію, витратоміри-лічильники та рівнеміри-лічильники у розрізі акцизних складів - в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі (далі ЄДР);
б) усі акцизні склади - в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.
Один акцизний склад може бути зареєстрований виключно одним розпорядником акцизного складу. Один розпорядник акцизного складу може зареєструвати один і більше акцизних складів.
Забороняється здійснення реалізації пального без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників, рівнемірів-лічильників та резервуарів, без реєстрації акцизного складу.
Відповідно до підрозділу 5 розділу XX ПКУ розпорядники акцизних складів відповідно до вимог цього Кодексу зобов`язані обладнати акцизні склади витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами-лічильниками та зареєструвати їх в ЄДР у такі строки:
- акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких перевищує 20000 куб. метрів, - не пізніше 1 липня 2019 року;
- акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких перевищує 1000 куб. метрів, але не перевищує 20000 куб. метрів, - не пізніше 1 жовтня 2019 року;
- акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 куб. метрів, - не пізніше 1 січня 2020 року.
Інформація щодо розташованих на акцизному складі пального стаціонарних резервуарів та установлених на них витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників міститься у ЄДР у вигляді Довідки про розпорядника акцизного складу пального, акцизні склади пального, розташовані на них резервуари пального, витратоміри та рівнеміри та Довідки про зведені за добу підсумкові облікові дані щодо обсягів обігу (отримання/відпуску) та залишків пального на акцизному складі пального, форми яких затверджені наказом Міністерства фінансів України від 27.11.2018 № 944.
Порядок ведення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів - лічильників рівня пального у резервуарі, передачі облікових даних з них електронними засобами зв`язку до контролюючих органів затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 22 листопада 2017 року № 891 (далі - Порядок № 891).
Пунктом 2 Порядку № 891 визначено, що:
1) витратомір-лічильник - законодавчо регульований засіб вимірювальної техніки, призначений для безперервного вимірювання, запам`ятовування та відображення у фактичних умовах вимірювання кількості пального, що проходить через вимірювальний перетворювач у закритих, повністю заповнених трубопроводах;
2) рівнемір - лічильник рівня пального у резервуарі - законодавчо регульований засіб вимірювальної техніки, призначений для вимірювання рівня пального, за яким обчислюється об`єм пального, що перебуває у резервуарі, за градуювальною таблицею резервуара.
Судом встановлено, що перевіркою АЗС розташованої за адресою: с. Марківці, Тисменицького району, що належить ТОВ "Енерго Трейд Інвест", встановлено несвоєчасна реєстрація в "Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі" шести рівнемірів-лічильників рівня пального на введеному в експлуатацію резервуарі, розташованому на акцизному складі та чотирьох витратомірів-лічильників обладнаних 9 кранами пістолетного типу на місці відпуску пального наливом з акцизного складу.
Відповідальність за вказане порушення встановлена п.1281.1 ст.1281 ПКУ, а саме: не обладнання та/або відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі рівнеміра-лічильника на введеному в експлуатацію резервуарі, розташованому на акцизному складі, та/або витратоміра-лічильника на місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованого на акцизному складі, тягне за собою накладення штрафу в розмірі 20000 гривень за кожний необладнаний резервуар та/або незареєстрований рівнемір-лічильник, а також за кожне необладнане місце відпуску пального наливом з акцизного складу або за кожне місце отримання та відпуску спирту етилового, та/або незареєстрований витратомір-лічильник / витратомір-лічильник спирту етилового.
Відповідно до пункту 18 підрозділу 5 розділу XX ПК України норми п.128-1.1 ст.128-1 цього Кодексу застосовуються з 1 квітня 2020 року - до розпорядників акцизних складів, на яких розташовано резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 куб. метрів (крім розпорядника акцизного складу, який до 1 липня 2019 року не підпадав під визначення платника податку відповідно до пункту 212.1 статті 212 цього Кодексу).
Відповідно до Акта перевірки від 05.05.2021 р. зазначено: «Враховуючи, що паливо дизельне отримано на акцизний склад до реєстрації витратомірів - лічильників та рівнемірів-лічильників, а саме 23.10.2020 та 29.10.2020, чим було порушено пп. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 ПК України».
Як встановлено судом, згідно з Договором піднайму об`єкту від 01.08.2020 № 29/1, укладеного із ТОВ «КЛЕВЕР 2021», ТОВ ЕЙДІДІ ОІЛ» прийняло в тимчасове платне користування окреме індивідуально визначене майно - нежиле приміщення за адресою Одеська область, Біляївський район, село Усатове, за межами населеного пункту 462 км + 950 м автошляху Київ-Одеса, а саме: «Об`єкт» під № 8 «Бензоколонка» та земельну ділянку площею 50 кв. м. згідно договору піднайму (суборенди) від 01.08.2020 № 29.
За вказаною адресою ТОВ «ЕЙДІДІ ОІЛ» зареєстровано акцизний склад з уніфікованим номером - 1015504, на якому знаходяться наступні потужності:
- резервуар сталевий зварний горизонтальний циліндричний з подвійною стінкою Д 252045-2 зав № 19 2016 року виготовлення, країни виробник - Україна, який обладнано наступним рівнеміром - лічильником: рівнемір магнітострикційний типу: UA.TR. 113-0538-20, сертифікат відповідності серії СВ № 002812, виданий ДП «Харківстандартметрологія», зареєстрований за № UA.TR.002.CB.1953-20;
- паливороздавальна колонка марки NOVA 1101 S/80, зав. № 0762.
Для здійснення господарської діяльності з роздрібної торгівлі пальним за вказаною адресою (функціонування АЗС), ТОВ «ЕЙДІДІ ОІЛ» було отримано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним за № 15090314202000137 на строк з 16 жовтня 2020 по 16 жовтня 2021 року.
23 жовтня 2020 року ТОВ «ЕЙДІДІ ОІЛ» звернулося до ДП «Одесастандартметрологія» із Заявкою на виконання робіт за вих. № 23/10-1 від 23.10.2020 р. з проханням провести комплекс метрологічних робіт, пов`язаних з позачерговою повіркою засобу вимірювальної техніки (паливо роздавальної колонки марки NOVA 1101 S/80, зав. № 0762, на місці експлуатації за адресою: Одеська область, Біляївський район, село Усатове, за межами населеного пункту 462 км + 950 м автошляху Київ-Одеса.
З метою забезпечення проведення вказаної процедури повірки паливороздавальної колонки (зокрема, здійснення перевірки її працездатності, а саме перевірки герметичності; перевірки відсутності зміни показань лічильника/колонки за відсутності потоку пального через лічильник/колонку; перевірки зміни показань лічильника/колонки за наявності потоку пального через лічильник/колонку) та обробки результатів вимірювань, ТОВ «ЕЙДІДІ ОІЛ» було замовлено дизельне паливо ДП-Л-Євро5-ВО у кількості 11 000 літрів, яке 23 жовтня 2020 року надійшло (було розвантажене) на акцизний склад з уніфікованим номером 1015504 (АЗС) згідно товарно-транспортної накладної на відпуск нафтопродуктів від 23.10.2020 р. № УЕ-00016489/1 (додаток № 17 до позову).
Зазначене пальне було оприбутковано як запаси на субрахунок 203 «Паливо» рахунку 20 «Виробничі запаси» товариства (додаток № 24 до позову).
Як пояснив позивач, наявність з 23 жовтня 2020 р, на акцизному складі пального в якості запасів була зумовлена необхідністю створення всіх належних умов для проведення ДП «Одесастандартметрологія» комплексу метрологічних робіт, пов`язаних із повіркою засобу вимірювальної техніки - паливороздавальної колонки за місцем її знаходження.
Згідно з актом перевірки, на момент надходження дизельного палив ДП-Л-Євро5-ВО у кількості 4 975 літрів згідно товарно-транспортної накладної на відпуск нафтопродуктів від 29.10.2020 р. № УЕ-00016826/1 (додаток № 18 до позову), повірку паливо роздавальної колонки так і не було проведено.
Фактично ж, повірку паливо роздавальної колонки за місцем її знаходження (Одеська область, Біляївський район), з незалежних від ТОВ «ЕЙДІДІ ОІЛ» причин та за відсутності вини ТОВ «ЕЙДІДІ ОІЛ», було проведено ДП «Одесастандартметрологія» лише 12 листопада 2020 року, про що видано Свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки від 12 листопада 2020 р. № 4262-МХ та оформлено Акт про надані метрологічні послуги № МА-9105 (додатки № 20 та № 21 до позову).
Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211 «Про запобігання поширенню на території України коронавірусом COVID -19» з 12 березня 2020 року на всій території України було установлено карантин.
Законом України № 530-ХІІ від 17 березня 2020 року «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню корона вірусної хвороби COVID-19» внесені зміни в ч. 2 ст. 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», яка наводить перелік форс- мажорних обставин та до таких віднесено карантин, встановлений Кабінетом Міністрів України.
Протоколом позачергового засідання Державної комісії з питань техногенно- екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій № 37 від 15 жовтня 2020 року на виконання пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 року № 641 «Про встановлення карантину та запровадження посилених противоепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» та на підставі оцінки епідемічних показників: у м. Одеса та Біляївському районі Одеської області з 19 жовтня 2020 року було встановлено «помаранчевий» рівень епідемічної небезпеки поширення COVID-19.
Відповідно до пп. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 Податкового кодексу України обставиною, що звільняє від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної' сили (форс-мажору).
Отже, ТОВ «ЕЙДІДІ ОІЛ» були проведені усі можливі та необхідні дії з метою виконання норм чинного законодавства.
Товариство завчасно (до початку реалізації/відпуску пального з автозаправної станції) подало заявку на виконання метрологічних робіт з повірки засобу вимірювальної техніки - паливороздавальної колонки, проте проведення такої повірки лише через 20 днів (12.11.2020 р.) після подачі 23.10.2020 р. заявки сталося не з вини ТОВ «ЕЙДІДІ ОІЛ» та з незалежних від нього обставин.
Оскільки повірку паливороздавальної колонки за місцем її знаходження було приведено ДП «Одесастандартметрологія» лише 12 листопада 2021 року, ТОВ «ЕЙДІДІ ОІЛ» вдалося до єдиних можливих дій аби запобігти порушенню законодавства, а саме - у період з 23.10.2020 року і до повірки 12.11.2020 року, паливо роздавальної колонки потужності на АЗС не експлуатувалися і реалізація/відвантаження пального з АЗС не здійснювалася.
Дизельне паливо ДП-Л-Євро5-ВО у загальній кількості 15 975 літрів було оприбутковане ТОВ «ЕЙДІДІ ОІЛ» як запаси на субрахунок 203 «Паливо», який є рахунком другого прядку до рахунку 20 «Виробничі запаси».
Після повірки паливороздавальної колонки, дизельне паливо із субрахунку 203 «Паливо» було переведено на субрахунок 281 «Товари на складі», який є рахунком другого прядку до рахунку 28 «Товари» і на якому ведеться облік руху та наявності товарних запасів, що знаходяться на оптових та розподільчих складах тощо. Лише після цього дизельне паливо набуло статусу «товар», а не «виробничі запаси» (додатки № 20 і № 21 до позову).
Колегія суддів погоджується з доводами суду першої інстанції про те, що чинне законодавство не врегульовує, які дії при вказаних обставинах суб`єкт господарювання повинен додатково здійснити, окрім як не здійснювати реалізації надлишків пального та залишити таке пальне для власних потреб, а саме для забезпечення виконання метрологічних робіт з повірки засобу вимірювальної техніки - паливороздавальної колонки.
З огляду на вищевикладене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про протиправність даного повідомлення-рішення.
Щодо податкового-повідомлення рішення № 0494100902, яким до ТОВ «ЕЙДІДІ ОІЛ» за порушення п.12 ст. 3 Закону України від 06.07.1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», а саме за здійснення реалізації товарів, які не обліковані у встановленому порядку, застосовано штрафну(фінансову) санкцію на суму 538 760,00 грн. (п`ятсот тридцять вісім сімсот шістдесят гривень 00 копійок), колегія суддів звертає увагу на наступне.
Відповідно до акту перевірки: «Ведення журналу обліку надходження нафтопродуктів (форма № 13-НП) та змінних звітів (форма № 17-НП) почалося лише з 12.11.2020 р., однак дизельне пальне надійшло на АЗС в загальній кількості 15975 літрів 23.10.2020 р. та 29.10.2020 р. Також згідно наданої копії довідки про зведені за добу підсумкові облікові дані щодо обсягів обігу (отримання/відпуску) та залишків пального на акцизному складі, обсяг залишку пального в резервуарі на початок доби 12.11.2020 за показниками рівнеміра -лічильника склав 0,0 літрів.
Перевіркою встановлено неналежне ведення (не у встановленому законодавством порядку) ТОВ «ЕЙДІДІ ОІЛ» обліку товарних запасів на складах та за місцем їх реалізації за адресою: Одеська область, Біляївський район, село Усатове, автошлях Київ-Одеса, 462 км + 950 м автошляху Київ - Одеса (акцизний склад - уніфікований номер 1015504) на загальну суму 269 380,00 грн.».
Відповідно до пунктів 11, 12 ст. 3 Закону №265/95-ВР суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов`язані: проводити розрахункові операції через реєстратори розрахункових операцій з використанням режиму попереднього програмування найменування (для пального із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД), цін товарів (послуг) та обліку їх кількості; вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації, здійснювати продаж лише тих товарів (послуг), що відображені в такому обліку.
Отже, саме на позивача покладено обов`язок здійснювати реалізацію лише облікованих у бухгалтерському обліку нафтопродуктів.
Не дотримання вказаних правил є наслідком відповідальності, передбаченої ст. 20 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 06.07.1995 року №265/95-ВР.
Відповідно до вищезазначеної норми Закону України від 06.07.1995 року №265/95-ВР до суб`єктів господарювання, що здійснюють реалізацію товарів, які не обліковані у встановленому порядку, застосовується фінансова санкція у розмірі подвійної вартості не облікованих товарів, які не обліковані за місцем реалізації та зберігання, за цінами реалізації, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Отже, за не забезпечення обліку товарних запасів та реалізація таких товарів наступає відповідальність за зазначеним законом.
Аналогічна правова позиція висловлена у постановах Верховного суду від 03.04.2019 року по справі №812/1508/17, від 15.08.2018 року №815/2751/16, від 05.03.2019 року по справі №814/2158/16.
Судом першої інстанції встановлено, що експлуатація потужностей на АЗС (акцизного складу з уніфікованим номером 1015504) почала здійснюватися лише після того, як 12 листопада 2020 року спеціалізованою установою було проведено повірку паливороздавальної колонки та подано відповідні відомості до Єдиного державного реєстру щодо встановлених рівнемірів - лічильників та витратомірів - лічильників.
Дизельне паливо ДП-Л-Євро5-ВО у загальній кількості 15 975 літрів (яке згідно товарно-транспортних накладних від 23.10.2020 р. та 29.10.2020 р. було оприбутковане ТОВ «ЕЙДІДІ ОІЛ» як запаси на субрахунок 203 «Паливо», що є рахунком другого прядку до рахунку 20 «Виробничі запаси») було переведено на субрахунок 281 «Товари на складі», який є рахунком другого прядку до рахунку 28 «Товари» і на якому ведеться облік руху та наявності товарних запасів, що знаходяться на оптових та розподільчих складах тощо.
Лише після цього дизельне паливо набуває статусу «Товар», та втратило статус «виробничі запаси».
12 листопада 2020 року після вчинення всіх вище зазначених дій реєстратор розрахункових операцій моделі МАРІЯ-303А1, заводський номер ЗВ1041026121, фіскальний номер 3000838019, було переведено у фіскальний режим (зміну відкрито 12.11.2020 р. о 19:38 год.), що підтверджується Z- звітом № 0002 за 12.11.2020 року.
Після того, як реєстратор розрахункових операцій було переведено у фіскальний режим, інформацію про фактичний об`єм (у літрах) дизельного пального ДП-Л-Євро5-ВО, прийнятого у розхідний резервуар, у загальній кількості 15 975 літрів було введено до оперативної пам`яті фіскального блока реєстратора розрахункових операцій і вона автоматично передана до податкового органу, за місцем реєстрації такого реєстратора розрахункових операцій.
Зазначене є дотриманням вимог пункту 13 Технічних вимог до спеціалізованих електронних контрольно-касових апаратів для автозаправних станцій, затверджених рішенням Державної комісії з питань впровадження електронних систем і засобів контролю та управління товарним і грошовим обігом від 27 червня 2002 роу № 13, відповідно до якого, у режимі програмування ЕККА (електронного контрольного касового апарату) повинен додатково забезпечити занесення до оперативної пам`яті фіскального блока інформації про фактичний об`єм (у літрах) пального кожного найменування, прийнятого у розхідні резервуари. Зазначена інформація може вводитися до ЕККА автоматично або вручну.
Дані про оприбуткування прийнятого дизельного пального ДП-Л-Євро5-ВО було відображено в журналі обліку надходження нафтопродуктів на АЗС за формою N 13-НП та у Змінному звіті № 2 за формою N 17-НП, а саме Звіті за зміну № 2 (2020-11-12 23:39:12), копія яких навна в матеріалах справи.
У зв`язку із вище викладеним, обсяг залишку пального в резервуарі на початок доби 12 листопада 2020 р, становив 0,0 літрів (Звіт за зміну № 1 (2020-11- 12 19:38:58) (додаток № 28 до позову).
За результатами фактичної перевірки не встановлено фактів неналежного ведення ТОВ «ЕЙДІДІ ОІЛ» обліку товарних запасів (пального), які знаходилися у місці продажу.
Таким чином, ТОВ «ЕЙДІДІ ОІЛ» не порушувало законодавчо встановлений облік товарних запасів на акцизному складі з уніфікованим номером 1015504, а тому суд першої інстанції дійшов правильного висновку щодо необґрунтованість та не відповідність чинному законодавству санкцій у сумі 538 760 грн., застосованих згідно податкового повідомлення-рішення від 11.06.2021 року №0494100902.
За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції є законним, підстави для його скасування відсутні, так як суд, всебічно перевіривши обставини справи, вирішив спір у відповідності з нормами матеріального та процесуального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин.
При цьому судовою колегією враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Відповідно до ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, а тому не можуть бути підставою для скасування рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 09 серпня 2022 року.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
За таких підстав апеляційні скарги підлягають залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст. ст. 241, 242, 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у м. Києві залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 09 серпня 2022 року - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду у строк визначений ст. 329 КАС України.
Суддя-доповідач: Бужак Н.П.
Судді: Костюк Л.О.
Степанюк А.Г.
Повний текст виготовлено: 06 грудня 2022 року.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.12.2022 |
Оприлюднено | 07.12.2022 |
Номер документу | 107700231 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бужак Наталія Петрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бужак Наталія Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні