Справа № 129/1930/22
Провадження по справі № 2/129/884/2022
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"02" листопада 2022 р. Гайсинський районний суд Вінницької області
в складі: головуючого судді Капуша І.С.,
з участю секретаря Іванченко О.В.,
прокурора Романової Л.М.
відповідача ОСОБА_1 ,
його представника адвоката Гуравської В.Ю.,
представника Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області Римського М.В.,
представника ТОВ «ПК «Зоря Поділля» - адвоката Сірука О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Гайсині цивільну справу за позовом керівника Гайсинської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Гайсинської міської ради до ОСОБА_1 , Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, Товариства з обмеженою відповідальністю «Продовольча Компанія «Зоря Поділля» про визнання незаконним наказу та витребування земельної ділянки, -
установив:
10.08.2022р. Гайсинською окружною прокуратурою подано до суду цивільний позов, в якому позивач просить суд:
- визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-16442/15-17-СГ від 22.12.2017 «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність», яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки площею 2 га з кадастровим номером 0520880600:03:001:0054 у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності на території Бубнівської сільської ради;
- витребувати у ОСОБА_1 та ТОВ «ПК «Зоря Поділля», на користь Гайсинської територіальної громади в особі Гайсинської міської ради Гайсинського району Вінницької області (вул. 1 Травня, 7, м. Гайсин Гайсинського району Вінницької області, 23700, код ЄДРПОУ 03084523) земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 0520880600:03:001:0054, розташовану на території Гайсинської територіальної громади Гайсинського району Вінницької області;
- стягнути з ОСОБА_1 , та ТОВ «ПК «Зоря Поділля», Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області на користь Вінницької обласної прокуратури витрати зі сплати судового збору за подання позовної заяви в сумі 4962грн.
Позов обгрунтувала тим, що Гайсинською окружною прокуратурою під час вивчення інформації, розміщеної на сайті Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру щодо фактів подвійної приватизації земельних ділянок сільськогосподарського призначення, виявлено порушення вимог Земельного кодексу України (далі ЗК України) при наданні Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області (далі ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області) у приватну власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства. Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно установлено, що згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області № 6-3447/14-17-СГ від 14.06.2017 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 на території Бердичівського району, за межами населених пунктів Гардишівської сільської ради. Цим же наказом надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 2 га кадастровий номер 1820881800:08:000:0904 із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Бердичівського району, за межами населених пунктів Гардишівської сільської ради. Право власності на зазначену земельну ділянку 26.06.2017 державним реєстратором Романівської районної державної адміністрації Житомирської області Харковиною А.І. у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстроване за ОСОБА_1 . Таким чином, відповідачем ОСОБА_1 використано право безоплатної приватизації земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства. Також 15.05.2017 до ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області надійшла заява ОСОБА_1 , в якій він просить надати йому дозвіл на розробку проекту із землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Бубнівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області. Згідно наказу ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-6841/15-17-СГ від 28.05.2017 «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності на території Бубнівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області. 05.12.2017, після виготовлення документації із землеустрою, ОСОБА_1 звернувся з клопотанням до ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га у власність для ведення особистого селянського господарства на території Бубнівської сільської ради, при цьому, ОСОБА_1 , подаючи клопотання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, не повідомив ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області про безоплатне набуття ним 26.06.2017 земельної ділянки вказаного цільового призначення, шляхом приватизації земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка знаходиться на території Бердичівського району, за межами населених пунктів Гардишівської сільської ради. Згідно з інформацією Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, наказом ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-16442/15-17-СГ від 22.12.2017 «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність» затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту на території Бубнівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області. Цим же наказом надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 2 га кадастровий номер 0520880600:03:001:0054 із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Бубнівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області. Право власності на зазначену земельну ділянку 02.02.2018 державним реєстратором відділу «Центр надання адміністративних послуг» виконавчого комітету Ямпільської міської ради Вінницької області Гаєвською В.П. у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстроване за ОСОБА_1 . Таким чином, відповідачем ОСОБА_1 повторно безкоштовно отримано у власність (у порядку приватизації) земельну ділянку площею 2 га для ведення особистого селянського господарства. Окрім того, згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, вказана вище земельна ділянка, а саме площею 2 га з кадастровим номером 0520880600:03:001:0054, перебуває, згідно договору оренди землі б/н від 02.02.2018, в оренді Товариства з обмеженою відповідальністю «Продовольча Компанія «Зоря Поділля» (далі ТОВ «ПК «Зоря Поділля») терміном на 7 років з правом пролонгації. Наказ ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області, відповідно до якого ОСОБА_1 передано у приватну власність земельну ділянку площею 2 га, з кадастровим номером 0520880600:03:001:0054, є незаконним, а зазначена земельна ділянка підлягає витребуванню у ОСОБА_1 та ТОВ «ПК «Зоря Поділля» на користь Гайсинської територіальної громади в особі Гайсинської міської ради Гайсинського району Вінницької області.
В судовому засіданні прокурор Романова Л.М. позовні вимоги підтримала, просила їх задовільнити.
Відповідач ОСОБА_1 та його представник ОСОБА_2 в судовому засіданні позовні вимоги визнали повністю, проти задоволення позовних вимог не заперечили.
Представник відповідача Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області Ковальчук В.І. 13.09.2022 у надісланому суду відзиві на позовну заяву просив позовні вимоги задовольнити частково: відмовити в задоволенні позовної вимоги про визнання незаконним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області №2-16442/15-17-СГ від 22.12.2017, задовольнити вимогу про витребування у ОСОБА_1 на користь Гайсинської територіальної громади в особі Гайсинської міської ради Гайсинського району Вінницької області земельної ділянки, площею 2.00 га, з кадастровим номером 0520880600:03:001:0054, розташовану на території Гайсинської територіальної громади Гайсинського району Вінницької області, мотивуючи це тим, що за результатами розгляду клопотання ОСОБА_1 у зв`язку з відсутністю підстав для відмови у наданні відповідного дозволу, Головним управлінням було прийнято наказ № 2-6841/15-17-СГ «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» від 29.05.2017.
08.12.2017 на адресу Головного управління надійшло клопотання (вx. № B-23592/0/5-17) ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2.0000 га. яка розташована на території Бубнівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області.
За результатами розгляду вищевказаного клопотання ОСОБА_1 та у зв?язку з відсутністю підстав для відмови у затвердженні проектної документації Головним управлінням було прийнято наказ №2-16442/15-17-СГ «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність» від 22.12.2017, при прийнятті оскаржуваного наказу Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області діяло виключно в межах та в спосіб передбачений чинним законодавством.
Щодо позовної вимоги про скасування наказу Головного управління №2-16442/15-17-СГ від 22.12.2017 Головне управління вважає, що підстави для скасування оскаржуваного наказу відсутні, оскільки даний наказ вичерпав свою силу фактом його виконання, а саме здійсненням реєстрації речового права (права власності) у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, тому визнання недійсним наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області №2-16442/15-17-СГ від 22.12.2017 не є ефективним способом захисту у цій справі, оскільки задоволення такої вимоги не призведе до відновлення володіння земельною ділянкою.
Разом з тим, позивач в позовній заяві зазначає про те, що Головне управління приймаючи оспорюваний наказ, не перевірило факт реалізації ОСОБА_1 права на безоплатне отримання земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, порушило вимоги земельного законодавства, що призвело до безпідставного вибуття землі із державної власності, однак, дані доводи позивача не відповідають дійсності, оскільки позивач не здійснює посилання на відповідні норми законодавства, які б свідчили про те, що Головне управління при розпорядженні земельними ділянками сільськогосподарського призначення зобов?язане здійснювати перевірку фактів реалізації громадянами права на безоплатну приватизацію земельних ділянок, а також не вказує які саме вимоги законодавства були порушені Головним управлінням.
Представник відповідача ТОВ «ПК «Зоря Поділля» адвокат Сірук О.В. в судовому засіданні вимоги позову визнав частково, визнавши вимогу щодо витребування у ОСОБА_1 та ТОВ «ПК «Зоря Поділля», на користь Гайсинської територіальної громади в особі Гайсинської міської ради Гайсинського району Вінницької області земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 0520880600:03:001:0054, розташовану на території Гайсинської територіальної громади Гайсинського району Вінницької області. Щодо визнання незаконним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-16442/15-17-СГ від 22.12.2017 «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність», яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки площею 2га з кадастровим номером 0520880600:03:001:0054 у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності на території Бубнівської сільської ради та стягнення з ОСОБА_1 та ТОВ «ПК «Зоря Поділля», Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області на користь Вінницької обласної прокуратури витрат зі сплати судового збору за подання позовної заяви в сумі 4 962 грн., поклався на розсуд суду.
З урахуванням позицій сторін та досліджених доказів, суд визнає за необхідне позовну заяву задовольнити повністю з таких міркувань.
Доведено, що відповідно до інформації, розміщеної на сайті Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру щодо фактів подвійної приватизації земельних ділянок сільськогосподарського призначення, виявлено порушення вимог Земельного кодексу України при наданні Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області у приватну власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства. Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно установлено, що згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області № 6-3447/14-17-СГ від 14.06.2017 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 на території Бердичівського району, за межами населених пунктів Гардишівської сільської ради. Цим же наказом надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 2 га кадастровий номер 1820881800:08:000:0904 із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Бердичівського району, за межами населених пунктів Гардишівської сільської ради. Право власності на зазначену земельну ділянку 26.06.2017 державним реєстратором Романівської районної державної адміністрації Житомирської області Харковиною А.І. у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстроване за ОСОБА_1 . Таким чином, відповідачем ОСОБА_1 використано право безоплатної приватизації земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства. Також 15.05.2017 до ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області надійшла заява ОСОБА_1 , в якій він просить надати йому дозвіл на розробку проекту із землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Бубнівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області. Згідно наказу ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-6841/15-17-СГ від 28.05.2017 «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності на території Бубнівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області. 05.12.2017, після виготовлення документації із землеустрою, ОСОБА_1 звернувся з клопотанням до ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га у власність для ведення особистого селянського господарства на території Бубнівської сільської ради, при цьому, ОСОБА_1 , подаючи клопотання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, не повідомив ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області про безоплатне набуття ним 26.06.2017 земельної ділянки вказаного цільового призначення, шляхом приватизації земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка знаходиться на території Бердичівського району, за межами населених пунктів Гардишівської сільської ради. Згідно з інформацією Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, наказом ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-16442/15-17-СГ від 22.12.2017 «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність» затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту на території Бубнівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області. Цим же наказом надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 2 га кадастровий номер 0520880600:03:001:0054 із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Бубнівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області. Право власності на зазначену земельну ділянку 02.02.2018 державним реєстратором відділу «Центр надання адміністративних послуг» виконавчого комітету Ямпільської міської ради Вінницької області Гаєвською В.П. у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстроване за ОСОБА_1 . Таким чином, відповідачем ОСОБА_1 повторно безкоштовно отримано у власність (у порядку приватизації) земельну ділянку площею 2 га для ведення особистого селянського господарства. Окрім того, згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, вказана вище земельна ділянка, а саме площею 2 га з кадастровим номером 0520880600:03:001:0054, перебуває, згідно договору оренди землі б/н від 02.02.2018, в оренді Товариства з обмеженою відповідальністю «Продовольча Компанія «Зоря Поділля» терміном на 7 років з правом пролонгації. Наказ ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області, відповідно до якого ОСОБА_1 передано у приватну власність земельну ділянку площею 2 га, з кадастровим номером 0520880600:03:001:0054, є незаконним, а зазначена земельна ділянка підлягає витребуванню у ОСОБА_1 та ТОВ «ПК «Зоря Поділля» на користь Гайсинської територіальної громади в особі Гайсинської міської ради Гайсинського району Вінницької області.
Спірні правовідносини регламентуються такими нормативними актами.
Відповідно до ст.13Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу.
Згідно ч. 2 ст.19Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Положеннями статті 81ЗК України визначено, що громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Порядок отримання громадянами у власність земельних ділянок регламентовано нормами статей 116, 118, 121 ЗК України.
Згідно ч. 1 ст.116ЗК України громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішеннями органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Водночас, законодавством встановлені певні обмеження у правах набуття права власності на земельні ділянки, а саме згідно ч. 4 ст.116ЗК України передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, проводиться один раз по кожному виду використання.
Передбачена ст. ст. 116, 121ЗК України одноразовість отримання земельної ділянки у власність означає, що особа, яка скористалася своїм правом і отримала у власність земельну ділянку меншу від граничної площі, передбаченої ст. 121 ЗК України, не має правових підстав для отримання у власність земельної ділянки цього ж цільового призначення вдруге.
Визначений ст.118ЗК України порядок передачі земельної ділянки у власність застосовується при умові дотримання вимог ст. ст. 116, 121 ЗК України.
Відповідно до ч. 7 ст.5Закону України«Про особистеселянське господарство» громадяни України, які реалізували своє право на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого підсобного господарства в розмірі менше 2,0000 га, мають право на збільшення земельної ділянки в межах норм, установлених ст.121ЗК України для ведення особистого селянського господарства.
Згідно з ч. 1 ст. 155 ЗК України, у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акту, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Відповідно до ст.16ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема відновлення становища, яке існувало до порушення, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Згідно зі ст.328ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Відповідно до ст.387ЦК України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
Так, витребування майна шляхом віндикації застосовується до відносин речово-правового характеру, зокрема якщо між власником і володільцем майна немає договірних відносин і майно перебуває у володільця не на підставі укладеного з власником договору.
Відповідно до приписів ст.131-1Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, визначених законом.
Згідно із ч. 2 ст.4ЦПК України у випадках, встановлених законом, до суду мають право звертатися особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб або державних чи суспільних інтересах.
За приписами ч. 4 ст.56ЦПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, у позовній заяві обґрунтовує в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Підстави для звернення прокурора до суду визначено у ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», відповідно до якої прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
У даному випадку прокурором встановлено порушення інтересів держави, яке полягає у незаконному вибутті з власності Краснопільської територіальної громади земельної ділянки всупереч ст. ст. 116, 118 ЗК України.
Відповідно до ст.78ЗК України земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності, право власності на землю - це право володіти, користуватися, розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, Земельного кодексу України.
Порушення встановленого законом порядку володіння, користування і розпорядження землями, що перебувають у державній та комунальній власності, спричиняють шкоду державі і є підставою для втручання органів прокуратури, у тому числі для звернення з позовами до суду в інтересах держави.
Закріплений Конституцією та законодавством України порядок у галузі земельних відносин, у тому числі щодо передачі земель комунальної власності у власність чи оренду, спрямований на забезпечення інтересів держави, не порушуючи при цьому баланс інтересів держави, територіальної громади та окремих громадян.
Важлива конституційна гарантія щодо захисту прав на землю міститься у ст.14Конституції України та ст. 1 ЗК України, відповідно до яких земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону. Зазначені положення конституції України безпосередньо втілені у земельному законодавстві.
Статтею 162 ЗК, статтею 1Закону України«Про охоронуземель» визначено, що охорона земель це, зокрема, система правових, організаційних, економічних, технологічних та інших заходів, спрямованих на раціональне використання земель, захист від шкідливого антропогенного впливу, відтворення і підвищення родючості ґрунтів, забезпечення особливого режиму використання земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.
Згідно зі ст. З Закону України«Про охоронуземель» одним із основних принципів державної політики у сфері охорони земель є забезпечення охорони земель як основного національного багатства Українського народу.
Відповідно до ст.13Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Український народ як сукупність окремих людей також має, з огляду на ст.ст.1,3,6-8,13,14,41КонституціїУкраїни конституційне право правомірно очікувати захисту суспільних інтересів у вигляді адекватної реакції держави на випадки порушення законності при вирішені земельних питань, правомірно очікувати і розраховувати на те, що держава вживатиме усіх можливих законних засобів і способів для відновлення становища, яке існувало до порушення права власності Українського народу на землю. У цьому контексті в сфері земельних правовідносин важливу роль відіграє конституційний принцип законності набуття та реалізації права власності на землю в поєднанні з додержанням засад правового порядку в Україні. Отже, правовідносини, пов`язані з набуттям або наданням у користування земель із державної чи комунальної власності, становлять «суспільний», «публічний» інтерес, а фактичне заволодіння відповідачем спірною земельною ділянкою комунальної власності без відповідних правових підстав та всупереч діючому законодавству, такому суспільному інтересу не відповідає.
Стаття 80ЗК України закріплює суб`єктний склад власників землі, визначаючи, що громадяни та юридичні особи є суб`єктами права власності на землі приватної власності, територіальні громади є суб`єктами права власності на землі комунальної власності та реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування. Держава, реалізуючи право власності через відповідні органи державної влади, є суб`єктом права власності на землі державної власності.
Відповідно до ч.1 ст.83ЗК України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.
До повноважень сільських рад у галузі земельних відносин, відповідно до ст.ст. 83, 122 ЗК України, ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», належить розпорядження землями комунальної власності в межах, визначених Земельним кодексом України.
Сільські ради на їх території передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області № 6-3447/14-17-СГ від 14.06.2017 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 на території Бердичівського району, за межами населених пунктів Гардишівської сільської ради. Цим же наказом надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 2 га кадастровий номер 1820881800:08:000:0904 із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Бердичівського району, за межами населених пунктів Гардишівської сільської ради.
Право власності на зазначену земельну ділянку 26.06.2017 державним реєстратором Романівської районної державної адміністрації Житомирської області Харковиною А.І. у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстроване за ОСОБА_1 . Таким чином, відповідачем ОСОБА_1 використано право безоплатної приватизації земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства.
15.05.2017 до ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області надійшла заява ОСОБА_1 , в якій він просить надати йому дозвіл на розробку проекту із землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Бубнівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області.
Згідно наказу ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-6841/15-17-СГ від 28.05.2017 «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності на території Бубнівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області. 05.12.2017, після виготовлення документації із землеустрою, ОСОБА_1 звернувся з клопотанням до ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га у власність для ведення особистого селянського господарства на території Бубнівської сільської ради, при цьому, ОСОБА_1 , подаючи клопотання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, не повідомив ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області про безоплатне набуття ним 26.06.2017 земельної ділянки вказаного цільового призначення, шляхом приватизації земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка знаходиться на території Бердичівського району, за межами населених пунктів Гардишівської сільської ради.
Згідно з інформацією Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, наказом ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-16442/15-17-СГ від 22.12.2017 «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність» затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту на території Бубнівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області. Цим же наказом надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 2 га кадастровий номер 0520880600:03:001:0054 із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства на території Бубнівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області.
Право власності на зазначену земельну ділянку 02.02.2018 державним реєстратором відділу «Центр надання адміністративних послуг» виконавчого комітету Ямпільської міської ради Вінницької області Гаєвською В.П. у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстроване за ОСОБА_1 . Таким чином, відповідачем ОСОБА_1 повторно безкоштовно отримано у власність (у порядку приватизації) земельну ділянку площею 2 га для ведення особистого селянського господарства.
Крім того, згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, вказана вище земельна ділянка, а саме площею 2 га з кадастровим номером 0520880600:03:001:0054, перебуває, згідно договору оренди землі б/н від 02.02.2018, в оренді Товариства з обмеженою відповідальністю «Продовольча Компанія «Зоря Поділля» терміном на 7 років з правом пролонгації. Наказ ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області, відповідно до якого ОСОБА_1 передано у приватну власність земельну ділянку площею 2 га, з кадастровим номером 0520880600:03:001:0054, є незаконним, а зазначена земельна ділянка підлягає витребуванню у ОСОБА_1 та ТОВ «ПК «Зоря Поділля» на користь Гайсинської територіальної громади в особі Гайсинської міської ради Гайсинського району Вінницької області.
Спірна земельна ділянка вибула із комунальної власності всупереч положенням ст. ст. 116, 118 ЗК України, внаслідок незаконного використання ОСОБА_1 права на безоплатну приватизацію двох земельних ділянок одного цільового призначення.
Разом з тим, рішення суду про витребування майна із чужого незаконного володіння є підставою для здійснення державної реєстрації права власності на майно, що підлягає державній реєстрації, за власником, а також скасування попередньої реєстрації (статті 19, 27 Закону України від 01.07.2004 «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» (п. 10 постанови Пленуму ВСУ від 06.11.2009 № 9 «Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними»).
Велика Палата Верховного Суду (в постанові від 12 лютого 2020 у справі П/811/1640/17) звертає увагу на те, що метою в індикаційного позову є забезпечення введення власника у володіння майном, якого він був незаконно позбавлений. У випадку позбавлення власника володіння нерухомим майном означене введення полягає у внесенні запису про державну реєстрацію за власником права власності на нерухоме майно (див. принцип реєстраційного підтвердження володіння нерухомістю у пункті 89 постанови Великої Палати Верховного Суду від 04 липня 2018 року у справі № 653/1096/16-ц).
З огляду на зазначене, у зв`язку із задоволенням позовної вимоги про витребування нерухомого майна із чужого незаконного володіння, необхідно в судовому порядку витребувати на користь позивача від відповідача незаконно отриману ним у власність земельну ділянку; рішення суду про витребування спірної земельної ділянки є підставою для внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису про державну реєстрацію за позивачем права власності на нерухоме майно, зареєстроване в цьому реєстрі за відповідачем. Орган, який на даний час наділений правом власності та розпорядження земельною ділянкою сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту с. Бубнівка, є Гайсинська міська рада, тому спірна земельна ділянка підлягає витребуванню у власність територіальної громади в особі саме цього органу.
Враховуючи викладене, наказ ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-16442/15-17-СГ від 17.12.2017 «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність», згідно якого ОСОБА_1 передано у власність земельну ділянку площею 2 га, з кадастровим номером 0520880600:03:001:0054 для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення на території Бубнівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області, необхідно визнати недійсним та скасувати, земельна ділянка площею 2 га кадастровий номер 0520880600:03:001:0054, що знаходиться на території Бубнівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області, підлягає витребуванню у добросовісного набувача ТОВ «ПК «Зоря Поділля» на користь держави.
З огляду на задоволення позовних вимог з відповідача на користь позивача підлягають стягненню відповідно до ст.141ЦПК України судові витрати на сплату судового збору в сумі 4 962 грн.
Керуючись ст.258,259,263,264,265,266,280-289 ЦПК України, -
вирішив:
Позов задовольнити повністю.
Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області № 2-16442/15-17-СГ від 22.12.2017 «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність», яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки площею 2 га з кадастровим номером 0520880600:03:001:0054 у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності на території Бубнівської сільської ради.
Витребувати у ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрованого за адресою АДРЕСА_1 , проживаючого за адресою: АДРЕСА_2 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 , та ТОВ «ПК «Зоря Поділля», вул. Заводська, 150 м. Гайсин, Вінницька область, 23700, код ЄДРПОУ 34009446, на користь Гайсинської територіальної громади в особі Гайсинської міської ради Гайсинського району Вінницької області (вул. 1 Травня, 7, м. Гайсин Гайсинського району Вінницької області, 23700, код ЄДРПОУ 03084523) земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 0520880600:03:001:0054, розташовану на території Гайсинської територіальної громади Гайсинського району Вінницької області.
Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрованого за адресою АДРЕСА_1 , проживаючого за адресою: АДРЕСА_2 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 , ТОВ «ПК «Зоря Поділля» (вул. Заводська, 150 м. Гайсин, Вінницька область, 23700, код ЄДРПОУ 34009446), Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області (вул. Келецька, буд. 63, м. Вінниця, 21027, код ЄДРПОУ 39767547) на користь Вінницької обласної прокуратури (отримувач коштів: Вінницька обласна прокуратура, код ЄДРПОУ: 02909909, банк отримувача: ДКСУ м. Київ, МФО 820172, рахунок: UA568201720343110002000003988) витрати зі сплати судового збору за подання позовної заяви в сумі 4 962 грн.
Рішення може бути оскаржене до Вінницького апеляційного суду в 30-ти денний строк з дня його проголошення. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
СУДДЯ:
Суд | Гайсинський районний суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 02.11.2022 |
Оприлюднено | 27.12.2022 |
Номер документу | 108070113 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Гайсинський районний суд Вінницької області
Капуш І. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні