Постанова
від 21.12.2022 по справі 480/4793/21
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 грудня 2022 р.Справа № 480/4793/21Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Бегунца А.О.,

Суддів: Рєзнікової С.С. , Курило Л.В. ,

за участю секретаря судового засідання Машури Г.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної екологічної інспекції у Сумській області на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 07.12.2021, головуючий суддя І інстанції: О.О. Осіпова, вул. Герасима Кондратьєва, 159, м. Суми, 40021, повний текст складено 28.12.21 року по справі № 480/4793/21

за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агрокомбінат "Тепличний"

до Державної екологічної інспекції у Сумській області

про визнання протиправним та скасування припису,

ВСТАНОВИВ:

Позивач Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Агрокомбінат "Тепличний" звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної екологічної інспекції у Сумській області, в якому просив суд:

- визнати протиправним та скасувати припис Державної екологічної інспекції у Сумській області від 26.05.2021 року № 127/03.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що всі відходи, розміщені на земельній ділянці з кадастровим номером 5924788700:08:007:0089, належать ТОВ "Сумиполімербуд" на праві власності, а не позивачу. Відходи, про які вказано в акті перевірки від 26.04.2021 №234/03, належать на праві власності ТОВ "Сумиполімербуд", є частиною відходів, які не були утилізовані ТОВ "Сумиполімербуд" та не були переміщені ТОВ «Сумиполімербуд» до нежитлових приміщень станом на 26.05.2021.Таким чином, відповідальність за забруднення земель на земельній ділянці з кадастровим номером 5924788700:08:007:0089 має нести саме ТОВ "Сумиполімербуд", а не ТОВ "Агрокомбінат "Тепличний".

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 07.12.2022 позовні вимоги задоволено.

Визнано протиправним та скасовано припис Державної екологічної інспекції у Сумській області від 26.05.2021 № 127/03.

Стягнуто з Державної екологічної інспекції у Сумській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агрокомбінат "Тепличний" сплачений судовий збір в розмірі 2951 грн. 00 коп.

Не погодившись з вказаним рішенням, відповідачем Державною екологічною інспекцією у Сумській області подано апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на порушення норм права та не відповідність висновків суду першої інстанції обставинам справи, просить рішення Сумського окружного адміністративного суду від 07.12.2021 скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

В обґрунтування апеляційної скарги відповідач зазначає, що позивач як постійний землекористувач земельної ділянки з кадастровим номером 5924788700:08:007:0089 в порядку вимог ст. ст. 96, 164 Земельного кодексу України, ст. 35 Закону України "Про охорону земель" зобов`язаний дотримуватись вимог земельного та іншого природоохоронного законодавства, вживати заходів щодо цільового використання земельної ділянки, забезпечувати захист вказаної земельної ділянки від засмічення та забруднення, і як наслідок повинен неси відповідальність за їх не виконання чи неналежне виконання. Також зазначає, якщо від дій ТОВ "Сумиполімербуд" у позивача настали чи можуть настати негативні наслідки у вигляді забруднення його земельної ділянки, останній як користувач земельно ділянки в порядку вимог частин 2,3 ст.153 Земельного кодексу України має право вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Відповідно до відзиву на апеляційну скаргу, позивач зазначає, що вчинити дії щодо очищення земельної ділянки має саме той об`єкт господарювання, який розмістив ці відходи та якому вони належать (у цьому випадку - ТОВ "Сумиполімербуд"). В протоколі про адміністративне правопорушення від 15.02.2021 № 013813 встановлено невиконання ТОВ "Сумиполімербуд" п. 1, 2 припису ДЕІ у Сумській області від 16.12.2020 №235/03, зазначено, що засновник ТОВ "Сумиполімербуд" згоден із цим протоколом. Постановою про накладення адміністративного стягнення від 15.02.2021 № 013813 за невиконання ТОВ "Сумиполімербуд" п. 1, 2 припису ДЕІ у Сумській області від 16.12.2020 №235/03 притягнуто засновника ТОВ "Сумиполімербуд" ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 340,00 грн., яка останнім не оскаржувалась та передана на виконання до Зарічного відділу державної виконавчої служби Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми). Також, постановою про накладення адміністративного стягнення від 14.04.2021 №014025 за невиконання ТОВ "Сумиполімербуд" п. 1, 2 припису ДЕІ у Сумській області від 15.02.2021 № 22/03 притягнуто засновника ТОВ "Сумиполімербуд" ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 510, 00 грн., яка останнім не оскаржувалась та була передана на виконання до Зарічного відділу державної виконавчої служби Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми). Вказані докази підтверджують відсутність вини позивача у розміщенні відходів земельній ділянці з кадастровим номером 5924788700:08:007:0089 з порушенням вимог земельного законодавства.

Відповідно до положень ч. 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Матеріалами справи встановлено, що Державною екологічною інспекцією у Сумській області на підставі абз. 3 ч.1 ст.6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та направлення №261/03 від 12.05.2021 у період з 13.05.2021 до 26.05.2021 проведена позапланова перевірка Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агрокомбінат "Тепличний" щодо стану виконання раніше виданого припису №70/03 від 01.04.2021 та складений акт перевірки від 26.04.2021 №234/03 за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

З урахуванням факту встановлення невиконання позивачем вимог попереднього припису №142/03 від 01.04.2021, з метою усунення раніше виявлених порушень вимог природоохоронного законодавства 26.05.2021 відповідачем винесений припис № 127/03, яким зобов`язано СТОВ "Агрокомбінат "Тепличний": 1) Вирішити питання щодо забезпечення передачі спеціалізованому підприємству, яке має ліцензію на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, небезпечних відходів накопичених у нежитлових приміщеннях, що надавались в оренду за договором №10901 від 01.09.2020 і розташовані на земельній ділянці з кадастровим номером 5924788700:08:007:0089 в термін до 01.07.2021; 2) Ліквідувати забруднення земельної ділянки та несанкціоноване розміщення відходів в т.ч. небезпечних, на території колишніх зруйнованих приміщень та забезпечити їх передачу спеціалізованому підприємству яке має ліцензію на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, в термін до 01.07.2021.

Не погодившись з вказаним приписом, позивач оскаржив його до суду.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з їх обґрунтованості.

Колегія суддів погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції, враховуючи наступне.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року №877-V.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Абзацом 3 ч.1 ст.6 Закону №877-V встановлено, що підставою для здійснення позапланових заходів є: перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).

Згідно з ч. 1 ст. 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема, організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, в тому числі із питань про охорону, раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів; надання обов`язкових до виконання приписів щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства з питань, що належать до його компетенції, інформування дозвільних органів про надані приписи суб`єктам господарювання, що здійснюють діяльність на підставі дозволів у сфері охорони навколишнього природного середовища, та здійснення контролю за їх виконанням.

Відповідно до п.п.3 пункту 4 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 року № 275, 4. Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань: проводить перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов`язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням і здійснює лабораторні вимірювання (випробування).

Пунктом 7 цього Положення передбачено, що Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Так, пунктом 1 Положення про Державну екологічну інспекцію у Сумській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28.04.2020 № 126, встановлено, що Державна екологічна інспекція у Сумській області (далі - Інспекція) є територіальним органом Державної екологічної інспекції України та їй підпорядковується. Повноваження Інспекції поширюються на територію Сумської області. Основним завданням Інспекції є реалізація повноважень Державної екологічної інспекції України у межах Сумської області. Повноваження Інспекції поширюються на територію Сумської області. Основним завданням Інспекції є реалізація повноважень Державної екологічної інспекції України у межах Сумської області.

Пунктом 2 Розділу 2 Положення про Державну екологічну інспекцію у Сумській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28.04.2020 № 126, встановлено, що Інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог природоохоронного законодавства в тому числі із питань про охорону, раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів.

Відповідно до приписів частини 1 статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов`язком держави (стаття 16 Конституції України).

Відповідно до статей 66, 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.

Статтею 96 Земельного кодексу України визначено, що землекористувачі зобов`язані: а) забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком випадків незаконної зміни рельєфу не власником такої земельної ділянки; б) додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля; в) своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату; г) не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів; ґ) підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі; д) своєчасно надавати відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування дані про стан і використання земель та інших природних ресурсів у порядку, встановленому законом; е) дотримуватися правил добросусідства та обмежень, пов`язаних з встановленням земельних сервітутів та охоронних зон; є) зберігати геодезичні знаки, протиерозійні споруди, мережі зрошувальних і осушувальних систем; ж) не допускати випалювання сухої рослинності або її залишків з порушенням порядку, встановленого центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища; з) обкошувати (з прибиранням скошеного) та оборювати земельні ділянки, прилеглі до торфовищ, полезахисних лісових смуг, луків, пасовищ, ділянок із степовою, водно-болотною та іншою природною рослинністю, у смугах відведення автомобільних доріг і залізниць. Законом можуть бути встановлені інші обов`язки землекористувачів.

Абзацами 1,9,10 ч.1 ст.35 Закону України "Про охорону земель" передбачено, що власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку; забезпечувати захист земель від пожеж, ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур`янами, чагарниками і дрібноліссям.

Відповідно до вимог ст. 1 Закону України "Про відходи" поводження з відходами - це дії, спрямовані на запобігання утворенню відходів, їх збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронения, включаючи контроль за цими операціями та нагляд за місцями видалення.

Небезпечні відходи - це відходи, що мають такі фізичні, хімічні, біологічні чи інші небезпечні властивості, які створюють або можуть створити значну небезпеку для навколишнього природного середовища і здоров`я людини та які потребують спеціальних методів і засобів поводження з ними.

Статтею 17 Закону України "Про відходи" встановлено, що суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані: забезпечувати повне збирання, належне зберігання та недопущення знищення і псування відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія, що відповідає вимогам екологічної безпеки; не допускати змішування відходів, якщо це не передбачено існуючою технологією та ускладнює поводження з відходами або не доведено, що така дія відповідає вимогам підвищення екологічної безпеки; не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах; мати ліцензії на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами і/або дозвіл на транскордонне перевезення небезпечних відходів.

Відповідно до вимог частини 4 ст. 33 Закону України "Про відходи" зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, в якому визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відходів відповідно до встановлених умов їх зберігання.

Абзацом першим ч. 3 ст.34 Закону України "Про відходи" передбачено, що суб`єкт господарської діяльності, у власності або у користуванні якого є хоча б один об`єкт поводження з небезпечними відходами, зобов`язаний: забезпечити запобігання забрудненню ними навколишнього природного середовища, а у разі виникнення такого забруднення - ліквідувати забруднення та його наслідки для навколишнього природного середовища та здоров`я людини; забезпечувати експлуатацію зазначених об`єктів і перевезення небезпечних відходів з додержанням вимог природоохоронного законодавства; мати ліцензію на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами (не підлягає ліцензуванню зберігання (накопичення) суб`єктом господарювання утворених ним небезпечних відходів, якщо протягом року з дня утворення небезпечні відходи передаються суб`єктам господарювання, що мають ліцензію на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами.

Частиною 5 ст. 34 Закону України "Про відходи" перевезення небезпечних відходів дозволяється лише за наявності їх паспорта та ліцензії на поводження з ними і в порядку, визначеному законодавством про перевезення небезпечних вантажів.

Розміщення небезпечних відходів дозволяється лише у спеціально обладнаних місцях та здійснюється відповідно до ліцензійних умов щодо поводження з небезпечними відходами. Провадження інших видів діяльності, не пов`язаної з поводженням з небезпечними відходами, на території, відведеній для їх розміщення, забороняється (ч.8 ст.34 Закону України "Про відходи").

Частиною 9 ст. 34 Закону України "Про відходи" підприємства, установи та організації - суб`єкти господарської діяльності, на території яких зберігаються небезпечні відходи, відносяться відповідно до закону до об`єктів підвищеної небезпеки.

Відповідно до вимог ст. 42 Закону України "Про відходи" особи, винні в порушенні законодавства про відходи, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільну чи кримінальну відповідальність за: порушення встановленого порядку поводження з відходами, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров`я людини та економічних збитків; невиконання розпоряджень і приписів органів, що здійснюють державний контроль та нагляд за операціями поводження з відходами та за місцями їх видалення; порушення встановлених правил і режиму експлуатації установок і виробництв з оброблення та утилізації відходів, а також полігонів для зберігання чи захоронения промислових, побутових та інших відходів (сміттєзвалищ, шламосховищ, золовідвалів тощо).

Частиною 2 статті 10 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" встановлено, що діяльність, що перешкоджає здійсненню права громадян на безпечне навколишнє природне середовище та інших їх екологічних прав, підлягає припиненню в порядку, встановленому цим Законом та іншим законодавством України.

Пунктом 8 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" встановлено, що припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю ), яка здійснювала перевірку.

При цьому, частиною 9 ст. 4 цього Закону встановлено, що невиконання приписів, розпоряджень та інших розпорядчих документів органу державного нагляду (контролю) тягне за собою застосування штрафних санкцій до суб`єкта господарювання згідно із законом.

У разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк припису, розпорядження, рішення, іншого розпорядчого документа про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу нагляду (контролю), фінансові та адміністративні санкції, заходи реагування до суб`єкта господарювання, його посадових осіб не застосовуються (ч.11 ст.7 Закону №877-V).

Орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право: надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків (абз.5. ч.1 ст.8 Закону №877-V).

Невиконання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлених під час здійснення заходу державного нагляду (контролю), тягне за собою застосування до суб`єкта господарювання штрафних санкцій у порядку, встановленому законом (ч.1 ст.12 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності").

У разі несплати суб`єктом господарювання застосованої до нього штрафної санкції за результатами здійснених заходів державного нагляду (контролю) протягом 15 календарних днів з дня вручення або направлення розпорядчого документа в порядку, передбаченому абзацами дванадцятим і тринадцятим частини дев`ятої статті 7 цього Закону, якщо розпорядчі документи не були оскаржені до органу державного нагляду (контролю) та/або в судовому порядку та залишені в силі, сума санкції стягується в судовому порядку (ч.3 ст.12 цього ж Закону).

Тобто, припис виноситься щодо суб`єкта господарської діяльності, у власності або у користуванні якого є хоча б один об`єкт поводження з небезпечними відходами, та з вини якого відбулося порушення вимог природоохоронного законодавства та який зобов`язаний їх усунути у встановлений відповідним органом державного нагляду (контролю) термін, в інакшому випадку до нього будуть застосовані штрафні санкції.

Так, з матеріалів справи встановлено, що між СТОВ "АК "Тепличний" та ТОВ "Сумиполімербуд" 01 вересня 2020 року укладений договір оренди нежитлового приміщення №10901 від 01.09.2020 щодо частини приміщення "Критого току" площею 368,0 м2 за адресою: 42353, Сумська область, Сумський район, с. Старе Село, вул. Псільська (колишня Комсомольська) 32 В (номер приміщення згідно технічного паспорту № 4, 5), далі - Договір.

Відповідно до п. 4.2. Договору Орендар (ТОВ "Сумиполімербуд"), серед іншого, зобов`язується: утримувати Об`єкт оренди у порядку, передбаченому санітарними і пожежними правилами; утримувати прилеглу територію у належному санітарному стані.

Відповідно до 6.1 Договору у випадку порушення своїх зобов`язань за Договором Сторони несуть відповідальність, визначену Договором за чинним законодавством України.

Також, п. 6.2 Договору передбачено, що Сторони не несуть відповідальності за порушення своїх зобов`язань за Договором, якщо воно сталося не з їх вини. Сторона вважається невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів для належного виконання зобов`язань.

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ "Сумиполімербуд" (код СДРПОУ 43069825) серед іншого здійснює наступні види діяльності: 38.11 Збирання безпечних відходів; 38.22 Оброблення та видалення небезпечних відходів; 38.32 Відновлення відсортованих відходів; 39.00 Інша діяльність щодо поводження з відходами.

Всі відходи, розміщені на земельній ділянці з кадастровим номером 5924788700:08:007:0089, належать ТОВ "Сумиполімербуд" на праві власності.

В листопаді 2020 року представниками СТОВ "АК "Тепличний" проведено візуальний огляд приміщення на дотримання вимог Договору оренди. Під час огляду виявлено порушення умов договору, внаслідок чого СТОВ "АК "Тепличний" вручив претензію №2311-1 від 23.11.2020 засновнику та заступнику директора ТОВ "Сумиполімербуд" Приймі Роману Миколайовичу, в якій зазначено, що до 04.12.2020 приміщення та територія мають бути звільнені та бути в стані, який був до оренди.

Відповідно до додаткової угоди від 23.11.2020 до Договору оренди нежитлового приміщення №10901 від 01.09.2020 Договір оренди нежитлового приміщення №10901 від 01.09.2020, укладений з ТОВ "Сумиполімербуд", розірвано у зв`язку із чисельними порушеннями ТОВ "Сумиполімербуд" умов Договору (зокрема доведення до неналежного санітарного стану орендованого приміщення, порушення правил утилізації відходів, самозахват приміщень та території двору, які не передавались в оренду, несвоєчасна сплата орендних платежів тощо).

Згідно з п. 4 додаткової угоди від 23.11.2020 до Договору оренди нежитлового приміщення №10901 від 01.09.2020 орендар (ТОВ "Сумиполімербуд") зобов`язаний 04 грудня 2020 року повернути орендовані приміщення в стані, який був до моменту оренди, забрати все своє майно та прибрати орендовані приміщення та захоплену територію від бруду, який виник внаслідок діяльності Орендаря.

В претензії СТОВ "Агрокомбінат "Тепличний" від 23.11.2020 та додатковій угоді від 23.11.2020 до Договору оренди нежитлового приміщення №10901 від 01.09.2020 зазначено про забруднення відходами (як складів, так і території двору біля цих складів на земельній ділянці з кадастровим номером 5924788700:08:007:0089) саме від діяльності ТОВ "Сумиполімербуд". Підпис представників ТОВ "Сумиполімепбуд" у додатковій угоді (в якій зазначено про обов`язок Орендаря (ТОВ "Сумиполімербуд") прибрати орендовані приміщення та захоплену територію від бруду, який виник в наслідок діяльності Орендаря) та претензії (яка залишилася без відповіді, а отже фактично визнана) свідчить про погодження з цим.

04.12.2020 комісією за участі представників позивача виявлено, що жодних працівників чи представників ТОВ "Сумиполімербуд" на території немає, жодні роботи не проводяться. До комісії СТОВ "АК "Тепличний" згодом приєдналися інспектори Державної екологічної інспекції в Сумській області та староста села, подальший огляд території здійснювався за їх участі. Приміщення, яке було здане в оренду, та самозахоплені ще два відділення Критого току були зачинені на навісний замок, ключі від яких знаходяться у ТОВ "Сумиполімербуд", територія самозахопленого двору (здавалося в оренду лише приміщення №4 та №5) не прибрана від відходів, відходи розміщенні на асфальтовому покритті.

04.12.2020 на адресу ТОВ "Сумиполімербуд" спрямована вимога №412-1 про негайне усунення порушень, звільнення території та прибирання залишених останнім відходів.

04.12.2020 комісією Державної екологічної інспекції в Сумській області також складений акт обстеження території (земельної ділянки з кадастровим номером 5924788700:08:007:0089).

Крім того, Державною екологічною інспекцію у Сумській області проведена перевірка ТОВ "Сумиполімербуд", за результатами якої складений акт від 16.12.2020 №381/03, під час якої встановлено, що в орендованих ТОВ "Сумиполімербуд" складських приміщеннях та на прилеглій до них території на асфальтному покритті знаходяться відходи; в орендованих ТОВ "Сумиполімербуд" складських приміщеннях та на прилеглій території знаходиться несанкціонований та неконтрольованнй об`єкт поводження з небезпечними відходами, а також що про порушення вимог законодавства, про порушення правил утилізації та здійснення ТОВ "Сумиполімербуд" діяльності із сортування відходів на території орендованих приміщень, із порушенням вимог природоохоронного законодавства зазначено в наданій додатковій угоді від 23.11.2020 до Договору оренди нежитлового приміщення № 10901 від 01 вересня 2020 року та претензії СТОВ "Агрокомбінат "Тепличний" від 23.11.2020 вих. №2311-1.

За наслідками вказаної перевірки в приписі Державної екологічної інспекції у Сумській області від 16.12.2020 № 235/03 приписано ТОВ "Сумиполімербуд" забезпечити передачу спеціалізованому підприємству, яке має ліцензію на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, накопичених в складських приміщеннях та на прилеглих територіях по вул. Псільська в селі Старе Сумського району (акти прийому-передачі та транспортування відходів надати до Інспекції). Припис Державної екологічної інспекції у Сумській області від 16.12.2020 № 235/03 ТОВ "Сумиполімербуд" не оскаржувався.

Також вироком Сумського районного суду Сумської області від 09 лютого 2021 року у справі № 587/164/21, який набрав законної сили 12.03.2021, заступника директора ТОВ "Сумиполімербуд" визнано винним у скоєнні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 325 КК України, і призначено йому покарання у виді штрафу на користь держави у розмірі 1000 неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що становить 17000 (сімнадцять тисяч) гривень.

Колегія суддів зауважує, що листом від 04.02.2021 № 214 Державна екологічна інспекція у Сумській області повідомила Селищного голову Нижньосироватської сільської ради про те, що пункт припису щодо забезпечення передачі спеціалізованому підприємству, яке має ліцензію на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, накопичених небезпечних відходів, які знаходяться в складських приміщеннях та на прилеглих територіях, ТОВ "Сумиполімербуд" не виконаний. Відповідальна особа (представник ТОВ "Сумиполімербуд") притягнута до адміністративної відповідальності за ст. 188-5 КУпАП, накладено адміністративне стягнення, видано повторно припис (ТОВ "Сумиполімербуд").

Отже, розміщення відходів на земельній ділянці здійснено ТОВ "Сумиполімербуд" поза волею СТОВ "АК "Тепличний" та всупереч вимогам договору оренди нежитлового приміщення №10901 від 01.09.2020.

Будь-які інші відходи, крім тих, що встановлені відповідачем під час проведення перевірки, за результатами якої складений акт перевірки від 17.12.2020, на земельній ділянці з кадастровим номером 5924788700:08:007:0089 відсутні.

Відходи, про які вказано в акті перевірки від 26.04.2021 №234/03, належать на праві власності ТОВ "Сумиполімербуд", є частиною відходів, які не утилізовані ТОВ "Сумиполімербуд" та не переміщені ТОВ "Сумиполімербуд" до нежитлових приміщень станом на 26.05.2021. Відтак колегія суддів погоджується з доводами позивача, що вчинити дії щодо очищення земельної ділянки має саме той об`єкт господарювання, який розмістив ці відходи та якому вони належать.

Зокрема, актом перевірки від 15.02.2021 №60/03 відповідач встановив, що ТОВ "Сумиполімербуд" не виконані пункти 1, 2 припису ДЕІ у Сумській області від 16.12.2020 №235/03, а саме: не допускати здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами за відсутності відповідної ліцензії та висновку з оцінки впливу на довкілля; забезпечити передачу спеціалізованому підприємству, яке має ліцензію на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, накопичених в складських приміщеннях та на прилеглих територіях по вул. Псільськсій в селі Старе Сумського району та по вул. Харківська, 122 в м. Суми, зазначених в акті перевірки. Акти прийому-передачі та товарно- транспортні накладні на транспортування відходів надати до Інспекції.

В протоколі про адміністративне правопорушення від 15.02.2021 № 013813, яким встановлено невиконання ТОВ "Сумиполімербуд" п. 1, 2 припису ДЕІ у Сумській області від 16.12.2020 №235/03, зазначено, що засновник ТОВ "Сумиполімербуд" згоден із цим протоколом.

Постановою про накладення адміністративного стягнення від 15.02.2021 № 013813 за невиконання ТОВ "Сумиполімербуд" п. 1, 2 припису ДЕІ у Сумській області від 16.12.2020 №235/03 притягнуто засновника ТОВ "Сумиполімербуд" ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 340,00 грн., яка останнім не оскаржувалась та передана на виконання до Зарічного відділу державної виконавчої служби Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми).

В протоколі про адміністративне правопорушення від 14.04.2021 № 014025, яким встановлено невиконання ТОВ "Сумиполімербуд" п. 1, 2 припису ДЕІ у Сумській області від 15.02.2021 №235/03, зазначено, що засновник ТОВ "Сумиполімербуд" погодився і ним.

Постановою про накладення адміністративного стягнення від 14.04.2021 № 014025 за невиконання ТОВ "Сумиполімербуд" п. 1, 2 припису ДЕІ у Сумській області від 15.02.2021 №22/03 притягнуто засновника ТОВ "Сумиполімербуд" ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 510,00 грн., яка останнім не оскаржувалась та була передана на виконання до Зарічного відділу державної виконавчої служби Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми).

Таким чином, відповідальність за забруднення на земельній ділянці з кадастровим номером 5924788700:08:007:0089 має нести саме ТОВ "Сумиполімербуд", а не ТОВ "Агрокомбінат "Тепличний", оскільки саме з вини посадових осіб ТОВ "Сумиполімербуд" допущено порушення вимог природоохоронного законодавства щодо розміщення небезпечних відходів, а тому оскаржуваний припис є протиправним та підлягає скасуванню.

Крім того, рішенням Господарського суду Сумської області від 21.09.2021 у справі №920/330/21, яке набрало законної сили 12.10.2021, позовну заяву Нижньосироватської сільської ради Сумського району Сумської області до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агрокомбінат "Тепличний", Товариства з обмеженою відповідальністю "Сумиполімербуд" про зобов`язання вчинити дії задоволено частково, а саме зобов`язано ТОВ "Сумиполімербуд" вчинити дії щодо очищення земельної ділянки комунальної власності кадастровим номером 5924788700:08:007:0089, загальною площею 9,5904 га, яка знаходиться на території Нижньосироватської сільської ради Сумського району, Сумської області від відходів, в тому числі небезпечних, оскільки судовими рішеннями в адміністративних справах та кримінальній справі №587/164/21 доведено, що відходи розміщені на земельній ділянці з кадастровим номером 5924788700:08:007:0089, належать ТОВ "Сумиполімербуд" на праві власності, а тому останній має вчинити дії щодо ліквідації зазначених відходів як їх власник.

Водночас, в частині позовних вимог щодо ТОВ "Агрокомбінат "Тепличний" Господарським судом Сумської області відмовлено за безпідставністю та недоведеністю, оскільки Нижньосироватською сільською радою Сумського району Сумської області не надано доказів в підтвердження та правових обґрунтувань в підтвердження того, що ТОВ "АК "Тепличний" має відношення та обов`язок щодо відходів, в тому числі небезпечних і які знаходяться на земельній ділянці комунальної власності з кадастровим номером 5924788700:08:007:0089, загальною площею 9,5904 га, яка знаходиться на території сільської ради.

Також колегія суддів зазначає, що в акті перевірки та оскаржуваному приписі мають бути посилання на конкретні пункти ст. ст. 33, 34 Закону України "Про відходи", ст. 35 Закону України "Про охорону земель" з метою належного встановлення того, які саме порушення вказаних статей були вчинені, оскільки стаття 33 Закону України "Про відходи" містить 7 вимог щодо зберігання та видалення відходів, стаття 34 Закону України "Про відходи" містить 19 вимог щодо поводження з небезпечними відходами, а, стаття 35 Закону України від 19 червня 2003 року №962-1V "Про охорону земель" містить 11 обов`язків власників і землекористувачів.

Відповідно до положень ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Так, Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) у рішенні від 10 лютого 2010 року у справі "Серявін та інші проти України" зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод (далі - Конвенція) зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення. У справі "Трофимчук проти України" ЄСПЛ також зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не можна розуміти як вимогу детально відповідати на кожен довід. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.

Відповідно до пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Отже, колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції в повному обсязі досліджено положення нормативних актів, що регулюють спірні правовідносини та дійшов вірного висновку про задоволення позовних вимог.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін.

Згідно із ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процессуального права.

Таким чином, колегія суддів, переглянувши рішення суду першої інстанції, дійшла висновку, що при прийнятті рішення, суд першої інстанції дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального права.

Наведені в апеляційній скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.

Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції у Сумській області залишити без задоволення.

Рішення Сумського окружного адміністративного суду від 07.12.2021 по справі № 480/4793/21 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя А.О. БегунцСудді С.С. Рєзнікова Л.В. Курило Повний текст постанови складено 22.12.2022 року

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.12.2022
Оприлюднено26.12.2022
Номер документу108011498
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами

Судовий реєстр по справі —480/4793/21

Постанова від 21.12.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 07.12.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 04.09.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 21.02.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Рішення від 07.12.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.О. Осіпова

Рішення від 07.12.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.О. Осіпова

Ухвала від 11.11.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.О. Осіпова

Ухвала від 04.06.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.О. Осіпова

Ухвала від 04.06.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.О. Осіпова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні