ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13.12.2022 Справа № 904/3420/22
Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Кеся Н.Б.
за позовом Керівника Жовтоводської окружної прокуратури, м.Жовті Води Дніпропетровська область в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті, м.Київ
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Криничанський асфальтобетонний комбінат", с.Гримуче Кам"янський район Дніпропетровська область
про стягнення 18 098,55 грн
Представники сторін в судове засідання не викликались
СУД ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог
Керівник Жовтоводської окружної прокуратури, м.Жовті Води Дніпропетровська область в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті (далі-Позивач) 07.10.2022 звернулося з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Криничанський асфальтобетонний комбінат" (далі-Відповідач), в якому просить суд:
1. Стягнути з товариства обмеженою відповідальністю "Криничанський асфальтобетонний комбінат" (Україна, 52323, Дніпропетровська область, Камянський район, с.Гремуче, вул. Верхня, буд. 10-3, ЄДРПОУ 40132600) на користь Державного бюджету України (р/р UА218999980313141216000008479 в ГУК у Запорізькій області/ТГ м. Запоріжжя, код ЄДРПОУ 37941997; призначення платежу: 22160100; плата за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні) плату за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні у сумі 18 098,55 грн.
2. Стягнути з товариства обмеженою відповідальністю "Криничанський асфальтобетонний комбінат" (Україна, 52323, Дніпропетровська область, Камянський район, с.Гремуче, вул. Верхня, буд.10-3, ЄДРПОУ 40132600) на користь Дніпропетровської обласної прокуратури (реквізити отримувача: 49044, м.Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, 38, МФО 820172, Держказначейська служба України, м.Київ р/р UА228201720343160001000000291 код за ЄДРПОУ 02909938) понесені судові витрати.
3. Про дату і час судового засідання повідомити сторони, Жовтоводську окружну прокуратуру та Дніпропетровську обласну прокуратуру.
В обґрунтування позову Прокуратура посилається на таке:
10.10.2019 на підставі щотижневого графіку проведення рейдових перевірок Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області у період з 07.10.2019 по 13.10.2019, направлення на рейдову перевірку №007453 від 09.10.2019 співробітниками Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області під час рейдової перевірки у Запорізькій області (474 км. а/д Н-08) проведено габаритно-ваговий контроль транспортного засобу - спеціалізованого вантажного самоскиду МАN TGS 41.440, державний номерний знак НОМЕР_1 , з маршрутом руху м. Запоріжжя - ПГВК - Яснополянська м. Дніпро, пройдена відстань 85 км, яким керував водій ОСОБА_1 , перевізник - ТОВ «КАБК». За результатами проведеної перевірки, а саме габаритно-вагового контролю співробітниками Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області встановлено, що навантаження на здвоєні вісі автомобіля склало 25,36 тони, що є більше нормативно допустимого на 9,36 тони або на 58,5%, відстань перевезення від ПГВК - м.Запоріжжя до м. Дніпро становить 85 км;
за результатами зважування автомобіля та габаритно-вагового контролю, відповідно до талону зважування №1316 від 10.10.2019 зафіксовано перевищення вагових норм нормативного навантаження на 1505 кг (при нормативно допустимій - 40 т, фактична маса становила 41,505 кг), що є порушенням абз.3 п.22.5 Правил дорожнього руху України, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №1306 від 10.10.2001, а саме: рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється. Тобто, перевищення вагового параметру склало більше ніж на 40%, та повинно розраховуватись у п`ятикратному розмірі - П= (0,1 + 1,47 + 0) * 85 * 5 = 667,25 Євро;
посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області віднесено транспортний засіб ТОВ «КАБК» до великовагового та складено акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №0016328 від 10.10.2019, довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю №0009828 від 10.10.2019 та розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який є додатком до акту №0016328 від 10.10.2019, за офіційним курсом станом на 10.10.2019 гривні до євро, встановленого НБУ, плата становить 18098,55 грн, яку Відповідач у добровільному порядку не сплатив.
2. Процесуальні питання, вирішені судом
12.10.2022 ухвалою суду позовну заяву залишено без руху для усунення недоліків.
У зв`язку із усуненням недоліків позовної заяви, 17.10.2022 ухвалою суду позов прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи за наявними у справі матеріалами.
Відповідач заперечення щодо розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження та без виклику сторін не подав.
Відповідач про відкриття провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження повідомлений 27.10.2022, що підтверджується поштовим повідомленням (арк.с. 98).
З огляду на наведене, суд вважає, що Відповідач вважається повідомленим про відкриття провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження, оскільки судом було виконано всі покладені на нього обов`язки з повідомлення про розгляд справи.
3. Позиції інших учасників справи
Заперечення проти позову від Відповідача не надійшли.
4. Обставини, встановлені судом під час розгляду справи по суті
10.10.2019 року на підставі щотижневого графіку проведення рейдових перевірок Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області у період з 07.10.2019 по 13.10.2019 (арк.с. 32), направлення на рейдову перевірку №007453 від 09.10.2019 співробітниками Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області (арк.с. 33) під час рейдової перевірки у Запорізькій області (474 км. а/д Н-08) проведено габаритно-ваговий контроль транспортного засобу - спеціалізованого вантажного самоскиду МАN ТGS 41.440, державний номерний знак НОМЕР_1 , з маршрутом руху м. Запоріжжя - ПГВК - Яснополянська м. Дніпро, пройдена відстань 85 км, яким керував водій ОСОБА_1 , перевізник - ТОВ "КАБК".
Направлення на рейдову перевірку від 10.10.2019 №007453 видане головному спеціалісту Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області Головасі В.В., та старшому державному інспектору Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області Прасолу П.В.
Акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №0016328 від 10.10.2019 та довідку №0009828 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 10.10.2019 складено головним спеціалістом Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області Головахою В.В., та старшим державним інспектором Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області Прасол П.В., у відповідності до вимог пункту 15 Порядку №1567 (арк.с. 34, 35).
Під час перевірки для проведення габаритно-вагового контролю представниками перевізника надано документи на транспортний засіб: подорожній лист від 10.10.2019, товарно-транспорту накладну №030117382965 від 10.10.2019, посвідчення водія НОМЕР_2 на ім`я ОСОБА_1 та свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_3 (арк.с. 49-50).
Під час проведення перевірки співробітниками Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області встановлено порушення порядку проїзду великоваговим/ великогабаритним транспортним засобом спеціалізованим вантажним самоскидом МАN ТGS 41.440, державний номерний знак НОМЕР_1 , яким здійснювався проїзд маршрутом м. Запоріжжя - ПГВК - Яснополянська м. Дніпро.
Перевірка проведена на підставі наданих водієм документів щодо характеристик транспортного засобу, яким здійснювався проїзд (перевезення відсіву) великоваговим/ великогабаритним транспортним засобом спеціалізованим вантажним самоскидом МАN ТGS 41.440, державний номерний знак НОМЕР_1 .
В ході перевірки використовувалися спеціальні сертифіковані прилади зважування - Прилад автоматичний для зважування дорожніх транспортних засобів у русі та вимірювання навантаження на вісь 030Т-А82-РWIA, що підтверджується копією талону зважування №1316 від 10.10.2019, копією сертифіката відповідності №UА.ТК.002.СВ.0303-17 від 29.11.2017 разом із додатком, копією сертифіката перевірки автоматичного приладу типу 030Т-А82-РWIA серії СТ №000438 від 27.11.2017 (арк.с. 38, 41-43).
Відповідно до інформації територіального сервісного центру МВС України № 1244 за №31/4-1244-1316 від 13.09.2022, 25.06.2019 транспортний засіб - спеціалізований вантажний самоскид МАК ТО8 41.440, державний номерний знак НОМЕР_1 зареєстровано за товариством з обмеженою відповідальністю "Криничанський асфальтобетонний комбінат" (код ЄДРПОУ 40132600), який станом на 10.09.2022 на іншого власника не переєстровувався (арк.с. 53-59).
За результатами проведеної перевірки, а саме габаритно-вагового контролю співробітниками Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області встановлено, що навантаження на здвоєні вісі автомобіля склало 25,36 тони, що є більше нормативно допустимого на 9,36 тони або на 58,5%, відстань перевезення від ПГВК - м. Запоріжжя до м. Дніпро становить 85 км. За результатами зважування автомобіля та габаритно-вагового контролю, відповідно до талону зважування №1316 від 10.10.2019 зафіксовано перевищення вагових норм нормативного навантаження на 1505 кг (при нормативно допустимій - 40 т, фактична маса становила 41,505 кг), що є порушенням абз.3 п.22.5 Правил дорожнього руху України, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №1306 від 10.10.2001, а саме: рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.
Тобто, перевищення вагового параметру склало більше ніж на 40%, та повинно розраховуватись у п`ятикратному розмірі - П= (0,1 + 1,47 + 0) * 85 * 5 = 667,25 Євро.
Зважаючи на зазначене посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області віднесено транспортний засіб ТОВ "КАБК" до великовагового та складено акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №0016328 від 10.10.2019, довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю №0009828 від 10.10.2019 та розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який є додатком до акту №0016328 від 10.10.2019 (арк.с. 34-36).
Відповідно до інформації відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті №2330/27/23-22 від 15.09.2022 акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №0016328 від 10.10.2019 та розрахунок плати за проїзд великовагового та великогабаритного транспортного засобу до акту, листом №61621/26/24-19 від 18.10.2019 було надіслано керівнику ТОВ "КАБК" (арк.с. 28-29).
Для подальшої перевірки обставин, що зазначені у п.15 Порядку проведення рейдових перевірок, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 8 листопада 2006 р. №1567 (далі-Порядок №1567), при перевірці документів визначених ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», та п.2.1 ПДР встановлено перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 40% при перевезені вантажу без відповідного дозволу, що стало підставою для складання акту №0016328 від 10.10.2019 зі змістом якого водій був ознайомлений, про що свідчить підпис останнього у даному Акті.
05.12.2019 управлінням Укртрансбезпеки у Дніпропетровській області, на підставі акту №185011 від 10.10.2019 про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом (арк.с. 45), винесено постанову №148386 (арк.с. 46), якою відповідача притягнуто до відповідальності відповідно до абзацу 16 ч. 1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" (в редакції на момент вчинення правопорушення): за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно - господарські штрафи за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а саме у розмірі 34 000 грн.
Відповідно до постанови про закінчення виконавчого провадження ВП №61522488 від 04.06.2020 Відповідачем сплачено штраф у розмірі 34 000 грн (арк.с. 47).
Спільним наказом Міністерства інфраструктури України та Міністерства внутрішніх справ України № 1007/1207 від 10.12.2013, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04.02.2014 за №215/24992 (далі - Наказ №1007/1207), зокрема підпунктом 5 пункту 4, зазначено, що посадові особи Укртрансінспекції під час здійснення габаритно-вагового контролю складають акт про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних або вагових параметрів та визначають суму плати за проїзд за формулою розрахунку відповідно до пунктів 30-311 Порядку №879:
11= (Рзм + Рнв +Рг) х В х К, де
Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 км. проїзду;
Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (вісі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 км проїзду;
Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 км. проїзду;
В - відстань перевезення, км.;
Для строєних осей з одиночними шинами плата за перевищення допустимих навантажень на вісь (осі) збільшується у два рази.
Пунктом 31-1 Порядку №879 визначено, якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення хоча б одного вагового або габаритного параметру (К):
- до 10 відсотків - у подвійному розмірі;
- на 10-40 відсотків - у потрійному розмірі;
- більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі.
Так, розрахунок плати за проїзд автомобіля МАN ТGS 41.440, державний номерний знак НОМЕР_1 виконаний відповідно до формули за наступними параметрами:
П= (Рзм + Рнв + Рг) х В х К (п. 31-1) де:
Рзм - 0,1 євро/км - для ТЗ вагою від 40 до 44 тонн включно (перевищення становить 1,505 тонн (3,75 %));
Рнв - 1, 47 євро/км (перевищення становить 58.50 %, плата за перевищення від 10 до 20 відсотків включно - 0,27 євро/км, а за кожні наступні 5 відсотків понад 20 відсотків - 0,15 євро/км, де 8 - це кожні наступні 5 відсотків, таким чином (0,27+(8*0,15)) =1,47 євро/км)
Рг - 0 (габарити не перевищують нормативно-встановлені);
В - відстань перевезення до від м. Запоріжжя - ПГВК - Яснополянська м. Дніпро 85 км;
К - у п`ятикратному розмірі, (перевищення вагового параметру - більше як на 40%).
П= (0,1 + 1,47 + 0) * 85 * 5 = 667,25 Євро.
Станом на 10.10.2019 за офіційним курсом гривні до євро, встановленого Національним банком України, плата становила 18 098,55 грн.
Як зазначає прокуратура у позові перевізник ТОВ "КАБК" не звертався до уповноважених органів з метою отримання дозволу на здійснення перевезення вантажу з перевищенням габаритно-вагових параметрів, тому такий дозвіл не надавався.
Плата за проїзд великоваговим транспортним засобом автомобільними дорогами загального користування Відповідачем у добровільному порядку не сплачена, що підтверджується листами Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті від 15.09.2022 №2330/27/23-22, Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті від 16.09.2022 №2345/23/23-22, Державної служби України з безпеки на транспорті від 22.09.2022 №5306/5.3/15-22 (арк.с. 63-66, 70-71).
24.10.2019 Управлінням Укртрансбезпеки у Запорізькій області поштовим відправленням з рекомендованим повідомленням №215600426655, через ПАТ «Укрпошта» направлено на адресу ТОВ «КАБК» лист №61621/26/24-19 від 18.10.2019 про необхідність внесення плати за проїзд у розмірі 667,25 євро. До листа додано копії матеріалів проведення габаритно-вагового контролю, а саме: копія акта №0016328 від 10.10.2019, розрахунку плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу до акту №0016328 від 10.10.2019 (арк.с. 28-31).
Крім того, у вказаному листі ТОВ "КАБК" повідомлено про необхідність сплатити протягом 30 календарних днів коштів за проїзд великоваговим транспортним засобом автомобільними дорогами загального користування та подальшого повідомлення відповідного органу Укртрансбезпеки.
Незважаючи на те, що відповідно до п. 31-1 Порядку № 879 (у редакції чинній на момент проведення габаритно-вагового контролю), перевізник зобов`язаний протягом ЗО календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки, за інформацією Укртрансбезпеки, у визначений вище термін ТОВ "КАБК" дані кошти добровільно не сплачено.
Під час розгляду справи Відповідач доказів погашення заборгованості не надав.
5. Норми права та мотиви, з яких виходить господарський суд при прийнятті рішення
5.1. Щодо наявності підстав для звернення прокурора до суду.
Пунктом 3 частини першої статті 131-1 Конституції України визначено, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, визначеним законом.
Відповідно до статті 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду із позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Відповідно до абзаців першого-третього частини четвертої статті 23 Закону України "Про прокуратуру" (надалі - Закон) наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи його законним представником або суб`єктом владних повноважень.
Прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу.
Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.
Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону, прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.
Отже прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону, і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.
При цьому захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні компетентні органи, а не прокурор. Прокурор не повинен вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати компетентний орган, який може і бажає захищати інтереси держави.
Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідний компетентний орган, який усупереч вимогам закону не здійснює захисту або робить це неналежно.
У рішенні від 08.04.1999 №3-рп/99 Конституційний Суд України визначив, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо (пункт 3 мотивувальної частини).
Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств.
Таким чином, "інтереси держави" охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному конкретному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація "інтересів держави", особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно (постанова Верховного Суду від 06.05.2021 у справі № 902/594/20).
Оскільки "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Листом за №04/55/2-948 вих-22 від 04.10.2022 скерованим в порядку ст.23 Закону України "Про прокуратуру", Жовтоводська окружна прокуратура повідомила Державну службу України з безпеки на транспорті про встановлені порушення інтересів держави внаслідок ненадходження до державного бюджету коштів у вигляді плати за проїзд дорогами загального користування великоваговими та великогабаритними транспортними засобами, що в свою чергу становить загрозу своєчасного та повного фінансування Державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування, метою якої є забезпечення ефективного функціонування та розвитку мережі автомобільних доріг загального користування, будівництва, реконструкції та проведення ремонту автомобільних доріг.
Однак Державна служба України з безпеки на транспорті до цього часу відповідні заходи на захист інтересів держави не вжила.
З урахуванням встановлених обставин справи суд дійшов висновку, що прокурором дотримано встановленого законом порядку представництва в суді, правильно та обґрунтовано заявлено позов в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті.
5.2. Щодо спору по суті.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України "Про автомобільний транспорт", відповідно до частини дванадцятої статті 6 якого державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.
Частини перша та четверта статті 48 Закон України "Про автомобільний транспорт" передбачають, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
Статтею 33 Закону України "Про автомобільні дороги" визначено, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Частиною другою статті 29 Закону України "Про дорожний рух" передбачено, що з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Процедура здійснення габаритно-вагового контролю регламентується Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого поcтановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 №879 "Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування", пунктом 3 якого встановлено, що габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.
Згідно з підпунктом 3 пункту 2 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 №879 "Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування", великовагові та великогабаритні транспортні засоби це транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306.
Пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від10.10.2001 №1306, встановлено, що за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м. Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м. Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.
Згідно з пунктом 21 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 №879 "Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування", у разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 % подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування. Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України.
Також пунктами 26, 27 зазначеного Порядку передбачено, що кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку. Відповідно до пункту 28 цього Порядку плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.
Методику розрахунку плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту визначено пунктом 30 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 №879 "Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування", відповідно до якого плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу справляється за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою: П = (Рзм + Рнв + Рг) х В, де П - розмір плати за проїзд; Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 км проїзду; Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 км проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 км проїзду; В - відстань перевезення, км. Осі вважаються здвоєними або строєними, якщо відстань між зближеними (суміжними) осями не перевищує 2,5 м.
Відповідно до пункту 31-1 вищевказаного Порядку, якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 % - у подвійному розмірі; на 10 - 40 % - у потрійному розмірі; більше як на 40 % - у п`ятикратному розмірі. У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням. Перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.
Отже, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру плату за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу має вносити саме перевізник.
Згідно зі статтями 1, 33 Закону України "Про автомобільний транспорт" автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами. Автомобільним перевізником, що здійснює перевезення вантажів на договірних умовах, є суб`єкт господарювання, який відповідно до законодавства надає послугу згідно з договором про перевезення вантажу транспортним засобом, що використовується на законних підставах.
У розділі 1 Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14 жовтня 1997 року №363, перевізником визначено фізичну або юридичну особу - суб`єкт господарювання, що надає послуги з перевезень вантажів чи здійснює за власний кошт перевезення вантажів автомобільними транспортними засобами.
Отже, матеріали справи містять усі передбачені Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 №879 "Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування", документи, зокрема довідку №1009828, акт №0016328 та розрахунок плати за проїзд до цього акта, які були складені працівниками Укртрансбезпеки 10.10.2019 (арк.с. 34-36), у зв`язку з виявленням під час габаритно-вагового контролю невідповідності фактичних вагових параметрів нормам і правилам перевезення вантажу Відповідачем.
Розмір плати за проїзд визначено Позивачем відповідно до вимог Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні та відповідно до Ставок плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 року № 879, однак цих коштів Відповідач у встановлений строк не сплатив.
Згідно з частиною третьою статті 5 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники правовідносин у сфері господарювання здійснюють свою діяльність у межах встановленого правового господарського порядку, дотримуючись вимог законодавства. Відносини у сфері господарювання регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України, нормативно-правовими актами Президента України та Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами інших органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а також іншими нормативними актами (стаття 7 ГК України).
Учасники правовідносин у сфері господарювання несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором. Застосування господарських санкцій повинно гарантувати захист прав і законних інтересів громадян, організацій та держави, в тому числі відшкодування збитків учасникам господарських відносин, завданих внаслідок правопорушення, та забезпечувати правопорядок у сфері господарювання (частини перша та друга статті 216 ГК України).
У сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції.
За частиною першої статті 224 ГК України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено.
Відповідно до частин другої та третьої статті 225 ГК України законом щодо окремих видів господарських зобов`язань може бути встановлено обмежену відповідальність за невиконання або неналежне виконання зобов`язань. При визначенні розміру збитків, якщо інше не передбачено законом або договором, враховуються ціни, що існували за місцем виконання зобов`язання на день задоволення боржником у добровільному порядку вимоги сторони, яка зазнала збитків, а у разі якщо вимогу не задоволено у добровільному порядку, - на день подання до суду відповідного позову про стягнення збитків.
Пунктами 37, 41 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 №879 "Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування", визначено, що учасники відносин у сфері габаритно-вагового контролю несуть відповідальність згідно із законодавством, а дії або бездіяльність учасників відносин у сфері габаритно-вагового контролю можуть бути оскаржені в установленому порядку.
Зміст і призначення закріпленої у зазначеного Порядку плати за проїзд великоваговим транспортним засобом полягає у відшкодуванні матеріальних збитків державі внаслідок руйнування автомобільних доріг загального користування.
Разом з тим Відповідачем не було надано жодних доказів на спростування факту перевищення нормативно-вагових параметрів транспортним засобом за обставинами справи. Відповідачем не надано також доказів оскарження в установленому порядку дій Позивача щодо фіксування правопорушення та нарахування стягуваної суми збитків.
6. Висновки господарського суду за результатами вирішення спору
Враховуючи наведені норми чинного законодавства, а також встановлений судом факт перевищення транспортним засобом Відповідача встановлених вагових обмежень, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
За результатами вирішення спору судові витрати щодо судового збору у справі покладаються на Відповідача відповідно до ст. 129 ГПК України.
Керуючись статтями 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов Керівника Жовтоводської окружної прокуратури, м.Жовті Води Дніпропетровська область в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті до Товариства з обмеженою відповідальністю "Криничанський асфальтобетонний комбінат" задовольнити у повному обсязі.
Стягнути з Товариства обмеженою відповідальністю "Криничанський асфальтобетонний комбінат" (Україна, 52323, Дніпропетровська область, Камянський район, с.Гремуче, вул. Верхня, буд. 10-3, ЄДРПОУ 40132600) на користь Державного бюджету України (р/р UА218999980313141216000008479 в ГУК у Запорізькій області/ТГ м.Запоріжжя, код ЄДРПОУ 37941997; призначення платежу: 22160100; плата за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні) плату за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні у сумі 18 098,55 грн.
Стягнути з Товариства обмеженою відповідальністю "Криничанський асфальтобетонний комбінат" (Україна, 52323, Дніпропетровська область, Камянський район, с.Гремуче, вул. Верхня, буд.10-3, ЄДРПОУ 40132600) на користь Дніпропетровської обласної прокуратури (реквізити отримувача: 49044, м.Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, 38, МФО 820172, Держказначейська служба України, м.Київ р/р UА228201720343160001000000291 код за ЄДРПОУ 02909938)2481,00 грн судового збору.
Видати накази після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду в порядку та строки, передбачені статтями 256, 257 ГПК України.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення складено 13.12.2022
Суддя Н.Б. Кеся
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2022 |
Оприлюднено | 15.12.2022 |
Номер документу | 107829920 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Кеся Наталія Борисівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Кеся Наталія Борисівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Кеся Наталія Борисівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні