Постанова
від 02.11.2022 по справі 160/3979/22
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

02 листопада 2022 року м. Дніпросправа № 160/3979/22Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Білак С.В. (доповідач), суддів: Шальєвої В.А., Олефіренко Н.А., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14.06.2022 року в адміністративній справі №160/3979/22 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Промпоставка» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Промпоставка» (далі - позивач, ТОВ «Промпоставка») звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому просило: визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС Дніпропетровській області від 23.09.2021 р. № 27837 про відповідність платника податку Товариства з обмеженою відповідальністю «Промпоставка» критеріям ризиковості платника податку; зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області виключити Товариства з обмежене відповідальністю «Промпоставка» з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14.06.2022 року позовні вимоги задоволено, а саме суд: визнав протиправним та скасував рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.09.2021 року №27837 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Промпоставка» критеріям ризиковості платника податку; зобов`язав Головне управління ДПС у Дніпропетровській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Промпоставка» з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку; стягнув за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Промпоставка» судовий збір у загальному розмірі 2481,00 грн.

ГУДПС, не погодившись з таким рішенням, звернулось до суду з апеляційною скаргою, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, просить рішення суду скасувати, та прийняти нове, яким відмовити в задоволені позову повністю.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що позивача включено до переліку ризикових платників податку за рішенням комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.09.2021р. №27837, як такого, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Відповідне рішення надіслано платнику податку в цей же день засобами електронного зв`язку, а саме з урахуванням наявної податкової інформації, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції та свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій. Апелянт наголошує, що контролюючий орган здійснює моніторинг податкових, накладних/розрахунків коригування шляхом аналізу наявної податкової інформації, що міститься в інформаційних ресурсах ДПС. Дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, незалежно від джерела її отримання (чи то отриманої внаслідок проведення податкової перевірки, чи то за результатами засідання Комісії ГУ ДПС), є лише службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку передбаченому ПК України. Способом здійснення таких дій є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів. Інформація, зібрана відповідно до норм ПК України, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів. Відповідно, інформація, що надійшла за результатами податкового контролю, не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку. Висновки, наведені в рішенні, є відображенням дій працівників податкових органів і самі по собі не породжують правових наслідків для платника податків та, відповідно, таке рішення не порушує прав останнього. Внесення суб`єктом владних повноважень позивача до переліку ризику не створює жодних перешкод для діяльності платника податку. Апелянт вважає, що передчасним звернення позивача до суду з вимогою про зобов`язання контролюючий орган зареєструвати податкові накладні / розрахунки коригування, оскільки зупинення реєстрації податкової накладної, який є проміжним перед прийняттями рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної.

Відповідно до частини 1 статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Суд, заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, встановив наступне.

ТОВ «Промпоставка» зареєстровано як юридична особа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, є платником податку на додану вартість.

Основним видом економічної діяльності Товариство з обмеженою відповідальністю «Промпоставка» за КВЕД є 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням.

На виконання вимог п. 201.1 ст.201 Податкового кодексу України позивачем до відповідача на реєстрацію була подана податкова накладна від 31.05.2021 р. №22 на суму 60000,00 в т.ч. ПДВ 20% - 10 000 грн.

Згідно з квитанцією №1 до податкової накладної №22 від 31.05.2021 року, податкова накладна від 31.05.2021 р. № 22 зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних за № 9145305485.

Відповідно до квитанції №2 ТОВ «Промпоставка» було надано уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок.

Згідно з квитанцією №2 уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок зареєстрований в Єдиному реєстрі податкових накладних за № 9292155190.

На виконання вимог п. 201.1 ст.201 Податкового кодексу України позивачем до відповідача на реєстрацію була подана податкова накладна від 30.06.2021 р. №44 на суму 89 520,00 грн. в т.ч. ПДВ 20% - 14 920,00 грн.

Згідно з квитанцією №1 до податкової накладної від 31.05.2021 р. №22, податкова накладна від 30.06.2021 р. №44 зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних за № 9178217962.

Відповідно до квитанції №2 ТОВ «Промпоставка» було надано уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок.

Згідно з квитанцією №2 уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок зареєстрований в Єдиному реєстрі податкових накладних за № 9292175244.

Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головного управління ДПС у Дніпропетровській області, як відокремлений підрозділ від 23.09.2021 р. № 27837 ТОВ «Промпоставка» на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податків.

В рішенні комісії від 23.09.2021 р. № 27837 зазначено: «Встановлено операції з придбання товарів (послуг) у платників податків з ознаками ризиковості, а саме: ТОВ «ТОРГШИЛД». Додатки у рішення відсутні.

На виконання положень Порядку №1165 позивачем було подано пояснення від 28.09.2021 р. № 1 з копіями документів, що підтверджують невідповідність критеріям ризиковості.

Так, у вказаних поясненнях позивач вказав, що ТОВ «Торгшилд» згідно з договором від 12.05.2021 р. №12/05-21 виконувало ремонтні роботи транспортного засобу навантажувач Nissan модель ЕВТ-Р1А2 шасі 004046 на суму 60 000 грн. в т.ч. ПДВ 20% - 10 000. Після ремонтних робіт були складені документи: наряд-замовлення від 31.05.2021 р. № 31/05, акт надання послуг від 31.05.2021 р. № 31/05, рахунок від 31.05.2021 р. № 3105 на суму 60 000, 00 грн.

Ця послуга була сплачена ТОВ «Промпоставка» п.д. 6906 від 03.06.2021 р. на суму 60 000 грн. в т.ч. ПДВ 20% - 10 000 грн.

На цю операцію ТОВ «Торгшильд» провів в ЄДРПН податкову накладну від 31.05.2021 р. №22 на суму 60 000 грн. в т.ч. ПДВ 20% - 10 000, 00. Реєстраційний номер цієї податкової накладної в ЄДРПН № 9145305485 (згідно квитанції №1).

TOB «Торгшилд» згідно з договором №01/06 від 01.06.2021 року виконувала ремонтні роботи вантажного автомобіля MAN TGX 18/440 (реєстраційний номер НОМЕР_1 ) на суму 89 520, 00 грн. в т.ч. ПДВ 20% - 14 920,00 грн. Після ремонтних робіт були складені документи: наряд-замовлення від 30.06.2021 р. № 30/06, акт надання послуг від 30.06.2021 р. №3006, рахунок від 30.06.2021 р. № 3006 на суму 89 520,00 грн.

Ця послуга була оплачена ТОВ «Промпоставка» п.д. 6915 від 07.07.2021 р. на суму 89 520,00 грн. в т.ч. ПДВ 20% -14 920 грн.

На цю операцію ТОВ «Торгшилд» провів в ЄДРПН податкову накладну від 30.06.2021 р. № 44 на суму 89 520,00 грн. в т.ч. ПДВ 20% - 14920,00. Реєстраційний номер цієї податкової накладної в ЄДРПН № 9178217962 ( згідно кв. № 1).

До наданих пояснень від 28.09.2021 р. № 1 ТОВ «Промпоставка» були долучені такі документи: 1.) Пояснення від 28.09.2021 року № 1; 2.) Договір оренди від 01.07.2020 р. № 0120/07-3 з ТОВ «Крутогорний» (код ЄДРПОУ 40565350); 3.) Договір оренди від 19.03.2021 р. №21/21 з ТОВ «Рент-авто» (код ЄДРПОУ 42021159); 4.) Договір оренди від 15.06.2020 р. № 06-2020 автонавантажувача Nissan модель ЕВТ-Р1А2; 5.) Угода про перехід права власності на тягач MAN TGX 18/440; 6.) Договір від 12.05.2021 р. № 12/05-21 ТОВ «Торгшилд»; 7.) Рахунок від 31.05.2021 р. № 3105 ТОВ «Торгшилд»; 8.) Акт надання послуг від 31.05.2021 р. № 31/05 ТОВ «Торгшилд»; 9.) Наряд-замовлення від 31.05.2021 р. №31/05 ТОВ «Торгшилд»; 10.) Платіжне доручення від 03.06.2021 р. № 6906 на суму 60000,00 грн.; 11.) Податкова накладна від 31.05.2021 р. № 22 на суму 60 000,00 в т.ч ПДВ 20% - 10 000 грн.; 12.) Квитанція № 1 до податкової накладної від 31.05.2021 р. № 22; 13.) Договір від 01.06.2021 р. № 01/06 ТОВ «Торгшилд»; 14.) Рахунок від 30.06.2021 р. № 3006 ТОВ «Торгшилд»; 15.) Акт надання послуг від 30.06.2021 р. № 3006 ТОВ «Торгшилд»; 16.) Наряд замовлення від 30.06.2021 р. № 30/06 ТОВ «Торгшилд»; 17.) Платіжне доручення від 07.07.2021 р. № 6915 на суму 89 520,00 грн.; 18.) Податкова накладна від 30.06.2021 р. № 44 на суму 89 520,00 грн. в т.ч. ПДВ 20% - 14920,00 грн.; 19.) Квитанція № 1 до податкової накладної від 30.06.2021 р. № 44.

ТОВ «Промпоставка» через електронний кабінет платника було отримано нове рішення комісії від 05.10.2021 р. №28640, яким ТОВ «Промпоставка» було визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, оскільки «підприємством надано повідомлення про надання інформації та копії документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку у неповному обсязі».

На виконання положень Порядку №1165 Товариство з обмеженою відповідальністю «Промпоставка» були направлені пояснення № 2 від 07.10.2021 р. до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування з вичерпною інформацією та копіями документів, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, а саме: 1.) Пояснення від 07.10.2021 р. № 2; 2.) Договір оренди від 01.07.2020 р. № 0120/07-3 з ТОВ «Крутогорний» (код ЄДРПОУ 40565350»; 3.) Договір оренди від 19.03.2021 р. № 21/21 з ТОВ «Рент-авто» (код ЄДРПОУ 42021159); 4.) Договір оренди від 15.06.2020 р. № 06-2020 автонавантажувача Nissan модель ЕВТ-Р1А2; 5.) Угода про перехід права власності на тягач MAN TGX 18/440 (ще 183 документа); 6.) Штатний розпис; 7. )Контракт від 28/12/2007 PL/357082062/, GORKA CEMENT Sp.o.o. Польща; 8.) Додаткова угода від 21.12.2020 р. б/н; 9.) Лист про дилерство GORKA CEMENT Sp.o.o.; 10.) Контракт PL/180917/FCA від 18.09.2017р., GORBET REFRACTORIES WOJCIECH MIKULS Польща; 11.) Додаткова угода від 20.12.2020 р. №1; 12.) Лист про дилерство від 04.02.2021 р. б/н, GORBET REFRACTORIES; 13.) Договір від 13.01.2021 р. № 21ул ООО Скамол Рус РФ; 14.) Сертифікат постачальника 01012021 000 б/н Скамол Рус РФ; 15.) Договір від 02.10.2019 р. 089ЛМ/1196 Азовсталь МК ПАТ (додаткова угода 1)% 16.) Договір поставки від 18.09.2020 р. №3/43-20 Дружківський вогнетривкий завод; 17.) Договір поставки від 28.02.2020 р. № 805 Дніпровський коксохімічний завод Прат; 18.) Договір поставки від 01.01.2018 р. №17/0649/70М (дод. Угода від 02.12.2020 р. № 3) Кременчуцький завод дорожніх машин; 19.) Договір від 18.01.2021 р. № 21 (специфікація від 13.04.2021 р. № 3) Запорізький титано-магнієвий комбінат; 20.) Договір від 04.02.2021 р. 21/2607 ПАТ Запоріжвогнетрив; 21.) Рахунок від 05.05.2021 р. № 164 на суму - 910 800,00 грн.; 22.) Видаткова накладна від 05.05.2021 р. № 139 - 910 800,00 грн.; 23.) Ттн Р139 від 05.05.2021 р.; 24.) Сплата пд. 4500043032 від 08.06.2021 р. - 910 800,00 грн.; 25.) ГТД UA209140/2021/023174 від 13.03.2021 року; 26.) Рахунок від 11.03.2021 р. 200542; 27.) Сплата пд. 109JBKLL4 20.04.2021 на суму -15 390 eur; 28.) CMR 447900. 13.03.2021 року; 29.) ГТД UА209140/2021/041142 від 30.04.2021 р.; 30.) Рахунок від 260421-9840 eur № 200912; 31.) Сплата пд. 116JBKLL5 11.05.2021 року на суму - 9 840 eur; 32.) CMR 437194 30.04.2021 року; 33.) Специфікація від 04.02.2021 р. №1; 34.) Рахунок від 10.03.2021 р. № 82; 35.) Видаткова накладна від 10.03.2021 р. № 71 - 954 960; 36.) Довіреність 17425 103321; 37.) Ттн Р71 від 10.03.2021 р.; 38.) Сплата пд. 427823 від 31032021 - 954960; 39.) ГТД UA209140/2021/017756 від 28.02.2021 р.; 40.) Рахунок № 200427 26.02.2021 р. - 15 390 eur; 41.) Сертифікат; 42.) CMR 437849 28.02.2021 р.; 43.) Пд. JBKLL3 від 25.03.2021 р. - 15 390 eur.

ТОВ «Промпоставка» через електронний кабінет платника було отримано нове рішення комісії від 18.10.2021 р. № 29720, яким ТОВ «Промпоставка» було визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, оскільки «підприємством надано повідомлення про надання інформації та копії документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку у неповному обсязі».

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що судом не встановлено наявність у відповідача підстав для віднесення підприємства до пункту 8 Критеріїв ризиковості, що обумовлює задоволення позовних вимог.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та фактам, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до підпункту 56.23.2 пункту 56.23 статті 56 і пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, яка набрала чинності з 01.02.2020р., затверджено: Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок зупинення реєстрації); Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок розгляду скарг).

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Згідно з пунктом 2 Порядку зупинення реєстрації, ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу 1 пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

Таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.

Відповідно до п. 5 Порядку зупинення реєстрації, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктами 6 вказаного Порядку визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Пунктом 7 вказаного Порядку визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Як зазначалось, Комісією ГУ ДПС прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яким визначено відповідність позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

У додатку 4 до Порядку № 1165 зазначено, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку

Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:

1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово- господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).

6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.

7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Отже, підставами для встановлення відповідності платника податку п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку є наявна податкова інформація що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

З огляду на затверджену Порядком №1165 форму рішення, не передбачено конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1 - 7 критеріїв ризиковості платника податку.

Однак, у затвердженій формі рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку передбачено необхідність зазначення контролюючим органом однієї із двох підстав для прийняття такого рішення, а саме: «у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності», або, «з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від ..р. № .

У формі рішенні вказано про необхідність зазначення пункту критерію ризиковості платника податку, а у разі відповідності суб`єкта пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку необхідно також зазначити, яка саме інформація була підставою для висновків про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Пунктом 6 Порядку також передбачено, що Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Отже, Комісія у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, розглядає питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Суд зазначає, що платник податків може надати інформацію та копії документів необхідних для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Крім того, законодавством не встановлено обов`язок платника податків при розгляді цього питання надати копії документів разом з інформацією. Вищезазначений перелік документів не є обов`язковим, а передбачає можливість їх надання.

При цьому, за вимогами пунктом 6 Порядку, за результатами розгляду пояснень платника податку, Комісія регіонального рівня кожного разу приймає рішення про відповідність або невідповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника.

З аналізу викладеного суд зазначає, що право на оскарження в судовому порядку Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника випливає з норм пункту 6 Порядку №1165, за якими у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Право на звернення до суду також передбачено в затвердженій формі Рішення (додаток 4 до Порядку № 1165), а саме "Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку".

Отже, Порядок № 1165 прямо передбачає можливість оскарження рішень про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 05.01.2021р. по справі №640/11321/20.

Крім того, суд зазначає, що віднесення позивача до переліку ризикових платників податків є окремою підставою для зупинення реєстрації ПН/РК.

Матеріали справи свідчать, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку яким встановлена відповідність позивача, як платника податку, п. 8 критеріям ризиковості платника податків, не вказано, на підставі чого було прийнято таке рішення, зокрема: відсутня позначка у колонках «у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності» або «з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від … р. №». Також, не розшифровано, яка саме податкова інформація стала підставою для визначення вказаного критерію. У рядку «Податкова інформація» зазначено лише про встановлення операцій з придбання товарів (послуг) у платників податків з ознаками ризиковості, а саме ТОВ «ТОРГШИЛД», при цьому, не зазначено суть та характер наявної податкової інформації, що стала підставою для прийняття такого рішення, не ідентифіковано конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції. Натомість контролюючим органом лише процитовано зміст п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків.

Суд наголошує, що пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку вимагає наявність податкової інформація, що визначає ризиковість здійснення господарської операції зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Верховний Суд у постанові від 05 січня 2021 року у справі № 640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком № 1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 КАС України.

Верховний Суд у постанові від 19 листопада 2021 року по справі № 140/17441/20 зазначив, що при вирішенні спорів такої категорії суди, з огляду на правове регулювання і характер цих відносин, мають досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу.

Суд зазначає, що комісія, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, має обґрунтувати, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації. Така ж позиція викладена у постанові Верховного Суду від 30 листопада 2021 року по справі №340/1098/20.

Отже, оспорюване рішення не містить обґрунтувань підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку.

Аналогічна правова позиція була висловлена Верховним Судом в постановах від 05 січня 2021 року у справі № 640/10988/20, від 05 січня 2021 року у справі № 640/11321/20, від 16 лютого 2021 року у справі № 280/3235/20,від 16 грудня 2020 року у справі № 340/474/20.

Суд зазначає, що лише доведення податковим органом та встановлення судом в ході судового розгляду факту наявності вищезазначеної податкової інформації, може слугувати підставою для відповідності платника пункту 8 Критеріїв. При цьому такі висновки не можуть ґрунтуватися на припущеннях, а можуть ґрунтуватися лише на належних і допустимих доказах.

Суд звертає увагу, що відповідач не зазначає жодних поданих для реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань, що містили податкову інформацію, що визначає ризиковість здійснення господарської операції. Також, неможливо встановити яка саме податкова інформація зазначена в яких саме поданих для реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань, визначає ризиковість здійснення господарської операції. Відповідачем не конкретизовано операції щодо яких наявний сумнів в їх реальності.

Аналіз наведеного дає підстави для висновку, що висновки Комісії ґрунтується лише на припущеннях, без зазначення конкретних доказів (податкової інформації), які досліджувались Комісією та які вказують на ризиковість здійснення господарської операції зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування. Пояснення відповідача містять лише посилання на аналіз даних ЄРПН та АІС "Податковий блок" без зазначення конкретних даних та показників (дані щодо накладних, постачальників, показників, господарських операції тощо).

Суд зазначає, комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, має обґрунтувати суду на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.

Проаналізувавши обставини справи колегія суддів вважає, що відповідач не надав належного доказу, який би досліджувався в ході засідання комісії, і який слугував підставою для прийняття оскаржуваного рішення.

Так, загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Однак відповідач ні до суду першої, ні до суду апеляційної інстанцій не надав жодного належного доказу, який би досліджувався в ході засідання Комісії, і який би слугував підставою для прийняття оскаржуваних рішень та був покладений в основу їх прийняття.

Суд звертає увагу на те, що податкова інформація, наявна у контролюючого органу, є лише статистичними даними, які самі по собі не можуть свідчити про вчинення підприємством порушень та не підтверджує ризиковість платника податків.

Будь-яка податкова інформація, зокрема, надана іншими контролюючими органами носить виключно інформативний характер та не є належним доказом в розумінні закону. Така позиція підтримується Верховним Судом, про що свідчить правовий висновок останнього, викладений у постановах від 02.04.2020 року по справі №160/93/19, від 04.06.2020 року по справі №340/422/19 та від 16.04.2021р. по справі №813/1301/15.

Верховний Суд у постанові від 22 липня 2021р. по справі №520/480/20 вказав, що саме лише посилання контролюючого органу на те, що аналіз діяльності товариства свідчить про наявність ризиків маніпулювання показниками податкової звітності та даними Єдиного реєстру податкових накладних, а також мінімізації платежів до бюджету, без належного обґрунтування і документального підтвердження, не може свідчити про відповідність рішення критеріям правомірності, які пред`являються до рішень суб`єктів владних повноважень і закріплені у частині другій статті 2 КАС України.

Таким чином, судом не встановлено наявність у відповідача підстав для віднесення підприємства до пункту 8 Критеріїв ризиковості, що обумовлює задоволення позовних вимог.

З урахуванням наведеного, суд погоджується з висновком суду першої інстанції, що задля належного захисту порушеного права позивача, є скасування оскаржуваного рішення відповідача з зобов`язанням відповідача виключити позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, що буде гарантією остаточного вирішення спору між сторонами та належним способом поновлення порушених прав позивача.

За таких обставин, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про задоволення адміністративного позову. Доводи апеляційної скарги зроблених висновків не спростовують.

Статтею 316 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи викладене, суд дійшов до висновку, що рішення суду першої інстанції ухвалене з дотриманням норм матеріального та процесуального права, з повним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, у зв`язку з чим підстави для скасування або зміни рішення суду першої інстанції відсутні, тому, при таких обставинах, апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду без змін.

Керуючись статями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14.06.2022 року в адміністративній справі №160/3979/22 залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14.06.2022 року в адміністративній справі №160/3979/22 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Промпоставка» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та відповідно до ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового суду протягом тридцяти днів з дати проголошення.

Головуючий - суддя С.В. Білак

суддя В.А. Шальєва

суддя Н.А. Олефіренко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.11.2022
Оприлюднено21.12.2022
Номер документу107932239
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —160/3979/22

Ухвала від 30.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 02.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 26.09.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 26.09.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 18.08.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Рішення від 13.06.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Савченко Артур Владиславович

Ухвала від 24.02.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Савченко Артур Владиславович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні