Рішення
від 26.12.2022 по справі 240/2/21
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 грудня 2022 року м. Житомир справа № 240/2/21

категорія 109040000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Токаревої М.С., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Дочірнього підприємства "Новоград-Волинський сиркомбінат" Публічного акціонерного товариства "Житомирмолоко" до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області про визнання протиправним та скасування припису,

встановив:

Позивач звернувся до суду з позовом у якому просить:

- визнати протиправним і скасувати припис Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 02.12.2020 №1003-ДК/0525Пр/03/01/-20.

В обґрунтування позовних вимог вказано, що за результатами перевірки відповідачем встановлено, що відсутність у ДП «Новоград-Волинський сиркомбінат» правовстановлюючих документів на земельну ділянку під кадастровим номером 1824083700:01:000:0043 площею 3,1720 га, тобто має місце факт самовільного зайняття цієї земельної ділянки очисними будівлями та спорудами.

Відповідно до вимог припису від 02.12.2020 реєстраційний №1003-ДК/0525Пр/03/01/-20, було приписано: звільнити самовільно зайняту земельну ділянку або виготовити документи що посвідчують право користування на дану земельну ділянку.

Позивач вважає, що висновки інспектора, який проводив перевірку, зроблені у документах перевірки, не відповідають вимогам законодавства та прийняті без урахування усіх обставин.

Справу призначено до розгляду у порядку спрощеного провадження без повідомлення учасників справи.

Відповідачем

В обґрунтування відзиву вказано, що на момент перевірки право власності та користування на земельну ділянку за кадастровим номером 1824083700:01:000:0043 площею 3,1720 га у ДП «Новоград-Волинський сиркомбінат» відсутнє, що свідчить про факт використання земельної ділянки, без зареєстрованого права, що є порушенням ст. ст. 125. 126 Земельного кодексу України.

Дослідивши подані сторонами письмові докази, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено, що Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області здійснено перевірку дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок ДП «Новоград-Волинський сиркомбінат».

За результатами обстеження земель встановлено на момент перевірки право власності та користування на земельну ділянку за кадастровим номером 1824083700:01:000:0043, у ДП «Новоград-Волинський сиркомбінат» ПАТ «Житомирмолоко» в особі керівника Сідлецького Віктора Станіславовича відсутнє, що свідчить про факт використання земельної ділянки загальною площею 3.1720 га., без зареєстрованого права, що є порушенням ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

Рішення органу виконавчої влади про і передачу вказаної земельної ділянки у власність або користування (оренду) ДП «Новоград-Волинський сиркомбінат» ПАТ "Житомирмолоко" в особі керівника Сідлецького Віктора Станіславовича не приймалось, що у відповідності до вимог ст. 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» свідчить про факт самовільного зайнятої земельної ділянки площею 3,1720 га.

02 грудня 2020 року державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель винесено припис реєстраційний №1003-ДК/0525Пр/03/01/-20, було приписано керівнику ДП «Новоград-Волинський сиркомбінат» ПАТ "Житомирмолоко" : звільнити самовільно зайняту земельну ділянку або виготовити документи що посвідчують право користування на дану земельну ділянку.

Не погоджуючись із винесеним приписом, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Повноваження державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель визначаються, зокрема, Земельним кодексом України, Законом України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" № 963-IV від 19.06.2003 (далі - Закон № 963-IV).

Так, відповідно до статті 2 Закону № 963-IV основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є, зокрема, забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України.

Статтею 4 Закону № 963-IV встановлено, що об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Згідно з положеннями статті 5 Закону № 963-IV органом, який здійснює державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, проведення моніторингу родючості ґрунтів є центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15, визначено, що Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти висновку про те, що ГУ Держгеокадастру в Житомирській області наділено повноваженнями щодо здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів. При цьому, об`єктом контролю є всі землі на території України, а також порядок їх використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами.

Повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі встановлені статтею 6 Закону № 963-IV, до яких належить, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; ведення державного обліку і реєстрації земель, достовірності інформації про земельні ділянки та їх використання.

Відповідно до статті 9 Закону № 963-IV державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом: проведення перевірок; розгляду звернень юридичних і фізичних осіб; участі у прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об`єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель; розгляду документації із землеустрою, пов`язаної з використанням та охороною земель; проведення моніторингу ґрунтів та агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення.

Статтею 10 Закону №963-IV передбачено, що державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема: давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

Положенням про Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області, затвердженим наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру "Про затвердження положень про територіальні органи Держгеокадастру" 12 листопада 2019 року №285, пунктом 6 передбачено, що посадові особи Головного управління в межах повноважень мають право складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягненні осіб до відповідальності.

Статтею 15-2 Земельного кодексу України визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, у сфері земельних відносин, належить організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за: дотриманням вимог земельного законодавства при набутті права власності на земельні ділянки за договорами купівлі-продажу, міни, дарування, застави та іншими цивільно-правовими угодами; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; дотриманням вимог земельного законодавства органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з питань передачі земель у власність та надання у користування, у тому числі в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах.

Порядок та підстави проведення перевірок врегульовані Законом України від 5 квітня 2007 року №877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон №877-V), який визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Згідно норм даного закону орган державного нагляду (контролю) здійснює контролюючі функції шляхом проведення планових та позапланових заходів.

Плановий чи позаплановий захід щодо суб`єкта господарювання - юридичної особи має здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником (частина 11 статті 4 Закону №877-V).

Так, за правилами статті 7 Закону №877-V визначено, що для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити відомості про тип заходу (плановий або позаплановий): Форму заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); тощо.

Зазначені норми чинного законодавства, встановлюють, що контроль за використанням та охорона земель є прямим обов`язком Держгеокадастру, одна з законодавчо встановлених форм здійснення контролю є перевірка земельної ділянки. Законодавством визначено повноваження державного інспектора в рамках проведення перевірки земельної ділянки.

Водночас, за результатами проведених заходів контролю відповідачем складено припис про усунення порушень земельного законодавства, приписано оформити право користування на дану земельну ділянку у відповідності до чинного земельного законодавства.

Так, відповідачем під час проведення інспекції встановлено порушення, що полягає у використанні товариством з обмеженою відповідальністю "Утилізаційний комплекс" земельної ділянки, площею 0,6211 га за відсутності реєстрації відповідного права.

«Новоград-Волинський сиркомбінат» є дочірнім підприємством публічного акціонерного товариства «Житомирмолоко».

Як вбачається з матеріалів справи 25.11.2005 видано свідоцтво про право власності на нежитлові будівлі, які розташовані по вул. Шевченка,69 с.Наталівка Новоград-Волинського району, які належать ВАТ "Житомирмолоко" на праві колективної власності та в цілому складаються з будівлі очисних споруд, котельні очисних споруд, будівлі хлораторної, будівлі доочистки стічних вод, свинарника.

27.12.2006 ДП Новоград-Волинський сиркомбінат ВАТ "Житомирмолоко" уклало договір оренди землі, а саме: земельну ділянку площею 3.1720 га, кадастровий номер 1824083700:01:000:0043 та земельну ділянку площею 1.6657 га, кадастровий номер 1824083700:01:000:0071, на яких знаходяться об`єкти нерухомого майна виробничі приміщення ДП Новоград-Волинський сиркомбінат, строком на 5 років.

Після того, як договір оренди припинив дію у зв`язку зі спливом строку, ДП «Новоград-Волинський сиркомбінат» неодноразово намагалося оформити право на земельну ділянку і зверталося до компетентних органів із заявами про надання дозволу на розробку технічної документації щодо встановлення меж земельної ділянки площею 3,1720 га, однак рішення про надання згоди не було прийнято.

Вказані обставини, зокрема підтверджуються:

- листом ДП "Новоград-Волинський сиркомбінат" ПАТ "Житомирмолоко" від 23.01.2014 №6 про звернення щодо надання дозволу на розробку технічної документації;

- листом Головного управління Держземагенства у Житомирській області №13-6-0.4-2207/2-14 від 15.04.2014, яким повідомлено, що матеріали щодо надання дозволу на розробку технічної документації будуть розглянуті після формування складу комісії по розгляду звернень підприємств, установ та громадян щодо надання земельних ділянок;

- листом Житомирської обласної державної адміністрації №2752/41/2-14 від 01.07.2017 про повернення матеріалів щодо надання дозволу на розробку технічної документації на доопрацювання;

- листом ДП "Новоград-Волинський сиркомбінат" ПАТ "Житомирмолоко" від 24.09.2014 №89 про звернення щодо надання дозволу на розробку технічної документації та надання документів з усунутими недоліками;

- листом Житомирської обласної державної адміністрації від 22.10.2014 №13-6-0.4-5983/2-14, яким повідомлено, що розгляд звернення буде винесено на чергове засідання комісії по розгляду звернень підприємств, установ та громадян щодо надання земельних ділянок.

Однак, рішення про надання дозволу на розробку технічної документації та подальшого формування права користування станом на день виникнення спірних правовідносин позивачем не отримано.

Наведені обставини дозволяють суду зробити висновок, що відсутність у особи правовстановлюючих документів на земельну ділянку не може кваліфікуватися як самовільне її зайняття, у разі правомірності набуття та оформлення у встановленому законом порядку розташованого на ній майна.

Так, ст.1 Закону №963-IV визначено поняття самовільного зайняття земельної ділянки - це будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

За змістом статей 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України від 1 липня 2004 року №1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за таке порушення як самовільне зайняття земельних ділянок (пункт "б" частини 1 статті 125 Земельного кодексу України).

Аналіз встановлених обставин справи свідчить, що спірним у вказаних правовідносинах є встановлення факту правомірності дій контролюючого органу при проведенні перевірки дотримання вимог земельного законодавства та наявності підстав для ухвалення цим органом за наслідками перевірки відповідного розпорядчого документу щодо позивача.

Крім того, слід вказати, що при проведені перевірки, окрім припису було складено 02.12.2020 протокол про адміністративне правопорушення за ст. 53-1 КУпАП, у зв`язку з відсутністю правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку та 15.12.2020 винесено постанову про закриття провадження у справі за п. 8 ч. 1ст. 247 КУпАП.

Не погоджуючись із підставами закриття провадження у справі про адміністративне правопорушення постанову про закриття провадження було оскаржено до суду.

Рішенням Новоград-Волинського міськрайонного суду Житомирської області від 16 лютого 2021 року, яке в установленому законом порядку набрало законної сили 06 квітня 2021 року, скасовано постанову №1003-ДК/0261По/08/01/-20 від 15.12.2020, винесену державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Житомирській області Горбатюком Олександром Анатолійовичем про закриття справи про адміністративне правопорушення заст. 53-1 КУпАП, на підставі п. 8 ч. 1ст. 247 КУпАП, справу про адміністративне правопорушення закрити на підставі п.1 ч. 1ст. 247 КУпАП, у зв`язку з відсутністю події і складу адміністративного правопорушення, оскільки не доведено факт самовільного зайняття земельної ділянки ДП Новоград-Волинський сиркомбінат, тому в діях директора підприємства, відсутня об`єктивна сторона правопорушення, а отже - відсутній склад правопорушення, передбаченого ст. 53-1 КУпАП.

За приписами ч.4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Таким чином, суд дійшов висновку про відсутність самовільного використання позивачем вказаної земельної ділянки без належно оформлених документів.

Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому в силу положень частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Приписами статті 90 КАС України встановлено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

З огляду на наведене, відповідачем не надано належних доказів на підтвердження законності припису, а тому позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

З приводу розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З урахуванням задоволення позову, суд приходить до висновку про необхідність стягнення з Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області сплаченого судового збору.

Керуючись статтями 77, 90, 242-246, 263 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

Позов Дочірнього підприємства "Новоград-Волинський сиркомбінат" Публічного акціонерного товариства "Житомирмолоко" (вул. Київська, 7, Наталівка, Новоград-Волинський район, Житомирська область,11742, код ЄДРПОУ 00445371) до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (вул. Довженка, 45,Житомир,10002, код ЄДРПОУ 39765513) про визнання протиправним та скасування припису задовольнити.

Визнати протиправним і скасувати припис Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 02.12.2020 №1003-ДК/0525Пр/03/01/-20.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області на користь Дочірнього підприємства "Новоград-Волинський сиркомбінат" Публічного акціонерного товариства "Житомирмолоко" судові витрати зі сплати судового збору у сумі 2102,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя М.С. Токарева

Дата ухвалення рішення26.12.2022
Оприлюднено28.12.2022
Номер документу108077644
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування припису

Судовий реєстр по справі —240/2/21

Ухвала від 27.02.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 10.02.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 10.02.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Рішення від 26.12.2022

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

Ухвала від 01.02.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Панкеєва Вікторія Анатоліївна

Ухвала від 11.01.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні