Рішення
від 13.12.2022 по справі 140/6316/22
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 грудня 2022 року ЛуцькСправа № 140/6316/22

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Андрусенко О. О.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі ФОП ОСОБА_1 , позивач) звернувся в суд з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач-2) про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 31.08.2022 № 7277146/2483821696 про відмову в реєстрації податкової накладної від 09.08.2022 №25 в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 09.08.2022 №25 датою її первинного подання на реєстрацію.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що для здійснення господарської діяльності позивачем 18.05.2021 укладено договір перевезення вантажу № 511 з ПП «Трек-Захід». На підставі вказаного договору позивач отримав заявку №3В-2208011 від 08.08.2022 на перевезення вантажу за маршрутом Луцьк - Жидачів (Львівська область) - Тишківці (Івано-Франківська область). 09.08.2022 позивач виконав вказане перевезення вантажу, про що свідчить товарно-транспортна накладна від 09.08.2022 №Р90811 та акт здачі-приймання робіт (наданих послуг) на загальну суму 17000,00 грн., в тому числі ПДВ 2833,33 грн.

Відповідно до приписів п. 201.10 ст. 201 ПК України позивачем було складено та подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) податкову накладну (далі ПН) від 09.08.2022 № 25 та згідно з квитанцією від 25.08.2022 реєстрація вказаної ПН була зупинена.

26.08.2022 позивач подав до Комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Комісія ГУ ДПС у Волинській області) повідомлення №6 про подання пояснень та копій документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію вказаної ПН.

Проте, рішенням Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 31.08.2022 №7277146/2483821696 у реєстрації ПН від 09.08.2022 № 25 було відмовлено.

Позивач оскаржив вказане рішення в адміністративному порядку, подавши скаргу до ДПС України, однак відповідач-2 залишив скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін.

Позивач не погоджується із рішенням Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 31.08.2022 №7277146/2483821696, оскільки вважає, що таке прийнято необгрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, недобросовісно, всупереч вимогам чинного законодавства. При цьому, зазначає, що надіслана квитанція про зупинення спірної ПН містить вимоги щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх-для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН. Також в оскаржуваному рішенні не зазначено, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких саме конкретно документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію ПН. При цьому, позивачем надсилалися первинні документи, що підтверджували реальність здійснення господарської операції та правомірність складання ПН.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 13.10.2022 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

У відзиві на позовну заяву представник відповідачів позовних вимог не визнав. В обґрунтування такої позиції вказав, що позивачем подано повідомлення № 6 від 19.08.2022 про подання пояснень та копій документів у кількості 7 щодо податкової накладної №25, реєстрацію якої зупинено. Оскаржуваним рішенням від 31.08.2022 №7277146/2483821696 у реєстрації ПН відмовлено, оскільки товаро-супроводжуючі документи оформлені неналежним чином (на ТТН відсутні підписи). Так, аналізуючи зміст товарно-транспортної накладної від 09.08.2022 №Р90811 встановлено, що автомобільним перевізником по вказаній операції з транспортування вантажу є ПП «Трек-Захід», замовник перевезення «Модерн Пак», а вантажоодержувач ФГ «Еко Беррі», тобто вказаною накладною не підтверджується здійснення будь-яких операцій із перевезення вантажів ФОП ОСОБА_1 . Також аналізуючи вказану вище товарно-транспортну накладну встановлено відсутність необхідних підписів та неналежне оформлення такої, тобто невідповідність вимогам, викладеним у Правилах перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 №363. Крім того, зазначає, що повноваження ДПС України щодо реєстрації ПН в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу. З урахуванням наведеного просив у задоволенні позову відмовити повністю.

У відповіді на відзив позивач підтримав правову позицію, викладену у позовній заяві, та просив позовні вимоги задовольнити. Додатково зазначив, що до скарги на рішення від 31.08.2022 №7277146/2483821696 ДПС України було надіслано документи, що підтверджують реальність здійснення господарської операції, в тому числі товарно-транспортну накладну від 09.08.2022 №Р90811 з проставленими необхідними підписами. На розгляд комісії ГУ ДПС у Волинській області позивачем подано документи щодо постачання транспортних послуг, в даному випадку договір перевезення вантажів автомобільним транспортом від 18.05.2022 № 511, де замовником виступає експедитор ПП «Трек-Захід», а перевізником - позивач. Відповідно до Закону України «Про транспортно-експедиторську діяльність» експедитор для виконання його зобов`язань за договором транспортного експедирування може залучати іншу особу, у відносинах з нею експедитор може виступати від свого імені або від імені клієнта, а перевезення вантажів супроводжуються товаро-транспортними документами. Відтак у товарно-транспортній накладній від 09.08.2022 №Р90811 вказано перевізником експедитора ПП «Трек-Захід», яким для перевезення вантажу залучено іншу особу - позивача, відповідно в товарно-транспортній накладній вказано транспортний засіб, який належить позивачу, керування яким також здійснював водій, який перебуває у трудових відносинах з позивачем. Крім того, зауважує, що позивачем надано послуги перевезення вантажу за аналогічним маршрутом, тими самими транспортними засобами на замовлення ПП «Трек-Захід» 19.07.2022, 28.07.2022, 09.08.2022, 31.08.2022, 22.09.2022, 26.09.2022, 03.10.2022 та складені позивачем податкові накладні були зареєстровані.

Також учасники справи не зверталися із клопотаннями про розгляд справи в судовому засіданні, оформленими відповідно до вимог статті 167 КАС України. Суд звертає увагу, що за змістом статті 162 КАС України у відзиві на позовну заяву відповідач викладає виключно заперечення проти позову, відзив не може містити будь-яких заяв чи клопотань, оскільки заяви та клопотання учасники справи подають окремо у письмовій формі із зазначенням підстав та з дотриманням інших вимог статті 167 КАС України.Тому заявлене у відзиві на позовну заяву клопотання про розгляд справи за участю сторін не підлягало вирішенню судом по суті.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, суд встановив наступне.

Матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 зареєстрований як фізична особа-підприємець 10.08.2004, основним видом економічної діяльності якої є: 49.41 вантажний автомобільний транспорт; позич зареєстрований з 16.03.2012 платником податку на додану вартість, що підтверджується копіями свідоцтва про державну реєстрацію фізичної особи-підприємця серії В00 №364303, свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість серії НБ №422173.

18.05.2021 між ПП «Трек-Захід» (експедитор) та ФОП ОСОБА_1 (перевізник) укладено договір № 511 перевезення вантажу, відповідно до умов якого перевізник зобов`язався приймати до перевезення і доставляти довірений йому відправником вантаж до пункту призначення та видати особі, яка має право отримання вантажу (одержувачеві), а експедитор зобов`язався оплатити надані послуги по перевезенню вантажу. Відповідно до пунктів 1.2, 1.3 вказаного Договору сторонами погоджено, що найменування, вид, кількість (об`єм, маса), характер і умови перевезення вантажу, строки перевезення, відправника і отримувача, спосіб і місце завантаження і розвантаження, особливі умови перевезення, зазначаються експедитором у письмовій заявці, яка є невід`ємною частиною договору; вартість послуг по кожному перевезенню вантажу визначаються за погодженням сторін і зазначається в заявці.

На підставі заявки №3В-2208011 від 08.08.2022 сторонами було погоджено перевезення вантажу (картон) за маршрутом Луцьк - Жидачів - Тишківці (Івано-Франківська область); оплату за надані послуги в розмірі 17000,00 грн., в тому числі ПДВ 2833,33 грн.; дату і час завантаження 09.08.2022; адресу завантаження та пункт розвантаження; вантажоодержувача (згідно ттн); вимоги до автомобіля та ПІП водія.

09.08.2022 позивач виконав вказане перевезення вантажу, про що свідчить товарно-транспортна накладна від 09.08.2022 №Р90811 та акт здачі-прийняття робіт (наданих послуг) від 09.08.2022 на загальну суму 17000,00 грн., в тому числі ПДВ 2833,33 грн.

За наслідками вищенаведеної господарської операції ФОП ОСОБА_1 складено та подано до реєстрації в ЄРПН ПН від 09.08.2022 № 25 на суму 17000,00 грн., в тому числі ПДВ 2833,33 грн.

Згідно із квитанцією від 25.08.2022 реєстрація ПН від 09.08.2022 № 25 була зупинена з таких підстав: кодиУКТЗЕД/ДКППтовару/послуг 49.41 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій; запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

26.08.2022 позивач подав повідомлення від 19.08.2022 №6 про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, а саме по ПН від 09.08.2022 № 25, кількість додатків 7, у графі «пояснення» зазначено: «за заявкою ПП «Трек-Захід» були надані послуги з перевезення вантажів вантажним автомобілем НОМЕР_1 , причіп НОМЕР_2 за маршрутом Луцьк - Жидачів (Львівська обл.) - Тишківці (Івано-Франківська область). Для підтвердження операції надані наступні підтверджуючі документи: договір; акт виконаних робіт; товаро-транспортна накладна». При цьому, як підтверджено матеріалами справи, позивачем до вказаного повідомлення було додано письмові пояснення від 26.08.2022 №6, а також копії таких документів: договору перевезення вантажу від 18.05.2021 № 511; акту здачі-приймання робіт (наданих послуг) від 09.08.2022; товарно-транспортної накладної від 09.08.2022 №Р90811; банківської виписки за 23.08.2022.

31.08.2022 Комісією ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення №7277146/2483821696 про відмову в реєстрації ПН від 09.08.2022 № 25 у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.У графі «додаткова інформація» зазначено: «товаро-супроводжуючі документи оформлені неналежним чином (на ТТН відсутні підписи).

02.09.2022 позивач подав скаргу на рішення комісії регіонального рівня, до якої долучив документів, що додаються до скарги 10, при цьому у графі «інформація про причини незгоди платника податку на додану вартість з рішенням комісії регіонального рівня» скарги зазначено: «причиною прийняття негативно рішення є неналежне оформлення ТТН. Недоліки усунено».

Однак рішенням Комісії ДПС України від 19.09.2022 №44964/2483821696/2 скаргу залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - без змін, з підстав ненадання платником податку: копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси.

При вирішенні даного спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.

За правилами абзаців першого, п`ятого пункту201.10 статті 201 Податкового кодексу України(далі -ПК України; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

За приписами абзаців десятого, дванадцятого пункту201.10. статті 201 ПК Україниякщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цьогоКодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Відповідно до пункту201.16 статті 201 ПК Україниреєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно із пунктом 1 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165(далі - Порядок № 1165; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Пунктом 7 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

За приписами пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до пункту 25 Порядку №1165 комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Додатком 3 до Порядку № 1165 визначені критерії ризиковості здійснення операцій, у пункті 1 яких вказано:відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

У квитанції від 25.08.2022 про зупинення реєстрації ПН від 09.08.2022 № 25 позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

Сформована у такий спосіб комісією регіонального рівня пропозиція щодо надання документів є загальною та формальною, вона за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.

У постанові Верховного Суду від 22.07.2019 у справі №815/2985/18 сформовано висновок, згідно з яким у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу відповідно створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

У розглядуваному випадку контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання для реєстрації в ЄРПН ПН.

Згідно із пунктом 1 Порядку прийняття рішень про реєстрацію /відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (далі - Порядок №520), цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту201.16 статті 201 Податкового кодексу України(далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно із пунктом 1 Порядку прийняття рішень про реєстрацію /відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (далі - Порядок №520), цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту201.16 статті 201 Податкового кодексу України(далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктами 2 - 4 Порядку №520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

За приписами пунктів 5, 6 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Відповідно до пунктів 9, 10 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Пунктом 11 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд враховує наступне.

Згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Пунктом 198.2. статті 198 ПК України передбачено, що датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.

Таким чином, оскільки для виникнення податкового зобов`язання з ПДВ достатньо настання однієї з подій, то обов`язок продавця виписати і зареєструвати в ЄРПН податкову накладну на відповідну суму ПДВ, кореспондує з правом контролюючого органу вимагати у платника ПДВ ту документацію, яка підтверджує настання саме такої події, а не обох подій одночасно. Якщо мова йде про зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку в якості оплати товарів/послуг, що підлягають постачанню, то документами, достатніми для підтвердження такої операції будуть розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, а також відповідні договори, що підтверджують наявність правових підстав для зарахування відповідної суми коштів. Якщо мова йде про отримання платником податку товарів/послуг, то документами, достатніми для підтвердження такої операції будуть документи на підтвердження факту надання таких послуг. Відповідно, саме такі документи можуть вважатися необхідною передумовою для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

Доказами, які підтверджують факт надання позивачем послуг ПП «Трек-Захід» з перевезення вантажу згідно умов договору від 18.05.2021 № 511 на підставі заявки №3В-2208011 від 08.08.2022 є акт здачі-прийняття робіт (наданих послуг) від 09.08.2022; товарно-транспортна накладна від 09.08.2022 №Р90811.

Факт перерахування ПП «Трек-Захід» позивачу коштів у сумі 17000,00 грн. за надані послуги підтверджується банківською випискою за 23.08.2022.

Названі документи вказують на виконання обов`язку перевізника ФОП ОСОБА_1 здійснити перевезення вантажу до пункту призначення з одного боку та обов`язок експедитора ПП «Трек-Захід» вчасно і у повному обсязі провести оплату за надані послуги та у суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарську операцію.

Щодо такої підстави прийняття оскаржуваного рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 31.08.2022 №7277146/2483821696 як «товаро-супроводжуючі документи оформлені неналежним чином (на ТТН відсутні підписи)», то суд зазначає наступне.

Наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 №363затверджені Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні (далі Привила №363), пунктом 1 яких визначено, що товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов`язкові реквізити, передбачені цими Правилами.

Відповідно до пункту 11.1 Правил №363 основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено вдодатку 7до цих Правил. Товарно-транспортну накладну суб`єкт господарювання може оформлювати без дотримання форми, наведеної вдодатку 7до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім`я, по батькові) Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.

Таким чином, товарно-транспортна накладна підтверджує факт надання послуг з перевезення товарів (якщо таке перевезення здійснюється на договірних умовах) та є одним із доказів реальності здійснення господарської операції з перевезення вантажу.

При цьому, суд звертає увагу на те, що у товарно-транспортній накладній від 09.08.2022 №Р90811 зафіксовано дані, необхідні для підтвердження проведеної господарської операціїз перевезення вантажу, така товарно-транспортна накладна була надана Комісії ГУ ДПС у Волинській області разом з повідомленням про надання пояснень та копій документів в сукупності з іншими первинними документами та, на думку суду, окремі недоліки в оформленні товарно-транспортної накладної не можуть бути самостійною підставою для відмови у реєстрації спірної ПН, позаяк господарська операція з перевезення вантажу підтверджена іншими первинними документами.

При вирішенні даного спору суд також враховує, що 02.09.2022 позивачем було подано скаргу на рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 31.08.2022 №7277146/2483821696, до якої було долучено товарно-транспортну накладну від 09.08.2022 №Р90811 з підписами відповідальної особи вантажовідправника та водія, письмові пояснення від 02.09.2022 №8, в яких зазначено про усунення недоліку, який став підставою для відмови у реєстрації спірної ПН, а також інші документи, які подавались на розгляд Комісії ГУ ДПС у Волинській області та підтверджують факт здійснення господарської операції, за наслідками якої складно таку ПН (а.с. 11, 24-36).

Однак це не вплинуло на прийняття позитивного рішення, оскільки рішенням Комісії ДПС України від 19.09.2022 №44964/2483821696/2 скаргу залишено без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін, з підстав - ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси.

Вказані обставини свідчать про непослідовність, неузгодженість дій відповідачів та відсутність легітимної мети під час прийняття ними рішень.

Суд відхиляє викладені у відзиві на позовну заяву доводи представника відповідачів про те, що товарно-транспортною накладною від 09.08.2022 №Р90811 не підтверджується здійснення будь-яких операцій із перевезення вантажів ФОП ОСОБА_1 , оскільки такі підстави не зазначені в оскаржуваному рішенні Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 31.08.2022 №7277146/2483821696. Крім того, як зазначалось вище, пунктом 11.1 Правил №363 чітко передбачено, яка саме інформація повинна бути зазначена в товарно-транспортній накладній, зокрема, найменування (прізвище, ім`я, по батькові) перевізника та/або експедитора. Відповідно до статей 1, 4, 9 Закону України «Про транспортно-експедиторську діяльність» експедитор (транспортний експедитор) - суб`єкт господарювання, який за дорученням клієнта та за його рахунок виконує або організовує виконання транспортно-експедиторських послуг, визначених договором транспортного експедирування; перевізник - юридична або фізична особа, яка взяла на себе зобов`язання і відповідальність за договором перевезення вантажу за доставку до місця призначення довіреного їй вантажу, перевезення вантажів та їх видачу (передачу) вантажоодержувачу або іншій особі, зазначеній у документі, що регулює відносини між експедитором та перевізником; експедитори для виконання доручень клієнтів можуть укладати договори з перевізниками; у разі залучення експедитором до виконання його зобов`язань за договором транспортного експедирування іншої особи у відносинах з нею експедитор може виступати від свого імені або від імені клієнта; перевезення вантажів супроводжується товарно-транспортними документами. З огляду на наведене, суд погоджується з доводами позивача про те, що зазначення у товарно-транспортній накладній від 09.08.2022 №Р90811 саме експедитора ПП «Трек-Захід», а не перевізника не є порушенням норм вищезазначених нормативно-правових актів. Крім того, з долучених до відповіді на відзив податкових накладних від 19.07.2022 №20, від 28.07.2022 №22, від 31.08.2022 №27, від 22.09.2022 №33, від 26.09.2022 №34, від 03.10.2022 №37 слідує, що позивачем неодноразово було надано ПП «Трек-Захід» послуги перевезення вантажу за аналогічним маршрутом, тими самими транспортними засобами та вказані податкові накладні були зареєстровані.

Суд наголошує, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення, визначенихПК України, а не шляхом блокування реєстрації ПН. Під час реєстрації ПН фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18, від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18.

Підсумовуючи вищенаведене та зважаючи на наявність у позивача передбачених законодавством документів, які підтверджують реальність здійснення господарської операції з ПП «Трек-Захід» з перевезення вантажу, за наслідками якої складено спірну ПН від 09.08.2022 № 25, а також враховуючи, що достатність їх для прийняття рішення про реєстрацію такої ПН не спростована відповідачами, тому виходячи з наданих суду статтею 245 КАС України повноважень, позовні вимоги про визнання протиправним та скасування рішення від 31.08.2022 №7277146/2483821696 підлягають до задоволення.

Крім того, підлягають до задоволення позовні вимоги про зобов`язання вчинити дії, з огляду на таке.

Згідно пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Відповідно до частини третьої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН ПН від 09.08.2022 № 25 датою її подання на реєстрацію.

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи те, що суд задовольняє позов повністю, то на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Волинській області, Комісія якого прийняла оскаржуване рішення, що стало підставою звернення до суду з цим позовом, необхідно стягнути судовий збір у розмірі 2481,00 грн., сплачений згідно платіжних доручень від 26.09.2022 №48 та від 10.10.2022 №57.

Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 31 серпня 2022 року №7277146/2483821696.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 податкову накладну від 09 серпня 2022 року №25 датою подання її на реєстрацію.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, 4, ідентифікаційний код ВП 44106679) на користь фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_3 ) судовий збір у розмірі 2481,00 грн. (дві тисячі чотириста вісімдесят одна грн. 00 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя О. О. Андрусенко

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.12.2022
Оприлюднено19.12.2022
Номер документу107866976
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —140/6316/22

Ухвала від 08.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 28.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 27.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 27.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 17.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Рішення від 13.12.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 13.10.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 03.10.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні