Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 грудня 2022 року Справа№200/13159/21
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Зеленова А.С., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Востокспецреклама до Виконавчого комітету Маріупольської міської ради, треті особи які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю Єврофасад восток, фізична особа-підприємець ОСОБА_1 , фізична особа-підприємець ОСОБА_2 про визнання протиправним та нечинним окремих положень акту індивідуальної дії рішення виконавчого комітету Маріупольської міської ради від 21.07.2020 №252, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю Востокспецреклама звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Виконавчого комітету Маріупольської міської ради, треті особи які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю Єврофасад восток, Фізична особа підприємець ОСОБА_1 , Фізична особа підприємець ОСОБА_2 в якому просить суд: визнати протиправним та нечинним окремих положень акту індивідуальної дії рішення виконавчого комітету Маріупольської міської ради від 21.07.2020 №252 Про переоформлення дозволів на розміщення спеціальних конструкцій зовнішньої реклами та продовження терміну дії дозволів на розміщення спеціальних конструкцій зовнішньої реклами на території м. Маріуполя суб`єктам господарської діяльності по відношенню до ТОВ Востокспецреклама, а саме п. 11, 12, 13, а також п.15 в частині додатків 14, 15, 16.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 08.07.2021 року та 09.07.2021 року працівниками Головного управління містобудування і архітектури Маріупольської міської ради та ФО-П ОСОБА_3 здійснено незаконний та безпідставний демонтаж рекламної конструкції схема № 608(адреса: перехрестя вул. Купріна та вул. Троїцька) та спробу вчинити протиправний демонтаж рекламної конструкції схема №607 (адреса: перехрестя вул. Купріна та вул. Троїцька район зупинки) без надання документів, які підтверджують правомірність таких дій. 15.07.2021 надано відповідь адвокатський запит, згідно якої демонтаж рекламних конструкцій здійснено відповідно до рішення виконавчого комітету Маріупольської міської ради від 21.07.2020 №252 «Про переоформлення дозволів на розміщення спеціальних конструкцій зовнішньої реклами та продовження терміну дії дозволів на розміщення спеціальних конструкцій зовнішньої реклами на території м. Маріуполя суб`єктам господарської діяльності» та відповідно до Положення про порядок розміщення зовнішньої реклами на території міста Маріуполя затвердженого рішенням виконавчого комітету Маріупольської міської ради від 22.12.2020 року №434.
Вважає, що окремі положення рішення виконавчого комітету Маріупольської міської ради від 21.07.2020 №252 «Про переоформлення дозволів на розміщення спеціальних конструкцій зовнішньої реклами та продовження терміну дії дозволів на розміщення спеціальних конструкцій зовнішньої реклами на території м. Маріуполя суб`єктам господарської діяльності», а саме п.11,12, 13, а також п.15 в частині додатків 14, 15, 16 винесено посадовими особами Маріупольської міської ради безпідставно, з грубим порушенням Конституції та законів України.
Відповідач - Виконавчий комітет Маріупольської міської рад - подав відзив на позовну заяву, в якому зазначав, зокрема, що позивача ніяким чином не стосується рішення виконавчого комітету Маріупольської міської ради від 21.07.2020 №252, даним рішенням було анульовані дозволи на розміщення зовнішньої реклами третім особам по справі.
Виконавчий комітет Маріупольської міської ради не мав жодних правовідносин в контексті рішення від 21.07.2020 №252 з ТОВ «Востокспецреклама».
ТОВ «Востокспецреклама» не надало жодного дозволу, на підтвердження його права на розміщення зовнішньої реклами на території м. Маріуполя, як наслідок не довів того, що оскаржуване рішення порушує його право. Рішення виконавчого комітету Маріупольської міської ради від 21.07.2020 № 252 «Про переоформлення дозволів на розміщення спеціальних конструкцій зовнішньої реклами та продовження терміну дії дозволів на розміщення спеціальних конструкцій зовнішньої реклами на території м. Маріуполя суб`єктами господарської діяльності» ніяким чином не порушує права ТОВ «Востокспецреклама».
На підставі рішень виконкому Маріупольської міської ради від 20.02.2013 №77 (номери за схемою 441 (термін дії до 26.06.2017), 444 (термін дії до 18.01.20217), 570 (термін дії до 18.07.2017), 571 (термін дії до 20.10.20217), 573 (термін дії до 18.07.2017), 575 (термін дії до 26.04.2017), 576 (термін дії до 18.07.2017); від 21.08.2013 № 322 (номери за схемою 438 (термін дії до 18.01.2017), 440 (термін дії до 18.01.2017), 445 (термін дії до 18.01.2017), 574 (термін дії до 18.07.2017), від 15.05.2013 № 209 (номери за схемою 1033 (термін дії до 18.01.2017), 568 (термін дії до 18.07.2017), 448 (термін дії до 18.01.2017), 447 (термін дії до 26.06.2017), 442 (термін дії до 18.01.2017), від 21.05.2014 № 215 (номери за схемою 569 (термін дії до 18.07.2017) ТОВ «Єврофасад Восток» було надано дозволи на розміщення рекламних конструкцій, на підставі яких укладено договори про тимчасове користування місцями розташування рекламних засобів від 21.02.2013 № 12; від 22.11.2013 № 60; від 21.05.2014 № 10; від 16.05.2013 № 46; від 21.02.2013 № 21.
На підставі рішень виконкому Маріупольської міської ради від 20.02.2013 №77 (номери за схемою 670, 671, 673, 674, 676, 678, 680, 682, 685 (термін дії до 16.01.2018); від 21.08.2013 № 322 (номери за схемою 667, 669, 679, 681, 684, 686, 688 (термін дії до 16.01.2017), 818, 819 (термін дії до 18.06.2018), від 20.03.2013 № 128 (номери за схемою 668, 672, 675, 683, 687 (термін дії до 16.01.2018), від 20.11.2013 № 478 (номер за схемою 677 (термін дії до 16.01.2018) ФО-П ОСОБА_2 було надано дозволи на розміщення рекламних конструкцій, на підставі яких укладено договори про тимчасове користування місцями розташування рекламних засобів від 28.11.2013 № 65; від 22.03.2013 № 29; від 21.02.2013 № 8; від 25.12.2013 № 77.
На підставі рішень виконкому Маріупольської міської ради від 20.02.2013 №77 (номери за схемою 1038, 619, 616, 614, 611, 610, 609, 606, 605, 604 (термін дії до 19.09.2017); від 20.03.2013 № 128 (номери за схемою 601 (термін дії до 16.07.2014), 602, 603, 607, 613, 617, 618, 1123 (термін дії до 19.09.2017), від 15.05.2013 № 209 (номери за схемою 612, 620 (термін дії до 19.09.2017), від 21.05.2014 № 215 (номер за схемою 608 (термін дії до 19.09.2017) ФО-П ОСОБА_1 було надано дозволи на розміщення рекламних конструкцій, на підставі яких укладено договори про тимчасове користування місцями розташування рекламних засобів від 22.03.2013 №39; від 22.03.2013 №27; від 21.02.2013 № 6; від 21.05.2014 № 11; від 16.05.2013 №49.
Отже рішенням Виконавчого комітету Маріупольської міської ради від 21.07.2020 № 252 було правомірно анульовані дозволи на розміщення рекламних конструкцій у зв`язку із закінченням їх терміну та не переоформлення в установленому порядку.
Просив в задоволенні позову відмовити.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 8 листопада 2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження по справі.
17 січня 2022 року ухвалою суду розгляд справи вирішено здійснювати в порядку загального позовного провадження; призначено підготовче засідання у справі на 9 лютого 2022 року.
Ухвалою суду від 10 лютого 2022 року відкладено підготовче засідання на 16 березня 2022 року та зобов`язано відповідача у строк до 10 березня 2022 року надати суду: підтвердження повернення позивачу пакету документів на отримання адміністративної послуги Дозвіл на розміщення зовнішньої реклами ТОВ Востокспецреклама; письмові пояснення щодо причин повернення пакету документів на отримання адміністративної послуги Дозвіл на розміщення зовнішньої реклами ТОВ Востокспецреклама з посиланням на норми законодавства України.
Відповідачем вимоги даної ухвали суду не виконано.
Розпорядженнями керівника апарата суду від 2 червня 2022 року №172 у зв`язку із відрахуванням судді Толстолуцької М.М. зі штату Донецького окружного адміністративного суду призначено повторний автоматизований розподіл справи №200/13159/21.
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями справа №200/13159/21 передана на розгляд судді Зеленова А.С. 2 червня 2022 року.
Ухвалою суду від 6 червня 2022 року справу №200/13159/22 прийнято до провадження.
Ухвалою суду від 22 червня 2022 року відкладено підготовче засідання.
Підготовче засідання призначено судом на 2 листопада 2022 року.
Ухвалою суду від 2 листопада 2022 року закрито підготовче провадження по справі №200/13159/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Востокспецреклама до Виконавчого комітету Маріупольської міської ради, треті особи які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю Єврофасад восток, Фізична особа підприємець ОСОБА_1 , фізична особа-підприємець ОСОБА_2 про визнання протиправним та нечинним окремих положень акту індивідуальної дії рішення виконавчого комітету Маріупольської міської ради від 21.07.2020 №252. Призначено справу до судового розгляду по суті в порядку письмового провадження.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю Востокспецреклама зареєстроване у якості юридичної особи, ЄДРПОУ 40661646, місцезнаходження: 87515, Донецька область, м. Маріуполь, Жовтневий район, пр. Металургів, 57, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Відповідач Виконавчий комітет Маріупольської міської ради, відповідно до положень Закону України Про місцеве самоврядування є органом місцевого самоврядування.
Рішенням виконавчого комітету Маріупольської міської ради від 21.07.2020 №252 «Про переоформлення дозволів на розміщення спеціальних конструкцій зовнішньої реклами та продовження терміну дії дозволів на розміщення спеціальних конструкцій зовнішньої реклами на території м. Маріуполя суб`єктам господарської діяльності» та відповідно до Положення про порядок розміщення зовнішньої реклами на території міста Маріуполя затвердженого рішенням виконавчого комітету Маріупольської міської ради від 22.12.2020 року №434.
Згідно п. 11 рішення №252 на підставі закінчення терміну дії дозволів на розміщення зовнішньої реклами, не продовжені у встановленому порядку або не переоформлені, анулювати дозволи на розміщення зовнішньої реклами, які було надано фізичній особі- підприємцю ОСОБА_4 згідно з переліком (додаток 14)
Згідно п. 12 рішення №252 на підставі закінчення терміну дії дозволів на розміщення зовнішньої реклами, не продовжені у встановленому порядку або не переоформлені, анулювати дозволи на розміщення зовнішньої реклами, які було надано фізичній ТОВ «Єврофасад-Восток» згідно з переліком (додаток 15).
Згідно п.13 рішення №252 на підставі закінчення терміну дії дозволів на розміщення зовнішньої реклами, не продовжені у встановленому порядку або не переоформлені, анулювати дозволи на розміщення зовнішньої реклами, які було надано фізичній особі- підприємцю ОСОБА_1 згідно з переліком (додаток 16).
Згідно п.15 Головному управлінню містобудування і архітектури міської ради (Овчаренко) демонтувати встановленні рекламні конструкції у разі не виконання вимог демонтувати встановлені рекламні конструкції у 10-дений термін з дня отримання листа- повідомлення згідно з переліком (додатки 13.14, 15, 16).
Спеціальні конструкції зовнішньої реклами зазначенні в додатках 14, 15, 16 належать на праві власності ТОВ «Востокспецреклама» на підставі договорів купівлі-продажу №1 від 19.05.2017 року та договорів купівлі-продажу№2,3 від 01.02.2020 укладених між позивачем та третіми особами за даним позовом.
Не погоджуючись із даним рішенням позивач звернувся до суду із даним позовом.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Отже, суб`єкти владних повноважень (до яких відноситься відповідач) мають діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Таким чином, межі дій відповідача чітко визначені Конституцією та законами України.
Так, про обізнаність Маріупольської міської ради щодо права власності на СКЗР за ТОВ «Востокспецреклама» до винесення оскаржуваного рішення свідчить те, що наявність договорів № 1,2 встановленні та дослідженні рішеннями Донецького окружного адміністративного суду по справам №200/2011/20-а, №200/9232/19-а в яких приймали участь виконавчі органи Маріупольської міської ради, в якості відповідача.
Також, ТОВ «Востокспецреклама» надала до Центру надання адміністративних послуг документи на отримання адміністративної послуги «Дозвіл на розміщення зовнішньої реклами».
Згідно п.9.6 рішення №214 Демонтаж рекламних засобів здійснюється за рахунок коштів міського бюджету м. Маріуполя з наступним їх відшкодуванням за рахунок розповсюджувача зовнішньої реклами.
Виконавчий комітет Маріупольської міської ради не міг не знати про ту обставину, що спірні спеціальні конструкції зовнішньої реклами на час винесення окремих положень оскаржуваного рішення належать на праві власності не ТОВ «Єврофасад Восток», ФО-П ОСОБА_5 та ФО-П ОСОБА_2 , а ТОВ «Востокспецреклама». А відповідно посадові особи Маріупольської міської ради, завідома знаючи, що оспорюване рішення треті особи не в змозі виконати, т.я. право власності на ці спеціальні конструкції зовнішньої реклами належать ТОВ «Востокспецреклама», що неодмінно спричинить наслідки його не виконання, а саме демонтаж за рахунок міського бюджету м. Маріуполя з подальшим відшкодуванням за рахунок третіх осіб. Тобто будуть демонтовані спеціальні конструкції зовнішньої реклами осіб, до якого не звернені конкретні приписи акту індивідуальної дії, а саме рішення №252, за рахунок підприємств, які не в змозі виконати ці конкретні приписи, що в свою чергу призводить до порушення прав всіх підприємств.
Згідно п. 9.3.рішення Маріупольської міської ради від 17.06.2020 року №214 «Про внесення змін до рішення виконкому Маріупольської міської ради від 22.03.2017 року №46» (далі рішення №214 рішення) демонтаж рекламних засобів здійснюється у наступних випадках; а) в разі неможливості встановити власника (законного користувача) рекламного засобу; б) коли рекламний засіб розміщений (самовільно) на місці без згоди (відповідного дозволу) власника місця або особи, уповноваженої на надання цього місця у користування (самозахист цивільних прав територіальної громади міста Маріуполя); в) в разі, коли термін дії дозволу на розміщення зовнішньої реклами закінчився і не був продовжений у встановленому порядку або не переоформлений; г) в разі несплати за право користування місцем розташування рекламного засобу протягом 2-х місяців (за виключенням розміщення на рекламних засобах реклами соціального характеру у порядку, передбаченому цим Положенням); д) якщо технічний стан рекламного засобу створює загрозу життю або здоров`ю людей та/або заподіяння шкоди (майнової чи немайнової) іншим особам; є) в разі невідповідності технічних характеристик рекламного засобу та місця його встановлення виданому дозволу на розміщення зовнішньої реклами; ж) у випадках, передбачених договором про надання у тимчасове користування місць, які перебувають у комунальній власності (додатковою угодою до договору); з) в разі невідповідності вимогам пункту 5 Положення.
Демонтаж рекламного засобу повинен бути проведений власниками або законними користувачами (в разі, якщо такі відомі або встановлені) рекламного засобу самостійно за власний рахунок та в термін, вказаний в листі- повідомленні робочого органу про усунення порушень або у рішенні виконавчого органу ради.
Згідно п. 9,4 рішення №214 у випадках, передбачених підпунктами а), б) пункту 9.3, робочий орган направляє розповсюджувачу зовнішньої реклами лист-повідомлення з повідомленням про вручення або вручається уповноваженому представнику власника рекламного засобу особисто під підпис з вимогою усунути порушення Положення про розміщення зовнішньої реклами у 10-денний термін з дня отримання листа-повідомлення
Згідно п.9.5 рішення № 214 розповсюджувач зовнішньої реклами зобов`язаний усунути порушення, зазначені в листі-повідомленні, у 10-денний термін та повідомити в цей же термін робочий орган в письмовій формі.
Після здійснення демонтажу спеціальних конструкцій зовнішньої розповсюджувач зовнішньої реклами зобов`язаний відновити благоустрій місць, були встановлені демонтовані спеціальні конструкції зовнішньої реклами.
Згідно п.9.6 рішення №214 контроль за виконанням листів-повідомлень здійснює робочий орган. У разі невиконання вимог, зазначених у листі-повідомленні, керівник робочого органу звертається з відповідним поданням (доповідна записка) до виконавчого органу ради та проектом рішення щодо демонтажу рекламних засобів. У поданні робочим органом зазначається перелік рекламних засобів, що підлягають демонтажу, із зазначенням місця розташування рекламного засобу та причин його демонтажу.
Доказів надсилання листів повідомлень з вимогою усунути порушення Положення про розміщення зовнішньої реклами у 10-денний термін з дня отримання листа-повідомлення на адресу ТОВ «Востокспецреклама» суду не надано, а також не надано відомостей про надходження таких листів-повідомлень на адресу третіх осіб до винесення оскаржуваного рішення.
Також керівник робочого органу звертається з відповідним поданням (доповідна записка) до виконавчого органу ради та проектом рішення щодо демонтажу рекламних засобів.
Згідно п.2 ч.1 ст.15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 № 2939-VI (далі - Закон № 2939- VI) розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності.
Відповідно до абзацу першого частини третьої статті 15 Закону № 2939-VI проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш, як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Тобто жодних проектів рішень щодо демонтажу рекламних засобів, які відносяться до позивача або третіх осіб не існувало.
Відповідно преамбули Закону України Про рекламу, цей Закон визначає засади рекламної діяльності в Україні, регулює відносини, що виникають у процесі виробництва, розповсюдження та споживання реклами.
Однак на офіційному сайті Маріупольської міської ради опубліковано проект рішення «Про переоформлення дозволів на розміщення спеціальних конструкцій зовнішньої реклами та продовження терміну дії дозволів на розміщення спеціальних конструкцій зовнішньої реклами на території м. Маріуполя суб`єктам господарської діяльності», дата публікації 04.06.2020, частково не відповідає рішенню №252, а саме в проекті рішення відсутні п. 11,12,13, які стосуються третіх осіб, також відсутній п.15, яким доручено містобудування і архітектури міської ради провести демонтаж рекламних конструкцій у 10- денний термін з дня отримання листа повідомлення та не має додатків 14,15,16.
Як вже зазначалось раніше до центру надання адміністративних послуг ТОВ «Востокспецреклама» для виконання адміністративної послуги подано заяви для отримання дозволів на розміщення спеціальних конструкцій зовнішньої реклами:
Рішення про встановлення за заявником пріоритету на заявлене місце або про відмову у встановленні пріоритету робочим органом не приймалось.
Відповідно до копій описів документів, що надано до заяв додані такі документи: фотокартка та комп`ютерний макет місця (розміром не менш як 6x9 см), на якому планується розташування рекламного засобу; ескіз з завіреним конструктивним рішенням (габарити, розміри, вузли кріплення, інші технічні характеристики) разом із завіреною копією ліцензії розробника, що підтверджує право останнього надавати такі послуги на право будівництва/реконструкції та конструювання.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про рекламу» зовнішня реклама - реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг; рекламні засоби - засоби, що використовуються для доведення реклами до її споживача.
Згідно з абзацом першим частини першої статті 16 Закону України «Про рекламу» розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів - на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Типові правила розміщення зовнішньої реклами затверджено постановою Кабінету Міністрів України №2067 від 29 грудня 2003 року (далі - Правила №2067). Ці Правила регулюють відносини, що виникають у зв`язку з розміщенням зовнішньої реклами у населених пунктах, та визначають порядок надання дозволів на розміщення такої реклами (пункт 1 Правил №2067).
Пунктом 2 Правил №2067 визначено, що дозвіл - документ установленої форми, виданий розповсюджувачу зовнішньої реклами на підставі рішення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, який дає право на розміщення зовнішньої реклами на певний строк та у певному місці; вивіска чи табличка - елемент на будинку, будівлі або споруді з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належать такій особі, вид її діяльності (якщо це не випливає із зареєстрованого найменування особи), час роботи, що розміщений на зовнішній поверхні будинку, будівлі або споруди не вище першого поверху або на поверсі, де розташовується власне чи надане у користування особі приміщення (крім, випадків, коли суб`єкту господарювання належить на праві власності або користування вся будівля або споруда), біля входу у таке приміщення, який не є рекламою.
Так, для одержання дозволу заявник або уповноважена ним особа подає державному адміністратору заяву за формою, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 07 грудня 2005 року №1176 «Про затвердження форми заяви на одержання суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою документів дозвільного характеру» (із змінами і доповненнями), до якої додаються: фотокартка та комп`ютерний макет місця (розміром не менш як 6x9 сантиметрів), на якому планується розташування рекламного засобу, та ескіз рекламного засобу з конструктивним рішенням (конструктивне рішення завірене підписами і печаткою розробника, яке містить інформацію про основні габаритні розміри, вузли кріплення, застосовані матеріали, підключення до інженерних мереж, інші технічні характеристики та дотримання встановлених вимог ДСТУ, ДБН, ЄСКД та інших нормативних документів (формат А4), разом із завіреною належним чином копією ліцензії розробника, що підтверджує право останнього надавати послуги (роботи) на право будівельного проектування та конструювання).
Перелік документів, що додаються до заяви, є вичерпним. Дозвіл на розміщення зовнішньої реклами видається лише на один рекламний засіб (один об`єкт).
За наявності всіх документів, передбачених пунктом 4.1 цього розділу, заява протягом трьох робочих днів реєструється дозвільним органом у журналі реєстрації заяв та дозволів на розміщення зовнішньої реклами (далі - журнал реєстрації), який ведеться за формою згідно з додатком 2 до Типових правил.
Дозвільний орган протягом п`яти робочих днів з дати реєстрації заяви перевіряє місце розташування рекламного засобу, зазначене у заяві, на предмет наявності на це місце пріоритету іншого заявника або надання на заявлене місце зареєстрованого в установленому порядку дозволу, а також дотримання вимог пунктів 13.2, 13.4 та 13.7 цього Порядку.
Після перевірки місця керівник дозвільного органу приймає рішення про встановлення за заявником пріоритету на заявлене місце або про відмову у встановленні пріоритету.
Рішення дозвільного органу про встановлення пріоритету на заявлене місце або про відмову у встановленні пріоритету оформлюється у вигляді наказу керівника дозвільного органу.
Відповідно до абзацу другого пункту З Правил № 2067 видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу на розміщення зовнішньої реклами здійснюється відповідно до Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».
Отже, отримання дозволу на розміщення зовнішньої реклами є дозвільною процедурою у розумінні статті 1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», відтак, на дану процедуру поширюються норми зазначеного закону.
Відповідно до абзацу четвертого частини першої статті 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» строк видачі документів дозвільного характеру становить 10 робочих днів, якщо інше не встановлено законом.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що перелік документів, подання яких необхідне для винесення рішення про надання дозволу або відмову у його наданні, строк розгляду заяви та доданих до неї документів, форма рішення дозвільного органу визначені Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», іншими правовими актами.
Відповідно до частини шостої статті 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» у разі якщо у встановлений законом строк суб`єкту господарювання не видано або не направлено документ дозвільного характеру або рішення про відмову у його видачі, то через десять робочих днів з дня закінчення встановленого строку для видачі або відмови у видачі документа дозвільного характеру суб`єкт господарювання має право провадити певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності. Копія заяви (опису прийнятих документів) з відміткою про дату їх прийняття є підтвердженням подачі заяви та документів адміністратору або дозвільному органу.
Днем видачі документа дозвільного характеру вважається останній день строку розгляду заяви дозвільним органом, передбаченого законом.
Частиною 6 ст. 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» передбачено, що у випадку невиконання дозвільним органом свого юридичного обов`язку (в установлений Законом строк видати документ дозвільного характеру або направити повідомлення про відмову у його видачі), тобто через свою бездіяльність, суб`єкт господарювання набуває право на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності без отримання відповідного документа дозвільного характеру.
Таким чином, юридичний факт, який полягає у бездіяльності дозвільного органу, стає передумовою для виникнення правовідносин, у яких суб`єкт господарювання може застосувати принцип мовчазної згоди. Тобто, для виникнення у суб`єкта господарювання права на застосування принципу мовчазної згоди настає при наявності системи таких умов: 1) суб`єктом господарювання подані всі визначені законом документи для отримання дозволу, що підтверджується копією заяви (опису прийнятих документів) з відміткою про дату їх прийняття; 2) закінчення строку розгляду поданих документі - 10 робочих днів від дня подання заяви; 3) відсутність/несвоєчасність відповіді суб`єкта владних повноважень по суті поданої заяви.
Аналогічна правова позиція викладена в Постанові Верховного Суду по справі №826/2810/17 від 26.06.2018 року
Так, Державною регуляторною службою "України, суб`єктам господарювання рекомендовано, у разі невиконання дозвільним органом свого юридичного обов`язку, направляти рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомлення про вручення до дозвільного органу «повідомлення про початок роботи», застосовуючи право на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності, отримане за принципом мовчазної згоди (із зазначенням дати).
Вищевказана позиція Державної регуляторної служби носить виключно рекомендований характер, та відповідно не обов`язковою до виконання, а виникнення у суб`єкта господарювання права на застосування принципу мовчазної згоди настає при наявності системи умов вже вказаних нами раніше.
ТОВ «Востокспецреклама» реалізувала своє право на застосування принципу мовчазної згоди щодо отримання дозволів на розміщення зовнішньої реклами, а відповідно не має факту самовільного розміщення СКЗР з боку ТОВ «Востокспецреклама» за схемами вказаними в додатках 14,15,16 рішення №252.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Отже, суб`єкти владних повноважень (до яких відноситься відповідач) мають діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Таким чином, межі дій відповідача чітко визначені Конституцією та законами України.
Відповідно преамбули Закону України «Про рекламу», цей Закон визначає засади рекламної діяльності в Україні, регулює відносини, що виникають у процесі виробництва, розповсюдження та споживання реклами.
Згідно ч.1 ст.16 Закону України «Про рекламу» (в редакції станом на день прийняття спірного рішення) розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах провадиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, та в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України. При видачі дозволів на розміщення зовнішньої реклами втручання у форму та зміст зовнішньої реклами забороняється. Зовнішня реклама на територіях, будинках та спорудах розміщується за згодою їх власників або уповноважених ними органів (осіб). Розміщення зовнішньої реклами на територіях та об`єктах поза населеними пунктами провадиться лише за згодою їх власників або уповноважених ними органів (осіб). Стягнення плати за видачу дозволів забороняється.
Як передбачено преамбулою Закону України «Про місцеве самоврядування», цей Закон відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Повноваження щодо здійснення контролю в контексті спірних правовідносин в ст.ст.30, 40, 59, 79 Закону України «Про місцеве самоврядування» (в редакції станом на день прийняття спірного рішення) відсутні.
Згідно з П.45 Типових правил розміщення зовнішньої реклами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 №2067 контроль за додержанням цих Правил здійснюють виконавчі органи сільських, селищних, міських рад та інші органи відповідно до законодавства.
Крім цього, як встановлено п.46 Типових правил розміщення зовнішньої реклами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 №2067, у разі порушення порядку розповсюдження та розміщення реклами уповноважена особа органу, який здійснює контроль за додержанням цих Правил, звертається до розповсюджувача зовнішньої реклами з вимогою усунення порушень у визначений строк. У разі невиконання цієї вимоги орган, який здійснює контроль, подає інформацію спеціально уповноваженому органу виконавчої влади у сфері захисту прав споживачів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до рішення виконавчого комітету Маріупольської міської ради №214 «Про внесення змін до рішення виконкому Маріупольської міської ради від 22.03.2017 №46», виконком міської ради затвердив Положення про порядок розміщення зовнішньої реклами на території м. Маріуполя у новій редакції, керуючись, в тому числі. Законом України Про рекламу. Законом України «Про місцеве самоврядування». Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності». Законом України «Про автомобільні дороги». Законом України «Про прискорений перегляд регуляторних актів, прийнятих органами та посадовими особами місцевого самоврядування». Типовими правилами розміщення зовнішньої реклами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 року №2067.
Отже, будь-який порядок розміщення зовнішньої реклами на території м. Маріуполя маж відповідати вимогам Закону України «Про рекламу», Закону України «Про місцеве самоврядування», Типових правил розміщення зовнішньої реклами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 року №2067.
Правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності, а також порядок діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру, та адміністраторів визначені Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» (далі - Закон №2806).
Окрім того, правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності і встановлює порядок діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру, та адміністраторів визначає Закон України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» від 06.09.2005 №2806-ІV (надалі - Закон №2806- ІV), дія якого поширюється на дозвільні органи, адміністраторів, уповноважений орган та суб`єктів господарювання, які мають намір провадити або провадять господарську діяльність.
У Законі України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» терміни вживаються в такому значенні, зокрема: дозвільна система у сфері господарської діяльності - сукупність урегульованих законодавством відносин, які виникають між дозвільними органами, адміністраторами та суб`єктами господарювання у зв`язку з видачею документів дозвільного характеру, переоформленням, анулюванням документів дозвільного характеру; дозвільні органи уповноважені відповідно до закону видавати документи дозвільного характеру; документ дозвільного характеру - дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ в електронному вигляді (запис про наявність дозволу, висновку, рішення, погодження, свідоцтва, іншого документа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), який дозвільний орган зобов`язаний видати суб`єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб`єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності; принцип мовчазної згоди - принцип, згідно з яким суб`єкт господарювання набуває право на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності без отримання відповідного документа дозвільного характеру, за умови якщо суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою подано в установленому порядку заяву та документи в повному обсязі, але у встановлений законом строк документ дозвільного характеру або рішення про відмову у його видачі не видано або не направлено; дозвільна (погоджувальна) процедура - сукупність дій, що здійснюються адміністраторами та дозвільними органами під час проведення погодження (розгляду), оформлення, надання висновків тощо, які передують отриманню документа дозвільного характеру.
Порядок проведення дозвільної (погоджувальної) процедури, переоформлення та анулювання документів дозвільного характеру, що законами України віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування, встановлюється їх рішенням, а у випадках, передбачених законом, - на підставі типових порядків, затверджених Кабінетом Міністрів України.
Отже, нормами чинного законодавства не передбачено самостійних повноважень органів місцевого самоврядування стосовно нормативного врегулювання питання демонтажу спеціальних конструкцій зовнішньої реклами.
Також аналогічні положення Маріупольської міської ради визнанні протиправними та скасовані рішеннями Донецький окружним адміністративним судом.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 12 листопада 2019 року по справі №200/9232/19-а визнано протиправним та нечинним п.2.8 Порядку демонтажу, обліку і зберігання спеціальних конструкцій зовнішньої реклами на території м. Маріуполя у новій редакції, затвердженого рішенням виконавчого комітету Маріупольської міської ради від 16.03.2011 року №95.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 24 травня 2021 року по справі №200/2120/21 визнано протиправними та нечинними пункти 4.4,4.5, 4.6, 4.7, 4.8, 4.10, 4.14, 4.17, 4.19, 4.21, 4.22, 4.23 розділу 4 «Порядок подання заявки та одержання дозволу на розміщення зовнішньої реклами», п. 5.1.1., 5.1.5, 5.1.11, 5.5.5, 5.5.7 розділу 5 «Вимоги розміщення зовнішньої реклами», розділ 9 «Порядок демонтажу рекламних конструкцій зовнішньої реклами» Положення про порядок розміщення зовнішньої реклами на території м. Маріуполя, затвердженого рішенням виконкому Маріупольської міської ради від 22.03.2017 №46 зі змінами відповідно до рішення Виконавчого комітету Маріупольської міської ради від 22.12.2020 №434.
Враховуючи вищевикладене, окремі положення рішення виконавчого комітету Маріупольської міської ради від 21.07.2020 №252 «Про переоформлення дозволів на розміщення спеціальних конструкцій зовнішньої реклами та продовження терміну дії дозволів на розміщення спеціальних конструкцій зовнішньої реклами на території м. Маріуполя суб`єктам господарської діяльності», а саме п.11,12, 13, а також п.15 в частині додатків 14, 15, 16 винесено посадовими особами Маріупольської міської ради безпідставно, з порушенням вимог законодавства.
Таким чином, позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю Востокспецреклама підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зазначає наступне.
Позивачем за подання даного позову сплачено 2270 грн.
Згідно з положеннями частини першоїстатті 139 КАСпри задоволені позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрат, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, судовий збір у розмірі 2270 грн. підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю Востокспецреклама (місцезнаходження: 87539, Донецька область, м. Маріуполь, пр.-т. Металургів, буд. 57, ЄДРПОУ: 40661646) до Виконавчого комітету Маріупольської міської ради (юридична адреса: 87500, Донецька область, м. Маріуполь, пр. Миру, 70, код ЄДРПОУ 04052784), треті особи які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю Єврофасад восток (87539, Донецька область, м. Маріуполь, пр.. Металургів, 88/56, код ЄДРПОУ 31164004), Фізична особа підприємець ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ), Фізична особа підприємець ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_2 ) про визнання протиправним та нечинним окремих положень акту індивідуальної дії рішення виконавчого комітету Маріупольської міської ради від 21.07.2020 №252 задовольнити.
Визнати протиправним та нечинними п.11,12, 13, а також п. 15 в частині додатків 14, 15, 16 рішення виконавчого комітету Маріупольської міської ради від 21.07.2020 №252 «Про переоформлення дозволів на розміщення спеціальних конструкцій зовнішньої реклами та продовження терміну дії дозволів на розміщення спеціальних конструкцій зовнішньої реклами на території м. Маріуполя суб`єктам господарської діяльності» по відношенню до ТОВ «Востокспецреклама» (ЄДРПОУ 40661646).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Маріупольської міської ради (пр-т. Миру, 70, м. Маріуполь, 87500, ЄДРПОУ 04052784) на користь овариства з обмеженою відповідальністю Востокспецреклама (пр-т. Металургів,57, м. Маріуполь, 87539, ЄДРПОУ 40661646) судовий збір у розмірі 2270(дві тисячі двісті сімдесят) гривень.
Рішення прийнято в порядку письмового провадження. Повний текст рішення виготовлено та підписано 8 грудня 2022 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду
Інформацію щодо роботи суду можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: https://adm.dn.court.gov.ua.
Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя А.С. Зеленов
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.12.2022 |
Оприлюднено | 12.12.2022 |
Номер документу | 107781639 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Зеленов А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні