МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 грудня 2022 р. № 400/4236/22 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Брагаря В.С., розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом:Товариства з обмеженою відповідальністю "БРАТСЬКЕ-АГРО", вул. Миру, 45, c. Новокостянтинівка, Братський район, Миколаївська область, 55482,
до відповідачів:Головного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна,6, м. Миколаїв, 54001, Державної податкової служби України, Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393 Головного управління ДПС у Волинській області, Київський майдан, 4, м. Луцьк, Волинська область, 43000
про:визнання протиправними та скасування рішень; зобов`язання вчинити певні дії,
До Миколаївського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю "БРАТСЬКЕ-АГРО" (надалі - позивач) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (надалі - відповідач 1), Державної податкової служби України (надалі - відповідач 2) та Головного управління ДПС у Волинській області (надалі - відповідач 3) про:
- визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 7154599/41671498 від 03.08.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 08.07.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7154600/41671498 від 03.08.2022 року року про відмову у реєстрації податкової накладної №5 від 09.07.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
-визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7154597/41671498 від 03.08.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної №9 від 12.07.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
-визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7154598/41671498 від 03.08.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної №10 від 13.07.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №4 від 08.07.2022 року, №5 від 09.07.2022 року, №9 від 12.07.2022 року, №10 від 13.07.2022 року, подані на реєстрацію ТОВ "БРАТСЬКЕ-АГРО" датою їх подання.
В обґрунтування позовних вимог позивач послався на те, що податковим органом безпідставно віднесено операції позивача до ризикових, безпідставно зупинено реєстрацію поданих позивачем на реєстрацію податкових накладних та в подальшому безпідставно відмовлено у їх реєстрації, що стало підставою для звернення позивача до адміністративного суду з вказаною позовною заявою. За твердженнями позивача, в нього в наявності є усі первинні документи, що підтверджують реальність господарської операції, а тому у відповідача були відсутні правові підстави для відмови у реєстрації податкової накладної.
Позивач з рішеннями суб`єкту владних повноважень не погоджується, вважає їх протиправними та такими, що підлягають скасуванню з тих підстав, що чинним законодавством не визначено конкретних критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Крім того, представник позивача звертає увагу, що надаючи юридичну оцінку рішенням комісії Головного управління ДПС у Волинській області про відмову позивачу в реєстрації податкових накладних, необхідно врахувати, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено перелік документів, необхідних для її реєстрації. З врахуванням цієї обставини, невідповідність вимог контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативних для позивача рішень з підстав невиконання ним вимог.
Ухвалою суду від 28.09.2022 позовну заву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Від відповідача, Головного управління ДПС у Миколаївській області до суду надійшов відзив, у якому зазначено, що відповідно до наказу ДПС України від 09.06.2022 №311, з метою продовження безперебійної роботи територіальних органів ДПС, закріплено виконання повноважень, які здійснюють ГУ ДПС у Миколаївській області за ГУ ДПС у Волинській області. У зв`язку з чим, Відповідач 1, на момент винесення податковим органом спірного рішення не здійснював виконання функції №38, згідно з Положенням щодо своїх повноважень, відповідно до наказу ДПС України від 09.06.2022 №311, у частині проведення аналізу та здійснення ризиками з метою визначення форм і обсягів податкового контролю, у частині організації роботи територіальних органів ДПС щодо здійснення моніторингу фінансово - господарської операції платника податків на наявність ризиків та організації роботи з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно вищевказаного наказу ДПС України на період дії воєнного стану в Україні, зазначену функцію тимчасово покладено на інший територіальний орган ДПС.
Ухвалою суду від 28.10.2022 року залучено до участі у справі в якості співвідповідача Головне управління ДПС у Волинській області.
Головне управління ДПС у Волинській області надало відзив на позов, в якому просило відмовити у задоволенні позову, посилаючись на те, що позивач для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не було надано копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. В графі «додаткова інформація» зазначено: невідповідність наданих документів вказаній операції. З огляду на наведене вважає, що відповідач при прийнятті оскаржуваних рішень діяв виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "БРАТСЬКЕ-АГРО" (код 41671498) є юридичною особою приватного права, що 19.10.2017 року зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб за № 12241020000083011 і з 01.12.2017 року зареєстровано як платник податку на додану вартість (ІПН 416714914149). Основним видом діяльності Товариства згідно з КВЕД-2010 є 01.11 - Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійнихкультур.
Діяльність ТОВ «Братське-Агро» спрямована на виробництво, переробку та реалізацію продуктів сільського господарства, допоміжної продукції, надання окремих видів послуг та інша інвестиційна діяльність підприємства насамперед спрямована на зростання основних та оборотних фондів, їх модернізацію, що у свою чергу сприяє зростанню виробництва в усіх сферах сільськогосподарської діяльності, створенню нових робочих місць, отримання прибутку.
У ТОВ «БРАТСЬКЕ-АГРО» у власності є виробничі будівлі та споруди для обслуговування виробничого процесу та зберігання сільськогосподарської продукції загальною вартістю 21 523 588,43грн. Повний перелік власних основних засобів зазначено в Розшифровці основних засобів станом на 04.07.2022 - Додаток 2.
Підприємство є виробником сільськогосподарської продукції. Основну свою діяльність ТОВ «Братське-Агро» здійснює на орендованих земельних ділянках загальною площею 3175,1 га., підтверджені додаткам до декларацій з єдиного податку на 2021 р. В 2021 році ТОВ «Братське-Агро» здійснювало вирощування таких культур, підтверджені додатком 4-сг (річна). Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур: пшениця озима на площі 1515,80 га; соняшник на площі 1652,20 га;
Під час надання пояснень до ГУ ДПС у Миколаївській області та під час подання скарги до ДПС України було пояснено, що на сьогоднішній день проведено збір урожаю пшениці озимої та соняшника, валовий збір становить 6 139,30 т. та 4618,88 т. відповідно, що підтверджено Звітом про збирання врожаю сільськогосподарських культур за формою 37-СГ.
Для вирощування пшениціозимої врожаю 2021 року підприємством ТОВ «Братске- Агро» було закуплено ТМЦ у таких підприємств:
1. ТОВ «Сингента», код 30265338 договір №10202100ЗАУ від 14 грудня 2020 р.
2. ДП «УКРІНВЕСТ ПРОЕКТ», код 31924651 , договір № 11/09/2020-БРА від 11 вересня 2020 р.
3. ТОВ «ПМТЗ» ІНЖЕНЕРНИЙ ЦЕНТР «РЕАГЕНТ», код 19313492, договір №240/21 від 25 березня 2021 р.
4. ТОВ «ЦЕНТР ГАРАНТ АГРО», код 41769543 договір поставки №03/06/21 ЗЗР 03 червня 2021 р.
5. ТОВ «Агрорось», код 21374294, договор 21/66-ДН від 08 квітня 2021 р.
У рамках основного виду діяльності Товариства 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (КВЕД-2010), був укладений договір поставки з ТОВ «ПРОФІТ-ПОІНТ» код 41256525 (Покупець) та ТОВ «БРАТСЬКЕ-АГРО» (Постачальник) за № 23/06/2022ПФ від 23.06.21 року (Додаток 11, 20). За умовами даного договору, Покупець ТОВ «ПРОФІТ- ПОІНТ» код 41256525 сплатив на 01.07.2022 передоплату за пшеницю озиму. Код УКТ ЗЕД 1001990000 у сумі 2 631 576 грн. у т.ч. ПДВ 323 176,00 грн. В свою чергу ТОВ «БРАТСЬКЕ-АГРО» нарахував та реєстрував податкові зобов`язання згідно:
- платіжне доручення №261 від 30.06.2022р..
- платіжне доручення №263 від 01.07.2022р..
За вимогою Покупця, Постачальник здійснив відвантаження пшениці озимої, на 21 липня 2022 року 1653,38 т., згідно видаткових накладних за якістю. Крім того, кількість реалізованої продукції підтверджена формою 21-заг (міс). Звіт про реалізацію продукціїсільського господарства реєстраційний номер 9001042079.
На виконання вимог ст. 187 та п.201.10 ст. 201 Податкового кодексу України (надалі -
ПКУ) та відповідно до здійснених господарських операцій між ТОВ «БРАТСЬКЕ- АГРО» код 41671498 (Постачальник) та ТОВ «ПРОФІТ-ПОІНТ» код 41256525 (Покупець) визначено податкові зобов`язання з ПДВ, та складено податкові накладні №4 від 08.07.2022 року, №5 від 09.07.2022 року, №9 від 12.07.2022 року, №10 від 13.07.2022 року, які направлені для реєстрації в ЄРПН.
Відповідно до квитанцій до вказаних податкових накладних, їх реєстрацію було зупинено та зазначено:«Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З метою надання пояснень та документів, ТОВ «БРАТСЬКЕ -АГРО» було сформовано
та подано до ДПС: Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено від 28.07.2022.
Окрім цього, до даних повідомлень були додані документи та більш детальні та первинні документи, зокрема: договори, рахунки на оплату, видаткові накладні, оборотно-сальдові відомості, платіжні доручення.
Відповідач 3 не врахував надані позивачем пояснення та докази на їх підтвердження і рішеннями від 03.08.2022 року № 7154599/41671498, №7154600/41671498, №7154597/41671498, №7154598/41671498, відмовив у реєстрації податкових накладних №4 від 08.07.2022 року, №5 від 09.07.2022 року, №9 від 12.07.2022 року, №10 від 13.07.2022 року у ЄРПН.
Підставами для відмови вказано ненадання платником податку первинних документів, щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. В графі «додаткова інформація» зазначено: невідповідність наданих документів вказаній операції.
ТОВ «БРАТСЬКЕ-АГРО» направило через електронний кабінет платника податків скарги до ДПС України, які отримані ДПС України 12 серпня 2022.
ДПС України рішеннями від 02.09.2022 року залишено скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної без змін.
Приймаючи рішення у справі, суд виходить з наступного:
Згідно з п. 201.1. ст. 201 Податкового кодексу України (далі ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відповідно до п. 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року № 1246 (далі Порядок № 1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з п. 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, у тому числі, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
01.01.2018 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році», яким п. 201.16 ст. 201 ПК України викладено в новій редакції, за якою: «Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України».
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 1165), який був чинним на момент прийняття оскаржуваного позивачем рішення.
Вказаний Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі права та обов`язки їх членів.
Пунктами 10, 11 Порядку № 1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до абзацу 2 п. 25, п. 26 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Пунктом 27 Порядку № 1165 передбачено, що комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.
Відповідно до п. 44 Порядку № 1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
До спірних правовідносин належить застосувати Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520 (далі Порядок № 520).
Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Пунктами 3 та 4 Порядку № 520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Пунктами 5, 6 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, зокрема:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії визначених у пункті 5 документів разом з письмовими поясненнями платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Пунктом 11 Порядку № 520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: 1) ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; 2) та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до п. 5 цього Порядку; 3) та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Отже, зважаючи на вказані норми, Комісія регіонального рівня перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) та за результатом такої перевірки приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до п. 11 Порядку № 520.
В той же час, податковим органом, незважаючи на надані позивачем документи, прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, без належної перевірки комісією контролюючого органу достовірності наданих позивачем разом з поясненнями документів його діяльності. У відповідачів на розгляді були усі необхідні відомості, однак прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.
Європейський суд з прав людини неодноразово висловлював свою позицію щодо «принципу правової визначеності» (наприклад, справа «Гешмен і Герруп проти Сполученого Королівства»), відповідно до якого особа, здійснюючи правомірну поведінку, повинна мати можливість передбачати правові наслідки такої правової поведінки, чітко визначені законом.
Статтею 1 Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
У постанові від 20.08.2019 року у справі № 2540/3009/18 Верховний Суд зазначив, що прозорість адміністративних процедур є ефективним запобіжником державному свавіллю. Вмотивоване рішення демонструє особі, що вона була почута, дає стороні можливість апелювати проти нього. Лише за умови прийняття обґрунтованого рішення може забезпечуватися належний публічний та, зокрема, судовий контроль за адміністративними актами суб`єкта владних повноважень.
Про дотримання контролюючим органом вимог обґрунтованості під час прийняття відповідного акта індивідуальної дії свідчитиме належна мотивація його висновку, зокрема зі встановленням обставин, що мають значення для реєстрації податкової накладної, а також за умови посилання на докази, якими такі обставини обґрунтовані, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення.
І навпаки, ненаведення мотивів прийнятих рішень не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм належну правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення.
У квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних контролюючим органом взагалі не вказано, які документи має надати платник податків, надані позивачем документи надавали змогу встановити всі обставини господарської операції.
Суд також враховує правову позицію Верховного Суду, викладену в постанові від 18.02.2020 р. у справі № 360/1776/19, згідно з якою здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Враховуючи викладене вище в сукупності, суд вважає оскаржувані рішення протиправними, оскільки їх зміст не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийняте негативне для платника податку рішення.
Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
На підставі ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Зупинення реєстрації податкової накладної не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, а також прийняття негативного для платника податку рішення без зазначення конкретних мотивів дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача шляхом скасування рішень від 03.08.2022 року № 7154599/41671498, №7154600/41671498, №7154597/41671498, №7154598/41671498 про відмову у реєстрації податкових накладних № 2 від 03.05.2022 року, №3 від 13.05.2022 року, №1 від 01.07.2022 року, №2 від 09.07.2022 року, №11 від 30.07.2022 року.
Згідно з п.п. 201.16.4 п. 201.16 ст. 201 ПК України податкова накладна, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється, зокрема, у день набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Виходячи з вимог зазначеної норми, суд вважає, що належним способом відновлення порушеного права платника податку є зобов`язання ДПС зареєструвати податкові накладні №2 від 03.05.2022 року, №3 від 13.05.2022 року, №1 від 01.07.2022 року, №2 від 09.07.2022 року, №11 від 30.07.2022 року датою їх подання.
Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Позивач надав платіжне доручення про сплату судового збору в сумі 9924,00 грн, що й підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів 2 і 3 солідарно, оскільки саме відповідач 3 прийняв оскаржувані рішення, а відповідача 2 суд зобов`язує зареєструвати податкові накладні.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1.Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "БРАТСЬКЕ-АГРО" (вул. Миру, 45, c. Новокостянтинівка, Братський район, Миколаївська область, 55482, код ЄДРПОУ 41671498) до Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393), Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 44104027), Головного управління ДПС у Волинській області (Київський майдан, 4, м. Луцьк, Волинська область, 43000) задовольнити.
2. Визнати протиправними та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- № 7154599/41671498 від 03.08.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 08.07.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- №7154600/41671498 від 03.08.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної №5 від 09.07.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- №7154597/41671498 від 03.08.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної №9 від 12.07.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- №7154598/41671498 від 03.08.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної №10 від 13.07.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
3.Зобов`язати Державну податкову службу України (м. Київ, Львівська пл,8, код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних: податкові накладні №4 від 08.07.2022 року, №5 від 09.07.2022 року, №9 від 12.07.2022 року, №10 від 13.07.2022 року, подані на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "БРАТСЬКЕ-АГРО" (вул. Миру, 45, c. Новокостянтинівка, Братський район, Миколаївська область, 55482, код ЄДРПОУ 41671498) датою їх подання.
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ 53, 04053, ідентифікаційний код 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "БРАТСЬКЕ-АГРО" (вул. Миру, 45, c. Новокостянтинівка, Братський район, Миколаївська область, 55482, код ЄДРПОУ 41671498) судовий збір у сумі 4962,00 грн., сплачений платіжним дорученням № 5138 від 08.09.2022 року.
5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області (Київський майдан, 4, м. Луцьк, Волинська область, 43000, ідентифікаційний код 44106679) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "БРАТСЬКЕ-АГРО" (вул. Миру, 45, c. Новокостянтинівка, Братський район, Миколаївська область, 55482, код ЄДРПОУ 41671498) судовий збір у сумі 4962,00 грн., сплачений платіжним дорученням № 5138 від 08.09.2022 року.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або справу було розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається учасниками справи відповідно до статті 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя В. С. Брагар
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.12.2022 |
Оприлюднено | 12.12.2022 |
Номер документу | 107782619 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Брагар В. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні