ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
і м е н е м У к р а ї н и
01 грудня 2022 рокум. ПолтаваСправа №440/7033/22
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Кукоби О.О.,
за участю:
секретаря судового засідання - Лазебної А.В.
та представників сторін:
від позивача - Шейка Р.В.,
від відповідача - Купка Н.В.,
розглянувши у підготовчому засіданні матеріали справи за позовом Приватної фірми "КМ" до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про скасування державної реєстрації земельної ділянки,
В С Т А Н О В И В:
Приватна фірма "КМ" звернулась до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, у якому позивач просив скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5324255100:00:003:0007 площею 1,80 га, що розташована на території Решетилівської селищної ради Решетилівського району Полтавської області і належала ОСОБА_1 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, шляхом виключення з Державного земельного кадастру відомостей про реєстрацію вказаної земельної ділянки та припинити право власності ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 5324255100:00:003:0007 площею 1,80 га, що розташована на території Решетилівської селищної ради Решетилівського району Полтавської області.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 23.08.2022 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у цій справі, а її розгляд призначено за правилами загального позовного провадження.
За обставин спору ОСОБА_1 у лютому 2008 року вніс до статутного фонду Приватної фірми "КМ" внесок вартістю 10000,00 грн у вигляді права приватної власності на земельну ділянку площею 1,80 гектарів, розташовану на території Решетилівської селищної ради, що підтверджується державним актом на право власності на земельну ділянку серії ЯГ №653354, який зареєстрований в Книзі записів державних актів на право власності на землю 05.03.2007 за №010756100098 /а.с. 10, 11-12/.
На підставі розпорядження голови Решетилівської райдержадміністрації від 18.07.2008 №301 Приватній фірмі "КМ" 16.09.2008 виданий державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЗ №016936, що зареєстрований у Книзі записів державних актів на право власності на землю за №020856100009 /а.с. 9/.
Відомості про право власності Приватної фірми "КМ" на земельну ділянку кадастровий номер 5324255100:00:003:0049 внесені до Державного земельного кадастру 06.03.2017 /а.с. 26/.
Поряд з цим, у Державному земельному кадастрі наявний запис про право власності ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 5324255100:00:003:0007 площею 1,80 га, відомості про дату внесення до реєстру інформації про реєстрацію права власності, номер запису про право, а також орган, що здійснив реєстрацію права власності - відсутні. /а.с. 24-25/.
За твердженням позивача, має місце задвоєння відомостей про одну й ту саму земельну ділянку у Державному земельному кадастрі.
Так, позивач у жовтні 2021 року звернувся до Держгеокадастру із заявою щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 5324255100:00:003:0007, у відповідь на яку листом Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 27.10.2021 йому роз`яснено про можливість вчинення відповідних дій виключно на підставі судового рішення.
Надаючи правову оцінку повідомленим позивачем обставинам, суд виходить з такого.
Згідно зі статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом. Поняття "суд, встановлений законом" зводиться не лише до правової основи самого існування суду, але й дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність, тобто охоплює всю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів.
У статті 124 Конституції України закріплено, що правосуддя в Україні здійснюють виключно суди. Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.
За статтею 125 Конституції України судоустрій в Україні будується за принципами територіальності та спеціалізації і визначається законом.
Згідно із вимогами частини першої статті 18 Закону України від 02.06.2016 №1402-VIII "Про судоустрій і статус суддів" суди спеціалізуються на розгляді цивільних, кримінальних, господарських, адміністративних справ, а також справ про адміністративні правопорушення.
Важливість визначення юрисдикції підтверджується як закріпленням у Конституції України принципу верховенства права, окремими елементами якого є законність, правова визначеність та доступ до правосуддя, так і прецедентною практикою Європейського суду з прав людини.
Судова юрисдикція - це компетенція спеціально уповноважених органів судової влади здійснювати правосуддя у формі встановленого законом виду судочинства щодо визначеного кола правовідносин. Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин у їх сукупності. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, у якому розглядається визначена категорія справ.
За визначеннями пунктів 1, 2 частини першої статті 4 КАС України адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.
Характерною ознакою публічно-правових спорів є сфера їх виникнення - публічно-правові відносини, тобто передбачені нормами публічного права суспільні відносини, що виражаються у взаємних правах та обов`язках їх учасників у різних сферах діяльності суспільства, зокрема пов`язаних з реалізацією публічної влади.
Публічно-правовим вважається також спір, який виник з позовних вимог, що ґрунтуються на нормах публічного права, де держава в особі відповідних органів виступає щодо громадянина не як рівноправна сторона у правовідносинах, а як носій суверенної влади, який може вказувати або забороняти особі певну поведінку, надавати дозвіл на передбачену законом діяльність тощо.
Суб`єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг (пункт 7 частини першої статті 4 КАС України).
У поданій до суду позовній заяві Приватна фірма "КМ" не оспорює рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень - Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області.
Натомість, позивач фактично ініціював спір про усунення перешкод у користуванні, належним йому на праві приватної власності, нерухомим майном - земельною ділянкою.
Наведене виключає можливість розгляду цього спору у порядку адміністративного судочинства, адже спірним відносинам притаманні ознаки приватноправового спору.
За змістом частини першої статті 19 Цивільного процесуального кодексу України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства. Суди розглядають у порядку цивільного судочинства також вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав, якщо цей спір підлягає розгляду в місцевому загальному суді і переданий на його розгляд з такими вимогами.
Отож, оскільки цей спір стосується усунення перешкод у володінні майном, його має розглядати місцевий загальний суд за правилами цивільного судочинства.
Суд врахував, що ухвалою Решетилівського районного суду Полтавської області від 06.06.22 закрито провадження у справі №552/6325/21 за позовом Приватної фірми "КМ" до ОСОБА_1 , Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про скасування державної реєстрації земельної ділянки, оскільки ОСОБА_1 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , тобто до моменту ініціювання спору у суді.
Однак, у ході розгляду цієї справи суд встановив, що спадкоємцем ОСОБА_1 за заповітом є ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 /а.с. 113/.
Таким чином, факт закриття місцевим загальним судом провадження у справі №552/6325/21 не впливає на висновок суду про підсудність цього спору.
Відповідно до пункту 2 частини другої статті 183 КАС України за результатами підготовчого засідання суд постановляє ухвалу про закриття провадження у справі.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 238 КАС України суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Таким чином, провадження у справі №440/7033/22 належить закрити, роз`яснивши позивачу право звернення з позовом до місцевого загального суду у порядку, визначеному Цивільним процесуальним кодексом України.
Керуючись статтями 4, 6, 9, 183, 238, 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
У Х В А Л И В:
Провадження у справі за позовом Приватної фірми "КМ" до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області про скасування державної реєстрації земельної ділянки - закрити.
Роз`яснити позивачу право звернення до місцевого загального суду у порядку, визначеному Цивільним процесуальним кодексом України.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення, однак може бути оскаржена.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому ухвалу суду не вручено у день її складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення йому відповідної ухвали суду.
Повний текст ухвали складено 06 грудня 2022 року.
СуддяО.О. Кукоба
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.12.2022 |
Оприлюднено | 19.12.2022 |
Номер документу | 107890923 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
О.О. Кукоба
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні