Рішення
від 30.11.2022 по справі 686/2694/22
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 686/2694/22

Провадження № 2/686/2715/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 листопада 2022 року м. Хмельницький

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

в складі: головуючого судді Чевилюк З.А.

за участі секретаря Перун А.М.,

представника позивача ОСОБА_1

розглянувши цивільну справу за позовом Хмельницької міської ради до ОСОБА_2 про стягнення безпідставно збережених коштів ,

ВСТАНОВИВ:

Хмельницька міська рада звернулась до суду з позовом до ОСОБА_2 про стягнення 23 083,56 грн. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку по АДРЕСА_1 та судового збору.

ОСОБА_2 з 06.10.2020 по 14.04.2021 був власником складу-піднавісу для зберігання дранки загальною площею 265 кв.м. по АДРЕСА_1 .З моменту оформлення права власності на нерухоме майно ОСОБА_2 права на землю не оформляв, користувався землею без правовстановлюючих документів для обслуговування нерухомого майна, плату за користування даними земельними ділянками не вносив.

Відповідно до витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку від 25.02.2021 та 07.04.2021 нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 1121 кв.м. кадастровий номер 6810100000:10:001:0793 відповідно становить:

-з 04.02.2020 рік-656 679 грн.

-за 2021 рік-656 679 грн.

А нормативно грошова оцінка земельної ділянки площею 813 кв.м. кадастровий номер 6810100000:10:001:0794 відповідно до витягів із технічної документації про нормативно грошову оцінку від 25.02.2021 та від 07.04.2021 становить:

-з 04.02.2020 рік-476 254 грн.

-за 2021 рік-476 254 грн.

Розрахунок зазначеної у позові суми здійснено шляхом застосування орендної ставки 4,5% до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, зазначеної у витягах з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок за кожен рік користування та з визначенням орендної плати в рік та в місяць з визначенням кількості місяців використання земельної ділянки. Згідно рішення дев`ятнадцятої сесії міської ради №64 від 29.08.2012 року «Про впорядкуваня орендної плати за землю а втрати у чинності рішень сесії міської ради» затверджено орендні ставки, а саме відсотки від нормативної грошової оцінки, що враховується для розрахунку річної плати за землю. Даним рішенням затверджено 4,5 %- для розміщення, будівництва та обслуговування складів, яка відповідає Податковому кодексу України та яка використовувалась при обрахуванні безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельні ділянки по АДРЕСА_1 .

В судовому засіданні представник позивача підтримала позов, відповідно до заявлених вимог, не заперечувала про здійснення відповідачем розрахунку у розмірі 18118,44 грн. Розрахунок орендної плати позивач здійснював з врахуванням даних кадастру. Відповідач на судовий розгляд не направив представника, проте представив суду свій розрахунок орендної плати, що обрахований з врахуванням різних коефіцієнтів щодо орендованої площі та проходів, проїздів, відповідно 4,5 відсотки від нормативно грошової оцінки землі, крім інших об`єктів інфраструктури-проїзди, проходи та площадки, для яких орендна плата обчислюється з відсотком 3.0. За розрахунком відповідача розмір орендної плати за період з 01.11.2020р. по 14.04.2021р. становить 18118,44 грн., що складається:для земельної ділянки загальною площею1121 кв.м.-10431,81 грн., для земельної ділянки площею 813 кв.м.-7686,63 грн. Вищевказану суму оплачено відповідачем повністю, що не заперечено представником позивача. Клопотання про відмову від позову, закриття провадження у справі у зв`язку із відсутнім предметом спору позивачем не заявлялось.

Заслухавши учасників процесу, дослідивши матеріали справи, суд знаходить позов не підлягаючим задоволенню.

Судом встановлено, що ОСОБА_2 є власником нежитлового приміщення загальною площею 372,3 кв.м. по АДРЕСА_1 -складу-піднавісу для зберігання дранки, що підтверджується інформацією з Державного реєстру Іпотек, єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №293828669 від 05.01.2022 року. З моменту оформлення права власності на нерухоме майно ОСОБА_2 права на землю не оформив, користується земельною ділянкою без правовстановлюючих документів для обслуговування нежитлового приміщення, плату за користування даною земельною ділянкою не здійснював.

За інформацією Управління земельних ресурсів Хмельницької міської ради ОСОБА_2 фактично використовується земельна ділянка в АДРЕСА_1 з кадастровими номерами 6810100000:10:001:0793-0,1121 га та 6810100000:10:001:0794 -0,0813 га.

Відповідно до витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку від 25.02.2021 та 07.04.2021 нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 1121 кв.м. кадастровий номер 6810100000:10:001:0793 відповідно становить:

-з 04.02.2020 рік-656 679 грн.

-за 2021 рік-656 679 грн.

А нормативно грошова оцінка земельної ділянки площею 813 кв.м. кадастровий номер 6810100000:10:001:0794 відповідно до витягів із технічної документації про нормативно грошову оцінку від 25.02.2021 та від 07.04.2021 становить:

-з 04.02.2020 рік-476 254 грн.

-за 2021 рік-476 254 грн.

Розрахунок зазначеної у позові суми здійснено шляхом застосування орендної ставки 4,5% до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, зазначеної у витягах з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок за кожен рік користування та з визначенням орендної плати в рік та в місяць з визначенням кількості місяців використання земельної ділянки. Згідно рішення дев`ятнадцятої сесії міської ради №64 від 29.08.2012 року «Про впорядкуваня орендної плати за землю а втрати у чинності рішень сесії міської ради» затверджено орендні ставки, а саме відсотки від нормативної грошової оцінки, що враховується для розрахунку річної плати за землю. Даним рішенням затверджено 4,5 %-для розміщення, будівництва та обслуговування складів, яка відповідає Податковому кодексу України та яка використовувалась при обрахуванні безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельні ділянки по АДРЕСА_1 .

Згідно рішення дев`ятнадцятої сесії міської ради №64 від 29.08.2012 року «Про впорядкування орендної плати за землю та втрату чинності рішень сесії міської ради» визначено, що розрахунок орендної плати за землю по відповідній земельній ділянці може бути проведений з пропорційним урахуванням різного функціонального призначення частин цієї земельної ділянки, якщо таке зазначено у відповідній землевпорядній документації або технічному паспорті будівлі, споруди, при неможливості функціонального розподілу нерухомого об`єкту на частини, для встановлення розміру орендної плати застосовується найвищий коефіцієнт кратності до розміру земельного податку згідно функціонального призначення земельної ділянки.

Відповідачем самостійно обрахований розмір орендної плати за фактичне користування землею з врахуванням різних коефіцієнтів щодо орендованої площі та проходів, проїздів, відповідно 4,5 відсотки від нормативно грошової оцінки землі, крім інших об`єктів інфраструктури-проїзди, проходи та площадки, для яких орендна плата обчислюється з відсотком 3.0., що відповідає рішенню сесії міської ради №64 від 29.08.2012 року.

За розрахунком відповідача розмір орендної плати за період з 01.11.2020р. по 14.04.2021р. складає 18118,44 грн., що складається:для земельної ділянки загальною площею1121 кв.м.-10431,81 грн., для земельної ділянки площею 813 кв.м.-7686,63 грн. Вищевказану суму оплачено відповідачем повністю, що не заперечено представником позивача.

За положеннями п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до ст. 20 Закону України «Про оцінку землі», п. 1 розділу ІІІ «Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів» затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №489 від 25.11.2016 дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, який (витяг про нормативну грошову оцінку даної земельної ділянки) і є виключною підставою для розрахунку розміру орендної плати, відповідно до процентної ставки встановленої рішенням Хмельницької міської ради.

Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ст. 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності тощо.

Суб`єктами права на землі комунальної власності згідно статті 80 Земельного кодексу України (далі ЗК України), є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, незалежно від того, зареєстрована земельна ділянка за територіальною громадою, чи ні.

Відповідно до ст..83Земельного кодексуУкраїни землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об`єкти комунальної власності.

Статтею 206 ЗК України визначено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відповідно до пп. 14.1.147 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України плата за землю це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Пунктом 14.1.136 п.14.1 ПК України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Відповідно до п.286.1. ст. 286 ПК України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Відповідно до статті 39 ЗК України та Закону України «Про оренду землі» право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, укладеним та зареєстрованим відповідно до закону.

Відповідно до частини 2 статті 120 ЗК України якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, тобто існує принцип єдності та цілісності об`єкта нерухомості із земельною ділянкою, на якій він розташований.

Таким чином, право на земельну ділянку в набувача будинку, будівлі або споруди виникає з моменту набуття права на будинок, будівлю або споруду незалежно від будь-яких подальших дій набувача щодо оформлення права на земельну ділянку.

Водночас, реєстрація права власності на об`єкт нерухомості не тягне за собою безумовного переходу права власності на земельну ділянку під об`єктом нерухомості, а вимагає в цьому випадку окремого договірно-правового регулювання шляхом укладання відповідних цивільно-правових угод між власником земельної ділянки і власником споруди в установленому порядку, тобто договорів оренди.

Враховуючи наведене, з моменту виникнення права власності на нерухоме майно у власника виникає обов`язок оформити та зареєструвати речове право на відповідну земельну ділянку, розташовану під цією будівлею.

Статтями 125, 126 ЗК України передбачено, що право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідач правомірно володіє лише об`єктом нерухомого майна за адресою АДРЕСА_2 , проте, правовстановлюючих документів на земельну ділянку не отримував, жодних прав щодо вказаної земельної ділянки не реєстрував.

Статтею 1212 ЦК України передбачено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Положення глави 83 ЦК України застосовуються також до вимог про: 1) повернення виконаного за недійсним правочином; 2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння; 3) повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні; 4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.

Згідно статті 1214 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов`язана відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави. З цього часу вона відповідає також за допущене нею погіршення майна.

З аналізу наведених норм вбачається, що користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів позбавляє орендодавця права одержати дохід у вигляді орендної плати за землю, який він міг би отримувати, якби його право не було порушено.

Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.

В судовому засіданні позивачем не спростовано правомірність здійсненого обрахунку орендних платежів відповідача, що відповідно приймаються судом як належні. Враховуючи викладене, заявлений позов є таким, що не підлягає задоволенню. Відповідач здійснив оплату належних орендних платежів.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 2, 5, 7, 10, 12, 13, 17, 18, 81, 141, п. 2 ч. 1, ч. 3 ст. 258, ч. 1 ст. 259, ч. 6, 8 ст. 259, ст. ст. 263 267, ч. 6, 7 ст. 268, ч. 1, 2 ст. 273, ч. 1 ст. 352, ст. 354 ЦПК України, суд -

ВИРІШИВ:

Відмовити у задоволені позову Хмельницької міської ради до ОСОБА_2 про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі 23 083,56 грн.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Хмельницького апеляційного суду, шляхом подачі в 30 денний строк з дня проголошення судового рішення апеляційної скарги .

Позивач:Хмельницька міська рада, м.Хмельницький, вул.Гагаріна 3.

Відповідач: ОСОБА_2 , АДРЕСА_3 .

Повний текст виготовлено 6 грудня 2022 року.

Суддя З.А.Чевилюк

СудХмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення30.11.2022
Оприлюднено08.12.2022
Номер документу107705405
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —686/2694/22

Рішення від 30.11.2022

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Чевилюк З. А.

Рішення від 30.11.2022

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Чевилюк З. А.

Ухвала від 14.02.2022

Цивільне

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області

Чевилюк З. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні