Рішення
від 30.11.2022 по справі 916/1265/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"30" листопада 2022 р.м. Одеса Справа № 916/1265/22

Господарський суд Одеської області у складі судді Бездолі Ю.С.

при секретарі судового засідання: Степанюк А.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні позовні вимоги Керівника Доброславської окружної прокуратури (67500, Одеська обл., Одеський р-н, смт Доброслав, вул. Центральна, буд. 85) в інтересах держави в особі Визирської сільської ради Одеського району Одеської області (67543, Одеська обл., Одеський р-н, с. Визирка, вул. Олексія Ставніцера, буд. 56, код ЄДРПОУ 04378669)

до відповідача: Споживчого кооперативу «Садівниче товариство «Простоквашино» (67530, Одеська обл., Одеський р-н, с. Калинівка, Центральна площа, буд. 2, код ЄДРПОУ 34396859)

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Державного реєстратора Великодолинської селищної ради Одеського району Одеської області Турецького Олександра Сергійовича (67832, Одеська обл., Овідіопольський р-н, смт Великодолинське, вул. Соборна, буд. 1, корп. А, код ЄДРПОУ 04379410)

про скасування рішень та припинення права оренди, -

за участю учасників справи:

прокурор Лянна О.А.

від позивача: не з`явився

від відповідача: не з`явився

від третьої особи: не з`явився

Суть спору: Керівник Доброславської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Визирської сільської ради Одеського району Одеської області звернувся до Господарського суду Одеської області з позовом до Споживчого кооперативу «Садівниче товариство «Простоквашино», в якому просить суд:

- скасувати рішення державного реєстратора Великодолинської селищної ради Одеського району Одеської області Турецького О.С. від 07.04.2021 №57511813 щодо державної реєстрації за Споживчим кооперативом «Садівниче товариство «Простоквашино» права оренди земельної ділянки площею 14,9548 га з кадастровим номером 5122781700:01:005:0200 для колективного садівництва (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2331209151227, номер запису про інше речове право 41376041);

- скасувати рішення державного реєстратора Великодолинської селищної ради Одеського району Одеської області Турецького О.С. від 07.04.2021 №57511037 щодо державної реєстрації за Споживчим кооперативом «Садівниче товариство «Простоквашино» права оренди земельної ділянки площею 19,1957 га з кадастровим номером 5122781700:01:004:0035 для колективного садівництва (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2331173151227, номер запису про інше речове право 41375372);

- скасувати рішення державного реєстратора Великодолинської селищної ради Одеського району Одеської області Турецького О.С. від 07.04.2021 №57512492 щодо державної реєстрації за Споживчим кооперативом «Садівниче товариство «Простоквашино» права оренди земельної ділянки площею 0,8127 га з кадастровим номером 5122781700:01:006:0333 для колективного садівництва (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2331235951227, номер запису про інше речове право 41376549);

- припинити право оренди Споживчого кооперативу «Садівниче товариство «Простоквашино» земельної ділянки площею 14,9548 га з кадастровим номером 5122781700:01:005:0200 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2331209151227, номер запису про інше речове право 41376041), земельної ділянки площею 19,1957 га з кадастровим номером 5122781700:01:004:0035 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2331173151227, номер запису про інше речове право 41375372), земельної ділянки площею 0,8127 га з кадастровим номером 5122781700:01:006:0333 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2331235951227, номер запису про інше речове право 41376549).

В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що державна реєстрація права оренди на земельні ділянки (кадастрові номери: 5122781700:01:005:0200, 5122781700:01:004:0035, 5122781700:01:006:0333) за Споживчим кооперативом «Садівниче товариство «Простоквашино» проведена на підставі неукладеного (невчиненого) правочину - договору оренди від 15.01.2009. Окрім того, прокурор вказує, що в договорі оренди від 15.01.2009 визначено кадастрові номери земельних ділянок: 5122781700:01:005:0200, 5122781700:01:004:0035, 5122781700:01:006:0333, проте із інформації з Державного земельного кадастру вбачається, що державна реєстрація земельних ділянок за вищезазначеними кадастровими номерами була проведена 01.06.2016.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 27.06.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; визначено здійснювати розгляд справи у порядку загального позовного провадження; призначено підготовче засідання на 25.07.2022 о 15:00.

У підготовчому засіданні 25.07.2022 судом у протокольній формі винесено ухвалу в порядку ст. 183 ГПК України про відкладення підготовчого засідання на 17.08.2022 о 14:45; запропоновано відповідачу (Споживчому кооперативу «Садівниче товариство «Простоквашино») повідомити про можливість участі у засіданнях суду очно або в режимі відеоконференції за наявності умов або скористатись своїм правом та подати до суду заяву про розгляд справи за відсутності представників з обґрунтуванням обставини, що ця відсутність не буде перешкоджати реалізації процесуальних прав та вирішенню спору.

16.08.2022 за вх.№16428/22 до суду від відповідача надійшла заява про відкладення розгляду справи.

У підготовчому засіданні 17.08.2022 судом у протокольній формі винесено ухвалу у порядку ст. 177 ГПК України про продовження строків підготовчого провадження на 30 днів та у порядку ст. 183 ГПК України про відкладення підготовчого засідання на 13.09.2022 о 10:20; у випадку подання відповідачем (Споживчим кооперативом «Садівниче товариство «Простоквашино») процесуальних заяв по суті справи, запропоновано здійснити це не пізніше 05.09.2022; запропоновано відповідачу (Споживчому кооперативу «Садівниче товариство «Простоквашино») повідомити про можливість участі у засіданнях суду очно або в режимі відеоконференції за наявності умов або скористатись своїм правом та подати до суду заяву про розгляд справи за відсутності представників з обґрунтуванням обставини, що ця відсутність не буде перешкоджати реалізації процесуальних прав та вирішенню спору.

У підготовчому засіданні 13.09.2022 судом у протокольній формі винесено ухвалу у порядку ст. 183 ГПК України про відкладення підготовчого засідання на 27.09.2022 о 15:20.

27.09.2022 за вх.№20954/22 до суду від відповідача надійшов електронний лист, в якому відповідач повідомив про обставини неможливості ознайомлення з матеріалами справи та просив надіслати скан-копію позовної заяви. Скан-копія позовної заяви було надіслано відповідачу 29.09.2022, про що свідчить роздруківка з електронної пошти.

У підготовчому засіданні 27.09.2022 судом у протокольній формі винесено ухвалу у порядку ст. 183 ГПК України про відкладення підготовчого засідання на 11.10.2022 о 10:20.

Підготовче засідання 11.10.2022 о 10:20 не відбулось у зв`язку з тривалою повітряною тривогою, оголошеною системою цивільної оборони у м. Одесі та Одеській області.

Ухвалою суду від 12.10.2022 підготовче засідання призначено на 25.10.2022 о 10:15.

25.10.2022 за вх.№23647/22 до суду від відповідача надійшло клопотання про залучення до участі у справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Державного реєстратора Великодолинської селищної ради Одеського району Одеської області Турецького Олександра Сергійовича (67832, Одеська обл., Овідіопольський р-н, смт Великодолинське, вул. Соборна, буд. 1, корп. А, код ЄДРПОУ 04379410). В обґрунтовування поданого клопотання відповідач вказував на те, що з урахуванням заявлених позовних вимог, рішення суду по даній справі буде безпосередньо стосуватись прав та обов`язків Державного реєстратора Великодолинської селищної ради Одеського району Одеської області Турецького О.С., оскільки у даній справі оскаржуються винесені ним рішення.

У підготовчому засіданні 25.10.2022 судом у протокольній формі задоволено клопотання відповідача за вх.№23647/22 від 25.10.2022 та у протокольній формі винесено ухвалу в порядку ст. 50 ГПК України, якою залучено Державного реєстратора Великодолинської селищної ради Одеського району Одеської області Турецького Олександра Сергійовича (67832, Одеська обл., Овідіопольський р-н, смт Великодолинське, вул. Соборна, буд. 1, корп. А, код ЄДРПОУ 04379410) до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, оскільки рішення суду у даній справі може вплинути на його права та обов`язки; зобов`язано учасників справи завчасно надіслати залученій третій особі процесуальні заяви по суті спору; докази надсилання надати до суду; запропоновано залученій третій особі надати до суду пояснення по суті спору.

У підготовчому засіданні 25.10.2022 судом у протокольній формі винесено ухвалу в порядку ст. 183 ГПК України про відкладення підготовчого засідання на 09.11.2022 о 12:20.

09.11.2022 за вх.№25396/22 до суду від прокурора надійшли докази надсилання копії позовної заяви з доданими документами залученій третій особі.

У підготовчому засіданні 09.11.2022 судом у протокольній формі винесено ухвалу в порядку ст. 185 ГПК України про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 30.11.2022 об 11:50; запропоновано відповідачу (Споживчому кооперативу Садівниче товариство Простоквашино) та третій особі (Державному реєстратору Великодолинської селищної ради Одеського району Одеської області Турецькому Олександру Сергійовичу) повідомити про можливість участі у засіданнях суду очно або в режимі відеоконференції за наявності умов або скористатись своїм правом та подати до суду заяву про розгляд справи за відсутності представників з обґрунтуванням обставини, що ця відсутність не буде перешкоджати реалізації процесуальних прав та вирішенню спору.

У судовому засіданні 30.11.2022 прокурор підтримав позовні вимоги в повному обсязі, просив суд їх задовольнити. Представник позивача у судове засідання 30.11.2022 не з`явився, про дату час та місце розгляду справи належним чином повідомлений.

Представники відповідача та третьої особи у підготовчі та судові засідання не з`явились, про час та місце розгляду справи належним чином повідомлені. Судом були вжиті всі можливі заходи належного повідомлення учасників справи про розгляд судом господарської справи, час та місце засідань. Суд виходить з того, що учасники справи в господарському процесі мають вчиняти належні дії щодо ефективного використання належних їм процесуальних прав та виконання належних обов`язків, а господарський суд, повідомляючи учасників справи шляхом надсилання поштових повідомлень за офіційними, відомими суду, адресами зі свого боку забезпечує їм належні процесуальні гарантії на участь у розгляді справи.

У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, в Україні було введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Водночас, Указом Президента України від 14.03.2022 №133/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні воєнний стан в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб. Указом Президента України від 18 квітня 2022 року №259/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб. Указом Президента України від 17 травня 2022 року №341/2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 12 серпня 2022 року №573/2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 7 листопада 2022 року №757/2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.

Справа №916/1265/22 розглядалась судом в період оголошеного на всій території України воєнного стану через військову агресію російської федерації проти України та оголошеного загальнодержавного карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

Жодних заяв та/або клопотань, пов`язаних з неможливістю вчинення якихось процесуальних дій у зв`язку з воєнним станом та оголошеним загальнодержавним карантином, про намір вчинити такі дії до суду від сторін не надійшло.

У відповідності до вимог пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод - кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку. Поняття розумного строку не має чіткого визначення, проте розумним слід вважати строк, який необхідний для вирішення справи у відповідності до вимог матеріального та процесуального законів.

Відзив на позовну заяву від відповідача до суду не надійшов, з огляду на що суд дійшов висновку про можливість розгляду справи за наявними матеріалами в порядку ч.9 ст. 165 ГПК України.

Відповідно до ст. 240 ГПК України в судовому засіданні 30.11.2022 оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Між тим, повний текст рішення складено 26.12.2022 у зв`язку з введенням в м. Одесі екстрених відключень електроенергії через масовані атаки країни-агресора, обстріл об`єктів критичної інфраструктури, тривалу відсутність електроенергії у суді, нестабільність в роботі системи діловодства.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши прокурора, господарський суд встановив:

Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна містить актуальну інформацію про земельні ділянки за кадастровими номерами:

- 5122781700:01:005:0200 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2331209151227; площа: 14,9448 га; цільове призначення: для колективного садівництва; підстава для державної реєстрації: наказ, «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність», серія та номер: 64-ОТГ, виданий 11.12.2020, видавник: Головне управління Держгеокадастру в Одеській області; акт приймання-передачі нерухомого майна; акт приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність, серія та номер: б/н, виданий 21.02.2022, видавник: Головне управління Держгеокадастру в Одеській області; підстава внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 03117637 від 26.05.2022; форма власності: комунальна; власник: Визирська сільська рада Одеського району Одеської області);

- 5122781700:01:004:0035 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2331173151227; площа: 19,1957 га; цільове призначення: для колективного садівництва; підстава для державної реєстрації: наказ, «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність», серія та номер: 64-ОТГ, виданий 11.12.2020, видавник: Головне управління Держгеокадастру в Одеській області; акт приймання-передачі нерухомого майна; акт приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність, серія та номер: б/н, виданий 11.12.2020, видавник: Головне управління Держгеокадастру в Одеській області; підстава внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 63703296 від 26.05.2022; форма власності: комунальна; власник: Визирська сільська рада Одеського району Одеської області);

- 5122781700:01:006:0333 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2331235951227; площа: 0,8127 га; цільове призначення: для колективного садівництва; підстава для державної реєстрації: закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», номер: 1423-ІХ, серія та номер: 1423-ІХ, виданий 28.04.2021, видавник: Верховна Рада України; підстава внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 63827198 від 10.06.2022; форма власності: комунальна; власник: Визирська сільська рада Одеського району Одеської області).

Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого, а саме з розділу Інформація про зміни прав власності, земельні ділянки за кадастровими номерами 5122781700:01:005:0200, 5122781700:01:004:0035, 5122781700:01:006:0333, до їх передачі у комунальну власність Визирській сільській раді Одеського району Одеської області, знаходились у власності держави в особі Лиманської районної державної адміністрації (раніше - Комінтернівська районна державна адміністрація Одеської області).

Згідно з актуальною інформацією про державну реєстрацію іншого речового права щодо земельних ділянок:

- 5122781700:01:005:0200 (номер запису про інше речове право: 41376041; дата та час державної реєстрації: 07.04.2021; державний реєстратор: Турецький Олександр Сергійович; підстава для державної реєстрації: акт приймання-передачі нерухомого майна, акт приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність, серія та номер: б/н, виданий 21.02.2022, видавник: Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, договір оренди, серія та номер: б/н від 15.01.2009, видавник Комінтернівська рай адміністрація Одеської області/СК «Садівниче товариство «Простоквашино», наказ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність», серія та номер: 64-ОТГ,виданий 11.12.2020, видавник: Головне управління Держгеокадастру в Одеській області; підстава внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 57511813 від 07.04.2021, Турецький Олександр Сергійович, Великодолинська селищна рада Одеського району Одеської області; вид іншого речового права: право оренди земельної ділянки; зміст, характеристика іншого речового права: дата укладання договору (після 2013 року)/дата державної реєстрації (до 2013 року): 15.01.2009, строк 49 років, дата закінчення дії: 15.01.2058, з автоматичним продовженням дії договору; орендар: Споживчий кооператив «Садівниче товариство «Простоквашино» (код ЄДРПОУ 34396859); орендодавець: Визирська сільська рада Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 04378669) (з урахуванням реєстрації змін до іншого речового права від 21.02.2022 де орендодавця державу в особі Лиманської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 04057155) змінено на Визирську сільську раду Одеського району Одеської області);

- 5122781700:01:004:0035 (номер запису про інше речове право: 41375372; дата та час державної реєстрації: 07.04.2021; державний реєстратор: Турецький Олександр Сергійович; підстава для державної реєстрації: договір оренди, серія та номер: б/н від 15.01.2009, видавник Комінтернівська рай адміністрація Одеської області/СК «Садівниче товариство «Простоквашино», наказ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність», серія та номер: 64-ОТГ, виданий 11.12.2020, видавник: Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, наказ, «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність», серія та номер: 64-ОТГ,виданий 11.12.2020, видавник: Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, акт приймання-передачі нерухомого майна, акт приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність, серія та номер: б/н, виданий 11.12.2020, видавник: Головне управління Держгеокадастру в Одеській області; підстава внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 57511037 від 07.04.2021, Турецький Олександр Сергійович, Великодолинська селищна рада Одеського району Одеської області; вид іншого речового права: право оренди земельної ділянки; зміст, характеристика іншого речового права: дата укладання договору (після 2013 року)/дата державної реєстрації (до 2013 року): 15.01.2009, строк 49 років, дата закінчення дії: 15.01.2058, з автоматичним продовженням дії договору; орендар: Споживчий кооператив «Садівниче товариство «Простоквашино» (код ЄДРПОУ 34396859); орендодавець: Визирська сільська рада Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 04378669) (з урахуванням реєстрації змін до іншого речового права від 21.02.2022 де орендодавця державу в особі Лиманської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 04057155) змінено на Визирську сільську раду Одеського району Одеської області);

- 5122781700:01:006:0333 (номер запису про інше речове право: 41376549; дата та час державної реєстрації: 07.04.2021; державний реєстратор: Турецький Олександр Сергійович; підстава для державної реєстрації: договір оренди, серія та номер: б/н від 15.01.2009, видавник Комінтернівська рай адміністрація Одеської області/СК «Садівниче товариство «Простоквашино», акт приймання-передачі нерухомого майна, акт приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність, серія та номер: б/н, виданий 11.12.2020, видавник: Головне управління Держгеокадастру в Одеській області; підстава внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 57512492 від 07.04.2021, Турецький Олександр Сергійович, Великодолинська селищна рада Одеського району Одеської області; вид іншого речового права: право оренди земельної ділянки; зміст, характеристика іншого речового права: дата укладання договору (після 2013 року)/дата державної реєстрації (до 2013 року): 15.01.2009, строк 49 років, дата закінчення дії: 15.01.2058, з автоматичним продовженням дії договору; орендар: Споживчий кооператив «Садівниче товариство «Простоквашино» (код ЄДРПОУ 34396859); орендодавець: Визирська сільська рада Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 04378669) (з урахуванням реєстрації змін до іншого речового права від 07.06.2022 де орендодавця державу в особі Лиманської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 04057155) змінено на Визирську сільську раду Одеського району Одеської області).

В матеріалах справи наявне розпорядження Комінтернівської районної державної адміністрації №2378/А-2008 від 21.11.2008, відповідно до якого вирішено: затвердити проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки Споживчому кооперативу «Садівничому товариству «Простоквашино» в довгострокову оренду терміном на 49 років під розміщення Садівничого товариства «Простоквашино» на території Калинівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області; передати Споживчому кооперативу «Садівничому товариству «Простоквашино» в довгострокову оренду терміном на 49 років земельну ділянку загальною площею 34,963 га, в тому числі 18,959 га пасовищ, 16,004 га - відкритих земель з незначним рослинним покривом (яри) під розміщення Садівничого товариства «Простоквашино» із земель сільськогосподарського призначення, що не надані у власність або користування та перебувають у запасі на території Калинівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області (за межами населеного пункту); Споживчому кооперативу «Садівничому товариству «Простоквашино» укласти договір оренди земельної ділянки строком на 49 років з Комінтернівською районною державною адміністрацією; відділу Держкомзему у Комінтернівському районі Одеської області внести відповідні зміни до земельно-кадастрової документації.

Також в матеріалах справи наявний договір оренди земельних ділянок від 15.01.2009, відповідно до якого Комінтернівська районна адміністрація (орендодавець) та Споживчий кооператив «Садівниче товариство «Простоквашино» (орендар) уклали цей договір про нижченаведене:

- орендодавець надає, а орендар приймає в довгострокове платне користування земельні ділянки під розміщення садівничого товариства «ПРОСТОКВАШИНО», на території Калинівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області (за межами населених пунктів), на підставі розпорядження Комінтернівської районної державної адміністрації 21 листопада 2008 року №2378/А-2008. Кадастровий помер земельних ділянок: 5122781700:01:006:0333; 5122781700:01:005:0200; 5122781700:01:004:0035 (п.1 договору);

- в оренду передаються земельні ділянки загальною площею 34,963 га, в тому числі 18,959 га пасовищ, 16,004 га відкритих земель з незначним рослинним покривом (яри), у т.ч.: під забудовою - 0 га. На земельних ділянках відсутні об`єкти нерухомого майна. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок складає - 348236,12 грн. (п.п. 3-5 договору);

- договір укладено на 49 років (сорок дев`ять років). Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше 30 днів до закінчення договору оренди повідомити письмово орендодавця про наміри продовжити його дію. Орендар має першочергове право на викуп земельної ділянки (п.7 договору);

- орендна плата за землю вноситься у грошовій формі у розмірі: на період будівництва: 3% від нормативної грошової оцінки; на період експлуатації та обслуговування: 6% від нормативної грошової оцінки. Орендна плата сплачується платником за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця (п.п. 8-9 договору);

- земельна ділянка передається оренду для проектування та будівництва дачних будинків. Цільове призначення земельної ділянки - під розміщення садівничого товариства (п.п. 12-13 договору);

- передача земельної ділянки в оренду здійснюється на підставі проекту її відведення. Передача земельної ділянки орендарю здійснюється протягом одною місяця після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі (п.п. 14-15 договору);

- цей договір набуває чинності після підписання його сторонами і державної реєстрації. Цей договір укладено у трьох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться у орендодавця, другий в орендаря, третій - в органі, який провів державну реєстрацію. Невід`ємною частиною цього договору, при державній реєстрації, є: а) план або схема земельної ділянки; б) кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; в) акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); г) акт приймання-передачі об`єкта оренди (п.п. 36-37 договору);

- розділ реквізити сторін містить підпис та печатки; в графах реєстрації в книзі записів договір оренди на право тимчасового користування/державної реєстрації договір оренди землі - відомості відсутні.

В матеріалах справи наявний акт приймання-передачі земельної ділянки (дата та місяць відсутні) 2009 року, відповідно до якого Комінтернівська районна адміністрація передає, а Споживчий кооператив «Садівниче товариство «Простоквашино» приймає, відповідно до ст. 17 Закону України «Про оренду землі» та договору оренди земельної ділянки від (дата та місяць відсутні) 2009 року за № (номер відсутній), укладеного між орендарем та орендодавцем, зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди (дата та місяць відсутні) 2009 року за № (номер відсутній), у платне користування строком на 49 років земельну ділянку під розміщенням Садівничого товариства «Простоквашино» на території Калинівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області (за межами населеного пункту); кадастровий номер земельної ділянки (відсутній); загальна площа земельної ділянки складає 34,963 га, в тому числі 18,959 га пасовищ, 16,004 га - відкритих земель з незначним рослинним покривом (яри); у розділі реквізити сторін наявні підписи та печатки.

Окрім того, в матеріалах справи наявні витяги з державного земельного кадастру на земельні ділянки за кадастровими номерами та визначенням дат державної реєстрації земельних ділянок, а саме: 5122781700:01:005:0200 (дата державної реєстрації земельної ділянки - 01.06.2016), 5122781700:01:004:0035 (дата державної реєстрації земельної ділянки - 01.06.2016), 5122781700:01:006:0333 (дата державної реєстрації земельної ділянки - 01.06.2016).

На підтвердження правової позиції прокурором надано копії матеріалів справи №916/3526/20:

- позовну заяву з додатками Споживчого кооперативу «Садівниче товариство «Простоквашино» до Лиманської районної державної адміністрації Одеської області про визнання договору оренди земельної ділянки укладеним на умовах позивача (щодо земельних ділянок за кадастровими номерами: 5122781700:01:005:0200, 5122781700:01:004:0035, 5122781700:01:006:0333);

- відзив на позовну заяву Лиманської районної державної адміністрації Одеської області;

- рішення Господарського суду Одеської області від 28.04.2021 у справі №916/3526/20.

Відповідно до ч.4 ст. 75 ГПК України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Як вбачається з рішення Господарського суду Одеської області у справі №916/3526/20 від 28.04.2021:

- Садівничий кооператив «Садівниче товариство «Простоквашино» звернувся до господарського суду із позовною заявою до Лиманської районної державної адміністрації Одеської області про визнання укладеним договору оренди земельних ділянок із земель запасу сільськогосподарського призначення для розміщення садівничого товариства, з кадастровими номерами 5122781700:01:006:0333, 5122781700:01:004:0035, 5122781700:01:005:0200, які розташовані за адресою: Одеська область, Лиманський район, Калинівська сільська рада (за межами населеного пункту), в редакції позивача;

- Адміністрація повністю заперечувала проти задоволення заявлених позивачем вимог, посилаючись на відсутність у відповідача з 2012 року повноважень на розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення, які розташовані за межами населеного пункту. Наведене, за твердженням Адміністрації, свідчить про звернення до суду із позовними вимогами до неналежного відповідача, що є підставою для відмови у задоволенні заявлених позовних вимог;

- звертаючись до господарського суду із позовними вимогами до Адміністрації про визнання договору укладеним, позивачем було наголошено про наявність правових підстав для задоволення заявлених позовних вимог із посиланням на наявність волевиявлення відповідача на укладення договору згідно розпорядження №2378/А-2008 від 21.11.2008;

- судом відмовлено у задоволенні заявлених позовних вимог, оскільки право передавати у власність або користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, вимога про визнання договору оренди укладеними щодо яких була заявлена позивачем у поданій до суду позовній заяві, станом на момент вирішення даного спору віднесена до компетенції Головного управління, яке є територіальним органом центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин, а тому вказане свідчить про звернення позивача до суду із позовними вимогами до неналежного відповідача, при цьому слід зазначити, що лише факт прийняття відповідачем розпорядження №2378/А-2008 від 21.11.2008, яким передбачено укладення договору між сторонами по справі, не може бути підставою для задоволення заявлених позовних вимог, оскільки при прийнятті рішення суд керується законодавством, яке є чинним на момент вирішення спору.

Також в матеріалах справи наявне рішення Одеської обласної ради від 10.08.2020 «Про затвердження положення про регіональний ландшафтний парк «Тилігульський» у новій редакції, який також наявний в матеріалах справи. Окрім того, в матеріалах справи наявна картосхема розташування РЛП «Тилігульський».

Прокурором надано довідки про оціночну вартість об`єктів нерухомості земельних ділянок за кадастровими номерами: 5122781700:01:005:0200, 5122781700:01:004:0035, 5122781700:01:006:0333.

Листом від 30.05.2022 за вих.№608/02-13/1090 щодо надання інформації та копії документів Визирська сільська рада Одеського району Одеської області повідомила керівника Доброславської окружної прокуратури про те, що земельні ділянки за кадастровими номерами: 5122781700:01:005:0200, 5122781700:01:004:0035, 5122781700:01:006:0333 належать до земель комунальної власності Визирської сільської територіальної громади та про те, що Визирська сільська рада стала правонаступником Калинівської сільської ради.

Листом від 03.06.2022 за вих.№12524ВИХ-22 Одеська обласна прокуратура направила повідомлення Визирській сільській раді Одеського району Одеської області, в якому просила в строк до 10.06.2022 повідомити обласну прокуратуру про обізнаність Визирської сільської ради щодо набуття СК «СТ «Простоквашино» права оренди на земельні ділянки з кадастровими номерами 5122781700:01:005:0200, 5122781700:01:004:0035, 5122781700:01:006:0333, а також про вжиті заходи, у тому числі про скасування рішення державного реєстратора та припинення права оренди.

Листом від 07.06.2022 за вих.№1315/01-39/22/6 Одеська районна державна адміністрація щодо надання інформації та копії документів повідомила Заступника керівника Одеської обласної прокуратури, зокрема про те, що документи та відомості, які б підтверджували або спростували укладення між Лиманською (колишньою Комінтернівською) районною державною адміністрацією та СК «СТ «Простоквашино» договору оренди на земельні ділянки від 15.01.2009 в архівному відділі районної державної адміністрації відсутні.

Повідомленням від 14.06.2022 за вих.№58-153ВИХ-22 Доброславська окружна прокуратура повідомила Визирську сільську раду Одеського району Одеської області про те, що СК «СТ «Простоквашино» 07.04.2021 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно набуто право оренди на земельні ділянки з кадастровими номерами 5122781700:01:005:0200 площею 14,9548 га, 5122781700:01:004:0035 площею 19,1957 га, 5122781700:01:006:0333 площею 0,8127 га з цільовим призначенням для колективного садівництва, які розташовані в межах регіонального ландшафтного парку «Тилігульський» на узбережжі Тилігульського лиману Визирської (раніше Калинівської) сільської ради Одеського району Одеської області; державна реєстрація права оренди на земельні ділянки проведена на підставі договору оренди, нібито укладеного 15.01.2009 між Комінтернівською районною державною адміністрацією та СК «СТ «Простоквашино», однак за результатами опрацювання наявних матеріалів установлено, що вказаний договір оренди не укладався, а відтак СК «СТ «Простоквашино» набуто право оренди на земельні ділянки на підставі неукладеного (невчиненого) правочину, всупереч вимог Земельного кодексу України, Законів України «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про землеустрій», «Про Державний земельний кадастр»; окружною прокуратурою підготовлено позовну заяву до Господарського суду Одеської області в інтересах держави в особі Визирської сільської ради Одеського району Одеської області до СК «СТ «Простоквашино» про скасування рішень державних реєстраторів, припинення права оренди на земельні ділянки.

Листом від 16.06.2022 за вих.№665/02-13/1300 Визирська сільська рада надала відповідь на запит прокуратури за вих.№12524ВИХ-22, в якому повідомила, зокрема, що за наявності підписаного договору необхідною умовою, що може дати підстави для висновку про неукладеність договору є наявність достовірної інформації щодо факту неналежності наявних підписів відповідним посадовим особам та встановлення вказаного факту, надасть можливість для звернення до суду з вимогою про скасування відповідних рішень державного реєстратора та припинення права оренди СК «СТ «Простоквашино», зокрема, з підстав неукладеності договору; Визирська сільська рада не здійснювала заходи, у тому числі не зверталася до суду із позовом про скасування рішень державного реєстратора Турецького О.С. про реєстрацію права оренди на відповідні земельні ділянки з припиненням права оренди СК «СТ «Простоквашино», оскільки не володіє достовірною інформацією та підтверджуючими документами щодо того, що договір оренди від 15.01.2009 між Комінтернівською районною державною адміністрацією та СК «СТ «Простоквашино», який став підставою для державної реєстрації 07.04.2021 права оренди, є неукладеним (не вчиненим) та у разі отримання відповідної інформації та підтверджуючих документів, Визирська сільська рада здійснить всі необхідні заходи, передбачені чинним законодавством України, в тому числі, в разі необхідності, звернеться до суду за вирішенням відповідного питання.

Враховуючи вищезазначене, керівник Доброславської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Визирської сільської ради Одеського району Одеської області звернувся до господарського суду з відповідним позовом до Споживчого кооперативу «Садівниче товариство «Простоквашино» про скасування рішень державного реєстратора та припинення права оренди.

Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, суд дійшов висновку про повне задоволення позову, виходячи з наступного.

Відповідно до ч.1 ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов`язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Частиною 3 статті 53 ГПК України передбачено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

За змістом ч.ч. 1, 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Вирішуючи питання щодо наявності підстав для представництва, суд не повинен установлювати саме протиправність бездіяльності компетентного органу чи його посадової особи. Частиною сьомою статті 23 Закону України «Про прокуратуру» передбачено, що в разі встановлення ознак адміністративного чи кримінального правопорушення прокурор зобов`язаний здійснити передбачені законом дії щодо порушення відповідного провадження. Відтак, питання про те, чи була бездіяльність компетентного органу протиправною та які її причини, суд буде встановлювати за результатами притягнення відповідних осіб до відповідальності. Господарсько-правовий спір між компетентним органом, в особі якого позов подано прокурором в інтересах держави, та відповідачем не є спором між прокурором і відповідним органом, а також не є тим процесом, у якому розглядається обвинувачення прокурором посадових осіб відповідного органу у протиправній бездіяльності.

Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого не звернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові, але якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим (аналогічні висновки викладено у пунктах 38-40, 42, 43 постанови Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі №912/2385/18).

Отже, прокурор звертаючись до суду в інтересах держави, має визначити компетентний орган та довести у чому полягає невжиття компетентним органом заходів для захисту порушених прав, які підлягають захисту у спосіб, який обрав прокурор, і зокрема, захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах.

Враховуючи наявні матеріали справи, господарський суд дійшов висновку про дотримання прокурором вимог, передбачених ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» для представництва прокурором інтересів держави в суді та можливості розгляду позовних вимог по суті.

Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.

Частиною 1 статті 1 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

За ч.1 ст. 5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.

Відповідно до ч.1 ст. 12 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний реєстр прав містить відомості про зареєстровані речові права на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва, майбутні об`єкти нерухомості та їх обтяження, а також про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна і ціну (вартість) нерухомого майна, об`єкта незавершеного будівництва, майбутнього об`єкта нерухомості та речових прав на нього чи розмір плати за користування нерухомим майном за відповідними правочинами, відомості та електронні копії документів, подані у паперовій формі, або документи в електронній формі, на підставі яких проведено реєстраційні дії, а також документи, сформовані за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав під час проведення таких реєстраційних дій, та відомості реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, отримані державним реєстратором шляхом безпосереднього доступу до них чи в порядку інформаційної взаємодії таких систем з Державним реєстром прав.

За п.4 ч.1 ст. 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» підстави для відмови в державній реєстрації прав подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження.

Відповідно до ч.3 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (у редакції на момент винесення державним реєстратором оскаржуваних рішень) відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню. У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону. Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав). Державна реєстрація набуття, зміни чи припинення речових прав у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, проводиться без подання відповідної заяви заявником та справляння адміністративного збору на підставі відомостей про речові права, що містилися в Державному реєстрі прав. У разі відсутності таких відомостей про речові права в Державному реєстрі прав заявник подає оригінали документів, необхідних для проведення державної реєстрації набуття, зміни чи припинення речових прав.

У відповідності до ч.3 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (у чинній редакції) відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню. У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються. У разі якщо в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, наявні відомості про речові права, обтяження речових прав, припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації, або якщо відповідним судовим рішенням також визнаються речові права, обтяження речових прав, одночасно з державною реєстрацією припинення речових прав чи обтяжень речових прав проводиться державна реєстрація набуття відповідних прав чи обтяжень. При цьому дата і час державної реєстрації набуття речових прав, обтяжень речових прав, що були припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації та наявні в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, залишаються незмінними. У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію зміни, припинення речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження повертаються у стан, що існував до відповідної державної реєстрації, шляхом державної реєстрації змін чи набуття таких речових прав, обтяжень речових прав. При цьому дата і час державної реєстрації набуття речових прав, обтяжень речових прав, що були припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації та наявні в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, залишаються незмінними. Державна реєстрація прав у випадках, передбачених цією частиною, проводиться у порядку, визначеному цим Законом, крім випадку скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію на підставі рішення Міністерства юстиції України, що виконується посадовою особою Міністерства юстиції України відповідно до статті 37 цього Закону.

Згідно з п.9 ч.1 ст. 27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі судового рішення, що набрало законної сили, щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості.

У постанові Верховного Суду від 23.06.2020 у справі №922/2589/19 висловлено правову позицію: «відповідно до пунктів 1, 2, 3 частини 3 статті 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» №1952 (в редакції, чинній з 16.01.2020) відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню. У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини 6 статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини 6 статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону. Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав). Зміст зазначеної правової норми переконливо свідчить про те, що, на відміну від частини 2 статті 26 Закону України №1952 у попередній редакції, яка передбачала такі способи судового захисту порушених прав як скасування записів про проведену державну реєстрацію прав та скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, чинна редакція встановлює такі способи судового захисту порушених прав та інтересів особи: 1) судове рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав; 2) судове рішення про визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав; 3) судове рішення про скасування державної реєстрації прав. При цьому з метою ефективного захисту порушених прав законодавець уточнив, що ухвалення зазначених судових рішень обов`язково має супроводжуватися одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав). Таким чином, колегія суддів вважає, що з 16.01.2020, тобто на час ухвалення оскаржуваної постанови, законодавець вже виключив такий спосіб захисту порушених речових прав як скасування запису про проведену державну реєстрацію права, а відтак апеляційний суд помилково зазначив про необхідність застосування позивачем такого способу судового захисту, який в практичному аспекті не зможе забезпечити і гарантувати позивачу відновлення порушеного права, а значить не спроможний надати особі ефективний захист її прав. Отже, за змістом цієї правової норми виконанню підлягають виключно судові рішення: 1) про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень; 2) про визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень; 3) про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, тобто до їх переліку не входить судове рішення про скасування запису про проведену державну реєстрацію права».

Відповідно до ч.ч. 1,2 ст. 84 ЗК України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. Право власності на земельні ділянки, визнане за державою рішенням суду, реалізується органами виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, незалежно від органу, в особі якого судом визнане таке право за державою.

У відповідності до ч.ч. 1, 2 ст. 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам, іноземцям і особам без громадянства, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

За ч.1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Частиною першою статті 122 ЗК України визначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до ч.1 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.

За ст.ст. 125, 126 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Згідно з ст. 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 2 Закону України «Про оренду землі», зокрема, визначено, що орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 6 Закону України «Про оренду землі» орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. У разі набуття права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах підставою для укладення договору оренди є результати земельних торгів.

За ст. 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до ч.1 ст. 14 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Власник земельної ділянки може встановити вимогу нотаріального посвідчення договору оренди землі та скасувати таку вимогу. Встановлення (скасування) вимоги є одностороннім правочином, що підлягає нотаріальному посвідченню. Така вимога є обтяженням речових прав на земельну ділянку та підлягає державній реєстрації в порядку, визначеному законом.

Згідно з ч.ч. 1, 4 ст. 202 ЦК України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Дво- чи багатостороннім правочином є погоджена дія двох або більше сторін.

За ч.ч. 1-5 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Відповідно до ст. 204 ЦК України правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.

Згідно з ст. 210 ЦК України правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації. Перелік органів, які здійснюють державну реєстрацію, порядок реєстрації, а також порядок ведення відповідних реєстрів встановлюються законом.

За ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається. У випадках, встановлених цим Кодексом, нікчемний правочин може бути визнаний судом дійсним. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Відповідно до ч.1 ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

За ч.1 ст. 627 ЦК України відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

За змістом ч.ч. 1-4 ст. 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

У відповідності до ч.1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно з вимогами ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою.

Відповідно до ст. 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Статтею 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 рішення Європейського суду з прав людини у справі Салов проти України від 06.09.2005).

У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі Надточий проти України від 15.05.2008 зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.

Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.

Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.

Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Як встановлено судом, державний реєстратор, ухвалюючи спірні рішення, якими зареєстровано за Споживчим кооперативом «Садівниче товариство «Простоквашино» речові права - права оренди спірних земельних ділянок, виходив з підстав для такої державної реєстрації як, зокрема, договір оренди б/н від 15.01.2009.

Господарський суд вказує на те, що предметом спору у справі є скасування рішень державного реєстратора та припинення речових прав відповідача, прокурором в позовній заяві зазначено про неукладення (невчинення) договору оренди землі від 15.01.2009.

Виходячи з наявних матеріалів справи договір оренди землі від 15.01.2009 не містить відомостей про його реєстрацію в книзі записів договорів на право оренди, тимчасового користування землею та у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, в акті приймання передачі землі немає посилань на укладений договір від 15.01.2009, приймаючи до уваги інформацію, надану Одеською районною державною адміністрацією про відсутність в архівному відділі районної державної адміністрації документів та відомостей, які б підтверджували або спростували укладення між Лиманською (колишньою Комінтернівською) районною державною адміністрацією та СК «СТ «Простоквашино» договору оренди на земельні ділянки від 15.01.2009, враховуючи відсутність в матеріалах справи оригіналу такого можливого договору оренди та не надання відповідачем до суду оригіналу такого можливого договору оренди, а також обставини звернення відповідача до господарського суду з позовом до Лиманської районної державної адміністрації Одеської області про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки у справі №916/3526/20 (кадастрові номери земельних ділянок співпадають з номерами в даній справі), що у своїй сукупності свідчить про неукладення договору оренди від 15.01.2009, з урахуванням наявних обставин та доказів, на які посилається прокурор, як на підставу своїх позовних вимог, з урахуванням не надання будь-яких заперечень на ці вимоги з боку відповідача, господарський суд доходить висновку про доведеність позовних вимог, а отже приходить до висновку, що спірні рішення державного реєстратора порушують права позивача в особі Визирської сільської ради Одеського району Одеської області, як власника земельних ділянок, а тому позов прокурора в частині вимог про скасування рішень державного реєстратора Турецького О.С. щодо державної реєстрації за Споживчим кооперативом «Садівниче товариство «Простоквашино» права оренди земельної ділянки площею 14,9548 га з кадастровим номером 5122781700:01:005:0200 для колективного садівництва (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2331209151227, номер запису про інше речове право 41376041), земельної ділянки площею 19,1957 га з кадастровим номером 5122781700:01:004:0035 для колективного садівництва (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2331173151227, номер запису про інше речове право 41375372), земельної ділянки площею 0,8127 га з кадастровим номером 5122781700:01:006:0333 для колективного садівництва (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2331235951227, номер запису про інше речове право 41376549) - підлягає задоволенню в повному обсязі.

Вирішуючи спір щодо похідної вимоги прокурора про припинення права оренди відповідача, господарський суд вказує наступне.

16.01.2020 з набранням чинності Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству порядок внесення відомостей до державного реєстру прав суттєво змінився. Так, частиною 3 статті 26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, в редакції з 16.01.2020 (на час вчинення державної реєстрації), передбачена можливість ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства, у разі наявності таких прав.

Отже, враховуючи доведену підставність позову прокурора в частині скасування спірних рішень державного реєстратора, суд доходить висновку, що позов прокурора в частині похідної вимоги до відповідача про припинення права оренди Споживчого кооперативу «Садівниче товариство «Простоквашино» земельної ділянки площею 14,9548 га з кадастровим номером 5122781700:01:005:0200 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2331209151227, номер запису про інше речове право 41376041), земельної ділянки площею 19,1957 га з кадастровим номером 5122781700:01:004:0035 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2331173151227, номер запису про інше речове право 41375372), земельної ділянки площею 0,8127 га з кадастровим номером 5122781700:01:006:0333 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2331235951227, номер запису про інше речове право 41376549) підлягає задоволенню.

Таким чином, господарський суд дійшов висновку про повне задоволення позовних вимог Керівника Доброславської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Визирської сільської ради Одеського району Одеської області.

Іншого відповідачем не доведено.

Інші наявні в матеріалах справи документи вищевикладених висновків суду не спростовують.

Відповідно до ст. 129 ГПК України судові витрати по сплаті судового збору за подання позову покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1.Позовні вимоги Керівника Доброславської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Визирської сільської ради Одеського району Одеської області - задовольнити повністю.

2.Скасувати рішення державного реєстратора Великодолинської селищної ради Одеського району Одеської області Турецького О.С. від 07.04.2021 №57511813 щодо державної реєстрації за Споживчим кооперативом «Садівниче товариство «Простоквашино» права оренди земельної ділянки площею 14,9548 га з кадастровим номером 5122781700:01:005:0200 для колективного садівництва (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2331209151227, номер запису про інше речове право 41376041).

3.Скасувати рішення державного реєстратора Великодолинської селищної ради Одеського району Одеської області Турецького О.С. від 07.04.2021 №57511037 щодо державної реєстрації за Споживчим кооперативом «Садівниче товариство «Простоквашино» права оренди земельної ділянки площею 19,1957 га з кадастровим номером 5122781700:01:004:0035 для колективного садівництва (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2331173151227, номер запису про інше речове право 41375372).

4.Скасувати рішення державного реєстратора Великодолинської селищної ради Одеського району Одеської області Турецького О.С. від 07.04.2021 №57512492 щодо державної реєстрації за Споживчим кооперативом «Садівниче товариство «Простоквашино» права оренди земельної ділянки площею 0,8127 га з кадастровим номером 5122781700:01:006:0333 для колективного садівництва (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2331235951227, номер запису про інше речове право 41376549).

5.Припинити право оренди Споживчого кооперативу «Садівниче товариство «Простоквашино» земельної ділянки площею 14,9548 га з кадастровим номером 5122781700:01:005:0200 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2331209151227, номер запису про інше речове право 41376041), земельної ділянки площею 19,1957 га з кадастровим номером 5122781700:01:004:0035 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2331173151227, номер запису про інше речове право 41375372), земельної ділянки площею 0,8127 га з кадастровим номером 5122781700:01:006:0333 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2331235951227, номер запису про інше речове право 41376549).

6.Стягнути з Споживчого кооперативу «Садівниче товариство «Простоквашино» (67530, Одеська обл., Одеський р-н, с. Калинівка, Центральна площа, буд. 2, код ЄДРПОУ 34396859) на користь Одеської обласної прокуратури (65026, Одеська обл., м. Одеса, вул. Пушкінська, буд. 3, код ЄДРПОУ 03528552) 9924 /дев`ять тисяч дев`ятсот двадцять чотири/ грн. судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст. 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-Західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги у строки, визначені ст. 256 ГПК України.

Повний текст рішення складено 26 грудня 2022 р. у зв`язку з введенням в м. Одесі екстрених відключень електроенергії через масовані атаки країни-агресора, обстріл об`єктів критичної інфраструктури, тривалу відсутність електроенергії у суді, нестабільність в роботі системи діловодства.

Суддя Ю.С. Бездоля

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення30.11.2022
Оприлюднено29.12.2022
Номер документу108124688
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —916/1265/22

Рішення від 30.11.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Ю.С.

Ухвала від 11.11.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Ю.С.

Ухвала від 25.10.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Ю.С.

Ухвала від 12.10.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Ю.С.

Ухвала від 29.09.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Ю.С.

Ухвала від 14.09.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Ю.С.

Ухвала від 16.08.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Ю.С.

Ухвала від 25.07.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Ю.С.

Ухвала від 26.06.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Ю.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні