номер провадження справи 9/14/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16.11.2022 Справа № 908/224/22
м. Запоріжжя
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю МІСТО ДЛЯ ЛЮДЕЙ ЗАПОРІЖЖЯ, код ЄДРПОУ 41279924 (69035, м. Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 131-В)
про розірвання договору та зобов`язання вчинити дії
Суддя Боєва О.С.
при секретарі судового засідання Бичківській О.О.
За участю представників:
від позивача: Вишнякова І.О.;
від відповідача: не з`явився
СУТЬ СПОРУ:
До Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку ДНІПРОВСЬКЕ ШОСЕ 64 до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю МІСТО ДЛЯ ЛЮДЕЙ ЗАПОРІЖЖЯ з позовними вимогами про:
1) розірвання договору № 06/09/17-154 про надання послуг з управління багатоквартирним будинком від 06 вересня 2017, укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю Місто для людей Запоріжжя та співвласниками багатоквартирного будинку, що розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Дніпровське шосе, буд. 64, з 16 січня 2022;
2) зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю МІСТО ДЛЯ ЛЮДЕЙ ЗАПОРІЖЖЯ передати позивачу за актом приймання-передачі документацію щодо багатоквартирного будинку:
-технічний паспорт на багатоквартирний будинок;
-паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва;
-енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем;
-проектна документація зі схемами влаштування внутрішньобудинкових систем;
-документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів;
-технічна документація обладнання котелень;
-технічна документація на ліфти;
-план земельної ділянки;
-акти приймання-передавання технічної документації на багатоквартирний будинок;
-паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку;
3) зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю МІСТО ДЛЯ ЛЮДЕЙ ЗАПОРІЖЖЯ здійснити остаточне нарахування плати за послуги відповідно до фактичних нарахувань та обсягів наданих послуг за період з дати укладення договору по 16 січня 2022.
Вказана позовна заява була прийнята судом до розгляду, відкрито провадження у справі № 908/224/22, присвоєний номер провадження 9/14/22, ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
16.11.2022 справу розглянуто, оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Позивач підтримав позовні вимоги з підстав, викладених у позові, які мотивовані наступним. Протоколом установчих зборів співвласників багатоквартирного будинку за місцезнаходженням: АДРЕСА_1 від 15 серпня 2021 було створено Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку ДНІПРОВСЬКЕ ШОСЕ 64 та 09 жовтня 2021 внесено запис про державну реєстрацію ОСББ ДНІПРОВСЬКЕ ШОСЕ 64. ТОВ «Місто для людей Запоріжжя» (відповідач) відповідно до договору № 06/09/17-154 про надання послуг з управління багатоквартирним будинком від 06 вересня 2017 надавало послуги з управління багатоквартирним будинком, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . 16 листопада 2021 ОСББ ДНІПРОВСЬКЕ ШОСЕ 64 у письмовій формі повідомило відповідача про розірвання договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, зокрема у зверненні було вказано про факт створення та реєстрації ОСББ ДНІПРОВСЬКЕ ШОСЕ 64. Також було зазначено, що згідно протоколу № 4 на загальних зборах від 12 жовтня 2021 було прийнято рішення про взяття будинку за адресою: АДРЕСА_1 на самозабезпечення та заявлено вимогу припинити надання управлінських послуг в установлені законом строки та передати технічну документацію багатоквартирного будинку. Проте ТОВ «Місто для людей Запоріжжя» не надало письмової відповіді на повідомлення позивача, у визначений законом строк не уклало договір про розірвання договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком та не передало документацію на будинок, чим порушило вимоги, зокрема, ст. 6 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку», ч. 8 ст. 18 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», п. 67 «Правил надання послуги з управління багатоквартирним будинком». Заявлений позивачем позов обгрунтовано ст. 6 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку», ст. 13 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», ст. 188 ГК України, ст. ст. 651, 907 ЦК України.
Представник відповідача у судовому засіданні 29.09.2022 заперечив проти позову з підстав, викладених у відзиві, зазначивши зокрема про наступне. 06.09.2017 був укладений договір № 06/09/17-237 про надання послуг з управління багатоквартирним будинком між ТОВ МІСТО ДЛЯ ЛЮДЕЙ ЗАПОРІЖЖЯ та Запорізькою міською радою, яка діяла від імені співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 , в особі заступника голови Запорізької міської ради Бородая О.М., уповноваженого на укладання цього договору пунктом 6 рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради від 01.09.2017 № 520. Саме на підставі цього договору від 06.09.2017 відповідач виконує функцію управителя будинку. На даний момент договір від 06.09.2017 сторонами не розірваний, тобто всі його умови виконуються сторонами. Договір є дійсним. Позивач не звертався до відповідача щодо передачі технічної документації на будинок АДРЕСА_1 . Крім того, вважає, що необхідною умовою передачі технічної документації на багатоквартирний будинок є вжиття сторонами певних заходів, зокрема утворення відповідної комісії, визначення комісією технічного стану об`єкта відповідно до вимог законодавства та складення акту приймання-передачі об`єкта в управління. Тобто ці заходи передують передачі відповідної документації на будинок, оскільки така передача є неможливою окремо від наведених дій, так як вона здійснюється одночасно з підписанням сторонами відповідного акта. Відповідно, обов`язок у відповідача, який визначений статтею 6 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» щодо передачі позивачу у певний строк відповідної документації, виникає лише після дотримання сторонами зазначеного у Правилах управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд механізму і чіткого виконання дій з відповідним їх оформленням. Крім того, у ТОВ «Місто для людей Запоріжжя» відсутня технічна документація на багатоквартирний будинок АДРЕСА_1 , перелік якої затверджено наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 17.06.2018 року № 176, оскільки передача технічної документації на вказаний будинок відбулася 31.10.2017, тобто раніше набрання чинності вказаним наказом. У відповідності до акту приймання-передачі технічної документації на житлові будинки від 31.10.2017 року на підставі рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради №520 від 01.09.2017 року, ТОВ «Місто для людей Запоріжжя» одержало від попереднього балансоутримувача - КП «Наше місто» Запорізької міської ради наступу технічну документацію на житловий будинок АДРЕСА_1 : Інвентарна справа; Технічний паспорт ділянки; Схема прибирання прибудинкової території; Акт перевірки вентиляційних каналів; Схема розподілу зовнішніх мереж обслуговування; Схема викопіювання плану будівництва кварталу; Акт про прийняття житлового будинку в експлуатацію; Реєстраційне посвідчення про право власності на будинок; Акти весняних та осінніх оглядів; Дефектні акти на виконання поточного ремонту; Зошит або акт обліку промокання покрівлі; Зошит або акт огляду стінових швів або панелей. Іншу документацію на вказаний будинок ТОВ «Місто для людей Запоріжжя» не одержувало. Наявна у відповідача технічна документація на вказаний багатоквартирний будинок не входить до переліку затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 17.06.2018 року № 176, а відтак і відсутній обов`язок щодо її надання позивачу. З огляду на це у ТОВ «Місто для людей Запоріжжя» відсутній обов`язок визначений статтею 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" щодо передачі позивачу у певний строк відповідної документації, перелік якої затверджено наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 17.06.2018 року № 176. Крім того, позовна вимога про передачу позивачу енергетичного сертифікату і звіту про обстеження інженерних систем не відповідає закону. Так, сертифікація енергетичної ефективності багатоквартирного будинку АДРЕСА_2 не є обов`язковою. При цьому сертифікація енергетичної ефективності на замовлення управителя багатоквартирного будинку проводиться лише у будівлях, в яких здійснюється термомодернізація, на яку надається державна підтримка та яка має наслідком досягнення класу енергетичної ефективності будівлі не нижче мінімальних вимог до енергетичної ефективності будівлі. Отже відповідач навіть не має права на проведення сертифікації енергетичної ефективності будинку за відсутністю відповідного рішення співвласників. Частиною 3 статті 7 Закону України «Про енергетичну ефективність будівель» передбачено, що сертифікація енергетичної ефективності будівель, що не підлягають обов`язковій сертифікації, здійснюється за рішенням власника (співвласників). В зв`язку з тим, що рішення про проведення сертифікації енергетичної ефективності співвласниками будинку АДРЕСА_1 не приймалось, відповідна сертифікація проведена не була і енергетичний сертифікат відсутній. Оскільки сертифікація енергетичної ефективності будинку не проводилась, то звіт про результати інженерних систем також не складався. Більш того, пунктом 20 Договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком передбачено, що у разі відсутності при передачі управління документів, передбачених правилами управління будинком, такі документи поновлюються або складаються за рахунок коштів замовника, тобто співвласників будинку. Прийняти рішення про виділення коштів на поновлення або складання документів відноситься до виключної компетенції зборів співвласників. На підставі викладеного, просив у задоволенні позову відмовити.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, суд
ВСТАНОВИВ:
06.09.2017 між співвласниками багатоквартирного будинку, розташованого за адресою: АДРЕСА_3 , від імені яких діяв заступник голови Запорізької міської ради з питань діяльності виконавчих органів Бородай О.М., (надалі замовник), та Товариством з обмеженою відповідальністю Місто для людей Запоріжжя (надалі управитель, відповідач у справі) був укладений договір №06/09/17-154 про надання послуг з управління багатоквартирним будинком (далі договір).
Згідно з п. 1 договору управитель зобов`язався надати змовникові послуги з управління будинком спорудою житловим комплексом будинків і споруд та об`єктів благоустрою, що розташовані на прибудинкових територіях (далі об`єкт) для забезпечення його сталого функціонування відповідно до цільового призначення збереження його споживчих властивостей та організації забезпечення потреби власників, співвласників наймачів, орендарів окремих житлових і нежитлових приміщень (далі мешканців об`єкта) у своєчасному отриманні житлово-комунальних послуг відповідної якості (далі послуги), а замовник надає право управителю відраховувати належну йому плату від загальної суми оплати за житлово-комунальні послуги, а також відшкодовувати здійснені ним необхідні витрати, пов`язані з управлінням об`єктом у разі, коли управитель отримав на такі витрати письмову згоду замовника.
У п. 18 договору зазначено, що цей договір набирає чинності з дати його підписання і діє до 05.09.2018.
За змістом ч. 6 ст. 12 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку договір з управителем укладається строком на один рік. Якщо за один місяць до закінчення зазначеного строку жодна із сторін не повідомить письмово іншу сторону про відмову від договору, договір вважається продовженим на наступний однорічний строк.
Згідно з п. 2 ч. 2 ст. 10 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку до повноважень зборів співвласників належить прийняття рішень з усіх питань управління багатоквартирним будинком, у тому числі про визначення управителя та його відкликання, затвердження та зміну умов договору з управителем.
Рішенням співвласників багатоквартирного будинку за місцезнаходженням: АДРЕСА_1 , яке оформлено протоколом установчих зборів ОСББ ДНІПРОВСЬКЕ ШОСЕ 64 від 15.08.2021, створено Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку ДНІПРОВСЬКЕ ШОСЕ 64, затверджено Статут, обрано правління та ревізійну комісію.
09.10.2021 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про державну реєстрацію Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку ДНІПРОВСЬКЕ ШОСЕ 64 (позивача у справі).
12.10.2021 рішенням співвласників багатоквартирного будинку за місцезнаходженням: АДРЕСА_1 , оформленого протоколом загальних зборів, прийнято рішення про відкликання управителя - Товариство з обмеженою відповідальністю Місто для людей Запоріжжя (відповідача у справі) та визначення уповноваженої особи голови ОСББ на розірвання договору №06/09/17-154 від 06.09.2017 з ТОВ Місто для людей Запоріжжя.
16 листопада 2021 позивач у письмовій формі повідомив відповідача про створення та реєстрацію ОСББ ДНІПРОВСЬКЕ ШОСЕ 64 і взяття будинку на самозабезпечення. У зв`язку з чим, вимагав припинити надання управлінських послуг в установлені законом строки та передати технічну документацію на багатоквартирний будинок.
Проте, як зазначив позивач, ТОВ «Місто для людей Запоріжжя» не надало письмової відповіді на його повідомлення, у визначений законом строк не уклало договір про розірвання договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком та не передало документацію на будинок, що і стало підставою для звернення позивача з позовом до суду, за яким відкрито провадження у даній справі № 908/224/22.
Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши представлені докази, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Із змісту ст.ст.15,16 ЦК України, ст.20 ГК України слідує, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права у разі його порушення, невизнання або оспорювання у спосіб та в порядку, що встановлений договором або законом.
01.07.2015 набрав чинності Закон України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» від 14.05.2015 №417-VIII, який визначає особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, регулює правові, організаційні та економічні відносини, пов`язані з реалізацією прав та виконанням обов`язків співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління.
Статтею 9 вказаного Закону визначено форми управління багатоквартирним будинком. В частині 1 цієї норми встановлено, що управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об`єднань співвласників багатоквартирного будинку).
Згідно з ч.1 ст. 10 цього Закону співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею. Якщо у багатоквартирному будинку в установленому законом порядку утворено об`єднання співвласників, проведення зборів співвласників та прийняття відповідних рішень здійснюється згідно із законом, що регулює діяльність об`єднань співвласників багатоквартирних будинків.
В даному випадку у зв`язку з прийняттям співвласниками рішення від 15.08.2021 про створення Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку ДНІПРОВСЬКЕ ШОСЕ 64 була змінена форма управління будинком.
Відповідно до абз 4 ч. 5 ст. 13 Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» якщо протягом дії договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, укладеного за результатами конкурсу, співвласники приймуть рішення про зміну форми управління багатоквартирним будинком або про обрання іншого управителя, співвласники мають право достроково розірвати такий договір, попередивши про це управителя, призначеного на конкурсних засадах, не пізніш як за два місяці до дня розірвання договору.
В пункті 33 Типового договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 05.09.2015 № 712, зазначено: якщо протягом строку дії цього договору співвласники приймають рішення про зміну форми управління будинком або про обрання іншого управителя, цей договір достроково припиняється через два місяці з дати отримання управителем повідомлення від співвласників (уповноваженої ними особи) про таке рішення.
Положенням п. 23 договору встановлено, що правовідносини, що виникають у зв`язку з виконанням умов цього договору і не врегульовані ним, регулюються відповідно до законодавства.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Договір про надання послуг згідно ст. 907 ЦК України може бути розірваний, у тому числі шляхом односторонньої відмови від договору, в порядку та на підставах, встановлених цим Кодексом, іншим законом або за домовленістю сторін. Порядок і наслідки розірвання договору про надання послуг визначаються домовленістю сторін або законом.
В абзаці 4 частини 5 статті 13 Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку чітко визначено порядок розірвання договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, укладеного з управителем, а саме - шляхом направлення відповідного повідомлення, зокрема про зміну форми управління багатоквартирним будинком, не пізніш як за два місяці до дня розірвання договору.
Передбачене зазначеною нормою право співвласників будинку на розірвання договору з управителем, в т.ч. у разі прийняття рішення про зміну форми управління багатоквартирним будинком, не залежить від будь-яких інших умов крім наявності відповідного рішення співвласників будинку та направлення існуючому управителю повідомлення з додержанням вищевказаного строку.
Рішення установчих зборів від 15.08.2022 про створення Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку ДНІПРОВСЬКЕ ШОСЕ 64 та рішення співвласників багатоквартирного будинку від 12.10.2021 про відкликання управителя - Товариство з обмеженою відповідальністю Місто для людей Запоріжжя не оскаржені в судовому порядку та є чинними.
Позивач відповідно до приписів абз. 4 ч. 5 ст. 13 Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку 16 листопада 2021 у письмовій формі повідомив відповідача про створення та реєстрацію ОСББ ДНІПРОВСЬКЕ ШОСЕ 64, про взяття будинку на самозабезпечення та про відмову від ТОВ Місто для людей Запоріжжя як виконавця послуг з управління, утримання та ремонту будинку, споруди та прибудинкової території. Вимагав припинити надання управлінських послуг в установлені законом строки та передати технічну документацію на багатоквартирний будинок.
Частиною 5 ст. 188 ГК України вказано: якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
На підставі вищевикладеного та враховуючи ухилення відповідача від розірвання договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком в добровільному порядку, суд дійшов до висновку про обґрунтованість вимог позивача та наявність підстав для визнання договору № 06/09/17-154 про надання послуг з управління багатоквартирним будинком розірваним з 16 січня 2022.
Згідно з абз. 18, 19 ст. 6 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж.
У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об`єднання відновлює її за власний рахунок.
До переліку технічної документації на багатоквартирний будинок відповідно до Переліку технічної документації на багатоквартирний будинок, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 17.07.2018 № 176 включаються:
1)технічний паспорт на багатоквартирний будинок;
2)паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва;
3)енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем;
4)проектна документація зі схемами влаштування внутрішньобудинкових систем;
5)документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів;
6)технічна документація обладнання котелень;
7)технічна документація на ліфти;
8)план земельної ділянки;
9)акти приймання-передавання технічної документації на багатоквартирний будинок;
10)паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку.
Правовий аналіз положень абз. 18 ст. 6 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» дозволяє дійти висновку про те, що обов`язок попереднього балансоутримувача будинку з передачі документації на будинок об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку виникає у нього з дня державної реєстрації об`єднання та не залежить від прийняття об`єднанням рішення про передачу йому функцій з управління будинком та про прийняття будинку на баланс, оскільки будь-яких інших умов, крім державної реєстрації об`єднання, для передачі документації від попереднього балансоутримувача Законом не визначено.
Відповідно до п. 14 Постанови Кабінету Міністрів України від 05.09.2018 №712 «Про затвердження Правил надання послуги з управління багатоквартирним будинком та Типового договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком» управитель зберігає та веде технічну документацію на будинок, а також забезпечує внесення змін до неї у випадку зміни технічного стану будинку, зокрема в результаті проведення його капітального ремонту або реконструкції, переобладнання, перепланування тощо.
Положення про передачу технічної документації також передбачено у ч. 8 ст. 18 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та у п. 67 «Правил надання послуги з управління багатоквартирним будинком», згідно яких управитель багатоквартирного будинку зобов`язаний не пізніше дня, що настає за днем припинення дії договору, передати новому управителю багатоквартирного будинку чи особі, уповноваженій співвласниками або об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку, в т.ч. наявну технічну документацію на такий будинок за переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Крім цього, пунктом 66 Правил надання послуги з управління багатоквартирним будинком визначено, що управитель не пізніше дня, що настає за днем припинення дії договору управління здійснює огляд технічного стану багатоквартирного будинку та його прибудинкової території, про що складає відповідний акт. Уповноважена особа співвласників може брати участь в такому огляді. Копія відповідного акта передається уповноваженій особі співвласників.
З огляду на наведене та відповідно до вимог ст. 6 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» у відповідача як у управителя багатоквартирного будинку після державної реєстрації ОСББ ДНІПРОВСЬКЕ ШОСЕ 64 виник обов`язок у тримісячний строк передати йому спірну документацію на будинок.
Проте, як вбачається з матеріалів справи та не спростовано відповідачем, останній не здійснив передачу позивачеві примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок.
На підставі викладеного, суд визнає законною та обґрунтованою вимогу позивача про зобов`язання відповідача передати технічну документацію на будинок відповідно до наведеного вище та викладеного у позовній заяві переліку.
Також позивачем заявлені вимоги про зобов`язання відповідача здійснити остаточне нарахування плати за послуги відповідно до фактичних нарахувань та обсягів наданих послуг за період з дати укладення договору по 16 січня 2022.
Відповідно до абз. 5 ч. 5 ст. 13 Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку у разі зміни форми управління багатоквартирним будинком або обрання іншого управителя виконавець послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій має здійснити остаточне нарахування плати за послуги відповідно до фактичних нарахувань та обсягів наданих послуг.
Також пунктом 68 Правил надання послуги з управління багатоквартирним будинком, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 05.09.2015 № 712, передбачено, що не пізніше дня припинення дії договору управління управитель здійснює остаточні нарахування плати за послугу, перерахунок плати за послугу в разі її ненадання чи надання неналежної якості, якщо такий перерахунок не було здійснено раніше відповідно до вимог, визначених законодавством.
Оскільки, як то зазначено вище, суд дійшов до висновку про обґрунтованість позовних вимог про розірвання договору №06/09/17-154 про надання послуг з управління багатоквартирним будинком від 06.09.2017, укладеного між відповідачем та співвласниками багатоквартирного будинку, що розташований за адресою: АДРЕСА_1 , з 16.01.2022. Відтак, управитель, відповідно до приписів абз. 5 ч. 5 ст. 13 Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку та пункту 68 Правил надання послуги з управління багатоквартирним будинком, зобов`язаний здійснити остаточне нарахування плати за надані послуги за період з дати укладання договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком по 16.01.2022.
За таких обставин, позовні вимоги в цій частині також є законними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Щодо доводів відповідача, викладених у відзиві, суд зазначає про наступне.
Укладання акту приймання-передачі технічної документації на житлові будинки 31.10.2017 не підтверджує відсутність у відповідача необхідної документації, оскільки згідно п. 1.2. Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17.05.2005 № 76, який був чинний на момент передачі документації, до складу технічної документації постійного зберігання включаються: - технічний паспорт на квартирний (багатоповерховий) житловий будинок; - проектно-кошторисна документація зі схемами влаштування внутрішньобудинкових мереж водопостачання, каналізації, центрального опалення, тепло-, газо-, електропостачання тощо; - акти державної комісії про приймання жилого будинку в експлуатацію; - паспорти котельного господарства, котлові книги, у разі наявності вбудованих та прибудованих котелень; - паспорти ліфтового господарства; - акти приймання-передачі жилого будинку у разі зміни його власника чи балансоутримувача.
За п. 1.2.1. Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій технічна документація коректується в міру зміни технічного стану будинку, переоцінки основних фондів, проведення його капітального ремонту або реконструкції, переобладнання, перепланування та зміни цільового призначення будинку, квартири (кімнати).
Відповідно до ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідачем не надано суду копію акту приймання-передачі технічної документації на житлові будинки від 31.10.2017, про який було зазначено у відзиві, а тому доводи відповідача, що колишній балансоутримувач не передав йому технічну документацію на багатоквартирний будинок, яка входить до Переліку, не є підтвердженими.
Крім того, Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду у своїй Постанові від 13.11.2019 по справі № 917/1208/18 (п. п. 18, 19 Постанови) вказав, що передбачений зазначеною нормою обов`язок попереднього балансоутримувача будинку з передачі документації на будинок об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку виникає у нього з дня державної реєстрації об`єднання та підлягає виконанню без будь-яких інших додаткових умов, оскільки жодних інших підстав, крім державної реєстрації об`єднання, для передачі документації від попереднього балансоутримувача Законом не визначено. При цьому обставини фактичної наявності або відсутності такої документації у Відповідача не мають істотного значення для вирішення даної категорії спорів, оскільки відповідно до частини 5 статті 5 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" така документація повинна була бути передана замовником будівництва або попереднім власником будинку Відповідачу, а у випадку відсутності документації на багатоквартирний будинок він відповідно до вимог частини 19 статті 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" зобов`язаний відновити її за власний рахунок. Суд звертається до правової позиції Верховного Суду у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду в постанові від 05.07.2019 у справі №910/6167/18.
Щодо доводів відповідача про невідповідність вимоги про передачу позивачу енергетичного сертифікату і звіту про обстеження інженерних систем положенням Закону України «Про енергетичну ефективність будівель», то вказані доводи є безпідставними. Так, ч. 2 ст. 7 вказаного Закону встановлено, що сертифікація енергетичної ефективності здійснюється на договірних засадах за домовленістю сторін на замовлення та за рахунок власника (співвласників) будівлі, для багатоквартирного будинку - на замовлення та за рахунок власника (співвласників) будинку, житлово-будівельного кооперативу, об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, управителя багатоквартирного будинку (крім випадків, передбачених пунктами 1, 2 та 3 частини першої цієї статті).
Отже сертифікації здійснюється на замовлення та за рахунок того суб`єкту, який управляє будинком.
Оскільки за результатами конкурсу у багатоквартирному будинку, розташованого за адресою: АДРЕСА_4 було призначено управителя, то саме відповідач мав обов`язок під час здійснення ним своєї діяльності та виконання умов договору замовити та оплатити сертифікацію енергетичної ефективності будівлі.
При цьому, зазначення відповідачем, що сертифікація енергетичної ефективності багатоквартирного не є обов`язковою, нічим не аргументоване. Відповідач лише посилається на положення ч. 1 ст. 7 Закону, проте жодними доказами не підтверджує, що даний будинок не входить до переліку об`єктів, для яких сертифікація є обов`язковою.
Інші доводи відповідача, відкладені у відзиві, не спростовують висновків суду покладених в основу даного судового рішення.
Згідно зі ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Розірвати договір № 06/09/17-154 про надання послуг з управління багатоквартирним будинком від 06 вересня 2017, укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю Місто для людей Запоріжжя та співвласниками багатоквартирного будинку, що розташований за адресою: АДРЕСА_1 , з 16 січня 2022.
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю МІСТО ДЛЯ ЛЮДЕЙ ЗАПОРІЖЖЯ, код ЄДРПОУ 41279924 (69035, м. Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 131-В) передати за актом приймання-передачі Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку ДНІПРОВСЬКЕ ШОСЕ 64, код ЄДРПОУ 44473871 (69069, м. Запоріжжя, Дніпровське шосе, буд. 64) документацію щодо багатоквартирного будинку, а саме:
-технічний паспорт на багатоквартирний будинок;
-паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва;
-енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем;
-проектна документація зі схемами влаштування внутрішньобудинкових систем;
-документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів;
-технічна документація обладнання котелень;
-технічна документація на ліфти;
-план земельної ділянки;
-акти приймання-передавання технічної документації на багатоквартирний будинок;
-паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку.
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю МІСТО ДЛЯ ЛЮДЕЙ ЗАПОРІЖЖЯ, код ЄДРПОУ 41279924 (69035, м. Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 131-В) здійснити остаточне нарахування плати за послуги відповідно до фактичних нарахувань та обсягів наданих послуг за період з дати укладення договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю Місто для людей Запоріжжя та співвласниками багатоквартирного будинку, що розташований за адресою: АДРЕСА_1 , по 16 січня 2022.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю МІСТО ДЛЯ ЛЮДЕЙ ЗАПОРІЖЖЯ, код ЄДРПОУ 41279924 (69035, м. Запоріжжя, вул. Перемоги, буд. 131-В) на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку ДНІПРОВСЬКЕ ШОСЕ 64, код ЄДРПОУ 44473871 (69069, м. Запоріжжя, Дніпровське шосе, буд. 64) суму 7443 грн. 00 коп. витрат зі сплати судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Повний текст рішення складено та підписано 06.12.2022.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено впродовж двадцяти днів з дня складення повного судового рішення у порядку, встановленому ст. 257 Господарського процесуального кодексу України.
Суддя О.С. Боєва
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 16.11.2022 |
Оприлюднено | 08.12.2022 |
Номер документу | 107702424 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Розірвання договорів (правочинів) надання послуг |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Боєва О.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні