ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 грудня 2022 року
м. Київ
справа № 420/7756/21
адміністративне провадження № К/990/2622/22 К/990/2632/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого Тацій Л.В.,
суддів: Рибачука А.І., Стрелець Т.Г.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційні скарги виконавчого комітету Одеської міської ради (далі - Виконком) та Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради (далі - Департамент) на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 серпня 2021 року (прийняте судом у складі судді Тарасишиної О.М.) та постанову суду П`ятого апеляційного адміністративного суду від 15 грудня 2021 року (ухвалену судом у складі: головуючого судді Федусика А.Г., суддів: Бойко А.В., Шевчук О.А.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ОДС Рент Груп»</a> (далі - ТОВ «ОДС Рент Груп») до Виконкому, Департаменту, треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю «Одеський ярмарок» (далі - ТОВ «Одеський ярмарок»), Управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради (далі - Управління), про визнання протиправним та скасування рішення та наказів, -
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У травні 2021 року ТОВ «ОДС Рент Груп» звернулося до суду з адміністративним позовом, у якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення Виконкому № 147 від 22.04.2021 у частині демонтажу Тимчасових пересувних споруд за адресою вул. Дерибасівська, 25 у м. Одесі (далі - Спірне рішення);
- визнати незаконними та скасувати накази №№ 01-08/121,01-08/122, 01- 08/123, 01-08/124, 01-08/125, 01-08/126, 01-08/127, 01-08/128, 01-08/129 від 09.04.2021 Департаменту «Про анулювання паспортів прив`язки Тимчасових пересувних споруд за адресою вул. Дерибасівська, 25 у м. Одесі» (далі - Спірні накази).
На обґрунтування позовних вимог зазначено, що оскаржувані рішення та накази є протиправними та такими, що вчинені, прийняті не на підставі, не у межах та не у спосіб, що передбачені чинним законодавством України, порушують законні права та інтереси ТОВ «ОДС Рент Груп». Розміщення тимчасових споруд, за адресою: вул. Дерибасівська, 25 у м. Одесі, відбулося на законних підставах, відповідно до вимог Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про регулювання містобудівної діяльності», «Про благоустрій населених пунктів», Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 № 244 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22.11.2011 за № 1330/20068; у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Порядок № 244) та Правил розміщення тимчасових споруд для впровадження підприємницької діяльності у м. Одесі, затверджених рішенням Одеської міської ради від 09.10.2013 №3961-VI (далі - Правила). Для розміщення вказаних Тимчасових споруд за погодженням з виконавчим комітетом Одеської міської ради видано 09.02.2018 паспорти прив`язки №01-08/121, №01-08/122, №01-08/123, №01-08/124, №01-08/125, №01-08/126, №01- 08/127, №01-08/128, №01-08/129 зі строком дії до 06.02.2021, який продовжений до 06.02.2032. Вказані Тимчасові споруди є власністю позивача, перебувають на його балансі (балансова вартість складає 500 тис. грн) та лише перебували в користуванні ТОВ «Одеський ярмарок» та відповідно передавалися третій особі одночасно з укладенням 01.03.2020 договору оренди твердого покриття площею 1780 кв. м, розташованого на земельній ділянці за адресою: Дерибасівська,25 у м. Одесі, яка також є власністю позивача. Земельна ділянка та будівля, на яких розміщено 9 тимчасових споруд є власністю позивача. Згідно з пунктом 8.3 Правил право на переоформлення паспорту прив`язки має власник, проте ТОВ «Одеський ярмарок» самостійно без відома власника звернулося до Департаменту із заявами про анулювання паспортів прив`язки.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 25 серпня 2021 року позов ТОВ «ОДС Рент Груп» задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Виконкому №147 від 22.04.2021 в частині демонтажу тимчасових пересувних споруд за адресою вул. Дерибасівська, 25 у м. Одесі. Також, суд визнав протиправними та скасував накази №№ 01-08/121, 01-08/122, 01-08/123, 01-08/124, 01-08/125, 01-08/126, 01-08/127, 01-08/128, 01-08/129 від 09.04.2021 Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради про анулювання паспортів прив`язки тимчасових пересувних споруд за адресою вул. Дерибасівська, 25 у м. Одесі.
П`ятий апеляційний адміністративний суд постановою від 15 грудня 2021 року рішення суду першої інстанції залишив без змін.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з рішенням якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив із того, що накази Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради №№01-08/121,01-08/122, 01- 08/123, 01-08/124, 01-08/125, 01-08/126, 01-08/127, 01-08/128, 01-08/129 від 09.04.2021 та у подальшому рішення Виконкому №147 від 22.04.2021 «Про демонтаж тимчасових споруд» прийнято за наслідком розгляду заяви ТОВ «Одеський ярмарок», яке на час її подання вже не було власником вищевказаних споруд, оскільки згідно з договором купівлі-продажу тимчасових пересувних збірно-розбірних модулів (група павільйонів) від 28.02.2021 їх придбано ТОВ «ОДС Рент Груп».
Одночасно, доказів звернення до відповідачів з письмовою заявою ТОВ «ОДС Рент Груп» про анулювання паспортів прив`язки матеріали справи не містять. Наявності інших визначених законодавством підстав для анулювання паспортів прив`язки, відповідачами не доводилось.
Суд дійшов висновку, що накази Департаменту №№ 01-08/121,01-08/122, 01- 08/123, 01-08/124, 01-08/125, 01-08/126, 01-08/127, 01-08/128, 01-08/129 від 09.04.2021 та у подальшому рішення Виконкому прийняті за наслідком розгляду заяви ТОВ «Одеський ярмарок» не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а тому наявні підстави для визнання їх протиправними та скасування.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
18 січня 2022 року Виконком та Департамент звернулися до Верховного Суду із касаційними скаргами, у яких, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просять скасувати судові рішення та ухвалити нове - про відмову у задоволенні позову.
На обґрунтування касаційної скарги Виконком, зокрема зазначив, що відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме положень пункту 2.26 Порядку, пунктів 8.3, 8.4, 9 Правил № 244, щодо наявності у суб`єкта владних повноважень правових підстав для анулювання паспортів прив`язки тимчасових споруд за заявою особи, якій видані такі паспорти прив`язки, за умови, коли така особа відчужила тимчасові споруди іншому суб`єкту, про що уповноваженому органу відомо не було.
Посилається на те, що відповідно до пункту 9.8 Правил за письмовою заявою власника тимчасової споруди паспорт прив`язки анулюється згідно з рішенням, оформленим наказом Департаменту на підставі відповідного висновку Управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради.
ТОВ «Одеський ярмарок» звернулося із заявою щодо анулювання виданих йому паспортів прив`язки тимчасових пересувних споруд. На підставі цих заяв Спірними наказами анульовано відповідні паспорти прив`язки тимчасових пересувних споруд.
Управлінням розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради винесено ТОВ «Одеський ярмарок» приписи, якими зобов`язано демонтувати тимчасові споруди до 19.04.2021. Оскільки приписи виконано не було, Виконком прийняв рішення про демонтаж тимчасових споруд.
На момент звернення позивача до суду позовна заява не містила жодних доказів набуття ТОВ «ОДС Рент Груп», створеним у грудні 2019 року, права власності на тимчасові споруди, паспорти прив`язки на які були видані ТОВ «Одеський ярмарок» ще у лютому 2018 року (правомірність оформлення паспортів прив`язки за ТОВ «Одеський ярмарок» позивачем не спростовується).
Договір купівлі-продажу тимчасових споруд від 28.02.2021 був наданий позивачем до суду з порушенням визначеного для цього процесуального строку, проте судом першої інстанції було безпідставно приєднано його до матеріалів справи, чим порушено вимоги статті 79 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС).
Зазначає, що зміст договору купівлі-продажу викликає сумніви у його достовірності.
Суди проігнорували факт неподання позивачем заяви про переоформлення паспортів прив`язки тимчасових споруд у зв`язку із зміною їх власника у встановленому Правилами порядку.
Переоформлення паспортів прив`язки є єдиним способом повідомлення уповноважених органів про зміну власника тимчасової споруди. Жодної іншої процедури перевірки факту можливого відчуження тимчасової споруди ані Порядком № 244, ані Правилами не передбачено.
ТОВ «ОДС Рент Груп» склало свою заяву про переоформлення паспорту прив`язки лише через півтора місяці, а не протягом п`яти робочих днів.
Департамент у своїй касаційній скарзі посилається, зокрема на те, що Спірні накази та рішення стосуються тимчасових споруд, оформлених за ТОВ «Одеський ярмарок».
Посилається на те, що акти індивідуальної дії породжують права та обов`язки тільки того суб`єкта, якому їх адресовано. Це підтверджує відсутність у ТОВ «ОДС Рент Груп» порушеного оскаржуваними рішеннями права або інтересу.
Зазначає, що на відміну від знесення об`єкта нерухомого майна, демонтаж тимчасової споруди не передбачає руйнування її основних елементів. Фактично демонтаж тимчасової споруди здійснюється шляхом її підняття та перенесення з місця, де тимчасова споруда розміщувалася протиправно, на штрафмайданчик.
В уточнюючій касаційній скарзі Департамент виклав доводи аналогічні, викладеним у касаційній скарзі Виконкому.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Відповідно до протоколів автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18.01.2022 визначено такий склад колегії суддів: головуючий суддя - Тацій Л.В., судді: Стеценко С.Г., Стрелець Т.Г., скаргу передано судді-доповідачу.
У зв`язку із тимчасовою непрацездатністю судді Стеценка С.Г. на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 04.02.2022 № 209/0/78-22 за допомогою автоматизованої системи документообігу суду здійснено заміну судді Стеценка С.Г. та визначено таку колегію суддів: головуючий суддя - Тацій Л.В., судді: Рибачук А.І., Стрелець Т.Г.
Верховний Суд ухвалою від 07.02.2022 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Виконкому, ухвалою від 07.02.2022 відмовив у задоволенні клопотання про зупинення дії судових рішень, ухвалою від 07.02.2022 - залишив без руху касаційну скаргу Департаменту, а ухвалою від 20.04.2022 - відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Департаменту.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Наказом Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради №01-08/121 від 09.04.2021 «Про анулювання паспорту прив`язки тимчасового пересувного (збірно-розбірного) майданчика від 09.02.2018 №01-08/121, за адресою: м. Одеса, вул. Дерибасівська, 25, заявник: ТОВ «Одеський ярмарок», анульовано паспорт прив`язки тимчасового (збірно-розбірного) майданчика (загальною площею твердого покриття 13,80 кв. м) від 09.02.2018 № 01-08/121, за адресою: м. Одеса, вул. Дерибасівська, 25, виданий ТОВ «Одеський ярмарок» (дія паспорта припиняється згідно з розділом 9 Правил, через 10 робочих днів з дня прийняття рішення про анулювання).
Наказом Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради №01-08/122 від 09.04.2021 «Про анулювання паспорту прив`язки тимчасового пересувного (збірно-розбірного) майданчика від 09.02.2018 №01-08/122, заявник: ТОВ «Одеський ярмарок», анульовано паспорт прив`язки тимчасових (збірно-розбірних) майданчиків (загальною площею твердого покриття 98,00 кв. м) від 09.02.2018 № 01-08/122, за адресою: м. Одеса, вул. Дерибасівська, 25, виданий ТОВ «Одеський ярмарок» (дія паспорта припиняється згідно розділу 9 Правил, через 10 робочих днів з дня прийняття рішення про анулювання).
Наказом Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради № 01-08/123 від 09.04.2021 «Про анулювання паспорту прив`язки тимчасового пересувного (збірно-розбірного) майданчика від 09.02.2018 №01-08/123, заявник: ТОВ «Одеський ярмарок», анульовано паспорт прив`язки тимчасових (збірно-розбірних) майданчиків (загальною площею твердого покриття 119,00 кв. м) від 09.02.2018 № 01-08/122, за адресою: м. Одеса, вул. Дерибасівська, 25, виданий ТОВ «Одеський ярмарок» (дія паспорта припиняється згідно розділу 9 Правил, через 10 робочих днів з дня прийняття рішення про анулювання).
Наказом Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради №01-08/124 від 09.04.2021 «Про анулювання паспорту прив`язки тимчасового пересувного (збірно-розбірного) майданчика від 09.02.2018 №01-08/124, заявник: ТОВ «Одеський ярмарок», анульовано паспорт прив`язки тимчасових (збірно-розбірних) майданчиків (загальною площею твердого покриття 119,00 кв. м) від 09.02.2018 № 01-08/124, за адресою: м. Одеса, вул. Дерибасівська, 25, виданий ТОВ «Одеський ярмарок» (дія паспорта припиняється згідно розділу 9 Правил, через 10 робочих днів з дня прийняття рішення про анулювання).
Наказом Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради № 01-08/125 від 09.04.2021 «Про анулювання паспорту прив`язки тимчасового пересувного (збірно-розбірного) майданчика від 09.02.2018 № 01-08/125, заявник: ТОВ «Одеський ярмарок», анульовано паспорт прив`язки тимчасових (збірно-розбірних) майданчиків (загальною площею твердого покриття 40,80 кв. м) від 09.02.2018 № 01-08/125, за адресою: м. Одеса, вул. Дерибасівська, 25, виданий ТОВ «Одеський ярмарок» (дія паспорта припиняється згідно розділу 9 Правил, через 10 робочих днів з дня прийняття рішення про анулювання).
Наказом Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради № 01-08/126 від 09.04.2021 «Про анулювання паспорту прив`язки тимчасового пересувного (збірно-розбірного) майданчика від 09.02.2018 №01-08/126, заявник: ТОВ «Одеський ярмарок», анульовано паспорт прив`язки групи тимчасових (збірно-розбірних) майданчиків (загальною площею твердого покриття 140,00 кв. м) від 09.02.2018 № 01-08/126, за адресою: м. Одеса, вул. Дерибасівська, 25, виданий ТОВ «Одеський ярмарок» (дія паспорта припиняється згідно розділу 9 Правил, через 10 робочих днів з дня прийняття рішення про анулювання).
Наказом Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради № 01-08/127 від 09.04.2021 «Про анулювання паспорту прив`язки тимчасового пересувного (збірно-розбірного) майданчика від 09.02.2018 №01-08/127, заявник: ТОВ «Одеський ярмарок», анульовано паспорт прив`язки групи тимчасових (збірно-розбірних) майданчиків (загальною площею твердого покриття 119,00 кв. м) від 09.02.2018 № 01-08/127, за адресою: м. Одеса, вул. Дерибасівська, 25, виданий ТОВ «Одеський ярмарок» (дія паспорта припиняється згідно розділу 9 Правил, через 10 робочих днів з дня прийняття рішення про анулювання).
Наказом Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради № 01-08/128 від 09.04.2021 «Про анулювання паспорту прив`язки тимчасового пересувного (збірно-розбірного) майданчика від 09.02.2018 №01-08/128, заявник: ТОВ «Одеський ярмарок», анульовано паспорт прив`язки групи тимчасових (збірно-розбірних) майданчиків (загальною площею твердого покриття 84,00 кв. м) від 09.02.2018 №01-08/128, за адресою: м. Одеса, вул. Дерибасівська, 25, виданий ТОВ «Одеський ярмарок» (дія паспорта припиняється згідно розділу 9 Правил, через 10 робочих днів з дня прийняття рішення про анулювання).
Наказом Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради № 01-08/129 від 09.04.2021 «Про анулювання паспорту прив`язки тимчасового пересувного (збірно-розбірного) майданчика від 09.02.2018 №01-08/129, заявник: ТОВ «Одеський ярмарок», анульовано паспорт прив`язки групи тимчасових (збірно-розбірних) майданчиків (загальною площею твердого покриття 84,00 кв. м) від 09.02.2018 № 01-08/129, за адресою: м. Одеса, вул. Дерибасівська, 25, виданий ТОВ «Одеський ярмарок» (дія паспорта припиняється згідно розділу 9 Правил, через 10 робочих днів з дня прийняття рішення про анулювання).
Рішенням Виконкому № 147 від 22.04.2021 «Про демонтаж тимчасових споруд» відповідно до підпункту 2 пункту «б» статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», пункту 16 Правил розміщення тимчасових споруд для впровадження підприємницької діяльності у м. Одесі, затверджених рішенням Одеської міської ради від 09.10.2013 № 3961-VI, на підставі приписів Управління розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради, доручено Управлінню розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради вжити заходів з демонтажу тимчасових споруд згідно з переліком, серед яких пересувні тимчасові споруди ТОВ «Одеський ярмарок», розташовані за адресою: м. Одеса, вул. Дерибасівська, 25.
Винесення вказаних наказів та рішення Виконкому і стало підставою для звернення з даним позовом до суду.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Відповідно до частин першої - третьої статті 341 КАС суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 4-7 частини третьої статті 353, абзацом другим частини першої статті 354 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.
Пунктом 4 частини четвертої статті 328 КАС передбачено, що підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у частині першій цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно в таких випадках, зокрема, якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційних скарг, а також, виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає таке.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Відповідно до статті 3 вказаного Закону відносини у сфері містобудівної діяльності регулюються Конституцією України, Цивільним, Господарським і Земельним кодексами України, цим Законом, законами України "Про Генеральну схему планування території України", "Про основи містобудування", "Про архітектурну діяльність", "Про комплексну реконструкцію кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду", "Про землеустрій", іншими нормативно-правовими актами.
Згідно зі статтею 4 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" об`єктами містобудування на державному та регіональному рівнях є планувальна організація території, система розселення, система взаємопов`язаного комплексного розміщення основних об`єктів промисловості, транспорту, інженерної та соціальної інфраструктури, функціональне зонування території України, її частин (груп областей), території Автономної Республіки Крим, областей, адміністративних районів.
Об`єктами містобудування на місцевому рівні є планувальна організація території населеного пункту, його частини (групи земельних ділянок) зі спільною планувальною структурою, об`ємно-просторовим рішенням, інженерно-транспортною інфраструктурою, комплексом об`єктів будівництва, що визначаються відповідно до:
- у населених пунктах - меж населених пунктів, їх функціональних зон (сельбищної, промислової тощо), житлових районів, мікрорайонів (кварталів), приміських зон відповідно до містобудівної документації на місцевому рівні;
- за межами населених пунктів - меж приміських зон, а також функціональних зон відповідно до містобудівної документації на регіональному рівні.
Об`єктами будівництва є будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси та частини, лінійні об`єкти інженерно-транспортної інфраструктури.
Суб`єктами містобудування є органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи.
Управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, органами державного архітектурно-будівельного контролю, іншими уповноваженими органами містобудування та архітектури, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування (частина перша статті 6 вказаного Закону).
Положеннями статті 28 (Тимчасові споруди для провадження підприємницької діяльності) Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.
Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.
Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 № 244 затверджено "Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності", пункти 1.1- 1.4 якого передбачено, що цей Порядок визначає механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.
Цей Порядок не поширюється на розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на землях із особливим режимом використання.
Тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС) - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
Стаціонарна ТС - споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру площу до 30 кв. м.
Судами встановлено, що з аналізу Спірних наказів Департаменту від 09.04.2021 про анулювання паспортів прив`язки тимчасового пересувного (збірно-розбірного) майданчика за адресою: м. Одеса, вул. Дерибасівська, 25, вбачається, що відповідні паспорти прив`язки було анульовано за заявою ТОВ «Одеський ярмарок» та, зокрема, на підставі пункту 2.27 вищевказаного Порядку № 244.
Разом із тим, як слушно зазначив суд апеляційної інстанції, відповідно до пункту 2.27 Порядку № 244 у разі проведення балансоутримувачем планових ремонтних робіт або аварійних ремонтних робіт на інженерних мережах власнику ТС надається тимчасове місце для розміщення ТС з перенесенням ТС (у тому числі з перенесенням на попереднє місце) за рахунок балансоутримувача цих мереж у місячний строк (при аварійних роботах - тижневий строк) з дати прийняття рішення (розпорядження, наказу) виконавчим органом відповідної ради або районної державної адміністрації про призупинення дії паспорта прив`язки ТС. На період до надання замовнику тимчасового місця розташування ТС така ТС розташовується в межах місця проведення ремонтних робіт.
З наведеного вбачається, що пункт 2.27 Порядку № 244 регламентує питання та порядок дій в разі проведення балансоутримувачем планових ремонтних робіт або аварійних ремонтних робіт на інженерних мережах (що безпосередньо впливає на можливість використання ТС) та не регулює питання і не визначає підстав для анулювання паспорту прив`язки, що свідчить про безпідставність посилання відповідачем, який є суб`єктом владних повноважень та повинен діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, на вказаний пункт Порядку.
Поряд із цим, питання анулювання паспорту прив`язки і визначення підстав для такого анулювання передбачено пунктом 2.26 Порядку № 244, згідно з яким дія паспорта прив`язки ТС анулюється за таких умов:
- недотримання вимог паспорта прив`язки ТС при її встановленні;
- невстановлення ТС протягом 6 місяців з дати отримання паспорта прив`язки ТС;
- надання недостовірних відомостей у документах, зазначених у пункті 2.6 цього Порядку, під час підготовки паспорта прив`язки ТС.
Разом із тим, як правильно зазначили суди попередніх інстанцій, з аналізу матеріалів справи та Спірних наказів Департаменту від 09.04.2021 про анулювання паспортів прив`язки тимчасового пересувного (збірно-розбірного) майданчика не вбачається наявності передбачених пунктом 2.26 Порядку № 244 підстав для анулювання цих паспортів прив`язки, натомість таке анулювання відбулось (виключно і лише) на підставі заяви ТОВ «Одеський ярмарок», що в контексті Порядку є безпідставним та не може вважатись законним.
Крім того, відповідно до статті 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого; комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами,
Місцеві органи виконавчої влади, підприємства, установи та організації, а також громадяни несуть встановлену законом відповідальність перед органами місцевого самоврядування за заподіяну місцевому самоврядуванню шкоду їх діями або бездіяльністю, а також у результаті невиконання рішень органів та посадових осіб місцевого самоврядування, прийнятих у межах наданих їм повноважень.
Відповідно до підпункту 2 пункту «б» статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, делеговані повноваження: здійснення відповідно до законодавства контролю за належною експлуатацією та організацією обслуговування населення підприємствами житлово-комунального господарства, торгівлі та громадського харчування, побутового обслуговування, транспорту, зв`язку, за технічним станом, використанням та утриманням інших об`єктів нерухомого майна усіх форм власності, за належними, безпечними і здоровими умовами праці на цих підприємствах і об`єктах; прийняття рішень про скасування даного ними дозволу на експлуатацію об`єктів у разі порушення нормативно-правових актів з охорони праці, екологічних, санітарних правил, інших вимог законодавства.
Так, Правила розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності у місті Одесі затверджені рішенням Одеської міської ради від 09.10.2013 № 3961-VI.
Згідно з пунктом 9 цих Правил строк дії паспорта продовжується на підставі заяви, яка подається Уповноваженому органу власником (користувачем) ТС у довільній формі не пізніше ніж за один календарний місяць до закінчення строку дії паспорту. До такої заяви додається оригінал паспорту. Заява про продовження строку дії паспорту, подана з порушенням строку, встановленого цим пунктом, розгляду не підлягає. В такому випадку власник (користувач) ТС отримує паспорт у загальному порядку, встановленому цими Правилами.
Паспорт анулюється згідно з рішенням, оформленим наказом Управління, на підставі відповідного висновку Уповноваженого органу до закінчення строку його дії у наступних випадках:
- за письмовою заявою власника ТС;
- у разі припинення юридичної особи;
- у разі припинення підприємницької діяльності фізичною особою-підприємцем;
- у випадку встановлення факту надання в заяві та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації;
- за необхідності, у випадку невикористання місця розташування ТС безперервно протягом шести місяців, окрім літніх майданчиків;
- у випадку розірвання договору на право тимчасового користування місцями для розташування ТС;
- у випадку виявлення невідповідності товарної спеціалізації ТС, що зазначалась у заяві про намір встановлення ТС.
Як вже було зазначено, суди першої та апеляційної інстанцій встановили, що з матеріалів справи та спірних наказів Департаменту від 09.04.2021 про анулювання паспортів прив`язки вбачається, що анулювання спірних паспортів прив`язки відбулось (виключно і лише) на підставі заяви ТОВ «Одеський ярмарок», що, з урахуванням доводів відповідачів, свідчить про сприйняття заяви ТОВ «Одеський ярмарок», як заяви власника ТС, що, на думку судів попередніх інстанцій, є помилковим з огляду на відсутність належних та достатніх доказів, що свідчать про наявність станом на час прийняття спірних наказів та рішення права власності на вказані ТС у ТОВ «Одеський ярмарок».
Як встановлено судами, об`єкти нерухомості (земельна ділянка та будівля), на яких розміщено 9 тимчасових споруд, згідно з витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно: реєстраційний номер 2021917851101 на будівлю площею 2973,12 кв. м за адресою вул. Дерибасівська, 25 у м. Одесі, та на земельну ділянку з кадастровим номером 5110137500:19:001:0011 площею 0,1783 га за цією адресою, є власністю ТОВ «ОДС Рент Груп», що підтверджується копіями витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 24.12.2019, від 03.02.2020.
Після набуття права власності ТОВ «ОДС Рент Груп» на земельну ділянку та будівлю за вищевказаною адресою було укладено договір оренди твердого покриття від 01.03.2020 між ТОВ «ОДС Рент Груп» та ТОВ «Одеський ярмарок».
Водночас, матеріали справи містять засвідчені належним чином копії: договорів купівлі-продажу від 28.02.2021, акта приймання передачі від 01.03.2021, видаткової накладної №19 від 01.03.2021.
Так, за умовами вказаного договору купівлі-продажу тимчасових пересувних збірно-розбірних модулів (група павільйонів) від 28.02.2021, укладеного між ТОВ «Одеський ярмарок» (продавець) та ТОВ «ОДС Рент Груп» (покупець), продавець продав, а покупець прийняв у власність 9 тимчасових пересувних збірно-розбірних модулів (група павільйонів) загальною площею 817,6 кв. м, що знаходяться за адресою розташування нерухомих об`єктів покупця: м. Одеса, вул. Дерибасівська, 25/пров. Красний, 4, згідно схеми їх розташування та паспортів прив`язки від 09.02.2018, які є невід`ємною частиною цього договору.
З огляду на викладене, колегія суддів Верховного Суду погоджується із висновками судів першої та апеляційної інстанцій про те, що станом на час звернення ТОВ «Одеський ярмарок» із заявами про анулювання паспортів прив`язки, вказана особа вже не була власником вищезазначених ТС, що свідчить про відсутність правових підстав для прийняття спірних наказів про анулювання паспортів прив`язки та похідного від них рішення про демонтаж тимчасових споруд.
Також, суд апеляційної інстанції встановив, що ні в суді першої інстанції, ні під час апеляційного провадження ТОВ «Одеський ярмарок» не було надано доказів перебування у нього станом на час прийняття спірних наказів та рішення вказаних ТС на праві власності, рівно як і не було надано заперечень щодо укладання вищевказаного договору купівлі-продажу тимчасових пересувних збірно-розбірних модулів (група павільйонів) від 28.02.2021.
Погоджується колегія суддів Верховного Суду і з тим, що суд апеляційної інстанції не прийняв до уваги посилання відповідачів на недопущення ними порушень при прийнятті спірних наказів та рішення з огляду на відсутність у них на час прийняття вказаних наказів та рішення інформації про перехід права власності на ТС до ТОВ «ОДС Рент Груп», оскільки вказана обставина (відсутність інформації) не змінює встановленого судом факту звернення з заявою про анулювання паспортів прив`язки не власника ТС, тобто не уповноваженої на таке звернення особи, що суперечить положенням пункту 9 Правил, у зв`язку з чим спірні накази про анулювання паспортів прив`язки та прийняте на їх підставі спірне рішення Виконкому не можуть вважатися такими, що прийняті на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, та з урахуванням права особи (в даному випадку ТОВ «ОДС Рент Груп») на участь у процесі прийняття рішення, а, отже не можуть вважатися законними та підлягають скасуванню.
Обґрунтовано зазначив суд апеляційної інстанції і про те, що не можуть бути прийнятими до уваги і посилання відповідачів на неподання позивачем, як новим власником ТС, заяви про переоформлення паспортів прив`язки, оскільки предметом цього спору є рішення відповідачів, які прийняті не у зв`язку з неподанням чи несвоєчасним поданням ТОВ «ОДС Рент Груп» вказаної заяви (докази таких звернень ТОВ «ОДС Рент Груп» наявні в матеріалах справи), а з інших підстав.
Отже, суди першої та апеляційної інстанцій ретельно дослідили всі докази у справі, надали належну оцінку їм та всім аргументам учасників справи, та зробили правильний висновок про те, що враховуючи все вищезазначене у сукупності, позовні вимоги ТОВ «ОДС Рент Груп» про визнання протиправними та скасування наказів №№01-08/121, 01-08/122, 01-08/123, 01-08/124, 01-08/125, 01-08/126, 01-08/127, 01-08/128, 01-08/129 від 09.04.2021 та рішення №147 від 22.04.2021 Виконкому «Про демонтаж тимчасових споруд», яке є похідним від вказаних наказів та прийнято на їх виконання, є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Що стосується доводів Департаменту про те, що права позивача Спірними наказами та рішенням не порушено слід зазначити таке.
Набувши право власності на тимчасові споруди, ТОВ «ОДС Рент Груп» набуло і право переоформлення паспорту прив`язки на ці споруди, проте анулювання паспортів прив`язки за заявою ТОВ «Одеський ярмарок», яке вже не було власником цих тимчасових споруд, фактично позбавляє позивача, як нового власника, права переоформити паспорти прив`язки, тобто скористатися більш спрощеною процедурою, ніж оформлення паспорту прив`язки. Отже, права ТОВ «ОДС Рент Груп» порушені.
Інші доводи касаційної скарги були предметом перевірки судів попередніх інстанцій та свого підтвердження не знайшли, а також не спростовують правильності висновків судів. Жодних нових аргументів, які б доводили неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права, у касаційних скаргах не зазначено.
Доводи касаційної скарги про допущені, на думку скаржника, судом першої інстанції порушення норм процесуального права не є такими що призвели до ухвалення незаконного рішення.
Частиною першою статті 350 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на викладене, висновки судів першої та апеляційної інстанцій є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваних судових рішень відсутні.
Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 КАС України,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційні скарги виконавчого комітету Одеської міської ради та Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 серпня 2021 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 15 грудня 2021 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуючий Л.В. Тацій
Судді : А.І. Рибачук
Т.Г. Стрелець
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2022 |
Оприлюднено | 14.12.2022 |
Номер документу | 107845143 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Тацій Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні