Справа № 456/3104/20
Провадження № 2/456/179/2022
РІШЕННЯ
іменем України
11 серпня 2022 року місто Стрий
Стрийський міськрайонний суд Львівської області в складі:
головуючого судді Шрамка Р. Т. ,
з участю секретаря: Панилик О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Стрию справу №456/3104/20 за позовом ОСОБА_1 до Стрийської міської ради, третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 про визнання незаконним рішення та зобов`язання вчинити дії, -
встановив:
Позивач звернувся до суду з позовною заявою до Стрийської міської ради, якою просив визнати протиправним та скасувати рішення 24-ї сесії 7 го демократичного скликання Дідушицької сільської ради Стрийського району Львівської області від 09.07.2020 №1318 «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою, щодо встановлення меж земельної ділянки по АДРЕСА_1 . Зобов`язати Стрийську міську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 , про продовження договору оренди від 12.05.2015 року земельної ділянки площею 0,0850 г кадастровий номер №4625380800:03:0028, для обслуговування нежитлової будівлі магазину за рахунок земель житлової та громадської забудови в межах населеного пункту АДРЕСА_1 на території Дідушицької сільської ради строком на 5 років. Стягнути з відповідача судові витрати.
Свої вимоги мотивує тим, що позивачу, на праві приватної власності належить будівля магазину, що знаходиться в АДРЕСА_1 , загальною площею 170,1 кв.м., що підтверджується договором купівлі-продажу будівлі магазину, укладеним між ОСОБА_1 та Дідушицьким споживчим товариством, який посвідчений Чернилевською М.М., приватним нотаріусом Стрийського районного нотаріального округу 21.05.2004 року за реєстровим №1308. Право власності зареєстровано Стрийським ДК МБТІ 09.06.2004 року, реєстраційний номер: 5596330. Будівля магазину розташована на земельній ділянці площею 0,0851 га. Рішенням Дідушицької сільської ради від 30.06.2004 року за №116, Дідушицькому споживчому товариству припинено право користування земельною ділянкою площею 0,0851 га, яка використовується для обслуговування будівлі магазину с.Угольна в зв`язку з продажем будівлі магазину. 27 квітня 2005 року Дідушицька сільська рада прийняла рішення №163 «Про затвердження технічної документації та надання в оренду земельної ділянки ППI ОСОБА_1 », яким вирішила: 1. Затвердити технічну документацію на надання в оренду земельної ділянки ПП ОСОБА_1 , терміном па 5 років з правом поновлення договору. 2. Надати в оренду земельну ділянку площею 0,0850 га для обслуговування будівлі магазину « ІНФОРМАЦІЯ_1 » в с. Угольна. 3. ПП ОСОБА_1 укласти договір оренди земельної ділянки до 01.06.2005 року.
Разом з цим земельній ділянці було присвоєно кадастровий №4625380800:03:005:0028, що підтверджується довідкою Стрийського районного відділу земельних ресурсів №1550 від 02.09.2004 р. 02 червня 2005 року між Дідушицькою сільською радою та ОСОБА_1 було укладено договір оренди земельної ділянки площею 0,0850га на 5 років. Додатком до договору оренди земельної ділянки є Акт встановлення та узгодження зовнішніх меж земельної ділянки. Також до договору оренди земельної ділянки долучено Кадастровий план, погоджений начальником земельних ресурсів, завідуючим відділом архітектури та містобудування та сільським головою. Жодних зауважень чи претензій стосовно меж та розмірів земельної ділянки від орендодавця та інших осіб не поступало.
Рішенням Дідушицької сільської ради №623 від 28 березня 2010 рою продовжено договір оренди від 02.06.2005 року земельної ділянки площею 0,0851 га для обслуговування нежитлової будівлі магазину в с.Угольна Стрийського району ОСОБА_1 строком на 5 років. На підставі даного рішення 18 травня 2010 року між Дідушицькою сільською радою та ОСОБА_1 , було укладено Договір оренди земельної ділянки. Так само, жодних зауважень, претензій і скарг не надходило ні від сільської ради, ні від жителів с.Угільна Стрийського району.
Рішенням Дідушицької сільської ради від 27 квітня 2015 року №854 «Про надання в оренду на території Дідушицької сільської ради» надано в opeнду земельну ділянку кадастровий № 46 253 808 00:03:005:0028 загальною площею 0,0850 га для обслуговування нежитлової будівлі магазину за рахунок земель житлової та громадської забудови в межах населеного пункту АДРЕСА_1 на території Дідушицької сільської ради гр. ОСОБА_1 строком на 5 років. На підставі даного рішення 12 травня 2015 року Дідушицькою сільською радою та ОСОБА_1 було укладено договір оренди земельної ділянки на 5 років. Як і при укладенні попередніх договорів оренди, зауважень, претензій і скарг ні з сторони сільської ради, ні в громадян не надходило.
01 червня 2020 року позивач в особі представника за довіреністю ОСОБА_5 , звернулася до Дідушицької сільської ради із заявою про продовження договору оренди від 12.05.2015 року згаданої вище земельної ділянки площею 0,0850 га кадастровий № 46253808 00:03:005:0028 строком на 5 років. У відповідь на згадану заяву Дідушицька сільська рада надіслала позивачу витяг з протоколу 34-ї сесії Дідушицької сільської ради від 09 липня 2020 року №1318 «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки по АДРЕСА_1 ». Так, рішенням Дідушицької сільської ради від 09.07.2020 року № 1318 сільська рада вирішила:
«1.Зменшити площу земельної ділянки комунальної власності кадастровий номер 4625380800:03:005:0028 площею 0,085 га на орієнтовну площу 0,05 га для обслуговування будівлі магазину « ІНФОРМАЦІЯ_1 » по АДРЕСА_1 на території Дідушицької сільської ради. Дідушицькій сільській раді замовити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), та на зміну меж довжин ліній та конфігурацію земельної ділянки наданої для обслуговування магазину « ІНФОРМАЦІЯ_1 » в с.Угільня орієнтовною площею 0,05 га кадастровим номером 4625380800:03:005:0028 за адресою АДРЕСА_1 на території Дідушицької сільської ради. Виготовлену технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) представити на розгляд та затвердження сесії Дідушицької сільської ради згідно чинного законодавства. Контроль за виконанням даного рішення покласти на сільського голову ( ОСОБА_6 )»
Як вбачається з протоколу 34-ї сесії Дідушицької сільської ради від 09.07.2020р., питання про продовження договору оренди земельної ділянки для обслуговування нежитлової будівлі «Магазин» в с.Угільня винесено на розгляд сесії в порядку денному під №16. Однак, після заслуховування заяви ОСОБА_7 виступила сільський голова ОСОБА_6 , яка доповіла про те, що договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,0850 га кадастровий № 4625380800:03:005:0028 закінчився.
13.05.2020 року, крім того до площі земельної ділянки ввійшла територія загального користування згідно генерального плану села Угільня, у зв`язку з чим необхідно зменшити площу земельної ділянки до площі 0,05 га вилучивши площі загального користування. Згадане рішення 34-ї сесії 7-го демократичного скликання Дідушицької сільської ради від 09 липня 2020 року №1318 «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки по АДРЕСА_1 » позивач вважає незаконним та таким, що підлягає скасуванню.
Підставою для подання цього позову є незаконність рішення Дідушицької сільської ради від 09 липня 2020 року №1318, в наслідок реалізації якого земельну ділянку загальною площею 0,0850 га, кадастровий №4625380800:03:005:0028, право користування якою має позивач на підставі статті 120 Земельного кодексу України і статті 377 ЦК України, фактично буде поділено на дві земельні ділянки, чим буде зменшено площу земельної ділянки під придбаною позивачем будівлею та змінено її межі. Отже, оскаржуване рішення органу місцевого самоврядування прийнято з порушенням приписів статті 123 ЗК України і спрямовано на унеможливленій захисту позивачем свого права на майно, оскільки внаслідок протиправного поділу спірної земельної ділянки та створення нової земельної ділянки з іншою площею та іншою адресою, буде розірваний формально-правовий зв`язок між позивачем та об`єктом його права, а спірна земельна ділянка втратить такі суттєві ознаки як площу та межі.
Крім того, на підставі рішення Дідушицької сільської ради 27 квітня 2015 року №854 «Про надання із оренду на території Дідушицької сільської ради» 12 травня 2015 року між Дідушицькою сільською радою та ОСОБА_1 були укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,0850 г кадастровий № 4625380800:03:005:0028 на 5 років. Пунктом 43 зазначеного вище договору оренди земельної ділянки ви 12.05.2015 року визначено, що «Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації». Право оренди згаданої земельної ділянки зареєстровано в Державцем реєстрі речових прав на нерухоме майно 04 червня 2015 року. Таким чином, строк договору оренди земельної ділянки мав закінчитися 04.06.2020 року, у випадку наявності заперечень щодо продовження його дії з боку однієї із сторін договору. Виходячи з вищезазначеного, зафіксоване в протоколі сесії сільської ради від 09.07.2020р. повідомлення сільського голови Дідушицької сільської ради Ілик В.Я. про те, що договір оренди нібито закінчився 13.05.2020 року, є безпідставними та необгрунтованими. Пунктом 30 договору оренди земельної ділянки від 12.05.2015 року передбачене право орендаря на поновлення договору оренди земельної ділянки на тих же умовах і на той самий строк за відсутності письмових заперечень орендодавця, здійснених протягом місяця після закінчення його строку.
Орендодавець - Дідушицька сільська рада не заявила жодних претензій чи заперечень щодо продовження договору оренди земельної ділянки від 12.05.2015 року протягом місяця з моменту закінчення строку його дії. Крім того, орендарем яким є позивач по справі, подано заяву до Дідушицької сільської ради про продовження дії договору ще до моменту закінчення його строку. Таким чином, прийняття відповідачем оскаржуваного рішення за умов відсутності обґрунтованих заперечень щодо поновлення договору opeнди земельної ділянки, свідчить про порушення переважного права діючого орендар передбаченого статтею 33 Закону України «Про оренду землі», а також її недобросовісну поведінку орендодавця стосовно орендаря.
Враховуючи відсутність у орендаря заборгованості з орендної плати відсутність заперечень з боку орендодавця стосовно поновлення договору оренди земельної ділянки, наявні підстави для продовження договору на тих самих умов та на той самий строк, відповідно до статті 33 Закону України "Про оренду землі». В свою чергу, відповідач прийняттям оскаржуваного рішення від 09.07.2020 порушує право позивача на продовження договору оренди земельної ділянки площею 0,0850 га кадастровий номер: 4625380800:03:005:0028, яке передбачене умовами самого договору та нормами чинного законодавства.
Одночасно, як вбачається з преамбули оскаржуваного рішення сільської ради, підставою для його прийняття було заслуховування інформації сільського голови Ілик В.Я. про закінчення договору оренди земельної ділянки. При ньому, в рішенні не зазначено як мотивів та підстав для продовження договору оренди земельної ділянки, так і мотивів чи підставі для відмови у продовженні зазначеного договору. Так як між сторонами договору оренди земельної ділянки не виникало жодних спірних питань щодо зміни орендної плати та інших істотних умов договору, переважне право позивача про поновлення строку дії згаданого договору не припинилося.
Отже в місячний строк з моменту звернення позивача 01.06.2020 року із заявою про поновлення договору оренди земельної ділянки, Дідушицька сільська рада як орендодавець у період з 01.06.2020р. по 01.07.2020р. мала прийняти одне із двох рішень: про поновлення договору оренди від 12.05.2015 року земельної ділянки площею 0,0850 га кадастровий № 46253808 00:03:005:0028 строком на 5 років, та укласти на його підставі з ОСОБА_8 додаткову угоду про його поновлення; про відмову у поновленні договору оренди від 12.05.2015 року земельної ділянки площею 0,0850 га кадастровий № 46253808 00:03:005:0028 та надіслати ОСОБА_1 лист - повідомлення про прийняте рішення. При цьому, 4.5 ст. 33 Закону «Про оренду землі» не містила імперативного припису про те, що порушення або недотримання орендарем вимог ч.ч. 2 та 3 цієї статті звільняє орендодавця від виконання її вимог. Дідушицька сільська рада як орендодавець земельної ділянки вимоги ч.5 ст. 33 Закону «Про оренду землі» не виконала, що підтверджується наступним. Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997р. №280/97-ВР визначено систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування. Орендодавець - Дідушицька сільська рада є органом місцевого самоврядування на яку поширюється вищезгаданий Закон. У період з 01.06.2020р. по 01.07.2020р. Дідушицькою сільською радою як орендодавцем рішення про відмову у поновленні договору оренди земельної ділянки не приймалось. Зважаючи на зазначене вище, приймаючи оскаржуване рішення від 09.07.2020 року №1318 «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки не АДРЕСА_1 , Дідушицька сільська рада як суб`єкт владних повноважень діяла не на підставі та не у спосіб, що визначений законами України, а відтак згадане рішення є незаконним та підлягає скасуванню.
Позивач та її представник в судове засідання не з`явились, однак представник позивача подав до суду заяву, згідно якої просив позовні вимоги задоволити.
Представник відповідача Стрийської міської ради в судове засідання не з`явився, однак подав до суду заяву, згідно якої просив розгляд справи проводити за відсутності представника відповідача та прийняти рішення згідно чинного законодавства України.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору ОСОБА_3 , в судове засідання не з`явилась, однак подала до суду заяву, згідно якої просила розгляд справи проводити за її відсутності, в позові відмовити.
Треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , в судове засідання не з`явились та не повідомили суду про причини своєї неявки.
Згідно із ч. 1 ст. 223 ЦПК України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Відповідно до ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу , в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Відповідно до ст. 247 ЦПК Україниу разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цьогоКодексурозгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення відповідача, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд прийшов до висновку про задоволення позовних вимог виходячи з наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 16 ЦК України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Як вбачається з матеріалів справи і сторонами не оспорюється, ОСОБА_1 , на праві приватної власності належить нежитлова будівля по АДРЕСА_1 , загальною площею 170,1 кв.м., що підтверджується договором купівлі-продажу будівлі магазину, укладеним між ОСОБА_1 та Дідушицьким споживчим товариством, який посвідчений Чернилевською М.М., приватним нотаріусом Стрийськосо районного нотаріального округу 21.05.2004 року за реєстровим №1308. Право власності зареєстровано Стрийським ДК МБТІ 09.06.2004 року, реєстраційний номер: 5596330. Будівля магазину розташована на земельній ділянці площею 0,0851 га.
Рішенням Дідушицької сільської ради від 30.06.2004 року за №116, Дідушицькому споживчому товариству припинено право користування земельною ділянкою площею 0,0851 га, яка використовується для обслуговування будівлі магазину с.Угольна в зв`язку з продажем будівлі магазину.
27 квітня 2005 року Дідушицька сільська рада прийняла рішення №163 «Про затвердження технічної документації та надання в оренду земельної ділянки ППI ОСОБА_1 », яким вирішила:
1. Затвердити технічну документацію на надання в оренду земельної ділянки ПП ОСОБА_1 , терміном па 5 років з правом поновлення договору.
2. Надати в оренду земельну ділянку площею 0,0850 га для обслуговування будівлі магазину « ІНФОРМАЦІЯ_1 » в с. Угольна. 3. ПП ОСОБА_1 укласти договір оренди земельної ділянки до 01.06.2005 року.
Разом з цим земельній ділянці було присвоєно кадастровий №4625380800:03:005:0028, що підтверджується довідкою Стрийського районного відділу земельних ресурсів №1550 від 02.09.2004 р.
02 червня 2005 року між Дідушицькою сільською радою та ОСОБА_1 було укладено договір оренди земельної ділянки площею 0,0850га на 5 років.
Додатком до договору оренди земельної ділянки є Акт встановлення та узгодження зовнішніх меж земельної ділянки. Також до договору оренди земельної ділянки долучено Кадастровий план, погоджений начальником земельних ресурсів, завідуючим відділом архітектури та містобудування та сільським головою. Жодних зауважень чи претензій стосовно меж та розмірів земельної ділянки від орендодавця та інших осіб не поступало.
Рішенням Дідушицької сільської ради №623 від 28 березня 2010 рою продовжено договір оренди від 02.06.2005 року земельної ділянки площею 0,0851 га для обслуговування нежитлової будівлі магазину в с.Угольна Стрийського району ОСОБА_1 строком на 5 років. На підставі даного рішення 18 травня 2010 року між Дідушицькою сільською радою та ОСОБА_1 , було укладено Договір оренди земельної ділянки. Так само, жодних зауважень, претензій і скарг не надходило ні від сільської ради, ні від жителів с.Угільна Стрийського району.
Рішенням Дідушицької сільської ради від 27 квітня 2015 року №854 «Про надання в оренду на території Дідушицької сільської ради» надано в opeнду земельну ділянку кадастровий № 46 253 808 00:03:005:0028 загальною площею 0,0850 га для обслуговування нежитлової будівлі магазину за рахунок земель житлової та громадської забудови в межах населеного пункту АДРЕСА_1 на території Дідушицької сільської ради гр. ОСОБА_1 строком на 5 років. На підставі даного рішення 12 травня 2015 року Дідушицькою сільською радою та ОСОБА_1 було укладено договір оренди земельної ділянки на 5 років.
01 червня 2020 року позивач в особі представника за довіреністю ОСОБА_5 , звернулася до Дідушицької сільської ради із заявою про продовження договору оренди від 12.05.2015 року згаданої вище земельної ділянки площею 0,0850 га кадастровий № 46253808 00:03:005:0028 строком на 5 років. У відповідь на згадану заяву Ділушицька сільська рада надіслала позивачу витяг з протоколу 34-ї сесії Дідушипької сільської ради від 09 липня 2020 року №1318 «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки по АДРЕСА_1 ». Так, рішенням Дідушицької сільської ради від 09.07.2020 року № 1318 сільська рада вирішила:
«1.Зменшити площу земельної ділянки комунальної власності кадастровий номер 4625380800:03:005:0028 площею 0,085 га на орієнтовну площу 0,05 га для обслуговування будівлі магазину « ІНФОРМАЦІЯ_1 » по АДРЕСА_1 на території Дідушицької сільської ради. Дідушицькій сільській раді замовити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), та на зміну меж довжин ліній та конфігурацію земельної ділянки наданої для обслуговування магазину « ІНФОРМАЦІЯ_1 » в с.Угільня орієнтовною площею 0,05 га кадастровим номером 4625380800:03:005:0028 за адресою АДРЕСА_1 на території Дідушицької сільської ради. Виготовлену технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) представити на розгляд та затвердження сесії Дідушицької сільської ради згідно чинного законодавства. Контроль за виконанням даного рішення покласти на сільського голову ( ОСОБА_6 )»
Як вбачається з протоколу 34-ї сесії Дідушицької сільської ради від 09.07.2020р., питання про продовження договору оренди земельної ділянки для обслуговування нежитлової будівлі «Магазин» в с.Угільня винесено на розгляд сесії в порядку денному під №16. Однак, після заслуховування заяви ОСОБА_7 виступила сільський голова ОСОБА_6 , яка доповіла про те, що договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,0850 га кадастровий № 4625380800:03:005:0028 закінчився.
13.05.2020 року, крім того до площі земельної ділянки ввійшла територія загального користування згідно генерального плану села Угільня, у зв`язку з чим необхідно зменшити площу земельної ділянки до площі 0,05 га вилучивши площі загального користування. Згадане рішення 34-ї сесії 7-го демократичного скликання Дідушицької сільської ради від 09 липня 2020 року №1318 «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки по АДРЕСА_1 » позивач вважає незаконним та таким, що підлягає скасуванню.
Згідно рішення Стрийської міської ради ІІ сесії VІІІ демократичного скликання від 08.12.2020 №21 «Про реорганізацію юридичних осіб шляхом приєднання до Стрийської міської ради Стрийського району Львівської області» вбачається, що Дідушицьку сільську раду реорганізовано, шляхом приєднання до Стрийської міської ради.
Пунктом 6 Перехідних положень Земельного кодексу України 2001р. встановлено, що «громадяни та юридичні особи, які мають у постійному користуванні земельні ділянки, але за цим Кодексом не можуть мати їх на такому праві, повинні до 1 січня 2008 року переоформити у встановленому порядку право власності або право оренди на них».
Конституційний Суд у своєму рішенні від 22 вересня 2005 року № 5-рп/2005 зробив низку важливих висновків, які забезпечують безперешкодне здійснення права постійного користування тими землекористувачами, які не увійшли до переліку осіб, визначених у статті 92 ЗК України 2001 р. Зокрема, суд вказав, що стаття 92 ЗК України 2001 р. не обмежує і не скасовує діюче право постійного користування земельними ділянками, набуте громадянами в установлених законодавством випадках. Раніше видані державні акти на право постійного користування землею залишаються чинними і підлягають заміні в разі добровільного звернення осіб.
ОСОБА_1 , як законний користувач земельною ділянкою площею 0,085га по АДРЕСА_1 , на якій розташована будівля магазину « ІНФОРМАЦІЯ_1 », з метою приведення своїх прав і обов`язків, як користувача ділянки, у відповідність з чинним законодавством звернулась до відповідача з клопотання про надання дозволу на виготовлення технічної документації на ділянку, яка уже знаходиться у її законному користуванні.
Проте всупереч дійсному кадастровому плану, акту встановлення та узгодження зовнішніх меж земельної ділянки з кадастровим номером №4625380800:03:0015:0028, Дідушицька сільська рада приймає рішення, яким площа ділянки, на яку ОСОБА_1 , надано дозвіл на виготовлення технічної документації, фактично зменшується з 0,085га до 0,05га.
Відповідно до статті 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до частини 3 статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Вичерпне коло повноваження відповідача, щодо розгляду клопотань про надання дозволу на виготовлення технічної документації, визначається статтями 118 та 123 ЗК України. Відповідно до яких, орган місцевого самоврядування може:
- або задоволити клопотання особи, та надати дозвіл на виготовлення документації на ділянку у розмірах та за місцезнаходженням, про які просить заявник;
- або відмовити в наданні такого дозволу, у передбачених законом випадках.
Орган місцевого самоврядування, при розгляді клопотань про надання дозволів на виготовлення технічної документації чи проектів землеустрою, не наділений таким повноваженням, як самостійне, без погодження із заявником, визначання розміру ділянки, на яку надається дозвіл.
Отже, відповідач, приймаючи оскаржуване рішення, діяв також поза межами своїх повноважень, які визначені чинним законодавством, всупереч приписам статей 118 та 123 Земельного кодексу України, тобто не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, визначені чинним законодавством, чим порушив ст.ст. 19 та 144 Конституції України та ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Узагальнюючи вищенаведене, суд вважає, що оскаржуване рішення належить визнати незаконним та скасувати.
До особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільовою призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача) (частина перша статті 377 ЦК України).
Відповідно до частини другої статті 120 ЗК України, якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Згідно з принципом єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованих на ній будинку, споруди (зміст якого розкривається, зокрема, у статті 120 ЗК України та статті 377 ЦК України) особа, яка законно набула у власність будинок, споруду, має цивільний інтерес в оформленні права на земельну ділянку під такими будинком і спорудою після їх набуття (п. 61 постанови Великої Палати Верховного Суду від 5 грудня 2018 року у справі №713/1817/16-ц).
Перехід права на земельну ділянку до нового набувача нерухомого майна відбувається в силу прямого припису закону, незалежно від волі органу, який уповноважений розпоряджатися земельною ділянкою.
Перехід майнових прав до іншої особи зумовлює перехід до неї і прав на ту частину земельної ділянки, на якій безпосередньо розташований відповідний об`єкт нерухомості, та частини земельної ділянки, яка необхідна для його обслуговування. Особа, яка набула право власності на об`єкт нерухомості розташований у межах земельної ділянки, якою користувався попередній власності нерухомого майна, набуває право вимагати оформлення па своє ім`я документів пі користування всією земельною ділянкою на умовах і в обсязі, які були встановлені для попереднього землекористувача-власника об`єкта нерухомості, або частинок земельної ділянки, яка необхідна для обслуговування об`єкта нерухомості розташованого на ній (постанова Великої Палати Верховного Суду від 04 грудні 2018 року у справі №910/18560/16).
Рішенням Дідушицької сільської ради від 27 квітня 2005 року № 163 «Про затвердження технічної документації та надання в оренду земельної ділянки ФОП ОСОБА_1 », затверджено технічну документацію п надання в оренду земельної ділянки ОСОБА_1 , терміном на 5 років правом поновлення договору, надано в оренду земельну ділянку площею 0,0850га для обслуговування будівлі магазину « ІНФОРМАЦІЯ_1 » в с. Угольна.
Вищевказана земельна ділянка зареєстрована в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр» ділянці присвоєно кадастровий № 4625380800:03:005:0028. Також, право оренд згаданої земельної ділянки зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 04.06.2015 року державним реєстратором реєстраційної служб Стрийського міськрайонного управління юстиції Львівської області за номером запису: 9944960, що підтверджується витягом з Державної реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 38690003 від 08.06.2015 року.
За змістом статті 125 ЗК право власності на земельну ділянку, а також прав постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з момент державної реєстрації них прав.
Разом з тим, об`єкт нерухомого майна, належний позивачу на праві приватної власності, розташований на земельній ділянці, яка є комунальною власністю територіальної громади в особі Дідушицької сільської ради.
За змістом статей 12, 116 ЗК розпорядження землями територіальних громад належить до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст. Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень.
Процедура і порядок передачі земельної ділянки комунальної власності у користування визначено статтями 123, 124 ЗК, Законом України "Про оренду землі".
Відповідно до статті 16 Закону України "Про оренду землі" особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель комунальної власності, подає до органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог нього Закону.
За змістом статті 124 ЗК передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, здійснюється на підставі рішення органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами 2, 3 статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 нього Кодексу.
Так, стаття 123 ЗК України передбачає порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування. Згідно з частиною 1 цієї статті надання земельних ділянок комунальної власності у користування здійснюється органами місцевого самоврядування; надання у користування земельної білянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення, здійснюється без складення документації із землеустрою: надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Відповідно до частини першої статті 93 Земельного кодексу України прав оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проваджені підприємницької та іншої діяльності.
Спеціальним законом, що регулює спірні правовідносини, є Закон України «Про оренду землі» у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин.
Договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї сторін може бути посвідчений нотаріально (стаття 14 цього Закону).
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користувачі та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації ш прав (статті 125 ЗК України).
Пунктом 2 частини першої статті 4 Закону України «Про державі реєстрацію речових прав па нерухоме майно та їх обтяжень», в редакції, яка дія. на час виникнення спірних правовідносин, передбачено, що державній реєстрації прав підлягає право постійного користування та право оренди земельної ділянки
Статтею 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав, і нерухоме майно та їх обтяжень» визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою факт виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження так; прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав t нерухоме майно.
Учасники правочину, дійшовши згоди щодо всіх істотних умов договору оренди землі, складають і підписують відповідний письмовий документ, надаючи згоді встановленої форми.
Разом з тим цивільні права та обов`язки, на досягнення яких було спрямоване волевиявлення сторін під час укладення договорів оренди, насуваються після відповідної державної реєстрації.
З 01 січня 2013 року набрали чинності зміни, внесені Законом України від 11 лютого 2010 року № 1 878-VI «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», якими з тексту статей 182, 640, 657, 732, 745 ЦК України виключено посилання щодо державної реєстрації правочинів, а із Закону України «Про оренду землі» були виключені статті 1 8 та 20 про обов`язковість державної реєстрації договорів оренди землі.
Для визначення початку перебігу та закінчення строку дії договору оренди земельної ділянки має значення не день підписання такого договору, а день вчинення реєстраційних дій. Оскільки день/момент укладення договору оренди земельної ділянки та день/момент набрання ним чинності збігаються (частина друга статті 631 ЦК України), то днем/моментом укладення договору оренди земельної ділянки є саме дата його державної реєстрації, якщо сторони договору не передбачили у договорі інше, відповідно до частини третьої статті 631 ЦК України. Саме таких висновків дійшла Велика Палата Верховного Суду в постанові від 15 січня 2020 року у справі № 322/1 178/17 (провадження № 14-338цс19).
Отже, для визначення початку перебігу та закінчення строку дії саме цього договору має значення не момент його підписання, а момент вчинення реєстраційних дій, тобто внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень як єдиної державної інформаційної системи, яка містить відомості про речові права на нерухоме майно, їх обтяження, суб`єктів речових прав, технічні характеристики об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд тощо), кадастровий план земельної ділянки, а також відомості про правочини, вчинені щодо таких об`єктів нерухомого майна, з якими закон пов`язує набрання чинності договору, а саме можливість реалізації сторонами своїх суб`єктивних прав та обов`язків (висновки Великої Палати Верховного Суду у постанові від 15.01.2020 року по справ № 322/1 178/17).
Абзацом четвертим розділу IX «Перехідні положення» ЗУ «Про оренду землі» визначено, що поновлення договорів оренди землі, укладених до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству, здійснюється на умовах, визначених такими договорами, за правилами, чинними на момент їх укладення.
Так, відповідно до статті 33 Закону України «Про оренду землі» в редакції чинній на момент укладення договору оренди земельної ділянки від 12.05.2015p. у разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення \ поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на тої самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі.
Тобто реалізація переважного права на поновлення договору оренди передбачена у наведеній нормі, можлива лише за умови дотримання встановлених такою нормою процедури і строків.
При цьому, стаття 33 Закону України «Про оренду землі» в ч. ч. 2 та 3 н містила імперативного припису про те, що порушення або недотримання їх вимог орендарем зумовлює автоматичне припинення строку дії договору оренди землі.
Для продовження договірних відносин необхідно волевиявлення на це сторін договору, досягнення ними згоди щодо продовження договору із застосування переважного права орендаря на продовження договору оренди, у тому числі н змінених умовах (частина 1-5 статті 33 Закону України "Про оренду землі" та мовчазна згода сторіч договору стосовно поновлення договору на тих самі умовах на той самий строк (частина 6 статті 33 Закону України "Про оренду землі").
Гарантоване державою місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи і передбачає правову, організаційну та матеріально-фінансову самостійність, яка має певні конституційно-правові межі, встановлені, зокрема, приписами статей 19, 140, 143, 144, 146 Основного Закону України.
З аналізу вказаних конституційних положень вбачається, що органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу і самостійно вирішуючи питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції, та приймаючи рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (рішення КСУ від 16.04.2009р. №7-рп/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування).
Зважаючи на наведене, Дідушицькою сільською радою, як орендодавцем рішення про відмову у поновленні договору оренди земельної ділянки не приймалось, а відтак слід зобов`язати Стрийську міську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 , про продовження договору оренди від 12.05.2015 року земельної ділянки площею 0,0850 г кадастровий номер №4625380800:03:0028, для обслуговування нежитлової будівлі магазину за рахунок земель житлової та громадської забудови в межах населеного пункту АДРЕСА_1 на території Дідушицької сільської ради строком на 5 років.
Відповідно дост.141 ЦПК України судові витрати суд покладає на відповідача з урахуванням того, що саме цим органом прийнято незаконне рішення.
Керуючись ст. ст. 5, 10, 12, 81, ч. 4 ст. 206, 258, 263-265, 268 ЦПК України, суд -
ухвалив:
Позов задоволити.
Визнати протиправним та скасувати рішення 24-ї сесії 7 го демократичного скликання Дідушицької сільської ради Стрийського району Львівської області від 09.07.2020 №1318 «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою, щодо встановлення меж земельної ділянки по АДРЕСА_1 .
Зобов`язати Стрийську міську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про продовження договору оренди від 12.05.2015 року земельної ділянки площею 0,0850 г кадастровий номер №4625380800:03:0028, для обслуговування нежитлової будівлі магазину за рахунок земель житлової та громадської забудови в межах населеного пункту АДРЕСА_1 на території Дідушицької сільської ради строком на 5 років.
Стягнути з Стрйиської міської ради в користь ОСОБА_1 1681,60 (одна тисяча шістсот вісімдесят одна грн.. 60 коп.) грн. сплаченого судового збору.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано до Львівського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Р. Т. Шрамко
Суд | Стрийський міськрайонний суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 11.08.2022 |
Оприлюднено | 28.12.2022 |
Номер документу | 108104143 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про спонукання виконати або припинити певні дії |
Цивільне
Стрийський міськрайонний суд Львівської області
Шрамко Р. Т.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні