ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 грудня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/9048/22
Полтавський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Довгопол М.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Максі 2010" до Головного управління ДПС у Полтавській області , Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Стислий зміст позовних вимог
Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Максі 2010" (далі - СТОВ "Максі 2010"/позивач) звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Полтавській області (далі- ГУ ДПС у Полтавській області/відповідач-1) , Державної податкової служби України (далі - ДПС України/відповідач-2), в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення від 20.06.2022 № 6937223/37289051 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 31.03.2022 на суму 75000,00 грн, в т.ч. ПДВ 12500,00 грн в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- визнати протиправним та скасувати рішення від 20.06.2022 № 6937225/37289051 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 30.04.2022 на суму 75000,00 грн, в т.ч. ПДВ 12500,00 грн в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних днем направлення на реєстрацію податкову накладну №1 від 31.03.2022 на суму 75 000,00 грн, в т. ч. ПДВ 12500,00 грн;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних днем направлення на реєстрацію податкову накладну №1 від 30.04.2022 на суму 75 000,00 грн, в т. ч. ПДВ 12500,00 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що спірні рішення не відповідають вимогам податкового законодавства з огляду на відсутність підстав для зупинення реєстрації податкових накладних, а також зважаючи на те, що на вимогу фіскального органу після зупинення реєстрації податкової накладної надано усі наявні документи на підтвердження підстав складання податкових накладних та реальності здійснення господарських операцій, проте відповідні документи не взято відповідачем до уваги та ухвалено рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
2. Стислий зміст заперечень відповідачів
Представником відповідачів до суду подано відзив на позовну заяву /а.с. 85-90/, в якому останній проти позовних вимог заперечував, зазначивши, що з витягу з протоколу вбачається, що в ході опрацювання копій первинних документів, поданих СТОВ "Максі 2010" до податкових накладних від 31.03.2022 № 1, від 30.04.2022 № 1 на реалізацію послуг суборенди нерухомого майна встановлено, що надані акти виконаних робіт від 30.03.2022 № 3 та від 30.04.2022 № 4, складені з порушенням ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", а саме відсутні дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у господарській операції зі сторони Замовника, у зв`язку з чим рішення про відмову у реєстрації податкових накладних є правомірними.
3. Процесуальні дії по справі
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 20.10.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.
ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини справи та відповідні правовідносини.
СТОВ "Максі 2010" зареєстроване як юридична особа, ідентифікаційний код 37289051, основний вид економічної діяльності 01.46 Розведення свиней, про що свідчить виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с. 21/.
05.04.2020 між громадянином України ОСОБА_1 та СТОВ "Максі 2010" укладено договір оренди єдиного майнового комплексу з правом викупу /а.с. 64-67/.
Відповідно до підпункту 1.1.1 Договору від 05.04.2020 об`єктом оренди є єдиний майновий комплекс, розташований за адресою: АДРЕСА_1 .
05.04.2020 між громадянином України ОСОБА_1 та СТОВ "Максі 2010" підписано акт приймання-передачі єдиного майнового комплексу /а.с. 68/.
Козимір Костянтин Олександрович надав СТОВ "Максі 2010" 27.05.2020 згоду на передачу в суборенду ТОВ "Виробнича компанія Агро Трейд" нерухомого майна - пункту запліднення на 440 маток і 24 кнури із лабораторією, літ І-1 (корівник № 8) загальною площею 1690,4 кв. м, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 /а.с. 69/.
28.05.2020 між СТОВ "Максі 2010" (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Виробнича компанія Агро Трейд" (Суборендар) було укладено Договір суборенди нерухомого майна /а.с. 70-72/ (надалі по тексту - "Договір суборенди"), відповідно до п.1.1 якого Орендодавець взяв на себе зобов`язання надати у строкове платне користування на умовах суборенди нерухоме майно - пункт запліднення на 440 маток і 24 кнури із лабораторією, літ.1-1 (корівник №8) загальною площею 1690,4 кв.м, що розташовується за адресою: АДРЕСА_1 (надалі по тексту - "Об`єкт оренди"), а суборендар зобов`язується прийняти майно у строкове платне користування та сплачувати Орендодавцеві орендну плату.
Відповідно до підпункту 1.1.1 об`єкт оренди перебуває у володінні Орендодавця на підставі Договору оренди єдиного майнового комплексу з правом викупу від 05.04.2020, укладеного з громадянином ОСОБА_1 . Орендодавець гарантує Суборендареві наявність згоди Власника Об`єкта оренди на укладення цього Договору.
Згідно з актом приймання-передачі нерухомого майна (Додаток 1 до Договору суборенди нерухомого майна від 28.05.2020) сторони підтвердили, що Орендодавець передав, а Суборендар прийняв строкове платне користування на умовах суборенди нерухоме майно пункт запліднення на 440 маток і 24 кнури із лабораторією, літ.1-1 (корівник №8) загальною площею 1690,4 кв.м, що розташовується за адресою: АДРЕСА_1 /а.с. 73/.
31.03.2022 сторонами було складено Акт надання послуг № 3 щодо надання послуг суборенди нерухомого майна на суму 75 000,00 грн, в т.ч. ПДВ 12 500,00 грн /а.с. 74/.
30.04.2022 сторонами складено Акт надання послуг № 4 щодо надання послуг суборенди нерухомого майна на суму 75 000,00 грн, в т.ч ПДВ 12 500,00 грн /а.с. 75/.
За правилом «першої події» при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг позивачем, у відповідності до Актів наданих послуг №3 від 31.03.2022 та №4 від 30.04.2022, було складено та відправлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №1 від 31.03.2022 /а.с. 22/ та №1 від 30.04.2022/ а.с. 41/.
Згідно з квитанцією від 06.06.2022 відповідно до п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 31.03.2022 року №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. У квитанції зазначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару послуг 68.20, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розглядупитанняприйняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник "D" = 5.1829%, "Р"=0 /а.с. 23/ .
Також згідно з квитанцією від 06.06.2022 відповідно до п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 30.04.2022 року №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. У квитанції зазначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару послуг 68.20, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розглядупитанняприйняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D" = 5.2983%, "Р"=0 /а.с. 42/ .
Позивачем подано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 1 від 15.06.2022 /а.с. 25/, № 2 від 15.06.2022 /а.с. 44/.
До повідомлення додано пояснення від 15.06.2022 № 1 /а.с. 24/ та № 2 /а.с. 43/, в яких зазначено про підстави складення податкових накладних №1 від 31.03.2022 та №1 від 30.04.2022.
Комісією Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № 6937223/37289051 від 20.06.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 31.03.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних /а.с. 26/ у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
Додатково зазначено, що надані акти виконаних робіт складені з порушенням ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", а саме відсутні дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у господарській операції зі сторони Замовника.
Також комісією Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № 6937225/37289051 від 20.06.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 30.04.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних /а.с. 45/ у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
Додатково зазначено, що надані акти виконаних робіт складені з порушенням ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", а саме відсутні дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у господарській операції зі сторони Замовника.
Відповідно до витягу з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20/06.2022 № 53 /а.с. 92/ вирішено ухвалити рішення щодо відмови реєстрації податкових накладних від 31.03.2022 № 1 та від 30.04.2022 № 1, з огляду на те, в ході опрацювання копій первинних документів, поданих СТОВ "Максі 2010" до податкових накладних від 31.03.2022 № 1, від 30.04.2022 № 1 на реалізацію послуг суборенди нерухомого майна встановлено, що надані акти виконаних робіт від 30.03.2022 № 3 та від 30.04.2022 № 4, складені з порушенням ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", а саме відсутні дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у господарській операції зі сторони Замовника.
СТОВ "Максі 2010" подано скарги на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від № 6937223/37289051 від 20.06.2022 /а.с. 27/, № 6937225/37289051 від 20.06.2022 /а.с. 46/
Також до скарг на рішення про відмову додано пояснення з додатками № 8 від 01.07.2022 /а.с. 28-39/ та № 9 від 01.07.2022 /а.с. 47-58/.
Рішеннями за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.07.2022 № 20396/37289051/2 /а.с. 40/ та № 20413/37289051/2 /а.с. 59/ скарги СТОВ "Максі 2010" залишено без задоволення, а рішення про відмову в реєстрації податкових накладних - без змін.
Позивач, не погодившись із рішеннями Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 6937223/37289051 від 20.06.2022, № 6937225/37289051 від 20.06.2022, звернувся до суду з цим позовом.
ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За змістом підпункту "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (у редакції, чинній на час спірних правовідносин) об`єктом оподаткування є постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Абзацами першим, другим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінетом Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі-Порядок №1165, в редакції, чинній на час спірних правовідносин).
Пунктом 2 Порядку №1165 передбачено, що автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Пунктом 7 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Пунктами 10 та 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій.
До критеріїв ризиковості здійснення операцій пунктом 1 віднесено: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, регламентований Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі-Порядок №520).
Пунктами 2-4 Порядку №520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
За змістом пункту 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування /пункт 6 Порядку № 520/.
Відповідно до пунктів 9 - 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Згідно з нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
ІV. ВИСНОВКИ СУДУ
Аналіз наведених вище положень Порядку №1165 свідчить, що контролюючий орган, після надходження податкової накладної / розрахунку коригування до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій.
Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1156).
У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної зупиняється.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.
Зі змісту залучених до матеріалів справи квитанцій суд встановив, що податковим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних від 31.03.2022 № 1, від 30.04.2022 № 1 пункту 1 Критеріям ризиковості здійснення операцій.
Мотивуючи цей висновок податковий орган зазначив, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 68.20 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та на цій підставі зупинив реєстрацію податкової накладної у ЄРПН.
Надаючи правову оцінку підставам для зупинення реєстрації складених СТОВ "Максі 2010" податкових накладних від 31.03.2022 № 1, від 30.04.2022 № 1 в ЄРПН, суд звертає увагу на те, що Порядок №1165 не містить вимоги про прийняття контролюючим органом окремого рішення з питання зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.
Водночас, виходячи з наведених вище положень пунктів 10, 11 Порядку №1165, зміст такого рішення наводиться податковим органом у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
При цьому, пунктом 11 Порядку №11 передбачено вимоги до змісту такої квитанції, а саме - у ній обов`язково мають бути зазначені:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Дослідивши залучені до матеріалів справи копії квитанцій від 06.06.2022, суд встановив, що у них зазначено номер та дату складення податкової накладної; критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованими показниками "D" і "Р"; пропозицію щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Позивачем не наведено обставин та не надано доказів на підтвердження відсутності підстав у контролюючого органу для зупинення реєстрації податкових накладних № 1 від 31.03.2022 та № 1 від 30.04.2022 за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, як і доказів наявності ознак безумовної реєстрації податкової накладної, передбачених пунктом 3 Порядку № 1165.
Отже, суд виходить із правомірності зупинення реєстрації податкових накладних.
Суд зважає на те, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних від 06.06.2022 не зазначено конкретного переліку документів, необхідних для реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Наведене, на переконання суду, унеможливлює визначення платником порядку своїх дій, які він має вчинити з метою прийняття контролюючим органом позитивного рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування у ЄРПН.
Водночас вказані обставини не свідчать про протиправність зупинення реєстрації податкових накладних, натомість підлягають врахуванню під час оцінки рішень про відмову у реєстрації податкових накладних.
Виключний перелік підстав для відмови у реєстрації податкової накладної визначено пунктом 11 Порядку № 520, а саме: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Спірні рішення про відмову у реєстрації податкових накладних прийнято з підстави надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Згідно із додатковою інформацією до рішень підставою відмови у реєстрації податкових накладних послугувало те, що надані платником акти виконаних робіт складені з порушенням ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", а саме відсутні дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у господарській операції зі сторони Замовника.
Із копій акту надання послуг від 31.03.2022 № 3 /а.с. 112, зворот/ та акту надання послуг від 30.04.2022 № 4 /а.с. 104/, наданих позивачем до ГУ ДПС у Полтавській області разом із повідомленням про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, слідує, що такі акти підписані зі сторони СТОВ "Максі 2010"(Виконавець) директором Сухно Т.В., а зі сторони ТОВ "Виробнича компанія Агро Трейд" (Замовник) - невідомою особою, прізвище, ім`я, по батькові якої не зазначено.
Відповідно до положень частин 1, 2 статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити, якщо інше не передбачено окремими законодавчими актами України:
назву документа (форми);
дату складання;
назву підприємства, від імені якого складено документ;
зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;
посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;
особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.
Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.
Зважаючи на те, що в актах надання послуг від 31.03.2022 № 3, від 30.04.2022 № 4, поданих до контролюючого органу, були відсутні дані, що давали змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції від імені ТОВ "Виробнича компанія Агро Трейд" (Замовник), контролюючий орган обґрунтовано дійшов висновку про те, що платником податку надано копії документів, складені/оформлені із порушенням законодавства, що є підставою для відмови у реєстрації податкових накладних згідно з пунктом 11 Порядку № 520.
Суд наголошує, що податкові накладні від 31.03.2022 № 1, від 30.04.2022 № 1 складено позивачем за подією, визначеною підпунктом б) пункту 187.1. статті 187 Податкового кодексу України, - датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, тобто за датою оформлення актів надання послуг від 31.03.2022 № 3, від 30.04.2022 № 4 відповідно, відтак складення таких актів з порушенням законодавства безпосередньо вплинуло на висновок контролюючого органу щодо можливості реєстрації податкових накладних.
Суд не бере до уваги долучені СТОВ "Максі 2010" до позовної заяви копії актів надання послуг від 31.03.2022 № 3, від 30.04.2022 № 4 /а.с. 74, 75/, які містять дані, що ідентифікують особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції від імені Замовника ТОВ "Виробнича компанія Агро Трейд", - директора товариства Оляницького Р.М., оскільки зміст зазначених актів не відповідає змісту актів, наданих до контролюючого органу.
Крім того, наявність у позивача первинних документів, на підставі яких виписано податкові накладні, які не відповідають поданим до контролюючого органу копіям таких документів, додатково підтверджує висновок контролюючого органу про подання платником податків копій документів, оформлених з порушенням законодавства.
Враховуючи вищенаведене у своїй сукупності, суд дійшов висновку про те, що рішення Комісії регіонального рівня № 6937223/37289051 від 20.06.2022, № 6937225/37289051 від 20.06.2022 про відмову у реєстрації податкових накладних від 31.03.2022 № 1, від 30.04.2022 № 1, складених позивачем, прийняті на підставі, в межах повноважень та у спосіб, які передбачені законодавством, з урахуванням обставин, що мали значення для прийняття таких рішень.
За таких обставин позовні вимоги про визнання протиправними та скасування таких рішень, а також похідні вимоги про зобов`язання зареєструвати податкові накладні від 31.03.2022 № 1, від 30.04.2022 № 1 задоволенню не підлягають.
Отже, у позові належить відмовити у повному обсязі.
V. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ
Частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Зважаючи на те, що суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
На підставі викладеного та керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Максі 2010" (вул. Бузкова, 28, с. Велика Рудка, Диканський район, Полтавська область, 38540, код ЄДРПОУ 37289051) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36014, код ЄДРПОУ ВП 44057192), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя М.В. Довгопол
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.12.2022 |
Оприлюднено | 29.12.2022 |
Номер документу | 108111514 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
М.В. Довгопол
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні