Справа № 296/8671/22
1-кс/296/3025/22
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 грудня 2022 року м.Житомир
Слідчий суддя Корольовського районного суду м. Житомира ОСОБА_1 ,
за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 ,
прокурора ОСОБА_3 ,
підозрюваного ОСОБА_4 ,
захисника ОСОБА_5 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м.Житомирі клопотання старшого слідчого СУ ГУНП в Житомирській області ОСОБА_6 , погодженого прокурором Житомирської обласної прокуратури ОСОБА_3 , про застосування запобіжного заходу у вигляді застави відносно підозрюваного ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ,уродженця м.Житомир,громадянина України,провідного інженеравідділу якостітехнічного контролюта новихтехнологій Службиавтомобільних дорігу Житомирськійобласті,проживаючого заадресою: АДРЕСА_1 ,раніше несудимого,одруженого,має наутриманні двохмалолітніх дітей, підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.367 КК України,-
ВСТАНОВИВ:
У провадженні слідчого управління ГУНП в Житомирській області перебувають матеріали досудового розслідування, відомості щодо яких внесені до ЄРДР за №42019060000000004 від 27 лютого 2019 року за підозрою ОСОБА_4 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.367 КК України.
Слідчий звернувся до слідчого судді Корольовського районного суду м. Житомира з клопотанням про застосування запобіжного заходу у вигляді застави відносно підозрюваного ОСОБА_4 та в обгрунтування клопотання зазначає, що 12.06.2018 членами тендерного комітету Служби автомобільних доріг у Житомирській області проведено засідання (протокол № 133) щодо розгляду тендерної пропозиції на закупівлю послуг ГБН Г.1-218-182:2011. «Послуги з поточного середнього ремонту мосту через р. Тетерів на км 31+211 у м. Радомишлі автомобільної дороги Т-06-08 Малин-Кочерів, Житомирська область (код ДК 021:2015-45000000-7. Будівельні роботи та поточний ремонт)», за результатами якого прийнято рішення про допущення до оцінки тендерних пропозицій (аукціону) ТОВ «Альманах-2000» (37963701) та ТОВ «Волинська містобудівельна компанія» (32501271).
Також 20.06.2018 членами тендерного комітету Служби автомобільних доріг у Житомирській області проведено засідання (протокол № 145) та прийнято рішення про визначення переможця за результатами оцінки пропозицій, а саме ТОВ «Альманах-2000» (код ЄДРПОУ 37963701), що знаходиться за адресою: Вінницька обл., Чернівецький район, с. Борівка, вул. Перемоги, 18. Ціна пропозиції за результатами аукціону становить 20260000,00 грн.
У подальшому 09.07.2018 в місті Житомирі між Службою автомобільних доріг у Житомирській області, в особі начальника ОСОБА_7 , що діє на підставі Положення (надалі Замовник), з однієї сторони і Товариством з обмеженою відповідальністю «Альманах-2000», платник податку на прибуток підприємств на загальних підставах, в особі директора ОСОБА_8 , що діє на підставі Статуту, (іменований - Підрядник), з другої сторони, укладено договір підряду № 63 (далі - Договір).
Відповідно до пункту 1 Договору Замовник доручає, а Підрядник зобов`язується надати послуги ГБН Г.1-218-182:2011. «Послуги з поточного середнього ремонту мосту через р. Тетерів на км 31+211 у м. Радомишлі автомобільної дороги Т-06-08 Малин-Кочерів, Житомирська область (код ДК 021:2015-45000000-7. Будівельні роботи та поточний ремонт)». Склад та обсяги послуг, що доручаються Підряднику визначені кошторисною документацією у порядку, встановленому чинним законодавством України.
Також відповідно до пункту 2 Підрядник зобов`язаний надати передбачені цим Договором послуги, якість яких відповідає вимогам будівельних норм і правил, проектній документації. Підрядник має забезпечити Замовнику можливість вільного доступу в робочий час на місце надання послуг та до необхідної документації, пов`язаної із наданням послуг, а також забезпечує здійснення контролю за ходом надання послуг. Відповідальність за якість виконаних послуг, випробування матеріалів, устаткування несе Підрядник.
Відповідно до пункту 3 Договору Підрядник гарантує відповідність якості наданих послуг діючим нормам та правилам, придатність, міцність, що забезпечує можливість безперервної і нормальної експлуатації результату послуг за Договором протягом гарантійного строку, який становить на штучні споруди 10 років. Замовник здійснює технічний нагляд за відповідністю послуг (робіт) та матеріальних ресурсів установленим вимогам у порядку, встановленому законодавством.
Замовник контролюєвідповідність послуг(робіт),матеріалів (устаткування),проектній документації,вимогам будівельнихта виробничихнорм іправил,стандартам,технічним умовам,іншим нормативнимдокументам.Не втручаючисьу діяльністьПідрядника,він маєправо:перевіряти наявністьдокументів,що засвідчуютьякість використанихматеріалів;брати участьу перевіркахправильності виконаннята прийняттяприхованих послуг;контролювати виконання Підрядником вказівок і приписів уповноважених державних органів, наявність і правильність ведення виконавчої документації.
У разі виявлення порушень проектної документації, будівельних норм і правил, інших нормативних документів Замовник має право видавати Підряднику припис про усунення допущених недоліків, а за необхідності про призупинення послуг. Матеріали (устаткування), що не відповідають нормативним вимогам, мають негайно усуватися з ділянки надання послуг і замінюватись за рахунок Підрядника. Неякісно виконані послуги та/або послуги, виконані з використанням матеріальних ресурсів, що не відповідають установленим вимогам, Замовником не оплачуються. Підрядник у визначені Законом терміни зобов`язаний привести їх у відповідність до встановлених вимог.
Відповідно до пункту 4 сума цього Договору становить 20260000 грн. 00 коп. (двадцять мільйонів двісті шістдесят тисяч грн.00 коп.), що станом на дату укладення Договору дорівнює загальній вартості послуг. Договірна ціна є твердою. Уточнення твердої ціни можливе лише у випадках, зазначених п.6.3.2.2 ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 та п.15.6 цього Договору. Бюджетні та платіжні зобов`язання за даним Договором виникають у разі наявності відповідних бюджетних асигнувань та в межах їх фактичних надходжень.
Відповідно до пункту 5 Договору розрахунки проводяться шляхом оплати Замовником протягом 20 банківських днів, при наявності коштів на бюджетних рахунках, після підписання сторонами Акту приймання виконаних будівельних робіт (ф. КБ-2в). До Акту приймання виконаних будівельних робіт додається довідка про вартість виконаних послуг (ф. КБ-3).
Відповідно до пункту 6 здача-приймання виконаних робіт (послуг) здійснюється відповідно до вимог нормативних актів. Здача-приймання виконаних робіт (послуг) оформлюється Актом приймання виконаних робіт (ф. КБ-2в) та Довідок про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (ф. КБ-3). Акт приймання виконаних будівельних робіт (послуг) готує Підрядник та надає Замовнику не пізніше 25 числа звітного місяця. Всі роботи (послуги), що виконуються підрядником в рамках даного договору, повинні відповідати вимогам дійсних ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 та СОУ 42.1-37641918-108:2014, погоджених з Замовником вимог щодо об`єкту підряду.
Відповідно до п. 8.1 Підрядник має право залучити до надання послуг інших виконавців (субпідрядників) в межах 20 відсотків вартості договору за письмовим погодження із Замовником у порядку, встановленому законодавством. Укладення із іншими виконавцями контрактів не створює будь-яких відносин між Замовником та іншими виконавцями.
Відповідно допункту 10.1Замовник зобов`язаний:приймати належнимчином наданіпослуги згідноз Актомприймання виконанихбудівельних робіт(ф.КБ-2в)та Довідокпро вартістьвиконаних послуг(ф.КБ-3);своєчасно тав повномуобсязі оплачувативиконані таприйняті згідноз Актомприймання виконанихбудівельних робіт(ф.КБ-2в)та Довідокпро вартістьвиконаних послуг(ф.КБ-3);негайно повідомити про виявлені недоліки в наданих послугах.
Відповідно допункту 10.3Підрядник зобов`язаний:забезпечити наданняпослуг,якість якихвідповідає умовамДоговору;інші обов`язки.
У подальшому 09.07.2018 в місті Житомирі між Службою автомобільних доріг у Житомирській області, в особі начальника ОСОБА_7 , що діє на підставі Положення (надалі Замовник), з однієї сторони і Товариством з обмеженою відповідальністю «Альманах-2000», платник податку на прибуток підприємств на загальних підставах, в особі директора ОСОБА_8 , що діє на підставі Статуту, (іменований - Підрядник), з іншої сторони, укладено додаткову угоду № 63/1/64 до договору № 63 від 09.07.2018.
Відповідно до умов додаткової угоди № 63/1/64 від 09.07.2018 сторони дійшли згоди визначити фінансування за Договором у 2018 році 18436000 грн. 00 коп. (вісімнадцять мільйонів чотириста тридцять шість гривень 00 коп.) у тому числі ПДВ 3072666,67 грн. (три мільйони сімдесят дві тисячі шістсот шістдесят шість гривень 67 коп.)
У подальшому 13.09.2018 в місті Житомирі між Службою автомобільних доріг у Житомирській області, в особі начальника ОСОБА_7 , що діє на підставі Положення (надалі Замовник), з однієї сторони і Товариством з обмеженою відповідальністю «Альманах-2000», платник податку на прибуток підприємств на загальних підставах, в особі директора ОСОБА_8 , що діє на підставі Статуту, (іменований - Підрядник), з іншої сторони, укладено додаткову угоду № 63/2/104 до договору № 63 від 09.07.2018.
Відповідно до умов додаткової угоди № 63/2/104 від 13.09.2018 сторони дійшли згоди збільшити фінансування за Договором. Всього сума фінансування у 2018 році становить 20192147,20 грн. (двадцять мільйонів сто дев`яносто дві тисячі сто сорок сім гривень 20 коп.) у тому числі ПДВ 3365357,87 грн. (три мільйони триста шістдесят п`ять тисяч триста п`ятдесят сім гривень 87 коп.)
Також 22.12.2018 в місті Житомирі між Службою автомобільних доріг у Житомирській області, в особі начальника ОСОБА_7 , що діє на підставі Положення (надалі Замовник), з однієї сторони і Товариством з обмеженою відповідальністю «Альманах-2000», платник податку на прибуток підприємств на загальних підставах, в особі директора ОСОБА_8 , що діє на підставі Статуту, (іменований - Підрядник), з іншої сторони, укладено додаткову угоду № 63/3/164 до договору №63 від 09.07.2018.
Відповідно до умов додаткової угоди № 63/3/164 від 22.12.2018 у зв`язку з відсутністю фінансування Сторони дійшли згоди про внесення змін, зокрема закінчення строків надання послуг 23.12.2019.
До того ж 22.12.2018 в місті Житомирі між Службою автомобільних доріг у Житомирській області, в особі начальника ОСОБА_7 , що діє на підставі Положення (надалі Замовник), з однієї сторони і Товариством з обмеженою відповідальністю «Альманах-2000», платник податку на прибуток підприємств на загальних підставах, в особі директора ОСОБА_8 , що діє на підставі Статуту, (іменований - Підрядник), з іншої сторони, укладено додаткову угоду № 63/4/168 до договору № 63 від 09.07.2018.
Відповідно до умов додаткової угоди № 63/4/168 від 22.12.2018 Сторони дійшли згоди про зменшення суми фінансування за Договором у 2018 році до 20002147,20 грн. (двадцять мільйонів дві тисячі сто сорок сім гривень 20 коп.) у тому числі ПДВ 3333691, 20 грн. (три мільйони триста тридцять три тисячі шістсот дев`яносто одна гривня 20 коп.)
Так, наказом Міністерства регіонального розвитку та будівництва України від 05.07.2013 № 293 затверджено ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва», що набрав чинності 01.01.2014. ДСТУ Б Д. 1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва» затверджено типові форми первинних облікових документів у будівництві № КБ-2в «Акт приймання виконаних будівельних робіт» та № КБ-3 «Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати».
Пункт 3.18 ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва» вказує, що кошторис, який визначає вартість виконаних будівельних робіт за період, встановлений у договорі складається за примірною формою КБ-2в «Акт приймання виконаних будівельних робіт» та примірною формою КБ-3 «Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати».
Пункт 6.4.1 ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва» передбачає, що взаєморозрахунки за обсяги виконаних робіт проводяться за період, встановлений в договорі.
Пунктом 6.3 ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва» передбачені особливості складання та узгодження договірних цін.
Договірна ціна є кошторисом вартості підрядних робіт, який узгоджений замовником, і використовується при проведенні взаєморозрахунків.
Договірна ціна може встановлюватись за твердим (тверда договірна ціна) та приблизним (динамічна договірна ціна) кошторисом.
Твердий кошторис (тверда договірна ціна) встановлюється незмінним на весь обсяг будівництва з наданням виконавцем робіт гарантій, в тому числі фінансових, щодо реалізації проектних рішень в установлені строки за фіксовану ціну.
Після погодження договірної ціни складається договір підряду на виконання робіт. У договорі зазначається документ, покладений в основу визначення вартісних показників; позначається вид договірної ціни: тверда або динамічна; порядок, випадки та терміни можливого уточнення договірної ціни; умови фінансування та розрахунків за обсяги виконаних робіт; відповідальність сторін за порушення зобов`язань за договором, порядок внесення змін до договору тощо.
Пунктом 6.4.2 ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва» передбачено, що при визначенні вартості виконаних обсягів робіт і проведенні взаєморозрахунків за виконані роботи по об`єктах будівництва, зведення яких здійснюється за рахунок державних коштів застосовуються примірні форми первинних облікових документів «Акт приймання виконаних будівельних робіт» (примірна форма №КБ-2в) і «Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати » (примірна форма № КБ-3).
Відповідно до ч. 1 ст. 837 ЦК України за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу.
Згідно п. 3 Постанови Кабінету Міністрів України № 668 від 01.08.2005 «Про затвердження загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві» (далі Загальні умови) замовник сторона договору підряду, яка за власним рішенням або дорученням інвестора розміщує замовлення на виконання робіт (будівництво об`єкта), приймає закінчені роботи (об`єкт будівництва) та оплачує їх; підрядник сторона договору підряду, яка виконує та передає замовнику закінчені роботи (об`єкт будівництва), передбачені договором підряду.
Відповідно до п.28 Загальних умов замовник має право: відмовитися від прийняття закінчених робіт (об`єкта будівництва) у разі виявлення недоліків, які виключають можливість їх (його) використання відповідно до мети, зазначеної у проектній документації та договорі підряду, і не можуть бути усунені підрядником, замовником або третьою особою; здійснювати у будь-який час, не втручаючись у господарську діяльність підрядника (субпідрядника), технічний нагляд і контроль за ходом, якістю, вартістю та обсягами виконання робіт; делегувати в установленому законодавством порядку повноваження щодо здійснення технічного нагляду і контролю третій особі, зокрема спеціалізованій організації (консультаційній, проектній, інжиніринговій тощо) або спеціалісту, які мають відповідні дозвільні документи, з визначенням у договорі підряду їх повноважень. Делегування замовником своїх повноважень не звільняє його від відповідальності перед підрядником за невиконання або неналежне виконання договірних зобов`язань, а також не позбавляє права здійснювати контроль за ходом, якістю, вартістю та обсягами виконання робіт; вимагати безоплатного виправлення недоліків, що виникли внаслідок допущених підрядником порушень, або виправити їх своїми силами, якщо інше не передбачено договором підряду. У такому разі збитки, завдані замовнику, відшкодовуються підрядником, у тому числі за рахунок відповідного зниження договірної ціни; ініціювати внесення змін у договір підряду, вимагати розірвання договору підряду та відшкодування збитків за наявності істотних порушень підрядником умов договору підряду; вимагати відшкодування завданих йому збитків, зумовлених порушенням договору підряду, якщо договором підряду або законом не передбачено інше.
Згідно з п.п.79, 81 Загальних умов замовник здійснює контроль за ходом, якістю, вартістю та обсягами виконання робіт відповідно до частини першої статті 849 ЦК України та у порядку, передбаченому договором підряду. У разі виявлення невідповідності виконаних робіт установленим вимогам замовник приймає рішення про усунення підрядником допущених недоліків або про зупинення виконання робіт (будівництва об`єкта).
Відповідно до п.п.91, 93, 94 Загальних умов передача виконаних робіт (об`єкта будівництва) підрядником і приймання їх замовником оформлюється актом про виконані роботи. У разі виявлення в процесі приймання-передачі закінчених робіт (об`єкта будівництва) недоліків, допущених з вини підрядника, він у визначений замовником строк зобов`язаний усунути їх і повторно повідомити замовника про готовність до передачі закінчених робіт (об`єкта будівництва). Якщо підрядник не бажає чи не може усунути такі недоліки, замовник може у порядку, передбаченому договором підряду, попередньо повідомивши підрядника, усунути їх своїми силами або із залученням третіх осіб. Витрати, пов`язані з усуненням недоліків замовником, компенсуються підрядником. Якщо виявлені недоліки не можуть бути усунені підрядником, замовником або третьою особою, замовник має право відмовитися від прийняття таких робіт (об`єкта будівництва) або вимагати відповідного зниження договірної ціни чи компенсації збитків.
Відповідно до п.96 Постанови Кабінету Міністрів України № 668 від 01.08.2005 «Про затвердження загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві»підписання акта приймання-передачі є підставою для проведення остаточних розрахунків.
Пунктами 99, 100 Загальних умов передбачено, що розрахунки за виконані роботи проводяться на підставі документів про обсяги виконаних робіт та їх вартість. Документи про виконані роботи та їх вартість складаються і підписуються підрядником та передаються замовнику. Замовник перевіряє ці документи і в разі відсутності зауважень підписує їх. Після підписання документів замовник зобов`язаний оплатити виконані роботи. Порядок подання підрядником документів про обсяги і вартість виконаних робіт, проведення перевірки їх достовірності, підписання та оплати замовником визначається у договорі підряду. У разі виявлення невідповідності робіт, пред`явлених до оплати, встановленим вимогам, завищення їх обсягів або неправильного застосування кошторисних норм, поточних цін та інших помилок, що вплинули на ціну виконаних робіт, замовник має правоза участю підрядника скоригувати суму, що підлягає сплаті.
Так, 18.02.2008 наказом начальника Служби автомобільних доріг у Житомирській області ОСОБА_9 № 9-к ОСОБА_4 прийнято на роботу на посаду інженера 1 категорії, постійної, до тендерно-договірного відділу з 18.02.2018.
Посадовою інструкцієюінженера відділуякості,технічного контролюта новихтехнологій,затвердженою 13.11.2017начальником Службиавтомобільних дорігу Житомирськійобласті ОСОБА_7 ,визначено завданнята обов`язкипровідного інженеравідділу якості,технічного контролюта новихтехнологій,а саме:Здійснює сумісноз експлуатаційнимиорганізаціями таіншими службамиперіодичний наглядза проведеннямробіт іпослуг наавтомобільних дорогах,мостах таштучних спорудахв межахзакріплених районіввідповідно додіючих правилремонту таексплуатаційного утриманняавтомобільних доріг.На підставіобстежень автомобільнихдоріг таштучних спорудготує проектидефектних актівна рікна роботиз поточногоремонту іутримання автомобільнихдоріг,з визначенняморієнтовної вартостіцих робітза укрупненимипоказниками тавизначення об`єктівпоточного ремонту.Здійснює передачупроектів дефектнихактів відділуремонту таексплуатаційного утриманнядоріг іштучних споруддля формуванняузагальненої пропозиціїта організаціїрозгляду службами,та подальшогозатвердження.Бере участьу заходахщодо впровадженнянової технікиі новихтехнологій,пошуку новихджерел постачаннямісцевих дорожніхматеріалів.Організовує контрольта відповідаєза обсягита якістьвиконаних робітна об`єктахзгідно зчинним законодавством,технічною документацією,діючими положеннями,інструкціями танормативними документами,за своєчаснимвведенням вустановлені строкиоб`єктів,за виконаннямпланів ремонтівавтодоріг,за дотриманнямвимог авторськогонагляду,архітектурно-будівельногоконтролю таінших.Організовує контрольта відповідаєза виконанняробіт наоб`єктах згідноз технічноюдокументацією,діючими положеннями,інструкціями танормативними документами,за своєчаснимвведенням вустановлені терміниоб`єктів тавиконання планівремонтів автодорігта штучнихспоруд.Контролює хідвиконання робітз будівництва,реконструкції,ремонтів таутримання автомобільнихдоріг;відповідність обсягівта строківробіт,матеріалів,виробів,конструкцій,що застосовуються,нормативним документам,проектно-кошториснійдокументації,робочим кресленням.Проводить прийманнявиконаних робітна об`єктахзгідно зграфіком,оформлення актівприймання таздачу їхдля оплативиконаних робіт.Бере участьу розглядіпроектно-кошторисноїдокументації.Забороняє увстановленому порядкуподальше веденняробіт увипадках виявленнябраку,відступу відпроектно-кошторисноїдокументації,порушенні безпечноговедення робітабо правилохорони праці.Бере участьу роботіз розробкиметодик,інструкцій,вказівок:з технічногоконтролю задотриманням технологіївиконання робітта оформленнядокументів,що засвідчуютьїх відповідністьвимогам чиннихнормативних документівтощо.Оформлює дозвілу відповіднихустановах навиконання ізакінчення робіт.Приймає участьу підготовціпоточних таперспективних планівробіт збудівництва,реконструкції ремонтівдоріг,в затвердженнітитульних списків,внутрішньо будівельнихтитульних списківта готуєзвітність.Оформляє актина скритіроботи.Здійснює прийманняробіт занаявності підтверджуючихдокументів.Вивчає ринок дорожньо-будівельних та паливно-мастильних матеріалів. Забезпечує подання звітності, веде переписку з підрядними та вищестоящими організаціями, відповідає на звернення громадян, надає необхідну інформацію за дорученням начальника відділу.
Також відповіднодо посадовоїінструкції провіднийінженер відділуякості,технічного контролюта новихтехнологій несевідповідальність за:Неналежне виконанняабо невиконаннясвоїх посадовихобов`язків,а такожза невикористанняабо неповневикористання своїхфункціональних прав,що передбаченіцією посадовоюінструкцією,-в межах,визначених чиннимзаконодавством Українипро працю.Неякісне виконанняробіт ззатвердженою документацією,діючими технічнимиправилами танормами напідконтрольних об`єктах.Неналежне прийманнявиконаних робіт.Несвоєчасне реагуваннята прийняттявідповідних рішеньпо запитахта завданняхкерівників таорганізацій.Правопорушення,скоєнні впроцесі здійсненнясвоєї діяльності,-в межахвизначених чиннимадміністративним,кримінальним тацивільним законодавствомУкраїни.Завдання матеріальноїшкоди межах,визначених чиннимцивільним законодавствомта законодавствомпро працюУкраїни.Порушення правил внутрішнього розпорядку, охорони праці та техніки безпеки, протипожежної безпеки.
До того ж наказом начальника Служби автомобільних доріг у Житомирській області ОСОБА_7 від 06.08.2018 № 138 про закріплення районів, об`єктів будівництва, реконструкції, ремонтів та утримання за інженерами відділу якості, технічного контролю та нових технологій, з метою своєчасного ведення контролю та технічного нагляду за будівництвом, ремонтами та утриманням автодоріг, за відповідністю обсягів та якості будівельних робіт проектам та кошторисам, будівельним нормам та правилам приймання цих робіт, ОСОБА_4 закріплено за об`єктом «Поточний ремонт Міст через р. Тетерів в м. Радомишлі на км 31+211 автомобільної дороги Т-06-08 Малин-Кочерів».
Таким чином ОСОБА_4 був наділений повноважною особою спеціальним повноваженням на здійснення організації контролю за ходом та прийняттям виконаних робіт на об`єкті, що полягають у здійсненні організаційно-розпорядчих функцій, в тому числі контролі за відповідністю обсягу та виду фактично виконаних робіт із проектно-кошторисною документацією, а також правом вимагати від виконавця виконувати роботи відповідно до проектно-кошторисної документації, зупиняти роботи у випадку виявлення невідповідностей та зобов`язувати виконавця усунути виявлені недоліки, а також адміністративно-господарських функцій, що знаходить прояв в опосередкованому вирішенні фактичної і юридичної долі майна, що використовує підрядник, а тому відповідно до ст. 18 КК України та положень п. 1 примітки до ст.364КК України є службовою особою.
Встановлено,що вперіод часуз липня2018року погрудень 2018року ТОВ«Альманах» виконувалисьроботи відповіднодо укладеногоіз Службоюавтомобільних дорігу Житомирськійобласті договору№ 63від 09.07.2018та додатковихугод донього,а саме«Послуги зпоточного середньогоремонту мостучерез р.Тетерів накм 31+211у м.Радомишлі автомобільноїдороги Т-06-08Малин-Кочерів,Житомирська область»,в ходіяких ТОВ«Альманах-2000»видано,серед інших,наступні звітнідокументи,необхідні дляпроведення замовникомрозрахунку занадані послуги,а саме:довідку провартість виконанихбудівельних робітта витратиза листопад2018року (36_4(1)_ПД_КБ3а),акт прийманнявиконаних будівельнихробіт загрудень 2018року (36_4(1)_3-1_ПД_КБ-2в)на загальнусуму 1115484,00грн.;довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за грудень 2018 року (51_5(1)_ПД_КБ3а), акт приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2018 року (51_5(1)_3-1_ПД_КБ-2в) на загальну суму 3635787,60 грн., акт приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2018 року (51_5(2)_3-1_ПД_КБ-2в) на загальну суму 1593884,40 грн., акт приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2018 року (51_5(3)_3-1_ПД_КБ-2в) на загальну суму 1255681,20 грн., акт приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2018 року (41_4(2)_3-1_ПД_КБ-2в) на загальну суму 257840,40 грн.
У точно невстановлений в ході досудового розслідування час та місці, однак у період часу з листопада по грудень 2018 року, за невстановлених досудовим розслідуванням обставин ОСОБА_4 вищевказані документи передані для перевірки та підписання.
При цьому ОСОБА_4 , перебуваючи на посаді провідного інженера відділу якості, технічного нагляду та нових технологій Служби автомобільних доріг у Житомирській області, у достовірно невстановленому слідством місці, здійснюючи в силу своїх посадових обов`язків контроль та нагляд за виконанням робіт на об`єкті «Поточний ремонт Міст через р. Тетерів в м. Радомишлі на км 31+211 автомобільної дороги Т-06-08 Малин-Кочерів», будучи службовою особою, неналежно виконуючи свої службові обовapos;язки через несумлінне ставлення до них,передбачаючи можливість настання суспільно небезпечних наслідків свого діяння, але легковажно розраховуючи на їх відвернення, порушуючи вимоги посадової інструкції провідного інженера відділу якості, технічного контролю та нових технологій, затвердженої 13.11.2017 начальником Служби автомобільних доріг у Житомирській області ОСОБА_7 , наказу начальника Служби автомобільних доріг у Житомирській області ОСОБА_7 від 06.08.2018 № 138, Постанови Кабінету Міністрів України № 668 від 01.08.2005 «Про затвердження загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві», а також умови договору № 63 від 09.07.2018 (зі змінами, внесеними додатковими угодами) не забезпечив перевірку дотримання якості, обсягу та вартості фактично наданих послуг, якості застосованих матеріалів на відповідність діючим вимогам ДБН, СОУ, ТУ, стандартів та іншим нормативним документам, а також виявлення відхилень, допущених під час проведення робіт, підписав акт приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2018 року (36_4(1)_3-1_ПД_КБ-2в), акт приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2018 року (51_5(1)_3-1_ПД_КБ-2в), акт приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2018 року (51_5(2)_3-1_ПД_КБ-2в), акт приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2018 року (51_5(3)_3-1_ПД_КБ-2в), акт приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2018 року (41_4(2)_3-1_ПД_КБ-2в), на підставі яких були складені форми КБ-3, а саме: довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за листопад 2018 року (36_4(1)_ПД_КБ3а) та довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за грудень 2018 року (51_5(1)_ПД_КБ3а), які у подальшому підписані невстановленою особою та скріплені печаткою Служби автомобільних доріг у Житомирській області.
Встановлено,що вказаніофіційні документимістили неправдивівідомості щодообсягів наданихпослуг тавикористаних матеріалівна загальнусуму 811720грн.з урахуваннямПДВ 20%,зокрема:акт №7приймання виконанихбудівельних робітза листопад2018року (36_4(1)_3-1_ПД_КБ-2в),містить неправдивівідомості щодообсягів використанихматеріалів,а самерядок «9.Трап Н80»;акт приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2018 року (51_5(1)_3-1_ПД_КБ-2в) містить неправдиві відомості щодо обсягів проведених робіт та використаних матеріалів, а саме рядки: «7. Монтаж перильної огорожі», «8. Елементи фасонні (добірні) із оцинкованої сталі перильного огородження»; акт приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2018 року (51_5(2)_3-1_ПД_КБ-2в) містить неправдиві відомості щодо обсягів використаних матеріалів, а саме рядок «30. Трап Н80».
Крім того,ряд робіт,що вказаніу зазначенихофіційних документах,зокрема:в актіприймання виконанихбудівельних робітза грудень2018року (41_4(2)_3-1_ПД_КБ-2в)містить перелікнеякісно виконанихробіт,а самерядки:«1.Нарізання утробив асфальтобетонномупокритті»,«2.Влаштування заповненогодеформаційного шваспряження прогоновихконструкцій мостівна автомобільнихдорогах безобрамлення»,«3.Сталь листованерж.»,«4.Дюбелі»,«5.Поліуретановий фіксатор»,«6.Сіліконовийспрей BITONOXstilstrip»,«7.Металізована стрічкаNafutektBITONOXstrip»,«8.Розігрівання мастикі»,«9.Мастика Nafutektplus»,«10.Влаштування поліпропіленовоїгеосітки надшвами»,«11.ГеосіткаHatelit»;в акті приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2018 року (51_5(3)_3-1_ПД_КБ-2в) містить перелік неякісно виконаних робіт, а саме рядки: «2. Грунтування бетонних і обштукатурених поверхонь грунтовкою», «3. ГрунтовкаМC-ColorPrimer», «4. Нанесення на поверхні опор захисно-декоративного покриття», «5. Антикорозійний матеріал/фарбувальний шар/ МC-ColorFlaerPure», виконані неякісно на загальну суму 1083179 грн. 00 коп. з урахуванням ПДВ 20% та підлягають переробленню.
Загалом вартість завищення обсягів та неякісно виконаних робіт при поточному ремонті мосту через р. Тетерів в м. Радомишлі на км 31+211 автомобільної дороги Т-06-08 Малин-Кочерів, становить 1894899,00 грн. з урахуванням ПДВ.
На підставі вищевказаних офіційних документів, що містили неправдиві відомості щодо обсягів виконаних робіт, а також відомості щодо неякісно виконаних робіт на суму, яка в цілому складає 1894899,00 грн. з ПДВ з розрахункового рахунку САД у Житомирській області №3545111001085, відкритого в Державній казначейській службі України в м. Києві, на розрахунковий рахунок ТОВ «Альманах-2000» № НОМЕР_1 , відкритий у Вінницькій філії ПАТ КБ «ПриватБанк» та № НОМЕР_2 , відкритий в Вінницькій філії АТ «Ощадбанк» згідно платіжних доручень № 93 від 17.07.2018, № 117 від 17.08.2018, № 122 від 21.08.2018, № 133 від 18.09.2018, № 139 від 26.09.2018, № 169 від 23.10.2018, № 183 від 13.11.2018, № 195 від 26.11.2018, № 226 від 05.12.2018, № 232 від 12.12.2018, № 237 від 19.12.2018, № 243 від 26.12.2018, № 244 від 26.12.2018 перераховано бюджетні кошти на загальну суму 20002147,20 грн. за надані згідно офіційних документів форм КБ-2в та КБ-3 «Послуги з поточного середнього ремонту мосту через р. Тетерів на км 31+211 у м. Радомишлі автомобільної дороги Т-06-08 Малин-Кочерів, Житомирська область» згідно з договором підряду № 63 від 09.07.2018.
За таких обставин ОСОБА_4 здійснюючи в силу своїх посадових обов`язків контроль та нагляд за виконанням робіт на об`єкті «Поточний ремонт Міст через р. Тетерів в м. Радомишлі на км 31+211 автомобільної дороги Т-06-08 Малин-Кочерів», вчинив службову недбалість, що виразилась у неналежному виконанні службовою особою своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, внаслідок чого на розрахунковий рахунок ТОВ «Альманах-2000» надмірно перераховано бюджетні кошти на загальну суму 1894899,00 грн., в результаті чого державним інтересам в особі Служби автомобільних доріг у Житомирській області спричинено матеріальну шкоду на вказану суму, що більше ніж в 250 разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян та відповідно до п. 4 примітки до ст. 364 КК України спричинило тяжкі наслідки.
За такихобставин ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , 29.11.2022 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.367 КК України.
Підставою застосування запобіжного заходу слідчий зазначає наявність обґрунтованої підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення, а також наявність ризиків.
Так, під час досудового розслідування виникли підстави вважати, що підозрюваний може здійснити дії, передбачені п.п.1, 2, 3 ч.1 ст.177 КПК України, тому виникла необхідність в обранні запобіжного заходу з метою запобігання переховування підозрюваного від органів досудового розслідування та/або суду; виключення можливостей знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення та незаконно впливати на свідків у цьому кримінальному провадженні.
ОСОБА_4 підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, яке передбачає покарання у виді позбавленням волі на строк від двох до п`яти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років та зі штрафом від двохсот п`ятдесяти до семисот п`ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або без такого, що не виключає ризик переховуватися від органів досудового розслідування та/або суду з метою уникнення від кримінальної відповідальності.
На даний час ОСОБА_4 перебуває на посаді інженера відділу якості, технічного контролю та нових технологій Служби автомобільних доріг у Житомирській області, що не виключає його можливості знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення та перебувають у володінні Служби автомобільних доріг у Житомирській області.
До того ж, останній має широке коло впливових зв`язків, тому може незаконно впливати на свідків у цьому кримінальному провадженні.
На даний час досудове розслідування не завершено, проводяться слідчі (розшукові) дії, спрямовані на всебічне та повне дослідження обставин вчинення кримінального правопорушення, а також встановлення та притягнення до кримінальної відповідальності інших осіб, причетних до вчинення вказаного кримінального правопорушення, що свідчить про наявність ризику, передбаченого п.3 ст.177 КК України.
Враховуючи тяжкість покарання, що загрожує підозрюваному ОСОБА_4 у разі визнання винуватим у кримінальному правопорушенні, наявність ризиків, передбачених п.п.1, 2, 3 ч.1 ст.177 КПК України, особу підозрюваного та об`єктивні обставини, що встановлені в ході досудового розслідування, слідчий просить клопотання задовольнити.
Згідно ч.4 ст.107 КПК України під час розгляду клопотання здійснювалось фіксування судового процесу технічними засобами.
У судовому засіданні прокурор клопотання підтримала та просила задовольнити з підстав, викладених у клопотанні.
У судовому засіданні підозрюваний та його захисник просили відмовити у задоволенні клопотання або застосувати більш м`який запобіжний захід. Крім того, просять врахувати особу підозрюваного, його міцні соціальні зв`язки, зокрема, врахувати, що ОСОБА_4 має на утриманні двох малолітніх дітей, має постійне місце проживання, до кримінальної відповідальності не притягувався. Також пояснили, що розмір застави у розмірі 20 прожиткових мінімумів є максимальним і для підозрюваного значним.
Заслухавши думку учасників, дослідивши надані матеріали, слідчий суддя приходить до наступного висновку.
Встановлено,що 29.11.2022 року ОСОБА_4 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.367 КК України.
Згідно п.18 ст.3 КПК України до повноважень слідчого судді суду першої інстанції належить здійснення у порядку, передбаченому цим Кодексом, судового контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальному провадженні.
Відповідно до ст.177 КПК України метою застосування запобіжного заходу є забезпечення виконання підозрюваним, обвинуваченим покладених на нього процесуальних обов`язків, а також запобігання спробам:
1) переховуватися від органів досудового розслідування та/або суду;
2) знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення;
3) незаконно впливати на потерпілого, свідка, іншого підозрюваного, обвинуваченого, експерта, спеціаліста у цьому ж кримінальному провадженні;
4) перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином;
5) вчинити інше кримінальне правопорушення чи продовжити кримінальне правопорушення, у якому підозрюється, обвинувачується.
Підставою застосування запобіжного заходу є наявність обґрунтованої підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення, а також наявність ризиків, які дають достатні підстави слідчому судді, суду вважати, що підозрюваний, обвинувачений, засуджений може здійснити дії, передбачені частиною першою цієї статті. Слідчий, прокурор не мають права ініціювати застосування запобіжного заходу без наявності для цього підстав, передбачених цим Кодексом.
Згідно ч.1 ст.194 КПК України під час розгляду клопотання про застосування запобіжного заходу слідчий суддя, суд зобов`язаний встановити, чи доводять надані сторонами кримінального провадження докази обставини, які свідчать про наявність обґрунтованої підозри у вчиненні підозрюваним, обвинуваченим кримінального правопорушення; наявність достатніх підстав вважати, що існує хоча б один із ризиків, передбачених статтею 177 цього Кодексу, і на які вказує слідчий, прокурор; недостатність застосування більш м`яких запобіжних заходів для запобігання ризику або ризикам, зазначеним у клопотанні.
Відповідно до ст.178 КПК України при вирішенні питання про обрання запобіжного заходу, крім наявності ризиків, зазначених у статті 177 цього Кодексу слідчий суддя, суд на підставі наданих сторонами кримінального провадження матеріалів зобов`язаний оцінити в сукупності всі обставини, у тому числі: 1) вагомість наявних доказів про вчинення підозрюваним, обвинуваченим кримінального правопорушення; 2) тяжкість покарання, що загрожує відповідній особі у разі визнання підозрюваного, обвинуваченого винуватим у кримінальному правопорушенні, у вчиненні якого він підозрюється, обвинувачується; 3) вік та стан здоров`я підозрюваного, обвинуваченого; 4) міцність соціальних зв`язків підозрюваного, обвинуваченого в місці його постійного проживання, у тому числі наявність в нього родини й утриманців; 5) наявність у підозрюваного, обвинуваченого постійного місця роботи або навчання; 6) репутацію підозрюваного, обвинуваченого; 7) майновий стан підозрюваного, обвинуваченого; 8) наявність судимостей у підозрюваного, обвинуваченого; 9) дотримання підозрюваним, обвинуваченим умов застосованих запобіжних заходів, якщо вони застосовувалися до нього раніше; 10) наявність повідомлення особі про підозру у вчиненні іншого кримінального правопорушення; 11) розмір майнової шкоди, у завданні якої підозрюється, обвинувачується особа, або розмір доходу, в отриманні якого внаслідок вчинення кримінального правопорушення підозрюється, обвинувачується особа, а також вагомість наявних доказів, якими обґрунтовуються відповідні обставини; 12) ризик продовження чи повторення протиправної поведінки, зокрема ризик летальності, що його створює підозрюваний, обвинувачений, у тому числі у зв`язку з його доступом до зброї.
Згідно ч.1 ст.182 КПК України застава полягає у внесенні коштів у грошовій одиниці України на спеціальний рахунок, визначений в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, з метою забезпечення виконання підозрюваним, обвинуваченим покладених на нього обов`язків, під умовою звернення внесених коштів у доход держави в разі невиконання цих обов`язків. Можливість застосування застави щодо особи, стосовно якої застосовано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, може бути визначена в ухвалі слідчого судді, суду у випадках, передбачених частинами третьою або четвертою статті 183 цього Кодексу.
Відповідно до практики Європейського суду з прав людини "розумна підозра" у вчиненні кримінального злочину, про яку йдеться у ст.5 параграфу 1(с) Конвенції про захист прав і основоположних свобод людини, передбачає "наявність обставин або відомостей, які переконали б неупередженого спостерігача, що ця особа, можливо, вчинила злочин" (див. рішення O'Hara v. United Kingdom of 16 October 2001, § 34).
Стандарт, встановлений статтею 5 § 1(с) Конвенції, не передбачає, що поліція повинна мати достатні докази для пред`явлення обвинувачення на момент арешту (O'Hara v. United Kingdom of 16 October 2001, § 36).
Факти, які викликають підозру, не обов`язково мають бути одного рівня з тими, які необхідні для обґрунтування засудження чи навіть пред`явлення обвинувачення; це досягається на наступній стадії кримінального розслідування (Murray v. the United Kingdom, of 28 October 1994, § 55; K.-F. v. Germany of 27 November 1997, § 57; Erdagoz v. Turkey, of 22 October 1997, § 51).
Наявні уматеріалах клопотаннядокази таобставини,на якіпосилається слідчийу клопотанні,підтверджують наявністьобґрунтованої підозриу вчиненні ОСОБА_4 кримінального правопорушення,передбаченого ч.2ст.367КК України,що підтверджується,зокрема:висновком експертівза результатамипроведення комплексноїтоварознавчої табудівельно-технічноїекспертизи №1756/1757/19-25/528…533/21-25від 16.03.2021;висновком судовоїекономічної експертизи№ 2045/21-25від 17.12.2021;висновком судово-почеркознавчоїекспертизи №31від 05.11.2022;актом контрольнихобмірів мостучерез річкуТетерів вм.Радомишль;протоколом допитусвідка ОСОБА_10 від 04.04.2022;документацією щодовиконання робітна об`єкті«Поточний ремонтМіст черезр.Тетерів вм.Радомишлі накм 31+211автомобільної дорогиТ-06-08Малин-Кочерів»відповідно додоговору №63від 09.07.2018;документацією щодо виконання робіт на об`єкті «Поточний ремонт Міст через р. Тетерів в м. Радомишлі на км 31+211 автомобільної дороги Т-06-08 Малин-Кочерів» відповідно до договору № 63 від 09.07.2018.
Слідчий суддяприймає доуваги,що ОСОБА_4 підозрюється ускоєнні злочину,покарання заяке передбаченоу видіпозбавлення воліна строквід двох доп`яти роківз позбавленнямправа обійматипевні посадичи займатисяпевною діяльністюна строкдо трьохроків тавраховує доводипрокурора проте,що,підозрюваний можепереховуватися відорганів досудовогорозслідування та/абосуду;знищити,сховати абоспотворити будь-якуіз речейчи документів,які маютьістотне значеннядля встановленняобставин кримінальногоправопорушення танезаконно впливатина свідківу кримінальномупровадженні.Таким чином, органом досудового розслідування доведено, що наявні ризики, передбачені п.п.1, 2, 3 ч.1ст.177 КПК України.
Крім того, слідчий суддя приходить до висновку, що доводи підозрюваного і захисників не переважають над наявністю існуючих ризиків, передбаченихст.177 КПК України.
Отже слідчий суддя приходить до висновку, що жоден із більш м`яких запобіжних заходів не зможе запобігти наявним ризикам та наявні достатні правові підстави для застосування до підозрюваного запобіжного заходу у вигляді застави,що є достатнім для запобігання ризикам, передбаченимст.177 КПК України, а також необхідним і доцільним для забезпечення належної процесуальної поведінки підозрюваногота виконання покладених на нього процесуальних обов`язків.
Відповідно до ч.5ст.182 КПК Українищодо особи, підозрюваної чи обвинуваченої у вчиненні тяжкого злочину розмір застави визначається у розмірі від двадцяти до вісімдесяти розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
При визначенні розміру застави слідчий суддя враховує обставини кримінального правопорушення, у якому підозрюється ОСОБА_4 , дані про особу підозрюваного, який одружений, має на утриманні малолітніх дітей, раніше не судимий, та приходитьдо висновку, що доцільно визначити заставу у розмірі 5 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, що становить 13420 грн.
Крім того, наявні достатні правові підстави для покладення на підозрюваного обов`язків, передбачених ч.5ст.194 КПК України.
Керуючись ст.ст.131, 132, 176, 178, 182, 184, 193, 194, 196, 309, 372, 376 КПК України,-
ПОСТАНОВИВ:
Клопотання задовольнити частково.
Застосувати до підозрюваного ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , запобіжний захід у вигляді застави.
Заставу визначити у розмірі 5 (п`ять) прожиткових мінімумів для працездатних осіб у розмірі 13420 (тринадцять тисяч чотириста двадцять) гривень, яка може бути внесена як самим підозрюваним, так і іншою фізичною або юридичною особою (заставодавець) на депозитний рахунок для внесення застави.
Покласти на підозрюваного ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , наступні обов`язки:
- прибувати по першому виклику до слідчого, прокурора, або суду;
- повідомляти слідчого, прокурора чи суд, залежно від стадії кримінального провадження, про зміну свого місця проживання та місця роботи;
- здати на зберігання до органу досудового розслідування свій паспорт (паспорти) для виїзду за кордон, інші документи, що дають право на виїзд з України;
- утримуватися від спілкування зі свідками у кримінальному провадженні №42019060000000004 та іншими особами з приводу обставин інкримінованого йому кримінального правопорушення.
Строк дії ухвали та обов`язків до 08.02.2022 року включно.
Роз`яснити підозрюваному ОСОБА_4 , що у разі невиконання цих обов`язків до нього може бути застосований більш жорсткий запобіжний захід, крім того, на нього може бути накладено грошове стягнення в розмірі від 0,25 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб до 2 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Контроль за виконанням ухвали покласти на слідчого, який здійснює досудове розслідування у кримінальному провадженні.
Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Житомирського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Корольовський районний суд м. Житомира |
Дата ухвалення рішення | 08.12.2022 |
Оприлюднено | 18.01.2023 |
Номер документу | 107870245 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про застосування запобіжних заходів застава |
Кримінальне
Корольовський районний суд м. Житомира
Анциборенко Н. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні