ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09.12.2022р. Справа № 904/2666/22
За позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «Інфо-Ком», м. Кам`янське
До: Комунального підприємства Дніпропетровської обласної ради «Аульський водовід», смт. Аули
Про: стягнення 33 462,30грн.
Суддя Васильєв О.Ю.
Без участі представників сторін
СУТЬ СПОРУ :
ТОВ «Інфо-Ком» (позивач) звернулось до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до КП ДОР«Аульський водовід» (відповідач) про стягнення 33 462, 30 грн. заборгованості за договором №7982 про закупівлю послуг з розробки, формування рахунків з оплати спожитих послуг, їх друку та доставки за адресами споживачів від 21.01.22 р. (укладеним між сторонами).
Ухвалою суду від 05.09.22р. відкрито провадження у справі № 904/2666/22, вирішено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) учасників за наявними в матеріалах справи документами.
КП ДОР«Аульський водовід» (відповідач) заперечує проти задоволення позовних вимог, посилаючись на форс-мажорні обставини, викликані збройною агресію російської федерації проти України, які підтверджені ТПП України. Відповідач зазначає, що ним надіслано позивачу повідомлення №906/1-1/4 про розірвання договору в односторонньому порядку у зв`язку з неможливістю виконання зобов`язань за договором №7982 від 21.01.22 р.
ТОВ «Інфо-Ком» (позивач) у запереченнях на відзив на позовну заяву вказано на те, що форс-мажорні обставини не звільняють від обов`язку виконання зобов`язань в натурі. Відповідачем у відзиві на позовну заяву не заперечується наявності заборгованості з оплати наданих послуг за договором №7982 про закупівлю послуг від 21.01.22 р.
Дослідивши матеріали справи, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
21.01.22р. між КП ДОР «Аульський водовід» (замовник) та ТОВ «Інфо-Ком» (виконавець) укладено договір №7982 про закупівлю послуг, відповідно до п.1.1 якого замовник доручає, а виконавець зобов`язується надати послуги з розробки, формування рахунків з оплати спожитих послуг, їх друк та доставки за адресами споживачів замовника, а замовник зобов`язується прийняти та оплатити надані послуги на умовах цього договору. Назва предмету закупівлі - послуги з розробки, формування рахунків з оплати спожитих послуг, їх друк та доставка за адресами споживачів замовника, код за ДК 021:2015 79820000-8-Послуги, пов`язані з друком.(п.1.2). Вид, склад, обсяг послуг із зазначенням кількості, періодичності виконання послуг, що надаються виконавцем замовнику за цим договором, визначаються у «Технічному завданні на послуги з розробки, формування рахунків з оплати спожитих послуг, їх друк та доставка за адресами споживачів замовника» (п.1.3.).Згідно з п.3.4. сторонами визначено, що ціна цього договору на момент його підписання становить 417 600,00грн., в тому числі ПДВ 20% - 69 600,00грн., згідно «Протоколу узгодження договірної ціни». Пунктом 3.6. погоджено, що оплата послуг проводиться замовником поетапно, за фактом надання послуг, протягом 30-ти календарних днів з дати підписання актів здачі-приймання наданих послуг за кожний календарний місяць, в якому надавалися послуги та отримання рахунку-фактури виконавця. Відповідно до п.4.1. строк надання послуг за цим договором щомісячно за період з лютого 2022 по січень 2023року. Здача-приймання наданих послуг здійснюється шляхом підписання сторонами актів здачі-приймання наданих послуг (п.4.5). Договір набуває чинності з дати його підписання обома сторонами та діє до 21 січня 2023 року включно, а в частині розрахунків до повного виконання сторонами своїх зобов`язань з цим договором, що виникли до закінчення строку дії договору, зокрема щодо належного оформлення наданих послуг, їх оплати, тощо (п.11.1)( а.с.6-9)
Сторонами підписано додаток №1 до договору №7982 про закупівлю послуг від 21.01.22р. «Технічне завдання на послуги розробки, формування рахунків з оплати спожитих послуг, їх друк та доставка за адресами споживачів замовника», яким погоджено надання послуг у кількості (за 1 місяць) - 116000 шт., періодичність надання послуг - щомісячно впродовж 12-ти місяців. Загальним обсягом (12 місяців) 1392000 (а.с.10-11).
Сторонами підписано додаток №2 до договору №7982 про закупівлю послуг від 21.01.22р. «Протокол узгодження договірної ціни на послуги розробки, формування рахунків з оплати спожитих послуг, їх друк та доставка за адресами споживачів замовника», яким погоджено надання послуг у кількості 1392000 шт., ціною за одиницю без ПДВ 0,25грн. Загальною сумою без ПДВ 348 000,00грн. Сторонами підтверджено про досягнення згоди про розмір договірної ціни за виконання послуг у розмірі 417 600,00грн., а тому числі ПДВ 20% - 69 600,00грн. ( а.с.12)
На виконання умов договору виконавцем (позивачем) надано послуги з розробки, формування рахунків з оплати спожитих послуг, їх друк та доставка за адресами споживачів замовника, а замовником (відповідачем) прийнято послуги на суму 33 462,30грн. з ПДВ, що підтверджується підписаним сторонами актом №И-00000206 здачі-прийняття робіт (надання послуг). В акті встановлено, що виконавцем надано послуги у кількості 111541шт. загальною вартість без ПДВ 27 885,25грн., з ПДВ- 33 462,30 грн. (а.с.13).
Однак, відповідачем належним чином не виконані зобов`язання за договором №7982 про закупівлю послуг від 21.01.22р. та не здійснено своєчасну оплату наданих послуг, у зв`язку з чим виникла заборгованість у розмірі 33 462,30грн., що не заперечується відповідачем. На час винесення рішення у справі відповідачем доказів погашення заборгованості не надано.
Згідно приписів ст. 901 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором. Положення цієї глави можуть застосовуватися до всіх договорів про надання послуг, якщо це не суперечить суті зобов`язання.
Відповідно до статті 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами. Згідно з ч. 1 статті 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання). Частиною 1 статті 612 ЦК України передбачається, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом. Статтею 625 Цивільного кодексу України визначено, що боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання. Відповідно до ч. 2 ст. 530 ЦК України якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.
У відповідності зі ст.526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. (ст.525 ЦК України).
Таким чином, заборгованості з наданих послуг у розмірі 33 462,30грн підтверджується матеріалами справи та не спростована відповідачем належними та допустимими доказами.
Стосовно дії форс мажорних обставин (військова агресія російської федерації), які на думку відповідача є підставою для звільнення його від виконання зобов`язань за договором №7982 про закупівлю послуг від 21.01.22р., суд зазначає наступне.
Воєнний стан на території України не означає, що відповідач не може здійснювати підприємницьку діяльність та набувати кошти. Відповідач не надав доказів того, що підприємство зупинило роботу у зв`язку з воєнним станом.
Також, п.8.2 договору передбачено обов`язок протягом 10 календарних днів з моменту, коли стороні стало відомо про такі обставини, повідомити іншу сторону в письмовій формі, про не можливість виконання зобов`язань за цим договором, унаслідок дії форс-мажорних обставин.
Підтвердженням настання обставин непереборної сили є виключно офіційне підтвердження таких обставин Торгово-промисловою палатою України. Так, листом від 28.02.22р. Торгово-промислова палата України засвідчила форс-мажорні обставини, зокрема, військову агресію російської федерації проти України, що стало підставою для введення воєнного стану із 05 год 30 хв 24.02.2022 строком на 30 діб відповідно до Указу Президента від 28.02.2022 № 64/2022 «Про ведення воєнного стану». Однак, в порушення умов п. 8.2. договору, у визначені договором строки, замовником належним чином не повідомлено виконавця.
Лист, оприлюднений ТПП України 28.02.22р., забезпечив можливість визнати за спрощеною процедурою факт форс-мажору. Слід зазначити, що засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) є однією з функцій ТПП, затверджених Статутом ТПП України та Законом України «Про торгово-промислові палати України», надалі закон № 671/97-ВР. Засвідчення форс-мажорних обставин є послугою в розумінні Цивільного кодексу України (ЦК України), яку ТПП надає для фізичних та юридичних осіб. Звернення суб`єктів господарської діяльності до ТПП України за отриманням сертифіката для засвідчення форс-мажорних обставин є належним доказом їх засвідчення відповідно до законодавства України. Проте сертифікат про форс-мажорні обставини не є актом державного органу, який спричиняє виникнення, зміну чи припинення прав та обов`язків сторін. У разі судового процесу сертифікат ТПП є лише одним із доказів, який не має наперед визначеної сили перед іншими доказами, і лише в їх сукупності на підставі наданих доказів суд приймає рішення. Порядок засвідчення форс-мажорних обставин встановлюється регламентом засвідчення ТПП України та регіональними ТПП форс-мажорних обставин, який затверджено рішенням президії ТПП України від 18.12.2014 за № 44(5).Відповідно до регламенту форс-мажорні обставини засвідчуються за зверненням суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб щодо кожного окремого договору, зобов`язання, контракту, виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин. Тягар доказування форс-мажорних обставин покладено на заявника, а посилання на лист не буде визнано таким.
Таким чином, сторона, що посилається на форс-мажорні обставини, повинна надати докази за чотирма складовими події «форс-мажору»: 1) подія (форс-мажорна обставина); 2) непередбачуваність обставин; 3) причинно-наслідковий зв`язок між обставиною (подією) і неможливістю виконання стороною своїх конкретних зобов`язань; 4) неможливість виконання і альтернативного виконання.
Однак, відповідач в порушення вищенаведених норм чинного законодавства України, жодних дій для засвідчення форс-мажорних обставин не вчинив, а тому його посилання на вищенаведений лист ТПП України в якості підстави для звільнення від оплати за надані послуги є хибним.
Судом не приймаються твердження відповідача про припинення зобов`язань за договором №7982 про закупівлю послуг від 21.01.22р. у зв`язку розірвання договору в односторонньому порядку, оскільки умовами п.11.8 договору визначено, що дострокове розірвання договору не звільняє від обов`язку сплати послуг прийнятих замовником у порядку визначеному у розділі 4 договору.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Керуючись ст.ст. 73-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241, 247, 252 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
1.Позовні вимоги задовольнити у повному обсязі
2.Стягнути з відповідача Комунального підприємства Дніпропетровської обласної ради «Аульський водовід» (52300, Дніпропетровська область, Кам`янський район, смт. Аули, комплекс будівель та споруд №2, код ЄДРПОУ 34621490) на користь позивача Товариства з обмеженою відповідальністю «Інфо-Ком» (51931, Дніпропетровська область, м. Кам`янське, проспект Свободи, буд. 43, код ЄДРПОУ 30815560) : 33 462,30грн. - заборгованості та 2481, 00 грн. - витрат по сплаті судового збору.
Видати відповідний наказ після набрання рішенням чинності.
Відповідно до ч. 4 ст. 240 Господарського процесуального кодексу України рішення складено та підписано без його проголошення 09.12.22р.
Відповідно до вимог ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно до вимог ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Відповідно до вимог ст. 257 ГПК України апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Суддя Васильєв О.Ю.
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2022 |
Оприлюднено | 13.12.2022 |
Номер документу | 107801303 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Васильєв Олег Юрійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Васильєв Олег Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні