Рішення
від 08.12.2022 по справі 620/5959/22
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 грудня 2022 року Чернігів Справа № 620/5959/22

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Виноградової Д.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Чернігівській області" про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Чернігівській області" (далі також - відповідач) про визнання протиправною бездіяльність відповідача щодо не внесення змін до довідки від 19.08.2021 №33/45-1875 про грошове забезпечення позивача, не вказавши в ній окремим рядком складову грошового забезпечення «індексація», виплаченої за прирівняною посадою поліцейського за листопад 2019 року у розмірі 785,53 грн; зобов`язання відповідача внести зміни до виданої довідки від 19.08.2021 №33/45-1875 про грошове забезпечення позивача вказавши в ній окремим рядком складову грошового забезпечення «індексація», виплаченої за прирівняною посадою поліцейського за листопад 2019 року у розмірі 785,53 грн та надіслати оновлену довідку до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області для проведення перерахунку з 01.12.2019.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідачем складено та направлено до пенсійного органу нову довідку про розмір грошового забезпечення позивача, проте до неї не включено індексацію грошового забезпечення за листопад 2019 року у розмірі 785,53 грн, чим порушені права позивача.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 08.09.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами. Ухвалою суду надано термін для подачі відзиву на позовну заяву, відповіді на відзив та заперечень.

Відповідачем подано відзив на позовну заяву, у якому заперечував проти доводів позивача викладених у позові та зазначив, що індексація грошового забезпечення не включена до видів грошового забезпечення, які підлягають включенню у довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.

Як вбачається з позовної заяви та доданих до неї матеріалів, позивач з 1998 року перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Чернігівській області та отримує пенсію на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Державною установою «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Чернігівській області» сформовано та направлено до пенсійного органу довідку №33/45-445 від 19.08.2021 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 року № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» із зазначенням відомостей про розміри основних та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії (а.с.9).

08.01.2022 позивач звернувся до відповідача із заявою про внесення змін до довідки про розмір грошового забезпечення в частині включення до її складу даних про індексацію грошового забезпечення.

У відповідь на звернення, листом від 19.01.2022 №33/45-І-42 відповідач вказав, що підстави для внесення змін до довідки відсутні.

Не погоджуючись з відмовою відповідача, позивач звернувся за захистом своїх прав до суду.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 ст. 9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Зазначені критерії є вимогами для суб`єкта владних повноважень, який приймає відповідне рішення, вчиняє дії чи допускає бездіяльність.

Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, є Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 р. №2262-XII (далі - Закон №2262-XII).

Статтею 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" № 2011-XII від 20.12.1991 р. (далі - Закон № 2011-XII) визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Згідно ч. 2 ст. 9 Закону № 2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Статтею 9 Закону України ''Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії'' передбачено, що грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону. Аналогічну за змістом норму щодо індексації грошового забезпечення поліцейських містить ч.5 ст. 94Закону України''Про Національну поліцію'' від 02.07.2015 №580-VІІІ.

Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України врегульовано Законом України''Про індексацію грошових доходів населення''.

Згідно зі ст. 1 вказаного Закону індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.

Статтею 2 цього Закону передбачено, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема оплата праці (грошове забезпечення).

Відповідно до ст. 6 Закону України''Про індексацію грошових доходів населення'' у разі виникнення обставин, передбачених ст. 4 цього Закону(величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації), у встановленомузакономпорядку здійснюється перегляд розмірів: заробітної плати; пенсій; державної соціальної допомоги; стипендій, що виплачуються студентам державних та комунальних вищих навчальних закладів.

Отже, з наведених вище правових норм можна дійти висновку, що індексація має спеціальний статус виплати з боку держави у формі відшкодування знецінення грошових доходів громадян, зокрема, пенсії, стипендії; оплати праці (грошового забезпечення), яка має систематичний характер, а тому, відповідно до правових висновків Верховного Суду, сформованих у постанові від 03.04.2019 у справі № 638/9697/17, територіальні органи Пенсійного фонду України при обрахуванні пенсії особам, які мають право на неї відповідно до Закону № 2262-ХІІ, повинні враховувати індексацію грошового забезпечення, яка нараховувалася військовослужбовцю за час служби перед звільненням.

Поряд з цим, суд звертає увагу, що слід розрізняти спірні питання щодо врахування індексації грошового забезпечення особи при призначенні пенсії (ст. 43 Закону № 2262-ХІІ) та при її подальшому перерахунку (ст. 63 Закону № 2262-ХІІ). Наведена вище правова позиція суду касаційної інстанції висловлена стосовно саме призначення пенсії.

Натомість, порядок здійснення перерахунку пенсій військовослужбовців, у тому числі колишніх працівників поліції, врегульовано статтею 63Закону України''Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб'' та Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України''Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб'', затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45.

Відповідно до ч. 3ст. 63 Закону № 2262-ХІІ перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.

У той же час, у рішенні Конституційного Суду України від 13.05.2015 № 4-рп/2015 усправі № 1-9/2015 Конституційний Суд України дійшов висновку, що положення першого речення ч. 3 ст. 63 Закону № 2262-ХІІ необхідно розуміти так, що до встановлених виключно законами України нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, на підставі введення яких усі призначені за цим законом пенсії підлягають перерахунку, належать лише надбавки, доплати, підвищення.

Таким чином, оскільки індексація грошового забезпечення не належить до надбавок, доплат, підвищень, тобто не відноситься до додаткових видів грошового забезпечення, така, на переконання суду, не підлягає врахуванню при перерахунку пенсії на підставі ч. 3 ст. 63 Закону № 2262-ХІІ.

Крім того, суд вважає за необхідне наголосити на нормах ст. 64Закону України''Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб'' № 2262-ХІІ, якою визначено, що призначені військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей пенсії підвищуються відповідно до Закону України''Про індексацію грошових доходів населення''.

Як уже зазначалося вище, згідно з ч. 1ст. 2 Закону України''Про індексацію грошових доходів населення'' індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України, і які не мають разового характеру.

Оскільки позивач є пенсіонером з 1998 року, його грошовим доходом є пенсія, яка відповідно до вказаних вище нормативно-правових актів, є об`єктом індексації, що має нараховуватись щомісячно, за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив встановлений поріг індексації, у частині, що дорівнює прожитковому мінімуму, встановленому для відповідних соціальних і демографічних груп населення.

На підставі викладеного, суд зазначає, що саме проведення індексації перерахованої позивачу пенсії (з урахуванням надбавок, доплат та підвищень), а не індексація підвищеного грошового забезпечення, яке позивач міг би отримувати, перебуваючи на службі (тобто умовного, а не реального), на момент його застосування для перерахунку пенсії, є встановленим, у тому числі Законом України ''Про індексацію грошових доходів населення'', механізмом підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг, реалізація якого дає підстави стверджувати про дотримання державних гарантій, спрямованих на підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності їх грошових доходів в умовах зростання цін, у розумінні Закону України''Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії''.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що суми індексації грошового забезпечення поліцейських не віднесені до щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень), та з огляду на зазначене вище правове регулювання спірних правовідносин, не підлягають включенню в довідку про грошове забезпечення позивача для перерахунку його пенсії, а тому позовні вимогиє необґрунтованими та не підлягають задоволенню.

Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову ОСОБА_1 доДержавної установи "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Чернігівській області" провизнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 .

Відповідач: Державна установа «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Чернігівській області», пр. Миру, 217, м. Чернігів, 14029, код ЄДРПОУ 08734598.

Повний текст рішення виготовлено 08 грудня 2022 року.

Суддя Д.О. Виноградова

Дата ухвалення рішення08.12.2022
Оприлюднено12.12.2022

Судовий реєстр по справі —620/5959/22

Рішення від 08.12.2022

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Виноградова Д.О.

Ухвала від 07.09.2022

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Виноградова Д.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні