Рішення
від 14.12.2022 по справі 140/6326/22
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 грудня 2022 року ЛуцькСправа № 140/6326/22

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Андрусенко О. О.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Камінь-Каширської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернулася в суд з позовом до Камінь-Каширської міської ради (далі відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення, визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, у зв`язку із прийняттям Закону України від 24.03.2022 № 2145-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» (далі Закон № 2145-IX) позивач 28.03.2022 відповідно до статей 123, 124 Земельного кодексу України (далі ЗК України) направила на адресу відповідача клопотання щодо передачі в оренду терміном на один рік, земельної ділянки, площею 38,5391 га, кадастровий номер 0721484800:03:000:0388, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (цільове призначення земельної ділянки відповідно до КВЦПЗ), яка розташована на території Волинської області Камінь-Каширського району в адміністративно-територіальних межах Клітицької сільської ради, за рахунок земель комунальної власності, які знаходяться у розпорядженні Камінь-Каширської об`єднаної територіальної громади Волинської області, та не заперечувала щодо встановлення розміру орендної плати в межах 8 % нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Рішенням Камінь-Каширської міської ради від 21.04.2022 № 8/20-14 відмовлено позивачу у передачі в оренду терміном на один рік, земельної ділянки площею 38,5391 га, кадастровий номер 0721484800:03:000:0388, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, при цьому, відмова жодним чином не мотивована.

В подальшому, позивач 27.04.2022 подала вдруге клопотання про передачу в оренду земельної ділянки, на що отримала листа від 19.05.2022 № 1512/03-10/2-22, в якому зазначено, що на заяву позивача був підготовлений проект рішення та розглянуто на засіданні постійної комісії міської ради з земельних питань, природокористування, екологічної безпеки, містобудування та архітектури і винесено на розгляд 21 позачергової сесії міської ради 13.05.2022; при голосуванні рішення не набрало необхідної кількості голосів депутатів, а отже рішення не було прийнято. 20.05.2022 позивач втретє подала клопотання про передачу в оренду земельної ділянки, на що отримала листа від 22.06.2022 № 1884/03-10/2-22, мотивування якого зводиться до того, що розгляд звернення продовжено, про результат розгляду буде повідомлено додатково. Пізніше позивачем отримано лист від 07.07.2022 № 2087/03-10/2-22, яким повідомлено, що клопотання було винесено на розгляд 22 позачергової сесії міської ради 01.07.2022; при голосуванні рішення не набрало необхідної кількості голосів депутатів, а отже рішення не було прийнято.

Позивач не погоджується із рішенням Камінь-Каширської міської ради від 21.04.2022 № 8/20-14, з огляду на те, що таке рішення взагалі не мотивоване та не містить жодних посилань на діюче законодавство, при цьому, ЗК України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Також позивач вважає протиправною бездіяльність відповідача щодо нерозгляду клопотання від 27.04.2022 про надання в оренду терміном на один рік земельної ділянки, площею 38,5391 га, кадастровий номер 0721484800:03:000:0388, для введення товарного сільськогосподарського виробництва, оскільки відсутність належним чином оформленого обгрунтованого законодавчо рішення відповідача про надання дозволу чи відмову у його наданні у формі наказу, рішення, свідчить про те, що уповноважений орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен був ухвалити за законом.

З урахуванням наведеного позивач просить: визнати протиправним та скасувати рішення Камінь-Каширської міської ради від 21.04.2022 №8/20-14 про відмову у передачі в оренду терміном на один рік земельної ділянки, площею 38,5391 га, кадастровий номер 0721484800:03:000:0388, для введення товарного сільськогосподарського виробництва; визнати бездіяльність Камінь-Каширської міської ради протиправною щодо не розгляду клопотання від 27.04.2022 про надання в оренду терміном на один рік земельної ділянки, площею 38,5391 га, кадастровий номер 0721484800:03:000:0388 для введення товарного сільськогосподарського виробництва; зобов`язати Камінь-Каширську міську раду укласти договір оренди земельної ділянки, площею 38,5391 га, кадастровий номер 0721484800:03:000:0388, терміном на один рік під 8 % річних.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 03.10.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

У відзиві на позовну заяву відповідач позовних вимог не визнав. В обґрунтування такої позиції зазначив, що згідно із статтею 59 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі Закон № 280/97-ВР) рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймаються на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків передбачених цим законом. А згідно з пунктом 34 частини 1 статті 26 вказаного вище Закону виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин. З огляду на вище наведене, 21.04.2022 Камінь-Каширською міською радою прийнято рішення № 8/20-14 про відмову ОСОБА_1 у наданні в оренду земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Камінь-Каширської міської ради, кадастровий номер 0721484800:03:000:0388, площею 38,5391 га.

Щодо доводів позивача про нерозгляд Камінь-Каширською міською радою клопотання від 27.04.2022, то зазначає, що 13.05.2022 дане звернення було розглянуто на 21 позачерговій сесії міської ради; рішення по цьому питанні не було прийнято, оскільки не набрало необхідної кількості голосів («за» дане рішення проголосувало лише 12, з 32 депутатів, при необхідній кількості не менше 17). При цьому, третє клопотання позивача від 20.05.2022 аналогічно було розглянуто на 22 позачерговій сесії Камінь-Каширської міської ради, яке також не набрало необхідно кількості голосів для прийняття рішення («за» даний проект проголосувало лише 9 депутатів). Отже, клопотання ОСОБА_1 про передачу їй в оренду зазначеної земельної ділянки від 27.04.2022 було включено в порядок денний сесії Камінь-Каширської міської ради, однак органом місцевого самоврядування не було прийнято жодного рішення, оскільки не набрало потрібної кількості голосів депутатів для винесення рішення про передачу або про відмову в передачі в оренду земельної ділянки, про що було письмово повідомлено позивача.

Також вважає, що позовна вимога позивача про зобов`язання укласти договір оренди земельної ділянки площею 38,5391 га, кадастровий номер 0721484800:03:000:0388, терміном на 1 рік, під 8 % річних не ґрунтується на нормах чинного законодавства, оскільки волевиявлення сторін має бути вільним, а не примусовим при укладенні будь-якого договору, зокрема і оренди землі.

З урахуванням вищенаведеного просив у задоволенні позову відмовити повністю.

У клопотанні про долучення додаткових доказів відповідач додатково зазначив, що рішенням Камінь-Каширської міської ради від 21.05.2021 № 8/9-32 земельна ділянка сільськогосподарського призначення комунальної власності з кадастровим номером 0721484800:03:000:0388, площею 38,5391 га, включена до переліку земельних ділянок, право оренди на які пропонується для продажу на земельних торгах, що є самостійною підставою для відмови у наданні дозволу на виготовлення технічної документації. Незважаючи на те, що підпунктом 7 пункту 27 розділу X «Перехідні положення»ЗК України земельні торги щодо прав оренди щодо земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної, комунальної власності не проводяться, вказана вище земельна ділянка і надалі перебуває у списку земельних ділянок виставлених на земельні торги, і виключена з цього списку не була.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 02.11.2022 позовну заяву, на підставі частини тринадцятої статті 171 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), було залишено без руху, а ухвалою суду від 15.11.2022 продовжено розгляд даної справи.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 14.12.2022 закрито провадження у даній справі в частині позовних вимог про зобов`язання Камінь-Каширську міську раду укласти договір оренди земельної ділянки, площею 38,5391 га, кадастровий номер 0721484800:03:000:0388, терміном на один рік, під 8 % річних.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що 28.03.2022 позивач ОСОБА_1 звернулася до Камінь-Каширської міської ради із клопотанням, в якому у зв`язку із прийняттям Закону № 2145-IX та відповідно до статей 123, 124 ЗК України просила передати в оренду терміном на один рік земельну ділянку площею 38,5391 га, кадастровий номер 0721484800:03:000:0388, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (цільове призначення земельної ділянки відповідно до КВЦПЗ), яка розташована на території Волинської області, Камінь-Каширського району, в адміністративно-територіальних межах Клітицької сільської ради, за рахунок земель комунальної власності, які знаходяться у розпорядженні Камінь-Каширської об`єднаної територіальної громади Волинської області, та не заперечувала щодо встановлення розміру орендної плати в межах 8 % нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Рішенням Камінь-Каширської міської ради від 21.04.2022 № 8/20-14 «Про розгляд клопотання гр. ОСОБА_1 про надання в оренду земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва» відмовлено позивачу у наданні в оренду земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Камінь-Каширської міської ради, кадастровий номер 0721484800:03:000:0388, площею 38,5391 га.

27.04.2022 позивач повторно звернулася до відповідача із клопотанням про надання в оренду терміном на один рік земельної ділянки, площею 38,5391 га, кадастровий номер 0721484800:03:000:0388, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та не заперечувала щодо встановлення розміру орендної плати в межах 8 % нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Листом від 19.05.2022 № 1512/03-10/2-22 відповідач повідомив позивача, що на її заяву від 27.04.2022 був підготовлений проект рішення та розглянуто на засіданні постійної комісії міської ради з земельних питань, природокористування, екологічної безпеки, містобудування та архітектури і винесено на розгляд 21 позачергової сесії міської ради 13.05.2022. При голосуванні рішення не набрало необхідної кількості голосів депутатів, а отже рішення не було прийнято.

20.05.2022 позивач втретє подала відповідачу клопотання про надання в оренду терміном на один рік вказаної вище земельної ділянки, однак листом від 07.07.2022 № 2087/03-10/2-22 відповідач повідомив, що на її заяву був підготовлений проект рішення та розглянуто на засіданні постійної комісії міської ради з земельних питань, природокористування, екологічної безпеки, містобудування та архітектури і винесено на розгляд 22 позачергової сесії міської ради 01.07.2022; при голосуванні рішення не набрало необхідної кількості голосів депутатів, а отже рішення не було прийнято.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною першою статті 3 ЗК України (далі встановлено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно із пунктами «а», «в» частини першої статті 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до частин першої, другої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Частиною першою статті 122 ЗК України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до частин першої-другоїстатті 93 ЗК Україниправо оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам, іноземцям і особам без громадянства, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

Стаття 123 ЗК Українивстановлює порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування. За змістом частини першої-третьої якоїнадання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду (частина шістнадцята статті 123 ЗК України).

Порядок передачі земельних ділянок в оренду встановленийстаттею 124 ЗК України. Згідно зазначеної статті передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначенимистаттею 122цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановленихчастинами другою,третьоюстатті 134 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленомустаттею 123цього Кодексу.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», який затверджено Законом України від 24.02.2022 №2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, який станом на день розгляду даної справи продовжено.

Законом № 2145-IX, який набрав чинності 07.04.2022, внесені зміни до деяких законодавчих актів України, зокрема доЗК України.

Вказаним Законом розділ X «Перехідні положення»ЗК Українидоповнено, зокрема, пунктом 27.

Так відповідно до підпункту 2 пункту 27 розділу X «Перехідні положення»ЗК Українипід час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей:

2) передача в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на строк до одного року земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності (крім тих, що перебувають у постійному користуванні осіб, які не належать до державних, комунальних підприємств, установ, організацій), а також земельних ділянок, що залишилися у колективній власності колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, нерозподілених та невитребуваних земельних ділянок і земельних часток (паїв) здійснюється на таких умовах, зокрема:

а) розмір орендної плати не може перевищувати 8 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що визначається від середньої нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області;

в) договір оренди земельної ділянки укладається лише в електронній формі, та засвідчується кваліфікованими електронними підписами орендаря і орендодавця;

г) передача в оренду земельної ділянки здійснюється без проведення земельних торгів;

ґ) формування земельної ділянки з метою передачі її в оренду здійснюється без внесення відомостей про таку земельну ділянку до Державного земельного кадастру (державної реєстрації) та присвоєння їй кадастрового номера, на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, яка розробляється за рішенням органу, уповноваженого передавати земельну ділянку в оренду, та затверджується таким органом. Така технічна документація включає лише: пояснювальну записку; матеріали топографо-геодезичних вишукувань; відомості про обчислення площі земельної ділянки; кадастровий план земельної ділянки; перелік обмежень у використанні земельної ділянки; відомості про встановлені межові знаки. Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель, яка розробляється відповідно до цього підпункту, не може передбачати поділ, об`єднання земельних ділянок.

Відповідність технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, складеної в електронній формі, положенням нормативно-технічних документів, норм і правил у сфері землеустрою засвідчується кваліфікованим електронним підписом, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою, з використанням кваліфікованої електронної позначки часу, а складеної у паперовій формі - підписом та особистою печаткою сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою.

Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель, розроблена відповідно допідпункту 2цього пункту, є додатком до договору оренди землі.

Земельна ділянка, формування якої здійснювалося з метою передачі в оренду відповідно допідпункту 2цього пункту, вважається сформованою з моменту укладення договору її оренди і припиняє бути об`єктом цивільних прав з моменту припинення договору її оренди, для укладення якого така земельна ділянка була сформована.

У рішенні про передачу в оренду земельної ділянки, сформованої відповідно допідпункту 2цього пункту, та договорі її оренди не зазначаються відомості про кадастровий номер земельної ділянки;

д) вимоги цього Кодексу таЗакону України«Про оренду землі» щодо мінімального строку договору оренди землі не застосовуються до договорів, укладених відповідно допідпункту 2цього пункту;

е) право оренди земельної ділянки, переданої в оренду відповідно допідпункту 2цього пункту, не підлягає державній реєстрації. Договір оренди землі, а також зміни до нього, договір про розірвання такого договору оренди підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація договору оренди землі здійснюється районною військовою адміністрацією в порядку, визначеномупідпунктом 10цього пункту. Право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації договору оренди земельної ділянки.

Отже, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначенимистаттею 122ЗК України (частина перша статті 124). При цьому, у зв`язку із прийняттям Закону № 2145-IXпід час дії воєнного стану земельні відносини щодо передачі в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, регулюються з урахуванням особливостей, визначених підпунктом 2 пункту 27 розділу X «Перехідні положення»цього Кодексу, зокрема: передача в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності здійснюється на строк до одного року; розмір орендної плати не може перевищувати 8 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки; договір оренди земельної ділянки укладається лише в електронній формі, та засвідчується кваліфікованими електронними підписами орендаря і орендодавця; передача в оренду земельної ділянки здійснюється без проведення земельних торгів; формування земельної ділянки з метою передачі її в оренду здійснюється без внесення відомостей про таку земельну ділянку до Державного земельного кадастру (державної реєстрації) та присвоєння їй кадастрового номера, на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель; право оренди земельної ділянки, переданої в оренду, не підлягає державній реєстрації.

Як встановлено в ході розгляду даної справи, у зв`язку із прийняттям Закону № 2145-IX позивач звернулася до Камінь-Каширської міської ради із клопотанням про передачу в оренду терміном на один рік земельної ділянки, площею 38,5391 га, кадастровий номер 0721484800:03:000:0388, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Волинської області Камінь-Каширського району в адміністративно-територіальних межах Клітицької сільської ради.

Оскаржуваним рішенням Камінь-Каширської міської ради від 21.04.2022 № 8/20-14 позивачу відмовлено у наданні в оренду вказаної земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, при цьому не зазначено жодних мотивів та причин прийняття такого рішення, проте міститься покликання на пропозиції постійної комісії міської ради з земельних питань, природокористування, екологічної безпеки, містобудування та архітектури.

09.12.2022 відповідач надіслав на адресу суду копію протоколу від 20.04.2022 засідання постійної комісії міської ради з земельних питань, природокористування, екологічної безпеки, містобудування та архітектури 20 чергової сесії Камінь-Каширської міської ради 21.04.2022, проаналізувавши зміст якого неможливо встановити, які саме мотиви були покладені в основу для рекомендування комісією прийняти на сесії ради рішення про відмову у наданні ОСОБА_1 в оренду земельної ділянки площею 38,5391 га, кадастровий номер 0721484800:03:000:0388, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

З огляду на наведені обставини суд приходить до висновку, що рішення Камінь-Каширської міської ради від 21.04.2022 № 8/20-14 є невмотивованим та необґрунтованим, відтак підлягає скасуванню.

При цьому, суд відхиляє покликання відповідача у додаткових поясненнях (а.с. 30) на те, що рішенням Камінь-Каширської міської ради від 21.05.2021 № 8/9-32 земельна ділянка сільськогосподарського призначення комунальної власності з кадастровим номером 0721484800:03:000:0388, площею 38,5391 га, включена до переліку земельних ділянок, право оренди на які пропонується для продажу на земельних торгах, що є самостійною підставою для відмови у наданні дозволу на виготовлення технічної документації, оскільки такі обґрунтування не зазначені підставою для прийняття оскаржуваного рішення.

Щодо позовних вимог про визнання бездіяльності відповідача протиправною щодо нерозгляду клопотання від 27.04.2022 про надання в оренду терміном на один рік земельної ділянки, площею 38,5391 га, кадастровий номер 0721484800:03:000:0388 для введення товарного сільськогосподарського виробництва, суд враховує наступне.

Відповідно до частини першоїстатті 10 Закону №280/97-ВРсільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Статтею 25 Закону № 280/97-ВР передбачено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесеніКонституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до пункту 34 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВРвиключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно дозаконупитань регулювання земельних відносин.

Згідно з частинами першою-третьоюстатті 59 Закону №280/97-ВРрада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Як зазначалось вище, відповідно до пунктів «а», «в» частини першої статті 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Отже, міська рада на пленарному засіданні вирішує відповідно дозаконупитання регулювання земельних відносин, в тому числі щодо надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності, шляхом прийняття актів у формі рішень.

Проте, як вбачається із матеріалів справи, клопотання позивача від 27.04.2022 про надання в оренду терміном на один рік земельної ділянки площею 38,5391 га, кадастровий номер 0721484800:03:000:0388, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва було винесено на розгляд сесії сільської ради, проте рішення по суті прийнято не було, про що свідчить витяг з протоколу засідання позачергової 21 сесії Камінь-Каширської міської ради від 13.05.2022, витяг із поіменного голосування 21 позачергової сесії Камінь-Каширської міської ради, та лист відповідача від 19.05.2022 № 1512/03-10/2-22.

На думку суду, оскільки вказане вище клопотання позивача стосувалося вирішення земельних питань, тому воно повинно було бути розглянуте на пленарному засіданні міської ради з прийняттям відповідного рішення, у даному випадку має місце протиправна бездіяльність відповідача, яка полягає у неприйняттірішення за наслідками розгляду поданого вище клопотання.

При цьому, суд виходить з того, що надіслання позивачу листа від 19.05.2022 №1512/03-10/2-22 на її клопотання від 27.04.2022 не можна вважати належним розглядом такого клопотання по суті, оскільки відповідач жодного рішення на пленарному засіданні міської ради не прийняв. Суд також вважає, що винесення 13.05.2022 на сесію міської ради проекту рішення «Про розгляд клопотання гр. ОСОБА_1 про надання в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва» (а.с.32 зворот) та неприйняття такого рішення (через недостатню кількість голосів «за» депутатів) не свідчить про належне виконання відповідачем вимогЗакону №280/97-ВРтаЗК України.

Відтак, з урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, виходячи з наданих судустаттею 245 КАС Україниповноважень, позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо не прийняття рішення за вказаним вище клопотанням належить задовольнити.

За правилами частини другоїстатті 9 КАС Українисуд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цьогоКодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод(право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Обираючи спосіб захисту порушеного права позивача суд виходить з такого, що ухвалою суду від 14.12.2022 закрито провадження у справі в частині позовних вимог про зобов`язання укласти договір оренди земельної ділянки, площею 38,5391 га, кадастровий номер 0721484800:03:000:0388, терміном на один рік під 8 % річних. Враховуючи те, що в ході розгляду даної справи встановлено порушення відповідачем прав позивача, тому з метою ефективного захисту таких прав суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та зобов`язати Камінь-Каширську міську раду на пленарному засіданні міської ради розглянути клопотання ОСОБА_1 від 27.04.2022 про надання в оренду терміном на один рік земельної ділянки, площею 38,5391 га, кадастровий номер 0721484800:03:000:0388 для введення товарного сільськогосподарського виробництва, та за наслідками розгляду прийняти рішення, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Відповідно достатті 244 КАС Українисуд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

Частиною першоюстатті 139 КАС Україниобумовлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача необхідно стягнути судовий збір у розмірі 1984,80 грн., сплачений згідно з квитанцією від 17.09.2022 №ХВКС-ТА71-239С-0К12.

Керуючись статтями 243-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Земельного кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Камінь-Каширської міської ради від 21 квітня 2022 року №8/20-14 «Про розгляд клопотання гр. ОСОБА_1 про надання в оренду земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва».

Визнати протиправною бездіяльність Камінь-Каширської міської ради щодо неприйняттярішення за клопотанням ОСОБА_1 від 27 квітня 2022 року про надання в оренду терміном на один рік земельної ділянки, площею 38,5391 га, кадастровий номер 0721484800:03:000:0388 для введення товарного сільськогосподарського виробництва.

Зобов`язати Камінь-Каширську міську раду на пленарному засіданні міської ради розглянути клопотання ОСОБА_1 від 27 квітня 2022 року про надання в оренду терміном на один рік земельної ділянки, площею 38,5391 га, кадастровий номер 0721484800:03:000:0388 для введення товарного сільськогосподарського виробництва, та за наслідками розгляду прийняти рішення, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Камінь-Каширської міської ради (44500, Волинська область, місто Камінь-Каширський, вулиця Воля, 2, код ЄДРПОУ 34836909) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір у розмірі 1984,80 грн. (одна тисяча дев`ятсот вісімдесят чотири грн. 80 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя О. О. Андрусенко

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.12.2022
Оприлюднено19.12.2022
Номер документу107867023
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —140/6326/22

Рішення від 14.12.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 14.12.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 15.11.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 02.11.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 03.10.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні