Рішення
від 06.12.2022 по справі 560/7719/22
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

Справа № 560/7719/22

РІШЕННЯ

іменем України

06 грудня 2022 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Тарновецького І.І. розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом керівника Летичівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства культури та інформаційної політики України , Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігії Хмельницької обласної державної адміністрації до Старосинявської селищної ради , Відділу культури, національностій, релігій та туризму Старосинявської селищної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач в інтересах держави в особі Міністерства культури та інформаційної політики України, Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігії Хмельницької обласної державної адміністрації звернувся до суду з позовом до Старосинявської селищної ради, Відділу культури, національностій, релігій та туризму Старосинявської селищної ради, в якому просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Старосинявської селищної ради, Відділу культури, національностей, релігій та туризму Старосинявської селищної ради, яка полягає у невчиненні дій, спрямованих на замовлення розроблення історико-архітектурного опорного плану історично населеного селища міського типу Стара Синява;

- зобов`язати Старосинявську селищну раду, Відділ культури, національностей, релігій та туризму Старосинявської селищної ради вжити заходів щодо замовлення розроблення історико-архітектурного опорного плану історично населеного селища міського типу Стара Синява.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що Летичівською окружною прокуратурою виявлено факт порушення законодавства в сфері охорони культурної спадщини на території Старосинявської селищної територіальної громади, який підлягає усуненню в судовому порядку. Так, постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.2001 №878 «Про затвердження Списку історичних населених місць України» до Списку по Хмельницькій області включені наступні історично населені місця: м. Хмельницький, смт. Антоніни, смт. Білогір`я, м. Волочиськ, м. Городок, смт. Гриців, м. Деражня, м. Дунаївці, м. Ізяслав, м. Кам`янець-Подільський, м. Красилів, смт. Летичів, смт. Меджибіж, смт. Нова Ушиця, м. Полонне, смт. Сатанів, м. Славута, смт. Смотрич, смт. Стара Синява, м. Старокостянтинів, смт. Чорний Острів, м. Шепетівка, смт. Ямпіль, смт. Ярмолинці. Однак, згідно інформації Міністерства культури та інформаційної політики України від 03.06.2022 №06/18/20-22 з наведених 24 населених місць на сьогодні погоджені історико-архітектурні опорні плани та затверджені історичні ареали лише по м. Хмельницький, смт. Білогір`я, м. Волочиськ, м. Городок, м. Деражня, м. Дунаївці, м. Ізяслав, м. Кам`янець-Подільський, смт. Меджибіж, смт. Нова Ушиця, м. Поломне, смт. Сатанів, м. Славута, смт. Смотрич, м. Старокостянтинів, м. Шепетівка. Також, згідно з інформацією Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації, викладеною у листі від 01.06.2022 №02-202, історико- архітектурний опорний план смт. Стара Синява з визначенням історичного ареалу та встановленням зон охорони пам`яток місцевого значення не виготовлявся.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 30 червня 2022 року відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Відповідачі не скористалися правом на подачу відзиву на позов. Проте, надали до суду заяви в яких зазначили, що позов визнають в повному обсязі та не заперечують проти задоволення позовних вимог керівника Летичівської окружної прокуратури.

Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд встановив наступне.

Летичівською окружною прокуратурою вивчено стан додержання вимог чинного законодавства в діяльності органів влади та місцевого самоврядування в частині повноти та своєчасності виконання зобов`язань щодо виготовлення та затвердження історико-архітектурних опорних планів історичних населених місць.

Керівник Летичівської окружної прокуратури 25.04.2022 звернувся до Міністерства культури та інформаційної політики України та Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації із листами в яких просив надати перелік історичних населених місць, що розташовані на території Старосинявської селищної ради Старосинявської територіальної громади Хмельницького району Хмельницької області, по яких не виготовлено та не затверджено історико-архітектурні опорні плани історичних населених місць, та повідомити про причини не виготовлення та не затвердження означених документів. Також просив повідомити чи вживались та чи вживатимуться Міністерством культури та інформаційної політики України та Департаментом інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації заходи з метою захисту інтересів держави із вказаних питань, зокрема, чи направлялись листи до місцевих органів охорони культурної спадщини щодо необхідності розроблення історико-архітектурних опорних планів історичних населених місць, які результати їх розгляду, чи звертатимуться до суду Міністерство культури та інформаційної політики України та Департамент інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації із позовами про зобов`язання вжити заходів щодо розроблення історико-архітектурних опорних планів історичних населених місць.

01.06.2022 Департамент інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації на адресу керівника Летичівської окружної прокуратури надіслав відповідь №02-202, в якій зазначив про те, що історико-архітектурний опорний план смт. Стара Синява з визначенням історичного ареалу та встановленням зон охорони пам`яток місцевого значення не виготовлявся.

03.06.2022 Міністерство культури та інформаційної політики України на адресу керівника Летичівської окружної прокуратури надіслало відповідь №06/18/20-22 в якій зазначено, що станом на дату підготовки відповіді погоджені історико-архітектурні опорні плани та затверджені історичні ареали лише по м. Хмельницький, смт. Білогір`я, м. Волочиськ, м. Городок, м. Деражня, м. Дунаївці, м. Ізяслав, м. Кам`янець-Подільський, смт. Меджибіж, смт. Нова Ушиця, м. Поломне, смт. Сатанів, м. Славута, смт. Смотрич, м. Старокостянтинів, м. Шепетівка. Інформація у МКІП відсутня щодо розроблення ІАОП (історико-архітектурні опорні плани), зокрема - смт. Стара Синява, а також щодо причини його не виготовлення. Також Міністерство культури та інформаційної політики України наголошувало на тому, що зверталося до голови Старосинявської селищної ради листом від 29.09.2020 №11847/6.11.1, в якому наголошувало на необхідності виконання вимог чинного пам`яткоохоронного законодавства, зокрема додержання вимог ст. 17 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та ст. 32 Закону України «Про охорону культурної спадщини», інших законодавчих вимог, а також обов`язковості розроблення істрорико- архітектурного опорного плану селища міського типу Стара Синява. Однак, відповіді від Старосинявської селищної ради на зазначений лист до Міністерства культури та інформаційної політики України не надходило, відповідна науково-проектна документація на розгляд центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику в сфері охорони культурної спадщини наразі не подана.

Крім того, в листі Міністерства культури та інформаційної політики України від 03.06.2022 №06/18/20-22 зазначено те, що Міністерство і в попередні роки неодноразово зверталося до органів місцевого самоврядування історичних населених місць, які на разі не мають чинних історико-архітектурних опорних планів, а також до місцевих органів охорони культурної спадщини з подібними листами в яких наголошувалось на необхідності виконання вимог чинного пам`яткоохоронного законодавства та обов`язковості розроблення історико-архітектурних опорних планів.

09.09.2022 керівник Летичівської окружної прокуратури звернувся з листом до Старосинявської селищної ради в якому просив у строк не пізніше 10.06.2022 повідомити: який орган (посадова особа) є уповноваженим виконавчим органом селищної ради у сфері охорони культурної спадщини (виконавчий комітет з покладенням обов`язків на конкретну посадову особу, чи можливо створено окреме управління, відділ, тощо); чи наявний розроблений історико-архітектурний опорний план смт. Стара Синява Хмельницького району (надати підтверджуючі документи); у випадку відсутності вказаного плану, вказати які конкретно заходи вжиті виконавчим комітетом Старосинявської селищної ради, посадовою особою, відділом і т.д., Старосинянською селищною радою до його замовлення та виготовлення, (зокрема, чи звертався даний орган (посадова особа) за розробленням даного плану, коли, саме то до якого суб`єкта господарювання, чи укладався договір із суб`єктом господарювання, спеціалізованим у сфері вивчення, охорони і використання культурної спадщини); у випадку вчинення дій по замовленню історико-архітектурного опорного плану надати копії підтверджуючих документів; які об`єктивні (суб`єктивні) причини бездіяльності уповноваженого виконавчого органу селищної ради у сфері охорони культурної спадщини (посадової особи, відділу і т.д.), Старовинявської селищної ради щодо вжиття заходів, спрямованих на замовлення розроблення історико-архітектурного опорного плану смт. Стара Синява; чи вчинено даними органами (посадовою особою) конкретні дії по замовленню, розробленню історико-архітектурного опорного плану. Також, керівник Летичівської окружної прокуратури просив надати належним чином завірені документи щодо створення та функціонування виконавчого органу селищної ради, його повноважень, чи покладення таких обов`язків на конкретну особу із дорученням належним чином завірених копій документів (рішення про створення, положення, регламенту, тощо); вказати чи є виконавчий орган селищної ради, чи інший уповноважений орган у сфері охорони культурної спадщини юридичною особою та надати належним чином завірені копії виписок з Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо виконавчого органу селищної ради та щодо Старосинявської селищної ради.

Листом від 14.06.2022 №706 Старосинявською селищною радою повідомлено Летичівську окружну прокуратуру, що на даний час розроблена та затверджена «Програма забезпечення містобудівною документацією населених пунктів на території Старосинявської селищної ради на 2022-2025 року». Одним із пунктів якої є розроблення історико-архітектурного опорного плану смт.Стара Синява. Вказана Програма затверджена рішенням виконавчого комітету Старосинявської селищної ради від 30.04.2022 №03/2022. Рішенням сесії селищної ради від 26.02.2022 №6-20/2022 «Про селищний бюджет Старосинявської територіальної громади на 2022 рік» передбачені видатки на фінансування захищених статей (оплата праці, енергоносії, медикаменти та інше) та на забезпечення заходів з проведення мобілізації та територіальної охорони громади. Вільний залишок коштів селищного бюджету, який утворився станом на 01.01.2022 частково розподілений на фінансування соціально значущих програм та підприємств критичної інфраструктури. Крім того, повідомлено, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану» від 09.06,2021 №590 оплата послуг по розробленню історико-архітектурного опорного плану смт. Стара Синява не належить. Також, Старосинявська селищна рада повідомила, що виконавчий орган селищної ради не є юридичною особою. Відділ культури, національностей, релігії та туризму Старосинявської селищної ради уповноважений у сфері охорони культурної спадщини являється юридичною особою, про що додано документи.

З метою спонукання відповідачів вчинити дії, спрямовані на вжиття заходів щодо замовлення розроблення історико-архітектурного опорного плану історично населеного селища міського типу Стара Синява, прокурор в інтересах держави звернувся з цим позовом до суду.

Відповідно до ст. 54 Конституції України культурна спадщина охороняється законом, держава забезпечує збереження історичних пам`яток та інших об`єктів, що становлять культурну цінність.

В силу вимог ст. 5 Закону України «Про основи містобудування» однією із основних вимог до містобудівної діяльності є охорона культурної спадщини, збереження традиційного характеру середовища населених пунктів.

У ст. 1 Закону України «Про охорону культурної спадщини» (далі - Закон №1805-ІІІ) визначено: охорона культурної спадщинице система правових, організаційних, фінансових, матеріально-технічних, містобудівних, інформаційних та інших заходів з обліку (виявлення, наукове вивчення, класифікація, державна реєстрація), запобігання руйнуванню або заподіянню шкоди, забезпечення захисту, збереження, утримання, відповідного використання, консервації, реставрації, ремонту, реабілітації, пристосування та музеєфікації об`єктів культурної спадщини; історичний ареал населеного місця - це частина населеного місця, що зберегла об`єкти культурної спадщини і пов`язані з ними розпланування та форму забудови, які походять з попередніх періодів розвитку, типові для певних культур або періодів розвитку; історичне населене місце - це населене місце, яке зберегло повністю або частково історичний ареал і занесене до Списку історичних населених місць України.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону №1805-ІІІ державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України, спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини.

До спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини (далі - органи охорони культурної спадщини) належать: центральні органи виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у сфері охорони культурної спадщини; орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим; обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації; виконавчий орган сільської, селищної, міської ради.

Згідно із ч. 2 ст. 6 Закону №1805-ІІІ до повноважень районних державних адміністрацій, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідно до їх компетенції у сфері охорони культурної спадщини, серед іншого, належить: забезпечення виконання цього Закону, інших нормативно-правових актів про охорону культурної спадщини на відповідній території; подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, внесення змін до нього та про занесення відповідної території до Списку історичних населених місць України; забезпечення захисту об`єктів культурної спадщини від загрози знищення, руйнування або пошкодження; організація розроблення відповідних програм охорони культурної спадщини; надання висновків щодо відповідних програм та проектів містобудівних, архітектурних і ландшафтних перетворень, меліоративних, шляхових, земляних робіт на пам`ятках місцевого значення, історико- культурних заповідних територіях та в зонах їх охорони, на охоронюваних археологічних територіях, в історичних ареалах населених місць, а також програм та проектів, реалізація яких може позначитися на стані об`єктів культурної спадщини; підготовка пропозицій та проектів розпоряджень щодо проведення робіт з консервації, реставрації, реабілітації, музеєфікації, ремонту та пристосування об`єктів культурної спадщини, відповідного використання пам`яток та подання їх на розгляд відповідному органу виконавчої влади; виконання функції замовника, укладення з цією метою контрактів на виявлення, дослідження, консервацію, реставрацію, реабілітацію, музеєфікацію, ремонт, пристосування об`єктів культурної спадщини та інші заходи щодо охорони культурної спадщини.

Згідно з ч.ч. 4, 7 ст. 32 Закону №1805-ІІІ з метою захисту традиційного характеру середовища населених місць вони заносяться до Списку історичних населених місць України. Список історичних населених місць України за поданням центрального органу виконавчої влади, що реалізує політики у сфері охорони культурної спадщини, затверджується Кабінетом Міністрів України.

Межі та режими використання історичних ареалів населених місць, обмеження господарської діяльності на територіях історичних ареалів населених місць визначаються у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, відповідною науково-проектною документацією, що затверджується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини.

На охоронюваних археологічних територіях, у межах зон охорони пам`яток, історичних ареалів населених місць, занесених до Списку історичних населених місць України, забороняються містобудівні, архітектурні чи ландшафтні перетворення, будівельні, меліоративні, шляхові, земляні роботи без дозволу відповідного органу охорони культурної спадщини.

Згідно з ч. 4 ст. 17 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» для населених пунктів, занесених до Списку історичних населених місць України, у межах визначених історичних ареалів у складі генерального плану населеного пункту визначаються режими регулювання забудови та розробляється історико-архітектурний опорний план, в якому зазначається інформація про об`єкти культурної спадщини.

Склад, зміст та порядок розроблення історико-архітектурного опорного плану населеного пункту визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації (ч. 5 ст. 17 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»).

Відповідно до ч. 7 ст. 17 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» виконавчі органи сільських, селищних і міських рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації є замовниками, які організовують розроблення, внесення змін та подання генерального плану населеного пункту на розгляд відповідної сільської, селищної, міської ради.

Відповідно до пунктів 1, 4, 5, 6, 7 Порядку визначення меж та режимів використання історичних ареалів населених місць, обмеження господарської діяльності на території історичних ареалів населених місць, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 №318 (далі - Порядок №318) історичні ареали визначаються тільки в населених місцях, що занесені до Списку історичних населених місць України, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

Відповідальними за визначення меж і режимів використання історичних ареалів є Мінкультури та уповноважені ним органи охорони культурної спадщини.

Межі історичних ареалів визначаються спеціальною науково-проектною документацією під час розроблення історико-архітектурних опорних планів цих населених місць.

Історико-архітектурні опорні плани розробляються на основі комплексних досліджень усієї території історичного населеного місця та його найближчого оточення.

Збереження традиційного характеру середовища історичних ареалів, охорона і раціональне використання розташованих в їх межах нерухомих об`єктів культурної спадщини, збереження її містоформуючої ролі є пріоритетним напрямом містобудівної діяльності в межах історичних ареалів.

З метою реалізації вказаних законодавчих вимог, наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 02.06.2011 № 64 затверджено Порядок розроблення історико-архітектурного опорного плану населеного пункту (на даний час втратив чинність).

В подальшому постановою Кабінету Міністрів України від 01.09.2021 №926 затверджено Порядок розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації (далі Порядок №926), яким визначається, зокрема, склад, зміст та порядок розроблення історико- архітектурного опорного плану населеного пункту.

Так, відповідно до п.п.12 ч.2 Порядку №926 історико-архітектурний опорний план - науково-проектна документація, яка розробляється і затверджується у складі генерального плану населеного пункту, внесеного до Списку історичних населених місць України, згідно із Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності», містить відомості про об`єкти всесвітньої спадщини, їх території та буферні зони; пам`ятки культурної спадщини, у тому числі археологічні, їх території та зони охорони; межі та правові режими використання історичних ареалів населених місць; історико-культурні заповідники, історико-культурні заповідні території та їх зони охорони; охоронювані археологічні території.

Згідно п. 54, 55 вказаного Порядку №926 рішення про розроблення (внесення змін) історико-архітектурного опорного плану населеного пункту у складі генерального плану населеного пункту приймає відповідна сільська, селищна, міська рада.

Виконавчі органи сільських, селищних і міських рад, Київська та Севастопольська міські держадміністрації є замовниками, які організовують розроблення, внесення змін, погодження та подання історико-архітектурного опорного плану населеного пункту у складі генерального плану населеного пункту на розгляд відповідної місцевої ради.

Відповідно до п. 56, 60 Порядку №926 історико-архітектурний опорний план розробляється для населених пунктів, внесених до Списку Історичних населених місць України, у складі генерального плану населеного пункту.

Під час розроблення історико-архітектурного опорного плану визначаються межі історичних ареалів та наносяться на його основне графічне креслення.

У межах визначених Історичних ареалів у складі генерального плану населеного пункту визначаються режими регулювання забудови.

Історико-архітектурні опорні плани та зміни до них розглядаються і затверджуються відповідними місцевими радами протягом трьох місяців з дня їх подання.

Відповідно до п. 61 Порядку №926 здійснювати розроблення та внесення змін до історико-архітектурного опорного плану населеного пункту може суб`єкт господарювання, який має право здійснювати розроблення містобудівної документації відповідно до Закону України «Про архітектурну діяльність» та законодавства у сфері вивчення, охорони і використання культурної спадщини. Історико-архітектурний опорний план розробляється під керівництвом головного архітектора проекту, який має кваліфікаційний сертифікат.

Пунктом 64 Порядку №926 передбачено, що матеріали історико-архітектурного опорного плану населеного пункту розробляються і передаються замовнику на паперових носіях у чотирьох примірниках та у формі електронного документа.

Згідно п. 65 Порядку №926 візуалізація даних історико-архітектурного опорного плану здійснюється за допомогою програмно-апаратних засобів Державного земельного кадастру, містобудівного кадастру, інших геоінформаційних систем, а також шляхом їх відтворення на паперових та/або інших твердих (матеріальних) носіях у вигляді текстових, графічних та інших зручних для візуального сприйняття матеріалів.

Окрім цього, варто зауважити, що постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №92 внесено зміни до пунктів 8, 9 Порядку №318 та визначено, що проектна документація на нове будівництво, реконструкцію та капітальний ремонт (крім реконструкції та капітального ремонту квартир чи окремих приміщень, які здійснюються без зміни об`ємно-просторових характеристик) у межах історичних ареалів населених місць розробляється з урахуванням вимог затвердженого в установленому законом порядку історико-архітектурного опорного плану.

У разі не затвердження історико-архітектурного опорного плану населеного місця, що внесене до Списку історичних населених місць України, проектна документація на нове будівництво, реконструкцію та капітальний ремонт (крім реконструкції та капітального ремонту квартир чи окремих приміщень, які здійснюються без зміни об`ємно-просторових характеристик) у межах історичного ареалу розробляється з урахуванням вимог історико- містобудівного обґрунтування, порядок розроблення якого визначається наказом Мінкультури та Мін регіону. При цьому, постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №92 установлено, що вимоги, зазначені в поточному абзаці застосовуються до 01.01.2019.

Таким чином, з урахуванням внесених законодавчих змін, з 01.01.2019 за умови відсутності історико-архітектурного опорного плану будь-яке нове будівництво, реконструкція та капітальний ремонт ("крім реконструкції та капітального ремонту квартир чи окремих приміщень, які здійснюються без зміни об`ємно-просторових характеристик) в історичних населених місцях, у тому числі в тих, в яких визначені історичні ареали, є неможливим.

Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Конституція України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

До спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини належать: центральні органи виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у сфері охорони культурної спадщини; орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим; обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації; виконавчий орган сільської, селищної, міської ради (ст. З Закону України «Про охорону культурної спадщини»).

Відповідно до ч. 7 ст. 17 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» виконавчі органи сільських, селищних і міських рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації є замовниками, які організовують розроблення, внесення змін та подання генерального плану населеного пункту на розгляд відповідної сільської, селищної, міської ради.

Відповідно до п. 54, 55 Порядку №926 рішення про розроблення (внесення змін) історико-архітектурного опорного плану населеного пункту у складі генерального плану населеного пункту приймає відповідна сільська, селищна, міська рада. Виконавчі органи сільських, селищних і міських рад, Київська та Севастопольська міські держадміністрації є замовниками, які організовують розроблення, внесення змін, погодження та подання історико-архітектурного опорного плану населеного пункту у складі генерального плану населеного пункту на розгляд відповідної місцевої ради.

Відповідно до п.п. 6 п. «а» ч. 1 ст. 31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад серед власних (самоврядних) повноважень передбачені, у тому числі, підготовка і подання на затвердження ради відповідних місцевих містобудівних програм, генеральних планів забудови населених пунктів, іншої містобудівної документації.

Окрім цього, серед делегованих повноважень згідно з п.п. 5 п. «б» ч. 1 ст. 31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначені повноваження виконавчого органу сільської, селищної, міської ради щодо організації охорони, реставрації та використання пам`яток історії і культури, архітектури та містобудування, палацово-паркових, паркових і садибних комплексів, природних заповідників.

В силу вимог п.п. 7 п. «а» ч. 1 ст. 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» серед власних (самоврядних) повноважень виконавчого органу сільської, селищної, міської ради також передбачені повноваження щодо створення умов для розвитку культури, сприяння відродженню осередків традиційної народної творчості, національно-культурних традицій населення, художніх промислів і ремесел.

Підпунктом 10 пункту «б» ч. 1 ст. 31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до делегованих повноважень виконавчого органу сільської, селищної, міської ради віднесено забезпечення охорони пам`яток історії та культури, збереження та використання культурного надбання.

Згідно ч. 1 ст. 11 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.

Відповідно до інформації Старосйнявської селищної ради від 14.06.2022 №706 органом у сфері культурної спадщини є Відділ культури, національностей, релігій та туризму Старосинявської селищної ради.

Згідно п.1.1 Положення про Відділ культури, національностей, релігій та туризму Старосинявської селищної ради (надалі - Відділ) є виконавчим органом Старосинявської селищної ради, утворюється селищною радою, підзвітний і підконтрольний селищній раді, підпорядкований виконавчому комітету селищної ради, селищному голові, заступнику селищного голови та керуючому справами виконкому, відповідно до розподілу обов`язків, а з питань здійснення делегованих повноважень підконтрольний відповідним органам виконавчої влади.

Відповідно до п.п. 3.1.1, 3.1.4, 3.1.5, 3.1.8 Положення Відділ реалізує пріоритети державної політики та повноваження органів місцевого самоврядування у сфері культури, реалізує делеговані повноваження органів виконавчої влади у сфері збереження та використання культурної спадщини, готує проекти актів селищної ради, її виконавчих органів і селищного голови, у т.ч. нормативного характеру, здійснює інші повноваження, покладені на Відділ відповідно до чинного законодавства, тощо.

Таким чином, з огляду на зміст зазначених норм, саме на Старосинявську селищну раду та Відділ культури, національностей, релігій та туризму Старосинявської селищної ради покладається обов`язок із вчинення дій щодо замовлення розроблення історико-архітектурного опорного плану історично населеного селища міського типу Стара Синява, а також здійснення контролю за його виготовленням.

З матеріалів справи судом встановлено, що Міністерство культури та інформаційної політики України листом від 29.09.2020 №11847/6.11.1 надано роз`яснення Старосинявській селищній раді про заборону виконання робіт в межах історичного ареалу за відсутності погодженої Міністерством в установленому порядку проектної документації та без відповідних дозволів Міністерства, а також щодо подальших змін в законодавстві з приводу встановлення заборони здійснювати забудову в межах визначених історичних ареалів населених пунктів, занесених до Списку історичних населених місць України, за відсутності у складі генерального плану таких населених пунктів історико-архітектурного опорного плану.

Окрім цього, вказаним листом Міністерства культури та інформаційної політики України від 29.09.2020 №11847/6.11.1 останнє зверталося до Старосинявської селищної ради, в якому наголошувало на необхідність виконання вимог чинного пам`яткоохоронного законодавства, зокрема додержання вимог ст. 17 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та ст. 32 Закону України «Про охорону культурної спадщини», інших законодавчих вимог, а також обов`язковості розроблення істрорико-архітектурного опорного плану селища міського типу Стара Синява.

Однак, відповідь Старосинявської селищної ради на зазначений лист до Міністерства культури та інформаційної політики України не надходила, відповідна науково-проектна документація на розгляд центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику в сфері охорони культурної спадщини наразі не подана, що підтверджується листом Міністерства культури та інформаційної політики України від 03.06.2022 №06/18/20-22.

Крім того, як вбачається з інформації Міністерства культури та інформаційної політики України від 03.06.2022 №06/18/20-22 Міністерство і в попередні роки неодноразово зверталося до органів місцевого самоврядування історичних населених місць, які на разі не мають чинних історико-архітектурних опорних планів, а також до місцевих органів охорони культурної спадщини з подібними листами в яких наголошувалось на необхідності виконання вимог чинного пам`яткоохоронного законодавства та обов`язковості розроблення історико-архітектурних опорних планів.

Однак, всупереч вищевказаних вимог законодавства України Старосинявською селищною радою та Відділом культури, національностей, релігій та туризму Огаросинявської селищної ради не вжито заходів, спрямованих на розроблення історико-архітектурного опорного плану селища міського типу Стара Синява.

Судом встановлено, що листом від 14.06.2022 №706 Старосинявською селищною радою повідомлено Летичівську окружну прокуратуру, що на даний час розроблена та затверджена «Програма забезпечення містобудівною документацією населених пунктів на території Старосинявської селищної ради на 2022-2025 року». Одним із пунктів якої є розроблення історико-архітектурного опорного плану смт. Стара Синява.

Вказана Програма затверджена рішенням виконавчого комітету Старосинявської селищної ради від 30.04.2022 №03/2022.

Також, Старосинявська селищна рада у листі від 14.06.2022 №706 повідомила Летичівську окружну прокуратуру, що рішенням сесії селищної ради від 26.02.2022 №6-20/2022 «Про селищний бюджет Старосинявської територіальної громади на 2022 рік» передбачені видатки на фінансування захищених статей (оплата праці, енергоносії, медикаменти та інше) та на забезпечення заходів з проведення мобілізації та територіальної охорони громади. Вільний залишок коштів селищного бюджету, який утворився станом на 01.01.2022 частково розподілений на фінансування соціально значущих програм та підприємств критичної інфраструктури. Крім того, повідомлено, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану» від 09.06.2021 №590 оплата послуг по розробленню історико-архітектурного опорного плану смт. Стара Синява не належить.

Отже, аналізуючи зазначене, суд приходить до висновку, що визначені в листі Старосинявської селищної ради від 14.06.2022 №706 не є належним обґрунтуванням не вчинення органом місцевого самоврядування заходів щодо замовлення розроблення історико-архітектурного опорного плану історично населеного селища міського типу Стара Синява.

В свою чергу, суд зазначає, що у зв`язку із бездіяльністю Старосинявської селищної ради та виконавчого органу місцевого самоврядування щодо невжиття заходів, спрямованих на розроблення та затвердження історико-архітектурного опорного плану, існує загроза самовільної, хаотичної або неконтрольованої забудови історичних центрів на території громади, руйнування пам`яток історії та культури, знищення історичної спадщини громади.

Відтак, суд погоджується із доводами прокурора, що всупереч вимогам законодавства, відповідачами упродовж тривалого проміжку часу не вжито належних заходів, спрямованих на замовлення розроблення історико-архітектурного опорного плану історично населеного селища міського типу Стара Синява, чим допущено протиправну бездіяльність.

Суд враховує визнання відповідачем позову, однак зазначене не свідчить про те, що останній усунув обставини, які слугували підставою для звернення до суду із цим позовом керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави.

З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підтверджені належними і допустимими доказами, а тому позовній вимоги слід задовольнити.

Згідно із частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Враховуючи зазначену вище норму та те, що докази про такі судові витрати суду не надано, підстави для їх розподілу відсутні.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Старосинявської селищної ради щодо невчинення дій, спрямованих на замовлення розроблення історико-архітектурного опорного плану історично населеного селища міського типу Стара Синява.

Визнати протиправною бездіяльність Відділу культури, національностей, релігій та туризму Старосинявської селищної ради щодо невчинення дій, спрямованих на замовлення розроблення історико-архітектурного опорного плану історично населеного селища міського типу Стара Синява.

Зобов`язати Старосинявську селищну раду вжити заходів щодо замовлення розроблення історико-архітектурного опорного плану історично населеного селища міського типу Стара Синява.

Зобов`язати Відділ культури, національностей, релігій та туризму Старосинявської селищної ради вжити заходів щодо замовлення розроблення історико-архітектурного опорного плану історично населеного селища міського типу Стара Синява.

Судові витрати в порядку статті 139 КАС України розподілу між сторонами не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Керівник Летичівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства культури та інформаційної політики України, Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігії Хмельницької обласної державної адміністрації (вул. Чорновола, буд. 3,смт. Летичів, Хмельницький район, Хмельницька область, 31500 , код ЄДРПОУ - 02911102) Відповідачі:Старосинявська селищна рада (вул. Івана Франка, 8, смт. Стара Синява, Старосинявський район, Хмельницька область, 31400 , код ЄДРПОУ - 04402824) Відділ культури, національностій, релігій та туризму Старосинявської селищної ради (вул. Грушевського, буд. 61, смт. Стара Синява, Хмельницький район, Хмельницька область, 31400 , код ЄДРПОУ - 40274532)

Головуючий суддя /підпис/ І.І. Тарновецький "Згідно з оригіналом" Суддя І.І. Тарновецький

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.12.2022
Оприлюднено09.12.2022
Номер документу107728671
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —560/7719/22

Рішення від 06.12.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 14.08.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 28.07.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні