Постанова
від 22.07.2010 по справі 2а-4563/10/7/0170
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М

вул. Київська, 150, м. Сімфер ополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95493

ПОСТАНОВА

Іменем України

22 липня 2010 р. Справа №2а-4563/10/7/0170

Окружний адміністративн ий суд Автономної Республіки Крим у складі

головуючого судді Маргарі това М.В. , при секретарі Силан тьєвої О.А.,

розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу

за позовом Фізичної особи -підприємеця ОСОБА_1

до Кримської регіонально ї філії Державного підприємс тва "Центр державного земель ного кадастру" при Державном у комітеті України по земель ним ресурсам" в особі Ленінс ького районного відділу

про визнання неправомірно ю відмову та спонукання до ви конання певних дій

за участю:

від позивача - представни к за довіреністю ОСОБА_2,

від відповідача - не з' яв ився.

Обставини справ и: ОСОБА_1 звернулася до Ок ружного адміністративного с уду АР Крим із адміністратив ним позовом до Кримської рег іональної філії Державного п ідприємства «Центр державно го земельного кадастру» при Державному комітеті України по земельним ресурсам в особ і Ленінського районного відд ілу, в якому з урахуванням уто чнень позовних вимог зроблен их у судовому засіданні прос ить: визнати протиправною ві дмову відповідача у державні й реєстрації договору оренди земельної ділянки (кадастро вий номер №0122710500010010022) загальною п лощею 0,0025 га, що знаходиться у м . Щолкіне, АР Крим, 1-а алея між б аром «Лагуна» та баром «Краб » для розташування тимчасово го об' єкту торгівлі в оренд у строком на 10 років, укладено го між Щолкінською міською р адою та фізичною особою - пі дприємцем ОСОБА_1, а також просить зобов' язати відпов ідача провести державну реєс трацію договору оренди вказа ної земельної ділянки.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відмова відповідача в здійсненні державної реєстр ації договору оренди земельн ої ділянки із посиланням на с т. 16 Закону України «Про оренд у землі», ст. 134 Земельного коде ксу України, за якими реєстра ція договорів оренди проводи ться тільки після надання до кументального підтвердженн я проведення аукціону на вка зану земельну ділянку супере чить положенням Земельного К одексу України та є незаконн ою.

Відповідач у судове засіда ння не з' явився, про дату, час та місце його проведення пов ідомлений належним чином, пр ичини неявки не повідомив, за перечення на позов не надав.

Суд, приймаючи до уваги те, щ о відповідач у судове засіда ння не з' явився, а у матеріал ах справи достатньо доказів, відповідно до положень ч. 4 ст . 128 КАС України, вважає можливи м розглянути справу у відсут ності відповідача.

Розглянувши матеріали спр ави, вислухавши представника позивача, дослідивши наявні докази, суд

ВСТАНОВИВ:

Пунктом першим Рішення Щолкінської міської ради №27 в ід 26.10.06р. (а.с.39) позивачу надано д озвіл на розробку проекту ві дведення земельної ділянки п ід тимчасовий об' єкт торгів лі, загальною площею 20 кв. м. з з емель Щолкінської міської ра ди.

Рішенням Щолкінської місь кої ради №25 від 24.05.2007р. (а.с.7), в ріше ння Щолкінської міської ради №27 від 26.10.06р. внесено зміни та пу нкт перший абзацу 3 викладено в наступній редакції: «площа земельної ділянки - 25 кв. м.».

Рішенням 49 сесії 5 скликання Щолкінської міської ради АР Крим № 50 від 27.08.2009р. (а.с.8), затвердж ений проект землеустрою щодо відведення позивачу земельн ої ділянки загальною площею 0,0025 га в оренду строком на 10 рокі в під тимчасовим об' єктом т оргівлі та обслуговування то рговим павільйоном, розташов аним по алеє к морю АДРЕСА_1 .

Крім того рішенням 49 сесії 5 с кликання Щолкінської місько ї ради АР Крим № 50 від 27.08.2009р. вказ ана земельна ділянка була пе редана позивачу в оренду стр оком на 10 років.

Пунктом 4.2 даного рішення вс тановлено зобов' язати пози вача укласти з Щолкінською м іською радою договір оренди земельної ділянки.

На підставі ріш ення 49 сесії 5 скликання Щолкі нської міської ради АР Крим № 50 від 27.08.2009р., між Щолкінською мі ською радою (Орендодавець) та фізичною особою - підприєм цем ОСОБА_1 (Орендар) було у кладено договір оренди землі від 07.10.2009р. (а.с.19-20), відповідно до я кого міська рада передала, а п озивач прийняв в оренду стро ком на 10 (сорок дев' ять) років земельну ділянку несільсько господарського призначення (кадастровий номер № 0122710500:01:001:0022) з агальною площею 0,0025 га, що розт ашована: АДРЕСА_1, алея к мо рю №1 між баром «Лагуна» і «Кра б».

Позивач звернувся до відпо відача про здійснення держав ної реєстрації договору орен ди вказаної вище земельної д ілянки.

Листом вих. №24-03/0004 від 04.01.2009р. (а.с. 17), що адресований в.о. начальни ка Держкомзему в Ленінському районі Івановій С.Г., відп овідач відмовив у здійсненні державної реєстрації догово ру оренди, посилаючись на те, щ о відповідно до ст. 16 Закону Ук раїни «Про оренду землі», ст. 1 34 Земельного кодексу України реєстрація договорів оренди проводиться тільки після на дання документального підтв ердження проведення аукціон у на вказану земельну ділянк у (в судовому засіданні предс тавник позивача уточнив дату листа відповідача вих. №24-03/0004, з азначивши, що правильною слі д вважати дату від 04.01.2010р. оскіл ьки позивач в 2009р. заяв не подав ав, а даний лист отримав у 2010р.).

Позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних під став.

Статтею 19 Конституції Украї ни встановлено, що органи дер жавної влади та органи місце вого самоврядування зобов' язані діяти лише на підставі , в межах повноважень та у спос іб, що передбачені Конституц ією та законами України.

Відповідно до статті 9 КАС У країни суд при вирішенні спр ави керується принципом зако нності, відповідно до якого о ргани державної влади, орган и місцевого самоврядування, їхні посадові і службові осо би зобов' язані діяти лише н а підставі, в межах повноваже нь та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами Ук раїни.

Статтею 140 Конституції Укра їни встановлює, що місцеве са моврядування є правом терито ріальної громади - мешканці в села, селища, міста - самості йно вирішувати питання місце вого значення в рамках Конст итуції і законів України. Міс цеве самоврядування здійсню ється територіальною громад ою у порядку, встановленому з аконом, як безпосередньо, так і через органи місцевого сам оврядування: сільські, селищ ні, міські ради і їх органи.

Порядок обрання органів мі сцевого самоврядування, їх ф ункціонування та повноважен ня передбачено в Законі Укра їни «Про місцеве самоврядува ння в Україні».

До виключної компетенції с елищних рад, передбачених ст . 26 Закону України «Про місцев е самоврядування в Україні», відноситься вирішення відпо відно до закону питань регул ювання земельних відносин.

Згідно зі ст. 14 Конституції У країни земля є основним наці ональним багатством, що знах одиться під особливою охорон ою держави. Право на землю наб увається і реалізується гро мадянами і суб'єктами господ арської діяльності (юридични ми і фізичними особами) виклю чно відповідно до закону.

Порядок регулювання земел ьних відносин встановлений З емельним кодексом України (д алі ЗК України).

Серед передбачених ст.12 ЗК У країни повноважень сільськи х, селищних, міських рад в галу зі земельних відносин є пере дача земельних ділянок комун альній власності у власність громадянам та юридичним осо бам, надання їх у користуванн я відповідно до вимог цього к одексу.

Статтею 93 Земельного Кодекс у України встановлено, що пра во оренди земельної ділянки - це засноване на договорі стр окове платне володіння і кор истування земельною ділянко ю, необхідною орендареві для провадження підприємницьк ої та іншої діяльності. Земел ьні ділянки можуть передават ися в оренду громадянам та юр идичним особам України, іноз емним громадянам і особам бе з громадянства, іноземним юр идичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

Відповідно до положень час тин 1,2,3 ст. 124 ЗК України (в редакц ії, яка діяла на час надання ві дповідачем відмови позивачу ), передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у дер жавній або комунальній власн ості, здійснюється на підста ві рішення відповідного орга ну виконавчої влади або орга ну місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної діля нки (у разі продажу права орен ди) шляхом укладення договор у оренди земельної ділянки. П ередача в оренду земельних д ілянок, що перебувають у держ авній або комунальній власно сті, здійснюється за результ атами проведення земельних т оргів, крім випадків, встанов лених частинами другою, трет ьою статті 134 цього Кодексу. Пе редача в оренду земельних ді лянок, що перебувають у держа вній або комунальній власнос ті, громадянам, юридичним осо бам, визначеним частинами др угою, третьою статті 134 цього К одексу, здійснюється в поряд ку, встановленому статтею 123 ц ього Кодексу.

Статтею 123 Земельного кодек су України встановлено, що ос оба, зацікавлена в одержанні у користування земельної ді лянки із земель державної аб о комунальної власності за п роектом землеустрою щодо її відведення, звертається з кл опотанням про надання дозвол у на його розробку до відпові дної сільської, селищної, міс ької, районної, обласної ради , Кабінету Міністрів України , Ради міністрів Автономної Р еспубліки Крим, місцевої дер жавної адміністрації. У клоп отанні зазначаються орієнто вний розмір земельної ділянк и та її цільове призначення. Д о клопотання додаються графі чні матеріали, на яких зазнач ено бажане місце розташуванн я та розмір земельної ділянк и, письмова згода землекорис тувача, засвідчена нотаріаль но (у разі вилучення земельно ї ділянки). Відповідний орган виконавчої влади або орган м ісцевого самоврядування в ме жах їх повноважень у місячни й строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення п роекту землеустрою щодо відв едення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у й ого наданні. Підставою відмо ви у наданні такого дозволу м оже бути лише невідповідніст ь місця розташування земельн ої ділянки вимогам законів, п рийнятих відповідно до них н ормативно-правових актів, а т акож генеральних планів насе лених пунктів, іншої містобу дівної документації, схем зе млеустрою і техніко-економіч них обґрунтувань використан ня та охорони земель адмініс тративно-територіальних утв орень, проектів землеустрою щодо впорядкування територі ї населених пунктів, затверд жених у встановленому законо м порядку.

У разі якщо проект землеуст рою щодо відведення земельно ї ділянки підлягає обов'язко вій державній експертизі зем левпорядної документації, по годжений проект подається Ко місією до відповідного орган у земельних ресурсів для зді йснення такої експертизи від повідно до закону.

Відповідний орган виконав чої влади або орган місцевог о самоврядування у двотижнев ий строк з дня отримання прое кту землеустрою щодо відведе ння земельної ділянки, а в раз і необхідності здійснення об ов'язкової державної експерт изи землевпорядної документ ації згідно із законом - після отримання позитивного висно вку такої експертизи приймає рішення про надання земельн ої ділянки у користування.

Статтею 125 ЗК України встано влено, що право власності на з емельну ділянку, а також прав о постійного користування та право оренди земельної діля нки виникають з моменту держ авної реєстрації цих прав.

Так, згідно з ч. 5 ст. 126 ЗК Украї ни право оренди земельної ді лянки посвідчується договор ом оренди землі, зареєстрова ним відповідно до закону.

Договір оренди землі - це до говір, за яким орендодавець з обов'язаний за плату передат и орендареві земельну ділянк у у володіння і користування на певний строк, а орендар зоб ов'язаний використовувати зе мельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земел ьного законодавства (ст. 13 Зак ону України «Про оренду земл і»).

При цьому ст. 18 Закону Україн и «Про оренду землі» передба чено, що Договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Державна реєстрація догов орів оренди землі проводитьс я у порядку, встановленому за коном (ст. 20 Закону України «Пр о оренду землі»).

Умови реєстрації договорі в оренди та договорів суборе нди земельних ділянок визнач ені Порядком державної реєст рації договорів оренди землі , затвердженого постановою К абінету Міністрів України ві д 25.12.1998 року № 2073.

Згідно ст. 3 Закону України « Про державну реєстрацію речо вих прав на нерухоме майно та їх обмежень», речові права на нерухоме майно, їх обмеження та правочини щодо нерухомог о майна підлягають обов' язк овій державній реєстрації. В ідповідно до п. 2 ч. 1 ст. 4 вказано го закону обов' язковій держ авній реєстрації підлягають речові права на нерухоме май но, що знаходиться на територ ії України, фізичних та юриди чних осіб, зокрема речові пра ва на чуже нерухоме майно.

Відповідно до ч. 3 ст. 5 даного закону адміністратором Держ авного реєстру прав є центр д ержавного земельного кадаст ру, який здійснює його веденн я.

Відповідно до ст. 19 вказаног о закону підставою для держа вної реєстрації прав на неру хоме майно є зокрема договір про оренду строком більше од ного року.

Державна реєстрація догов орів оренди землі здійснюєть ся структурними підрозділам и Центру державного земельно го кадастру при Держкомземі відповідно до п.3.2. Інструкції № 43 (200).

Умови реєстрації договорі в оренди і договорів суборен ди земельних ділянок встанов лені Порядком державної реєс трації договорів оренди земл і затвердженим Постановою Ка бінету Міністрів України від 25.12.1998 р. № 2073.

Згідно п. 2 вказаного Порядк у, державна реєстрація догов орів оренди є офіційним визн анням і підтвердженням держа вою факту виникнення і припи нення права оренди земельних ділянок.

Як було вказано, відповідно до ст. 18 Закону України «Про ор енду землі» - договір оренди з емлі вступає в законну силу п ісля його державної реєстрац ії.

Відповідно до ч. 1 ст. 24 Закону України «Про державну реєст рацію речових прав на нерухо ме майно та їх обмежень», у дер жавній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовле но у разі, якщо:

1) заявлене право, обтяження не підлягає державній реєст рації відповідно до цього За кону;

2) об'єкт нерухомого майна аб о більша його частина розміщ ені на території іншого орга ну державної реєстрації прав ;

3) із заявою про державну реє страцію прав та їх обтяжень з вернулася неналежна особа;

4) подані документи не відпо відають вимогам, встановлени м цим Законом, або не дають змо ги встановити відповідність заявлених прав документам, щ о їх посвідчують;

5) заяву про державну реєстр ацію прав, пов'язаних з відчуж енням нерухомого майна, пода но після державної реєстраці ї обтяжень, встановлених щод о цього майна, крім випадків, в становлених частиною дев'ято ю статті 15 цього Закону;

6) заявлене право вже зареєс тровано.

Крім того, частиною 4 ст. 24 Зак ону України «Про державну ре єстрацію речових прав на нер ухоме майно та їх обмежень» в становлено, що відмова в держ авній реєстрації прав та їх о бтяжень з підстав, не передба чених цим Законом, заборонен а.

Отже, перелік підстав, з яки х відповідач має право відмо вити у вчинення державної ре єстрації встановлений части ною 4 ст. 24 Закону України «Про д ержавну реєстрацію речових п рав на нерухоме майно та їх об межень» та є вичерпним.

Разом з тим, відповідно до с т. 123 Земельного кодексу Украї ни, тільки відповідний орган місцевого самоврядування аб о місцева державна адміністр ація, до компетенції яких від носиться конкретна земельна ділянка, має повноваження ви рішувати питання щодо укладе ння договору оренди, або відм ови в його укладенні.

Матеріали справи не містят ь встановлених частиною 4 ст. 2 4 Закону України «Про державн у реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежен ь» підстав відмови у державн ій реєстрації.

У порядку, передбаченому ст . 71 КАС України, відповідачем н е надані докази існування бу дь-яких, передбачених ст. 24 Зак ону України «Про державну ре єстрацію речових прав на нер ухоме майно та їх обмежень» п ідстав для відмови позивачу у державній реєстрації уклад еного договору оренди земель ної ділянки.

Таким чином, відмовляючи у р еєстрації договору оренди, в ідповідач перевищив свої пов новаження, у зв' язку з чим та ка відмова є протиправною.

За таких обставин, суд прихо дить до висновку, що відмовля ючи позивачу у реєстрації за значеного вище договору орен ди земельної ділянки, відпов ідач порушує встановлене чин ним законодавством України п раво позивача на оренду земе льної ділянки, діє способом, я кий непередбачений законода вством України, в наслідок чо го позовні вимоги підлягають задоволенню.

Під час судового засідання оголошені вступна та резолю тивна частини постанови. Пос танову складено 26.07.2010р.

Керуючись ст.ст. 94, 98, 160-163 КАС Укр аїни, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позо в задовольнити.

2. Визнати протиправною відм ову Кримської регіональної ф ілії Державного підприємств а «Центр державного земельно го кадастру» при Державному комітеті України по земельни м ресурсам в особі Ленінсько го районного відділу в прове денні державної реєстрації д оговору оренди земельної діл янки (кадастровий номер №012271050001 0010022) загальною площею 0,0025 га, що р озташована: АДРЕСА_1, алея к морю №1 між баром «Лагуна» і «Краб», для розташування тим часового об' єкту торгівлі, в оренду строком на 10 років, ук ладеного між Щолкінською міс ькою радою та фізичною особо ю - підприємцем ОСОБА_1.

3. Зобов' язати Кримську рег іональну філію Державного пі дприємства «Центр державног о земельного кадастру» при Д ержавному комітеті України п о земельним ресурсам в особі Ленінського районного відді лу провести державну реєстра цію договору оренди земельно ї ділянки (кадастровий номер №0122710500010010022) загальною площею 0,0025 га , що розташована: АДРЕСА_1, а лея к морю №1 між баром «Лагуна » і «Краб», для розташування т имчасового об' єкту торгівл і, в оренду строком на 10 років, у кладеного між Щолкінською мі ською радою та фізичною особ ою - підприємцем ОСОБА_1.

4. Стягнути з Державного бюд жету України на користь фізи чної особи - підприємця ОС ОБА_1 (АДРЕСА_1) 3,40 грн. судо вого збору.

Постанова набирає законно ї сили через 10 днів з дня склад ання постанови у повному обс язі у разі неподання заяви пр о апеляційне оскарження (апе ляційної скарги).

Якщо після подачі заяви про апеляційне оскарження апеля ційна скарга не подана, поста нова набуває законної сили ч ерез 20 днів після подання заяв и про апеляційне оскарження.

Протягом 10 днів з дня склада ння постанови у повному обся зі до Севастопольського апе ляційного адміністративног о суду через Окружний адміні стративний суд Автономної Ре спубліки Крим може бути пода на заява про апеляційне оска рження, після подачі якої про тягом 20 днів може бути подана апеляційна скарга.

Апеляційна скарга може бут и подана без попереднього по дання заяви про апеляційне о скарження, якщо скарга подає ться в строк, встановлений дл я подання заяви про апеляцій не оскарження.

Якщо постанову було прогол ошено у відсутності особи, я ка бере участь у справі, то с трок подання заяви про апеля ційне оскарження обчислюєть ся з дня отримання нею копії постанови.

Суддя Ма ргарітов М.В.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення22.07.2010
Оприлюднено20.08.2010
Номер документу10807097
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-4563/10/7/0170

Постанова від 22.07.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Маргарітов М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні