Рішення
від 30.11.2022 по справі 908/369/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 18/36/22

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30.11.2022 справа № 908/369/22

м.Запоріжжя Запорізької області

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Роджерс (вул. Чумаченка, буд. 41, кв. 13, м. Запоріжжя, 69104)

до відповідачів:

1.Територіальної громади м. Запоріжжя в особі Запорізької міської ради (пр. Соборний, буд. 206, м. Запоріжжя, 69105)

2.комунального некомерційного підприємства Міська лікарня № 10 Запорізької міської ради (бул. Шевченка, буд. 25, м. Запоріжжя, 69001)

про припинення права та визнання права постійного користування земельною ділянкою

Господарський суд Запорізької області у складі судді Левкут В.В.

при секретарі судового засідання Непомнящій Н.П.

учасники справи:

від позивача: Трачук Н.І., ордер АР № 1098075 від 27.09.2022, посвідчення № 789 від 04.06.2010, адвокат

від відповідача-1: Лісняк Є.О., довіреність № 02/03-20/00107 від 13.01.2022

від відповідача-2: не з`явився

Товариство з обмеженою відповідальністю Роджерс звернулось до Господарського суду Запорізької області з позовом до Територіальної громади м. Запоріжжя в особі Запорізької міської ради та комунального некомерційного підприємства Міська лікарня №10 ЗМР, в якому просить:

1) припинити за комунальним некомерційним підприємством Міська лікарня № 10 ЗМР право постійного користування земельною ділянкою площею 0,025 га кадастровий номер 2310100000:05:005:0267;

2) визнати за товариством з обмеженою відповідальністю Роджерс право постійного користування земельною ділянкою площею 0,025 га кадастровий номер 2310100000:05:005:0267.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 09.02.2022 справу № 908/369/22 передано на розгляд судді Левкут В.В.

Ухвалою суду від 15.03.2022, після усунення позивачем обставин, які зумовили залишення позову без руху, прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/369/22, присвоєно справі номер провадження 18/36/22, ухвалено розглядати справу за правилами загального позовного провадження зі стадії підготовчого провадження. У зв`язку з запровадженням воєнного стану на території України та веденням бойових дій на території Запорізької області позовне провадження відкрито без визначення дати проведення підготовчого засідання; зазначено, що про дату, час та місце проведення підготовчого засідання учасників судового процесу буде повідомлено Господарським судом Запорізької області відповідною ухвалою додатково.

Ухвалою суду від 25.08.2022, зважаючи на те, що розгляд справи у підготовчому провадженні у передбачений ст. 177 ГПК України строк не відбувся у зв`язку з введенням в Україні воєнного стану, судом продовжено процесуальні строки розгляду справи та призначено підготовче засідання на 27.09.2022. Ухвалою від 27.09.2022 підготовче провадження закрито, розгляд справи по суті призначено в судовому засіданні 26.10.2022; у судовому засіданні оголошувалась перерва до 30.11.2022.

У судовому засіданні 30.11.2022 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Представник позивача у судовому засіданні 30.11.2022 позовні вимоги підтримав повному обсязі. В судовому засіданні представник позивача надав клопотання про приєднання до матеріалів справи платіжного доручення № 5284 від 04.11.2022 щодо оплати 10000,00 грн. юридичних послуг.

В обґрунтування позову позивач посилається на наступне. ТОВ «Роджерс» на підставі договору купівлі-продажу об`єкту комунальної власності №11/14 від 11.12.2014 є власником окремо визначеного нерухомого майна за адресою бул. Шевченко, 25, м. Запоріжжя. Відповідно до умов вказаного договору об`єктом приватизації виступала окрема будівля. Земельна ділянка, на якій розташована будівля, оформлена в погоджених межах площею 0,0250 га та зареєстрована за кадастровим номером 2310100000:05:005:0267 в Державному земельному кадастрі на підставі рішення Запорізької міської ради № 56/133 від 05.11.2014. Позивач вважає, що після укладення договору від 11.12.2014 до нього перейшло право користування земельною ділянкою, на якій розміщене нерухоме майно, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача. ТОВ «Роджерс» 03.03.2015 звернулось до Запорізької міської ради з приводу оформлення права оренди земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:05:005:0267 площею 0,025 га для розташування медично-діагностичного центру та аптеки. У відповідь позивачу повідомлено, що на розгляді постійної комісії з питань комунальної власності, ресурсів, приватизації, архітектури та земельних відносин Запорізької міської ради знаходиться проект рішення Запорізької міської ради «Про затвердження КУ «Запорізька міська клінічна лікарня №10» технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по вул. Шевченка, буд. 25 для розташування міської лікарні №10, надання згоди на об`єднання земельних ділянок, передачу в оренду земельної ділянки по вул. Шевченка, буд. 25 ТОВ «Роджерс» для розташування медично-діагностичного центру та аптеки», але питання не розглянуте, бо комісією направлено запит до лікарні щодо надання пояснення розподілу земельної ділянки не пропорційно долям у власності. У зв`язку з тим, що протягом тривалого часу відповідач не розглянув вказаний проект у відповідності до вимог закону, ТОВ «Роджерс» звернулося до Запорізького окружного адміністративного суду за захистом порушених прав. Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 16.12.2019 у справі №280/4313/19 визнано протиправною бездіяльність Запорізької міської ради Запорізької області щодо не розгляду проекту рішення Запорізької міської ради «Про затвердження КУ «Запорізька міська клінічна лікарня №10» технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по вул. Шевченка, буд. 25 для розташування міської лікарні №10, надання згоди на об`єднання земельних ділянок, передачу в оренду земельної ділянки по вул. Шевченка, буд. 25 ТОВ «Роджерс» для розташування медично-діагностичного центру та аптеки», кадастровий номер 2310100000:05:005:0267. Зобов`язано Запорізьку міську раду Запорізької області розглянути проект рішення Запорізької міської ради «Про затвердження КУ «Запорізька міська клінічна лікарня №10» технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по вул. Шевченка, буд. 25 для розташування міської лікарні №10, надання згоди на об`єднання земельних ділянок, передачу в оренду земельної ділянки по вул. Шевченка, буд.25 ТОВ «Роджерс» для розташування медично-діагностичного центру та аптеки», кадастровий номер 2310100000:05:005:0267, та прийняти рішення, відповідно до вимог ст.123 Земельного кодексу України. На виконання вказаного рішення суду Запорізькою міською радою 24.06.2020 прийнято рішення №43 «Про відмову у погодженні КНП МІСЬКА ЛІКАРНЯ №10» ЗМР технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по бул.Шевченка, 25 для розташування міської лікарні №10». За наслідками оскарження вказаного рішення у судовому порядку рішенням Запорізького окружного адміністративного суду у справі №280/5055/20 в позові ТОВ «Роджерс» відмовлено. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 02.11.2020 рішення залишено без змін, але, як стверджує позивач, цією постановою встановлено певні обставини, від повторного доведення яких позивач звільнений, зокрема, що прийняте на виконання судового рішення у справі № 280/4313/19 рішення № 43 від 24.06.2020 не містить відмови ТОВ «Роджерс» у наданні згоди на об`єднання земельних ділянок та у передачі в оренду земельної ділянки по вул.Шевченка, буд.25 ТОВ «Роджерс» для розташування медично-діагностичного центру та аптеки, що свідчить про невиконання судового рішення у справі № 280/4313/19. Відповідач не вирішив питання щодо надання згоди на об`єднання земельних ділянок, передачу в оренду земельної ділянки по вул. Шевченка, буд. 25 ТОВ «Роджерс» для розташування медично-діагностичного центру та аптеки, як це було визначено у резолютивній частині судового рішення. За доводами позивача тривала бездіяльність відповідачів з приводу оформлення прав позивача на землю знову змушує позивача на звернення до суду з цим позовом.

Представник відповідача-1 у судовому засіданні 30.11.2022 підтримав доводи, викладені у відзиві на позов.

У наданому суду відзиві на позов відповідач-1 проти заявлених позовних вимог заперечив та зазначив наступне. На земельній ділянці площею 2,7015 га кадастровий номер 2310100000:05:005:0060 сформовано та зареєстровано в Державному земельному кадастрі чотири земельні ділянки, серед яких земельна ділянка з кадастровим номером 2310100000:05:005:0267 площею 0,0250 га по бул. Шевченка. 25 в м. Запоріжжя, на території якої розташована аптека літ. К, згідно договору купівлі-продажу об`єкта права комунальної власності №11/14 від 11.12.2014 належна на праві власності ТОВ «Роджерс». Попередньо, рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 13.06.2014 №205 будівлю літ. К по бул. Шевченка. 25 виключено з переліку об`єктів охорони здоров`я. На підставі рішення міської ради від 27.06.2014 №23 «Про затвердження переліку об`єктів комунальної власності м. Запоріжжя, що підлягають приватизації» здійснена приватизація шляхом викупу будівлі літ. К площею 18,0 кв.м. у порядку, передбаченому законодавством України. Власником об`єкта приватизації на підставі договору купівлі-продажу від 11.12.2014 №11/14 (нотаріально посвідчено 11.12.2014), акту передачі комунального майна від 11.12.2014 №11 стало ТОВ «Роджерс». До Запорізької міської ради листом № 31 від 03.03.2015 (вхідний №03374/03-32/08 від 06.03.2015) звернулось ТОВ «Роджерс» із проханням оформити договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:05:005:0267 площею 0.0250 га у зв`язку із набуттям права власності на приміщення за адресою: м. Запоріжжя, бул. Шевченка, 25 для розташування медично-діагностичного центру та аптеки, додаючи при цьому копії договору купівлі-продажу, свідоцтва про реєстрацію та довідки статистики. На вищевказаний лист Управлінням з питань земельних відносин Запорізької міської ради надано відповідь від 24.03.2015 №0888/02-03 про необхідність надання до Управління визначених у вказаному листі документів. Після чого, Управлінням також було надано відповіді №253/02-03 від 09.02.2017 та 2575/02-03 від 27.12.2018 на листи ТОВ «Роджерс» №3 від 17.01.2017 (вхідний №00716/02-03/03 від 18.01.2017) та №84 від 18.12.2018 (вхідний 19621/03-02/03 від 20.12.2018) про розгляд постійною комісією Запорізької міської ради з питань комунальної власності, ресурсів, приватизації, архітектури та земельних відносин питання щодо розгляду проекту рішення «Про погодження КУ «Запорізька міська клінічна лікарня №10» технічної документації із землеустрою відносно поділу земельної ділянки по бул. Шевченка, 25 для розташування міської лікарні №10». Відповідно до пункту 3.69.1 протоколу №132 засідання постійної комісії Запорізької міської ради з питань комунальної власності, ресурсів, приватизації, архітектури та земельних відносин (далі - постійна комісія) від 13.05.2020 (№0555/01.2-02/02 від 28.05.2020) доручено Управлінню з питань земельних відносин Запорізької міської ради підготувати два проекти рішення чергової сесії міської ради: про погодження та про відмову в погодженні КУ «Запорізька міська клінічна лікарня №10» технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по бул. Шевченка, 25 для розташування міської лікарні №10 (площа 2,7015 га). Пунктом 3.47.1 протоколу №136 від 17.06.2020 (№70/20 від 19.06.2020) постійної комісії визначено відмову у погодженні КПН «МІСЬКА №10» ЗМР технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по бул. Шевченка, 25 для розташування міської лікарні №10 (площа 2,7015 га) та пунктом 3.47.2 рекомендовано сесії Запорізької міської ради розглянути два проекти рішення «Про погодження та відмову в погодженні КУ «Запорізька міська клінічна лікарня №10» технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по бул. Шевченка, 25 для розташування міської лікарні №10 (площа 2.7015 га). Листом Управління з питань земельних відносин міської ради від 19.06.2020 за №1207/02-03 направлено на адресу КНП «Міська лікарня № 10» ЗМР два примірника проекту рішення: «Про погодження КНП «Міська лікарня № 10» ЗМР технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по бул. Шевченка, 25 для розташування міської лікарні №10»; «Про відмову у погодженні КНП ««Міська лікарня № 10» ЗМР технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по бул. Шевченка, 25 для розташування міської лікарні №10». На адресу Управління з питань земельних відносин міської ради 22.06.2020 надійшов лист від законного землекористувача КНП «Міська лікарня № 10» ЗМР №1845/01-08 (вхідний №2026 від 22.06.2020) про відмову у погодженні проекту рішення «Про погодження КНП ««Міська лікарня № 10» ЗМР технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по бул. Шевченка, 25 у зв`язку зі збільшенням потреби лікарні в обслуговуючій території. Після чого, Запорізька міська рада, керуючись Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», Земельним кодексом України, Законом України «Про землеустрій» та розглянувши Постанову третього апеляційного адміністративного суду від 14.04.2020 по справі №280/4313/19 прийняла рішення №43 від 24.06.2020 (оприлюднене 01.07.2020) «Про відмову у погодженні КПН «Міська лікарня №10» ЗМР технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по бул. Шевченка, 25 для розташування лікарні №10». Вказане рішення на сьогоднішній день є чинним. За доводами відповідача-1, приймаючи вищевказане рішення, Запорізька міська рада реалізувала своє право та скористалась своїми повноваженнями визначеними чинним законодавством України при вирішенні відповідного земельного питання. На сьогоднішній день законним користувачем (набувачем) земельної ділянки площею 2,7015 га є саме КНП «Міська лікарня №10» ЗМР, як правонаступник з 04.04.2019 КУ «Центральна лікарні Орджонікідзевського району». Положеннями частини 2 статті 56 Закону України «Про землеустрій» визначено, що технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку, право користування земельною ділянкою при поділі чи об`єднанні земельних ділянок включає, зокрема, нотаріально посвідчену згоду на поділ чи об`єднання земельної ділянки заставодержателів, користувачів земельної ділянки (у разі перебування земельної ділянки в користуванні). Аналогічний порядок зазначений і в пункті 7 Регламенту Запорізької міської ради №37 від 05.11.2014. В даному випадку на сьогодні існує лише нотаріально засвідчена заява КУ «Центральна лікарні Орджонікідзевського району» про надання згоди на поділ земельної ділянки від 18.09.2015 (№1101) кадастровий номер 2310100000:05:005:0060 по бул. Шевченка, 25, у погодженні якої Запорізькою міською радою відмовлено рішенням №43 від 24.06.2020. Жодних заяв та клопотань ані від КНП «Міська лікарня №10» ЗМР, ані від ТОВ «Роджерс» щодо поділу та об`єднання земельних ділянок до Запорізької міської ради не надходило, як і не надходили документи (письмове повідомлення, договір на виконання робіт із землеустрою) щодо відведення спірної земельної ділянки. Жодних законних підстав на поділ та об`єднання, а також відведення земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:005:0267 та в т.ч. її передачі в оренду ТОВ «Роджерс» у міської ради на сьогодні не має. Також відповідач-1 відзначив, що неможливо ставити вимоги щодо припинення законного права постійного користування спірною земельною ділянкою та визнання її за іншою особою без вчинення поділу та об`єднання земельної ділянки, тобто визначеної законодавством України чіткої процедури. Відповідач-1 просив в позові відмовити.

Від позивача 07.11.2022 шляхом застосування підсистеми Електронний суд Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи та 10.11.2022 засобами поштового зв`язку надійшли до суду додаткові пояснення.

До початку судового засідання 30.11.2022 від відповідача-2 на надійшли додаткові пояснення.

Пояснення сторін, подані після закриття підготовчого засідання та початку розгляду справи по суті, залучаються до матеріалів справи, але до уваги не приймаються, оскільки позивачем та відповідачем-2 не обґрунтовано причини їх неподання у підготовчому засіданні.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників позивача та відповідача-1, суд

ВСТАНОВИВ:

У Державному земельному кадастрі 17.05.2006 року здійснено державну реєстрацію земельної ділянки за адресою: м. Запоріжжя, бульвар Шевченка, буд. 25 та присвоєно кадастровий номер 2310100000:05:005:0060, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру від 03.06.2014.

ТОВ «Роджерс» на підставі договору купівлі-продажу об`єкту комунальної власності №11/14 від 11.12.2014 є власником окремо визначеного нерухомого майна по бул. Шевченко, 25 у м. Запоріжжі.

Відповідно до п. 1 вказаного договору об`єктом приватизації виступала окрема будівля - літ. К. Земельна ділянка, на якій розташована будівля, оформлена із власником, Запорізькою міською радою, до укладання цього договору, в погоджених межах площею 0,0250 га та зареєстрована за кадастровим номером 2310100000:05:005:0267 в Державному земельному кадастрі на підставі рішення Запорізької міської ради № 56/133 від 05.11.2014.

ТОВ «Роджерс» у березні 2015 року звернулось до Запорізької міської ради з приводу оформлення прав на земельну ділянку кадастровий номер 2310100000:05:005:0267 площею 0,025 га для розташування медично-діагностичного центру та аптеки у зв`язку з набуттям права власності на будівлю аптеки площею 0,0018 га.

Листом Управління з питань земельних відносин Запорізької міської ради № 0888/02-03 від 21.03.2015 позивача повідомлено про необхідність подання відповідних документів.

Згідно з листом постійної комісії з питань комунальної власності, ресурсів, приватизації, архітектури та земельних відносин Запорізької міської ради № 88/16 від 29.11.2016 на розгляді постійної комісії знаходить проект рішення Запорізької міської ради «Про затвердження КУ «Запорізька міська клінічна лікарня № 10» технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по вул. Шевченка, буд. 25 для розташування міської лікарні № 10, надання згоди на об`єднання земельних ділянок, передачу в оренду земельної ділянки по вул. Шевченка, буд. 25 ТОВ «Роджерс» для розташування медично-діагностичного центру та аптеки».

У січні 2017 року ТОВ «Роджерс» звернулося до Запорізької міської ради із запитом щодо розгляду відповідного проекту рішення.

Листом № 253/02-03 від 09.02.2017 Управління з питань земельних відносин повідомило позивача, що проект рішення Запорізької міської ради «Про затвердження КУ «Запорізька міська клінічна лікарня № 10» технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по вул. Шевченка, буд. 25 для розташування міської лікарні № 10, надання згоди на об`єднання земельних ділянок, передачу в оренду земельної ділянки по вул. Шевченка, буд. 25 ТОВ «Роджерс» для розташування медично-діагностичного центру та аптеки» розглянутий постійною комісією Запорізької міської ради, проте остаточне рішення прийнято не було.

З метою отримання інформації щодо розгляду відповідного проекту рішення, прийняття постійною комісією відповідного рішення та передання документів на розгляд сесії міської ради, в інтересах ТОВ «Роджерс» у 2018-2019 роках до Голови постійної комісії з питань комунальної власності, ресурсів, приватизації, архітектури та земельних відносин Запорізької міської ради направлялися адвокатські запити.

Наведені обставини стали предметом судового розгляду у справах №280/4313/19, №280/5055/20, №280/11246/21 в ході розгляду яких встановлені обставини, які не потребують додаткового доведення в силу п. 4 ст.75 ГПК України.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 16.12.2019 у справі №280/4313/19 позовну заяву ТОВ "Роджерс" до Запорізької міської ради Запорізької області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Запорізької міської ради Запорізької області щодо нерозгляду проекту рішення Запорізької міської ради "Про затвердження КУ "Запорізька міська клінічна лікарня № 10" технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по вул. Шевченка, буд. 25 для розташування міської лікарні № 10, надання згоди на об`єднання земельних ділянок, передачу в оренду земельної ділянки по вул. Шевченка, буд. 25 ТОВ "Роджерс" для розташування медично-діагностичного центру та аптеки", кадастровий номер 2310100000:05:005:0267. Зобов`язано Запорізьку міську раду Запорізької області розглянути проект рішення Запорізької міської ради "Про затвердження КУ "Запорізька міська клінічна лікарня № 10" технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по вул. Шевченка, буд.25 для розташування міської лікарні № 10, надання згоди на об`єднання земельних ділянок, передачу в оренду земельної ділянки по вул. Шевченка, буд. 25 ТОВ "Роджерс" для розташування медично-діагностичного центру та аптеки", кадастровий номер 2310100000:05:005:0267, та прийняти рішення, відповідно до вимог ст.123 Земельного кодексу України.

Запорізьким окружним адміністративним судом 22.07.2020 у справі 280/4313/19 видано виконавчий лист про зобов`язання Запорізьку міську раду Запорізької області розглянути проект рішення Запорізької міської ради "Про затвердження КУ "Запорізька міська клінічна лікарня № 10" технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по вул. Шевченка, буд.25 для розташування міської лікарні № 10, надання згоди на об`єднання земельних ділянок, передачу в оренду земельної ділянки по вул. Шевченка, буд. 25 ТОВ "Роджерс" для розташування медично-діагностичного центру та аптеки", кадастровий номер 2310100000:05:005:0267 та прийняти рішення, відповідно до вимог ст.123 Земельного кодексу України.

Постановою від 31.07.2020 Вознесенівського відділу державної виконавчої служби у місті Запоріжжі Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Дніпро) відкрите виконавче провадження №62688790 за виконавчим листом №280/4313/19, виданим 22.07.2020 Запорізьким окружним адміністративним судом.

Постановою від 13.10.2020 Вознесенівського відділу державної виконавчої служби у місті Запоріжжі Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Дніпро) виконавче провадження № 62688790 закінчене у зв`язку з виконанням.

За наслідками розгляду скарги ТОВ «Роджерс» на дії державного виконавця постанову від 13.10.2020 скасовано.

Постановою від 21.01.2021 Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Запорізькій області Південно-Східного Міжрегіонального управління Міністерства юстиції відкрите виконавче провадження №642436999 за виконавчим листом по справі № 280/4313/19.

Постановою від 11.02.2021 Відділу примусового виконання рішень управління забезпечення примусового виконання судових рішень у Запорізькій області Південно-східного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Дніпро) виконавче провадження №642436999 закінчене у зв`язку з виконанням.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 06.12.2021 у справі №280/11246/21 адміністративний позов ТОВ «Роджерс» до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Запорізькій області Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) про визнання протиправною та скасування постанови про закінчення виконавчого провадження задоволено, визнано протиправною та скасовано постанову про закінчення виконавчого провадження № 64243699 від 11.02.2021.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 14.04.2022 у справі №280/11246/21 рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 06.12.2021) в адміністративній справі №280/11246/21 скасовано і прийнято постанову, якою в задоволенні позову ТОВ "Роджерс" до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Запорізькій області Південно-Східного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Дніпро) про визнання протиправною та скасування постанови відмовлено.

Також товариством з обмеженою відповідальністю «Роджерс» оскаржено у судовому порядку рішення Запорізької міської ради № 43 від 24.05.2020 "Про відмову у затвердженні КНП "Запорізька міська лікарня № 10" технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по вул. Шевченка, буд. 25.

У липні 2020 року ТОВ «Роджерс» звернулось до суду з позовом, в якому просило: визнати протиправним та скасувати рішення Запорізької міської ради № 43 від 24.05.2020 «Про відмову у погодженні КНП «Міська лікарня № 10» ЗМР технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по бул. Шевченка, 25; зобов`язати відповідача розглянути проект рішення Запорізької міської ради «Про затвердження КУ «Запорізька міська клінічна лікарня № 10» технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по вул. Шевченка, буд. 25 для розташування міської лікарні № 10, надання згоди на об`єднання земельних ділянок, передачу в оренду земельної ділянки по вул. Шевченка, буд. 25 TOB «Роджерс» для розташування медично-діагностичного центру та аптеки», кадастровий номер 2310100000:05:005:0267 та прийняти рішення відповідно до вимог ст.ст. 123, 186-1 Земельного кодексу України.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 02 листопад 2020 року по справі № 280/5055/20 у задоволенні позовних вимог ТОВ «Роджерс» до ЗМР відмовлено.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02 листопад 2020 року залишено без змін.

Звертаючись із позовом у справі № 908/369/22, позивач вважає, що положення законодавства, які визначають зміст права постійного користування, зумовили законні очікування позивача щодо користування земельною ділянкою, яка знаходиться під належною позивачу спорудою, є законними очікуваннями, які підлягають захисту як майно у розумінні статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши надані докази, суд визнав, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, з наступних підстав.

Статтею 13 Конституції України визначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до п. п. 3, 4 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України від 06.09.2012 № 5245-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються: а) земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій; б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах «а» і «б» пункту 4 цього розділу. У державній власності залишаються: а) розташовані в межах населених пунктів земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності; які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук; які належать до земель оборони; б) земельні ділянки, що використовуються Чорноморським флотом Російської Федерації на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України; в) землі зон відчуження та безумовного (обов`язкового) відселення, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; г) усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті «а» пункту 3 цього розділу.

Статтею 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на землю.

Згідно із п. 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Таким чином, з огляду на те, що спірна земельна ділянка, вимоги щодо якої є предметом розгляду даної справи, знаходиться в межах м. Запоріжжя та не належить до земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах «а» і «б» п. 4 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України від 06.09.2012 № 5245-VI, повноваження щодо розпорядження нею належать Запорізькій міській раді.

Земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами (ст. 3 Земельного кодексу України).

Право постійного користування земельною ділянкою це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (ч. 1 ст. 92 Земельного кодексу України).

Підстави набуття та реалізації прав на землю врегульовані розділом IV Земельного кодексу України та передбачають, що юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону (частина 1 статті 116 Земельного кодексу України).

Відповідно до частини 2 ст. 116 Земельного кодексу України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Право постійного землекористування є безстроковим, на відміну від права оренди, і може бути припинене лише з підстав, передбачених статтею 141 Земельного кодексу України, перелік яких є вичерпним.

Відповідно до статті 120 ЗК України перехід права на земельну ділянку у разі набуття права на жилий будинок, будівлю або споруду у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Істотною умовою договору, який передбачає набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, є кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв`язку з набуттям права власності на ці об`єкти, крім об`єктів державної власності, що підлягають продажу шляхом приватизації.

Укладення договору, який передбачає набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що пов`язане з переходом права на частину земельної ділянки, здійснюється після виділення цієї частини в окрему земельну ділянку та присвоєння їй окремого кадастрового номера.

У разі набуття права власності на жилий будинок (крім багатоквартирного), який розташований на землях державної або комунальної власності, що перебувають у користуванні іншої особи, та необхідності поділу земельної ділянки площа земельної ділянки, що формується, не може бути меншою, ніж максимальний розмір земельних ділянок відповідного цільового призначення, визначених статтею 121 Земельного кодексу України (крім випадків, коли формування земельної ділянки в такому розмірі є неможливим).

Враховуючи, що перехід права на будівлю і споруду є однією із законних підстав виникнення прав на землю в набувача об`єкта нерухомості, то можливість реалізації ним таких прав не може залежати від того, чи додержав попередній землекористувач процедур й порядку припинення землекористування, подавши заяву про відмову від права постійного користування, позаяк юридичними підставами для такого переходу виступають закон, договір, рішення суду, інші обставини, що мають юридичне значення.

Аналогічний висновок міститься у постанові Великої Палати Верховного Суду від 04.12.2018 у справі № 910/18560/16.

За висновками, викладеними у пунктах 51, 52 постанови Великої Палати Верховного Суду від 03.04.2019 у справі № 921/158/18, згідно з принципом єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованих на ній будинку, споруди (зміст якого розкривається, зокрема, у статті 120 ЗК України та статті 377 ЦК України) особа, яка законно набула у власність будинок, споруду, має цивільний інтерес в оформленні права на земельну ділянку під такими будинком і спорудою після їх набуття.

Отже, відповідно до зазначених правових норм власники споруди мають право на користування земельною ділянкою, на якій вона розташована. У пункті 49 цієї ж постанови зазначено, що ніхто інший, окрім власника цього об`єкта, не може претендувати на вказану земельну ділянку, оскільки вона зайнята об`єктом нерухомого майна.

При цьому, в даному випадку припинення права користування частиною земельної ділянки відбувається автоматично, в силу прямої норми закону (стаття 120, пункт "е" частини 1 статті 141 Земельного кодексу України) і не потребує прийняття судового рішення.

Таким чином, стаття 120 ЗК України (в редакції Закону України № 997-V від 27 квітня 2007 року, зі змінами на час укладення договору купівлі-продажу об`єкту комунальної власності №11/14 від 11.12.2014 року) закріпила автоматичний перехід права на земельну ділянку при відчуженні будівлі чи споруди і ці норми мають імперативний характер.

Чинне земельне та цивільне законодавство імперативно передбачає перехід права на земельну ділянку в разі набуття права власності на об`єкт нерухомості, що відображає принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, який хоча безпосередньо і не закріплений у загальному вигляді в законі, тим не менш знаходить свій вияв у правилах статті 120 ЗК України, статті 377 ЦК України, інших положеннях законодавства.

Однак передбачений законодавцем принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди не знаходить належного втілення у нормах, які регулюють перехід прав на земельну ділянку при переході права власності на споруду, яка на ній розташована, коли такий об`єкт нерухомого майна знаходиться на земельній ділянці, що перебуває на праві постійного користування.

В той же час, ТОВ «Роджерс» не відноситься до кола осіб, які, згідно ст. 92 Земельного кодексу України, можуть набувати права постійного користування земельною ділянкою.

Тому позивач після набуття права власності на об`єкти нерухомого майна набув право на оформлення відповідного права користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти.

Згідно зі статтею 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав.

Статтями 122 та 123 ЗК Кодексу встановлено, що вирішення питань щодо передачі земельних ділянок у власність або користування із земель державної чи комунальної власності належить до компетенції відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Відповідно до частин 2, 3 статті 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

У відповідності до статті 125 Земельного Кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Таким чином, земельне законодавство вимагає оформлення прав на земельні ділянки за певною процедурою, яку не можна підміняти судовим рішенням.

Як свідчать встановлені судом обставини, позивач має право на одержання земельної ділянки у користування, однак розглянути це питання та прийняти відповідне рішення в строки, встановлені законом, зобов`язаний відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування.

Заявляючи вимоги про визнання за товариством з обмеженою відповідальністю Роджерс права постійного користування земельною ділянкою площею 0,025 га кадастровий номер 2310100000:05:005:0267, позивач не надав доказів, які підтверджували дотримання ним процедури оформлення ним відповідного права користування земельною ділянкою, на якій розташований належний йому на праві власності об`єкт нерухомості.

Враховуючи зазначені обставини, а також з огляду на те, що для оформлення у встановленому порядку свого права користування на ту частину земельної ділянки, на якій безпосередньо розташоване нерухоме майно, та частини земельної ділянки, яка необхідна для його обслуговування, позивач має звернутись до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Передумовами та матеріальними підставами для захисту права власності або права користування земельною ділянкою у судовому порядку є наявність підтвердженого належними доказами права особи (власності або користування) щодо земельної ділянки, а також підтвердженого належними доказами факту порушення (невизнання або оспорювання) цього права на земельну ділянку.

Між тим матеріали справи не містять доказів того, що відповідач не визнає або оспорює право позивача на земельну ділянку під об`єктом нерухомості позивача.

Доводи позивача про порушення його прав відповідачами у даній справі насправді не свідчать про існування господарського спору щодо порушених у позові питань, а дійсною метою порушення даного судового процесу є намагання позивача оформити наявне в нього право користування землею в обхід встановленого законодавством порядку.

Положеннями частини 2 статті 56 Закону України «Про землеустрій» визначено, що технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку, право користування земельною ділянкою при поділі чи об`єднанні земельних ділянок включає, зокрема, нотаріально посвідчену згоду на поділ чи об`єднання земельної ділянки заставодсржателів, користувачів земельної ділянки (у разі перебування земельної ділянки в користуванні). Аналогічний порядок зазначений і в пункті 7 Регламенту Запорізької міської ради №37 від 05.11.2014.

Суд приймає до уваги доводи відповідача-1, що на теперішній час існує лише нотаріально засвідчена заява КУ «Центральна лікарня Орджонікідзевського району» про надання згоди на поділ земельної ділянки від 18.09.2015 кадастровий номер 2310100000:05:005:0060 по бул. Шевченка, 25, у погодженні якого Запорізькою міською радою було відмовлено своїм рішенням №43 від 24.06.2020. Від КНП «Міська лікарня № 10» та від «Роджерс» заяв щодо поділу та об`єднання земельних ділянок до Запорізької міської ради не надходило, як і не надходили документи (письмове повідомлення: договір на виконання робіт із землеустрою) щодо відведення спірної земельної ділянки.

Щодо викладеної позивачем вимоги про припинення права користування відповідача-2 спірною земельною ділянкою, суд відзначає, що після набуття позивачем права власності на об`єкт нерухомого майна, право користування відповідачем-2 земельною ділянкою, на якій розташований цей об`єкт, припинилося в силу прямої норми закону, відповідно, відсутні підстави для задоволення і цієї частини позовних вимог.

Відповідно до ст.ст. 73, 74 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Згідно зі ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

За приписами ч. 3 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи, і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Відповідно до положень Господарського процесуального кодексу України доказування полягає не лише в поданні особами доказів, а й у доведенні їх переконливості. Вказані докази повинні містити інформацію щодо обставин, що входять до предмета доказування, слугувати аргументами (посилками) у процесі встановлення об`єктивної істини.

Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain).

З урахуванням викладених і досліджених обставин у їх сукупності, судом відхиляються аргументи позивача та відмовляється у задоволенні позовних вимог.

Відповідно до вимог статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на позивача.

Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 46, 74, 76-80, 129, 236-242 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. В позові відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено, оформлено і підписано у відповідності до вимог ст.ст. 240, 241 ГПК України 15.12.2022.

Суддя В.В. Левкут

Дата ухвалення рішення30.11.2022
Оприлюднено19.12.2022
Номер документу107902975
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права користування земельною ділянкою

Судовий реєстр по справі —908/369/22

Постанова від 06.06.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 06.06.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 28.03.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 28.03.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 30.01.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 16.01.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Рішення від 30.11.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Ухвала від 26.10.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Ухвала від 20.10.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

Ухвала від 27.09.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Левкут В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні