Рішення
від 27.12.2022 по справі 120/9152/22
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 грудня 2022 р. Справа № 120/9152/22

Вінницький окружний адміністративний суд у складі судді Сала Павла Ігоровича, розглянувши у місті Вінниці в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) адміністративну за позовом ОСОБА_1 до Мурафської сільської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

07.11.2022 до суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Мурафської сільської ради про визнання протиправним та скасування рішення 20 сесії 8 скликання Мурафської сільської ради № 867 від 30.06.2022 щодо відмови у наданні позивачу дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га в адміністративно-територіальних межах Мурафської сільської ради та зобов`язання відповідача надати позивачу такий дозвіл.

Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що на виконання рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 02.05.2022 у справі № 120/14616/21-а Мурафська сільська рада повторно розглянула клопотання позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га, яка розташована на території Мурафської громади Жмеринського району Вінницької області, в межах земельної ділянки за кадастровим номером 0525383000:03:002:0219, та прийняла рішення № 867 від 30.06.2022, яким відмовила у наданні відповідного дозволу, посилаючись на те, що згідно із Законом України № 2145-IX від 24 березня 2022 року під час дії воєнного стану забороняється безоплатна передача земель державної/комунальної власності у приватну власність та надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі.

Позивач із зазначеним рішенням не погоджується та вважає, що відповідач не врахував рішення суду, яке набрало законної сили, та надав відмову з підстав, що не передбачені ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України (далі ЗК України).

Ухвалою суду від 11.11.2022 відкрито провадження у справі за позовом ОСОБА_1 та вирішено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні). Відповідачу встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали для подання відзиву з дотриманням вимог, передбачених ст. 162 КАС України.

14.12.2022 поштою до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач позов заперечує та зазначає, що 27.06.2022, з огляду на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 02.05.2022 у справі № 120/14616/21-а, на засіданні постійної комісії Мурафської сільської ради з питань земельних відносин було повторно розглянуто клопотання позивача від 09.07.2021 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою для одержання безоплатно у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га, яка розташована в масиві поля за межами населеного пункту с. Клекотина, кадастровий номер земельної ділянки 0525383000:03:002:0219, загальною площею 9,1045 га. При цьому враховано заборону, встановлену у пп. 5 п. 27 розділу X ЗК України, а також те, що рішенням 12 сесії 8 скликання Мурафської сільської ради № 675 від 30.11.2021 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок комунальної власності, згідно з яким змінено вид використання вищезазначеної земельної ділянки із земель запасу сільськогосподарського призначення на землі для сінокосіння і випасання худоби, з подальшим внесенням відповідних змін до Державного земельного кадастру.

Відтак на розгляд 20 сесії 8 скликання Мурафської сільської ради, яка відбулася 30.06.2022, було винесено проект рішення Ради щодо відмови у наданні позивачу дозволу на розроблення документації із землеустрою, який за результатами поіменного голосування підтримано більшістю депутатів.

Відповідач вважає оскаржуване рішення правомірним і таким, що прийняте з передбачених законом підстав, а тому просить відмовити у задоволенні позову.

Інших заяв по суті справи до суду не надходило.

За змістом ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Проаналізувавши матеріали справи у їх сукупності та оцінивши наведені сторонами доводи, суд встановив, що 09.07.2021 позивач звернувся до відповідача з клопотаннями про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою (вх. № 06-06-236 від 09.07.2021), у якому просив надати йому дозвіл на розроблення проекту землеустрою з метою одержання безоплатно у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства на території Мурафської громади Шаргородського району Вінницької області.

Водночас у клопотанні позивач уточнив, що бажана для нього земельна ділянка розташована в масиві поля з кадастровим номером 0525383000:03:002:0219 загальною площею 9,1045 га, яке розташоване за межами населеного пункту с. Клекотина, цільове призначення земельної ділянки: 16.00 (землі запасу).

Рішенням 9 сесії 8 скликання Мурафської сільської ради № 491 від 19.08.2021 позивачу відмовлено у наданні вищевказаного дозволу, у зв`язку з чим позивач звернувся до суду.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 02.05.2022 у справі № 120/14616/21-а, яке набрало законної сили 02.06.2022, позов ОСОБА_1 до Мурафської сільської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Мурафської сільської ради № 491 від 19.08.2021 і зобов`язано Раду повторно розглянути клопотання позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Мурафської громади Жмеринського району Вінницької області, кадастровий номер земельної ділянки: 0525383000:03:002:0219, з урахуванням висновків суду за наслідками розгляду справи.

22.06.2022 за заявою стягувача судом видано виконавчий лист з виконання вищезазначеного судового рішення у зобов`язальній частині, який у подальшому пред`явлено до примусового виконання до органів державної виконавчої служби.

30.06.2022, на виконання рішення суду у справі № 120/14616/21-а та за результатами повторного розгляду клопотання ОСОБА_1 , Мурафська сільська рада прийняла рішення за № 867, яким відмовила позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства у зв`язку з наявністю заборони безоплатної передачі у приватну власність земельних ділянок комунальної власності, встановленої Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану" № 2145-IX від 24.03.2022, а також у зв`язку із зміною виду використання бажаної для заявника земельної ділянки із земель запасу сільськогосподарського призначення на землі для сінокосіння і випасання худоби (згідно із рішенням 12 сесії 8 скликання Мурафської сільської ради № 675 від 30.11.2021 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок комунальної власності).

Оцінюючи правомірність вказаної відмови в межах доводів позовної заяви та заявлених позовних вимог, суд насамперед враховує, що рішенням суду від 02.05.2022 у справі № 120/14616/21-а Мурафську сільську раду зобов`язано повторно розглянути клопотання позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, а не надати такий дозвіл. Єдиною встановленою судом умовою належного виконання судового рішення визначено обов`язковість врахування відповідачем висновків суду за наслідками розгляду справи.

Таким чином, межі обов`язку, що був покладений на відповідача рішенням суду від 02.05.2022, не охоплюють зобов`язання Ради безальтернативно прийняти позитивне для позивача рішення про надання відповідного дозволу на виготовлення документації із землеустрою. Обсяг обов`язків, які виникли у відповідача, на виконання судового акту включає: 1) повторний розгляд клопотання позивача; 2) врахування висновків суду при його розгляді; 3) прийняття рішення за результатом розгляду клопотання.

Судом встановлено, що на виконання рішення суду від 02.05.2022 у справі № 120/14616/21-а Мурафська сільська рада повторно розглянула клопотання позивача від 09.07.2021 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та прийняла рішення № 867 від 30.06.2022 про відмову у наданні позивачу відповідного дозволу.

Підставою для прийняття такого рішення стали норми Закону України від 24.03.2022 № 2145-XI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану", якими до припинення (скасування) воєнного стану в Україні впроваджено заборону на безоплатну передачу у приватну власність земель державної та комунальної власності, на надання уповноваженим органом виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, а також на розроблення відповідної документації.

Отже, оскаржуваним рішенням позивачу відмовлено у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою з інших підстав, ніж ті, що були предметом оцінки судом під час розгляду справи № 120/14616/21-а, що спростовує доводи позивача про неврахування відповідачем рішення суду в означеній справі.

Позивач не погоджується з рішенням Мурафської сільської ради № 867 від 30.06.2022 щодо відмови у наданні йому дозволу на виготовлення документації із землеустрою, оскільки вважає, що застосована відповідачем підстава для відмови не передбачена ч. 7 ст. 118 ЗК України, якою закріплено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні громадянину відповідного дозволу.

Втім, суд із вказаними доводами не погоджується та зазначає, що підстави, передбачені ч. 7 ст. 118 ЗК України, розраховані на застосування у мирний час.

Натомість Закон України від 24.03.2022 № 2145-XI має на меті врегулювати земельні правовідносини в умовах дії воєнного стану та встановлює певні особливості, дотримання яких є обов`язковим.

Так, вказаним Законом розділ X "Перехідні положення" ЗК України доповнено пунктами 27 і 28 та, серед іншого, визначено, що під час дії воєнного стану безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється (підпункт 5 пункт 27 розділу X ЗК України).

Отже, з дня набрання чинності Законом України від 24.03.2022 № 2145-XI, тобто з 07.04.2022, діє установлена законом заборона у тому числі на надання органами місцевого самоврядування дозволу на розроблення проекту землеустрою з метою безоплатної передачі у приватну власність земельних ділянок комунальної власності.

При цьому суд вважає, що вказана заборона є самостійною правовою підставою для прийняття суб`єктом, уповноваженим на розгляд відповідних клопотань, рішення про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою в період дії воєнного стану, безвідносно до підстав, передбачених ч. 7 ст. 118 ЗК України.

В іншому разі, якщо виходити з тієї позиції, що відмова може надаватися виключно з підстав, передбачених ч. 7 ст. 118 ЗК України, то це буде прямо суперечити заборонним нормам того ж самого нормативно-правового акту, а саме підпункту 5 пункт 27 розділу X ЗК України, які мають імперативний характер і містять юридичний обов`язок компетентних органів влади та їх посадових осіб утриматися від вчинення певних дій (прийняття рішень), а якщо точніше встановлюють пряму заборону на їх вчинення (прийняття) з відповідними юридичними наслідками за їх недотримання.

Відтак, на переконання суду, відмова відповідача у наданні позивачу дозволу на розроблення проекту землеустрою з посиланням на вищезазначені заборонні норми є правомірною та відповідає чинному законодавству, що регулює земельні відносини під час дії воєнного стану.

Крім того, суд звертає увагу на висновки суду, наведені у рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 02.05.2022 у справі № 120/14616/21-а.

Так, зобов`язуючи Мурафську сільську раду повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 09.07.2021 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, суд вказав на те, що рішенням 8 сесії 8 скликання Мурафської сільської ради № 470 від 13.07.2021 вирішено замовити виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок під створення громадських пасовищ, зокрема, на земельній ділянці площею 9,1045 га, кадастровий номер 0525383000:03:002:0219, що розташована на території Мурафської сільської ради (с. Клекотина), в масиві якої позивач бажає отримати безоплатно у власність 2,0 га для ведення особистого селянського господарства. При цьому суд наголосив на тому, що якщо проект землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки у комунальну власність під громадські сіножаття та громадські пасовища (код згідно КВЦПЗ 01.19) буде виготовлений та поданий на розгляд і затвердження сесії сільської ради, або ж навіть вже затверджений, то це свідчить про існування обставин, що безпосередньо впливають на вирішення питання про можливість надання позивачу дозволу на розроблення документації із землеустрою з метою подальшої передачі у приватну власність спірної земельної ділянки.

Зазначені висновки є важливими в контексті інших висновків, наведених у рішенні суду від 02.05.2022 у справі № 120/14616/21-а. Адже, оцінюючи правомірність відмови Мурафської сільської ради у наданні позивачу дозволу, суд зазначив, що згідно з ч. 2 ст. 34 ЗК України органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування можуть створювати на землях, що перебувають у власності держави чи територіальної громади, громадські сіножаті і пасовища. Такі земельні ділянки набувають статусу земель загального користування населених пунктів та не можуть передаватися у приватну власність (ч. 4 ст. 83 ЗК України). Водночас прийняття рішення про резервування земельної ділянки та щодо виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки під створення громадських пасовищ є лише одним з етапів у процедурі оформлення громадського пасовища та ще не свідчить про фактичне створення громадського пасовища на тій земельній ділянці, щодо якої позивачем подано клопотання, так само як і не змінює цільового призначення такої землі. А оскільки на момент прийняття оскаржуваного рішення проект землеустрою ще не був затверджений на сесії сільської ради, про що вказує сам відповідач у відзиві на позовну заяву, тому, на переконання суду, Мурафська сільська рада неправомірно та з непередбачених ч. 7 ст. 118 ЗК України підстав відмовила позивачу у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою. При цьому невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, яка є однією з підстав для прийняття рішення про відмову у наданні такого дозволу, в даному випадку не підтверджується належними і допустимими доказами.

Таким чином, вирішуючи справу № 120/14616/21-а, суд погодився з тим, що створення на землях комунальної власності громадських сіножатей і пасовища свідчить про набуття відповідними землями статусу земель загального користування населених пунктів, які не можуть передаватися у приватну власність. Відтак подання щодо таких земель клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою є законною підставою для відмови органом місцевого самоврядування для надання такого дозволу відповідно до положень ч. 7 ст. 118 ЗК України.

Між тим, під час розгляду цієї справи судом встановлено, що рішенням 12 сесії 8 скликання Мурафської сільської ради № 675 від 30.11.2021 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності за межами населеного пункту с. Клекотина, кадастровий номер 0525383000:03:002:0219, загальною площею 9,1045 га, під землі для сінокосіння і випасання худоби.

Відповідні зміни щодо використання вказаної земельної ділянки із земель запасу сільськогосподарського призначення на землі для сінокосіння і випасання худоби зареєстровано у Державному земельному кадастрі, що підтверджується наданим відповідачем витягом НВ-0500009002022 від 05.01.2022.

З наведеного вбачається існування (на час повторного розгляду відповідачем 30.06.2022 клопотання позивача) підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою, передбачених ч. 7 ст. 118 ЗК України, що у свою чергу також додатково підтверджує правомірність прийняття Мурафською сільською радою оскаржуваного рішення щодо відмови у наданні позивачу дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га.

Відповідно до положень ст. 9, 90 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Статтею 242 КАС України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені судом, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

У відповідності до п. 29 рішення ЄСПЛ у справі "Ruiz Torija v. Spain" від 9 грудня 1994 року статтю 6 пункт 1 Конвенції не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.

Також суд враховує Висновок № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.

При цьому зазначений Висновок акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а, крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Таким чином, перевіривши обґрунтованість основних доводів сторін та оцінивши зібрані у справі докази в їх сукупності, суд приходить до переконання про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.

Враховуючи положення статті 139 КАС України, позивач немає права на відшкодування понесених у цій справі судових витрат.

Керуючись ст.ст. 72, 77, 90, 139, 242, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо справу розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Інформація про учасників справи:

1) позивач: ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 );

2) відповідач: Мурафська сільська рада (код ЄДРПОУ 04325495, місцезнаходження: вул. Коцюбинського, 23, с. Мурафа, Жмеринський район, Вінницька область, 23530).

Повне судове рішення складено 27.12.2022.

Суддя Сало Павло Ігорович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.12.2022
Оприлюднено29.12.2022
Номер документу108109174
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —120/9152/22

Рішення від 27.12.2022

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Сало Павло Ігорович

Ухвала від 11.11.2022

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Сало Павло Ігорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні