Рішення
від 12.12.2022 по справі 640/16455/22
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 грудня 2022 року м. Київ № 640/16455/22

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Мамедової Ю.Т., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Агросервістехніка» до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду міста Києва (далі - суд) надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Агросервістехніка» (далі - позивач) до Головного управління ДПС у м. Києві (далі - відповідач-1), Державної податкової служби України (далі - відповідач-2), у якому позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві про реєстрацію/ відмову у реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.09.2022 р. №7361767/43802131 про відмову у реєстрації податкової накладної №3 від 01 травня 2022 року;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві про реєстрацію/ відмову у реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.09.2022 р. №7361766/43802131 про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 01 травня 2022 року;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві про реєстрацію/ відмову у реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.09.2022 р. №7361768/43802131 про відмову у реєстрації податкової накладної №5 від 01 травня 2022 року;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві про реєстрацію/ відмову у реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.09.2022 р. №7361771/43802131 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 18 травня 2022 року;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві про реєстрацію/ відмову у реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.09.2022 р. №7361770/43802131 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 18 травня 2022 року;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві про реєстрацію/ відмову у реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.09.2022 р. №7368400/43802131 про відмову у реєстрації податкової накладної №6 від 31 травня 2022 року;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві про реєстрацію/ відмову у реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.09.2022 р. №7368399/43802131 про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 31 травня 2022 року;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві про реєстрацію/ відмову у реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.09.2022 р. №7368398/43802131 про відмову у реєстрації податкової накладної №8 від 31 травня 2022 року;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві про реєстрацію/ відмову у реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.09.2022 р. №7368397/43802131 про відмову у реєстрації податкової накладної №9 від 31 травня 2022 року;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві про реєстрацію/ відмову у реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.09.2022 р. №7368401/43802131 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 06 червня 2022 року;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №3 від 01.05.2022 р. датою її первинного подання платником податків на реєстрацію;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №4 від 01.05.2022 р. датою її первинного подання платником податків на реєстрацію;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №5 від 01.05.2022 р. датою її первинного подання платником податків на реєстрацію;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №1 від 18.05.2022 р. датою її первинного подання платником податків на реєстрацію;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №2 від 18.05.2022 р. датою її первинного подання платником податків на реєстрацію;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №6 від 31.05.2022 р. датою її первинного подання платником податків на реєстрацію;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №7 від 31.05.2022 р. датою її первинного подання платником податків на реєстрацію;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №8 від 31.05.2022 р. датою її первинного подання платником податків на реєстрацію;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №9 від 31.05.2022 р. датою її первинного подання платником податків на реєстрацію;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №1 від 06.06.2022 р. датою її первинного подання платником податків на реєстрацію;

- визнати незаконним та скасувати Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 28.06.2022 №118750, від 10.08.2022 №131942, від 31.08.2022 № 135925;

- зобов`язати ГУ ДПС у м. Києві виключити ТОВ «Агросервістехніка» з переліку ризикових платників податку.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку протиправно прийняті рішення від 28.06.2022 №118750, від 10.08.2022 року № 131942 та від 31.08.2022 року № 135925 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Агросервістехніка» критеріям ризиковості платника податку.

Згідно з рішеннями від 28.06.2022 №118750, від 10.08.2022 року № 131942 та від 31.08.2022 року № 135925 підставою для віднесення Товариства з обмеженою відповідальністю «Агросервістехніка» до ризикових платників податку стала наступна податкова інформація: В ході аналізу баз даних ДПС України отримано податкову інформацію, що підприємство здійснює формування ПК від ризикового контрагента-постачальника, а саме: ТОВ «Айота», ТОВ «САТ АГРО».

Крім того, Товариством з обмеженою відповідальністю «Агросервістехніка» за результатами господарських операцій складено та подано для реєстрації податкові накладні № 3 від 01 травня 2022 року, №4 від 01 травня 2022 року, №5 від 01 травня 2022 року, № 1 від 18 травня 2022 року, № 2 від 18 травня 2022 року, № 6 від 31 травня 2022 року, № 7 від 31 травня 2022 року, № 8 від 31 травня 2022 року, № 9 від 31 травня 2022 року та № 1 від 06 червня 2022 року.

Відповідно до квитанцій документи прийняті, проте реєстрацію вказаних податкових накладних зупинено. Податкові накладні, на думку ДПС України, відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України відповідають вимогам пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК.

В подальшому, за результатами наданих позивачем пояснень, Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийняті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних (за кожну ПН окремо).

Позивач також зазначає, що Головним управлінням Державної податкової служби у м. Києві порушено порядок зупинення реєстрації податкових накладних, що в свою чергу свідчить про необґрунтованість оскаржуваного рішення, та необхідності його скасування, а також зобов`язання вчинити дії по реєстрації податкових накладних № 3 від 01 травня 2022 року, №4 від 01 травня 2022 року, №5 від 01 травня 2022 року, № 1 від 18 травня 2022 року, № 2 від 18 травня 2022 року, № 6 від 31 травня 2022 року, № 7 від 31 травня 2022 року, № 8 від 31 травня 2022 року, № 9 від 31 травня 2022 року та № 1 від 06 червня 2022 року.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 06 жовтня 2022 року відкрито провадження у справі та вирішено здійснити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Суд звертає увагу, що представником позивача у позові допущено описку в найменуванні позивача, зокрема, зазначено позивача ТОВ "Агросвіттехніка" замість вірного ТОВ "Агросервістехніка".

Представник відповідача-1 подав відзив на позовну заяву, в якому заперечив проти задоволення позовних вимог, виходячи з того, що позивачем не надано первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів, тому контролюючий орган діяв в межах та на підставі чинного законодавства при прийнятті оскаржуваних рішень. Крім того, відповідач зазначив, що розгляд цього питання судом може бути втручанням у дискреційні повноваження податкового органу.

Представник відповідача-2 подав відзив на позовну заяву, в якому заперечив проти задоволення позовних вимог, виходячи з того, що контролюючий орган діяв в межах та на підставі чинного законодавства при винесенні оскаржуваних рішень. Відповідач-2 також звернув увагу щодо неможливості втручання у дискреційні повноваження контролюючого органу.

Оцінивши належність, допустимість, достовірність та достатність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у матеріалах справи доказів у їх сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Агросервістехніка» перебуває на обліку у Головному управлінні ДПС м. Києва як платник податку та зареєстроване за юридичною/податковою адресою: 02121, місто Київ, вул. Колекторна, будинок 3А.

Основним видом діяльності ТОВ «Агросервістехніка» є допоміжна діяльність у рослинництві (код КВЕД 01.61).

01 березня 2022 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «Агросервістехніка» та Товариством з обмеженою відповідальністю «САТ АГРО» був укладений Договір суборенди сільськогосподарської техніки з екіпажем № З-24.

За умовами вказаного Договору №З-24, ТОВ «Агросервістехніка» (далі-Орендар) зобов`язується передати ТОВ «САТ АГРО» (далі-Суборендар) в тимчасове платне користування сільськогосподарську техніку з екіпажем для здійснення сільськогосподарської діяльності Суборендаря та забезпечити своїми силами її керування за завданням Суборендаря, а Суборендар зобов`язується прийняти в тимчасове володіння та користування Техніку і зобов`язується сплачувати Орендарю суборенду плату.

Перелік, ознаки і характеристики в розрізі кожної одиниці техніки та розрахунок суборендної плати зафіксовані у відповідних додатках до Договору.

01 травня 2022 року, відповідно до Актів надання послуг, позивачем, за правилом першої події складено податкові накладні № 3 від 01.05.2022 року, № 5 від 01.05.2022 року та № 4 від 01.05.2022 року.

18 травня 2022 року, відповідно до Актів надання послуг, позивачем, за правилом першої події складено податкові накладні № 5 від 18.05.2022 року, № 6 від 18.05.2022 року.

31 травня 2022 року, відповідно до Актів надання послуг, позивачем, за правилом першої події складено податкові накладні № 9 від 31.05.2022 року, № 10 від 31.05.2022 року, № 11 від 31 травня 2022 року, № 12 від 31 травня 2022 року.

06 червня 2022 року, відповідно до Акту надання послуг, позивачем, за правилом першої події складено податкову накладну № 13 від 06.06.2022 року.

Складені позивачем податкові накладні № 3 від 01 травня 2022 року на суму 1 201 088,20 з ПДВ, №4 від 01 травня 2022 року на суму 4 979 441,10 грн. з ПДВ, №5 від 01 травня 2022 року на суму 4 547 016,77 грн. з ПДВ, № 1 від 18 травня 2022 року на суму 547 192,87 грн. з ПДВ, № 2 від 18 травня 2022 року на суму 1 047 737,81 грн. з ПДВ, № 6 від 31 травня 2022 року на суму 1 680 303,14 грн. з ПДВ, № 7 від 31 травня 2022 року на суму 3 332 922,16 грн. з ПДВ, № 8 від 31 травня 2022 року на суму 3 081 630,42 грн. з ПДВ, № 9 від 31 травня 2022 року на суму 3 458 258,05 грн. з ПДВ та № 1 від 06 червня 2022 року на суму 207 108,13 грн. з ПДВ, направлені до контролюючого органу для реєстрації.

Проте, реєстрацію зазначених податкових накладних зупинено, про що свідчать квитанції, в яких зазначено, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 06.06.2022 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання і прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Скориставшись наданим законодавством правом позивачем до контролюючого органу подані пояснення для підтвердження реального характеру господарських операцій.

За результатами розгляду наданих позивачем пояснень та документів на підтвердження реальності здійснення господарських операцій з контрагентами Комісією ГУ ДПС у м. Києві прийняті рішення від 20.09.2022 року № 7361767/43802131, № 7361766/43802131, № 7361768/43802131, № 7361771/43802131, № 7361770/43802131, від 21.09.2022 року № 7368400/43802131, № 7368399/43802131, № 7368398/43802131, № 7368397/43802131, № 7368401/43802131 про відмову у реєстрації податкових накладних № 3 від 01 травня 2022 року, № 4 від 01 травня 2022 року, № 5 від 01 травня 2022 року, № 2 від 18 травня 2022 року, № 1 від 18 травня 2022 року, № 6 від 31 травня 2022 року, № 7 від 31 травня 2022 року, № 8 від 31 травня 2022 року, № 9 від 31 травня 2022 року, № 1 від 06 червня 2022 року, відповідно.

Як зазначено в рішеннях Комісії №7361767/43802131, № 7361766/43802131, № 7361768/43802131, № 7361771/43802131, № 7361770/43802131, № 7368400/43802131, № 7368399/43802131, № 7368398/43802131, № 7368397/43802131, № 7368401/43802131 та №7009317/00688195, підставою відмови в реєстрації податкової накладної є ненадання платником податків первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання, транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм галузевої специфіки, накладних.

Крім того, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку прийнято рішення від 28.06.2022 №118750 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Агросервістехніка» критеріям ризиковості платника податку.

Для виключення Товариства з обмеженою відповідальністю «Агросервістехніка» з переліку ризикових платників податку, позивачем на адресу Головного управління Державної податкової служби у місті Києві направлено повідомлення від 03.08.2022 року №1 та від 22.08.2022 року № 2 про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У вказаних повідомленнях позивач повідомив контролюючий орган про те, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Агросервістехніка» має всі необхідні умови та засоби для здійснення правомірної господарської діяльності, зокрема, має орендоване офісне приміщення, має поточні рахунки, відкриті у фінансових установах, зареєстроване платником ПДВ. Кількість документів, що додаються до повідомлення - 39.

Згідно з рішеннями від 28.06.2022 №118750, від 10.08.2022 року № 131942 та від 31.08.2022 року № 135925 підставою для віднесення Товариства з обмеженою відповідальністю «Агросервістехніка» до ризикових платників податку стала наступна податкова інформація: В ході аналізу баз даних ДПС України отримано податкову інформацію, що підприємство здійснює формування ПК від ризикового контрагента-постачальника, а саме: ТОВ «Айота», ТОВ «САТ АГРО».

Не погоджуючись із прийнятими рішеннями Товариство з обмеженою відповідальністю «Агросервістехніка» звернулося з відповідним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, Окружний адміністративний суд міста Києва виходить з наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин.

У відповідності до абзацу 1 пункту 201.1 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пункту 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (що набрала чинності з 01 лютого 2020 року та чинна на момент виникнення даних спірних правовідносин) затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).

Вказаний порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Відповідно до пункту 2 Порядку № 1165, автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.

Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту «а» або «б» пункту 185.1 статті 185, підпункту «а» або «б» пункту 187.1 статті 187, абзацу 1 пункту 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

Згідно з пунктом 5 Порядку № 1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Додатками № 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість.

Так, Додатком № 1 до Порядку № 1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, зокрема, відповідно до пункту 8 у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку, комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Крім того, згідно з пунктом 7 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Судом в свою чергу було встановлено, що за формою та змістом оскаржувані рішення контролюючого органу № 118750 від 28 червня 2022 року, № 131942 від 10 серпня 2022 року та № 135925 від 31 серпня 2022 року відповідають формі рішення, викладеного в Додатку № 4 до Порядку № 1165.

Так, у рішенні податкового органу зазначено про відповідність платника податку (позивача) критеріям ризиковості платника, зокрема, пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку містить обов`язкове для заповнення поле «податкова інформація (заповнюється у разі відповідності пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку)» та яка повинна бути розшифрована.

Як вже було зазначено вище, оскаржувані рішення вмотивовані тим, що «в ході аналізу баз даних ДПС України отримано податкову інформацію, що підприємство здійснює реалізацію товарів на суб`єктів господарювання, які здійснюють ризикову діяльність, а саме ТОВ «САТ АГРО» (41480205) та ТОВ «АЙОТА» (код 40464198).

При цьому, суд зауважує, що будь-яких доказів на підтвердження податкової інформації контролюючим органом, на підставі якої прийняті оскаржувані рішення про включення позивача до переліку ризикових платників податків, податковим органом ні під час виникнення даних правовідносин, ні під час розгляду судом даної справи, надано не було. Крім того, суду не надано також доказів того, що відповідач вчиняв будь-які дії, спрямовані на перевірку отриманої інформації шляхом направлення відповідного запиту платнику.

Натомість, суд звертає увагу на направлення позивачем на адресу податкового органу повідомлення з поясненнями та долученням відповідних документів, які б усунули сумніви в реальності та законності проведеної ТОВ «Агросервістехніка» господарської діяльності.

З урахуванням наведеного вище та наявних в матеріалах справи первинних документів, які оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентами, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення, та які складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, що засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентами господарських зобов`язань, суд вважає оскаржувані рішення необґрунтованими та такими, що підлягають скасуванню.

За правилами підпункту 17.1.7 пункту 17.1 статті 17 Податкового кодексу України, платник податків має право оскаржувати в порядку, встановленому цим Кодексом, рішення, дії (бездіяльність) контролюючих органів (посадових осіб), у тому числі індивідуальну податкову консультацію, яка йому надана, а також узагальнюючу податкову консультацію.

Отже, в силу прямих приписів підпункту 17.1.7 пункту 17.1 статті 17, пункту 56.1 статті 56 Податкового кодексу України, платник податків має право оскаржити до адміністративного суду будь-яке рішення, прийняте контролюючим органом, у тому числі рішення відповідної комісії головного управління ДПС в області, місті Києві та Офісу великих платників податків ДПС щодо встановлення ризиковості платника податків, позаяк жодним нормативно-правовим актом юрисдикція адміністративного суду на розгляд спорів між платниками та контролюючими органами щодо оскарження такого роду рішень не виключається.

При цьому, під час судового розгляду справи суд має встановити порушення прав платника внаслідок прийняття оскаржуваного рішення та перевірити, чи прийняте таке рішення з дотримання критеріїв, визначених частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Враховуючи, що приписами пункту 6 Порядку № 1165 передбачено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, у разі відповідності платника податків хоча б одному критерію ризиковості платника податку, суд вважає, що встановлення Комісією Головного управління Державної податкової служби у місті Києві відповідності позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку створює перешкоди у здійсненні позивачем його господарської діяльності, оскільки у подальшому, податковим органом прийняті оскаржувані у цьому ж провадженні Рішення про відмову у реєстрації податкових накладних. Як на підставу для такого зупинення, контролюючий орган посилається саме на відповідність ТОВ «Агросервістехніка» п. 8 Критеріям ризиковості.

На переконання суду, з урахуванням викладеного та наявності реальних перешкод у подальшій господарській діяльності позивача, включення позивача до переліку ризикових платників податку на додану вартість тягне за собою правові наслідки у вигляді зупинення реєстрації усіх без виключень податкових накладних/розрахунків коригувань, поданих платником.

При цьому, такі наслідки носять для позивача виключно негативний характер з огляду на те, що строк реєстрації кожної податкової накладної значно збільшується, а на позивача покладається додатковий обов`язок щодо надання пояснень та документів, при цьому, остаточне рішення про реєстрацію податкової накладної чи про відмову в реєстрації буде прийнято лише після надання таких пояснень та документів. Негативні наслідки від необґрунтованого прийняття зазначеного рішення полягають також у тому, що контрагенти позивача не мають можливості сформувати податковий кредит за податковою накладною, реєстрація якої зупинена, що у подальшому несе ризики припинення господарських відносин між позивачем та його контрагентами.

Крім того, суд звертає увагу, що внаслідок прийняття рішення (про включення платника до переліку ризикових платників податків) позивач потрапляє у стан правової невизначеності, позаяк контролюючий орган не повідомив, які саме документи необхідно подати для виключення платника податків з переліку ризикових.

Щодо позовних вимог ТОВ «Агросервістехніка» в частині скасування рішень контролюючого органу про відмову у реєстрації податкових накладних та, відповідно, зобов`язання їх зареєструвати в ЄРПН, суд виходить з наступного.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29 грудня 2010 року (далі - Порядок №1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3і 200-1.9 статті 200-1 ПК України(для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.

Як встановлено судом вище, механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, який набрав чинності з 01 лютого 2020 року (далі - Порядок № 1165).

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку(додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).

Як встановлено судом, реєстрацію податкових накладних позивача зупинено з тих підстав, що платник податку відповідає вимогам пункту 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

На момент формування квитанцій, якими зупинено реєстрацію податкових накладних, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.

Так, у додатку № 1 до Порядку № 1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, зокрема пункт 8 «У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування».

В порушення норм 10-11 Порядку № 1165, в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено належної мотивації, підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків, відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість.

Критерій пункту 8 у додатку 1 до Порядку № 1165 свідчить про те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

У частині зазначення критерію ризиковості, відповідач лише послався на номер пункту та чітко не конкретизував, про який саме ризик платника податку йдеться.

Вказані недоліки квитанції, окрім того, що характеризують рішення як необґрунтовані, ще й фактично ставлять платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування, існуючих на думку відповідача, ризиків.

Відтак, допущені державним органом помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються, як і не можуть покладати на таких осіб тягар відповідальності.

Попри це, позивач, на абстрактну пропозицію відповідача намагався виконати вимоги щодо подання документів.

В той же час, суд звертає увагу на тому, що відповідачем не зазначено конкретний перелік документів, які необхідно подати позивачем, що фактично виключає можливість позивача здійснити захист та довести перед контролюючим органом реальність господарських операцій.

Крім того, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520).

Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Разом із тим, пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та «Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами», затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).

Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

В даному ж випадку, судом встановлено, що позивачем подано до контролюючого органу повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операції по ПН/РК, реєстрація яких зупинена, а також надано пояснення та копії документів на підтвердження реальності здійснених господарських операцій.

З викладеного вбачається, що контролюючим органом формально визначено загальні підстави прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних та не зазначено конкретної інформації щодо причин та підстав їх прийняття.

Згідно з правовими висновками постанови Верховного Суду від 02 липня 2019 року по справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19) загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

У пункті 75 постанови Верховного Суду від 17 грудня 2018 року по справі №509/4156/15-а (адміністративне провадження №К/9901/7504/18) міститься правовий висновок, у силу якого, адміністративний суд під час перевірки правомірності рішення суб`єкта владних повноважень, повинен надати правову оцінку тим обставинам, які стали підставою для його прийняття та наведені безпосередньо у цьому рішенні, а не тим, які в подальшому були виявлені суб`єктом владних повноважень для доведення правомірності («виправдання») свого рішення.

Суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення контролюючого органу не відповідають вимогам умотивованості, адже містять лише загальні твердження про ненадання платником первинних документів, в той час, як матеріалами провадження зазначене спростовано, оскільки копії таких документів позивачем подано до контролюючого органу. Реальність відомостей цих документів, а також правильність їх складання не була поставлена контролюючим органом під сумнів та, відповідно не була спростована.

Як зазначалося судом, контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, не зазначено яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

Відповідно до вимог частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі «Компанія «Вестберґа таксі Актіеболаґ» та «Вуліч проти Швеції» Суд визначив, що «…адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління».

В даному випадку, під час розгляду справи відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, не надали суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навели обґрунтованих мотивів прийняття оскаржуваних рішень.

В той же час, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції між позивачем та контрагентом, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, суд дійшов висновку, що ГУ ДПС у м. Києві не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних № 3 від 01 травня 2022 року, №4 від 01 травня 2022 року, №5 від 01 травня 2022 року, № 1 від 18 травня 2022 року, № 2 від 18 травня 2022 року, № 6 від 31 травня 2022 року, № 7 від 31 травня 2022 року, № 8 від 31 травня 2022 року, № 9 від 31 травня 2022 року та № 1 від 06 червня 2022 року.

Враховуючи вище викладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог в цій частині та необхідність їх задоволення.

Згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.

В даному ж випадку, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних № 3 від 01 травня 2022 року, №4 від 01 травня 2022 року, №5 від 01 травня 2022 року, № 1 від 18 травня 2022 року, № 2 від 18 травня 2022 року, № 6 від 31 травня 2022 року, № 7 від 31 травня 2022 року, № 8 від 31 травня 2022 року, № 9 від 31 травня 2022 року та № 1 від 06 червня 2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.

Відповідно частини третьої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акту, суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

В даному випадку, задоволення позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні датою їх фактичного подання, є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та, з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання відповідача зареєструвати податкові накладні позивача № 3 від 01 травня 2022 року, №4 від 01 травня 2022 року, №5 від 01 травня 2022 року, № 1 від 18 травня 2022 року, № 2 від 18 травня 2022 року, № 6 від 31 травня 2022 року, № 7 від 31 травня 2022 року, № 8 від 31 травня 2022 року, № 9 від 31 травня 2022 року та № 1 від 06 червня 2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Щодо доводів відповідачів в частині втручання в дискреційні повноваження податкового органу, суд зазначає наступне.

Згідно Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність, закріпленим ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше було б порушено принцип розподілу влади.

Проте, з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини (рішення по справі Олссон проти Швеції від 24.03.1988 р.), вбачається, що запорукою вірного застосування дискреційних повноважень є високий рівень правової культури державних службовців, водночас, суди повинні відновлювати порушене право шляхом зобов`язання суб`єкта владних повноважень, у тому числі колегіальний орган, прийняти конкретне рішення про надання можливості, якщо відмова визнана неправомірною, а інших підстав для відмови не вбачається.

Оскільки суд дійшов висновку про протиправність відмов відповідача, а інших підстав для відмови відповідачем не зазначено, а судом не встановлено, наявні обґрунтовані підстави для задоволення позовних вимог в цій частині, що, водночас, з урахуванням наведеного вище, не є втручанням в дискреційні повноваження відповідача, а є способом відновлення порушеного права позивача.

Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Оцінюючи подані сторонами докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді судом всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, з урахуванням обставин зазначених вище, суд прийшов до переконання про задоволення позовних вимог.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, стягненню на користь позивача, пропорційно за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів підлягає сплачена сума судового збору у розмірі 32 253,00 грн.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 2, 72-77, 139, 241-246, 251, 255 Кодексу адміністративного судочинства України суд -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Агросервістехніка» (місцезнаходження: 02121, м. Київ, вул. Колекторна, 3А; код ЄДРПОУ 43802131) до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, як відокремленого підрозділу ДПС України (місцезнаходження: 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19; код ЄДРПОУ 44116011), Державної податкової служби України (місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа, 8; код ЄДРПОУ 43005393) задовольнити в повному обсязі.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві про реєстрацію/ відмову у реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.09.2022 р. №7361767/43802131 про відмову у реєстрації податкової накладної №3 від 01 травня 2022 року.

3. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №3 від 01.05.2022 року, датою її первинного подання платником податків на реєстрацію.

4. Визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві про реєстрацію/ відмову у реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.09.2022 р. №7361766/43802131 про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 01 травня 2022 року.

5. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №4 від 01.05.2022 року, датою її первинного подання платником податків на реєстрацію.

6. Визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві про реєстрацію/ відмову у реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.09.2022 р. №7361768/43802131 про відмову у реєстрації податкової накладної №5 від 01 травня 2022 року.

7. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №5 від 01.05.2022 року, датою її первинного подання платником податків на реєстрацію.

8. Визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві про реєстрацію/ відмову у реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.09.2022 р. №7361771/43802131 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 18 травня 2022 року.

9. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №1 від 18.05.2022 року, датою її первинного подання платником податків на реєстрацію;

10. Визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві про реєстрацію/ відмову у реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.09.2022 р. №7361770/43802131 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 18 травня 2022 року.

11. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №2 від 18.05.2022 року, датою її первинного подання платником податків на реєстрацію.

12. Визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві про реєстрацію/ відмову у реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.09.2022 р. №7368400/43802131 про відмову у реєстрації податкової накладної №6 від 31 травня 2022 року.

13. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №6 від 31.05.2022 року, датою її первинного подання платником податків на реєстрацію.

14. Визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві про реєстрацію/ відмову у реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.09.2022 р. №7368399/43802131 про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 31 травня 2022 року.

15. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №7 від 31.05.2022 року, датою її первинного подання платником податків на реєстрацію.

16. Визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві про реєстрацію/ відмову у реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.09.2022 р. №7368398/43802131 про відмову у реєстрації податкової накладної №8 від 31 травня 2022 року.

17. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №8 від 31.05.2022 року, датою її первинного подання платником податків на реєстрацію.

18.Визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві про реєстрацію/ відмову у реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.09.2022 р. №7368397/43802131 про відмову у реєстрації податкової накладної №9 від 31 травня 2022 року.

19. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №9 від 31.05.2022 року, датою її первинного подання платником податків на реєстрацію.

20. Визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у м. Києві про реєстрацію/ відмову у реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.09.2022 р. №7368401/43802131 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 06 червня 2022 року.

21. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкову накладну №1 від 06.06.2022 року, датою її первинного подання платником податків на реєстрацію.

22. Визнати протиправними та скасувати Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 28.06.2022 №118750, від 10.08.2022 №131942, від 31.08.2022 № 135925.

23. Зобов`язати Головне управління ДПС у м. Києві, як відокремлений підрозділ ДПС України, виключити ТОВ «Агросервістехніка» з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

24. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Агросервістехніка» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, як відокремленого підрозділу ДПС України, понесені судові витрати у вигляді судового збору у розмірі 16 126,50 грн.

25. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Агросервістехніка» за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України, понесені судові витрати у вигляді судового збору у розмірі 16 126,50 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п`ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Ю.Т. Мамедова

Дата ухвалення рішення12.12.2022
Оприлюднено15.12.2022
Номер документу107840951
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —640/16455/22

Ухвала від 12.04.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 24.03.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Ухвала від 07.03.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Ухвала від 23.01.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Рішення від 12.12.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Мамедова Ю.Т.

Ухвала від 18.10.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Мамедова Ю.Т.

Ухвала від 03.10.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Мамедова Ю.Т.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні