ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 грудня 2022 року Чернігів Справа № 620/7247/22
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Заяць О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом акціонерного товариства "Хімтекстильмаш" до Чернігівської міської ради про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Акціонерне товариство "Хімтекстильмаш" звернулось до суду з позовом до Чернігівської міської ради, у якому просить зобов`язати Чернігівську міську раду розглянути заяву Акціонерного товариства «Хімтекстильмаш» про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для проектування об`єкта будівництва твердопаливної котельні на земельній ділянці по вул. Івана Мазепи, 110 в м. Чернігові (кадастровий номер 7410100000:01:036:0686) та прийняти рішення по суті заяви відповідно до вимог чинного законодавства.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідач не виконав свого обов`язку з розгляду заяви акціонерного товариства "Хімтекстильмаш" про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для проектування об`єкта будівництва твердопаливної котельні, чим порушив права товариства у сфері будівництва.
Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду від 21.10.2022 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи та встановлено відповідачу для подання відзиву на позов або заяви про визнання адміністративного позову 15 - денний строк, з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.
Ухвала суду про відкриття провадження доставлена до електронного кабінету відповідача 21.10.2022, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа, копію позову з додатками відповідач отримав 11.11.2022, що підтверджується розпискою суду, а також відповідно до витягу про доставку на електронну пошту відповідача направлено позов з додатками 24.10.2022, але у встановлений ухвалою суду строк відповідач відзив на позов не надав, про причини не подання відзиву суд не повідомив.
Відповідно до частини четвертої статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
Відповідно до частини шостої статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Акціонерне товариство «Хімтекстильмаш» (далі АТ «Хімтекстильмаш») зареєстровано виконавчим комітетом Чернігівської міської ради 30.12.1994, про що в ЄДР юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців внесено запис від 11.11.2005.
21 лютого 2022 року АТ «Хімтекстильмаш» звернулось із заявою №60-14 на ім`я міського голови Атрошенка В. А. про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для проектування об`єкта будівництва твердопаливної котельні на земельній ділянці по вул. Івана Мазепи, 110 в м.Чернігові (кадастровий номер 7410100000:01:036:0686). До заяви були додані:
1) розпорядження про надання земельної ділянки в постійне користування;
2) витяг з Державного реєстру речових прав;
3) схему розміщення котельні;
4) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000 /а. с. 6/.
Вказані документи були прийняті згідно опису №8613/2 прийняття документів адміністратором управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради /а. с. 7/.
02 червня 2022 року AT «Хімтекстильмаш» повторно подало заяву №02/06 про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для проектування об`єкта будівництва твердопаливної котельні на земельній ділянці по вул. Івана Мазепи,110 в м. Чернігові та прийнято її відповідно до опису прийняття документів №13184/2 /а. с. 8, 9/.
24.06.2022 на адресу АТ «Хімтекстильмаш» у відповідь надійшов лист №01-11/59 за підписом начальника Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради, в якому зазначалося, що вказане питання щодо надання містобудівних умов включене до проекту рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради, але зняте з розгляду за зауваженнями управління земельних ресурсів міської ради до врегулювання земельних питань /а. с. 10/.
Позивач з листом від 05.08.2022 за №01-05/22 звернувся до Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради з проханням надати роз`яснення які зауваження з приводу вказаної земельної ділянки має управління та з яких підстав було відмовлено у наданні містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для проектування об`єкта будівництва твердопаливної котельні /а. с. 11/.
Листом від 07.09.2022 №649/22/вих. Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради на звернення позивача повідомило, що заперечень під час обговорення питання не надавалось, а тільки повідомлялась інформація щодо стану розрахунків AT «Хімтекстильмаш» з податкових зобов`язань з податку на землю та актуальна інформація щодо переходу права власності на статутний капітал AT «Хімтекстильмаш» в результаті приватизації, що відбувся 2021 року /а. с. 12/.
Вважаючи, що відповідач не виконав свого обов`язку з розгляду заяви про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для проектування об`єкта будівництва, чим порушив права товариства, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За статтею 38 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об`єктів загального користування.
Відповідно до статті 39 ЗК України використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.
Згідно частини першої статті 78 ЗК України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Відповідно до частини третьої цієї статті земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Відповідно до пунктів б) та д) частини першої статті 90 ЗК України власники земельних ділянок мають право, зокрема, самостійно господарювати на землі, споруджувати жилі будинки, виробничі та інші будівлі і споруди.
Правові та організаційні основи містобудівної діяльності встановлені Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17 лютого 2011 року №3038-VI (далі - Закон №3038-VI).
Відповідно до частини п`ятої статті 26 вказаного Закону проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 4-1) проведення контрольного геодезичного знімання закінчених будівництвом об`єктів (крім об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1)) та здійснення їх технічної інвентаризації (крім об`єктів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування); 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; 6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування.
За змістом частини першої статті 29 Закону №3038-VI основними складовими вихідних даних є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування.
Так, згідно з частиною другою статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.
У розумінні пункту 8 статті 1 Закону №3038-VI містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - це документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
Частиною третьою статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» передбачено, що містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки), до якої додаються:
1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію у разі, якщо речове право на земельну ділянку не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;
2) копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці - у разі, якщо право власності на об`єкт нерухомого майна не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації);
3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000.
У випадках, визначених частиною четвертою статті 34 цього Закону та частиною першою статті 12-1 Закону України «Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи», кадастровий номер земельної ділянки зазначається у заяві за його наявності, а копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію додається до заяви за наявності.
Інформацію про речове право на земельну ділянку, право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, відомості з Державного земельного кадастру уповноважені органи містобудування та архітектури отримують відповідно до частини восьмої статті 9 Закону України «Про адміністративні послуги».
Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовник також додає містобудівний розрахунок, що визначає інвестиційні наміри замовника, який складається у довільній формі з доступною та стислою інформацією про основні параметри об`єкта будівництва.
Цей перелік документів для надання містобудівних умов та обмежень є вичерпним.
Витяг з містобудівного кадастру для формування містобудівних умов та обмежень до документів замовника додає служба містобудівного кадастру (у разі її утворення).
Перелік об`єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування.
У свою чергу, згідно з частиною четвертою статті 29 Закону №3038-VI підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є:
1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень;
2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці;
3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Відмова у наданні містобудівних умов та обмежень здійснюється шляхом направлення листа з обґрунтуванням підстав такої відмови відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, що не перевищує встановлений строк їх надання.
Згідно частини шостої цієї статті надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову в їх наданні здійснюється відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом 10 робочих днів з дня реєстрації заяви, затверджується наказом такого органу.
Аналіз наведених вище норм дає змогу дійти висновку про те, що перелік підстав для відмови заявникові у видачі містобудівних умов та обмежень є вичерпним. За відсутності однієї з визначених у спеціально уповноваженого органу містобудування та архітектури виникає обов`язок видати заявнику містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки.
У листі Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради від 24.06.2022 №01-11/59 /а. с. 10/, яким позивачу повідомлено щодо надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для проектування об`єкта будівництва твердопаливної котельні на земельній ділянці по вул. Івана Мазепи, 110 в м. Чернігові, не конкретизована жодна із означених підстав.
Суд звертає увагу, що частиною 4 статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» не визначено таких підстав для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень, як «питання зняте з розгляду за зауваженнями управління земельних ресурсів міської ради до врегулювання земельних питань».
За таких обставин, суд доходить висновку, що відповідач необґрунтовано, а отже протиправно відмовив позивачу у наданні містобудівних умов та обмежень.
Відповідно до пункту 4 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Як визначено частиною четвертою цієї ж статті, у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
В контексті обставин спору, застосування такого способу захисту вимагає з`ясування судом, чи виконано позивачем усі визначені законом умови, необхідні для одержання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки. Натомість підставою для задоволення цього позову є виключно необґрунтованість спірної відмови, що викладена у листі Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради від 24.06.2022 №01-11/59. Правова оцінка спірної відмови стосувалася лише тих мотивів, які у наведені у листі. Однак, суд не досліджує, чи ці мотиви є вичерпними і чи дотримано позивачем всіх умов для отримання містобудівних умов та обмежень.
У зв`язку з викладеним, з урахуванням статті 9 КАС України належним способом захисту порушеного права позивача суд вважає визнання протиправної відмови, викладеної у листі Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради від 24.06.2022 №01-11/59 щодо надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для проектування об`єкта будівництва твердопаливної котельні на земельній ділянці по АДРЕСА_1 (кадастровий номер 7410100000:01:036:0686) та зобов`язання відповідача розглянути заяву позивача про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для проектування об`єкта будівництва твердопаливної котельні на земельній ділянці по АДРЕСА_1 (кадастровий номер 7410100000:01:036:0686) та прийняти рішення, з урахуванням висновків суду.
Частинами першою та другою статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За таких обставин, системно проаналізувавши приписи законодавства України, надавши оцінку з урахуванням усіх доказів у справі в їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог повністю.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною відмову, викладену у листі Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради від 24.06.2022 №01-11/59 щодо надання акціонерному товариству "Хімтекстильмаш" містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для проектування об`єкта будівництва твердопаливної котельні на земельній ділянці по вул. Івана Мазепи, 110 в м. Чернігові (кадастровий номер 7410100000:01:036:0686).
Зобов`язати Чернігівську міську раду розглянути заяву акціонерного товариства "Хімтекстильмаш" про надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для проектування об`єкта будівництва твердопаливної котельні на земельній ділянці по вул. Івана Мазепи, 110 в м.Чернігові (кадастровий номер 7410100000:01:036:0686) та прийняти рішення, з урахуванням висновків суду.
Стягнути на користь акціонерного товариства "Хімтекстильмаш" за рахунок бюджетних асигнувань Чернігівської міської ради судовий збір у розмірі 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна) грн 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Позивач: Акціонерне товариство "Хімтекстильмаш", вул.Івана Мазепи, 110,м.Чернігів,14001, код ЄДРПОУ: 14314311.
Відповідач: Чернігівська міська рада, вул.Магістратська, 7,м.Чернігів,14000, код ЄДРПОУ: 34339125.
Повний текст рішення суду виготовлено 19 грудня 2022 року.
Суддя О.В. Заяць
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2022 |
Оприлюднено | 22.12.2022 |
Номер документу | 107953675 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Заяць О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні