РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 грудня 2022 року справа № 695/2529/22
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд одноособово у складі головуючого судді Бабич А.М., розглянувши у порядку спрощеного письмового провадження в залі суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Золотоніської районної ради Черкаської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,
УСТАНОВИВ:
На підставі ухвали від 13.09.2022 Золотоніського міськрайонного суду Черкаської області для розгляду Черкаським окружним адміністративним судом за підсудністю надійшла 06.10.2022 справа №695/2529/22 за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) (далі позивач) до Золотоніської районної ради Черкаської області (19702, Черкаська обл., місто Золотоноша, вулиця Садовий проїзд, будинок 5; код ЄДРПОУ 25212982) (далі відповідач) про:
визнання протиправною бездіяльності щодо відмови у нарахуванні та виплаті середньомісячної заробітної плати на період працевлаштування з 01.04.2021, але не більше 6 місяців;
зобов`язання нарахувати та виплатити середньомісячну заробітну плату на період працевлаштування з 01.04.2021, але не більше 6 місяців;
зобов`язання нарахувати та виплатити компенсацію втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків виплати середньомісячної заробітної плати на період працевлаштування з 01.04.2021, але не більше 6 місяців.
В обґрунтування позову зазначено, що відповідач відмовив у виплаті середнього заробітку на період її працевлаштування всупереч вимог закону.
Ухвалою суду від 11.10.2022 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати на виконання ст.12 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) за правилами спрощеного позовного провадження. Також установлено відповідачу строк, тривалістю п`ятнадцять днів з дня отримання копії ухвали про відкриття провадження у справі, для надання відзиву на позовну заяву. Вказану ухвалу надіслано відповідачу 14.10.2022 на його електронну пошту.
Відповідач правом подати відзив не скористався.
Зважаючи на відсутність обґрунтованих клопотань від сторін про розгляд справи з їх повідомленням (викликом у судове засідання), а також заперечень на розгляд справи у спрощеному провадженні, відсутність необхідності призначення експертизи та допиту свідків, суд вирішив розглянути справу у спрощеному провадженні без проведення судового засідання та їх виклику (у письмовому провадженні).
Оцінивши доводи сторін, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що позов не підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Записами під №№21-26 трудової книжки НОМЕР_2 позивачки підтверджується, що вона 27.11.2020 обрана заступником голови Золотоніської районної ради (рішення від 27.11.2020 №1-13/VIII). Того ж дня прийняла присягу посадової особи місцевого самоврядування. Присвоєно 7 ранг посадової особи місцевого самоврядування (рішення від 27.11.2020 №1-13/VIII). 08.12.2020 розпочала виконання посадових обов`язків (розпорядження від 07.12.2020 №38-к). 30.03.2021 звільнена з посади заступника голови Золотоніської районної ради у зв`язку з достроковим припиненням повноважень відповідно до п.3 ст.56 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (рішення від 30.03.2021 №4-2/VIII). 01.10.2021 позивачці розпочато виплату допомоги по безробіттю (наказ від 01.10.2021 №НГ211001).
Рішенням відповідача від 30.03.2021 №4-2/VIІІ підтверджується дострокове припинення повноважень заступника голови Золотоніської районної ради позивачки без припинення повноважень депутата Золотоніської районної ради.
03.04.2021 позивачка звернулася до відповідача депутатським зверненням та просила працевлаштувати її на попередню або рівнозначну посаду. Повідомила, що до обрання на виборну посаду заступника голови Золотоніської районної ради працювала начальником архівного відділу Драбівської районної державної адміністрації.
Листом від 21.04.2021 №01-01-4/922 відповідач повідомив, що на даний час у структурі Золотоніської районної державної адміністрації відсутня посада начальника архівного відділу Драбівської районної державної адміністрації або інша посада керівника структурного підрозділу із статусом юридичної особи публічного права. Запропонував зайняти посаду завідувача сектору з питань захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування служби у справах дітей Золотоніської районної державної адміністрації Черкаської області тимчасово на період соціальної відпустки основного працівника.
05.04.2021 позивачка звернулася до відповідача заявою, в якій зазначила, що запропонована їй посада не є рівнозначною її посаді та ще й на період соціальної відпустки основного працівника та просила і надалі письмово інформувати її про вакантні посади Золотоніської районної державної адміністрації.
28.04.2021 позивачка зверталась заявою до відповідача та просила зберегти за нею з 31.03.2021 на період працевлаштування середню заробітну плату в порядку, передбаченому п.2 ст.33 Закону України Про статус депутатів ммісцевих рад.
Листом від 05.05.2021 №310/01-13 відповідач повідомив, що враховуючи, що позивачка є діючим депутатом Золотоніської районної ради та продовжує виконувати депутатські повноваження, задовольнити її заяву неможливо.
01.06.2021 позивачка звернулася до відповідача депутатським запитом та просила прийняти відповідне рішення (розпорядження) Золотоніської районної ради про відмову у збереженні за нею з 31.03.2021 на період працевлаштування середньої заробітної плати в порядку, передбаченому п.2 ст.33 Закону України Про статус депутатів місцевих рад.
29.06.2021 позивачка звернулась до Голови Золотоніської районної державної адміністрації, як правонаступника Драбівської районної державної адміністрації з депутатським зверненням, в якому просила працевлаштувати її на попереднє місце роботи.
Листом від 05.07.2021 №01-01-39/1715 Золотоніська районна державна адміністрація повідомила, що у її структурі відсутня посада начальника архівного відділу Драбівської районної державної адміністрації.
Відповідач листом від 15.07.2021 №614/01-13 повідомив, що за наслідками розгляду депутатами депутатських запитів позивачки від 01.06.2021 ухвалений висновок не включати їх до порядку денного сесії.
Із листа Драбівської районної філії Черкаського обласного центру зайнятості від 02.08.2021 №21.01-16/279 суд установив, що позивачка зверталась до нього щодо відкладення виплати допомоги по безробіттю на 74 календарні дні. Вказаний орган повідомив, що згідно з поданими нею документами на реєстрацію 19.07.2021 їй надано статус безробітного з 19.07.2021 та призначено допомогу по безробіттю як застрахованій особі з урахуванням страхового стажу понад 10 років з 19.07.2021 до 13.07.2022. Виплату допомоги по безробіттю відкладено у зв`язку з наданням компенсаційних виплат при звільненні.
Тому позивачка звернулася з вищевказаним позовом.
Абзацом другим ст.19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Вимогами ст.43 Конституції України визначено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення. Право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.
Суд врахував, що відповідно до ч.2 ст.10 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні (далі Закон №280/97-ВР) обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами..
Виконавчі комітети на підставі ч.ч.1, 2 ст.11 Закону №280/97-ВР є виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади. Крім того, ст.ст.26, 27 Закону №280/97-ВР передбачають окремі та різні за обсягом повноваження міської ради та її виконавчого комітету.
Відповідно до ч.1 ст.12 Закону №280/97-ВР сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста.
Згідно з ч.2 ст.12 Закону №280/97-ВР сільський, селищний, міський голова обирається відповідною територіальною громадою на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування в порядку, визначеному законом, і здійснює свої повноваження на постійній основі. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових місцевих виборах, визначається Конституцією України.
Частиною п`ятою ст.12 Закону №280/97-ВР визначено, що на сільських, селищних, міських голів поширюються повноваження та гарантії депутатів рад, передбачені законом про статус депутатів рад, якщо інше не встановлено законом.
Відповідно до ч.1 ст.45 Закону №280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна в місті (у разі її створення), районна, обласна рада складається з депутатів, які обираються жителями відповідного села, селища, міста, району в місті, району, області на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Згідно з ч.1 ст.49 Закону №280/97-ВР повноваження депутата ради починаються з моменту офіційного оголошення відповідною територіальною виборчою комісією на сесії ради рішення про підсумки виборів та визнання повноважень депутатів і закінчуються в день першої сесії ради нового скликання. Повноваження депутата можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених законом. Рада невідкладно інформує відповідну територіальну виборчу комісію про дострокове припинення повноважень депутата ради.
Отже, повноваження депутата ради закінчуються в день першої сесії ради нового скликання, а у випадках, передбачених законом такі повноваження можуть бути припинені достроково.
Відповідно до ч.ч.2-4 ст.49 Закону №280/97-ВР депутат представляє інтереси всієї територіальної громади, має всю повноту прав, що забезпечують його активну участь у діяльності ради та утворюваних нею органів, несе обов`язки перед виборцями, радою та її органами, виконує їх доручення. Депутат, крім секретаря ради, повинен входити до складу однієї з постійних комісій ради. На час сесій, засідань постійних комісій рад, а також для здійснення депутатських повноважень в інших, передбачених законом випадках, депутат звільняється від виконання виробничих або службових обов`язків з відшкодуванням йому середнього заробітку за основним місцем роботи та інших витрат, пов`язаних з депутатською діяльністю, за рахунок відповідного місцевого бюджету. Депутат зобов`язаний брати участь у роботі сесій ради, засідань постійної та інших комісій ради, до складу яких його обрано.
Згідно з ч.ч.1, 2 ст.56 Закону №280/97-ВР районна, районна у місті рада обирає заступника голови ради. Заступник голови районної, районної у місті (у разі її створення) ради, перший заступник, заступник голови обласної ради обираються відповідною радою в межах строку її повноважень з числа депутатів цієї ради шляхом таємного голосування і здійснюють свої повноваження до припинення ними повноважень депутата ради відповідного скликання, крім випадків дострокового припинення їх повноважень у порядку, встановленому частинами третьою та четвертою цієї статті.
Частинами 3, 4 ст.56 Закону №280/97-ВР визначено, що повноваження заступника голови районної у місті, районної ради, першого заступника, заступника голови обласної ради можуть бути достроково припинені без припинення повноважень депутата відповідної ради за рішенням відповідної ради, що приймається шляхом таємного голосування. Питання про дострокове припинення їх повноважень може бути внесено на розгляд відповідної ради на вимогу не менш як третини депутатів від загального складу ради або голови ради. Повноваження заступника голови районної у місті, районної ради, першого заступника, заступника голови обласної ради також вважаються достроково припиненими без припинення повноважень депутата відповідної ради в разі звернення з особистою заявою до відповідної ради про складення ним повноважень заступника (першого заступника) голови ради. Зазначені повноваження заступника (першого заступника) голови ради припиняються з дня прийняття відповідною радою рішення, яким береться до відома зазначений факт.
Відповідно до ч.5 ст.56 Закону №280/97-ВР у випадках, передбачених частинами третьою та четвертою цієї статті, відповідна особа звільняється з посади заступника (першого заступника) голови ради з дня припинення її повноважень.
Згідно з ч.ч.6, 8 ст.56 Закону №280/97-ВР заступник голови районної у місті, районної ради, перший заступник голови обласної ради здійснює повноваження голови відповідної ради за відсутності голови ради на підставі його розпорядження, а також у разі неможливості виконання головою ради своїх обов`язків з інших причин. Заступник голови районної у місті, районної ради, перший заступник, заступник голови обласної ради працюють у раді на постійній основі. На них поширюються вимоги щодо обмеження сумісності їх діяльності з іншою роботою (діяльністю), встановлені цим Законом для голови ради.
Позивачка обрана та працювала заступником голови Золотоніської районної ради на постійній основі, що підтверджується наявними у матеріалах справи доказами. Після дострокового припинення діяльності на такій посаді залишилася депутатом.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.5 Закону України від 11 липня 2002 року №93-IV Про статус депутатів місцевих рад (далі Закон України №93-IV) повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі:
1) його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку;
3) припинення його громадянства України або виїзду на постійне проживання за межі України;
4) обрання або призначення його на посаду, зайняття якої згідно з Конституцією України і законом не сумісне з виконанням депутатських повноважень;
5) обрання його депутатом іншої місцевої ради;
6) визнання його судом недієздатним або безвісно відсутнім;
7) набрання законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до позбавлення волі, або набрання законної сили рішенням суду, яким його притягнуто до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов`язаного з корупцією, та застосовано покарання або накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов`язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування;
7-1) набрання законної сили рішенням суду про визнання його активів чи активів, набутих за його дорученням іншими особами або в інших передбачених статтею 290 Цивільного процесуального кодексу України випадках, необґрунтованими та їх стягнення в дохід держави;
8) його смерті.
Повноваження депутата місцевої ради можуть припинятися достроково також за рішенням відповідної ради у зв`язку:
1) з набранням законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до покарання, не пов`язаного з позбавленням волі;
2) з особистою заявою депутата місцевої ради про складення ним депутатських повноважень;
3) з несплатою аліментів на утримання дитини, що призвела до виникнення заборгованості, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за дванадцять місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання.
Отже, Законом визначено перелік підстав за яких повноваження депутата можуть бути припинені достроково.
Згідно з ч.ч.1, 2 ст.33 Закону України №93-IV у разі обрання депутата місцевої ради на виборну посаду у раді, на якій він працює на постійній основі, трудовий договір з ним за попереднім місцем роботи припиняється відповідно до законодавства. Обраний на виборну посаду у відповідній раді, на якій він працює на постійній основі, депутат місцевої ради, який перебуває на службі у військових формуваннях чи правоохоронних органах держави, прикомандировується до місцевої ради із залишенням на цій службі.
З працівником, якого прийнято на роботу (посаду), що її виконував (займав) депутат місцевої ради, укладається строковий трудовий договір; цей договір розривається у разі повернення депутата місцевої ради на роботу, але не пізніш як через три місяці після припинення повноважень депутата місцевої ради.
Депутату місцевої ради, який працював у раді на постійній основі, після закінчення таких повноважень надається попередня робота (посада), а за її відсутності - інша рівноцінна робота (посада) на тому самому або, за згодою депутата, на іншому підприємстві, в установі, організації.
У разі неможливості надання відповідної роботи (посади) на період працевлаштування за колишнім депутатом місцевої ради зберігається, але не більше шести місяців, середня заробітна плата, яку він одержував на виборній посаді у раді, що виплачується з відповідного місцевого бюджету. У разі, якщо колишній депутат місцевої ради має право на пенсійне забезпечення або йому призначена пенсія за віком, по інвалідності, у зв`язку із втратою годувальника, за вислугу років відповідно до закону, за ним не зберігається середня заробітна плата, яку він одержував на виборній посаді в раді.
Час, коли колишній депутат тимчасово не працював у зв`язку з неможливістю надання йому попередньої або рівноцінної роботи (посади) безпосередньо після закінчення строку його повноважень, зараховується, але не більше шести місяців, до страхового стажу і стажу роботи (служби) за спеціальністю, за якою депутат працював до обрання у місцеву раду, де він виконував свої обов`язки на постійній основі.
Отже, підставою виплати середнього заробітку з місцевого бюджету є сукупність умов: закінчення повноважень депутата та неможливість надати йому рівноцінну роботу.
Встановлені обставини спору свідчать, що позивачка припинила службу на посаді заступника голови, але не припинила повноважень депутата.
Оскільки сукупності вказаних умов не доведено, відповідач правомірно не нарахував і не виплатив їй середній заробіток.
Гарантії для працівників, обраних на виборні посади, також встановлені статтею 118 Кодексу законів про працю України, за приписами якої працівникам, звільненим від роботи внаслідок обрання їх на виборні посади в державних органах, а також у партійних, профспілкових, комсомольських, кооперативних та інших громадських організаціях, надається після закінчення їх повноважень за виборною посадою попередня робота (посада), а при її відсутності - інша рівноцінна робота (посада) на тому самому або, за згодою працівника, на іншому підприємстві, в установі, організації.
Під рівноцінною роботою (посадою) треба розуміти роботу (посаду), не нижче за кваліфікацією чи посадою, за якою особа працювала до обрання на виборну посаду (відповідного голови, заступника голови/секретаря).
Закон України №93-IV покладає саме на роботодавця обов`язок забезпечити депутату, строк повноважень якого завершився, надання попередньої роботи (посади) і лише в разі її відсутності - іншої рівноцінної роботи (посади) на тому самому або, за згодою депутата, на іншому підприємстві, в установі, організації.
Врахувавши викладене вище, суд дійшов висновку, що у заявлених спірних правовідносинах відповідач не допустив порушення вимог закону і позовні вимоги не обгрунтовані.
Оскільки відсутні докази понесення позивачем судових витрат, відсутні підстави для їх розподілу відповідно до ст.139 КАС України.
Керуючись ст.ст.2-20, 72-78, 134-139, 242-245, 255, 257-262, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
1. Відмовити повністю у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) про визнання протиправною бездіяльності Золотоніської районної ради Черкаської області (19702, Черкаська обл., місто Золотоноша, вулиця Садовий проїзд, будинок 5; код ЄДРПОУ 25212982) щодо нарахування та виплати їй середньомісячної заробітної плати на період працевлаштування з 01.04.2021, але не більше 6 місяців, та зобов`язання її нарахувати та виплатити.
У задоволенні інших позовних вимог відмовити.
2. Судові витрати розподілу не підлягають.
3. Копію рішення направити учасникам справи.
4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.
Суддя Анжеліка БАБИЧ
Рішення ухвалене, складене у повному обсязі та підписане 09.12.2022.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2022 |
Оприлюднено | 14.12.2022 |
Номер документу | 107809472 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Анжеліка БАБИЧ
Адміністративне
Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області
Степченко М. Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні