ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 серпня 2010 року < ЧАС > м. Полтава Справа № 2а-2761/10/1670
Полтавський окружний ад міністративний суд у складі:
головуючого судді - Удов іченка С.О.,
при секретарі - Ємець Я.М.,
за участю:
прокурора - Кучерявої Т.В.
представника позивача - П рохорової Н.М.
розглянувши у відкритому с удовому засіданні справу за адміністративним позовом Пр окурора м. Полтави в інтереса х держави в особі Полтавсько го обласного відділення Фонд у соціального захисту інвалі дів до Приватного сільськог осподарського підприємства "Першотравневе" про стягненн я адміністративно-господарс ьких санкцій та пені, -
В С Т А Н О В И В:
14 червня 2010 року Прокур ор м. Полтави в інтересах держ ави в особі , Полтавського обл асного відділення Фонду соці ального захисту інвалідів з вернувся до Полтавського окр ужного адміністративного су ду з адміністративним позово м до Приватного сільськогосп одарського підприємства "Пер шотравневе" про стягнення ад міністративно-господарськи х санкцій в розмірі 12520 грн. 00 коп . та пені у розмірі 203 грн. 04 коп.
В обґрунтування своїх вимо г позивач зазначив, що відпов ідачем було порушено вимоги статті 19 Закону України “Про о снови соціальної захищеност і інвалідів в Україні ”, а саме в 2009 році підприємство не вико нало нормативу робочих місць , призначених для працевлашт ування інвалідів, у кількост і 1 робочого місця, що має насл ідком накладення адміністра тивно-господарських санкцій в розмірі у розмірі 12520 грн. 00 ко п. та пені у розмірі 203 грн. 04 коп. у зв' язку з порушенням терм іну сплати адміністративно-г осподарських санкцій.
У судовому засіданні проку рор та представник позивача підтримали позовні вимоги, п росили їх задовольнити.
Відповідач явку уповноваж еного представника в судове засідання не забезпечив, хоч а в матеріалах справи наявні докази, що він був належним чи ном повідомлений про час та м ісце розгляду справи.
У своїх письмових заперече ннях зазначав, що Приватне сі льськогосподарське підприє мство "Першотравневе" зверта лося в усній формі до Пирятин ського районного центру зайн ятості з проханням направити інваліда для працевлаштуван ня. Крім того, листом від 05.02.209 ро ку підприємство повідомило У правління праці та соціально го захисту населення в Пирят инському районі про можливіс ть працевлаштування інвалід а на посаду помічника сторож а.
З огляду на викладене, суд в важає за можливе розглянути справу за даної явки та за ная вними в справі матеріалами.
Суд, заслухавши пояснення п редставника позивача, вивчив ши та дослідивши наявні в мат еріалах справи документи, вс ебічно і повно з' ясувавши в сі фактичні обставини, на яки х ґрунтуються позовні вимоги , об' єктивно оцінивши доказ и, які мають юридичне значенн я для розгляду справи і виріш ення спору по суті, приходить до висновку, що позов підляга є задоволенню з наступних пі дстав.
Як зазначено у ст. 8 Закону Ук раїни “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Укр аїні” державне управління в галузі забезпечення соціаль ної захищеності інвалідів зд ійснюється центральним орга ном виконавчої влади з питан ь праці та соціальної політи ки, Міністерством охорони зд оров'я України та органами мі сцевого самоврядування. Відп овідно до п. 1 Положення про Фо нд соціального захисту інвал ідів (далі - Положення), затвер дженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 верес ня 2002 р. N 1434, Фонд є урядовим орган ом державного управління, як ий діє у складі Мінпраці та пі дпорядковується йому. Згідно п. 9 цього Положення для реалі зації покладених на Фонд зав дань за погодженням з Мінпра ці утворюються територіальн і відділення Фонду в межах гр аничної чисельності його пра цівників.
За змістом ст. 20 Украї ни “Про основи соціальної за хищеності інвалідів в Україн і” саме Фонду надано право на стягнення адміністративно-г осподарських санкції за недо держання законодавчо встано вленого нормативу робочих мі сць для забезпечення працевл аштування інвалідів.
Пункт 4 ст. 17 КАС України визначає, що до компетенції а дміністративних судів відно сяться спори за зверненням с уб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених зак оном.
Отже, даний спір підвідомч ий адміністративному суду.
Судом встановлено, що згідн о із звітом про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2009 рік (форма № 10-ПІ, реєстрац ійний номер 53/238/89 від 09.03.2010 року, вх . № 4397), наданим Приватним сільс ькогосподарським підприємс твом "Першотравневе" Полтавс ькому обласному відділенню Ф онду соціального захисту інв алідів, середньооблікова кіл ькість штатних працівників о блікового складу на підприєм стві в цей період становила 15 осіб, фонд оплати праці штатн их працівників складав 187,8 тис . грн. середньорічна заробітн а плата штатного працівника - 12520,00 грн. У відповідності до ви мог статті 19 Закону України “П ро основи соціальної захищен ості інвалідів в Україні” но рматив робочих місць для пра цевлаштування інвалідів ста новить 1 робоче місце. Разом з тим, середньооблікова чисель ність інвалідів, які працюва ли на підприємстві в 2009 році, ст ановить 0 робочих місця. Тобто підприємством не виконано н орматив робочих місць для пр ацевлаштування інвалідів у к ількості 1 робочого місця.
Позивачем була обрахована сума адміністративно-господ арських санкцій за невиконан ня нормативу робочих місць д ля працевлаштування інвалід ів, яка складає 12520,00 грн.
Частиною 3 статті 19 Закону Ук раїни “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Укр аїні ” передбачено, що підпри ємства, установи, організаці ї, у тому числі підприємства, о рганізації громадських орга нізацій інвалідів, фізичні о соби, які використовують най ману працю, самостійно здійс нюють працевлаштування інва лідів у рахунок нормативів р обочих місць, виходячи з вимо г статті 18 цього Закону.
Статтею 18 встановлено, що за безпечення прав інвалідів на працевлаштування та оплачув ану роботу, у тому числі з умов ою про виконання роботи вдом а, здійснюється шляхом їх без посереднього звернення до пі дприємств, установ, організа цій чи до державної служби за йнятості.
Підбір робочого місця здій снюється переважно на підпри ємстві, де настала інвалідні сть, з урахуванням побажань і нваліда, наявних у нього проф есійних навичок і знань, а так ож рекомендацій медико-соціа льної експертизи.
Підприємства, установи, орг анізації, фізичні особи, які в икористовують найману працю , зобов'язані виділяти та ство рювати робочі місця для прац евлаштування інвалідів, у то му числі спеціальні робочі м ісця, створювати для них умов и праці з урахуванням індиві дуальних програм реабілітац ії і забезпечувати інші соці ально-економічні гарантії, п ередбачені чинним законодав ством, надавати державній сл ужбі зайнятості інформацію, необхідну для організації пр ацевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайня тість та працевлаштування ін валідів у порядку, встановле ному Кабінетом Міністрів Укр аїни.
Отже, нормами цієї статті вс тановлені конкретні обов' я зки підприємств, установ, орг анізацій, у тому числі підпри ємств, установ, організацій г ромадських організацій інва лідів, фізичних осіб, які вико ристовують найману працю /да лі по тексту - роботодавців/ ст осовно забезпечення прав інв алідів на працевлаштування, виконання яких роботодавцям и презумує виконання їх обов ' язку щодо самостійного пра цевлаштування інвалідів, вст ановленого частиною 3 статті 19 Закону України “Про основи соціальної захищеності інва лідів в Україні ”. А, оскільки працевлаштування інвалідів роботодавцями неможливе без відповідного волевиявлення інвалідів, то норми статті 18 т акож визначають, хоч і опосер едковано, обов' язок інвалід ів звернутися з метою працев лаштування або до роботодавц ів безпосередньо, або до цент ру зайнятості. В свою чергу ал ьтернативний спосіб реаліза ції прав інвалідів на працев лаштування зумовлює обов' я зок роботодавців звітувати д о центру зайнятості про наяв ність вакантних робочих місц ь, призначених для працевлаш тування інвалідів.
Згідно Наказу Міністерств а праці та соціальної політи ки України від 19.12.2005 №420 “Про затв ердження форм звітності та і нструкцій щодо їх заповнення ” формою звітності роботода вців про наявність вакантних місць, в тому числі призначен их для працевлаштування інва лідів, є форма № 3-ПН „Звіт про н аявність вакансій ”, яка відп овідно до пункту 4 статті 20 Зак ону України “Про зайнятість населення ” подається робото давцями до державної служби зайнятості щомісячно.
У графі 15 цього Звіту наводя ться дані про можливість пра цевлаштування на вільне робо че місце (вакантну посаду) осо би, що належить до окремої кат егорії громадян, які потребу ють соціального захисту і не здатні на рівних умовах конк урувати на ринку праці, у раху нок річної броні, установлен ої місцевими державними адмі ністраціями, виконавчими орг анами відповідних рад за под анням центрів зайнятості, ві дповідно до статті 5 Закону Ук раїни "Про зайнятість населе ння", із змінами та доповнення ми, а також інвалідів, пенсіон ерів, студентів та інших.
З огляду на викладене, звіт за формою 3-ПН є актом інформув ання органу працевлаштуванн я про створені роботодавцем робочі місця для працевлашту вання інвалідів.
Цей звіт є водночас і запито м про направлення до роботод авця інвалідів для працевлаш тування, оскільки центр зайн ятості, отримавши інформацію від інвалідів насамперед пр о їх бажання працювати, а від р оботодавця - про намір та мо жливості працевлаштувати ін валідів, не тільки має змогу, а й зобов' язаний відреагуват и на можливості конкретного роботодавця забезпечити інв алідів певною працею та бажа ння конкретних інвалідів реа лізувати своє право на праце влаштування з врахуванням ін дивідуальних функціональни х можливостей, обумовлених і нвалідністю, наявних у них кв аліфікації та знань. До таког о висновку можна дійти, виход ячи зі змісту норм статті 18-1 За кону України “Про основи соц іальної захищеності інвалід ів в Україні ” та пункту 2 стат ті 19 Закону України “Про зайня тість населення ”.
Так, відповідно до статті 18-1 Закону України “Про основи с оціальної захищеності інвал ідів в Україні ” інвалід, який не досяг пенсійного віку, не п рацює, але бажає працювати, ма є право бути зареєстрованим у державній службі зайнятост і як безробітний.
Рішення про визнання інвал іда безробітним і взяття йог о на облік для працевлаштува ння приймається центром зайн ятості за місцем проживання інваліда на підставі поданих ним рекомендацій МСЕК та інш их передбачених законодавст вом документів.
Державна служба зайнятост і здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомен дацій МСЕК, наявних у інвалід а кваліфікації та знань, з ура хуванням його побажань.
Державна служба зайнятост і може за рахунок Фонду соціа льного захисту інвалідів над авати дотацію роботодавцям н а створення спеціальних робо чих місць для інвалідів, заре єстрованих у державній служб і зайнятості, а також проводи ти професійну підготовку, пі двищення кваліфікації і пере підготовку цієї категорії і нвалідів у порядку, встановл еному Кабінетом Міністрів Ук раїни.
Згідно з пунктом 2 статті 19 За кону України “Про зайнятість населення ” Державна служба зайнятості має право направ ляти для працевлаштування на підприємства, в установи і ор ганізації всіх форм власност і при наявності там вільних р обочих місць (вакантних поса д) громадян, які звертаються д о служби зайнятості, відпові дно до рівня їх освіти і профе сійної підготовки, а інвалід ів, крім того, - відповідно до р екомендацій МСЕК, наявних у н их кваліфікації і знань та з у рахуванням їх побажань.
Як встановлено в судовому з асіданні та підтверджено лис том Пирятинського районного центру зайнятості від 28.05.2010 рок у № 900 Приватне сільськогоспод арське підприємство "Першотр авневе" з проханням направит и для працевлаштування інвал ідів не зверталося і звіти пр о наявність вільних робочих місць для працевлаштування о сіб з обмеженою працездатніс тю в 2009 році не надавало.
Відповідачем не надано док азів щодо створення робочих місць для інвалідів, вжиття п ротягом року будь-яких заход ів щодо працевлаштування інв алідів, обмежившись лише нап равленням листа до Управлінн я праці та соціального захис ту населення в Пирятинському районі про можливість праце влаштування інваліда на поса ду помічника сторожа.
З урахуванням викладеного , суд приходить до висновку пр о наявність підстав для стяг нення з відповідача адмініст ративно-господарських санкц ій та пені за несплату цих сан кцій відповідно до статті 20 За кону України “Про основи соц іальної захищеності інвалід ів в Україні ”.
Відповідно до статті 20 зазн аченого Закону підприємства , установи, організації, у тому числі підприємства, організ ації громадських організаці й інвалідів, фізичні особи, як і використовують найману пра цю, де середньооблікова чисе льність працюючих інвалідів менша, ніж установлено норма тивом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачую ть відповідним відділенням Ф онду соціального захисту інв алідів адміністративно-госп одарські санкції, сума яких в изначається в розмірі середн ьої річної заробітної плати на відповідному підприємств і, установі, організації за ко жне робоче місце, призначене для працевлаштування інвал іда і не зайняте інвалідом.
У відповідача в 2009 році працю вало 15 працівників, фонд оплат и праці у вказаному році скла дав 187800 грн. 00 коп., середньорічн а заробітна плата штатного п рацівника складає: 187800 : 15 = 12520,00 гр н.
За 1 робоче місце, призначен е для працевлаштування інвал ідів і не зайняте інвалідами , відповідач до 16.04.2009 (термін спл ати встановлено частиною 4 ст атті 20 вказаного Закону - до 1 5 квітня року, наступним за рок ом, у якому відбулося порушен ня нормативу) повинен був сам остійно сплатити адміністра тивно-господарські санкції у розмірі 12520 х 1 - 0 = 12520,00 грн.
У зв'язку з несплатою адміні стративно-господарських сан кцій до встановленого термін у позивачем було зараховано пеню в сумі 203,04 грн. (12520,00 грн х 0,03%) х 54 дн.
Оскільки вказані суми так і не були сплачені відповідач ем, то відповідно до частини 5 статті 20 Закону України “Про о снови соціальної захищеност і інвалідів в Україні ” ці сум и можуть бути стягнуті в прим усовому порядку за відповідн им рішенням суду.
Повноваження прокурора зв ертатися до суду в інтересах держави передбачені ч. 2 ст. 61 К АС України, ч. 2 ст. 36-1 Закону Укр аїни “Про прокуратуру”.
У відповідності до частини 4 статті 94 КАС України у справа х, в яких позивачем є суб' єкт владних повноважень, а відпо відачем - фізична чи юридич на особа, судові витрати, здій снені позивачем, з відповіда ча не стягуються.
На підставі викладеного, ке руючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 94, 160-163 Кодексу адміністративного с удочинства України,-
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний поз ов Прокурора м. Полтави в інте ресах держави в особі Полтав ського обласного відділення Фонду соціального захисту і нвалідів до Приватного сільс ькогосподарського підприєм ства "Першотравневе" про стяг нення адміністративно-госпо дарських санкцій та пені зад овольнити.
Стягнути з Приватного сіль ськогосподарського підприє мства "Першотравневе" (код ЄД РПОУ 31539152) на користь Полтавськ ого обласного відділення Фон ду соціального захисту інвал ідів (м. Полтава, вул. Зигіна, 1, р /р 31219230700379 в ГУДК України в Полтав ській області, МФО 831019, одержув ач - УДК в Пирятинському район і) адміністративно-господарс ькі санкції у розмірі 12520 грн. 00 к оп. (дванадцять тисяч п'ятсот д вадцять гривень 00 копійок) та пеню за порушення термінів с плати адміністративно-госпо дарських санкцій у розмірі 203 грн. 04 коп. (двісті три гривні чо тири копійки).
Постанова може бути оскарж ена до Харківського апеляцій ного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня пр оголошення постанови з одноч асним поданням її копії до су ду апеляційної інстанції. У р азі складення постанови у по вному обсязі відповідно до с татті 160 Кодексу адміністрат ивного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апе ляційна скарга подається про тягом десяти днів з дня отрим ання копії постанови.
Постанова набирає за конної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляц ійної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набир ає законної сили після повер нення апеляційної скарги, ві дмови у відкритті апеляційно го провадження або набрання законної сили рішенням за на слідками апеляційного прова дження.
Повний текст постан ови виготовлено 16 серпня 2010 рок у.
Суддя С.О. Удовіченко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.08.2010 |
Оприлюднено | 20.08.2010 |
Номер документу | 10775588 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.О. Удовіченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні