Рішення
від 19.12.2022 по справі 344/12663/20
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 344/12663/20

Провадження № 2/344/374/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 грудня 2022 року м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області в складі:

головуючого судді Татарінової О.А.,

секретаря Кондратів Х.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області цивільну справу за первісним позовом ОСОБА_1 до Акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи «Івано-Франківськгаз», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю «САМГАЗ» про скасування протоколу засідання комісії з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ від 17.07.2020 року та акту розрахунку необлікованого (дорахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 24.02.2020 року, зустрічним позовом Акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи «Івано-Франківськгаз» до ОСОБА_1 про визнання неправомірними дій побутового споживача природного газу щодо несанкціонованого втручання ним в роботу лічильника газу та стягнення грошових коштів, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач ОСОБА_1 звернулася до Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області з позовом до Акціонерного товариства Оператор газорозподільчої системи «Івано-Франківськгаз», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю «САМГАЗ» про скасування протоколу засідання комісії з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ від 17.07.2020 року та акту розрахунку необлікованого (дорахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 24.02.2020 року. В обґрунтування позову зазначила, що ПАТ «Івано-Франківськгаз» (на сьогодні Акціонерне товариство «Оператор газорозподільчої системи «Івано-Франківськгаз») 21.07.2017 року сформовано та надано ОСОБА_1 Заяву-приєднання до умов договору розподілу природного газу, оскільки останній отримував технічний доступ до ГРМ, об`єкт якого знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 та в установленому законодавством порядку був підключений до газорозподільної системи ПАТ «Івано-Франківськгаз». Відповідно до персоніфікованих даних Заяви-приєднання, Споживачеві, як суб`єкту ринку природного газу було присвоєно персональний ЕІС-код № 56ХМ16Е433136411, а облік постачання (розподілу) природного газу на об`єкті відповідача було забезпечено комерційним вузлом обліку газу на базі лічильника газу типу 4 «Самгаз» G4RS/2001-22PG1 1/4, заводський номер 5945604, про що свідчить Акт № 2025 від 21.07.2017 р. про установлення побутового лічильника газу. 24 лютого 2020 року представниками Оператора ГРМ головним фахівцем з економічної безпеки Сенчишин Р.М. та головним фахівцем з економічної безпеки Ковтуник В.П. в присутності позивача ОСОБА_1 було проведено перевірку лічильника газу. В подальшому, о 14:56 год. 24.02.2020р. було складено Акт про порушення № 293. Пунктом 2 Акту про порушення зазначено, що «на дату складання цього Акту на об`єкті житловий будинок за адресою АДРЕСА_1 встановлено порушення Кодексу газорозподільчих систем», проте жодних порушень пункту Кодексу ГРС та вид порушення не зазначено, а фахівцем оператора ГРМ власноручно зазначено: «під час перевірки лічильника газу виникає сумнів щодо достовірності обліку газу». За фактом виявлення ознак, що давали підстави підозрювати про позаштатний режим роботи комерційного ВОГ або його складових, за ініціативою Відповідача було вирішено про проведення демонтажу лічильника та проведення експертизи лічильника газу. 24.02.2020 р. Відповідачем в присутності Споживача лічильник газу було знято та упаковано в пакет, який було опломбовано пломбою Оператора ГРМ. За наслідками запровадження заходів з зняття лічильника Відповідачем було складено протокол про демонтаж та направлення ЗВТ (лічильника газу) для проведення експертизи № б/н від 13.06.17р. 27.02.2020 року комісією АТ «Оператор газорозподільчої системи «Івано-Франківськгаз» з проведення експертизи лічильника газу у складі працівників Відповідача та за участі провідного інженера з метрології дільниці з ремонту та повірки ПЛГ, в присутності споживача було проведено експертизу лічильника газу типу СамгазG4, заводський номер 5945604 та пломб на ньому. Експертизою було встановлено: 1. Результати зовнішнього огляду лічильника газу: 1.1. Цілісність заводської пломби та повірочного товару Метрологічні пломби, які встановленні на відліковому механізмі і унеможливлюють доступ до нього, не пошкодженні. 1.2. Цілісність відлікового механізму лічильник функціонує. У відліковому механізмі лічильника внесено зміну в конструкцію: встановлено додаткову пружину на вісь барабанів. Під дією магнітного поля стороннього магніту, який розміщується у нижній частині відлікового механізму у місці встановлення давача імпульсів, барабани зміщується вздовж осі вліво, виводячи із зачеплення зубці ведучого облікового барабану та зірочки Z8, та стискають встановлену пружину. При припиненні дії стороннього магнітного поля, пружина розжимається, облікові барабани зміщуються вправо, відновлюючи функціонування відлікового механізму. 1.3. Механічні пошкодження та інше Дана зміна в конструкції та додатковий сторонній магніт дають можливість використовувати необлікований газ, через виведення із зачеплення зубців ведучого облікового барабану та зубців зірочки Z8. Механічних пошкоджень корпусу лічильника не виявлено. Висновок комісії: До лічильника було несанкціоноване втручання шляхом прихованих заходів. В даному технічному стані лічильник до експлуатації не придатний. Лічильник поміщено в пакет та опломбовано пломбою R 26140411. Експертиза ініційована Оператором ГРМ. За наслідками експертизи було складено Акт експертизи лічильника газу № 405 від 27.02.2020 року. 17.07.2020 року за наслідками та на підставі висновків комісії з проведення експертизи щодо наявності факту позаштатної роботи ЗВТ в Товаристві було запроваджено відповідні подальші заходи, а саме здійснено розгляд Акту про порушення оператора ГРМ № 293 від 24.02.20 р. комісією АТ «Івано-Франківськгаз» з розгляду актів про порушення, затвердженою наказом Товариства № 03Но-19-0120 від 22.01.2020 р. За наслідками розгляду акту про порушення комісією було прийнято рішення про його задоволення. 23.07.2020 року на підставі акту про порушення № 293 від 24.02.20 р., Оператором ГРМ було складено Акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природнього газу і його вартості від 23.07.2020 р. За змістом розрахунку акту-розрахунку відповідно до вимог абз. 2 п. 11, глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ, складено акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості на суму 78 896,65 грн. Вважає, що протокол засідання комісії з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ від 17.07.2020 року складено з порушенням і відповідно акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 24.02.2020р. складено необґрунтовано та не відповідає дійсним обставинам справи, оскільки самою експертизою, яку проведено Відповідачем встановлено, що не виявлено шляхів механічного втручання в роботу лічильника газу. Метрологічні пломби, які встановленні на відліковому механізмі і унеможливлюють доступ до нього, не пошкоджені. Крім того, під час візуальної перевірки роботи лічильника фахівцями оператора ГРМ на об`єкті по АДРЕСА_1 пломби, які встановленні оператором ГРМ також не були пошкодженні. А тому вважає, що в даному випадку протокол та акт про порушення складено незаконно та є такими, що не відповідають чинним нормам законодавства України. В даному випадку є грубе порушення з боку оператора ГРМ, яке полягає у незаконному нарахуванні (донарахуванні) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 24.02.2020р. В липні 2017 року АТ «Івано-Франківськгаз» було сформовано та направлено ОСОБА_1 , за адресою: АДРЕСА_1 , Заяву-приєднання до умов договору розподілу природного газу. Відповідно до персоніфікованих даних заяви-приєднання, Споживачеві ОСОБА_1 , як суб`єкту ринку природного газу було присвоєно персональний ЕІС-код № 56ХМ16Е133136411, а облік постачання (розподілу) природного газу на об`єкті Споживача було забезпечено комерційним вузлом обліку газу на базі лічильника газу типу G4 СамгазRS/2001-22PG11/4, заводський номер 5945604. 24.02.2020 року фахівцями АТ «Івано-Франківськгаз» при проведенні контрольного огляду комерційного ВОГ, та його складових на об`єкті Споживача на предмет відсутності ознак пошкодження ЗВТ, пошкодження пломб, несанкціонованого втручання в ЗВТ було виявлено порушення споживача. Проте, не зазначено, який саме пункт глави розділу XI Кодексу ГРМ порушено, а зазначено: «Під час перевірки лічильника газу виникає сумнів щодо достовірності обліку газу», яке у відповідності до пп. 1 п. 3 гл. 2 розд. XI Кодексу ГРМ кваліфікується як позаштатний режим роботи комерційного ВОГ або його складових, які кваліфікуються як «не з вини споживача». 24.02.20р. за наслідками виявлення факту порушення Споживачем, представниками АТ «Івано-Франківськгаз» на місці виявлення порушення у належному для цього порядку було складено Акт про порушення № 293 від 24.02.20 р. за формою, наведеною в додатку 16 Кодексу ГРМ. Внесені до акту відомості було підтверджено підписами представників Оператора ГРМ та Споживача. За фактом виявлення ознак, що давали підстави підозрювати про позаштатний режим роботи комерційного ВОГ або його складових, за ініціативою АТ «Івано-Франківськгаз» було вирішено про проведення експертизи лічильника газу. Для чого 24.02.20 р., АТ «Івано-Франківськгаз» в присутності Споживача лічильник газу було знято та упаковано в пакет, який було опломбовано пломбою Оператора ГРМ. За наслідками запровадження заходів з зняття лічильника АТ «Івано-Франківськгаз» було складено протокол направлення ЗВТ на експертизу № б/н від 24.02.20р., який було підписано учасниками. У відповідності до протоколу стороною відповідальною за доставку ЗВТ на експертизу було визначено АТ «Івано-Франківськгаз», місцем проведення експертизи було визначено службове приміщення АТ «Івано-Франківськгаз» за адресою: м. Івано-Франківськ, вул. Ленкавського, 20 та було визначено, що експертизу буде проведено 27 лютого 2020 року з 09:00год. до 12:00год. та з 13:00год. до 15:00год. Пунктом 4 глави 10 розділу X Кодексу ГРМ визначено, що експертизу ЗВТ та/або пломби проводить комісія, до складу якої має входити не менше трьох представників Оператора ГРМ зі складу інженерно-технічного персоналу та юристів. Крім того, Оператор ГРМ офіційним листом має запросити для участі на постійній основі у складі комісії по одному уповноваженому представнику від метрологічної організації та територіального органу Регулятора. Остаточний склад комісії з проведення експертизи ЗВТ та пломб затверджується наказом Оператора ГРМ. Однак, як передбачено Кодексом ГРМ, під час проведення експертизи були присутні наступні посадові особи: 1. Начальник дільниці з ремонту та повірки ПЛГ В. Піндус; 2. Провідний інженер з метрології дільниці з ремонту та повірки ПЛГ І. Федоришин: 3. Провідний аналітик з питань фінансово-економічної безпеки ВЕБ А. Язловецький; 4. Юрисконсульт С. Пушкар відсутній. Перебування в комісії аналітика з питань фінансово-економічної безпеки взагалі не відповідає нормам Кодексу ГРМ. Дана особа не являється зі складу інженерно-технічного персоналу Оператора ГРМ. Також невідомо, чи були запрошенні офіційним листом уповноваженні особи від метрологічної організації та територіального органу Регулятора, так як в Акті №405 експертизи лічильника газу про них жодним чином не згадується. 27.02.2020 р. року комісією АТ «Івано-Франківськгаз» з проведення експертизи ЗВТ та пломб, у складі працівників Товариства без участі юрисконсульта та без участі уповноважених осіб від метрологічної організації та територіального органу Регулятора, в присутності споживача ОСОБА_1 було проведено експертизу лічильника газу типу Самгаз G4RS/2001-22PG1 1/4, заводський номер 5945604 та пломб на ньому. Експертизою було встановлено, що до лічильника було несанкціоноване втручання здійснене шляхом прихованих заходів. В даному технічному стані лічильник до експлуатації не придатний. За наслідками експертизи було складено Акт експертизи лічильника газу № 405 від 27.02.2020 року. Однак, яких саме прихованих заходів було здійснено, даний акт не містить. Крім того, усі пломби, відповідно до Акту 405 наявні та не пошкодженні. Окрім того зазначає, що під час проведення експертизи, Споживача природного газу просили вийти з приміщення (кабінету), у якому проводилась експертиза. В той час, коли споживач перебував поза приміщенням, йому невідомо, що було зроблено працівниками оператора ГРМ, які дії вони проводили. Через 20 хвилин, Споживача знову запросили до приміщення і продовжили проводити експертизу вже у його присутності. 14.07.2017 року за наслідками та на підставі висновків комісії з проведення експертизи щодо наявності факту позаштатної роботи ЗВТ в Товаристві було запроваджено відповідні подальші заходи, а саме здійснено розгляд Акту про порушення № 293 від 24.02.20 р. комісією АТ «Івано-Франківськгаз» з розгляду актів про порушення, затвердженою наказом Товариства № 03Но-19-0120 від 22.01.2020р. За наслідками розгляду акту про порушення комісією було прийнято рішення про його задоволення повністю. 22.07.2020 року на підставі задоволеного акту про порушення № 293 від 24.02.20 р., Оператором ГРМ було складено Акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природнього газу і його вартості від 23.02.2019 р. по 24.02.2020р. За змістом акту-розрахунку відповідно до вимог абз. 2 п.11 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ, за наслідками позаштатного режиму роботи ЗВТ здійснено розрахунок об`єму необлікованого природного газу, вартість якого у підсумку становить 78 896 грн. 65 коп.

29.10.2020 року представником Акціонерного товариства Оператор газорозподільчої системи «Івано-Франківськгаз» подано до суду зустрічний позов до ОСОБА_1 про визнання неправомірними дій побутового споживача природного газу щодо несанкціонованого втручання ним в роботу лічильника газу та стягнення грошових коштів. В обґрунтування позову зазначено, що Акціонерне товариство «ОПЕРАТОР ГАЗОРОЗПОДІЛЬНОЇ СИСТЕМИ «Івано-Франківськгаз» здійснює на території Івано-Франківської області господарську діяльність з розподілу природного газу різним категоріям споживачів (в тому числі й побутовим споживачам), на підставі ліцензії виданої Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі-НКРЕКП) від 19.03.2015 року серії АЕ № 642458 (переоформленої рішенням від 14.09.2015 року № 2302), а з 29.06.2017 року на підставі Постанови НКРЕКП № 852 та є оператором газорозподільної системи (далі - Оператор ГРМ) в розумінні ст.37 Закону України «Про ринок природного газу». Основна діяльність даного суб`єкта господарювання полягає в здійсненні розподілу природного газу газорозподільною системою, яка знаходиться в його власності або користуванні, відповідно до законодавства, та здійснює щодо неї функції оперативно- технологічного управління. З грудня 2015 року відносини між Оператором ГРМ та споживачами природного газу, в тому числі й побутовими споживачами, регулюються нормами Закону України «Про ринок природного газу» від 19.04.2015 року № 329-VIII, введеного в дію з 01.10.2015 року, Кодексом газорозподільних систем (далі - Кодекс ГРМ), затвердженого Постановою НКРЕКП 30.09.2015 року № 2494, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 року за № 1379/27892 та умовами Типового договору розподілу природного газу, затвердженого Постановою НКРЕКП 30.09.2015 року № 2498 , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 року за № 1384/27829 та іншими законами України. Типовий договір розподілу природного газу, який укладається між AT «Івано-Франківськгаз» та споживачами природного газу Івано-Франківської області було опубліковано в журналі «Офіційний вісник України» № 92 від 27.11.2015 року. Доказами, які підтверджують факт приєднання побутового споживача ОСОБА_1 до умов Типового договору розподілу природного газу, є: заява-приєднання до умов договору розподілу природного газу (для побутового споживача), підписана нею 17 липня 2017 року ; витяг з робочої бази Оператора ГРМ під назвою «RGC Billing», відповідно до якого встановлено, що за період з листопада 2018 року по 24 лютого 2020 року побутовий споживач ОСОБА_1 спожила всього 85 м3 природного газу, за які частково провела оплату в квітні, вересні та листопаді 2019 і в січні та лютому 2020 року в загальній сумі 509,97 грн. Обов`язковою умовою надання Споживачу послуги з розподілу природного газу є наявність у Споживача об`єкта, підключеного в установленому порядку до газорозподільної системи Оператора ГРМ (п.2.2 розділу II Типового договору розподілу природного газу). Таким об`єктом у відповідача ОСОБА_1 є житловий будинок АДРЕСА_1 . Опалювальна площа даного будинку становить 120,75 м2. Відповідно до даних, зазначених в паспорті лічильника газу мембранного типу «САМГАЗ» G-4 RS/2001-22Р G1 1/4, заводський № 5945604, дата виготовлення: 6 квітня 2017 року. Первинний контроль проведено контролером ОСОБА_2 - 11.04.2017 року. В акті № 2025 від 21.07.2017 року про установлення побутового лічильника газу зазначено, що представниками Рожнятівської дільниці Долинського відділення АТ «Івано-Франківськгаз» Дирів Т.В., ОСОБА_3 в присутності споживача ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 встановлено 21.07.2017 року побутовий лічильник газу типу «САМГАЗ», розміру G-4, І, заводський № 5945604, дата виготовлення: 6 квітня 2017 року з початковим показником -0 м куб. природного газу. Лічильник, після установлення, опломбовано майстром монтажної бригади ОСОБА_4 та встановлено пломбу : R19059753. Із змісту технічного паспорту лічильника газу мембранного типу «САМГАЗ» G- 4 RS/2001-22Р G1 1/2, заводський № 5945604, 2017 року випуску та із змісту вищевказаного Акту встановлено, що під час перевірки вузла обліку газу перед введенням його в експлуатацію зауважень не виявлено. 24 лютого 2020 року представниками АТ «Івано-Франківськгаз» було проведено перевірку системи газопостачання у побутового споживача ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 , в результаті якої складено акт про порушення № 293, з яким побутового споживача ОСОБА_1 було ознайомлено, однак від підписання даного акту вона відмовилась, що підтверджується відеозаписом, зробленим під час складання даного акту. У зв`язку з виявленим порушенням за вказаною вище адресою, про яке зазначено в акті про порушення № 293, представниками Оператора ГРМ було ініційовано експертизу даного лічильника газу. В зв`язку з цим, в присутності побутового споживача газу ОСОБА_1 24.02.2020 року представниками АТ «Івано-Франківськгаз» демонтовано побутовий лічильник газу мембранного типу «САМГАЗ», розміру G-4, І, заводський № 5945604, 2017 року випуску, з початковим показником -00085,376 м куб. природного газу, для направлення його на експертизу в Сервісний центр АТ «Івано-Франківськгаз», про що було складено протокол-акт №76002.3.3.-87-1461-0220 про демонтаж та направлення ЗВТ (лічильника газу) для проведення експертизи від 24.02.2020 року . Для захисту демонтованого лічильника від зовнішнього втручання до дня проведення експертизи його було поміщено в пакет та опломбовано номерною пломбою 1325947388. Протоколом-актом №76002.3.3.-87-1461-0220 про демонтаж та направлення ЗВТ на експертизу від 24.02.2020 року Споживача було повідомлено про дату проведення експертизи лічильника 27.02.2020 року о 9-00 год. ОСОБА_1 була присутня при проведенні експертизи лічильника газу. В первісному позові, представник позивача вказує на те, що перебування в комісії аналітика з питань фінансово-економічної безпеки ОСОБА_5 взагалі не відповідає нормам Кодексу ГРМ. Дана особа не являється зі складу інженерно-технічного персоналу Оператора ГРМ. Також не відомо, чи були запрошені офіційним листом уповноважені особи від метрологічної організації та територіального органу Регулятора, так як в Акті №405 експертизи лічильника газу про них жодним чином не згадується». Наказом АТ «Івано-Франківськгаз» № 02.3Но-74-0719 від 03 липня 2019 року «Про створення комісії по проведенню експертизи засобів вимірювальної техніки (ЗВТ) та пломб визначено склад комісії по проведенню експертиз побутових лічильників газу та пломб, до якого також входить провідний аналітик з питань фінансово-економічної безпеки Відділу економічної безпеки АТ «Івано-Франківськгаз» ОСОБА_5 . Відповідно до диплому спеціаліста серії НОМЕР_1 від 30.06.2010 року, ОСОБА_5 закінчив у 2010 році Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу і отримав повну вищу освіту за спеціальністю «Метрологія та вимірювальна техніка» та здобув кваліфікацію інженера метрології. Відповідно до змісту листа Державного підприємства «Івано-Франківський науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації» від 12.04.2019 року за вих.№ 14-01/502 ( направленим у відповідь на лист АТ «Івано-Франківськгаз» за вих.№ 76002.3.2.2-Сл-2807-0319 від 26.03.2019року), представники ДП «Івано-Франківськстандартметрологія» відмовились приймати участь у складі комісії по проведенню експертизи побутових лічильників газу, а надають послуги в межах своїх повноважень в частині повірки засобів вимірювальної техніки. 27 лютого 2020 року комісія по проведенню експертизи за участю начальника дільниці з ремонту та повірки ПЛГ В.Піндуса, провідного інженера з метрології дільниці з ремонту та повірки ПЛГ І.Федоришин, провідного аналітика з питань фінансово-економічної безпеки Відділу економічної безпеки А.Язловецького, в присутності споживача ОСОБА_1 провела експертизу лічильника газу типу САМГАЗ G4, заводський 5945604, 2017 року випуску, з показаннями лічильника 00085,38м куб., який знято відповідно до протоколу-акту від 24.02.2020 року № 76002.3-3.-S7-1461-0220. Цілісність пломби на упаковці, а саме пломба R25947388 не порушена. Під час експертизи лічильника проводилась фотофіксація. Експертизою встановлено: 1.1. Цілісність заводської пломби та повірочного тавра: «Метрологічні пломби, які встановлені на відліковому механізмі і унеможливлюють доступ до нього не пошкоджені. 1.2. Цілісність відлікового механізму: Лічильник функціонує. У відліковому механізмі лічильника внесено зміну в конструкцію: встановлено додаткову пружину на вісь барабанів. Під дією магнітного поля стороннього магніта, який розміщується в нижній частині відлікового механізму у місці встановлення давача імпульсів, барабани зміщуються вздовж осі вліво, виводячи із зачеплення зубці ведучого облікового барабану та зірочки Z8 та стискають встановлену пружину. При припиненні дії стороннього магнітного поля, пружина розжимається, облікові барабани зміщуються вправо, відновлюючи функціонування відлікового механізму. 1.3. Механічні пошкодження та інше: Дана зміна в конструкції та додатковий сторонній магніт дають можливість використовувати необлікований газ, через виведення із зачеплення зубців ведучого облікового барабану та зубців зірочки Z8. Механічних пошкоджень корпуса лічильника не виявлено. Згідно висновку комісії : до лічильника було несанкціоноване втручання здійснене шляхом прихованих заходів. В даному технічному стані лічильник до експлуатації не придатний. Лічильник поміщено в пакет та опломбовано пломбою R26140411. Експертиза ініційована Оператором ГРМ. Відповідно до технічних характеристик, зазначених у техпаспорті СМУК.407369.014ПС лічильника газу мембранного «САМГАЗ» №UA2.055.10042-16 ДСТУ ISO 9001:2009 та у каталозі запасних частин до вказаного типу лічильників, виданого ТОВ «САМГАЗ», встановлення додаткової пружини на вісь барабанів не передбачено. Відповідно до підпункту 3, пункту 1 глави 2 розділу XI Кодексу ГРМ , до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу); Вина побутового споживача ОСОБА_1 доведена також й робочим листком контролера № 6 за лютий 2020 року та зробленою до нього фотофіксацією. Відповідно до даних документів станом на 07.02.2020 року зафіксовано показник лічильника газу 00085,352 м куб, спожитого газу, а також зафіксовано наявність стороннього магніту, який кріпиться у нижній частині відлікового механізму. Зазначає, що 24 лютого 2020 року, під час складання представниками Оператора ГРМ акту про порушення № 293, було зафіксовано показник лічильника газу 00085,386 м. куб, спожитого природного газу. 17.07.2020 року відбулося засідання комісії з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ. Про дату та місце проведення даного засідання побутовий споживач ОСОБА_1 була повідомлена листом № 76003.1-Сл-3501-0620 від 25.06.2020 року та приймала участь у засіданні комісії, про що свідчить особистий запис ОСОБА_1 про те, що 17.07.2020 року вони отримала копію протоколу та її підпис. За результатом розгляду акту про порушення № 293 від 24.02.2020 року комісією прийняте рішення про його задоволення повністю, про що складено протокол. На виконання даного протоколу складено акт-розрахунок необлікованого (дорахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартість. Розрахунок проведено за період з 23.02.2019 року по 24.02.2020 року, відповідно до вимог пункту 1 глави 3 розділу XI Кодексу ГРМ. Згідно даного розрахунку побутовий споживач ОСОБА_1 зобов`язана оплатити АТ «Івано-Франківськгаз» 78 896,64 (сімдесят вісім тисяч вісімсот дев`яносто шість) гривень 64 коп. Про суму розрахунку Відповідач був повідомлений листом № 76003.1-Сл-42-49-0720 від 23.07.2020 року. До вказаного листа було долучено рахунок на оплату № 60023357 від 22.07.2020 року та акт надання послуг № 80032458. Однак, до даного часу споживач ОСОБА_1 відмовляється оплатити вищевказану донараховану суму в користь АТ «Івано-Франківськгаз». Газопостачання до житлового будинку АДРЕСА_1 не припинялось, так як 24.02.2020 року, під час демонтажу лічильника газу типу САМГАЗ G4, заводський № 5945604, 2017 року випуску, представниками АТ «Івано- Франківськгаз» було встановлено аналогічний лічильник з обмінного фонду типу САМГАЗ G4, заводський; 5976441, 2017 року випуску з показником 02122,139 м куб., який опломбовано пломбою 1328413143, що підтверджується Протокол-актом №76002.3.3.-87-1461-0220 від 24.02.2020 року. Враховуючи наведене просить суд відмовити в задоволенні первісного позову ОСОБА_1 та задоволити зустрічний позов «Акціонерного товариства «ОПЕРАТОР газорозподільної системи «Івано-Франківськгаз» до ОСОБА_1 , про визнання неправомірними дій побутового споживача газу ОСОБА_1 щодо несанкціонованого втручання нею в роботу лічильника газу мембранного типу «САМГАЗ», розміру G-4, I 1/4, заводський № 5945604, 2017 року випуску, встановленого на об`єкті газопостачання за адресою: АДРЕСА_1 та стягнути з ОСОБА_1 78 896,645 грн. за 10 652,58 тис. м куб. необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості неопломбованим газовим обладнанням, встановленим на об`єкті газопостачання по вказаній вище адресі, за період 23.02.2019 року по 24.07.2020 року на користь «Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Івано-Франківськгаз» та судові витрати по справі.

Ухвалою Івано-Франківського міського суду від 12.11.2020 року зустрічну позовну заяву Акціонерного товариства Оператор газорозподільчої системи «Івано-Франківськгаз» до ОСОБА_1 про визнання неправомірними дій побутового споживача природного газу щодо несанкціонованого втручання ним в роботу лічильника газу та стягнення грошових коштів прийнято до сумісного розгляду з первісним позовом ОСОБА_1 до Акціонерного товариства Оператор газорозподільчої системи «Івано-Франківськгаз» про скасування протоколу засідання комісії з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ від 17.07.2020 року та акту розрахунку необлікованого (дорахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 24.02.2020 року.

Ухвалою Івано-Франківського міського суду від 14.12.2020 року залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, Товариство з обмеженою відповідальністю «САМГАЗ».

22.01.2021 року директором ТОВ «САМГАЗ» подано до суду письмові пояснення, з яких вбачається, що лічильник газу G4 RS/2001-22P G1 1/4 виробництва ТОВ «САМГАЗ», заводський номер 5945604, був випущений з виробництва 06.04.2017 року та в подальшому реалізований ТОВ «САМГАЗ» для ТОВ «БК «ДОМІНАНТ» (код ЄДРПОУ 40442698). Конструкція лічильників газу виробництва ТОВ «САМГАЗ», в тому числі лічильників газу G4 RS/2001-22P G1 1/4, із заводським номером 5945604, не передбачає наявності пружини у відліковому механізмі лічильника газу. Завірені копії креслень механізму лічильного із переліком деталей, що входять в його будову, додаються. Усі лічильники газу виробництва ТОВ «САМГАЗ» являються стійкими до впливу спрямованого постійного магнітного поля, що підтверджується відповідним протоколом випробувань, проведених ДП «УКРМЕТРТЕСТСТАНДАРТ». Конструкція лічильників газу виробництва ТОВ «САМГАЗ» виключає можливість зовнішнього впливу на роботу відлікового механізму за допомогою зовнішнього магніту. Відповідно до Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» (в редакції, що була чинна станом на квітень 2017 року) лічильник газу виробництва ТОВ «САМГАЗ» G4 RS/2001-22P G1 1/4 заводський номер 5945604, після випуску із виробництва пройшов первинну повірку державним повірником ДП «РІВНЕСТАНДАРТМЕТРОЛОГІЯ» на предмет відповідності вимогам чинного законодавства, нормативно-технічної документації та визнаний придатним для застосування для обліку газу. Факт успішного проходження первинної повірки підтверджується відбитком тавра державного повірника, що міститься в паспорті лічильника, який входить в комплект поставки лічильника газу. Пружина, яка згадується в акті експертизи №405 від 27.02.2020 року, є деталлю (пристосуванням) незаводського (кустарного) походження, яка несанкціоновано встановлена в відліковий (лічильний механізм) лічильника газу. Відтак, з огляду на вищенаведене, наявність даної пружини у відліковому механізмі лічильника газу САМГАЗ G4 RS/2001-22P G1 1/4 виробництва ТОВ «САМГАЗ», заводський номер 5945604, сама по собі є доказом несанціонованого втручання в роботу засобу вимірювальної техніки.

Позивач та його представник в судовому засіданні позов підтримали, з мотивів, викладених в позовній заяві, просили його задовольнити, у задоволенні зустрічного позову просили відмовити.

Представник відповідача в судовому засіданні просила відмовити в задоволенні первісного позову, та просили суд про задоволення зустрічного позову з мотивів, викладених в зустрічній позовній заяві.

Представник третьої особи в судове засідання не з`явився, у поданих письмових поясненнях зазначив про розгляд справи у їх відсутності.

Допитана в судовому засіданні в якості свідка ОСОБА_1 суду пояснила, що лічильник газу встановлювали у липні 2017 року. 24 лютого 2020 року представниками Оператора ГРМ у її присутності було проведено перевірку лічильника газу та складено Акт про порушення № 293. Представники Оператора ГРМ взяли лічильник на перевірку, оскільки було спожито мало газу. Пломби на лічильнику не були пошкоджені. Представники Оператора ГРМ зазначили, що всередині лічильника є пружина, прикладали магніт, а лічильник працював, не зупинявся. Вона їздила на експертизу у Івано-Франківськ. Експертиза проводилася за участю 4 представників газконтори та тривала приблизно годину. Під час проведення експертизи проводилась відео та фотофіксація. Вона зазначила свої заперечення. Лічильник їй не повернули. Вона підписувала акт встановлення лічильника.

Свідок ОСОБА_5 в судовому засіданні суду пояснив, що на експертизу був наданий лічильник із зовнішніми пошкодженнями, а саме: зміна конструкції, встановлена пружина. Для встановлення пружини потрібно зняти пломби. Він брав участь у проведенні експертизи на підставі наказу. Зазначив, що він є інженером технологом. При складенні акта були три члена комісії. Вони оглядали лічильник більше 20 хвилин. Під час експертизи проводили експеримент на роботу барабану, механізм не працював під дією магнітного поля. На лічильнику були 2 цілі пломби. Пломби на даний час пошкоджені. При проведенні експертизи використовували 1 магніт. На фото є пошкодження пломб, є потертості.

Свідок ОСОБА_6 в судовому засіданні суду пояснив, що він працює провідним інженером. Він оглядав лічильник та склав акт. Пломби на лічильнику не були порушені, були невеличкі подряпини на корпусі лічильника та під обліковим механізмом лакофарбового покриття. При відкритті вбачалась зміна конструкції лічильника, в місці кріплення пломб та були незначні вм`ятини. Обліковий механізм не був пошкоджений, був пошкоджений крайній лівий барабан. В акті не зазначали, оскільки це могли бути заводські пошкодження. Барабани йшли на ліве поле. Пломби знімав він або ОСОБА_7 . Відео знімав ОСОБА_5 . Дослідження барабанів не проводили.

Згідно ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Згідно ст. 81 ЦПК України, Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Вислухавши пояснення позивача та її представника, представника відповідача, дослідивши матеріали справи та перевіривши всі докази в їх сукупності, судом встановлені такі факти та відповідні їм правовідносини.

Взаємовідносини оператора газорозподільних систем, замовників доступу та приєднання до газорозподільної системи, споживачів (у тому числі побутових споживачів), об`єкти яких підключені до газорозподільних систем врегульовано спеціальним законодавством, зокрема Законом України «Про ринок природного газу» від 09 квітня 2015 року, Кодексом ГРС, що затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30 вересня 2015 року № 2494, який розроблений відповідно до Закону України «Про ринок природного газу», іншими нормативними актами та умовами укладених між сторонами договорів.

Так, Закон України «Про ринок природного газу» визначає правові засади функціонування ринку природного газу України, заснованого на принципах вільної конкуренції, належного захисту прав споживачів та безпеки постачання природного газу, а також здатного до інтеграції з ринками природного газу держав - сторін Енергетичного Співтовариства, у тому числі шляхом створення регіональних ринків природного газу.

Згідно із Законом України «Про ринок природного газу» суб`єктами ринку природного газу, зокрема є оператор газорозподільної системи, споживач.

На підставі пункту 22 частини першої статті 1 Закону України «Про захист прав споживачів», споживачем є фізична особа, яка придбаває, замовляє, використовує або має намір придбати чи замовити продукцію для особистих потреб, безпосередньо не пов`язаних з підприємницькою діяльністю або виконанням обов`язків найманого працівника.

Пунктами 27, 28 частини першої статті 1 Закону України «Про ринок природного газу» визначено, що постачальник природного газу - суб`єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із постачання природного газу та постачання природного газу - господарська діяльність, що підлягає ліцензуванню і полягає в реалізації природного газу безпосередньо споживачам на підставі укладених з ними договорів.

З матеріалів справи встановлено, що Акціонерне товариство «ОПЕРАТОР ГАЗОРОЗПОДІЛЬНОЇ СИСТЕМИ «Івано-Франківськгаз» здійснює на території Івано-Франківської області господарську діяльність з розподілу природного газу різним категоріям споживачів (в тому числі й побутовим споживачам), на підставі ліцензії виданої Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі-НКРЕКП) від 19.03.2015 року серії АЕ № 642458 (переоформленої рішенням від 14.09.2015 року № 2302), а з 29.06.2017 року на підставі Постанови НКРЕКП № 852 та є оператором газорозподільної системи.

18.10.2012 року начальником сектору ДП «Укрметртестстандарт» Мазур В.Г. проведено випробування лічильника Самгаз G4 RS/2001-2 У715-12, №4552903, виробника ТОВ «Самгаз», 2012 року випуску, відповідно до якого складено висновок про те, що основна відносна похибка та втрата тиску лічильника Самгаз G4 RS/2001-2 №4552903 за дії спрямованого постійного магнітного поля відповідає встановленим границям згідно ДСТУ 3336-96 «Лічильники газу побутові. Загальні технічні вимоги», що підтверджується протоколом випробувань лічильника газу на стійкість до впливу спрямованого постійного магнітного поля.

Згідно паспорта лічильника газу мембранного типу «САМГАЗ» G4 RS/2001-22P G1 1/4, заводський № 5945604 його дата виготовлення: 6 квітня 2017 року. Первинний контроль проведено контролером ОСОБА_2 - 11.04.2017 року.

26.06.2017 року між представником Рожнятівської дільниці Долинського відділення в особі майстра служби експлуатації системи газопостачання ОСОБА_8 та ОСОБА_1 підписано акт №29 розмежування балансової належності газопроводів та експлуатаційної відповідальності сторін за адресою АДРЕСА_1 .

21.07.2017 року ОСОБА_1 отримавши технічний доступ до ГРМ, об`єкт якого знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , після ознайомлення з типовим договором розподілу природного газу №2498, підписала Заяву-приєднання до умов договору розподілу природного газу ПАТ «Івано-Франківськгаз» (Акціонерне товариство «Оператор газорозподільчої системи «Івано-Франківськгаз»), на підставі чого у встановленому законодавством порядку була підключена до газорозподільної системи ПАТ «Івано-Франківськгаз».

З Акту № 2025 від 21.07.2017 р. про установлення побутового лічильника газу вбачається, що відповідно до персоніфікованих даних Заяви-приєднання, ОСОБА_1 , як суб`єкту ринку природного газу було присвоєно персональний ЕІС-код № 56ХМ16Е433136411, а облік постачання (розподілу) природного газу на об`єкті відповідача було забезпечено комерційним вузлом обліку газу на базі лічильника газу типу 4 «Самгаз» G4RS/2001-22PG1 1/4, заводський номер 5945604.

Як вбачається з наказу АТ «Івано-Франківськгаз» № 02.3Но-74-0719 від 03.07.2019 року «Про створення комісії по проведенню експертиз засобів вимірювальної техніки (ЗВТ) та пломб» визначено склад комісії по проведенню експертиз побутових лічильників газу та пломб.

З листа в.о. генерального директора ДП «Івано-Франківськстандартметрологія» Коржак О.В. від 12.04.2019 року №14-01/02 вбачається, що директора технічного ПАТ «Івано-Франківськгаз» Височанського І.І. повідомлено про те, що представники ДП «Івано-Франківськстандарт метрологія» не будуть приймати участь у складі комісії по проведенні експертизи побутових лічильників газу, а надають послуги в межах своїх повноважень в частині повірки засобів вимірювальної техніки.

Відповідно до наказу АТ «Оператор газорозподільної системи «Івано-Франківськгаз» від 22.01.2020 року №03Но-19 0120 «Про Комісію по розгляду актів про порушення та перерахунку об`ємів (обсягів) споживання газу» створено комісію по розгляду актів про порушення та перерахунку об`ємів (обсягів) споживання.

28.01.2020 року завідувачем сектору НКРЕКП Серединським В. повідомлено Директора технічного АТ «Івано-Франківськгаз» Височанського І.І. про те, що уповноваженим представником сектору НКРЕКП в роботі комісії по проведенню експертизи побутових лічильників газу буде головний спеціаліст сектору Веляник І.Й.

Відповідно до диплому спеціаліста серії НОМЕР_1 від 30.06.2010 року , ОСОБА_5 закінчив у 2010 році Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу і отримав повну вищу освіту за спеціальністю «Метрологія та вимірювальна техніка» та здобув кваліфікацію інженера метрології.

Як вбачається з листа Комерційного директора АТ «Івано-Франківськгаз» Кедик В.Т. від 29.01.2020 року завідувача сектору НКРЕКП у Івано-Франківській області Серединського В.І. та в.о. Генерального директора ДП «Івано-Франківськдержстандартметрології» Коржака О.В. їх представників запрошено для участі у складі комісії з розгляду актів про порушення, та повідомлено їх про дату, час та місце проведення засідання.

04.02.2020 року завідувачем сектору НКРЕКП Серединським В. повідомлено Комерційного директора АТ «Івано-Франківськгаз» Кедика В.Т. про те, що уповноваженими представниками сектору НКРЕКП у роботі комісії з розгляду актів про порушення будуть завідувач сектору ОСОБА_9 та головний спеціаліст сектору Веляник І.Й.

24 лютого 2020 року представниками Оператора ГРМ головним фахівцем з економічної безпеки Сенчишин Р.М. та головним фахівцем з економічної безпеки Ковтуник В.П. в присутності споживача ОСОБА_1 було проведено перевірку лічильника газу та складено Акт про порушення № 293, який підписано представниками Оператора ГРМ Сенчишин Р.М. та Ковтуник В.П. З актом ознайомлена споживач ОСОБА_10 .

Згідно пунктом 2 Акту про порушення вбачається, що на дату складання цього Акту на об`єкті житловий будинок за адресою АДРЕСА_1 встановлено порушення Кодексу газорозподільчих систем». Під час перевірки лічильника газу виникає сумнів щодо достовірності обліку газу

В пункті 6,7 Акту про порушення № 293 зазначено, що лічильник необхідно демонтувати та направити на експертизу в лабораторію АТ «Івано-Франківськгаз». До акту про порушення додано відео та фото фіксація, яка проводилась під час огляду.

24.02.2020 року Рожнятівською дільницею управління/відділення по експлуатації газового господарства складено протокол-акт про демонтаж та направлення ЗВТ (лічильника газу) для проведення експертизи, з якого вбачається, що згідно із актом про порушення від 24.02.2020 року № 293 демонтовано ЗВТ (лічильник газу) типу САМГАЗ G4, 2017 року випуску, заводський номер № НОМЕР_2 , з показником 00085,376 куб.м. за адресою АДРЕСА_1 , знято пломбу R19059753.

З протоколу-акту про демонтаж та направлення ЗВТ (лічильника газу) для проведення експертизи від 24.02.2020 року вбачаєьбся, що ОСОБА_1 було повідомлено про час та місце проведення експертизи.

27.02.2020 року комісією АТ «Оператор газорозподільчої системи «Івано-Франківськгаз» з проведення експертизи лічильника газу у складі комісії: Начальника дільниці з ремонту та повірки ПЛГ В.Піндуса, провідного інженера з метрології з ремонту та повірки ПЛГ І.Федоришин, провідного аналітика з питань фінансово-економічної безпеки ВЕБ А.Язловецького, юрисконсульта С.Пушкар у присутності споживача ОСОБА_1 було проведено експертизу лічильника газу типу СамгазG4, заводський номер 5945604 та пломб на ньому.

З акту №405 експертизи лічильника від 27.02.2020 року вбачається, що експертизою було встановлено: Результати зовнішнього огляду лічильника газу: 1.1. Цілісність заводської пломби та повірочного товару Метрологічні пломби, які встановленні на відліковому механізмі і унеможливлюють доступ до нього, не пошкодженні. 1.2. Цілісність відлікового механізму Лічильник функціонує. У відліковому механізмі лічильника внесено зміну в конструкцію: встановлено додаткову пружину на вісь барабанів. Під дією магнітного поля стороннього магніту, який розміщується у нижній частині відлікового механізму у місці встановлення давача імпульсів, барабани зміщується вздовж осі вліво, виводячи із зачеплення зубці ведучого облікового барабану та зірочки Z8, та стискають встановлену пружину. При припиненні дії стороннього магнітного поля, пружина розжимається, облікові барабани зміщуються вправо, відновлюючи функціонування відлікового механізму. 1.3. Механічні пошкодження та інше Дана зміна в конструкції та додатковий сторонній магніт дають можливість використовувати необлікований газ, через виведення із зачеплення зубців ведучого облікового барабану та зубців зірочки Z8. Механічних пошкоджень корпусу лічильника не виявлено.

Листом старшого інженера Рожнятівської дільниці Бігуна В.М. від 25.06.2020 року ОСОБА_1 повідомлено про засідання комісії, яке відбудеться 17.07.2020 року о 11.00 год., про розгляд акту про порушення №293 від 24.02.2020 року, та повідомлено про те, що у випадку неприбуття споживача та/або уповноваженої ним особи на засідання комісії остання розглядає складений акт про порушення без його (її) участі.

З протоколу засідання комісії з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ від 17.07.2020 року встановлено, що за наслідками та на підставі висновків комісії з проведення експертизи щодо наявності факту позаштатної роботи ЗВТ в Товаристві, здійснено розгляд Акту про порушення оператора ГРМ № 293 від 24.02.20 р. За наслідками розгляду акту про порушення комісією було прийнято рішення про його задоволення.

Як вбачається з акту розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості по об`єкту споживача ОСОБА_1 , що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 (який проведено згідно пункту 1 глави 3 розділу XI Кодексу газорозподільних систем (який затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 року №2495 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 року за №1379/27824) у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу, яке здійснено шляхом прихованих заходів, початок періоду, за який визначається об`єм необлікованого природного газу, визначається з дня встановлення лічильника газу та/або пломби, які виявились пошкодженими, але не більше 12 місяців) сума донарахувань за період з 23.02.2019 року по 01.02.2020 року становить 78 896,64 грн.

Листом старшого інженера Рожнятівської дільниці Долинського відділення «Івано-Франківськгаз» ОСОБА_1 , повідомлено, що у зв`язку із несанкціонованим втручанням в роботу ЗВТ, комісією АТ «Івано-Франківськгаз» 17.07.2020 року затверджено акт про порушення та відповідно до вимог абз.2 п.11 глави 5 Розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем, складено акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості на суму 78 896,65 грн. та направлено рахунок на оплату №60023357 від 22.07.2020 року на суму 78 896,65 грн. та акт надання послуг №80032458.

Згідно з частиною першою статті 714 ЦК України за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання.

Відповідно до положень статті 40 Закону України "Про ринок природного газу" розподіл природного газу здійснюється на підставі та умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому кодексом газорозподільних систем та іншими нормативно-правовими актами. За договором розподілу природного газу оператор газорозподільної системи зобов`язується забезпечити замовнику послуги розподілу природного газу на період та умовах, визначених договором розподілу природного газу, а замовник зобов`язується сплатити оператору газорозподільної системи вартість послуг розподілу природного газу. Типовий договір розподілу природного газу затверджується Регулятором. Оператор газорозподільної системи має забезпечити додержання принципу недискримінації під час укладення договорів розподілу природного газу з замовниками. Договір розподілу природного газу є публічним.

Згідно з частиною першою та другою статті 59 Закону України "Про ринок природного газу" суб`єкти ринку природного газу, які порушили законодавство, що регулює функціонування ринку природного газу, несуть відповідальність згідно із законом.

Взаємовідносини Оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем, визначені Кодексом газорозподільних систем (далі - Кодекс ГРМ).

Абзацом 37 пункту 4 глави 1 розділу І Кодексу ГРМ визначено, що несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу - втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.

Абзацом 68 пункту 4 глави 1 розділу І Кодексу ГРМ визначено, що приховані заходи - несанкціоновані заходи, здійснені споживачем чи іншою особою, внаслідок яких здійснюється необліковане (обліковане частково чи з порушенням законодавства) використання природного газу, які неможливо виявити без використання спеціальних технічних засобів, проведення земельних робіт, демонтажу будівельних конструкцій чи оздоблювальних матеріалів, часткового чи повного демонтажу ЗВТ або дактилоскопічної експертизи чи перевірки метрологічних характеристик ЗВТ.

Главою 5 розділу XI Кодексу ГРМ визначено, що у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 16 до цього Кодексу.

Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення. До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження, заперечення та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в акті про порушення (абзац другий пункту 2, абзац другий пункту 5 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ).

Акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення (абзац перший пункту 8 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ).

За результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення. При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості (абзац перший та другий пункту 11 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ).

З аналізу вищенаведених норм вбачається, що саме позивач як споживач природного газу, несе відповідальність за збереження і цілісність вузла обліку природного газу (ВОГ), зокрема, лічильника газу, навіть у тому разі, якщо несанкціоновані заходи, здійснені не споживачем, а іншою особою, внаслідок яких здійснюється необліковане (обліковане частково чи з порушенням законодавства) використання природного газу.

З висновку експерта за результатами проведення судової трасологічної експертизи по цивільній справі №344/12663/20 від 22.06.2022 року № 6193, вбачається, що встановити даною експертизою чи є ознаки втручання в роботу лічильного механізму лічильника газу САМГАЗ G4 зав.№5945604 не видалось можливим, з причин, вказаних у п.3 дослідницької частини. В конструкції лічильного механізму лічильника газу САМГАЗ G4 зав.№5945604 є сторонній предмет, який являє собою виту циліндричну пружину, що встановлена на осі цифрових дисків, в проміжку між стінкою та крайнім лівим диском, що відображає десятки тисяч одиниць об`єму спожитого газу. Пружина виготовлена з металевого дроту діаметром 0,3 мм, має 5 1/3 витків з нерівномірним кроком, загальна довжина пружини (у вільному стані) приблизно 28 мм, зовнішній діаметр нерівномірний, максимальний 7,2 мм. Дана пружина виконує функцію притискання з блоку цифрових дисків вправо по осі з вибіркою осьового люфта, для забезпечення постійного зачеплення зірочки Z8 з першим (крайнім правим) цифровим диском. Наявність даної пружини в лічильному механізмі лічильника газу САМГАЗ G4 зав.№5945604 не передбачена заводською конструкцією, згідно «Каталогу запасних частин» лічильників САМГАЗ мод.RS/2001, RS/2001-1, RS/2001-2, RS/2001-21, RS/2001-22. Крайній лівий цифровий диск (що відображає десятки тисяч одиниць об`єму спожитого газу) лічильного механізму лічильника газу САМГАЗ G4 зав.№59456045 має ознаки зміни будови, у вигляді зрізання зубця передачі обертового моменту та вкорочення (спилюванням) осьової направляючої на 1,5 мм, здійсненого з метою утворення наднормального осьового люфта (вільного переміщення) цифрових дисків на валу і можливості виведення із зачеплення першого цифрового диска червоного кольору з зірочкою Z8. Зазначені вище конструктивні зміни в лічильному механізмі лічильника газу САМГАЗ G4 зав.№5945604 дають можливість, при розміщенні в нижній частині лічильного механізму (в районі розміщення датчика низькочастотних імпульсів) магніту, зміщувати цифрові диски вздовж осі вліво, тим самим виводити із зачеплення зубці першого цифрового диску і зірочки Z8, що в свою чергу, призводить до розриву кінематичного ланцюга передачі обертового моменту від вимірювального механізму до цифрових дисків і, таким чином, впливає на коректність обліку спожитого газу. Дві пломби сірого кольору, які повинні закривати доступ до гвинтів кріплення лічильного механізму до корпуса лічильника газу САМГАЗ G4 зав.№5945604, на момент надання на експертизу є пошкоджені - розділені в поперечному напрямку і в такому вигляді не виконують свого функціонального призначення по обмеженню вільного доступу до гвинтів. Встановити час утворення пошкодження даних пломб трасологічними методами не видається можливим. У тому вигляді, в якому лічильник газу САМГАЗ G4 зав.№5945604 був наданий на експертизу з пошкодженими двома пломбами на лічильному механізмі, доступ до внутрішніх елементів лічильного механізму був можливий після вкручування двох гвинтів кріплення лічильного механізму та зняття його кришки. Надати відповідь на питання про відповідність будови лічильника газу САМГАЗ G4 зав.№5945604 конструкторській документації не видалось можливим з причини відсутності в розпорядженні експерта та в матеріалах справи такої документації (проектних або робочих документів, креслень деталей, складальних креслень, монтажних креслень тощо). Для встановлення пружини на осі цифрових дисків лічильного механізму лічильника газу САМГАЗ зав.№5945604 необхідно здійснити повний демонтаж та розбирання лічильного механізму (без пошкодження корпуса) шляхом відкручування двох гвинтів його кріплення. Якщо при цьому доступ до двох гвинтів кріплення закритий пломбами, що встановлені передбаченим конструкцією чином ( механізм опломбований), вони мають бути пошкоджені (зруйновані). Оскільки експерт не має інформації про організацію, порядок та умови здійснення технологічного процесу виготовлення, складання, та технічного контролю лічильників газу САМГАЗ на заводі-виробнику, надати відповідь на питання про можливість встановлення пружини на осі цифрових дисків в лічильнику САМГАЗ зав.№5945604 на заводі-виробнику перед пломбуванням корпуса, не видається можливим. З технічної точки зору, наявність пружини всередині лічильного механізму лічильника газу САМГАЗ зав.№5945604 (без додаткових сторонніх дій у вигляді прикладання до корпуса магніту) на облік газу не впливає.

В судовому засіданні експерт ОСОБА_11 суду пояснив, що під час експертизи були виявлені ознаки втручання в механізм лічильника.Встановлена пружина виготовлена не заводським способом.

Верховний Суд у постанові від 03.11.2020 у справі № 908/554/19 зазначив, що положення наведеного пункту (пункту 4 глави 1 розділу І Кодексу ГРС) прямо вказує на те, що несанкціонованим є втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу за наявності факту того, що витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), або інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу. При цьому, колегія суддів Верховного Суду, яка переглядала судові рішення у справі № 908/554/19 вказала також, що інше тлумачення цієї норми не відповідатиме змісту наведеного положення закону.

Розтлумачуючи ці ж положення Верховний Суд у постанові від 31.07.2019 у справі №904/4030/18 вказав, що несанкціонованим втручанням є не лише доведення факту несанкціонованого втручання в роботу комерційного вузла обліку газу шляхом пошкодження пломб, а й встановлення факту викривлення даних обліку природного газу (коли витрати природного газу комерційним вузлом обліку не обліковуються, обліковуються частково чи з порушенням). Вказане свідчить про те, що викривлення даних обліку природного газу є обов`язковим наслідком несанкціонованого втручання у роботу ЗВТ/лічильника газу. Зазначене також підтверджується тим, що відповідно до положень глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС при задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу і його вартості.

Схожі висновки містяться у постановах Верховного Суду від 05.11.2019 у справі №922/137/19, від 28.12.2019 у справі №911/721/19, від 12.03.2020 у справі №920/1217/16, від 26.06.2020 у справі №911/720/19, від 08.09.2020 у справі №922/4351/19, , від 17.02.2021 у справі №914/375/18, від 18.08.2021 у справі №914/2108/19, від 24.10.2018 у справі №914/2384/17, від 18.06.2019 у справі №922/1573/18.

Таким чином, матеріалами справи підтверджується, що працівниками відповідача було встановлено порушення споживачем ОСОБА_1 . Кодексу ГРМ, зокрема встановлено втручання в роботу ЗВТ , а саме сторонній предмет, який являє собою виту циліндричну пружину, що встановлена на осі цифрових дисків. Зазначені вище конструктивні зміни в лічильному механізмі лічильника газу САМГАЗ G4 зав.№5945604 дають можливість, при розміщенні в нижній частині лічильного механізму (в районі розміщення датчика низькочастотних імпульсів) магніту, зміщувати цифрові диски вздовж осі вліво, тим самим виводити із зачеплення зубці першого цифрового диску і зірочки Z8, що в свою чергу, призводить до розриву кінематичного ланцюга передачі обертового моменту від вимірювального механізму до цифрових дисків і, таким чином, впливає на коректність обліку спожитого газу.

В свою чергу, сама зміна конструкції лічильника газу безумовно призводить до викривлення даних обліку природного газу.

При цьому, відповідно до правової позиції, яка викладена у постанові Верховного Суду від 18.11.2021 у справі № 903/160/21 сама можливість викривлення даних обліку газу, яка була для цього підготовлена або створена через несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу (ЗВТ) вже є порушенням, яке кваліфікується як несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу та відповідно є підставою для нарахування необлікованого спожитого газу.

Крім того, суд звертає увагу, що за збереження і цілісність комерційних та дублюючих ВОГ та пломб (відбитків їх тавр) відповідає саме користувач, на території або у приміщенні якого вони встановлені, що має бути зафіксовано у відповідному акті про пломбування. Зазначене відповідає пункту 4 глави 6 розділу XI Кодексу ГРМ.

Суд вважає, що дії працівників відповідача при оформленні та проведенні експертизи лічильника повністю відповідали вимогам Кодексу ГРМ, яким визначено порядок проведення експертизи ЗВТ та пломб, зокрема щодо пакування ЗВТ в пакет та його опломбування; чіткого зазначення: поштової адреси місця проведення експертизи, дати та орієнтовного часу проведення експертизи. Також, позивач була належним чином ознайомлена з відповідним протоколом. В подальшому при проведенні експертизи лічильника газу, яка відбувалася в присутності позивача, відповідачем не порушено вимог процедури проведення самої експертизи, які визначені розділом X Кодексу ГРМ, зокрема щодо: складу комісії, порядку проведення експертизи, оформлення її результатів, тощо. Таким чином, відповідач при направленні лічильника газу на експертизу, а також при її проведенні діяв у відповідності до вимог Кодексу ГРМ.

Також Верховний Суд у постанові від 12.06.2019 у справі № 922/1790/18 зазначив, що виявлене у акті експертизи втручання у газовий лічильник, є свідченням встановлення факту викривлення даних обліку природного газу.

Що стосується доводів позивача про непошкодження метрологічних пломб лічильника газу, слід зазначити, що виявлення несанкціонованого втручання в роботу лічильників газу, яке здійсненне шляхом прихованих заходів, є завданням експертизи.

За встановлених обставин, суд вважає, що в задоволенні первісного позову ОСОБА_1 до Акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи «Івано- Франківськгаз», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю «САМГАЗ» про скасування протоколу засідання комісії з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ від 17.07.2020 року та акту розрахунку необлікованого (дорахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 24.02.2020 року слід відмовити, зустрічний позов Акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи «Івано-Франківськгаз» до ОСОБА_1 про визнання неправомірними дій побутового споживача природного газу щодо несанкціонованого втручання ним в роботу лічильника газу та стягнення грошових коштів слід задовольнити та стягнути з ОСОБА_1 на користь Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Івано-Франківськгаз необлікований (донарахований) об`єм та обсяг природного газу за період з 23.02.2019 року по 24.07.2020 року в сумі 78 896 гривень 64 копійки.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.12,81, 259, 263-265, 273, 354-355 ЦПК України суд,-

В И Р І Ш И В :

В задоволенні первісного позову ОСОБА_1 до Акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи «Івано-Франківськгаз», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю «САМГАЗ» про скасування протоколу засідання комісії з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ від 17.07.2020 року та акту розрахунку необлікованого (дорахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 24.02.2020 року відмовити.

Зустрічний позов Акціонерного товариства Оператор газорозподільної системи «Івано-Франківськгаз» до ОСОБА_1 про визнання неправомірними дій побутового споживача природного газу щодо несанкціонованого втручання ним в роботу лічильника газу та стягнення грошових коштів задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка зареєстрована адресою: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_3 на користь Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Івано-Франківськгаз», місцезнаходження: м.Івано-Франківськ, вул.Ленкавського, 20, код ЄДРПОУ 03361046 необлікований (донарахований) об`єм та обсяг природного газу за період з 23.02.2019 року по 24.07.2020 року в сумі 78 896 (сімдесят вісім тисяч вісімсот дев`яносто шість) гривень 64 копійки.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка зареєстрована адресою: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_3 на користь Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Івано-Франківськгаз», місцезнаходження: м.Івано-Франківськ, вул.Ленкавського, 20, код ЄДРПОУ 03361046 витрати по оплаті судового збору у розмірі 2102 ( дві тисячі сто дві) гривні 00 копійок та витрати за проведення експертизи в розмірі 9 953 (дев`ять тисяч дев`ятсот п`ятдесят три) гривні 38 копійок.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Івано-Франківського Апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя Татарінова О.А.

Повний текст рішення складено 19 грудня 2022 року

СудІвано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення19.12.2022
Оприлюднено22.12.2022
Номер документу107959857
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг

Судовий реєстр по справі —344/12663/20

Постанова від 02.03.2023

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Василишин Л. В.

Постанова від 02.03.2023

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Василишин Л. В.

Ухвала від 13.02.2023

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Василишин Л. В.

Ухвала від 30.01.2023

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Василишин Л. В.

Ухвала від 19.01.2023

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Василишин Л. В.

Рішення від 19.12.2022

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Татарінова О. А.

Рішення від 13.12.2022

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Татарінова О. А.

Ухвала від 02.11.2022

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Татарінова О. А.

Ухвала від 02.11.2022

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Татарінова О. А.

Ухвала від 29.06.2022

Цивільне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Татарінова О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні