номер провадження справи 4/123/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12.12.2022 Справа № 908/1859/22
м.Запоріжжя Запорізької області
Суддя Зінченко Наталя Григорівна, розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику представників сторін справу
за позовом Публічного акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго» в особі Запорізьких міських електричних мереж, (69035, м. Запоріжжя, вул. Сталеварів, буд. 14)
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма «Стелсі», (69035, м. Запоріжжя, вул. Сєдова, буд. 7, МСП-398)
про стягнення 20545,46 грн.
21.09.2022 через підсистему ЄСІТС «Електронний суд» до господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Публічного акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго» в особі Запорізьких міських електричних мереж, м. Запоріжжя за б/н від 21.09.2022 (вх. № 2044/08-07/22 від 21.09.2022) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма «Стелсі», м. Запоріжжя про стягнення 19180,24 грн. заборгованості за необліковану електричну енергію по Акту про порушення ПРРЕЕ № 10007365 від 29.11.2021 та 1365,22 грн. заборгованості за надані послуги з заміни лічильника, а разом 20545,46 грн. заборгованості.
Згідно Протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21.09.2022 справу № 908/1859/22 за вищевказаною позовною заявою розподілено судді Зінченко Н.Г.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 26.09.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/1859/22 у порядку спрощеного позовного провадження, присвоєно справі номер провадження 4/123/22, вирішено здійснювати розгляд справи без повідомлення (виклику) учасників справи.
Заявлені позивачем вимоги викладені в позовній заяві та ґрунтуються на ст., ст. 174, 175, 193 ГК України, ст., ст. 11, 15, 16, 526, 530, 610-612, 629 ЦК України, положеннях Закону України «Про ринок електричної енергії», Правил роздрібного ринку електричної енергії (далі ПРРЕЕ), затверджених постановою НКРЕКП № 312 від 14.03.2018, Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, необлікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, затвердженої постановою НКРЕ № 562 від 04.05.2006. Позов пред`явлений позивачем з наступних підстав: 13.09.2007 між ПАТ «Запоріжжяобленерго» в особі Запорізьких МЕМ та ТОВ «Фірма «Стелсі» укладено договір про постачання електричної енергії № 8295. Додатковою угодою від 13.09.2016 до договору про постачання електричної енергії № 8295 від 13.09.2007 внесено зміни стовно підключення електроустановки споживача за адресою: м. Запоріжжя, вул. Хортицьке шосе, 44а. З 01.01.2019 відповідач приєднався до публічного договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії. Приєднання відбулось на умовах чинного договору про постачання електричної енергії від 13.09.2007 № 8295 щодо індивідуальних характеристик об`єкта, потужності, класу надійності, ідентифікаційних кодів, особливостей обліку тощо згідно п. 4 постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 312. Згідно з п. 6 вказаної постанови після укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії договори про постачання електроенергії продовжують свою дію в частині регулювання відносин щодо заборгованості/передплати за цими договорами з відповідними правами та обов`язками. Відповідно до п. 8.7 договору про розподіл у разі виявлення представниками оператора системи самовільних підключень до електричних мереж, в тому числі фактів розкрадання електричної енергії розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором. Такі ж приписи містить п. 8.2.4 Правил роздрібного ринку електричної енергії. 29.11.2021 представниками позивача під час здійснення технічної перевірки електроустановки за адресою: м. Запоріжжя, вул. Хортицьке шосе, 44а, встановлено порушення споживачем при користуванні електроенергією п. 5.5.5, пп. 4 п. 8.4.2 ПРРЕЕ, а саме: фіксація індикатором впливу на лічильник електричної енергії дії електричного поля, а саме індексація на дисплеї лічильника № 7894340 "Error radio". Порушення виявлено під час проведення технічної перевірки згідно листа вх. № 8155 від 22.07.2021 та продемонстровано споживачу (особі, що допустила). За результатами проведеної перевірки на підставі п., п. 5.5.5, 8.2.5 ПРРЕЕ складений Акт про порушення № 10007365 від 29.11.2021. Перевірка проводилася в присутності представника споживача Бондаренка О.С., яким було забезпечено безперешкодний доступ до електроустановки та яким Акт про порушення № 10007365 від 29.11.2021 підписаний без зауважень і заперечень із зазначенням в у відповідній графі Акту: "Претензій не має". В пункті 11 Акту про порушення № 10007365 від 29.11.2021 зазначено про запрошення споживача на засідання комісії з розгляду актів на 30.12.2021. Протоколом № 763 від 30.12.2021 засідання комісії з розгляду актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії вирішено засідання комісії з розгляду Акту про порушення № 10007365 від 29.11.2021 перенести на 13.01.2022. В подальшому у відсутності представника споживача відбулося засідання комісії з розгляду актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії, на якому прийнято рішення, оформлене протоколом № 770 від 13.01.2022, виконати розрахунок необлікованої електричної енергії по Акту про порушення № 10007365 від 29.11.2021 згідно пп. 4 п. 8.4.2, п., п. 8.4.7, 8.4.9, 8.4.10 ПРРЕЕ із зазначенням періоду та визначенням обсягу необлікованої електричної енергії. Розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії виконаний за період з 22.09.2021 по 29.11.2021, час роботи електроустановки - 14 годин на добу. Обсяг необлікованої електричної енергії по Акту про порушення № 10007365 від 29.11.2021 склав 4058 кВт.год. Вартість необлікованої електричної енергії по Акту про порушення № 10007365 від 29.11.2021 становить 19180,24 грн. На підставі розрахунку обсягу та вартості необлікованої електричної енергії виставлений рахунок на оплату вартості необлікованої електричної енергії на суму 19180,24 грн. Протокол № 770 від 13.01.2022 засідання комісії з розгляду актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії та рахунок на оплату вартості необлікованої електричної енергії 18.01.2022 направлені на адресу відповідача поштою. Відповідачем оперативно-господарські санкції, застосовані згідно з Протоколом № 770 від 13.01.2022 засідання комісії з розгляду актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії по Акту про порушення № 10007365 від 29.11.2021, в судовому порядку не скасовані, вартість необлікованої електричної енергії у встановленому законом порядку не сплачена. Крім того, при виявленні порушення 29.11.2021 на об`єкті відповідача позивачем були надані послуги по заміні трифазного лічильника прямоточного та послуги з проведення позачергової технічної перевірки трифазного лічильника прямоточного за заявою споживача, про що свідчать Акт про пломбування елементів розрахункового засобу обліку електричної енергії до 1000 В та встановлення індикаторів від 29.11.2021 і Акт-повідомлення про направлення на експертизу лічильника електроенергії № 7365 від 29.11.2021. Відповідачу був виставлений рахунок № 540/30 за надані послуги на суму 1365,22 грн. та наданий акт № 540/30 прийому-передачі наданих послуг (виконаних робіт), які також були направлені на адресу відповідача поштою 18.01.2022. До теперішнього часу надані послуги відповідачем не оплачені. З урахуванням викладеного, позивач просить суд позов задовольнити повністю, стягнути з відповідача 19180,24 грн. вартості необлікованої електричної енергії, 1365,22 грн. заборгованості за надані платні послуги, а також покласти на відповідача судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2481,00 грн.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 26.09.2022 у справі № 908/1859/22 відповідачу запропоновано у строк до 11.10.2022, але не пізніше 15 днів з дня отримання ухвали суду, подати відзив на позовну заяву і всі можливі докази у підтвердження його заперечень проти позову або його визнання.
З наявного в матеріалах справи рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення (штрих-кодовий ідентифікатор 6900120756063) вбачається, що ухвала господарського суду Запорізької області від 26.09.2022 у справі № 908/1859/22 отримана уповноваженою особою Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма «Стелсі» 28.09.2022.
Отже, суд вважає, що ним вжито достатньо заходів для повідомлення відповідача про відкриття провадження у справі № 908/1859/22.
При цьому судом враховано, що відповідно до позиції Європейського суду з прав людини, викладеної у рішенні у справі «Пономарьов проти України» від 03.04.2008, сторони в розумні інтервали часу мають вживати заходів, щоб дізнатись про стан відомого їм судового провадження.
Отже, не лише на суд покладається обов`язок належного повідомлення сторін про час та місце судового засідання, але й сторони повинні вживати заходів, щоб дізнатись про стан відомого їм судового провадження.
Про хід розгляду даної справи відповідач міг дізнатись з офіційного веб-порталу Судової влади України «» http://reyestr.court.gov.ua/. Названий веб-портал згідно з Законом України «Про доступ до судових рішень» № 3262-IV від 22.12.2005 є відкритим для безоплатного цілодобового користування.
Відзив на адресу суду від відповідача як у встановлений в ухвалі суду від 26.09.2022 у справі № 908/1859/22 процесуальний строк для подачі відзиву, так і станом на 14.10.2022 (п`ятнадцятиденний термін від дня отримання відповідачем зазначеної ухвали суду, з урахування того, що 12 та 13 жовтня 2022 року є вихідними днями) не надійшов, як і будь-яких клопотань чи заяв до суду від відповідача не надходило.
Згідно ст. 165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
У відповідності до ст. 42 ГПК України учасники справи зобов`язані виявляти повагу до суду та до інших учасників судового процесу; сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; з`являтися в судове засідання за викликом суду, якщо їх явка визнана судом обов`язковою; подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази; надавати суду повні і достовірні пояснення з питань, які ставляться судом, а також учасниками справи в судовому засіданні; виконувати процесуальні дії у встановлені законом або судом строки; виконувати інші процесуальні обов`язки, визначені законом або судом.
За таких обставин, суд вирішив розглянути справу за наявними матеріалами.
Приписами частин 2 і 3 ст. 252 ГПК України визначено, що розгляд справи по суті в порядку спрощеного провадження починається з відкриття першого судового засідання або через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі, якщо судове засідання не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Отже, 26.10.2022 сплив тридцятиденний термін наданий сторонам на вчинення процесуальних дій, строк вчинення яких обмежений першим судовим засіданням. Будь-яких процесуальних заяв або заяв по суті протягом цього періоду до суду не надходило. Тому суд вважає за можливе розглянути вказану справу по суті.
Відповідно до ч., ч. 5, 7 ст. 252 ГПК України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше п`яти днів з дня отримання відзиву.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 26.09.2022 про відкриття провадження у справі № 908/1859/22 судом відмовлено в задоволенні клопотання позивача про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Інших клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін до суду не надходило.
Згідно ст. 248 ГПК України суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Враховуючи приписи ч. 4 ст. 240 ГПК України, у зв`язку з розглядом справи без повідомлення (виклику) учасників справи, рішення прийнято без його проголошення 12.12.2022.
Розглянувши матеріали справи, суд
УСТАНОВИВ
29.11.2021 представниками Публічного акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго» в особі ЗМЕМ (позивача у справі) інженером з технічного аудиту Стасіловичем О.В., інженером з технічного аудиту Гущиним С.Ю. та інженером з технічного аудиту Радіоновою В.А. за участю як представника споживача Бондаренка О.С. проведено перевірку електроустановки Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма «Стелсі» (відповідача у справі) за адресою: м. Запоріжжя, вул. Хортицьке шосе, 44А.
За результатами проведеної перевірки складено Акт про порушення № 10007365 від 29.11.2021, відповідно до якого перевіркою виявлено порушення п. 5.5.5 Правил роздрібного ринку електричної енергії (далі за текстом скорочено ПРРЕЕ), затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, а саме: фіксація індикатором впливу на лічильник електричної енергії дії електричного поля, а саме індексація на дисплеї лічильника № 7894340 "Error radio". Порушення виявлено під час проведення технічної перевірки згідно листа вх. № 8155 від 22.07.2021 та продемонстровано споживачу (особі, що допустила).
Акт про порушення № 10007365 від 29.11.2021 підписаний уповноваженими представниками позивача та представником споживача Бондаренком О.С. без заперечень і зауважень, із відміткою в Акті: "Претензій не має", що вбачається із вказаного Акту.
В пункті 11 Акту про порушення № 10007365 від 29.11.2021 зазначено про час та місце проведення засідання комісії оператора системи розподілу з розгляду складеного акту про порушення, а саме: 30.12.2021 за адресою: вул. Волгоградська, 25, каб. 312а о 13-00 годині.
Протоколом № 763 від 30.12.2021 засідання комісії з розгляду актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії вирішено засідання комісії з розгляду Акту про порушення № 10007365 від 29.11.2021 перенести на 13.01.2022.
Згідно з Протоколом № 770 засідання комісії з розгляду Актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії від 13.01.2022, складеним за відсутністю представника споживача, який на засідання комісії не з`явився, розглянувши Акт про порушення № 10007365 від 29.11.2021, комісією встановлено, що Акт про порушення складено з дотриманням вимог чинного законодавства, тому існують достатні підстави для його виконання. Також комісією здійснено розрахунок обсягу та вартості необлікованої електроенергії згідно з пп. 4 п. 8.4.2, п., п. 8.4.7, 8.4.9, 8.4.10 ПРЕЕ за період з 22.09.2021 по 29.11.2021 та визначено обсяг необлікованої електричної енергії у розмірі 4058 кВт/год. на суму 19180,24 грн.
На підставі розрахунку обсягу та вартості необлікованої електричної енергії виставлений рахунок № 8295/АН від 13.01.2022 на оплату вартості необлікованої електричної енергії на суму 19180,24 грн.
Крім того, при виявленні порушення 29.11.2021 на об`єкті відповідача представниками позивача були надані послуги по заміні трифазного лічильника прямоточного та послуги з проведення позачергової технічної перевірки трифазного лічильника прямоточного за заявою споживача, про що свідчать Акт про пломбування елементів розрахункового засобу обліку електричної енергії до 1000 В та встановлення індикаторів від 29.11.2021 і Акт-повідомлення про направлення на експертизу лічильника електроенергії № 7365 від 29.11.2021.
Зазначені Акт про пломбування від 29.11.2021 і Акт-повідомлення № 7365 від 29.11.2021 складені за участю як представника споживача Бондаренка О.С. та підписані останнім без жодних зауважень і претензій.
На підставі Акту про пломбування від 29.11.2021 і Акту-повідомлення № 7365 від 29.11.2021 відповідачу був виставлений рахунок № 540/30 за надані послуги по заміні трифазного лічильника прямоточного та послуги з проведення позачергової технічної перевірки трифазного лічильника прямоточного за заявою споживача на суму 1365,22 грн. з ПДВ та наданий Акт № 540/30 прийому-передачі наданих послуг на суму 1365,22 грн. з ПДВ.
Оскільки представник відповідача на засідання комісії з розгляду Актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії 13.01.2022 не з`явився, другий екземпляр Протоколу № 770 засідання комісії з розгляду Актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії від 13.01.2022, розрахунок та рахунок на оплату № 8295/АН від 13.01.2022 по Акту про порушення № 10007365 від 29.11.2021, а також рахунок № 540/30 за надані послуги та акт № 540/30 від 13.01.2022 прийому-передачі наданих послуг на суму 1365,22 грн. з ПДВ направлені на адресу відповідача засобами поштового зв`язку 18.01.2022, про що свідчить Реєстр відправленої кореспонденції рекомендованих листів з рекомендованим повідомленням, який скріплений відбитком календарного штампу відділення поштового зв`язку за 13.01.2022.
Відповідачем вартість необлікованої електричної енергії в розмірі 19180,24 грн. та послуги по заміні трифазного лічильника прямоточного і послуги з проведення позачергової технічної перевірки трифазного лічильника прямоточного за заявою споживача на суму 1365,22 грн. в добровільному порядку не сплачені.
Предметом спору у даній справі є стягнення з відповідача 19180,24 грн. вартості необлікованої електричної енергії на підставі Акту про порушення № 10007365 від 29.11.2021 та 1365,22 грн. вартості послуг позачергової перевірки правильності роботи засобу обліку.
Проаналізувавши матеріали справи, оцінивши надані письмові докази у їх сукупності, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню повністю, виходячи з наступного.
13.01.2007 між Публічним акціонерним товариством «Запоріжжяобленерго» в особі Запорізьких міських електричних мереж (Постачальник еклектичної енергії, позивач у справі) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Фірма «Стелсі» (Споживач, відповідач у справі) укладено Договір про постачання електричної енергії № 8295, відповідно до п.1 якого Постачальник електричної енергії продає електричну енергію Споживачу для забезпечення потреб електроустановок Споживача згідно додатка № 5 з приєднаною потужністю, зазначеною у додатку № 1 «Обсяги постачання електричної енергії споживачу», а Споживач оплачує Постачальнику електричної енергії вартість використаної (купленої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього договору. Точки продажу електричної енергії визначаються додатком № 2 «Точки продажу електричної енергії споживачу».
Відповідно до ст. 5 ЦК України акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності. Якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності.
Додатковою угодою від 13.09.2016 до Договору про постачання електричної енергії № 8295 від 13.09.2007 внесено зміни стовно підключення електроустановки Споживача за адресою: м. Запоріжжя, вул. Хортицьке шосе, 44а.
19.04.2018 набрав чинності Кодекс систем розподілу, затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, № 310 від 14.03.2018.
Відповідно до положень абз. 1, 22, 23 п. 13 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019-VIII (зі змінами, внесеними згідно із Законом України № 2628-VIII від 23.11.2018) під час здійснення заходів з відокремлення оператора системи розподілу вертикально інтегрований суб`єкт господарювання повинен до 1 січня 2019 року вжити заходів для відокремлення оператора системи розподілу від виробництва, передачі, постачання електричної енергії шляхом створення відповідних суб`єктів господарювання. У разі відокремлення оператор системи розподілу є правонаступником в частині прав та обов`язків: пов`язаних із провадженням діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом та із провадженням діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами за договорами на постачання електричної енергії та про користування електричною енергією.
13.11.2018 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, прийнято постанову № 1415 «Про видачу ПАТ «Запоріжжяобленерго» ліцензії з розподілу електричної енергії та анулювання ліцензії з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами і постачання електричної енергії за регульованим тарифом». Згідно з п. 4 ця постанова набирає чинності з дня прийняття, крім пунктів 1 та 2, які набирають чинності з 01.01.2019.
За змістом пунктів 1, 2 зазначеного нормативного акту постановлено: видати ПАТ «Запоріжжяобленерго» (код ЄДРПОУ 00130926) ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії у межах місць провадження господарської діяльності, а саме: на території Запорізької області в межах розташування системи розподілу електричної енергії, що перебуває у власності ПАТ «Запоріжжяобленерго», та електричних мереж інших власників, які приєднані до мереж ліцензіата (з якими укладені відповідні договори згідно з законодавством); анулювати з 01 січня 2019 року ліцензію на право провадження господарської діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом.
Згідно з п. 3 зазначеної постанови ПАТ «Запоріжжяобленерго» зобов`язано, зокрема: - до 01 січня 2019 року забезпечити завершення організаційних заходів, пов`язаних з анулюванням ліцензій з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та з постачання електричної енергії за регульованим тарифом та провадженням діяльності за ліцензією з розподілу електричної енергії, зокрема, але не виключно; - до 01 січня 2019 року укласти договори про надання послуг з розподілу електричної енергії зі споживачами, електроустановки яких приєднані до системи розподілу електричної енергії Публічного акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго», та договори електропостачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії з електропостачальниками, які мають намір здійснювати діяльність з постачання електричної енергії таким споживачам, із відкладальною умовою набрання ними чинності з 01 січня 2019 року.
Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, № 312 від 14.03.2018 затверджено Правила роздрібного ринку електричної енергії (далі ПРРЕЕ) та визнано такою, що втратила чинність з 11.06.2018 постанову Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України від 31.07.1996 № 28 «Про затвердження Правил користування електричною енергією» (із змінами) (далі ПКЕЕ).
Відповідно до п. 1.2.1 ПРРЕЕ на роздрібному ринку електричної енергії споживання та використання електричної енергії для потреб електроустановки споживача здійснюється за умови забезпечення розподілу/передачі та продажу (постачання) електричної енергії на підставі договорів про розподіл/передачу, постачання електричної енергії, надання послуг комерційного обліку, які укладаються відповідно до цих Правил, Кодексу системи передачі, Кодексу систем розподілу та Кодексу комерційного обліку.
Згідно з п., п. 2, 6 вищевказаної Постанови укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог Правил здійснюється шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії) на умовах чинних договорів про постачання електричної енергії та про користування електричною енергією, укладених з відповідними постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом, шляхом подання заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку до цієї постанови.
До укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, який укладається зі споживачем, договірні відносини між споживачем та суб`єктом господарювання, що провадить діяльність з розподілу електричної енергії на підставі ліцензії з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами (або ОСР як правонаступником за договорами про користування електричною енергією та договорами про постачання електричної енергії), урегульовуються окремими положеннями діючих договорів про користування електричною енергією або договорів про постачання електричної енергії (у частині взаємовідносин споживача і електророзподільної організації), які не суперечать вимогам чинного законодавства у сфері електроенергетики. Зокрема сторони керуються вимогами діючих договорів про користування електричною енергією (про постачання електричної енергії) з питань потужності, якості електроенергії, окремих процедурних питань тощо. У разі виникнення суперечності між нормами діючих договорів про користування електричною енергією (про постачання електричної енергії) та нормами законодавства про електроенергетику сторони керуються вимогами чинного законодавства.
Після укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії договори про користування електричною енергією та договори про постачання електричної енергії продовжують свою дію в частині регулювання відносин щодо заборгованості/переплати за цими договорами з відповідними правами та обов`язками, пов`язаними з такою заборгованістю/переплатою, а також щодо нарахування пені, неустойки, обмеження та припинення постачання електричної енергії тощо.
Крім того, в п. 6 Постанови № 312 зазначено, щодо укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії, який укладається зі споживачем, договірні відносини між споживачем та суб`єктом господарювання, що провадить діяльність з розподілу електричної енергії на підставі ліцензії з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами (або ОСР як правонаступником за договорами про користування електричною енергією та договорами про постачання електричної енергії), урегульовуються окремими положеннями діючих договорів про користування електричною енергією або договорів про постачання електричної енергії (у частині взаємовідносин споживача і електророзподільної організації), які не суперечать вимогам чинного законодавства у сфері електроенергетики. Зокрема сторони керуються вимогами діючих договорів про користування електричною енергією (про постачання електричної енергії) з питань потужності, якості електроенергії, окремих процедурних питань тощо. У разі виникнення суперечності між нормами діючих договорів про користування електричною енергією (про постачання електричної енергії) та нормами законодавства про електроенергетику сторони керуються вимогами чинного законодавства.
Після укладення договору про надання послуг з розподілу електричної енергії договори про користування електричною енергією та договори про постачання електричної енергії продовжують свою дію в частині регулювання відносин щодо заборгованості/переплати за цими договорами з відповідними правами та обов`язками, пов`язаними з такою заборгованістю/переплатою, а також щодо нарахування пені, неустойки, обмеження та припинення постачання електричної енергії тощо.
Згідно з п., п. 2.1.4., 2.1.6 ПРРЕЕ договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії є публічним договором приєднання та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 ЦК України на основі типового договору, що є додатком 3 до цих Правил. Фактом приєднання споживача до умов договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, зокрема повернення (надання) підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка оператора системи розподілу та/або документально підтверджене споживання електричної енергії.
Таким чином, з 01.01.2019 ТОВ «Фірма «Стелсі» приєдналось до публічного договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії (надалі - Договір про розподіл), який розміщено на офіційному сайті ПАТ «Запоріжжяобленерго» і є у загальному доступі, про що свідчить заява-приєднання. (Належним чином посвідчена копія заяви приєднання надана позивачем до матеріалів справи). Приєднання відбулося на умовах чинного Договору про постачання електричної енергії № 8295 від 13.09.2007 щодо індивідуальних характеристик об`єкта, потужності, класу надійності, ідентифікаційних кодів, особливостей обліку тощо згідно з п. 4 Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 312.
При цьому, укладений сторонами раніше (до відповідних змін у законодавстві у сфері електроенергетики) Договір про постачання електричної енергії № 8295 від 13.09.2007 продовжує свою дію в частині регулювання відповідних відносин.
Взаємовідносини, які виникають в процесі продажу і купівлі електричної енергії між постачальниками електричної енергії та споживачами (на роздрібному ринку електричної енергії) регулюються Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими Постановою НКРЕКП 14.03.2018 № 312.
Відповідно до п. 1.1 Правила регулюють взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними цими Правилами.
Правилами ПРРЕЕ надано визначення споживача електричної енергії це фізична особа, у тому числі фізична особа-підприємець, або юридична особа, що купує електричну енергію для власного споживання.
Відповідно до п. 1.2.7 ПРРЕЕ постачання електричної енергії здійснюється електропостачальником на підставі договору про постачання електричної енергії споживачу, який розробляється електропостачальником на основі Примірного договору про постачання електричної енергії споживачу та укладається в установленому цими Правилами порядку.
Згідно з частиною 6 статті 56 Закону України «Про ринок електричної енергії» постачання електричної енергії електропостачальниками здійснюється з дотриманням правил роздрібного ринку.
Частинами 1, 2 статті 77 Закону України «Про ринок електричної енергії» встановлено, що учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом. Правопорушеннями на ринку електричної енергії, зокрема, є: крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку.
Станом на 29.11.2021 день проведення перевірки та складення Акта про порушення № 10007365 від 29.11.2021, діяли Правила роздрібного ринку електричної енергії, затверджені постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 312 (далі ПРРЕЕ).
Відповідно до пункту 1.1.1 ПРРЕЕ ці Правила регулюють взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними цими Правилами. Правила є обов`язковими для виконання усіма учасниками роздрібного ринку.
Відповідно до п. 1.1.2 ПРРЕЕ необлікована електрична енергія це обсяг електричної енергії, використаний споживачем або переданий транзитом в електромережі, що належать іншим власникам електричних мереж, але неврахований розрахунковими засобами комерційного обліку або врахований неправильно.
Підпунктами 1, 4, 8, 20 пункту 5.5.5 ПРРЕЕ визначено, що споживач електричної енергії зобов`язаний, зокрема, користуватися електричною енергією виключно на підставі договору (договорів); здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов договору; забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування; не допускати безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача.
Згідно з приписами підпункту 7 п. 8.4.2 ПРРЕЕ визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення, зокрема, самовільного підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електромережі, що не є власністю оператора системи, з порушенням схеми обліку.
Відповідно до п. 8.2.5 ПРРЕЕ у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів розкрадання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача або представника споживача оформлюється акт про порушення.
За змістом положень п. 8.2.5 ПРЕЕ представником споживача є особа, яка знаходиться на території об`єкта споживача під час проведення перевірки та допустила представників оператора системи до перевірки об`єкту.
В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил або методики визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, затвердженої Регулятором, та вихідні дані, необхідні для визначення обсягу необлікованої електричної енергії та/або суми завданих споживачем збитків. За необхідності в акті зазначаються заходи, яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.
Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.
Акт про порушення підписується представником оператора системи та споживачем або представником споживача.
У разі відмови споживача або представника споживача підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо він підписаний уповноваженим представником оператора системи та двома незаінтересованими особами (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення їх осіб.
Споживач має право подати пояснення і зауваження щодо змісту акта про порушення та викласти мотиви своєї відмови від його підписання, які зазначаються в акті про порушення або надаються (надсилаються) оператору системи окремим письмовим повідомленням.
За приписами абз. 4 п. 8.2.5 ПРРЕЕ споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, про що зазначається в акті про порушення.
Згідно з пунктом 8.2.6 ПРРЕЕ на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків.
Отже єдиною підставою для визначення обсягу необлікованої електричної енергії та суми завданих споживачем збитків є акт про порушення, складений у відповідності до вимог пункту 8.2.5 ПРРЕЕ.
Крім того, при вирішення спору у даній справі суд вважає за необхідне врахувати практику Верховного Суду, викладену в постанові від 20.03.2019 у справі № 908/1865/17, де зазначено, що представники Оператора системи не мають права сумніватися в повноваженнях представника Споживача, оскільки дана особа допустила їх до перевірки, чого не може зробити не уповноважена особа.
Як встановлено судом вище, в Акті про порушення № 10007365 від 29.11.2021, складеному представниками ЗМЕМ ПАТ «Запоріжжяобленерго», встановлено порушення споживачем Товариством з обмеженою відповідальністю «Фірма «Стелсі» вимог п. 5.5.5 ПРРЕЕ, а саме: «Фіксація індикатором впливу на лічильник електричної енергії дії електричного поля, а саме індексація на дисплеї лічильника № 7894340 "Error radio".».
При складанні вказаного Акту про порушення був присутній уповноважений представник споживача Бондаренко О.С., яким забезпечено доступ до електроустановки.
Як зазначалося раніше, Акт про порушення № 10007365 від 29.11.2021 підписаний уповноваженими представниками позивача та представником споживача Бондаренком О.С. без жодних заперечень і зауважень, що відображено у вказаному Акті.
Отже, суд дійшов висновку, що вищевказаний Акт про порушення № 10007365 від 29.11.2021 складений з додержанням вимог п. 8.2.5 ПРРЕЕ, містить усі необхідні дані та підписи, чим спростовуються твердження відповідача про те, що Акт не може вважатися дійсним та засвідчувати викладені у ньому обставини.
За таких обставин, Акт про порушення № 10007365 від 29.11.2021 є належним доказом порушення відповідачем ПРРЕЕ.
13.01.2022 на засіданні комісії з розгляду актів про порушення ПРРЕЕ було прийнято рішення про застосування до споживача оперативно-господарської санкції за порушення ним ПРРЕЕ, а саме: затверджено розрахунок недоврахованої електричної енергії по Акту про порушення № 10007365 від 29.11.2021, який здійсненого за період з 22.09.2021 по 29.11.2021, у розмірі 4058 кВт.год. на загальну суму 19180,24 грн., що оформлено Протоколом № 770 від 13.01.2022.
Відповідно до змісту абз. 1-3, 5, 9 п. 8.2.6 глави 8.2 ПРРЕЕ передбачено, що на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків. Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання. Акт про порушення, не розглянутий у визначеному цими Правилами порядку протягом 60 календарних днів від дня його складення, вважається недійсним та підлягає скасуванню (крім випадків необхідності проведення експертизи пломб, індикаторів та/або засобу вимірювальної техніки електричної енергії для встановлення факту порушення). Якщо для розгляду акта про порушення необхідні результати експертного дослідження, зазначений термін розгляду відраховується з дати їх отримання оператором системи від експертної установи. Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.
Статтею 27 Закону України «Про електроенергетику» встановлено, що правопорушення в електроенергетиці тягне за собою встановлену законодавством України цивільну, адміністративну і кримінальну відповідальність. Правопорушеннями в електроенергетиці є, зокрема, крадіжка електричної і теплової енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики і споживання енергії без приладів обліку.
Як визначено Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 14.01.2020 у справі № 910/17955/17 вказані нарахування є платою за поставлену електричну енергію, розмір нарахування за недовраховану електроенергію визначається згідно із ПКЕЕ та відповідно до Методики за встановленими нею формулами.
Згідно з п. 8.4.1 ПРРЕЕ оператор системи визначає обсяг та вартість електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення цих Правил та/або виявлення фактів безоблікового споживання електричної енергії, самовільного підключення до об`єктів електроенергетики і споживання електричної енергії без засобів вимірювальної техніки, відповідно до вимог цієї глави.
У разі своєчасного (до виявлення порушення представниками оператора системи) письмового повідомлення споживачем оператора системи про виявлені ним пошкодження засобів вимірювальної техніки, пошкодження або зрив пломб (за умови відсутності явних ознак втручання в роботу засобів вимірювальної техніки) чи пошкодження індикатора (за умови наявності активного елемента індикатора) або спрацювання індикатора (за умови відсутності підтвердження заводом виробником індикатора факту його спрацювання внаслідок дії магнітного поля) положення цієї глави не застосовуються.
Розрахунок недоврахованої електричної енергії по Акту № 10007365 від 29.11.2021 проведено по підпункту 4 п. 8.4.2, п., п. 8.4.7, 8.4.9, 8.4.10 ПРРЕЕ.
Необлікована електрична енергія це обсяг електричної енергії, використаний споживачем або переданий транзитом в електромережі, що належить іншим власникам електричних мереж, але не врахований розрахунковими засобами комерційного обліку або врахований неправильно (пункт 1.1.2 ПРРЕЕ).
Згідно з п. 5.1.1 ПРРЕЕ, оператор системи має право: отримувати своєчасно плату за надання послуги з розподілу або передачі електричної енергії та плату за перетікання реактивної електричної енергії відповідно до умов договорів та законодавства України.
Згідно з п. 5.5.5 ПРРЕЕ, споживач зобов`язаний: здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов договору.
В пункті 2.1 Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергіє, затвердженої Постановою НКРЕ 04.05.2006 № 562 визначено, що Методика застосовується на підставі акта про порушення, складеного в порядку, установленому цією Методикою, з урахуванням вимог Правил та в разі виявлення таких порушень Правил.
Відповідно до п. 8.2.4 ПРРЕЕ у разі виявлення представниками оператора системи пошкоджень чи зриву пломб та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про пломбування, або пошкоджень відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, явних ознак втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільних підключень до електричних мереж розрахунок обсягу електричної енергії, який підлягає оплаті, здійснюється відповідно до порядку, визначеного главою 8.4 цього розділу.
Розрахунок недоврахованої електроенергії по Акту № 10007365 від 29.11.2021 виконано за порушення, зазначене в пп. 4 п. 8.4.2 ПРРЕЕ, яким передбачено нарахування у разі виявлення такого порушення, як фіксація індикаторами впливу на лічильник електричної енергії постійного (змінного) магнітного або електричного полів (далі - фіксація індикаторами впливу фізичних полів), пошкодження або відсутність індикаторів (за умови наявності акта про пломбування, складеного в порядку, визначеному Кодексом комерційного обліку, або іншого документа, який підтверджує факт встановлення та передачі на збереження індикаторів).
До матеріалів справи позивачем наданий Акт про пломбування елементів розрахункового засобу обліку електричної енергії до 1000В та встановлення індикаторів від 08.08.2016, яким підтверджується факт встановлення на електролічильнику № 7894340 відповідної пломби, а також відповідно до якого на момент перевірки засоби обліку (електролічильник № 7894340) придатні до експлуатації в якості розрахункових.
Як вбачається з фактичних обставин справи, розрахунок вартості необлікованої електричної енергії у спірних правовідносинах здійснювався виходячи з приписів п. 8.4.7 ПРРЕЕ, тобто вартості середньомісячних витрат оператора системи на купівлю однієї кіловат-години (кВт х год) електричної енергії на компенсацію незапланованих втрат електричної енергії, її передачі та розподілу у період порушення споживачем цих Правил (Ц, грн/кВт х год); величини розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії (Wдоб, кВт х год); кількості днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил (Д, день). Кількість днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням цих Правил, розкладається на складові відповідно до кількості днів (Ді, день) у кожному календарному місяці (ціновому періоді), протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням цих Правил.
Оператор системи щомісяця оприлюднює в засобах масової інформації та/або на власному офіційному веб-сайті інформацію про середню ціну купівлі електричної енергії на балансуючому ринку протягом календарного місяця (Ц, грн/кВт х год). Під час проведення розрахунку вартості необлікованої електричної енергії не враховується наявність у споживача пільг з оплати спожитої електричної енергії.
Відповідно до п. 8.4.10 ПРРЕЕ у разі виявлення у непобутового споживача порушень, зазначених у підпунктах 1-5 пункту 8.4.2 цієї глави, величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії протягом робочого часу (Wдоб, кВт х год) розраховується за формулою:
Wдоб. = P х tдоб х Кв
де Р потужність (кВТ), визначена як:
1) сумарна максимальна потужність наявних у споживача на час складення акта про порушення струмоприймачів відповідно до їх паспортних даних (за умови, якщо визначена таким чином потужність не перевищує дозволену потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначену в договорі з оператором системи);
2) потужність, обчислена виходячи зі струму навантаження електроустановки споживача при підключенні всіх наявних на час складення акта про порушення струмоприймачів на максимальну потужність, визначеного на підставі показів відповідних засобів вимірювальної техніки, повірених у терміни, передбачені законодавством у сфері метрології (за умови відсутності паспортних даних усіх струмоприймачів, наявних у споживача на час складення акта про порушення, та якщо визначена таким чином потужність не перевищує дозволену потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначену в договорі з оператором системи);
3) дозволена потужність для цієї точки комерційного обліку, зазначена в договорі з оператором системи (за умови, якщо потужність, визначена відповідно до положень підпунктів 1 або 2 цього пункту, перевищує дозволену потужність для цієї точки комерційного обліку, ненадання споживачем інформації щодо паспортних даних струмоприймачів, недопуску представників оператора системи на свою територію для перевірки інформації щодо сумарної максимальної потужності струмоприймачів, відмови споживача від вимірювання струму навантаження електроустановки при підключенні всіх наявних струмоприймачів на повну потужність);
У спірних правовідносинах дозволена потужність споживання згідно Додатку № 5 до публічного Договору про розподіл на умовах договору про постачання електричної енергії № 8295 від 13.09.2007 становить 10 кВт.
tдоб тривалість роботи обладнання протягом доби, що визначається на підставі договору з оператором системи (год). У разі відсутності в договорі даних про тривалість роботи обладнання споживача гдоб приймається рівним 8 год;
У спірних правовідносинах кількість годин роботи на добу електроустановки споживача згідно Додатку № 5 до публічного Договору про розподіл на умовах договору про постачання електричної енергії № 8295 від 13.09.2007 складає 14 годин.
Кв коефіцієнт використання струмоприймачів (приймається рівним 0,6).
Згідно з пп. 1 п. 8.4.8 ПРРЕЕ кількість днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил, визначається виходячи з кількості робочих днів електроустановки споживача (крім випадків фіксації засобами комерційного обліку кількості днів, протягом яких споживання електричної енергії здійснювалося з порушенням вимог цих Правил), а саме: у разі виявлення у споживача порушень, зазначених у підпунктах 1 - 3 (у частині пошкодження засобів вимірювальної техніки та/або пломб) або у підпункті 4 пункту 8.4.2 цієї глави, - з дня останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку або технічної перевірки (якщо технічну перевірку було проведено після останнього контрольного огляду засобу комерційного обліку) до дня виявлення порушення, але не більше загальної кількості робочих днів у шести календарних місяцях, що передували дню виявлення порушення.
Відповідач контррозрахунку суми необлікованої електричної енергії суду не надав.
Суд, перевіривши правильність розрахунку вартості недоврахованої електроенергії, встановив, що розрахунок здійснено у відповідності до по підпункту 4 п. 8.4.2, п., п. 8.4.7, 8.4.8, 8.4.9, 8.4.10 ПРРЕЕ.
Відповідно до п. 8.2.7 глави 8.2 Правил кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи.
Обов`язок споживача сплатити вартість електроенергії визначена у пункті 5.5.5 ПРРЕЕ, відповідно до якого споживач електричної енергії зобов`язаний здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов договору, а згідно пункту 8.2.7 споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день).
У разі незгоди споживача з фактом безоблікового споживання електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту безоблікового споживання електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії.
Спірні питання, які виникають між сторонами при складанні акта про порушення та/або визначенні обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, вирішуються Регулятором, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики відповідно до компетенції, енергетичним омбудсменом та/або судом.
Якщо судом прийнято рішення, яким спростовано факт безоблікового споживання електричної енергії споживачем та/або відмовлено оператору системи в задоволенні позову щодо стягнення зі споживача вартості необлікованої електричної енергії, розрахованої на підставі акта про порушення, та за умови набрання рішенням суду законної сили, оператор системи скасовує відповідний акт про порушення.
Відповідачем у спірних правовідносинах факт безоблікового споживання електричної енергії не спростований, доказів оскарження в судовому порядку рішення оператора системи щодо нарахування 19180,24 грн. вартості необлікованої електричної енергії та прийняття судом з цього приводу позитивного рішення суду не надано.
Також з матеріалів справи вбачається, що при виявленні порушення 29.11.2021 на об`єкті відповідача позивачем були наданні послуги по заміні трифазного лічильника прямоточного та послуги з проведення позачергової технічної перевірки трифазного лічильника прямоточного за заявою споживача, про що свідчать Акт про пломбування елементів розрахункового засобу обліку електричної енергії до 1000 В та встановлення індикаторів від 29.11.2021 і Акт-повідомлення про направлення на експертизу лічильника електроенергії № 7365 від 29.11.2021.
Зазначені Акт про пломбування від 29.11.2021 і Акт-повідомлення № 7365 від 29.11.2021 складені за участю як представника споживача - відповідального за електрогосподарство Бондаренка О.С. та підписані останнім без жодних зауважень і претензій.
На підставі Акту про пломбування від 29.11.2021 і Акту-повідомлення № 7365 від 29.11.2021 відповідачу був виставлений рахунок № 540/30 від 13.01.2022 за надані послуги по заміні трифазного лічильника прямоточного та послуги з проведення позачергової технічної перевірки трифазного лічильника прямоточного за заявою споживача на суму 1365,22 грн. з ПДВ та наданий Акт № 540/30 прийому-передачі наданих послуг на суму 1365,22 грн. з ПДВ.
Послуги по заміні трифазного лічильника прямоточного та послуги з проведення позачергової технічної перевірки трифазного лічильника прямоточного за заявою споживача відносяться згідно чинного законодавства до «Класифікатор та його відповідний код: ДК 021:2015:50410000-2: Послуги з ремонту і технічного обслуговування вимірювальних, випробувальних і контрольних приладів», тому є оплатними послугами.
Оскільки представник відповідача на засідання комісії з розгляду Актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії 13.01.2022 не з`явився, другий екземпляр Протоколу № 770 засідання комісії з розгляду Актів про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії від 13.01.2022, розрахунок та рахунок № 8295/АН від 13.01.2022 по Акту про порушення № 10007365 від 29.11.2021, а також рахунок № 540/30 від 13.01.2022 за надані послуги і Акт № 540/30 прийому-передачі наданих послуг направлені на адресу відповідача засобами поштового зв`язку 18.01.2022, про що свідчить Реєстр відправленої кореспонденції рекомендованих листів з рекомендованим повідомленням, який скріплений відбитком календарного штампу відділення поштового зв`язку за 18.01.2022.
Надані суду документи відправленої кореспонденції цілком відповідають вимогам Правил надання послуг поштового зв`язку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05.03.2009 № 270, а тому у суду відсутні підстави не приймати їх як належний і допустимий доказ, в розумінні ст., ст. 77, 76 ГПК України.
Відповідно до ст. 193 ГК України, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутністю конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
За змістом ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.
Частиною 1 ст. 216 ГК України передбачено, що учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.
Відповідно до положень ч. 1, 2 ст. 218 ГК України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.
Положеннями ст. 235 ГК України встановлено, що за порушення господарських зобов`язань до суб`єктів господарювання та інших учасників господарських відносин можуть застосовуватися оперативно-господарські санкції заходи оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень зобов`язання, що використовуються самими сторонами зобов`язання в односторонньому порядку.
Згідно з ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також дій, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.
Статтею 509 ЦК України встановлено, що зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Із змісту положень ст., ст. 15, 16 ЦК України, ст. 20 ГК України слідує, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права у разі його порушення, невизнання або оспорювання у спосіб та в порядку, що встановлені договором або законом.
Згідно зі ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно набуте, згодом відпала. Положення цієї статті застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Факт порушення відповідачем Правил роздрібного ринку електричної енергії у вигляді безлоблікового користування електричною енергією матеріалами справи підтверджується та відповідачем не спростований.
Отже, отримана відповідачем від позивача протягом спірного періоду електрична енергія в силу зазначеної норми закону є безпідставно отриманим майном.
Статтею 1213 ЦК України встановлено, що набувач зобов`язаний повернути потерпілому безпідставно набуте майно в натурі. У разі неможливості повернути в натурі потерпілому безпідставно набуте майно відшкодовуються його вартість, яка визначається на момент розгляду судом справи про повернення майна.
Оскільки електрична енергія є специфічною товарною продукцією, яку не можливо повернути в натурі, позивачем заявлені вимоги про стягнення з відповідача 19180,24 грн. вартості необлікованої електричної енергії.
Відсутності факту безоблікового споживання електричної енергії відповідачем не доведено, конкретних обставин незгоди, що стосуються безпосередньо суті виявленого порушення, в межах даного позовного провадження відповідачем не заявлено.
Матеріалами справи доведений факт безоблікового споживання електричної енергії споживачем.
Доказів оплати виставлених позивачем рахунків на суму 19180,24 грн. та на суму 1365,22 грн. за надані послуги відповідачем суду не надано.
Таким чином, позовні вимоги про стягнення з відповідача вартості необлікованої електричної енергії в сумі 19180,24 грн. та 1365,22 грн. за надані послуги є обґрунтованими, законними та такими, що підлягають задоволенню.
Згідно ч., ч. 1-4 ст.13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи (ч. 5 ст. 236 ГПК України).
Відповідно до п. 3 ч. 4 ст. 238 ГПК України у мотивувальній частині рішення зазначається, зокрема, мотивована оцінка кожного аргументу, наведеного учасниками справи, щодо наявності чи відсутності підстав для задоволення позову, крім випадку, якщо аргумент очевидно не відноситься до предмета спору, є явно необґрунтованим або неприйнятним з огляду на законодавство чи усталену судову практику.
Згідно усталеної практики Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п.1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення від 09.12.1994 Європейського суду з прав людини у справі «Руїс Торіха проти Іспанії»). Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищестоящою інстанцією.
Позивач надав всі необхідні докази в обґрунтування позовних вимог.
Відповідач своїм правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався, проти позову не заперечив, належними доказами доводи позивача не спростував.
На підставі викладеного, суд вважає вимоги позивача обґрунтованими, заснованими на законі, доведеними та такими, що підлягають задоволенню повністю.
Згідно зі ст. 129 ГПК України судові витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача, оскільки спір доведено до суду з його вини.
Керуючись ст., ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241, 248, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ
1. Позов Публічного акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго» в особі Запорізьких міських електричних мереж, м. Запоріжжя до Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма «Стелсі», м. Запоріжжя про стягнення 19180,24 грн. заборгованості за необліковану електричну енергію по Акту про порушення ПРРЕЕ № 10007365 від 29.11.2021 та 1365,22 грн. заборгованості за надані послуги з заміни лічильника задовольнити повністю.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма «Стелсі», (69035, м. Запоріжжя, вул. Сєдова, буд. 7, МСП-398, ідентифікаційний код юридичної особи 24513081) на користь Публічного акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго» в особі Запорізьких міських електричних мереж, (69035, м. Запоріжжя, вул. Сталеварів, буд. 14, ідентифікаційний код юридичної особи 00130926, на рахунок № НОМЕР_1 в ПАТ «Метабанк», МФО 313582) 19180 (дев`ятнадцять тисяч сто вісімдесят) грн. 24 коп. заборгованості за необліковану електричну енергію, 1365 (одну тисячу триста шістдесят п`ять) грн. 22 коп. заборгованості за надані послуги та 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одну) грн. 00 коп. судового збору. Видати наказ.
Повне судове рішення складено « 12» грудня 2022 р.
Суддя Н. Г. Зінченко
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення до Центрального апеляційного господарського суду через господарський суд Запорізької області, а у разі проголошення вступної та резолютивної частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2022 |
Оприлюднено | 15.12.2022 |
Номер документу | 107830402 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Зінченко Н.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні