КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 грудня 2022 року Київ справа № 320/5025/22
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Басая О.В., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КІПСТАФФ" до Головного управління ДПС у Київській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України та Державної податкової служби України про визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "КІПСТАФФ" з позовом до Головного управління ДПС у Київській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України та Державної податкової служби України, в якому просить суд:
1) скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Київській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.12.2021 № 3603109/42484022;
2) зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4 від 09.12.2021, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "КІПСТАФФ".
Позивач в обґрунтуванні позовних вимог зазначає, що 30.12.2021 позивач отримав рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН, Реєстр) за № 3603109/42484022 з відмовою у реєстрації податкової накладної від 09.12.2021 № 4 (у сумі 105 310, 32 грн, у тому числі ПДВ 17 551, 72 грн), де підставою зазначено: не надання платником податків копії документів - розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Позивач скористався адміністративною процедурою оскарження - подав скаргу до ДПС України на оскаржуване рішення. 12.01.2022 позивачем отримано рішення комісії ДПС України з питань розгляду скарг № 1467/42484022/2 з відмовою у задоволенні скарги позивача та залишено рішення без змін із зазначенням таких підстав: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунку-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Позивачем було надано перелік документів, що підтверджують факт здійснення господарських операцій. У порушення п.10 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня не зазначила та не підкреслила конкретні документи, що не були надані платником податку. Оскаржуване рішення не містить конкретної інформації про документи, яких не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, тому виникає фактична невизначеність, що є неприпустимим у розуміння ПК України. Не погодившись із рішенням позивач скористався правом адміністративного оскарження та подав скаргу на оскаржуване рішення, однак скаргу було залишено без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін. Вважаючи протиправним оскаржуване рішення, просить суд зареєструвати податкову накладну в ЄРПН.
Ухвалою суду від 08.07.2022, суд відкрив провадження в даній адміністративній справі, визначив, що справа буде розглядатися за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами.
02.08.2022 до суду від представника Головного управління ДПС у Київській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України та ДПС України надійшов відзив на позовну заяву, де зазначено, що оскаржуване рішення прийняте з підстав ненадання платником податку розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Подані позивачем документи не відповідають вичерпному переліку (п.5 Наказу № 520), а зміст первинних документів не дозволяє однозначно з`ясувати фактичні обставини здійснення фінансово-господарської операції. Заявлена позивачем позовна вимога про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладу в обхід порядку формальної перевірки ГУ ДПС у Київській області документів для такої реєстрації та повноважень ДПС України щодо прийняття рішення про реєстрацію є порушенням дискреційних повноважень податкового органу щодо подання відповідачу висновку щодо реєстрації податкової накладної. Заявлений позивачем спосіб захисту щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну датою подання, суперечить порядку реєстрації, визначеному законодавством та втручається у дискреційні повноваження податкового органу, а тому не може бути застосований судом. Просить відмовити у задоволенні адміністративного позову повністю.
01.09.2022 до суду від представника відповідачів надійшли додаткові пояснення до відзиву на позовну заяву, де зазначено, що до повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій позивачем були надані документи, проте за результатами їх розгляду комісією прийнято колегіальне рішення від 30.12.2021 № 3603109/42484022 про відмову у реєстрації податкової накладної у ЄРПН із зазначенням конкретної причини відмови в реєстрації, а саме: ненаданням платником податку копій розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Просить суд дослідити наказ про створення комісії з додатком про її склад і витяг з протоколу засідання комісії та відмовити у задоволенні позову повністю.
Ухвалою суду від 29.11.2022 у клопотанні Головного управління Головного управління ДПС у Київській області, як відокремленого підрозділу ДПС України про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін було відмовлено.
Розглянувши позовну заяву, відзив на позовну заяву та надані додаткові пояснення, дослідивши докази та оцінивши їх у сукупності, суд встановив таке.
Товариство з обмеженою відповідальністю "КІПСТАФФ" є юридичною особою, зареєстроване 19.09.2018 за юридичною адресою: вул. Дорошенка, буд. 10, блок 2, офіс 17, с. Софіївська Борщагівка, Києво-Святошинський район, Київська область. Керівником товариства є Капелюха Тетяна Володимирівна.
Видами діяльності товариства є: 46.69 - оптова торгівля іншими машинами й устаткуванням (основний), 25.62 - механічне оброблення металевих виробів, 33.12 - ремонт і технічне обслуговування машин і устаткування промислового призначення, 27.12 - виробництво електророзподільної та контрольної апаратури, 43.21 - електромонтажні роботи, 33.20 - установлення та монтаж машин і устаткування, 46.90 - неспеціалізована оптова торгівля, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 28.12.2021 (том 1, а.с.21-22).
Позивач орендує нежитлове офісне приміщення за адресою: вул. Дорошенка, буд. 10, блок 2, офіс 17, с. Софіївська Борщагівка, Києво-Святошинський район, Київська область, що підтверджується договором оренди нежитлового приміщення від 01.07.2020 № 01/07/20 та актом прийому-передачі орендованого нежитлового приміщення (том 1, а.с.53-59).
11.08.2020 між ТОВ "КІПСТАФФ" (постачальник) та ТОВ "ТЕРРАФУД", від імені якого діяла філія "БІЛОЦЕРКІВСЬКИЙ МОЛОЧНИЙ КОМБІНАТ" ТОВ "ТЕРРАФУД" (покупець) було укладено договір поставки від 11.08.2020 № 110820/1 (далі - Договір поставки № 110820/1) (том 1, а.с. 96-98).
Відповідно до пункту 1.1 Договору поставки № 110820/1 постачальник (ТОВ "КІПСТАФФ") зобов`язується в порядку та на умовах, визначених у Договорі, поставляти електротехнічну продукцію (надалі - Товар) відповідно до замовлень покупця (ТОВ "ТЕРРАФУД"), а покупець зобов`язується в порядку та на умовах, визначених у Договорі, прийняти та оплатити цей Товар.
Згідно з пунктом 1.2 Договору поставки № 110820/1 визначено, що умови поставки, загальна кількість товару, що є предметом поставки за Договором, ціна, назва, асортимент на кожну окрему партію Товару визначається у видаткових накладних, що є його невід`ємною частиною.
Відповідно до пункту 2.3 Договору поставки № 110820/1 покупець зобов`язується здійснити оплату партії товару протягом 10 календарних днів з моменту отримання Товару, на підставі виставленого рахунку шляхом перерахування грошей на розрахунковий рахунок постачальника. Інші умови оплати можуть бути оговорені Сторонами в Додатках до Договору.
Згідно з пунктом 5.1 Договору поставки № 110820/1 поставка здійснюється протягом семи робочих днів з моменту узгодження замовлення.
13.09.2021 ТОВ "КІПСТАФФ" було виставлено рахунок на оплату № 191 на загальну суму 105 310, 32 грн.
09.12.2021 було здійснено поставку товару за видатковою накладною від 09.12.2021 № 174 та експрес-накладною ТОВ "Нова Пошта" від 09.12.2021 № 59000766707696.
20.12.2021 між уповноваженими представниками ТОВ "КІПСТАФФ" та ТОВ "ТЕРРАФУД", від імені якого діяла філія "БІЛОЦЕРКІВСЬКИЙ МОЛОЧНИЙ КОМБІНАТ" ТОВ "ТЕРРАФУД" було укладено Додаткову угоду № 1 до Договору поставки № 110820/1, відповідно до якої сторони домовились продовжити термін розрахунку згідно з пунктом 2.3 Договору поставки № 110820/1, рахунку фактури від 13.09.2021 № 191 за поставлений товар - витратомір Dosimag 5BH15-8F3B1AB041A3: "Оплату за поставлений товар здійснити 50 % від суми товару, а саме 52 644, 16 грн (у т.ч. ПДВ - 8 775, 86 грн) на розрахунковий рахунок постачальника до 09.01.2022 та решта 50 % до 09.02.2022" (том 1, а.с.99).
Розрахунок за поставлений товар було здійснено окремими платежами, що підтверджується платіжними дорученнями від 29.12.2021 № 17073 (на суму 3 000, 00 грн), від 30.12.2021 № 17178 (на суму 5 000, 00 грн), від 04.01.2022 № 10 (на суму 40 000, 00 грн), від 04.01.2022 № 83 (на суму 3 000, 00 грн), від 05.01.2022 № 169 (на суму 10 000, 00 грн), від 06.01.2022 № 195 (на суму 31 320, 00 грн), від 06.01.2022 № 261 (на суму 5 000, 00 грн), від 10.01.2022 № 338 (на суму 5 000, 00 грн) та від 12.01.2022 № 528 (на суму 5 000, 00 грн). Сумарний підсумок здійснених контрагентом (філією "БІЛОЦЕРКІВСЬКИЙ МОЛОЧНИЙ КОМБІНАТ" ТОВ "ТЕРРАФУД") платежів дає можливість зробити висновок, що покупцем за Договором поставки було повністю сплачено за поставлений товар і навіть здійснено переплату на суму 2 009, 68 грн.
Разом з тим, 03.09.2020 між ФОП ОСОБА_1 (постачальник) та ТОВ "КІПСТАФФ" (покупець) було укладено договір № 030920/1 (далі - Договір № 030920/1), відповідно до пункту 1.1 якого постачальник зобов`язується поставити та передавати у власність покупцю електротехнічну продукцію (далі - Товар), а покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар на умовах, визначених в цьому договорі.
Згідно з пунктом 1.2 Договору № 030920/1 найменування, асортимент, кількість товару зазначаються у рахунках-фактурах, які постачальник виставляє на підставі отриманого замовлення від покупця та які є невід`ємною частиною цього договору.
Відповідно до пункту 3.1 Договору № 030920/1 поставка товару здійснюється силами та за рахунок покупця. За домовленістю з покупцем продавець може передавати товар перевізнику ("Нова пошта", "САТ" та інші). Місце поставки - с. Софіївська Борщагівка.
Згідно з пунктом 3.2 Договору № 030920/1 датою поставки товару є дата підписання уповноваженим представником покупця видаткової накладної або іншого товаросупроводжувального документу, який був пред`явлений до підпису під час приймання-передачі товару. Пунктом 3.3 визначено, що строк поставки товару вказується у кожному окремому рахунку і складає не більше восьми тижнів з моменту узгодження асортименту та кількості товару, і виставлення постачальником рахунку-фактури.
Відповідно до пункту 4.1 Договору № 030920/1 оплата здійснюється на основі виставленого постачальником рахунку у безготівковій формі шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок постачальника або в іншій формі та спосіб, що не заборонені чинним законодавством України. Пунктом 4.2 Договору № 030920/1 визначено, що у разі замовлення товару під поставку, покупець здійснює передплату у розмірі 50 % від вартості товару, решту 50 % покупець оплачує протягом десяти календарних днів з дати отримання товару. При наявності товару на складі постачальника оплата 100 % вартості партії товару здійснюється покупцем протягом тридцяти календарних днів з дати отримання товару, що підтверджується видатковою накладною та отримання покупцем товарно-супровідних документів, оформлених відповідно до вимог чинного законодавства України, шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок постачальника в національній валюті України - гривні.
Згідно з пунктом 6.3 Договору № 030920/1 оформлення приймання-передачі товару здійснюється шляхом підписання представниками сторін видаткових накладних та інших товаросупроводжувальних документів.
13.09.2021 на виконання Договору № 030920/1 постачальником (ФОП ОСОБА_1 ) було виставлено рахунок № 38 покупцю (ТОВ "КІПСТАФФ") на товар - витратомір Dosimag 5BH15-8F3B1AB041A3 на суму 78 380, 00 грн.
29.10.2021 було поставлено товар за видатковою накладною № 35 та експрес-накладною ТОВ "Нова Пошта" від 01.11.2021 № 59000749339068 (дата оформлення 30.10.2021).
04.01.2022 ТОВ "КІПСТАФФ" було сплачено за придбаний у ФОП ОСОБА_1 витратомір на підставі рахунка від 13.09.2021 № 38 згідно з договором № 030920/1 (платіжне доручення від 04.01.2022 № 2 на суму 78 380, 00 грн).
Керуючись пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, в рамках виконання Договору поставки № 110820/1 позивачем було складено податкову накладну від 09.12.2021 № 4 на суму 105 310, 32 грн та направлено для реєстрації у ЄРПН.
З огляду на зупинення реєстрації податкової накладної із посиланням на пункт 1 "Критеріїв ризиковості здійснення операцій", позивачем 29.12.2021 було подано повідомлення № 1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, де зазначено: податкова накладна сформована і подана на реєстрацію згідно з законодавством по першій події відвантаження товару. Оплати на дату подачі документів на пояснення не було здійснено. До пояснень додано 9 додатків (рахунок від 13.09.2021 № 191, рахунок від 13.09.2021 № 38, видаткова накладна від 29.10.2021 № 35, видаткова накладна від 09.12.2021 № 174, генеральна довіреність від 04.01.2021 № 11, договір поставки від 03.09.2020 № 030920/1, договір поставки від 11.09.2020 № 110820/1, ТТН від 30.10.2021 № 59000749339068 та ТТН від 09.12.2021 № 59000766707696). При цьому, позивач не надав до пояснень Додаткову угоду від 20.12.2021 № 1 до Договору поставки № 110820/1, відповідно до якої сторони домовились продовжити термін розрахунку згідно з пунктом 2.3 Договору поставки № 110820/1.
30.12.2021 головою комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН прийнято рішення № 3603109/42484022 про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН у зв`язку з ненаданням платником податку копій розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
06.01.2022 позивачем подано скаргу щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної у ЄРПН від 30.12.2021 № 3603109/42484022 із доданням до скарги 18 додатків (видаткова накладна від 29.10.2021 № 35, видаткова накладна від 09.12.2021 № 174, генеральна довіреність від 04.01.2021 № 11, договір поставки від 03.09.2020 № 030920/1, договір поставки від 11.09.2020 № 110820/1, додаткова угода від 20.12.2021 № 1, платіжне доручення від 04.01.2022 № 2, платіжне доручення від 04.01.2022 № 10, платіжне доручення від 04.01.2022 № 83, платіжне доручення від 05.01.2022 № 169, платіжне доручення від 06.01.2022 № 195, платіжне доручення від 06.01.2022 № 261, платіжне доручення від 29.12.2021 № 17073, платіжне доручення від 30.12.2021 № 17178, рахунок від 13.09.2021 № 38, рахунок від 13.09.2021 № 191, ТТН від 30.10.2021 № 59000749339068 та ТТН від 09.12.2021 № 59000766707696).
12.01.2022 головою комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН прийнято рішення № 1467/42484022/2 за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, скаргу залишено без задоволення, а рішення Комісії регіонального рівня від 30.12.2021 № 3603109/42484022 - без змін.
Не погоджуючись із рішенням контролюючого органу від 30.12.2021 № 3603109/42484022 про відмову в реєстрації податкової накладної від 09.12.2021 № 4, позивач звернувся до суду.
Відповідно до частини другої статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Для реалізації конституційного права на оскарження рішень, дій чи бездіяльності вказаних суб`єктів у сфері управлінської діяльності в Україні створено систему адміністративних судів.
Порядок здійснення судочинства в адміністративних судах визначає Кодекс адміністративного судочинства України, частиною першою статті 5 якого визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду за захистом, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, усі рішення та дії суб`єкта владних повноважень мають підзаконний характер, тобто повинні бути прийняті (вчинені) на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені законом
Згідно з частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Спірні правовідносини, що виникли між сторонами, регулюються Конституцією України, Податковим кодексом України, який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку та розмірах, встановлених законом.
Згідно з статтею 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України, законів України. Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі - ПК України) є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначає заходи, що вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно з підпунктами а, б пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податку на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, що припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що ЄРПН є реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, що ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України під час здійснення операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 у ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, що надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 ПК України, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Згідно з пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246) податкова накладна - електронний документ, що складається платником податку на додану вартість згідно з вимогами Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до пункту 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з пунктом 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі - Порядок № 1165).
Відповідно до пункту 3 Порядку № 1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):
1) податкова накладна, що не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;
2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;
3) одночасно виконуються такі умови:
загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;
значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою:
D= S/T,
де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами;
T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування;
значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою:
P = Pм х 1,4,
де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування;
Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування.
Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку.
4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації у Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктом 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, що відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4). У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, що відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом 7 цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, що відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження. розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення. За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4). Виключення платника податку з переліку платників, що відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, що відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до пункту 7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно з пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до пункту 25 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) (пункт 44 Порядку № 1165).
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).
Відповідно до пункту 1 Порядок № 520 даний порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктами 2-4 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема, зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з пунктом 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як встановлено судом, підставою для зупинення реєстрації податкової накладної від 09.12.2021 № 4 стала відповідність операції пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції.
Відповідно до пункту 1 Додатку № 3 до Порядку № 1165 до критеріїв ризиковості здійснення операцій належить: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації у Реєстрі, у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017 в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01.01.2017 у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Таким чином, аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію варто навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає спірна операція, чого вимагає пункт 11 Порядку № 1165.
Суд зазначає, що позивачем були надані до контролюючого органу наявні у нього документи на підтвердження здійсненої господарської операції із постачання товару, зокрема видаткові накладні від 29.10.2021 № 35 та від 09.12.2021 № 174.
Суд критично оцінює твердження представника відповідачів у додаткових поясненнях до відзиву на позовну заяву про те, що відповідно до пункту 2.3 Договору поставки № 110820/1 передбачено оплату партії товару протягом 10 календарних днів з моменту отримання, проте до пакету платіжні доручення не надано, позаяк зазначених пункт договору містить продовження - Інші умови оплати можуть бути оговорені сторонами в додатках до договору (том 1, а.с.96).
Суд також критично оцінює твердження представника відповідачів про те, що позивачем до повідомлення не надано документи щодо основних засобів, розрахункових документів, а саме: банківські виписки або платіжні доручення, позаяк станом на 29.12.2021 - дату подання позивачем повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено - у позивача були відсутні розрахункові документи. Так, судом встановлено, що сторони (ТОВ "КІПСТАФФ" та ТОВ "ТЕРРАФУД", від імені якого діяла філія "БІЛОЦЕРКІВСЬКИЙ МОЛОЧНИЙ КОМБІНАТ" ТОВ "ТЕРРАФУД", 20.12.2021 уклали додаткову угоду № 1 до Договору поставки, за умовами якого сторони продовжили термін оплати за товар: 50 % суми товару (52 644, 16 грн) сплатити до 09.01.2022, а 50 % суми, що залишилась, сплатити до 09.02.2022. З огляду на що, позивач об`єктивно не мав можливості надати виписки з банку або платіжні доручення.
Верховний Суд у постанові від 31.05.2021 у справі № 917/265/18 зазначив, що необхідно розрізняти поняття "додаток до договору" та "додаткова угода до договору". Так, додаток до договору - це документ, що містить доповнення, уточнення, додаткові роз`яснення, пояснення умов договору, перелік конкретних товарів, послуг тощо. Тобто додаток до договору - це документ, що уточнює або більш детально розкриває зміст договірних умов. Водночас додаткова угода - є правочином, що вносить зміни до вже існуючого договору. І саме до додаткової угоди можуть застосовуватись вимоги статті 654 ЦК України, а також положення про нікчемність.
Відповідно до частини третьої статті 653 ЦК України у разі зміни або розірвання договору зобов`язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни.
З огляду на зазначене, суд дійшов висновку, що зміна порядку умов здійснення оплати за товар згідно з Договором постави № 110820/1, викладена сторонами у додатковій угоді від 20.12.2021 № 1, свідчить про дійсне волевиявлення сторін щодо зміни пункту 2.3 Договору поставки № 110820/1 щодо оплати товару. Разом з тим, у матеріалах справи відсутні відомості про оскарження та/або визнання нікчемною додаткової угоди від 20.12.2021 № 1.
Таким чином, зазначена в оскаржуваному рішенні відсутність первинних документів щодо придбання товару - розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків - спростовується відомостями додатків до скарги позивача від 06.01.2022, в якій зазначено про надання позивачем додаткової угоди від 20.12.2021 № 1, платіжних доручень від 29.12.2021, 30.12.2021, 04.01.2022, 05.01.2022 та від 06.01.2022.
За результатами розгляду скарги позивача, головою комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН скаргу позивача залишено без задоволення, а оскаржуване рішення без змін із зазначенням таких підстав: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунку-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних - що свідчить про формальний розгляд комісією центрального рівня скарги позивача, ненадання належної оцінки долученим до скарги документам.
Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН також затверджений Порядком № 1165.
Відповідно до пункту 11 Порядку № 1165 платник податку має право додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.
Згідно з пунктом 12 Порядку № 1165 за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 ПК України, приймає одне з таких рішень: задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін. Підстави, за наявності яких приймається одне зі вказаних рішень, зазначений Порядок не передбачає.
У рішенні за результатом адміністративного оскарження вказаного спірного рішення було відмовлено у задоволенні скарги позивача, безпідставно та необґрунтовано посилаючись на відсутність первинних документів, зважаючи, що необхідні документи щодо поставки товару позивач надав ще з повідомленням від 29.12.2021, що підтверджується додатками до повідомлення та скарги. При цьому, комісія регіонального рівня у оскаржуваному рішенні про ненадання позивачем первинних документів не зазначала.
Суд урахував, що рішення про залишення без задоволення скарги позивача не породжує будь-яких прав та обов`язків, отже, не може бути окремо оскаржені в суді, тому належним та ефективним способом відновлення порушеного права позивача є саме визнання протиправним оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної у ЄРПН.
Суд також вважає за необхідне зазначити, що факт зупинення реєстрації податкової накладної у ЄРПН не спростовує факту здійснення платником податків господарських операцій, факту наявності дати виникнення першої події (постачання товарів або отримання коштів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складено податкову накладну.
Так, на виконання вимог пункту 201.7 статті 201 ПК України позивачем 09.12.2021 було складено податкову накладу № 4 щодо поставки товару, виписаної за правилом першої події (видаткова накладна від 09.12.2021 № 174). Такі дії позивача щодо реєстрації у ЄРПН податкової накладної є виконанням встановленого законом обов`язку.
Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій згідно з частиною 1 статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 № 996-XIV (далі - Закон № 996) є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Первинні та зведені облікові документи відповідно до частини 2 статті 9 Закону № 996 можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити, якщо інше не передбачено окремими законодавчими актами України: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.
Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.
Отже, за загальним правилом фактом підтвердження здійснення господарської операції є саме первинні документи бухгалтерського обліку, до яких належать усі документи в їх сукупності, складені щодо господарської операції, що відповідають вимогам закону, зокрема статті 9 Закону № 996 та пункту 2.4. Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, та відображають реальні господарські операції.
Підставою для виникнення у платника податків права на податковий кредит є факт реального (фактичного) здійснення господарських операцій з придбання товарно-матеріальних цінностей та послуг з метою їх використання у власній господарській діяльності. Наявність формально оформлених (складених) первинних документів та/або сплати грошових коштів не може слугувати підставою для формування даних податкового обліку за відсутності факту придбання відповідного активу (товару).
Суд урахував, що первинним документом, що підтверджує факт постачання товару (витратомір Dosimag 5BH15-8F3B1AB041A3) від постачальника до покупця, як правило, є видаткова накладна.
Форма видаткової накладної не затверджена жодним нормативно-правовим актом, проте має відповідати вимогам статті 9 Закону № 996 із зазначенням таких обов`язкових реквізитів: назва документу (форми); дату та місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дозволяють ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Так, видаткова накладна від 09.12.2021 № 174 містить необхідні обов`язкові реквізити, визначені для первинних документів.
Разом з цим, у заповнених графах як податкової, так і видаткової накладних щодо найменування товару містяться відомості, що ідентифікують господарську операцію з постачання витратоміра Dosimag 5BH15-8F3B1AB041A3 від ТОВ "КІПСТАФФ" до ТОВ "ТЕРРАФУД", філія "БІЛОЦЕРКІВСЬКИЙ МОЛОЧНИЙ КОМБІНАТ" ТОВ "ТЕРРАФУД", про що вказано в податковій накладній від 09.12.2021 № 4.
Факт відтермінування оплати товару (29.12.2021, 30.12.2021, 04.01.2022, 05.01.2022, 06.01.2022, 10.01.2022 та 12.01.2022) після поставки товару (09.12.2021) відповідно до пункту 2.3 Договору поставки № 110820/1 підтверджується укладеною сторонами додатковою угодою від 20.12.2021 № 1.
Надаючи оцінку оскаржуваному рішенню Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Київській області, суд зазначає таке.
Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачами такий обов`язок не виконано, не надано суду жодних доказів щодо чітких критеріїв оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій відповідно до пункту 1 Критеріїв. Незважаючи на подані позивачем разом із повідомленням про надання пояснень та копій документів (кількість додатків 18) про підтвердження здійснення операції за податковою накладною, реєстрація якої зупинена, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, належним чином не розглянуто подані документи, не співставлено подані документи з тим переліком, що вимагається.
Оскаржуване рішення відповідача про відмову в реєстрації податкових накладних є актом індивідуальної дії. Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності. Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 04.12.2018 у справі № 821/1173/17.
Згідно з частиною п`ятою статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Відповідно до частини шостої статті 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 02.06.2016 № 1402-VIII висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.
У постановах від 30.07.2019 у справі № 200/14026/18-а та від 23.10.2019 у справі № 826/8693/18, Верховний Суд під час розгляду аналогічних справ зазначив, що первинним об`єктом судового дослідження у даній справі є обставини, за яких відповідачі вчинили дії щодо зупинення реєстрації податкових накладних та приймали рішення про відмову у їх реєстрації. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, встановлений податковим законодавством, який підлягав наданню контролюючому органу для дослідження при прийнятті ним оспорюваних рішень.
Суд звертає увагу на те, що у спірному рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної не наведені мотиви неврахування чи відхилення наданих позивачем пояснень та документів, а також не зазначено, якої саме інформації у поясненнях окрім тієї, що наведена позивачем, не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Аналіз змісту оскаржуваного рішення дає підстави для висновку, що комісія ГУ ДПС у Київській області, розглядаючи подані позивачем документи, не з`ясовувала специфіку проведених господарських операцій та не визначала перелік документів, який є необхідним для підтвердження наявності підстав для реєстрації поданої позивачем податкової накладної.
Разом з тим, Комісія Головного управління ДПС у Київській області, не зважаючи на надіслані позивачем повідомлення та додані до них документи, прийняла оскаржуване рішення без зазначення, як було вказано вище, мотивів неврахування поданих позивачем документів.
Податковому органу надано право вільно обирати одне з двох рішень, що на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. Свобода розсуду податкового органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Надаючи оцінку твердженню відповідача про дискреційні повноваження суб`єкта владних повноважень щодо реєстрації податкової накладної, суд відхиляє як необґрунтоване та зазначає, що податковим законодавством передбачений обов`язок податкового органу про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування у разі надходження до ДПС України рішення суду про реєстрацію податкової накладної.
Суд дійшов висновку, що індивідуальний акт - рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 06.01.2022 № 3628580/39440179 прийняте без врахування всіх обставин та не у спосіб, визначений Податковим кодексом України та іншими вищезазначеними нормативно-правовими актами, є протиправним, а відтак належить скасуванню.
Згідно з частиною другою статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень. Згідно з частиною третьою статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України встановлює, що у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Відповідно до пункту 19 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Згідно з пунктом 20 Порядку № 1246 встановлено, що у разі надходження до ДПС України рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Суд зазначає, що належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання відповідача Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірну податкову накладну від 09.12.2021 № 4 датою фактичного подання - 09.12.2021 - відповідно до пункту 28 Порядку № 117, пунктів 19, 20 Порядку № 1246, абзацу 9 пункту 201.10 статті 201 Кодексу № 2755.
Згідно з частиною першою статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, що є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Оцінюючи наявні в справі докази і аргументи сторін сукупно, суд дійшов висновку, що відповідачем Головним управлінням ДПС України у Київській області не доведено правомірність індивідуального акта, у зв`язку із чим адміністративний позов ТОВ "КІПСТАФФ" належить задовольнити повністю.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає про таке.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Під час звернення до суду позивачем сплачено судовий збір на загальну суму 4 962, 00 грн, що підтверджується платіжними дорученнями від 20.05.2022 № 65 та від 23.06.2022 № 85.
Зважаючи на результат вирішеного спору згідно із статтею 139 Кодексу адміністративного судочинства України, понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору належить стягнути повністю за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів порівно, позаяк Головне управління ДПС у Київській області порушило, а Державна податкова служба України не усунула в процесі адміністративного оскарження порушені права позивача.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Київській області (місцезнаходження: вул. Святослава Хороброго, буд. 5, корпус А, м. Київ, код ЄДРПОУ: 44096797) від 30.12.2021 № 3603109/42484022.
Зобов`язати Державну податкову службу України (місцезнаходження: Львівська площа, буд. 8, м. Київ, код ЄДРПОУ: 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 09.12.2021 № 4, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "КІПСТАФФ" (місцезнаходження: Київська область, Києво-Святошинський район, с. Софіївська Борщагівка, вул. Дорошенка, буд. 10, блок 2, офіс 17, код ЄДРПОУ: 42484022) датою її первинного подання до реєстрації, а саме: 09.12.2021.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "КІПСТАФФ" (місцезнаходження: Київська область, Києво-Святошинський район, с. Софіївська Борщагівка, вул. Дорошенка, буд. 10, блок 2, офіс 17, код ЄДРПОУ: 42484022) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Київській області (вул. Святослава Хороброго, буд. 5, корпус А, м. Київ, код ЄДРПОУ: 44096797) та Державної податкової служби України (місцезнаходження: Львівська площа, буд. 8, м. Київ, код ЄДРПОУ: 43005393) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 4 962, 00 грн (чотири тисячі дев`ятсот шістдесят дві гривні 00 копійок) порівно, а саме з кожного по 2 481, 00 грн (дві тисячі чотириста вісімдесят одній гривні 00 копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Басай О.В.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2022 |
Оприлюднено | 08.12.2022 |
Номер документу | 107726899 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Басай О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні