Рішення
від 29.11.2022 по справі 380/15810/21
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа № 380/15810/21

провадження № П/380/16010/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 листопада 2022 року

Зал судових засідань №7

Львівський окружний адміністративний суд,

у складі:

головуючої-судді Братичак У.В.,

секретар судового засідання Богданова А.В.,

за участю сторін:

представника позивача Галайського О.В.,

представника відповідача Вовк І.В.,

представника відповідача Пашко Є.О.,

представника третьої особи Перунова В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні, в м.Львові, в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Львівської міської ради, Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «Горобина» про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -

в с т а н о в и в :

ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) звернулася з позовною заявою до Львівської міської ради (місцезнаходження: пл.Ринок, 1, м.Львів, 79006; ЄДРПОУ 04055896), Головного управління Держгеокадастру у Львівській області (місцезнаходження: пр.Чорновола, 4, м.Львів, 79019; ЄДРПОУ 39769942), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «Горобина» (місцезнаходження: вул.Львівська, 12, смт.Брюховичі, Львівська область, 79491), в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення 71 сесії VII скликання Брюховицької селищної ради №2263 «Про затвердження детального плану території в районі АДРЕСА_2 »;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Львівській області внести зміни до Державного земельного кадастру та Поземельної книги в частині цільового призначення та виду використання земельної ділянки за адресою АДРЕСА_2 кадастровий номер 4610166300:08:003:1562, де визначити цільове призначення земельної ділянки - 03.15 Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, та вид використання - Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що 23.11.2020 рішенням 71 сесії VII скликання Брюховицької селищної ради №2263 «Про затвердження детального плану території в районі АДРЕСА_2 » було вирішено: 1.Затвердити детальний план території в районі АДРЕСА_2 площею 0,7 га, виготовленого ФОП ОСОБА_2 (сертифікат АА №000779) як уточнення положення Генерального плану смт.Брюховичі; 2. Дати згоду ТОВ «Виробничо-комерційна фірма «Горобина» (ЄДРПОУ 31216166) на зміну виду використання земельної ділянки площею 0,5038 га кадастровий номер 4610166300:08:003:1562, яка надавалась для розміщення та обслуговування кафе « ІНФОРМАЦІЯ_1 » та інших тимчасових споруд (Код КВІДПЗ 03.15) на вид використання для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (Код КВПІДЗ 02.10); 3. ТОВ «Виробничо-комерційна фірма «Горобина» підписати договір про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 12.02.2018 відповідно до пункту 1 та 2 цього рішення; 4.Земельну ділянку використовувати за цільовим призначенням та висновків про наявні обмеження та сервітути; 5. Контроль за виконанням даного рішення покласти на комісію комунального господарства, містобудування та землекористування.

З огляду на наведене, позивач зазначає, що всупереч вимогам встановлених в ч.4 Порядку проведення громадських слухань, Брюховицька селищна рада взагалі не проводила громадських слухань, не оприлюднила рішення щодо розроблення проекту детального плану території, розроблений проект детального плану території, не розмістила інформаційні матеріали (планшети, макети) щодо такого плану, не опублікувала вказану інформацію на веб-сайті та в газеті, та фактично обмежила доступ до цієї інформації громадськості.

Крім того, вказує, що детальний план території є видом містобудівної документації, положення якого мають узгоджуватися з генеральним планом населеного пункту, деталізувати положення останнього та не суперечити йому. Орган місцевого самоврядування надає дозвіл на розроблення детального плану тих територій, які включені до генерального плану населеного пункту відповідно до функціонального призначення земельних ділянок, визначеного у генеральному плані міста. В даному ж випадку, територія по вул. Львівській 12 у смт.Брюховичі належить до земель громадської забудови, натомість проект ДПТ, що затверджений спірним рішенням фактично змінює, а не уточнює положення генерального плану смт.Брюховичі в частині можливості здійснення будівництва багатоквартирного житлового будинку в зоні громадських забудов. Позивач зазначає, що зміни до Генерального плану смт.Брюховичі в частині зміни території громадської забудови на територію житлової забудови не проводилися, а проект містобудівної документації не може уточнювати положення генерального плану, які відсутні у такому генеральному плані. Таким чином, вважає, що згідно з оскаржуваним рішенням було протиправно змінено цільове призначення земельної ділянки без розроблення проекту землеустрою, така зміна відбулася всупереч умовам Генерального плану смт.Брюховичі, та на підставі детального плану території, який був розроблений та затверджений з порушенням вимог законодавства.

З огляду на зазначене, позивач, як жителька смт.Брюховичі і користувачка відповідної земельної ділянки, що розташована на території, яка суміжна з територією, стосовно якої прийнято оскаржувані рішення, звернулася за судовим захистом вважаючи, що спірне рішення є протиправним та підлягає скасуванню.

Ухвалою суду від 11.10.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.

24.01.2022 на адресу суду від представника відповідача 2 - Головного управління Держгеокадастру у Львівській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому вказує, що за інформацією, наданою Відділом № 1 Управління надання адміністративних послуг, на виконання ч. 4 ст. 26 Закону України «Про Державний земельний кадастр», заяви ТзОВ «Виробничо-комерційна фірма «Горобина» від 30.12.2020 №ЗВ-9201338152020 про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 4610166300:08:003:1562, рішення Брюховицької селищної ради 71-ї сесії 7-го скликання від 23.11.2020 №2263 «Про затвердження детального плану території в районі вулиці Львівська, 12 в смт. Брюховичі», у відомості Державного земельного кадастру були внесені зміни про вид використання згаданої земельної ділянки, а саме, з виду «розміщення та обслуговування кафе «Горобина» та інших тимчасових споруд» (код КВЦП 03.15) змінено на вид «Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури» (код КВЦП 02.10). Звертає увагу суду, що не відбулося зміни цільового призначення земельної ділянки з 02.10 на 03.15, натомість відбулася зміна виду використання земельної ділянки її користувачем в межах однієї категорії земель. Вказує, що зміна виду використання земельної ділянки в межах однієї категорії земель не є зміною її цільового призначення, а отже, не потребує проходження процедур, які відповідно до земельного законодавства України застосовуються при зміні цільового призначення (розробки проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, його затвердження тощо).

Таким чином, оскільки категорія земель, яка визначена статтею 19 ЗК України (землі житлової та громадської забудови) не змінилася, представник відповідача 2 просить відмовити у задоволенні позову повністю.

Ухвалою суду від 12.04.2022 витребувано у Відділу поліції №1 Львівського районного управління поліції №1 ГУНП у Львівській області (79007, м. Львів, вул. А. Кучера, 5) належним чином завірені копії документів в частині, що стосується прийняття та опублікування рішення 71 сесії VІІ скликання Брюховицької селищної ради №2263 «Про затвердження детального плану території в районі вулиці Львівська, 12 в смт. Брюховичі».

28.06.2022 на адресу суду від представника позивача надійшли додаткові письмові пояснення, в яких зазначено, що в межах даного спору, містобудівну документацію (детальний план території) було затверджено на місцевому рівні без проведення громадського обговорення проектів такої документації, що заборонено в силу вимог закону. Як наслідок, рішення селищної ради, яким було затверджено таку містобудівну документацію є протиправним та підлягає скасуванню з підстав недотримання положень законодавства.

05.07.2022 на адресу суду від представника третьої особи надійшли письмові пояснення, в яких зазначено, що згідно зі змістом ДПТ та положень законодавства, позивач не являється суб`єктом правовідносин у сфері проведення громадських обговорень даного ДПТ, оскільки нею не доведено належними та допустимими доказами, що вона являється суміжним землевласником, та взагалі будь-яку приналежність до території Брюховицької ТГ.

Повідомляє, що сама по собі зміна функціонального призначення шляхом затвердження детального плану земельної ділянки, що перебуває у користуванні ТОВ «Горобина» не призвела до збільшення будівельного об`єму (площ) можливої забудови цієї ділянки. З цього випливає, що становище суміжних користувачів не погіршилося у зв`язку з прийняттям спірного рішення про затвердження детального плану.

Також вказує, що Брюховицькою селищною радою було оприлюднено на веб-сайті інформацію щодо прийнятого рішення про розроблення містобудівної документації, а також щодо проекту містобудівної документації, що являється належним та допустимим способом повідомлення громадськості у порядку встановленому Законом №3038.

Окрім цього, до матеріалів справи долучено Акт про відсутність пропозицій та зауважень громадськості по громадському обговоренню детального плану території в районі вулиці Львівська, 12 в смт. Брюховичі від 16.05.2019, складений комісією виконкому Брюховицької селищної ради. Даний Акт, на думку представника третьої особи підтверджує, що громадські обговорення проводилися, будь-які зауваження не надходили.

Відтак, посилаючись на наведені вище обставини, просить відмовити у задоволенні позову повністю.

Протокольною ухвалою суду від 03.10.2022 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Від відповідача 1 Львівської міської ради відзиву на позовну заяву не надходило.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві, просив позов задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача 2 - Головного управління Держгеокадастру у Львівській області та третьої особи в судовому засіданні проти задоволення позову заперечили з підстав, наведених у відзиві на позовну заяву та письмових поясненнях. Просили суд в задоволенні позову відмовити повністю.

Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 (сертифікат АА №000779) на замовлення Брюховицької селищної ради згідно з рішенням №1104 від 09.07.2018 було розроблено детальний план території в районі АДРЕСА_2 площею 0,7 га.

Рішенням Брюховицької селищної ради 71 сесії VII скликання «Про затвердження детального плану території в районі АДРЕСА_2 » №2263 від 23.11.2020 вирішено:

1.Затвердити детальний план території в районі АДРЕСА_2 площею 0,7 га, виготовленого ФОП ОСОБА_2 (сертифікат АА №000779) як уточнення положення Генерального плану смт.Брюховичі;

2.Дати згоду ТОВ «Виробничо-комерційна фірма «Горобина» (ЄДРПОУ 31216166) на зміну виду використання земельної ділянки площею 0,5038 га кадастровий номер 4610166300:08:003:1562, яка надавалась для розміщення та обслуговування кафе « ІНФОРМАЦІЯ_1 » та інших тимчасових споруд (Код КВІДПЗ 03.15) на вид використання для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (Код КВПІДЗ 02.10);

3.ТОВ «Виробничо-комерційна фірма «Горобина» підписати договір про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 12.02.2018 відповідно до пункту 1 та 2 цього рішення;

4.Земельну ділянку використовувати за цільовим призначенням та висновків про наявні обмеження та сервітути;

5.Контроль за виконанням даного рішення покласти на комісію комунального господарства, містобудування та землекористування.

Не погодившись з вказаним рішенням, позивач звернулася з цим позовом до суду.

При вирішенні спору суд керувався таким.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч.ч. 1, 4 ст.12 Закону України «Про основи містобудування» від 16.11.1992 № 2780-XII (далі Закон № 2780-XII)до компетенції сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування на відповідній території належить затвердження відповідно до законодавства місцевих програм, генеральних планів відповідних населених пунктів, планів зонування територій, а за відсутності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території - детальних планів територій; до компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування належать: затвердження детальних планів територій за наявності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території; визначення територій для містобудівних потреб; внесення пропозицій щодо встановлення і зміни меж населених пунктів відповідно до закону.

Законом України від 17 лютого 2011 року №3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності» (далі - Закон №3038-VI) встановлено правові та організаційні основи містобудівної діяльності; такий Закон спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Відповідно до пунктів 2, 3 частини першої статті 1 Закону №3038-VI (тут і надалі в редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення) генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту; детальний план території - містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території.

За приписами статті 8 цього ж Закону планування територій здійснюється на державному, регіональному та місцевому рівнях відповідними органами виконавчої влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування. Планування та забудова земельних ділянок здійснюється їх власниками чи користувачами в установленому законодавством порядку. Рішення з питань планування та забудови територій приймаються сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами, районними, обласними радами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями в межах визначених законом повноважень з урахуванням вимог містобудівної документації.

Як передбачено частиною першою статті 16 Закону №3038-VI, планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

При цьому, статтею 39 Земельного кодексу України (далі ЗК України) визначено, що використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.

Частиною першою статті 17 Закону №3038-VI, пунктом 4.1 розділу 4 ДБН Б.1.1-15:2012 Склад та зміст Генерального плану населеного пункту обумовлено, що генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови та іншого використання території населеного пункту.

Відповідно до частини першої статті 19 Закону №3038-VI детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території. Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції.

Згідно з частиною четвертою статті 19 Закону №3038-VI детальний план території визначає: 1) принципи планувально-просторової організації забудови; 2) червоні лінії та лінії регулювання забудови; 3) функціональне призначення, режим та параметри забудови однієї чи декількох земельних ділянок, розподіл територій згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами; 4) містобудівні умови та обмеження (у разі відсутності плану зонування території) або уточнення містобудівних умов та обмежень згідно із планом зонування території; 5) потребу в підприємствах і закладах обслуговування населення, місце їх розташування; 6) доцільність, обсяги, послідовність реконструкції забудови; 7) черговість та обсяги інженерної підготовки території; 8) систему інженерних мереж; 9) порядок організації транспортного і пішохідного руху; 10) порядок комплексного благоустрою та озеленення, потребу у формуванні екомережі; 11) межі прибережних захисних смуг і пляжних зон водних об`єктів (у разі відсутності плану зонування території).

Як передбачено частинами шостою, восьмою, десятою статті 19 Закону №3038-VI, склад, зміст, порядок розроблення та затвердження детального плану території визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування. Детальний план території у межах населеного пункту розглядається і затверджується виконавчим органом сільської, селищної, міської ради протягом 30 днів з дня його подання, а за відсутності затвердженого в установленому цим Законом порядку плану зонування території - відповідною сільською, селищною, міською радою. Внесення змін до детального плану території допускається за умови їх відповідності генеральному плану населеного пункту та плану зонування території.

Порядок розроблення містобудівної документації, затверджений Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16 листопада 2011 року № 290 (далі - Порядок № 290).

Згідно з пунктом 4.1 Порядку № 290 рішення про розроблення генерального плану, плану зонування території, детального плану території, яка розташована в межах населеного пункту, а також внесення змін до цієї містобудівної документації приймає відповідна сільська, селищна, міська рада.

Відповідно до пункту 4.3 Порядку № 290 замовником розроблення містобудівної документації з планування території на місцевому рівні або внесення змін до неї є: при розробленні генерального плану населеного пункту, плану зонування території, а також детального плану території, яка розташована в межах населеного пункту, - виконавчий орган сільської, селищної, міської ради, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

Детальний план території, яка розташована в межах населеного пункту, розглядається і затверджується виконавчим органом сільської, селищної, міської ради, а за відсутності затвердженого в установленому порядку плану зонування території - відповідною сільською, селищною, міською радою протягом 30 днів з дня його подання (частина восьма статті 19 Закону №3038-VI, пункт 4.12 розділу IV Порядку №290).

Відповідно до пункту 2.9 ДБН 360-92 «Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень» для досягнення високого соціально-економічного ефекту формування планувальної структури міста треба прагнути до компактного розвитку його плану, що досягається підвищенням інтенсивності використання території під основні функції. При цьому треба враховувати неоднорідність функціонально-планувальних якостей міських територій, які значною мірою визначаються різною інтенсивністю їх освоєння і неоднаковими умовами транспортної доступності.

Пунктом 3.4 ДБН Б.1.1-14:2012 визначається, що використання території за переважними функціями (багатофункціональна, громадська, житлова, промислова тощо), що існує або встановлюється містобудівною документацією, та наявність інших супутніх функцій, які не суперечать функціям, що переважають.

З наведеного слідує, що Брюховицька селищна рада мала повноваження на затвердження детального плану території у межах смт.Брюховичі, змін до нього (коригування).

Доцільність та необхідність внесення змін до детального плану території обумовлюється розвитком територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Зокрема, можливість врахування громадських та приватних інтересів забезпечується шляхом громадських слухань розроблених проектів містобудівної документації.

Так, відповідно до частин першої, другої статті 21 Закону №3038-VI громадському обговоренню підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій.

Затвердження на місцевому рівні містобудівної документації, зазначеної у частині першій цієї статті, без проведення громадського обговорення проектів такої документації забороняється.

Механізм проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні: генеральних планів населених пунктів, планів зонування та детальних планів територій (далі - містобудівна документація) визначений Порядком проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 року №555 (тут, і надалі в редакції чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення, далі - Порядок №555), який розроблений відповідно до статті 21 Закону №3038-VI.

Відповідно до пункту 2 Порядку №555 проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів у проектах містобудівної документації здійснюється під час розроблення відповідних проектів містобудівної документації із врахуванням вимог Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку».

Згідно з частиною третьою статті 21 Закону №3038-VI сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи зобов`язані забезпечити: 1) оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні з прогнозованими правовими, економічними наслідками та наслідками для довкілля, у тому числі для здоров`я населення; 2) оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, пояснювальної записки, розділу «Охорона навколишнього природного середовища» або звіту про стратегічну екологічну оцінку на своїх офіційних веб-сайтах, а також вільний доступ до такої інформації громадськості; 3) реєстрацію, розгляд та врахування пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні; 4) проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні; 5) узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками містобудівної документації на місцевому рівні через погоджувальну комісію; 6) оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні.

Такі ж вимоги містить пункт 3 Порядку №555.

Відповідно до пункту 4 Порядку №555 виконавчі органи сільських, селищних, міських рад оприлюднюють у двотижневий строк прийняті органами місцевого самоврядування рішення щодо розроблення проектів містобудівної документації шляхом опублікування таких рішень у засобах масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення на офіційному веб-сайті відповідного органу місцевого самоврядування.

Як встановлено судом, дозвіл на уточнення положення Генерального плану смт. Брюховичі (Детальний план території в районі вулиці Львівська, 12 в смт.Брюховичі) розроблений на замовлення Брюховицької селищної ради згідно з рішенням №1104 від 09.07.2018, яке разом із повідомлення про початок процедури розгляду та врахування пропозицій громадськості до проекту містобудівної документації Детальний план території в районі АДРЕСА_2 та спірним рішенням Брюховицької селищної ради №2263 «Про затвердження детального плану території в районі вулиці Львівська, 12 в смт.Брюховичі» було розміщено на офіційному веб-сайті Брюховицької селищної ради, що підтвердила в судовому засіданні 08.11.2022 допитана в якості свідка ОСОБА_3 архітектор та член комісії виконкому Брюховицької селищної ради.

Вказаний свідок також зазначила, що вищенаведена інформація розміщувалася на офіційному веб-сайті Брюховицької селищної ради близько місяця, при цьому пропозицій чи зауважень щодо Детального плану території в районі АДРЕСА_2 від громадськості не надходило.

Таким чином, на переконання суду, наведене спростовує доводи позивача щодо неоприлюднення Брюховицькою селищною радою рішення щодо розроблення проекту детального плану території, інформації про громадські слухання, а також спірного рішення про затвердження детального плану території.

Частинами 4-5 статті 21 Закону №3038-VI визначено, що оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні є підставою для подання пропозицій громадськості до відповідного органу місцевого самоврядування. Пропозиції громадськості мають бути обґрунтовані в межах відповідних законодавчих та нормативно-правових актів, будівельних норм, державних стандартів і правил та надаватися у строки, визначені для проведення процедури громадських слухань. Пропозиції, надані після встановленого строку, не розглядаються.

Пунктами 9-11 Порядку №555 передбачено, що пропозиції (зауваження) можуть подаватися в письмовій та/або усній формі під час громадських слухань із внесенням їх до протоколу громадських слухань. Письмові пропозиції подаються під час громадського обговорення протягом строків, визначених пунктом 6-1 цього Порядку. Письмові пропозиції подаються фізичними особами із зазначенням прізвища, імені та по батькові, місця проживання, із особистим підписом. Юридичні особи подають пропозиції із зазначенням найменування та місцезнаходження юридичної особи. Анонімні пропозиції не розглядаються.

Особи, які забезпечують проведення робіт щодо розгляду пропозицій громадськості, повідомляють через засоби масової інформації, що поширюються на відповідній території, та офіційний веб-сайт замовника містобудівної документації про поштову адресу та електронну адресу для подання письмових пропозицій.

Пропозиції громадськості реєструються та розглядаються замовником містобудівної документації у місячний строк з дня їх надходження. За результатами розгляду пропозицій заявнику надається відповідь про їх врахування або обґрунтована відмова.

У разі наявності пропозицій громадськості, рішення про врахування яких розробник і замовник не можуть прийняти самостійно або мають місце спірні питання, особи, які забезпечують роботу з розгляду пропозицій громадськості, повідомляють про це відповідному органу місцевого самоврядування для прийняття останнім рішення щодо утворення погоджувальної комісії.

Системний аналіз вказаних норм дає підстави дійти висновку про те, що детальний план території у межах населеного пункту розглядається і затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою виключно після проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів, при цьому, затвердження на місцевому рівні детального плану території без проведення громадських слухань щодо його проекту чинним законодавством категорично забороняється. Разом з тим, громадські слухання містобудівної документації на місцевому рівні відбуваються шляхом оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, надання особам, які мають право на подання пропозицій до проектів містобудівної документації на місцевому рівні, строку для подання таких пропозицій; безпосереднім поданням пропозицій громадськості до відповідного органу місцевого самоврядування; утворенням погоджувальної комісії у разі необхідності та, відповідно, оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації.

При цьому суд зазначає, що врахування громадських інтересів при під час розроблення проектів містобудівної документації є результатом двостороннього процесу. За відсутності факту реалізації громадськістю свого права на подання пропозицій до містобудівної документації у передбаченому законом порядку у відповідача відсутній обов`язок з їх розгляду та, відповідно, врахування.

Разом з тим, суд звертає увагу, що звернення із зауваженнями та/або пропозиціями щодо проекту Детального плану території в районі АДРЕСА_2 до Брюховицької селищної ради не надходили, що підтверджується Актом про відсутність пропозицій та зауважень громадськості по громадському обговоренню детального плану території в районі вулиці Львівська, 12 в смт.Брюховичі (уточнення положень генерального плану смт. Брюховичі), який розроблений згідно з рішенням виконкому Брюховицької селищної ради №1104 від 09.07.2018, а також показаннями свідка. Доказів свого звернення із зауваженнями та/або пропозиціями щодо вказаного проекту до відповідача позивач не надала.

Вказане вище свідчить про відсутність факту порушення прав та інтересів позивача, таким чином, у суду відсутні підстави стверджувати, що Виконавчим комітетом Брюховицької селищної ради (органом місцевого самоврядування, на який статтею 21 Закону №3038-VI та Порядком №555 покладено обов`язок щодо забезпечення проведення громадських слухань) не дотримано вимоги статті 21 Закону №3038-VI та Порядку №555.

Окрім цього, суд відхиляє посилання позивача про те, що затверджений спірним рішенням Брюховицької селищної ради Детальний план території в районі вулиці Львівська, 12 в смт.Брюховичі (уточнення положень генерального плану смт. Брюховичі) фактично суперечить генеральному плану смт. Брюховичі в частині можливості здійснення будівництва багатоквартирного житлового будинку в зоні громадських забудов та відповідно змінює, а не уточнює положення генерального плану, а також доводи про те, що в даному випадку зміна виду використання земельної ділянки без розроблення проекту землеутрою не відповідає вимогам законодавства, з огляду на наступне.

Так, згідно із частинами першою, другою статті 18 ЗК України до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об`єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії. Категорії земель України мають особливий правовий режим.

Відповідно до статті 19 ЗК України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.

Класифікація видів цільового призначення земель затверджена наказом Державного комітету України із земельних ресурсів 23.07.2010 №548 (далі - КВЦПЗ).

КВЦПЗ визначає поділ земель на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, видом господарської діяльності, типами забудови, типами особливо цінних об`єктів.

КВЦПЗ передбачає, що за основним цільовим призначенням землі поділяються на категорії, зокрема, землі житлової та громадської забудови (Секція В).

За функцією використання землі поділяються, зокрема, на: землі житлової забудови (02); землі громадської забудови (03) тощо.

Аналогічна класифікація передбачена порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 №489 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за №1647/29777).

З огляду на наведене, суд зауважує, що поділ земель передбачено за цільовим призначенням і функцією використання, які не є тотожними.

Такий правовий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 09.06.2022 у справі № 460/2596/20.

Згідно з частинами першою, другою статті 20 ЗК України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Отже, зміна цільового призначення земельних ділянок (тобто переведення земельної ділянки з однієї категорії, визначеної ч. 1 ст. 19 ЗК України в іншу) здійснюється за проектами землеустрою та з дотриманням відповідної процедури.

Водночас, відповідно до абзаців першого, другого частини п`ятої статті 20 ЗК України види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою. Земельні ділянки сільськогосподарського призначення використовуються їх власниками або користувачами виключно в межах вимог щодо користування землями певного виду використання, встановлених статтями 31, 33 -37 цього Кодексу.

З наведених норм права вбачається, що за цільовим призначенням землі України поділяються на категорії. Однією з таких категорій є землі житлової та громадської забудови. У межах кожної категорії земель виділяються види використання земельної ділянки, які визначаються її власником або користувачем самостійно, крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони.

Суд також звертає увагу на те, що цільове призначення земельної ділянки відповідно до законодавчо встановлених категорій земель визначається на підставі документації із землеустрою, а порядок використання земельної ділянки в межах певної категорії визначається землекористувачем самостійно, проте з обов`язковим дотриманням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Зміна виду використання земельної ділянки в межах однієї категорії земель не є зміною її цільового призначення, а отже, не потребує проходження процедур, які відповідно до земельного законодавства України застосовуються при зміні цільового призначення (розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, його затвердження тощо).

Єдина умова, яку встановлюють положення частини п`ятої статті 20 ЗК України при самостійному визначені виду використання земельної ділянки її власником/користувачем, є дотримання вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, та необхідність урахування містобудівної документації та документації із землеустрою.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 14.02.2022 у справі №826/1606/17 та від 09.06.2022 у справі №460/2596/20.

Варто також зазначити, що Велика Палата Верховного Суду у постанові від 01.06.2021 у справі №925/929/19 відступила від висновку, викладеного в постановах Верховного Суду України від 05 березня 2013 року у справі № 21-417а12, від 08 квітня 2015 року у справі № 6-32цс15, постанові Великої Палати Верховного Суду від 11 вересня 2018 року у справі №712/10864/16-а та постановах Касаційного цивільного суду від 26 червня 2019 року у справі №701/902/17-ц, від 03 червня 2019 року у справі №708/933/17, від 24 лютого 2020 року у справі №701/473/17, про те, що зміна виду використання землі в межах її цільового призначення повинна проводитися в порядку, встановленому для зміни цільового призначення такої землі.

Так, зі змісту Детального плану території в районі вулиці Львівська, 12 в смт.Брюховичі суд встановив, що такий розроблений фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 (сертифікат АА №000779) на замовлення Брюховицької селищної ради згідно з рішенням №1104 від 09.07.2018.

Ділянка на яку, розробляється Детальний план території, розташована в східній частині селища в планувальному утворенні ПУ - 5. Проектована ділянка (ДПТ) обмежена:

- з півночі та частково заходу - житловою садибною забудовою;

- зі сходу - проїздом спільного користування та громадською територією (складські приміщення);

- з півдня - громадською територією (складські приміщення).

- зі заходу - під`їздом до ділянки від вулиці Львівської, адміністративною межею смт. Брюховичі та озелененими територіями;

На час створення проекту Детального плану території, територія 0,7 га, передбачена ним, є частиною планувального утворення ПУ 5, в якому здебільшого розміщується житлова малоповерхова (до 5-ти поверхів) та садибна забудова, громадські та рекреаційні території. Існуюча ділянка з кадастровим номером 4610166300:08:003:1562 площею 0,5038 га є громадською територією ресторан з допоміжними спорудами. Решту території Детального плану території займають території транспортного використання (вулиці, проїзди, доріжки пішохідні).

Детальний план території враховує існуючу планувальну структуру населеного пункту; рішення генерального плану населеного пункту; існуючі мережі вулиць і проїздів; існуючі планувальні обмеження; інтереси власників земельних ділянок; взаємозв`язки планувальної структури проекту з планувальною структурою існуючих кварталів та з рішеннями генерального плану.

За функціональним призначенням, згідно генплану селища, територія Детального плану території в основному є громадською територією ПУ-5. Даним проектом передбачається зміна функціонального призначення існуючої ділянки громадської території (03.15) на ділянку для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури (02.10) площею 0,5038га.

На місці існуючого ресторану розташовуватиметься житловий багатоквартирний будинок з підземним паркінгом, з громадськими об`єктами на першому поверсі (у тому числі вбудований дитячий садочок), та чотирма житловими поверхами (на четвертому поверсі дворівневі квартири). Поверховість забудови пропонується 5 поверхів. Площа забудови - 2225 м.кв. (загальна).

Відповідно до Детального плану території, ним вносяться уточнення до генплану смт. Брюховичі, розробленого Державним підприємством Державним інститутом проектування міст «Містопроект» (м. Львів) у 2002 році.

За інформацією, наданою Відділом № 1 Управління надання адміністративних послуг, на виконання ч. 4 ст. 26 Закону України «Про Державний земельний кадастр», заяви ТзОВ «Виробничо-комерційна фірма «Горобина» від 30.12.2020 №ЗВ-9201338152020 про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 4610166300:08:003:1562, рішення Броховицької селищної ради 71-ї сесії 7-го скликання від 23.11.2020 №2263 «Про затвердження детального плану території в районі вулиці Львівська, 12 в смт. Брюховичі» у відомості Державного земельного кадастру були внесені зміни про вид використання згаданої земельної ділянки, а саме, з виду «розміщення та обслуговування кафе « ІНФОРМАЦІЯ_1 » та інших тимчасових споруд» (код КВЦПЗ 03.15) змінено на вид «Для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури» (код КВЦПЗ 02.10).

У Витязі з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 13.09.2021 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 4610166300:08:003:1562, площею 0,5038га зазначено: категорія земель - землі житлової та громадської забудови; вид використання - для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури. Вказана земельна ділянка надана в оренду ТОВ «Виробничо-комерційна фірма «Горобина» (код ЄДРПОУ 31216166), дата державної реєстрації права 12.02.2018, номер запису про право (в державному реєстрі прав) 24828516.

Суд звертає увагу, що в даному випадку не відбулося зміни цільового призначення земельної ділянки з 03.15 на 02.10. Натомість відбулася зміна виду використання земельної ділянки її користувачем в межах однієї категорії земель.

Таким чином, надана ТОВ «Виробничо-комерційній фірмі «Горобина» (код ЄДРПОУ 31216166) в користування земельна ділянка за цільовим призначенням відноситься до земель житлової та громадської забудови, що не суперечить генплану смт. Брюховичі, розробленого Державним підприємством Державним інститутом проектування міст «Містопроект» (м. Львів) у 2002 році.

Відповідно до статті 38 ЗК України до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об`єктів загального користування.

Відтак, оскільки земельна ділянка, яка надана ТОВ «Виробничо-комерційній фірмі «Горобина» в користування на праві оренди, за цільовим призначенням відноситься до земель житлової та громадської забудови, така земельна ділянка може використовуватися як для розміщення житлової забудови, так і для розміщення громадських будівель.

Аналогічний правовий висновок викладений Верховним Судом в постанові від 09.06.2022 у справі №460/2596/20.

Таким чином, посилання позивача на невідповідність намірів забудови земельної ділянки її цільовому призначенню в частині будівництва житлового будинку, а також на протиправність зміни цільового призначення земельної ділянки без розроблення проекту землеустрою є помилковим, оскільки наміри забудови земельної ділянки відповідають містобудівній документації на місцевому рівні - Генеральному плану смт. Брюховичі.

При цьому, як вже зазначалося, зміна виду використання земельної ділянки в межах однієї категорії земель не є зміною її цільового призначення, а отже, не потребує проходження процедур, які відповідно до земельного законодавства застосовуються при зміні цільового призначення, зокрема, розроблення проекту землеустрою.

Суд зазначає, що відповідно до ч.2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Судом не встановлено порушень рішенням 71 сесії VII скликання Брюховицької селищної ради №2263 «Про затвердження детального плану території в районі вулиці Львівська, 12 в смт.Брюховичі» критеріїв правомірності, визначених ч.2 ст.2 КАС України

З огляду на наведене, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог та відсутність підстав для визнання протиправним та скасування вказаного рішення, а тому в такій позовній вимозі слід відмовити.

При цьому, друга позовна вимога є похідною від першої, та відповідно також задоволенню не підлягає.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову необхідно відмовити.

Судові витрати відповідно до ст.139 КАС України стягненню зі сторін не підлягають.

Керуючись ст.ст.6-10, 14, 72-77, 90, 132, 159, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

у задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складено та підписано 09.12.2022.

Суддя Братичак Уляна Володимирівна

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.11.2022
Оприлюднено14.12.2022
Номер документу107807608
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері

Судовий реєстр по справі —380/15810/21

Ухвала від 10.06.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Ухвала від 06.11.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Постанова від 24.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 23.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 09.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 27.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 28.03.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 22.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні