Постанова
від 27.04.2010 по справі 5/97/09
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 квітня 2010 р. № 5/97/09

Вищий господарський с уд України у складі колегії с уддів:

головуючого: Короткевича О.Є.,

суддів: Білошкап О. В., Міщенко П . К.

розглянувши матеріали

касаційної скарги Державної податкової інсп екції у Заводському районі м . Миколаєва

на ухвалу господарського суду Мико лаївської області від 16.06.2009 рок у

у справі №5/97/09

за заявою боржника Товариства з обмеженою ві дповідальністю "КПН"

про банкрутство

а участю представників уча сників судового провадження :

від ліквідатора Не з'явився

від скаржника Не з'явився

В С Т А Н О В И В :

25.03.2009 року господарським с удом Миколаївської області п орушено провадження у справі №5/97/09 про банкрутство Товарист ва з обмеженою відповідальні стю "КПН" (Далі - ТОВ "КПН"), введ ено мораторій на задоволення вимог кредиторів на весь час провадження у справі про бан крутство з усіма наслідками передбаченим законом.

Постановою господарського суду Миколаївської області від 31.03.2009 року в порядку ст. 51 Зак ону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом »визнано Товариства з обмеже ною відповідальністю "КПН" ко д 36201369 банкрутом, відкрито лікв ідаційну процедуру та призна чено ліквідатором банкрута - арбітражного керуючого Бе забчук А. В.

В порядку ст. 32 Закону Україн и «Про відновлення платоспро можності боржника або визнан ня його банкрутом» ліквідато ром Товариства з обмеженою в ідповідальністю "КПН" було по дано звіт по ліквідації підп риємства банкрута та ліквіда ційний баланс банкрута стано м на 01.06.2009 року.

Ухвалою господарського су ду Миколаївської області ві д 16.06.2009 року затверджено вищеза значений звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс Товари ства з обмеженою відповідаль ністю "КПН" та припинено прова дження у справі №5/97/09.

Не погоджуючись з при йнятим у справі судовим акто м, Державна податкова інспек ція у Заводському районі міс та Миколаєва звернулася з ка саційною скаргою, в якій прос ить скасувати ухвалу господ арського суду Миколаївсько ї області від 16.06.2009 року про зат вердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу, а ргументуючи порушенням судо м норм матеріального та проц есуального права.

Ухвалою Вищого господарсь кого суду України від 15.03.2010 року прийнято касаційну скаргу Д ержавної податкової у Заводс ькому районі міста Миколаєва на ухвалу господарського су ду Миколаївської області ві д 16.06.2009 року до провадження та п ризначено скаргу до розгляду .

Колегія суддів Вищого госп одарського суду України, пер еглянувши у касаційному поря дку ухвалу суду першої інста нції, на підставі встановлен их фактичних обставин справи перевіривши застосування су дом норм матеріального та пр оцесуального права, дійшла в исновку, про наявність право вих підстав для задоволення касаційної скарги, виходячи з наступного.

Згідно зі ст.41 ГПК України го сподарські суди розглядають справи про банкрутство у пор ядку провадження, передбачен ому цим Кодексом, з урахуванн ям особливостей, встановлени х Законом України "Про віднов лення платоспроможності бор жника або визнання його банк рутом".

Відповідно ст. ст. 4, 43 ГПК Укр аїни судове рішення є законн им та обґрунтованим лише у ви падку всебічного повного та об' єктивного розгляду в суд овому процесі всіх обставин справи в їх сукупності у відп овідності з нормами матеріал ьного та процесуального прав а.

Ухвала суду про затвердже ння звіту ліквідатора, лікві даційного балансу є за своєю правовою природою судовим р ішенням, яке підсумовує хід л іквідаційної процедури, в як ому необхідно повно відобраз ити обставини, що мають значе ння для даної справи (вчиненн я належних дій по виявленню а ктивів та пасивів боржника, з окрема, виявлення ліквідатор ом кредиторів та дотримання їх процесуальних прав підчас розгляду їх грошових вимог , д оведення неможливості відно влення платоспроможності бо ржника внаслідок вжитих лікв ідатором заходів, доведення неможливості задоволення ви значених ліквідатором вимог кредиторів з наслідками йог о ліквідації), висновки суду п ро встановлені обставини і ї х правові наслідки повинні б ути вичерпними, відповідати дійсності та підтверджувати ся достовірними доказами, до слідженими в судовому засіда нні.

Затверджуючи звіт ліквід атора, ліквідаційний баланс та припиняючи провадження по справі, господарський суд пе ршої інстанції виходив з тог о, що відповідно до поданого л іквідатором боржника звіту у боржника - Товариства з обмеж еною відповідальністю "КПН" в ідсутні будь-які активи, за ра хунок яких можна було б задов ольнити вимоги кредитора та наявні всі підстави ліквідув ати банкрута.

Однак вищезазначений висн овок суду являється передчас ним.

Відповідно до чинного зако нодавства рішення суду є зак онним тоді, коли суд, виконавш и всі вимоги процесуального законодавства і всебічно пер евіривши обставини, вирішив справу у відповідності з нор мами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, а за їх в ідсутності - на підставі зако ну, що регулює подібні віднос ини, або виходячи із загальни х засад і змісту законодавст ва України.

Оскаржувана ухвала суду пе ршої інстанції зазначеним ви ще вимогам не відповідає.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України "Про відновлення пла тоспроможності боржника або визнання його банкрутом" про вадження у справах про банкр утство регулюється цим Закон ом, Господарським процесуаль ним кодексом України, іншими законодавчими актами Україн и.

Як вбачається із матеріалі в справи, провадження по спра ві про банкрутство Товариств а з обмеженою відповідальніс тю "КПН" було порушене господа рським судом міста Києва на п ідставі ст. 51 Закону України "П ро відновлення платоспромож ності боржника або визнання його банкрутом".

Відповідно до ст. 51 Закону Ук раїни "Про відновлення плато спроможності боржника або ви знання його банкрутом", якщо в артості майна боржника - юрид ичної особи, щодо якого прийн ято рішення про ліквідацію, н едостатньо для задоволення в имог кредиторів, така юридич на особа ліквідується в поря дку, передбаченому цим Закон ом. У разі виявлення зазначен их обставин ліквідатор (лікв ідаційна комісія) зобов'язан і звернутись до господарсько го суду із заявою про порушен ня справи про банкрутство та кої юридичної особи. За резул ьтатами розгляду заяви про п орушення справи про банкрутс тво юридичної особи, майна як ої недостатньо для задоволен ня вимог кредиторів, господа рський суд визнає боржника, я кий ліквідується, банкрутом, відкриває ліквідаційну проц едуру, призначає ліквідатора . Обов'язки ліквідатора можут ь бути покладені на голову лі квідаційної комісії (ліквіда тора) незалежно від наявност і в нього ліцензії. Кредитори мають право заявити свої пре тензії до боржника, який лікв ідується, в місячний строк з д ня публікації оголошення про визнання боржника, який лікв ідується, банкрутом.

Згідно з ч.4 ст.105 ЦК України ко місія з припинення юридичної особи поміщає в друкованих з асобах масової інформації, в яких публікуються відомості про державну реєстрацію юри дичної особи, що припиняєтьс я, повідомлення про припинен ня юридичної особи та про пор ядок і строк заявлення креди торами вимог до неї. Цей строк не може становити менше двох місяців з дня публікації пов ідомлення про припинення юри дичної особи.

Відповідно до ч. 1 ст. 110 ЦК Укра їни юридична особа ліквідуєт ься за рішенням її учасників або органу юридичної особи, у повноваженого на це установч ими документами, в тому числі , у зв'язку із закінченням стро ку, на який було створено юрид ичну особу, досягнення мети, д ля якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.

Згідно з ч. 3 ст. 110 ЦК України, я кщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для зад оволення вимог кредиторів, ю ридична особа ліквідується в порядку, встановленому зако ном про відновлення платоспр оможності боржника або визна ння його банкрутом.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 111 Ц К України ліквідаційна коміс ія після закінчення строку д ля пред'явлення вимог кредит орами складає проміжний лікв ідаційний баланс, який місти ть відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідує ться перелік пред'явлених кр едиторами вимог, а також про р езультати їх розгляду. Промі жний ліквідаційний баланс за тверджується учасниками юри дичної особи або органом, яки й прийняв рішення про ліквід ацію юридичної особи.

Згідно з ч.5 ст.60 Господарсько го кодексу України, яка регул ює загальний порядок ліквіда ції суб'єкта господарювання, ліквідаційна комісія оцінює наявне майно суб'єкта господ арювання, який ліквідується і розраховується з кредитора ми, складає ліквідаційний ба ланс та подає його власнику а бо органу, який призначив лік відаційну комісію. Достовірн ість та повнота ліквідаційно го балансу повинні бути пере вірені у встановленому закон одавством порядку.

Як вбачається з матеріалів справи в заяві Голови ліквід аційної комісії Товариства з обмеженою відповідальністю "КПН" про порушення справи про банкрутство відсутні посила ння на факти: здійснення оцін ки наявного майна боржника, п овідомлення органу державно ї податкової служби про лікв ідацію підприємства у встано вленому законодавством поря дку, які необхідні для з'ясува ння наявності чи відсутності підстав для порушення прова дження у справі про банкрутс тво за правилами ст. 51 Закону У країни "Про відновлення плат оспроможності боржника або в изнання його банкрутом", вказ ані обставини, виходячи з вим ог Закону, повинні бути в наяв ності та з'ясовані на момент п орушення справи про банкрутс тво за спрощеною процедурою, що судом першої інстанції зр облено не було. Звернення з за явою про порушення справи пр о банкрутство та порушення п ровадження за спрощеною проц едурою, яку регулює ст.51 Закон у України "Про відновлення пл атоспроможності боржника аб о визнання його банкрутом", мо жливе лише після закінчення строку, який передбачений ч.4 с т.105 ЦК України.

Після розміщення комісією з припинення юридичної особ и в друкованих засобах інфор мації повідомлення про припи нення юридичної особи, в поря дку ч. 4 ст. 105 ЦК України, цей факт стає загальновідомим.

Відповідно до абз. 4 ст. 1 Зако ну України "Про відновлення п латоспроможності боржника а бо визнання його банкрутом" с уб'єкт господарської діяльно сті може бути визнаний банкр утом тільки в разі встановле ння господарським судом його неспроможності відновити св ою платоспроможність та задо вольнити визнані судом вимог и кредиторів не інакше як чер ез застосування ліквідаційн ої процедури.

Тому, при винесені постанов и про визнання боржника банк рутом та відкриття ліквідаці йної процедури суд в обов'язк овому порядку повинен з'ясув ати актив і пасив боржника.

В матеріалах справи відсут ні належні докази щодо забор гованості боржника перед кре дитором та докази, що підтвер джують неспроможність боржн ика погасити заборгованість .

Виходячи з викладеного, Кол егія суддів Вищого господарс ького суду дійшла висновку п ро те, що справа про банкрутст во Товариства з обмеженою ві дповідальністю "КПН" порушен а безпідставно, без належног о з'ясування кола кредиторів боржника та обсягу кредитор ської заборгованості, без на явності доказів повідомленн я кредиторів комісією з прип инення юридичної особи і дот римання строків, які передба чені ч.4, ст.105 ЦК України та всеб ічного встановлення, відпові дно до вимог норм ЦК України т а Господарського Кодексу Укр аїни того факту, що вартості м айна боржника, щодо якого вла сником прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторі в, в зв'язку з чим у господарсь кого суду були відсутні прав ові підстави для визнання по становою від 31.03.2009 року боржник а банкрутом на підставі ст. 51 З акону та закінчення ухвалою від 16.06.2009 року спрощеної процед ури банкрутства боржника, як а порушена безпідставно, при пинення провадження та лікві дації юридичної особи - Товар иства з обмеженою відповідал ьністю "КПН".

В контексті викладеного, К олегія суддів Вищого господа рського суду України, вважає за необхідне, ухвалу господа рського суду Миколаївської області від 16.06.2009 року по справ і № 5/97/09 скасувати, а справу пере дати на розгляд до господарс ького суду Миколаївської обл асті в іншому складі суддів.

При новому розгляді справ и суду слід врахувати вище ви кладене, більш повно та всебі чно перевірити дійсні обстав ини справи, дати належну оцін ку зібраним по справі доказа м, доводам та запереченням ст орін та учасників провадженн я у даній справі і в залежност і від встановленого та вимог закону постановити законне та обґрунтоване рішення.

На підставі викладеного т а керуючись ст. ст. 125, 129 конститу ції України, ст.51 Закону Украї ни "Про відновлення платоспр оможності боржника або визна ння його банкрутом", ст. ст. 1115, 1117- 11113 ГПК України, Вищий господа рський суд України, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скар гу Державної податкової інсп екції у Заводському районі м . Миколаєва на ухвалу господа рського суду Миколаївської області від 16.06.2009 року задоволь нити.

2. Ухвалу господар ського суду Миколаївської о бласті від 16.06.2009 року у справі № 5/97/09 скасувати.

3. Справу передати на розгляд до господарськог о суду Миколаївської області в іншому складі суддів.

Постанова Вищого господа рського суду України касацій ному оскарженню не підлягає.

Головуючий О. Є. К ороткевич

Судді О. В . Білошкап

П. К . Міщенко

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення27.04.2010
Оприлюднено19.08.2010
Номер документу10792893
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5/97/09

Ухвала від 25.05.2010

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Давченко Т.М.

Постанова від 27.04.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Короткевич O.Є.

Ухвала від 15.03.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Короткевич O.Є.

Ухвала від 16.06.2009

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Міщенко В.І.

Ухвала від 22.04.2009

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Міщенко В.І.

Постанова від 31.03.2009

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Міщенко В.І.

Ухвала від 25.03.2009

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Міщенко В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні