РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
14 грудня 2022 року м. Рівне№460/27136/22Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді С.М. Дуляницька, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом
Товариства з обмеженою відповідальністю "Авенір Верт" доДержавної податкової служби України, Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинення певних дій, -В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Авенір Верт" (далі - позивач, ТОВ "Авенір Верт") звернулося до суду з позовом до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинення певних дій.
Позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення від 03.06.2022 №6899819/44261459 Комісії Головного управління ДПС у Рівненський області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправним та скасувати рішення від 03.06.2022 №6899820/44261459 Комісії Головного управління ДПС у Рівненській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправним та скасувати рішення від 03.06.2022 №6899821/44261459 Комісії Головного управління ДПС у Рівненській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Авенір Верт" від 23.02.2022 №l в Єдиному реєстрі податкових накладних, днем подання даної податкової накладної 30.05.2022;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Авенір Верт" від 23.02.2022 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних, днем подання даної податкової накладної 30.05.2022;
-зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Авенір Верт" від 23.02.2022 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних, днем подання даної податкової накладної 30.05.2022.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідачем безпідставно прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, оскільки позивачем було надано у повному обсязі документи, які підтверджують реальне здійснення господарських операцій за податковими накладними.
Ухвалою суду від 08.09.2022 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, встановлено відповідачам строк для подання відзиву на позовну заяву.
04.10.2022 відповідачами подано відзив на позовну заяву, за змістом якого позовні вимоги є необґрунтованими та безпідставними, оскільки платником податків, Товариством з обмеженою відповідальністю "Авенір Верт" не надано повний пакет документів на підтвердження здійснення господарської операції за податковими накладними, у реєстрації яких було відмовлено.
Ухвалою суду від 14.10.2022 у задоволенні клопотання представника відповідачів про розгляд справи з проведенням судового засідання з повідомленням (викликом) сторін відмовлено.
17.10.2022 представником позивача подано до суду відповідь на відзив, в якій позивач наводить аргументи на спростування доводів відповідачів, викладених у відзиві на позовну заяву.
Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають значення для розгляду справи, дослідивши письмові докази, суд встановив таке.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Авенір Верт" (ідентифікаційний код юридичної особи 44261459; місцезнаходження: м.Костопіль Рівненська область, 35000), зареєстроване як юридична особа 29.12.2021 (номер запису 1000701070003091961), 23.04.2021 взяте на облік у контролюючому органі як платник податків. Основним видом економічної діяльності господарства за КВЕД є 77.31 надання в оренду сільськогосподарських машин і устаткування (т.1 а.с.35-36).
21.02.2022 між ТзОВ "Авенір Верт" (Постачальник) та Дочірнім підприємством "Крупозавод Озерянка" Товариства з обмеженою відповідальністю "ІПС" (Покупець) украдено договір поставки №21-02/2022 (т.1 а.с.66-74).
Відповідно до п.1.1 розділу 1 Договору Постачальник зобов`язується поставити і передати у власність Покупцю, а Покупець - прийняти та оплатити Товар у повному обсязі на умовах та в порядку. визначених цим Договором.
Найменування Товару, його характеристики, асортимент, кількість, ціна за одиницю та загальна вартість обумовлюється Сторонами додатково у Специфікації на окрему партію Товару (додатках до даного Договору) та підтверджується відповідними товаросупровідними документами (видатковими накладними), які є невід`ємною частиною даного Договору (п.1.2 розділу 1 Договору).
Згідно з п.2.1 розділу 2 вказаного Договору Ціна на Товар договірна та вказується у Специфікаціях (Додатках) до даного Договору.
Пунктом 2.4 розділу 2 Договору передбачено, що датою здійснення оплати вартості Товару є дата зарахування відповідної суми коштів на банківський рахунок Постачальника.
Пунктами 3.1 4.4 розділу 4 Договору передбачено, що поставка товару здійснюється на умовах EXW (франко - склад Постачальника): м. Костопіль. вул. Лубки, 2Д.
Поставка Товару згідно п. 3.1. здійснюється на умовах поставки, зазначених в Специфікаціях відповідно до міжнародних правил інтерпретації комерційних термінів "Інкотермес" в редакції 2020 року.
Поставка Товару відповідно до умов п.2.1. Договору здійснюється Продавцем протягом 10 (десяти) робочих днів з моменту надіслання Покупцем замовлення на поставку Товару Постачальнику (пункт 4.3 договору).
Разом з Товаром Постачальник зобов`язаний надати Покупцю видаткову накладну.
Перехід права власності на Товар до Покупця відбувається в момент одержання Товару Покупцем, передачі Покупцю супровідних документів та підписання уповноваженими представниками Сторін видаткових накладних на передачу Товару відповідно до базису поставки (п. 4.5 Договору).
Датою поставки Товару є дата підписання Покупцем видаткової накладної (п. 4.7 Договору).
Розрахунок здійснюється шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок Постачальника протягом 10 (десяти) робочих днів з моменту переходу до Покупця права власності на Товар, якщо сторони не домовилися про інше (п.6.1 Договору).
ТОВ "Авенір Верт" стверджує, що на виконання умов Договору, 21.02.2022 року, було погоджено та укладено Специфікацію (Додаток) №1 до Договору, відповідно до якої Постачальник зобов`язується поставити і передати у власність Покупцю, а Покупець - прийняти та оплатити Товар, а саме: гречка у кількості 33 тонни загальною вартістю 775500, 00 грн. (а.с.76 том 1)
Позивач наголошує, що поставку Товару було здійснено 23.02.2022 року, що підтверджується наступними документами: видаткова накладна №2 від 23.02.2022 року на поставку 9,970 тон гречки загальною вартістю 234294,96 грн.; товарно-транспортна накладна №Р2 від 23.02.2022 року щодо поставки 9,970 тон гречки загальною вартістю 234294,96 грн.; видаткова накладна №4 від 23.02.2022 року на поставку 19,774 тон гречки загальною вартістю 464688,92 грн.; товарно-транспортна накладна №Р4 від 23.02.2022 року щодо поставки 19,774 тонн гречки загальною вартістю 464 688,92 грн. (а.с.53-65 том 1).
Відповідно до приписів п. 201.7, 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, ТОВ "Авенір Верт" було виписано та направлено на реєстрацію податкові накладні для реєстрації в ЄРПН, реєстрація яких була зупинена, а саме: податкова накладна №1 від 23.02.2022 року на загальну суму 464688,92 грн., (в тому числі ПДВ 77448,15 грн.); податкова накладна №2 від 23.02.2022 року на загальну суму 234294,96 грн., (в тому числі ПДВ 39049,16 грн.).
Відповідно до змісту позовних вимог ТОВ "Авенір Верт" оплату за поставлений товар ДП «Крупозавод Озерянка» ТОВ «ІПС» було здійснено 23.02.2022 року, відповідно до платіжних доручень: №1181 від 23.02.2022 року на суму 229564,88 грн.; №1179 від 23.02.2022 року на суму 129000,00 грн.; №1180 від 23.02.2022 року на суму 365000,00 грн..
Таким чином, ТОВ "Авенір Верт" всього було поставлено Товару у кількості 29,744 тонни загальною вартістю 698983,88 грн., а оплату ДП «Крупозавод Озерянка» ТОВ «ІПС» було здійснено у сумі 723564,88 грн., внаслідок чого виникла переплата у сумі 24581,00 грн..
Відповідно до приписів п. 201.7, 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, ТОВ "Авенір Верт" було виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну №3 від 23.02.2022 року на загальну суму 24581,00 грн., (в тому числі ПДВ 4096,83 грн.) для реєстрації в ЄРПН, реєстрація якої була зупинена (а.с.37-53 том 1).
Відповідно до квитанцій від 30.05.2022 податкові накладні № 1 від 23.02.2022, №2 від 23.02.2022, № 3 від 23.02.2022 прийнято, їх реєстрацію зупинено, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. При цьому запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної вПК/РКдля розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.39, 42, 45 том 1).
ТОВ «Авенір Верт» подано до Головного управління ДПС у Рівненській області повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
В поясненнях позивач зазначив, що ТОВ «Авенір Верт» засноване 23.04.2021 року, засновник громадянин Російської Федерації ОСОБА_1 володіє часткою в статутному капіталі 80%, громадянка України ОСОБА_2 володіє часткою статутного капіталу 20%. Розмір внеску до статутного капіталу становить 7000000,00 грн. Фактично ТОВ «Авенір Верт» починає свою діяльність та планує здійснювати реалізацію (продаж). На підприємстві рахується один співробітник - директор Навара М.В. А також надано пояснення щодо господарської операції позивача з ТОВ «Крупозавод Озерянка», по якій виписано податкові накладні, реєстрація яких зупинена.
Рішенням про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 03.06.2022 № 6899819/44261459 відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 23.02.2022 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: договорів з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. В графі «додаткова інформація» рішення №6899819/44261459 від 03.06.2022 року зазначено про ненадання документів на придбання та/або походження реалізованого товару (договору, видаткових накладних, товарно-транспортних накладних, сертифікатів якості тощо), документів на наявність власних/орендованих складських, офісних приміщень, транспортних засобів, документів складського обліку та оборотно-сальдової відомості по рах. 36 б/о.
Рішенням про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 03.06.2022 № 6899820/44261459 відмовлено у реєстрації податкової накладної №2 від 23.02.2022 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: договорів з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. В графі «додаткова інформація» рішення №6899820/44261459 від 03.06.2022 року зазначено про ненадання документів на придбання та/або походження реалізованого товару (договору, видаткових накладних, товарно-транспортних накладних, сертифікатів якості тощо), документів на наявність власних/орендованих складських, офісних приміщень, транспортних засобів, документів складського обліку та оборотно-сальдової відомості по рах. 36 б/о.
Рішенням про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 03.06.2022 № 6899821/44261459 відмовлено у реєстрації податкової накладної №3 від 23.02.2022 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: договорів з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. В графі «додаткова інформація» рішення №6899821/44261459 від 03.06.2022 року зазначено про ненадання документів на придбання та/або походження реалізованого товару (договору, видаткових накладних, товарно-транспортних накладних, сертифікатів якості тощо), документів на наявність власних/орендованих складських, офісних приміщень, транспортних засобів, документів складського обліку та оборотно-сальдової відомості по рах. 36 б/о.
Вказані рішення оскаржувалися позивачем в адміністративному порядку (а.с.84 том 1, а.с.151 том 1, а.с.196 том 1).
Рішеннями від 27.06.2022 №14604/44261459/2, №14601/44261459/2, №14602/44261459/2 скарги залишено без задоволення, а рішення про відмову в реєстрації податкових накладних без змін (а.с.150 том 1, а.с.195 том 1, а.с.240 том 1). Підставою для прийняття вказаних рішень стало ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси.
Надаючи правову оцінку позовним вимогам суд зазначає таке.
Згідно з пп.«а» п.185.1 ст.185 Податкового кодексу України(далі за текстомПК України) об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно достатті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з п.187.1 ст.187 ПК Українивважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Відповідно до п.188.1 ст.188 ПК Українибаза оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробникамисуб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
Згідно з п.201.1 ст.201 ПК Українина дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
З огляду на п.201.7 ст.201 ПК Україниподаткова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Відповідно до абз.1, 2, 5, 10, 12, 13, 14 п.201.10 ст.201 ПК Українипри здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податкупродавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цьогоКодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Згідно з п.201.16 ст.201 ПК Україниреєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначався Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженийпостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. №1165(далі за текстомПорядок №1165).
Пунктом 3 Порядку №1165 визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для їх реєстрації.
Відповідно до п.п.4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимогЗаконів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги»та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Критерії ризиковості здійснення операцій наведені у Додатку 3 до Порядку №1165, Критерії ризиковості платника - у Додатку №1 до цього Порядку.
Серед іншого, одним з критеріїв ризиковості платника, відповідно до п. 8 Додатку №1 Порядку №1165 є: «у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.».
Як зазначає відповідач, у контролюючого органу на момент спірних правовідносин була наявна наступна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, а саме:
1) недостатня кількість трудових ресурсів для здійснення господарської діяльності;
2)згідно даних ЄРПН відсутні відомості щодо послуг оренди складських приміщень, послуг транспортування товарів, послуг навантаження та розвантаження товарів, послуг оренди транспортних засобів;
3)згідно 20-ОПП відсутні власні та орендовані складські приміщення для зберігання придбаної продукції;
4)згідно даних ЄРПН відсутня інформація про придбання основних засобів, а саме: очисник вороха ОВС-25 та зерноочисна машина Пектус».
За наслідками наявності вищевказаної інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, контролюючим органом прийнято рішення №151 від 19.01.2022 року про відповідність критеріям ризиковості платника податку на додану вартість ТОВ «АВЕНІР ВЕРТ».
Згідно з п.6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до ч. 1 ст. 78 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання.
Відповідно до змісту позовної заяви, позивач не заперечує факт відповідності ТОВ "Авенір Верт" критеріям ризиковості платника податку на додану вартість та наявність чинного рішення №151 від 19.01.2022 року про відповідність критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.
Таким чином, на підставі вищенаведених норм чинного законодавства та фактичних обставин справи, зупинення реєстрації податкових накладних №1 від 23.02.2022 року, №2 від 23.02.2022 року та №3 від 23.02.2022 року було правомірним, з огляду на наявність на момент зупинення реєстрації вищевказаних податкових накладних чинного рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника №151 від 19.01.2022 року.
З огляду на вищенаведені норми чинного законодавства та фактичні обставини контролюючим органом зупинено реєстрацію податкових накладних №1 від 23.02.2022 року, №2 від 23.02.2022 року та №3 від 23.02.2022 року і надіслано квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних, а саме:
-№9054338542 від 30.05.2022 року «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 23.02.2022 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «В»= 549.8386 %, «Р»=0»;
-№9054396005 від 30.05.2022 року «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 23.02.2022 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «И»= 549.8386%, «Р»=0»;
-№9054387423 від 30.05.2022 року «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 23.02.2022 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «П» = 549.8386%, «Р»=0».
Вказані в квитанціях підстави зупинення реєстрації податкових накладних містять посилання на конкретний критерій ризиковості, визначений у пункті 8 Додатку 1 до Порядку №1165.
Таким чином, в квитанції №9054338542 від 30.05.2022 року, №9054396005 від 30.05.2022 року, №9054387423 від 30.05.2022 року чітко зазначено підстави зупинення реєстрації податкових накладних №1 від 23.02.2022 року, №2 від 23.02.2022 року та №3 від 23.02.2022 року, зазначено які дії мас вжити платник податків з метою реєстрації податкової накладної «надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК».
Суд зауважує, що функціонування ЄРПН відбувається в автоматизованому режимі за правилами Порядку ведення єдиного реєстру податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246), а також Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 №569 (далі по тексту - Порядок №569).
Зокрема, пунктом 12 Порядку №1246 передбачено, що саме в автоматизованому режимі здійснюється перевірка одержаної від платника податків податкової накладної на предмет наявності підстав для зупинення реєстрації.
Згідно з пунктом 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Пунктом 14 Порядку №1246 визначено, що квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
Відповідно до пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Згідно з пунктом 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Положеннями пунктів 10 та 11 Порядку № 1165 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
1)номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2)критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3)пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З огляду на вищенаведені норми, зупинення реєстрації податкової накладної як і формування квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної відбувається в автоматичному режимі та виключає будь-яке втручання контролюючого органу в процедуру зупинення реєстрації податкової накладної та генерування, надіслання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної.
З огляду на вищенаведені положеннями пункту 11 Порядку №1165, яким визначені реквізити квитанції, не передбачено, що така квитанція повинна містити конкретний перелік документів. Натомість пункт 11 Порядку №1165 містить виключно вимогу щодо зазначення в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної пропозиції щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації. При цьому, перелік документів, необхідних для розгляду питання про прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН визначений пунктом 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 та зареєстрованому в Міністерстві юстиції України за №1245/34216 (далі по тексту - Порядок №520).
Окрім вищезазначеного, відповідно до п. 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4 Порядку №520).
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію і відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, визначений пунктом 5 порядку №520, та може включати:
-договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
-договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
-первинні документи щодо постачання/ придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
-розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
-документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
За змістом пунктів 6 та 7 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування. Такі письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9 Порядку №520).
Згідно пункту 10 вказаного Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Підстави прийняття Комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі визначені пунктом 11 Порядку №520 та включають:
-ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження;
-інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
-та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
-та/або надання платником податку копій документів, складених оформлених із порушенням законодавства.
Отже, відповідність критеріям ризиковості має бути спростовано платником податків шляхом подання на вимогу контролюючого органу переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, а ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 Порядку №520 або надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства, є підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
ТОВ "Авенір Верт" було направлено контролюючому органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (далі - повідомлення), а саме повідомлення №1 від 02.06.2022 року щодо податкових накладних №1 від 23.02.2022 року, №2 від 23.02.2022 року та № 3 від 23.02.2022 року, що не містили вичерпного переліку первинних документів відповідно до п. 5 Порядку №520, а саме:
-відповідно до оскаржуваного рішення №6899819/44261459 від 03.06.2022 року, до повідомлення не долучено первинних документів: договорів з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Зокрема в рішенні №6899819/44261459 від 03.06.2022 року в графі «Додаткова інформація» зазначено про ненадання документів на придбання та/або походження реалізованого товару (договору, видаткових наклатних, товарно-транспоптних накладних, сертифікатів якості тощо), документів на наявність власних/опенлованих складських, офісних приміщень, транспортних засобів, документів складського обліку та оборотно-сальдової відомості по рах. 36 б/о);
-відповідно до оскаржуваного рішення №6899820/44261459 від 03.06.2022 року, до повідомлення не долучено первинних документів: договорів з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. В оскаржуваному рішенні №6899820/44261459 від 03.06.2022 року в графі «Додаткова інформація» зазначено про ненадання документів на придбання та/або походження реалізованого товару (договору, видаткових накладних, товарно-транспортних накладних, сертифікатів якості тощої, документів на наявність власних/орендованих складських, офісних приміщень, транспортних засобів, документів складського обліку та оборотно-сальдової відомості по рах. 36 б/о);
-відповідно до оскаржуваного рішення №6899821/44261459 від 03.06.2022 року, до повідомлення не долучено первинних документів: договорів з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. В оскаржуваному рішенні №6899821/44261459 від 03.06.2022 року в графі «Додаткова інформація» зазначено про ненадання документів на придбання та/або походження реалізованого товару (договору, видаткових накладних, товарно-транспортних накладних, сертифікатів якості тощо), документів на наявність власних/орендованих складських, офісних приміщень, транспортних засобів, документів складського обліку та оборотно-сальдової відомості по рах. 36 б/о).
Окрім зазначеного, відповідно до п. 36 Порядку №1165 секретар комісії контролюючого органу забезпечує оформлення протоколів засідань комісії.
Відповідачем до матеріалів справи долучено витяг з протоколу засідання комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області №55/17-00-18 від 03.06.2022 року, відповідно до змісту якого позивачу відмовлено в реєстрації податкових накладних №1 від 23.02.2022 року, №2 від 23.02.2022 року та №3 від 23.02.2022 року з огляду на ненадання документів, зокрема: документів на придбання та/або походження реалізованого товару (договору, видаткових накладних, товарно-транспортних накладних, сертифікатів якості тощо), документів на наявність власних/орендованих складських, офісних приміщень, транспортних засобів, документів складського обліку та оборотно-сальдової відомості по рах. 36 б/о).
Факт ненадання зазначених вище документів підтверджується долученим скріншотом переліку документів, які додані позивачем до повідомлення №1 від 02.06.2022 року та копіями долучених документів.
Зокрема, до повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена №1 від 02.06.2022 року, долучено наступні документи (що відскановані по одному аркушу): договір поставки №21-02/2022 від 21.02.2022 року; Специфікація (Додаток) №1 до Договору поставки №21-02/2022 від 21.02.2022 року; видаткова накладна №2 від 23.02.2022 року; видаткова накладна №4 від 23.02.2022 року; товарно-транспортна накладна №Р4 від 23.02.2022 року; товарно-транспортна накладна №Р2 від 23.02.2022 року; платіжне доручення №1179 від 23.02.2022 року; платіжне доручення №1180 від 23.02.2022 року; платіжне доручення №1181 від 23.02.2022 року (а.с.46-77).
Жодних інших документів до вказаного повідомлення не долучено. Інші документи, які надані позивачем до матеріалів справи, направлені до податкового органу лише 16.06.2022, тобто вже після прийняття оскаржуваних рішень.
Слід зазначити, що судом при дослідженні правомірності оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних підлягають врахуванню лише документи, що подавались платником податків безпосередньо суб`єкту владних повноважень, який приймав оскаржувані рішення. Адже, відповідно до норм чинного законодавства судом надається оцінка відповідності рішення контролюючого органу нормам чинного законодавства на момент його прийняття, то надання таких документів до позовної заяви не спростовує правомірності рішення контролюючого органу про відмову в реєстрації податкових накладних №1 від 23.02.2022 року, №2 від 23.02.2022 року та №3 від 23.02.2022 року.
Матеріали справи не містять належних і достатніх доказів на спростування висновків контролюючого органу. Натомість, відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, наведено відповідні мотиви прийняття спірних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних №1 від 23.02.2022 року, №2 від 23.02.2022 року та №3 від 23.02.2022 року Комісією Головного управління ДПС у Рівненській області, на підставі наданого позивачем переліку документів, а відтак, підтверджено правомірність рішення контролюючого органу.
За наведених обставин суд дійшов висновку про відсутність підстав для визнання протиправними та скасування рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.
Зважаючи, що суд дійшов висновку про правомірність рішень від 03.06.2022 № №6899819/44261459, №6899820/44261459, №6899821/44261459, підстави для задоволення позовних вимог про зобов`язання зареєструвати податкові накладні №1 від 23.02.2022 року, №2 від 23.02.2022 року та №3 від 23.02.2022 року відсутні.
Судові витрати на користь позивача не присуджуються.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 14 грудня 2022 року
Учасники справи:
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Авенір Верт" (вул. Дубки, 2,м.Костопіль,Рівненський район, Рівненська область,35000, ЄДРПОУ/РНОКПП 44261459)
Відповідач - Державна податкова служби України (Львівська пошта, 8,м. Київ,04053, ЄДРПОУ/РНОКПП 43005393) Відповідач - Головне управління ДПС у Рівненській області (вул.Відінська,12,м.Рівне,33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 44070166)
Суддя С.М. Дуляницька
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.12.2022 |
Оприлюднено | 19.12.2022 |
Номер документу | 107869123 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
С.М. Дуляницька
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні