ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 620/4619/22
УХВАЛА
21 грудня 2022 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі судді-доповідача Степанюка А.Г., суддів Бужак Н.П., Кобаля М.І., перевіривши матеріали апеляційної скарги Головного управління ДПС у Чернігівській області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 13 вересня 2022 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Торггруп-2020» до Головного управління ДПС у Чернігівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 13.09.2022 позов задоволено повністю:
- визнано протиправним та скасовано Рішення комісії Головного управління ДПС у Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області №3293529/43760427 від 28.10.2022;
- зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «Торггруп-2020» № 3 від 14.09.2021 на загальну суму 116778,17 грн, в тому числі ПДВ 19463,03 грн, датою подання, а саме 29.09.2021.
Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Чернігівській області (далі Відповідач-1, ГУ ДПС у Чернігівській області) подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати його та ухвалити нове, яким повністю відмовити у задоволенні позовних вимог.
Перевіривши апеляційну скаргу, Шостий апеляційний адміністративний суд ухвалою від 01.12.2022 залишив її без руху, оскільки вона не відповідала вимогам ст. ст. 295, 296 КАС України. При цьому невідповідність наведеним положенням КАС України виявилася в тому, що Апелянтом пропущено тридцятиденний строк на апеляційне оскарження рішення суду першої інстанції, а клопотання про його поновлення визнано необґрунтованим, до апеляційної скарги не додано документ про сплату судового збору.
Як вбачається з матеріалів справи, копію ухвали про залишення апеляційної скарги без руху ГУ ДПС у Чернігівській області отримало 01.12.2022 о 17:44 в електронному кабінеті, тобто з урахуванням положень ч. 6 ст. 251 КАС України 02.12.2022.
На виконання вимог цієї ухвали Відповідачем-1 12.12.2022 направлено до суду заяву про поновлення строку на апеляційне оскарження судового рішення, яка обґрунтована тим, що копія рішення суду першої інстанції у цій справі на адресу ГУ ДПС у Чернігівській області ні у паперовому, ні в електронному вигляді не надходила, 25.11.2022 Відповідачем-1 на адресу Чернігівського окружного адміністративного суду направлено запит про надання інформації про рух справи, а своєчасне подання апеляційної скарги було неможливе з об`єктивних причин з підстав введення воєнного стану в Україні.
Надаючи оцінку викладеним у заяві доводам, суд вважає за необхідне зазначити таке.
Як було встановлено в ухвалі від 01.12.2022 про залишення апеляційної скарги без руху, рішення суду першої інстанції прийнято 13.09.2022, а копію його повного тексту доставлено до кабінету електронного суду ГУ ДПС у Чернігівській області 13.09.2022 о 18:35, чим спростовується твердження Апелянта про те, що копія рішення на адресу Відповідача-1 не надходила, а будь-яких доказів на підтвердження цих обставин (зокрема, скрін-шоту електронного кабінету у цій справі) ГУ ДПС у Чернігівській області не надано. Отже, останнім днем подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції з урахуванням п. 1 ч. 2 ст. 295 КАС України та вихідних днів було 14.10.2022. Проте апеляційну скаргу направлено до суду апеляційної інстанції 25.11.2022, тобто поза межами встановленого приписами КАС України процесуального строку.
Посилання Апелянта на те, що введення воєнного стану в Україні є поважною причиною для поновлення процесуальних строків судом у розрізі спірних правовідносин оцінюється критично, оскільки, по-перше, активні бойові дії у місті Чернігові припинилися на початку квітня 2022 року, а саме по собі введення в Україні воєнного стану з огляду на приписи ч. 2 ст. 9 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» не може бути самостійною і безумовною підставою для поновлення строку на апеляційне оскарження суб`єкту владних повноважень, по-друге, рішення суду було доставлене до електронного кабінету контролюючого органу 13.09.2022, що з огляду на відновлення повноцінної роботи ГУ ДПС у Чернігівській області 02.06.2022 (згідно наказу ДПС України від 31.05.2022 №276) та обізнаності про перебування у провадженні суду справи №620/4619/22 дає підстави стверджувати про наявність можливості у контролюючого органу забезпечити подання апеляційної скарги у межах встановленого КАС України тридцятиденного строку.
Судом апеляційної інстанції враховується, що, як було підкреслено в ухвалі від 01.12.2022, оскільки Вищою радою правосуддя затверджено Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи і з 05.10.2021 почали функціонувати окремі підсистеми ЄСІТС, а копія рішення суду від 13.09.2022 відповідно до приписів ч. 7 ст. 18 КАС України була направлена та доставлена до електронного кабінету ГУ ДПС у Чернігівській області 13.09.2022, то відлік строку на апеляційне оскарження починається з наступного дня після доставлення документів до електронного кабінету й у суду першої інстанції був відсутній обов`язок щодо вручення указаного судового рішення в паперовій формі.
Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 10.08.2022 у справі № 440/931/21.
З урахуванням викладеного суд апеляційної інстанції не вбачає підстав для можливості визнання поважними причин пропуску ГУ ДПС у Чернігівській області строку на апеляційне оскарження рішення суду від 13.09.2022. Інших доводів поважності причин пропуску строку Апелянтом не зазначено.
У контексті наведеного суд вважає за необхідне зауважити, що законодавче обмеження строку оскарження судового рішення, насамперед, обумовлено специфікою спорів, які розглядаються в порядку адміністративного судочинства, а запровадження таких строків обумовлене досягненням юридичної визначеності у публічно-правових відносинах. Ці строки обмежують час, протягом якого такі правовідносини можуть вважатися спірними.
Практика Європейського суду з прав людини також свідчить про те, що право на звернення до суду не є абсолютним і може бути обмеженим, в тому числі і встановленням строків на звернення до суду за захистом порушених прав (справа «Стаббігс на інші проти Великобританії», справа «Девеер проти Бельгії»).
Отже, встановлення процесуальних строків законом передбачено з метою дисциплінування учасників адміністративного судочинства та своєчасного виконання ними передбачених КАС України певних процесуальних дій. Інститут строків в адміністративному процесі сприяє досягненню юридичної визначеності у публічно-правових відносинах, а також стимулює учасників адміністративного процесу добросовісно ставитися до виконання своїх обов`язків. Ці строки обмежують час, протягом якого такі правовідносини можуть вважатися спірними; після їх завершення, якщо ніхто не звернувся до суду за вирішенням спору, відносини стають стабільними.
Таким чином, зважаючи на викладене та з огляду на відхилення доводів Апелянта щодо поважності причин пропуску процесуального строку на апеляційне оскарження рішення суду першої інстанції, суд приходить до висновку про необхідність відмови у відкритті апеляційного провадження.
Крім того, Апелянтом не усунуто й інші недоліки апеляційної скарги, а саме не додано до неї документ про сплату судового збору. При цьому щодо поданої заяви про продовження строку для усунення недоліків в частині сплати судового збору суд вважає за необхідне зазначити таке.
Відповідно до ч. 2 ст. 169 КАС України в ухвалі про залишення позовної заяви без руху зазначаються недоліки позовної заяви, спосіб і строк їх усунення, який не може перевищувати десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху. Тобто, законодавцем визначено, що десятиденний строк є достатнім для усунення як недоліків позовної заяви, так і апеляційної скарги.
При цьому жодних доказів вчинення дій, спрямованих на забезпечення сплати судового збору на виконання вимог ухвали про залишення апеляційної скарги без руху, Апелянтом не надано, що, з урахуванням наведеного та викладених вище висновків про відсутність поважних причин пропуску процесуального строку на апеляційне оскарження судового рішення свідчить і про відсутність правових підстав для продовження строку для усунення недоліків в частині сплати судового збору.
Згідно п. 4 ч. 1 ст. 299 КАС України суд апеляційної інстанції відмовляє у відкритті апеляційного провадження у справі, якщо скаржником у строк, визначений судом, не подано заяву про поновлення строку на апеляційне оскарження або наведені підстави для поновлення строку на апеляційне оскарження визнані судом неповажними.
Приписи ч. 3 ст. 299 КАС України визначають, що питання про відмову у відкритті апеляційного провадження суд апеляційної інстанції вирішує протягом п`яти днів після надходження апеляційної скарги або з дня закінчення строку на усунення недоліків.
Підсумовуючи наведене та керуючись приписами Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне у відкритті апеляційного провадження відмовити та повернути апеляційну скаргу Апелянту.
Керуючись ст.ст. 248, 299, 321, 325 КАС України, суд,
У Х В А Л И В:
У задоволенні заяви Головного управління ДПС у Чернігівській області про поновлення строку на апеляційне оскарження судового рішення відмовити.
У відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Чернігівській області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 13 вересня 2022 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Торггруп-2020» до Головного управління ДПС у Чернігівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити дії, відмовити.
Повернути Апелянту апеляційну скаргу та додані до неї матеріали.
Ухвала набирає законної сили з моменту підписання та може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду у порядку та строки, визначені ст. ст. 328-331 КАС України.
Суддя-доповідачА.Г. Степанюк
Судді Н.П. Бужак
М.І. Кобаль
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2022 |
Оприлюднено | 26.12.2022 |
Номер документу | 108015185 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні