Рішення
від 06.12.2022 по справі 160/2491/22
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 грудня 2022 року Справа № 160/2491/22

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Ніколайчук С.В.

розглянувши в порядку письмового провадження у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою приватного підприємства УКРПТАХОСЕРВІС (03040, м.Київ, пр. 40-річчя Жовтня, буд. 68, кв. 142, код ЄДРПОУ 25661381) до Державної екологічної інспекції Придніпровського округу Державної екологічної інспекції України (50103, м. Кривий Ріг, вул. Героїв АТО, 92, код ЄДРПОУ 43877118, адреса для листування 49010, м. Дніпро, вул. Лабораторна, 69) про визнання протиправним та скасування припису,-

ВСТАНОВИВ:

03 лютого 2022 року приватне підприємство УКРПТАХОСЕРВІС звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної екологічної інспекції Придніпровського округу Державної екологічної інспекції України, в якому просить:

визнати протиправним та скасувати припис №526/2.3-2.5-7/21 від 30.12.2021 року Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області про усунення порушень природоохоронного законодавства.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що з 14.12.2021 по 28.12.2021 року посадовими особами Державної екологічної інспекції Придніпровського округу проведена позапланова перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства позивача, яка призначена на підставі ч.1 ст. 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, а саме: щодо перевірки виконання вимог припису від 20.08.2019 року №4-8670-3-3. Відповідно до вимог законодавства, під час проведення такого позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

На думку позивача, не відповідають вимогам закону п.п. 1-22 припису №526/2.3-2.5-7/21 від 30.12.2021 року, оскільки дані пункти припису винесено поза межами питань висвітлених у попередньому приписі від 20.08.2019 року №4-8670-3-3, а отже це є протиправним; деякі пункти припису взагалі цитують/декларують норми чинного законодавства, які виконуються позивачем при проведенні господарської діяльності підприємства і без наявності припису; порушень відповідачем не виявлено, а викладені висновки не відповідають дійсності та зроблені без врахування дійсних обставин господарської діяльності, наданих та наявних у ПП УКРПТАХОСЕРВІС дозволів та підтверджуючих документів.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10 лютого 2022 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Ухвалою Дніпропетровський окружний адміністративний суд від 20 вересня 2022 рокусудом вирішено подальший розгляд справи здійснювати в порядку загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 18 жовтня 2022 року.

В подальшому підготовче провадження перенесено на 01.11.2022 року.

Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому останній заперечує проти задоволення позовних вимог. В обґрунтування своєї позиції відповідачем зазначено, що за результатами здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) для усунення виявлених порушень норм природоохоронного законодавства України позивачу було надано для виконання припис від 30.12.2022 року № 526/2.3-2.5-7/21 щодо усунення виявлених порушень.

Відповідно до «Критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів Державною екологічною інспекцією», затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 року № 182, підприємство отримало 5 балів - кількість порушень вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, виявлених за результатами заходів державного нагляду (контролю), проведених протягом останніх п`яти років, що передують плановому періоду (п`ять і більше), зокрема, в ході проведення позапланової перевірки ПП «УКРПТАХОСЕРВІС», проведеної в період з 17.08.2018 по 20.08.2018, виявлено - 23 порушення, які зафіксовані в акті перевірки №428/3-8/18 від 20.08.2018 року; в ході проведення планової перевірки ПП «УКРПТАХОСЕРВІС», проведеної в період з 07.08.2019 по 13.08.2019, виявлено - 28 порушень, які зафіксовані в акті перевірки № 596/3-10/19 від 13.08.2019.

Детальний опис виявлених порушень викладено та зафіксовано в акті перевірки від 28.12.2021 року № 526/2.3-2.5-7/21, який складено у відповідності до ч. 6 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» і, в якому УКРПТАХОСЕРВІС віднесено до високого ступеня ризику.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.11.2022 року закрито підготовче провадження та розпочато розгляд справи по суті.

Наступне судове засідання призначено на 15.11.2022 року. В подальшому розгляд справи перенесено на 24.11.2022 року та на 06.12.2022 року.

В судове засідання призначене на 06.12.2022 року представник позивача не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

Представник відповідача про розгляд справи в письмовому провадженні не заперечував.

У разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється (ч. 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України).

Суд, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення позову по суті, проаналізувавши застосування норм матеріального та процесуального права, встановив наступне.

Приватне підприємство УКРПТАХОСЕРВІС здійснює фактичне місце виробничої діяльності за адресою: вул. Індустріальна, 9-б, с. Єлізаветівка, Петриківський район, Дніпропетровська область, 51831. Основний вид економічної діяльності: КВЕД 46.32 Оптова торгівля м`ясом і м`ясними продуктами (основний), підприємство спеціалізується на переробці м`яса з подальшим виготовленням напівфабрикатів їх фасування та пакування.

20 серпня 2019 року Державною екологічною інспекцією у Дніпропетровській області винесено припис №4-8670-3-3 з метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, проведеної в період 07.08.2019 по 13.08.2019 року, щодо приватного підприємства УКРПТАХОСЕРВІС. Виявлено 28 порушень, які зафіксовані в акті перевірки № 596/3-10/19 від 13.08.2019 року.

Згідно з приписом від 20.08.2019 року №4-8670-3-3 зобов`язано позивача:

1.Не допускати здійснення виробничої діяльності без висновку з оцінки впливу на довкілля (ст.ст. 3, 17 Закону України Про оцінку впливу на довкілля, термін виконання 20.08.2019 року);

2.Розробити інвентаризацію джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря відповідно до фактичного стану підприємства з урахуванням всіх джерел утворення викидів та обсягів викидів (ст.ст. 10, 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря, термін виконання 01.11.2019 року);

3.Отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря (ст.ст. 10, 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря, термін виконання 01.11.2019 року);

4.Не допускати здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без наявності дозволу на викиди (ст.ст. 10, 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря, термін виконання 20.08.2019 року);

5.Забезпечити проведення виробничого контролю за викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел викидів підприємства (ст.ст. 10, 29 Закону України Про охорону атмосферного повітря, термін виконання 30.12.2019 року);

6.Надати довідку про фактично відпрацьований час стаціонарними джерелами викидів: коптильна камера за період з 17.03.2011 року по 20.08.2019 року, котел №1 окремо за періоди з 17.03.2011 року по 16.08.2018 року, з 17.08.2018 року по 06.03.2019 року та з 07.08.2019 року по 20.08.2019 року, котел №2 за період з 17.03.2011 року по 20.08.2019 року (ст.ст. 10, 34 Закону України Про охорону атмосферного повітря, ст.ст. 8, 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, ст. 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища, термін виконання 01.10.2019 року);

7.Статистичний звіт по формі 2-ТП (повітря) складати відповідно з вимогами законодавства (ст.ст. 10 Закону України Про охорону атмосферного повітря, термін виконання 20.01.2020 року);

8.Забезпечити здійснення розрахунку податкового зобов`язання з екологічного податку в частині викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря відповідно з вимогами законодавства (ст. 10 Закону України Про охорону атмосферного повітря, ст. 24 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища, термін виконання 01.11.2019 року);

9.Забезпечення проведення вимірювань вмісту забруднюючих речовин у відпрацьованих газах пересувних джерел викидів з оформленням протоколів результатів вимірів у відповідності вимогам НД (ст. 10 Закону України Про охорону атмосферного повітря, ДСТУ 4276:2004, ДСТУ 4277:2004, термін виконання 01.10.2019 року);

10. Забезпечити ведення первинного обліку у сфері охорони водних ресурсів (ст. 44 Водного кодексу України, термін виконання 01.09.2019 року);

11. Забезпечити складання статистичної звітності по формі 2-ТП (водгосп) відповідно до вимог природоохоронного законодавства (ст. ст. 25, 44 Водного кодексу України, термін виконання 20.01.2020 року);

12. Розробити проект балансових норм водоспоживання та водовідведення відповідно до фактичного стану підприємства (ст.ст. 40, 44 Водного кодексу України, термін виконання 01.11.2019 року);

13. Забезпечити контроль за впливом вигрібної ями на грунти та підземні водоносні горизонти (ст.ст. 44, 96, 105 Водного кодексу України, ст. 35 Закону України Про охорону земель, ст. 164 Земельного кодексу України, ст.ст. 17, 33 Закону України Про відходи, термін виконання 01.10.2019 року);

14. Забезпечити збирання, очищення та відведення зливових стоків з території підприємства у відповідності до вимог законодавства у повному обсязі (ст.ст. 44, 70, 105 Водного кодексу України, ст. 35 Закону України Про охорону земель, ст. 164 Земельного кодексу України, термін виконання 01.11.2019 року);

15. Вжити заходи щодо попередження забруднення зливової поверхні території підприємства (ст.ст. 44, 70, 105 Водного кодексу України, ст. 35 Закону України Про охорону земель, ст. 164 Земельного кодексу України, термін виконання 01.11.2019 року);

16. Запровадити контроль за якістю та кількістю стічних (зливових) вод (ст. 44 Водного кодексу України, термін виконання 01.11.2019 року);

17. Вжити достатні заходи з охорони водних ресурсів (ст.ст. 44, 105 Водного кодексу України, термін виконання 01.11.2019 року);

18. Надати на розгляд до Держекоінспекції у Дніпропетровській області інформацію та копії документів, які розглядаються в ході інспекційної перевірки в повному обсязі (ст.ст. 8, 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, ст. 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища, термін виконання 01.09.2019 року);

19. Розробити інвентаризацію відходів відповідно до фактичного стану підприємства з урахуванням всіх видів відходів, що утворюються при діяльності підприємства (ст.ст. 17, 26 Закону України Про відходи, термін виконання 01.11.2019 року);

20. Визначити склад і властивості всіх видів відходів, що утворюються при діяльності підприємства, ступінь їх небезпечності для навколишнього природного середовища та здоров`я людини (ст. 17 Закону України Про відходи, термін виконання 01.11.2019 року);

21. Розробити та погодити згідно вимог законодавства нормативи граничних показників утворення всіх видів відходів у технологічних процесах та нормативи питомих показників утворення всіх видів відходів, що утворюються при діяльності підприємства (ст. 7 Закону України Про відходи, термін виконання 01.11.2019 року);

22. Розробити технічні паспорти відходів (ТПВ) на всі види відходів, що утворюються при діяльності підприємства (ст. 26 Закону України Про відходи, постанови КМУ від 01.11.99 року №2034, термін виконання 01.11.2019 року);

23. Забезпечити складання декларації про відходи згідно вимог законодавства (ст. 17 Закону України Про відходи, термін виконання 20.01.2020 року);

24. Забезпечити ведення первинного обліку кількості відходів, що утворюються на підприємстві за формою 1-ВТ згідно вимог чинного законодавства (ст. 17 Закону України Про відходи, термін виконання 01.09.2019року);

25. Забезпечити складання статистичної звітності по формі №1 -відходи відповідно до вимог чинного законодавства (ст. 17 Закону України Про відходи, термін виконання 20.01.2020 року);

26. Розробити реєстрові картки об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів на всі види відходів, які утворюються при діяльності підприємства та погодити згідно вимог законодавства (ст. 27 Закону України Про відходи, термін виконання 01.11.2019року);

27. Місця тимчасового зберігання відходів обладнати у відповідності до вимог законодавства (ст. 17, 33 Закону України Про відходи, термін виконання 01.09.2019 року);

28. Забезпечити здійснення моніторингу місць утворення та зберігання відходів (ст. 29 Закону України Про відходи, термін виконання 01.09.2019 року);

29. Укласти договори щодо видалення та утилізації всіх відходів та забезпечити заходи для їх максимальної утилізації, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів у відповідності до вимог законодавства (ст. 17, 33 Закону України Про відходи, термін виконання 01.09.2019 року);

30. Укласти договори на приймання та утилізацію використаних пакувальних матеріалів і тари, в якій знаходилася продукція підприємства з відповідними організаціями на їх збирання та утилізацію (ст. 17, 31, 33, 34 Закону України Про відходи, термін виконання 01.09.2019 року);

31. Операції поводження з відходами здійснювати відповідно до вимог чинного законодавства (ст. 17, 32, 33, 34 Закону України Про відходи, термін виконання 01.09.2019 року);

32. Місця тимчасового зберігання небезпечних відходів влаштувати у відповідності до вимог законодавства (ст. 17, 32, 33, 34 Закону України Про відходи, термін виконання 01.09.2019 року);

33. Забезпечити роздільне збирання та зберігання відходів різного морфологічного складу (ст. 17, 33 Закону України Про відходи, ст. 55 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища, термін виконання 01.09.2019 року).

06.12.2021 року Державною екологічною інспекцією Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) видано направлення №4-1556-23 на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів приватного підприємства УКРПТАХОСЕРВІС (код ЄДРПОУ 25661381), місцезнаходження юридичної особи: пр. 40-річчя Жовтня, буд. 68, кв.142, м.Київ, 03040.

Термін проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства України з 14.12.2021 по 28.12.2021 року.

Підстави для здійснення перевірки: ст. 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища, ст. 21 Закону України Про центральні органи виконавчої влади, ст. 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, положення про територіальні та межрегіональні територіальні органи Держекоінспекції, затвердженого наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 07.04.2020 року №230, Положення про Державну екологічну інспекцію Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області), яке затверджено наказом Держекоінспекції України від 01.06.2021 року №254, припис від 20.08.2019 року №4-8670-3-3, виданий за результатами акту планової перевірки від 07.08.2019 року по 13.08.2019 року ПП УКРПТАХОСЕРВІС, та наказ Державної екологічної інспекцію Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) від 03.12.2021 року №1958.

За результатами проведеної позапланової перевірки Державною екологічною інспекцією Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) складено акт від 28.12.2021 №526/2.3-2.5-7/21 щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Згідно з розділом «Опис виявлений порушень вимог законодавства» акту перевірки №526/2.3-2.5-7/21 від 28.12.2021 року, за результатами проведення заходу державного нагляду (контролю) встановлено наявність порушень вимог законодавства, а саме:

1.ст. 51 Закону України №1264 проектна документація на влаштування цеху по переробці м`яса з подальшим виготовленням напіфабрикатів їх фасування та пакування, з розділом оцінки впливу на навколишнє природне середовище відсутня;

2.абз. 3 ч.1 ст. 31 Закону України №877 довідку про обсяги виготовленої продукції та статистичну звітність 1П-НПП Звіт про виробництво та реалізацію промислової продукції за 2019-2021 роки на розгляд не представлено;

3.абз. 10 ч.1 ст. 10 Закону України №2707, ч.5, 6 ст. 11 Закону України №2707, п. 2 Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1780, наказ Мінприроди № 309 під час проведення перевірки виявлені джерела викидів та джерела утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, а саме: витяжна вентиляція від цеху готової продукції, дільниця паркування: машини для пакування в модифікованому газовому середовищі -2од.; машина для пайки пакетів 1 од.; термокамера коптильно-варильна 2 од.. Враховуючи вищевикладене, обсяги викидів від вищезазначених джерела викидів та джерела утворення викидів не обліковано у матеріалах інвентаризації викидів та не враховано у діючому дозволі на викиди. В зв`язку з цим, на вищезазначені джерела утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря;

4.абз. 2 п. 5 Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1655, п.1 наказу Держстату №124 статистична звітність по формі №2-ТП (повітря) підприємством не складається;

5.ч.5 ст. 11 Закону України №2707 за результатами інструментально-лабораторних вимірювань, виконаних в серпні 2019 року під час проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин підприємства, зафіксовано: наднормативні викиди (викид без дозволу) речовин у вигляді суспендованих твердих частинок від ДВ №3(труба вентиляційної системи залу спецій (подрібнювач)); наднормативні викиди (викиди без дозволу) оксидів азоту та оксиду вуглецю від ДВ №6 (котел BONGIONANNI). За результатами інспекційного контролю, проведеного 17.08.2018 року та 07.08.2019 року під час попередніх перевірок, зафіксовано викиди без дозволу оксиду вуглецю та оксидів азоту від газового котла BONGIONANNI (ДВ №6 згідно інвентаризації 2019 року). Таким чином, з 17.08.2018 року по 02.09.2020 року включно (до отримання Дозволу на викиди №1223700000-92 від 03.09.2020 року) ПП УКРПТАХОСЕРВІС здійснювало наднормативні викиди (викиди без дозволу)забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Згідно довідки підприємства кількість годин роботи ДВ №6 (котел BONGIONANNI) за період з 17.08.2018 року по 06.08.2019 року 1270 годин, з 07.08.2019 року по 28.08.2019 року 48 годин, з 29.08.2019 року по 02.09.2020 року 1509 годин, ДВ №3 (подрібнювач) за період з 29.08.2019 року по 02.09.2020 року 5 годин;

6.абз. 2, 10 ч.1 ст. 10 Закону України № 2707, умова 3 дозволу на викиди №1223700000-92 від 03.09.2020 року за результатами інспекційного інструментального контролю зафіксовано перевищення дозволених обсягів викидів оксиду вуглецю від ДВ №6 (котел BONGIONANNI). Протокол вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел № 28-21/1;

7.ст. 10 Закону України № 2707 та вимог ДСТУ 4277:2004 підприємством не здійснюється контроль автотранспортних засобів на вміст забруднюючих речовин в відпрацьованих газах (СО, СН, димність);

8.абз. 3 ч.1 ст. 11 Закону України № 877 додаткову угоду на подовження терміну договору з ТОВ ПАРК МЕТАЛ ІНДАСТРІ ТРЕЙД від 05.01.2015 року №06/01-15 на розгляд не представлено. Інформації щодо відведення виробничих стічних вод відсутня;

9.ст. 25 Водного кодексу України звіт про водокористування за встановленою формою №2-ТП (водгосп) підприємством не складається;

10. контроль за станом та впливом вигрібної ями на грунти та підземні водоносні горизонти не здійснюється;

11. п. 4 ч.1 ст. 44 Водного кодексу України не вжито заходи попередження забруднення зливової поверхні території підприємства;

12. абз. 5 ст. 7, п. в), є), г) ч. 1 ст. 17 та ч. 2 ст. 17, ст. 32, 33 Закону України Про відходи - під час обстеження виробничого майданчику ПП УКРПТАХОСЕРВІС виявлено невраховані в матеріалах інвентаризації джерела утворення відходів (відходи деревини, відходи засобів індивідуального захисту, тощо). Склад, властивості, ступінь небезпечності для навколишнього природного середовища та норми утворення цих відходів не визначено. Показник загального утворення відходів розраховано не достовірно, а саме: без урахування обсягів відходів не облікованих в матеріалах інвентаризації відходів;

13. ст. 26 Закону України Про відходи - технічні паспорти підприємством не розроблено;

14. п. г) ч. 1 ст. 17 Закону України Про відходи - первинний облік утворення та руху відходів на підприємстві по формі №1-ВТ не ведеться;

15. абз. 4 п. 5 Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 2034 статистичний звіт по формі №1- відходи підприємством не складається;

16. ч.2 ст. 17 Закону України № 187/98, п.3 Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 118 декларації про відходи за 2019-2020 роки у підприємства відсутні;

17. п. є), з) ч. 1 ст. 17, абз. 1 ст. 33 Закону України Про відходи - місця тимчасового зберігання відходів не обладнано згідно вимог природоохоронного законодавства в повному обсязі;

18. п. и) ч. 1 ст. 17, абз. 1 ст. 29 Закону України Про відходи - моніторинг місць утворення та зберігання відходів не здійснюється;

19. абз. 3 ч. 1 ст. 11 Закону України № 877 договори щодо видалення та утилізації відходів, зі спеціалізованими організаціями та підтверджуючі документи щодо своєчасної передачі відходів (акти виконаних робіт) на розгляд не представлено;

20. абз. 3 ч. 1 ст. 11 Закону України № 877 за результатами попередньої планової перевірки від 07.08.2019 13.08.2019 року Державною екологічною інспекцією в Дніпропетровській області видано приписи від 20.08.2019 року №4-8670-3-3 з метою усунення виявлених порушень природоохоронного законодавства, які виконано не в повному обсязі.

30.12.2021 року Державною екологічною інспекцією Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) винесено припис №526/2.3-2.5-7/21, з метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час проведення заходу державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища в період з 14.12.2021 року по 28.12.2021 року на ПП УКРПТАХОСЕРВІС.

Згідно з приписом від 30.12.2021 року №526/2.3-2.5-7/21 зобов`язано відповідача:

1.Розробити інвентаризацію джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря відповідно до фактичного стану підприємства з урахуванням всіх джерел утворення викидів та обсягів викидів (ст.ст. 10, 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря, термін виконання 01.04.2022 року);

2.Отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря з урахуванням всіх джерел викидів та обсягу викидів (ст.ст. 10, 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря, термін виконання 01.04.2022 року);

3.Не допускати здійснення викидів в атмосферне повітря від джерел викидів та джерел утворення викидів забруднюючих речовин, обсяги викидів від яких не обліковано у матеріалах інвентаризації викидів та у діючому дозволі (ст.ст. 10, 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря, термін виконання 30.12.2021 року);

4.Забезпечити складання статистичної звітності по формі 2-ТП (повітря) (ст. 24 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища, ст. 10 Закону України Про охорону атмосферного повітря, термін виконання 20.02.2022 року);

5.Дотримуватись умов дозволу на викиди та не допускати здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря з перевищенням затверджених граничнодопустимих викидів (ст. 10 Закону України Про охорону атмосферного повітря, умови дозволу на викиди №1223700000-92 від 03.09.2020 року, термін виконання 30.12.2021 року);

5. Після усунення порушення та проведення налагоджувальних робіт на ДВ №6 (котел BONGIONANNI) провести повторний інструментальний контроль в присутності спеціалістів відділу інструментально-лабораторного контролю Дніпропетровської області Держекоінспекції Придніпровського округу (ст.ст. 10, 34 Закону України Про охорону атмосферного повітря, Методика розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, термін виконання 10.02.2022 року);

6.Забезпечити проведення вимірювань вмісту забруднюючих речовин у відпрацьованих газах пересувних джерел викидів з оформленням протоколів результатів вимірів у відповідності вимогам НД (ст. 10 Закону України Про охорону атмосферного повітря, ДСТУ 4276:2004, ДСТУ 4277:2004, термін виконання 01.04.2021 року);

7.Виробничу діяльність здійснювати за наявності проектної документації, погодженої відповідно до вимог чинного законодавства ( ст. 51 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища, термін виконання 30.12.2021 року);

8.Забезпечити складання статистичної звітності по формі 2-ТП (водгосп) відповідно до вимог природоохоронного законодавства (ст. ст. 25, 44 Водного кодексу України, термін виконання 20.02.2022 року);

9.Забезпечити контроль за станом та впливом вигрібної ями на грунти та підземні водоносні горизонти (ст.ст. 44, 105 Водного кодексу України, термін виконання 01.04.2021 року);

10. Вжити заходи щодо попередження забруднення зливової поверхні території підприємства в повному обсязі (ст.ст. 44 Водного кодексу України, ст. 35 Закону України Про охорону земель, ст. 164 Земельного кодексу України, термін виконання 01.04.2021 року);

11. Забезпечити збирання, очищення та відведення зливових стоків з території підприємства в повному обсязі у відповідності до вимог законодавства (ст.ст. 44, 70, 105 Водного кодексу України, ст. 35 Закону України Про охорону земель, ст. 164 Земельного кодексу України, термін виконання 01.04.2021 року);

12. Запровадити контроль за якістю та кількістю стічних (зливових) вод на території підприємства (ст. 44 Водного кодексу України, термін виконання 01.04.2021 року);

13. Розробити інвентаризацію відходів відповідно до фактичного стану підприємства з урахуванням всіх видів відходів, що утворюються при діяльності підприємства (ст.ст. 7, 17, 26 Закону України Про відходи, термін виконання 01.04.2022 року);

14. Визначити склад і властивості всіх видів відходів, що утворюються при діяльності підприємства, ступінь їх небезпечності для навколишнього природного середовища та здоров`я людини (ст. 17 Закону України Про відходи, термін виконання 01.04.2022 року);

15. Розробити та погодити згідно вимог законодавства нормативи граничних показників утворення всіх видів відходів у технологічних процесах та нормативи питомих показників утворення всіх видів відходів, що утворюються при діяльності підприємства (ст. 7 Закону України Про відходи, термін виконання 01.04.2022 року);

16. Розробити технічні паспорти відходів (ТПВ) на всі види відходів, що утворюються при діяльності підприємства (ст. 26 Закону України Про відходи, постанови КМУ від 01.11.99 року №2034, термін виконання 01.04.2022 року);

17. Забезпечити ведення первинного обліку кількості відходів, що утворюються на підприємстві за формою 1-ВТ відповідно до вимог чинного законодавства (ст. 17 Закону України Про відходи, термін виконання 01.04.2022 року);

18. Забезпечити складання статистичної звітності по формі №1 -відходи відповідно до вимог чинного законодавства (ст. 17 Закону України Про відходи, термін виконання 01.04.2022 року);

19. Забезпечити складання декларації про утворення відходів відповідно до вимог чинного законодавства (ст. 17 Закону України Про відходи, термін виконання 20.02.2021 року);

20. Місця тимчасового зберігання відходів обладнати у відповідності до вимог законодавства у повному обсязі (ст. 17, 33 Закону України Про відходи, термін виконання 01.04.2022 року);

21. Забезпечити здійснення моніторингу місць утворення та зберігання відходів у відповідності до вимог законодавства (ст. 29 Закону України Про відходи, термін виконання 01.04.2022 року);

22. Укласти договори щодо видалення та утилізації всіх відходів та забезпечити заходи для їх максимальної утилізації, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів у відповідності до вимог законодавства (ст. 17, 31, 33, 34 Закону України Про відходи, термін виконання 01.04.2022 року).

Не погоджуючись з винесеним відповідачем приписом, оскільки на думку позивача, перевірка повинна бути обмежена питаннями попереднього припису, а не встановленням нових фактів, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, доводам позивача, викладеним в позовній заяві, та доводам відповідача, викладеним в відзиві на позов, суд врахував такі норми чинного законодавства, які діяли на момент виникнення спірних правовідносин, та релевантні їм джерела права.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з п. 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 275(далі - Положення № 275), Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Пунктом 3 Положення № 275 визначено, що основними завданнями Держекоінспекції є:

1) реалізація державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів;

2) здійснення у межах повноважень, передбачених законом, державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства, зокрема, щодо: охорони земель, надр; екологічної та радіаційної безпеки; охорони і використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду; охорони, захисту, використання і відтворення лісів; збереження, відтворення і невиснажливого використання біологічного та ландшафтного різноманіття; раціонального використання, відтворення і охорони об`єктів тваринного та рослинного світу; ведення мисливського господарства та здійснення полювання; охорони, раціонального використання та відтворення вод і відтворення водних ресурсів; охорони атмосферного повітря; формування, збереження і використання екологічної мережі; стану навколишнього природного середовища; поводження з відходами, небезпечними хімічними речовинами, пестицидами та агрохімікатами; здійснення заходів біологічної і генетичної безпеки стосовно біологічних об`єктів природного середовища під час створення, дослідження та практичного використання генетично модифікованих організмів у відкритій системі;

3) внесення на розгляд Міністра захисту довкілля та природних ресурсів пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи (пункт 7 Положення № 275).

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає, зокрема, Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877-V).

В абз. 2, 3 частини першої статті 1 вказаного Закону визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт (абз. 1 ч. 6ст. 7 Закону № 877-V).

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (ч. 7 ст. 7 Закону № 877-V).

Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Таким чином, включення до змісту припису вимог, які не спрямовані на усунення конкретних виявлених порушень законодавства, а носять загальний характер суперечить суті та меті припису, як розпорядчого документу, що складається за результатами заходу державного нагляду.

Така правова позиція викладена в постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 05.06.2019 року у справі №816/581/16.

Відповідно до ч.9 ст.7 Закону № 877-V розпорядчі документи щодо усунення порушень вимог законодавства можуть бути оскаржені до відповідного центрального органу виконавчої влади або суду в установленому законом порядку.

Перевіривши відповідність спірного припису нормам чинного законодавства, суд встановив, що питання, висвітленні у приписі, не виходять за межі питань, необхідність яких стала підставою для здійснення цього закону.

Стосовно пунктів припису 1, 2, 3 судом встановлено, що з метою усунення вищезазначених порушень вимог законодавства підприємство на виконання припису від 20.08.2019 року № 4-8670-3-3 було зобов`язано, зокрема: п.2 припису - розробити інвентаризацію джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря відповідно до фактичного стану підприємства з урахуванням всіх джерел утворення викидів та обсягів викидів; п.3 припису - отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря; п.4 припису - не допускати здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без наявності дозволу на викиди.

Під час проведення позапланової перевірки в період з 14.12.2021 по 28.12.2021 виявлені наявні джерела викидів та джерела утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, які не обліковано у матеріалах інвентаризації викидів та не враховано у діючому дозволі на викиди, а саме: витяжна вентиляція від цеху готової продукції; дільниця пакування; машини для пакування в модифікованому газовому середовищі - 2 од.; машина для пайки пакетів - 1 од.; термокамера коптильно - варильна - 2 од.

На вищезазначені джерела утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що свідчить про невиконання припису.

Доказів на спростування зазначеного порушення позивач суду не надав, у зв`язку з чим відсутня підстава для скасування цих пунктів припису.

Стосовно правомірності пунктів припису 4, 8, 18 судом з`ясовано, що серед форм, які ПП «Укрптахосервіс» зобов`язане здавати, є форми статистичної звітності у сфері охорони навколишнього природного середовища, про що та інформація з офіційного сайту ТУ статистики у Дніпропетровській області - www.dneprstat.gov.ua щодо ПП «Укрптахосервіс», на якому за кодом ЄДРПОУ зазчаються звіти, які повинні здавати підприємства.

Згідно з ч. 1 ст. 5 Закону України «Про державну статистику» державна статистична звітність проводиться органами державної статистики згідно із законом та відповідно до завдань, віднесених до їх компетенції, на засадах професійної незалежності та самостійності.

Відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону України Про державну статистику зазначається про те, що втручання -яких державних органів та органів місцевого самоврядування, посадових та інших осіб у ну статистичну діяльність, вибору джерел її отримання, форм і термінів збирання та ння даних статистичних спостережень тощо, забороняється.

Отже, чинним законодавством не передбачені повноваження для Державної екологічної інспекції зобов`язувати суб`єктів господарювання здавати статистичну звітність за певною встановленою формою. Зазначені повноваження у виключному порядку належать органам державної статистики. Відповідач, покладаючи обов`язок для ПП «Укрптахосервіс» щодо здавання статистичної звітності, скористався повноваженнями іншого органу державної влади, вийшовши за межі повноважень, чим порушив приписи ст. 19 Конституції України та Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

У зв`язку з цим, суд погоджується з позицією позивача, що пункти 4, 8, 18 оскаржуваного припису є безпідставними та такими, що підлягають скасуванню.

Стосовно пунктів припису 5 судом під час розгляду справи встановлено, що за результатами інспекційного інструментального контролю зафіксовано перевищення дозволених обсягів викидів оксиду вуглецю від ДВ № 6 (котел BONGIONANNI), що є порушенням вимог ст. 10 Закону України «Про охорону атмосферного повітря», умови 3 дозволу на викиди № 1223700000-92 від 03.09.2020.

Під час проведення попередньої планової перевірки ПП «УКРПТАХОСЕРВІС» у період з 07.08.2019 по 13.08.2019 виявлено, що інвентаризація джерел викидів та джерел утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря взагалі не розроблена.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» викид - надходження в атмосферне повітря забруднюючих речовин або суміші таких речовин; забруднююча речовина - речовина хімічного або біологічного походження, що присутня або надходить в атмосферне повітря і може прямо або опосередковано справляти негативний вплив на здоров`я людини та стан навколишнього природного середовища.

Згідно зі статтею 10 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані, зокрема,:

- здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо;

- вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів;

- забезпечувати безперебійну ефективну роботу і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів і зменшення рівнів впливу фізичних та біологічних факторів;

- здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік;

- заздалегідь розробляти спеціальні заходи щодо охорони атмосферного повітря на випадок виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру і вживати заходів для ліквідації причин, наслідків забруднення атмосферного повітря;

- забезпечувати здійснення інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин стаціонарних і пересувних джерел та ефективності роботи газоочисних установок;

- забезпечувати розроблення методик виконання вимірювань, що враховують специфічні умови викиду забруднюючих речовин;

- використовувати метрологічно атестовані методики виконання вимірювань і повірені засоби вимірювальної техніки для визначення параметрів газопилового потоку і концентрацій забруднюючих речовин в атмосферному повітрі та викидах стаціонарних і пересувних джерел;

- здійснювати контроль за проектуванням, будівництвом і експлуатацією споруд, устаткування та апаратури для очищення газопилового потоку від забруднюючих речовин і зниження впливу фізичних та біологічних факторів, оснащення їх засобами вимірювальної техніки, необхідними для постійного контролю за ефективністю очищення, дотриманням нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів та інших вимог законодавства в галузі охорони атмосферного повітря.

Частиною 1 статті 11 України «Про охорону атмосферного повітря» визначено, що для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно з частиною 5 статті 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Під час судового розгляду представником позивача надано до суду акт відбору проб організованих викидів стаціонарних джерел від 07.08.2019 року № 29-19/1, протокол вимірювань газопилового потоку від 07.06.2019 року № 29-19/1, протокол № 29-19/1 від 07.08.2019 року, протокол № 28-211 від 14.12.2021 року, протокол вимірювання параметрів газопилового потоку від 14.12.2021 року, акт відбору проб ДВ № 6 (котел BONGIONANNI) від 14.12.2021 року № 28-21/1, протокол вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел від 14.12.2021 року.

Також, в матеріалах справи мітиться дозвіл № 1223700000-92 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 03.09.2020 року.

Враховуючи наведені длокументи, суд зробив висновок, що позивач здійнює свою господарську діяльність не у відповідності до вимог дозволу, зокрема, з перевищенням дозволених обсягів викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами оксиду вуглецю від ДВ № 6 (котел BONGIONANNI).

Стосовно пункту припису 6 суд зазначає наступне.

Відповідно до абз. 7 ч. 1 ст. 10 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані: забезпечувати здійснення періодичних та/або автоматизованих інструментально- лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин пересувних джерел та організованих стаціонарних джерел викидів і ефективності роботи газоочисних установок відповідно до правил, що затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища.

У відповідності до ст. 29 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» виробничий контроль за охороною атмосферного повітря здійснюється суб`єктами господарювання в процесі їх господарської та іншої діяльності, якщо вона справляє шкідливий вплив на стан атмосферного повітря.

Під час проведення попередньої планової перевірки ПП «УКРПТАХОСЕРВІС» у період з 07.08.2019 по 13.08.2019 встановлено, що не проводяться вимірювання вмісту забруднюючих речовин у відпрацьованих газах пересувних джерел викидів.

З метою усунення цих недоліків надавався припис № 4-8670-3-3 від 20.08.2019 , у п. 9 якого вказано забезпечити проведення вимірювань вмісту забруднюючих речовин у відпрацьованих газах пересувних джерел викидів з оформленням протоколів результатів вимірів.

Під час проведення спірної позапланової перевірки встановлено, що протоколи контролю автотранспортних засобів на вміст забруднюючих речовин в відпрацьованих газах не оформлені у відповідності, ДСТУ 4276:2004, ДСТУ 4277:2004. В додатку до ДСТУ 4276:2004 є зазначена форма протоколу випробування.

Таким чином, судом встановлено, що даний пункт припису позивачем не виконано, доказів зворотнього суду не надано.

Стосовно пункту припису 7 судом з`ясовано, що в ході попередньої планової перевірки, проведеної в період з 07.08.2019 по 13.08.2019 встановлено, що фактично підприємство спеціалізується на переробці м`яса з подальшим виготовленням напівфабрикатів їх фасуванням та пакуванням. Проектна документація на влаштування цеху по переробці м`яса з подальшим виготовленням напівфабрикатів, їх фасуванням та пакуванням, з розділом оцінки впливу на навколишнє природне середовище відсутня, висновок з оцінки впливу на довкілля відсутній.

Відповідно до п. 8 ч. З ст. З Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» друга категорія видів планованої діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля, включає харчову промисловість: виробництво продуктів харчування шляхом обробки та переробки: сировини тваринного походження (крім молока) продуктивністю виходу готової продукції понад 75 тонн на добу; сировини рослинного походження продуктивністю виходу готової продукції понад 300 тонн на добу (середній показник за квартал); молока, якщо обсяг одержаного молока перевищує 200 тонн на добу (на основі середньорічного показника).

Отже, діяльність підприємства належить до другою категорії видів планованої діяльності, тому здійснення вказаної діяльності можливе лише за наявності висновку з оцінки на довкілля, який в даному випадку відсутній. У зв`язку з чим, ПП «УКРПТАХОСЕРВІС» надано п.1 припису від 20.08.2019 року № 4-8670-3-3 з метою усунення порушень природоохоронного законодавства: Не допускати здійснення виробничої діяльності без висновку з оцінки впливу на довкілля.

На теперішній час, відповідно до звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин на ПП «УКРПТАХОСЕРВІС» підприємство спеціалізується на оптовій торгівлі м`ясом і м`ясними продуктами, а також на виробництві м`ясних продуктів: напівфабрикати м`ясні кулінарні з річним випуском 2363,8 т/рік, що позивачем не заперечується.

Статтею 51 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» встановлені екологічні вимоги до розміщення, проектування, будівництва, реконструкції, введення в дію та експлуатації підприємств, споруд та інших об`єктів. При проектуванні, розміщенні, будівництві, введенні в дію нових і реконструкції діючих підприємств, споруд та інших об`єктів, удосконаленні існуючих і впровадженні нових технологічних процесів та устаткування, а також в процесі експлуатації цих об`єктів забезпечується екологічна безпека людей, раціональне використання природних ресурсів, додержання нормативів шкідливих впливів на навколишнє природне середовище. При цьому повинні передбачатися вловлювання, утилізація, знешкодження шкідливих речовин і відходів або повна їх ліквідація, виконання інших вимог щодо охорони навколишнього природного середовища і здоров`я людей.

Проекти господарської та іншої діяльності повинні мати матеріали оцінки її впливу на навколишнє природне середовище і здоров`я людей.

Забороняється введення в дію підприємств споруд та інших об`єктів, на яких не забезпечено в повному обсязі додержання всіх екологічних вимог і виконання заходів, передбачених у проектах на будівництво та реконструкцію (розширення та технічне переоснащення).

З матеріалів справи вбачається, що вимоги вказаного пункту припису на даний час позивачем повністю не виконано, докази протилежного не надано до справи.

Відтак, суд погоджується з доводами відповідача про відсутність підстав для скасування пункту 7 припису, оскільки він є законним та обґрунтованим, відповідає іншим вимогам, передбаченим ч.2 ст.2 КАС України.

Стосовно виконання ПП «УКРПТАХОСЕРВІС» пункту припису 9, судом встановлено, що під час проведення попередньої планової перевірки ПП «УКРПТАХОСЕРВІС» у період з 07.08.2019 по 13.08.2019 виявлено вигрібну яму. Підтверджуючі документи та інформацію щодо видалення чи утилізації рідких нечистот з вигрібної ями на розгляд не представлено; контроль за станом та впливом вигрібної ями на ґрунти та підземні водоносні горизонти не здійснюється; акти скритих робіт щодо влаштування вищезазначеного вигребу, документи щодо її об`єму, інформація, з якого матеріалу була виготовлена, відсутня, що є порушенням ст. ст. 17, 33 Закону України «Про відходи», ст. ст. 44, 96, 105 Водного Кодексу України, ст. 35 Закону України «Про охорону земель», ст. 164 Земельного Кодексу України, ст. 20* 2 3 4 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст.ст. 8, 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

З метою усунення порушення надавався припис № 4-8670-3-3 від 20.08.2019 - п. 13, який не виконано підприємством.

Відповідно до ст. 105 Водного Кодексу України підприємства, установи і організації, діяльність яких може негативно впливати на стан підземних вод, особливо ті, які експлуатують накопичувані промислових, побутових і сільськогосподарських стоків чи відходів, повинні здійснювати заходи щодо попередження забруднення підземних вод, а також обладнувати локальні мережі спостережувальних свердловин для контролю за якісним станом цих вод.

На теперішній час, з моменту останньої планової перевірки, підприємством вигрібна яма не ліквідована, контроль за станом та впливом вигрібної ями на ґрунти та підземні водоносні горизонти не здійснюється.

Під час розгляду справи судом вставнолено, що факт існування на території підприємства вигрібної ями останній не заперечеється.

Протете, судом не приймаються до уваги твердження позивача про не використання вигрібної ями в промислових цілях, оскільки вигрібна яма присутня на території ПП «УКРПТАХОСЕРВІС» і останній повинен мати на цей об`єкт цього необхідні дозвільні документи.

Наведене доводить правомірність вимог відповідача, викладеної у пункті 9 оскаржуваного припису, оскільки таке порушення має місце та підлягає усуненню у встановленому законом порядку.

Стосовно пунктів 10, 11, 12 оскаржуваного припису, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

В ході візуального огляду виробничого майданчику ПП «УКРПТАХОСЕРВІС» екологічною інспекцією під час проведення перевірки встановлено, що територія підприємства не в повній мірі охоплена зливовою каналізацією. Зливові води частково відводяться по рельєфу місцевості. Не вжито заходи попередження забруднення зливової поверхні території підприємства. Контроль кількості та якості стічних вод не ведеться, заходи з охорони водних ресурсів не здійснюються, що є порушенням вимог ст. ст. 44, 70, 105 Водного Кодексу України, ст. 164 Земельного Кодексу України.

Відповідно ст. 44 Водного кодексу України обов`язки водокористувачів:

3)дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючій речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території;

4)використовувати ефективні сучасні технічні засоби і технології для утримання своєї території в належному стані, а також здійснювати заходи щодо запобігання забрудненню водних об`єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з неї.

Відповідно ч. 2 ст. 70 Водного кодексу України скидати стічні води, використовуючи рельєф місцевості (балки, пониззя, кар`єри тощо), забороняється.

Відповідно ст. 105 Водного кодексу України підприємства, установи і організації, діяльність яких може негативно впливати на стан підземних вод, особливо ті, які експлуатують накопичувачі промислових, побутових і сільськогосподарських стоків чи відходів, повинні здійснювати заходи щодо попередження забруднення підземних вод, а також обладнувати локальні мережі спостережувальних свердловин для контролю за якісним станом цих вод.

Відповідно до статті 96 Земельного кодекс у України обов`язками землекористувачів є додержання вимог законодавства про охорону довкілля; своєчасне надання відповідним органам виконавчої влади дані про стан і використання земель та інших природних ресурсів у порядку, встановленому законом.

Відповідно ст. 164 Земельного кодексу України охорона земель включає, зокрема, захист земель від ерозії, селів, підтоплення, заболочування, вторинного засолення, переосушення, ущільнення, забруднення відходами виробництва, хімічними та радіоактивними речовинами та від інших несприятливих природних і техногенних процесів.

Під час проведення попередньої планової перевірки ПП «УКРПТАХОСЕРВІС» у період з 07.08.2019 по 13.08.2019 виявлено аналогічне порушення, з метою усунення якого надавався припис № 4-8670-3-3 від 20.08.2019 - п.п. 14, 15, 16, які не виконано.

Документальних доказів, що локальні очисні споруди для очищення зливових стоків, на які посилається підприємство, останнім суду не надано, тому відсутні підстави для скасування пунктів 10, 11, 12 оскаржуваного припису.

Стосовно виконання пунктів припису 13,14,15, то під час проведення попередньої планової перевірки ПП «УКРПТАХОСЕРВІС» у період з 07.08.2019 по 13.08.2019 виявлено, що інвентаризація утворення відходів на підприємстві відсутня. Склад, властивості, ступінь небезпечності для навколишнього природного середовища та норми утворення відходів не визначено. Показник загального утворення відходів не розраховано. З метою усунення порушень надавався припис № 4-8670-3-3 від 20.08.2019 -п. 19,20,21.

У 2019 році ПП «УКРПТАХОСЕРВІС» було проведено паспортизацію та інвентаризацію відходів, які утворюються у виробничій діяльності підприємства. Згідно з інвентаризації на підприємстві нараховується 20 видів відходів.

Проте, під час обстеження виробничого майданчику ПП «УКРПТАХОСЕРВІС» виявлено невраховані в матеріалах інвентаризації джерела утворення відходів (відходи деревини, відходи засобів індивідуального захисту, тощо). Склад, властивості, ступінь небезпечності для навколишнього природного середовища та норми утворення цих відходів не визначено. Показник загального утворення відходів розраховано не достовірно, а саме: без урахування обсягів відходів, не облікованих в матеріалах інвентаризації відходів. Таким чином, підприємством порушуються вимоги ст.ст. 7, 17 Закону України «Про відходи», ст.ст. 24, 55 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища».

Відповідно до ст. 7 Закону України «Про відходи» у сфері поводження з відходами встановлюються такі нормативи: граничні показники утворення відходів у технологічних процесах;питомі показники утворення відходів, використання та втрат сировини у технологічних процесах; інші нормативи, передбачені законодавством. Нормативи у сфері поводження з відходами розробляються відповідними міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями за погодженням із уповноваженими органами виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища.

Відповідно до ст. 17 Закону України «Про відходи» до обов`язків суб`єктів господарської діяльності у сфері поводження з відходами належить, зокрема: визначати склад і властивості відходів, що утворюються, а також ступінь небезпечності відходів для навколишнього природного середовища та здоров`я людини відповідно до нормативно- правових актів, які затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Матеріали справии не містять доказів виконання позиачем цих вимог попереднього припису, що надає право відповідачу вимагати усунення таких порушень шляхом визначених у спірних пп.13, 14, 15 припису, який оскаржується.

Стосовно виконання пунктів приписів 20, 21, 22 суд зазначає, що під час обстеження виробничого майданчику ПП «УКРПТАХОСЕРВІС» встановлено, що місця тимчасового зберігання відходів не обладнано згідно з вимогами природоохоронного законодавства в повному обсязі, моніторинг місць утворення та зберігання відходів не здійснюється. Договори щодо видалення та утилізації відходів, зі спеціалізованими організаціями та підтверджуючі документи щодо своєчасної передачі відходів (акти виконаних робіт) підприємством на розгляд не представлено.

Відповідно до пункту з) частини 1 ст. 17 Закону України «Про відходи» суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах.

Згідно з пунктом и) ст. 17 Закону України «Про відходи» суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані здійснювати контроль за станом місць чи об`єктів розміщення власних відходів.

Відповідно до абзац 1 ст. 33 Закону України «Про відходи» зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення).

У позовній заяві позивач посилається на виконання цих пунктів оскаржуваного припису шляхом надсилання листа на начальника Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області, копія якого наявні в матеріалах справи, в якому зазначено, що на виконання припису від 20.08.2019 року № 4-8670-3-3, ПП «УКРПТАХОСЕРВІС» укладені договори на передачу відходів спеціалізованим підприємствам на утилізацію, в тому числі на приймання та утилізацію використаних пакувальних матеріалів і тари.

З цього приводу ,суд не приймає зауваження відповідача стосовно не надання позивачем такого листа, адже такий дійсно є у справі. Водночас, до цього листа позивачем не додано договорів на передачу відходів тощо, на які він посилається у листі , що відповідно, не доводить факт виконання позивачем пп. 20, 21, 22 припису.

За наведених обставин, суд зробив висновок про правомірність вимог відповідача, викладених у пунктах 20, 21, 22 оскаржуваного припису, оскільки таке порушення має місце та підлягає усуненню у встановленому законом порядку.

Аналізуючи виконання позивачем оскаржуваного припису, суд звертає увагу, що протягом п`яти років Державною екологічною інспекцією перевірки стосовно порушень вимог законодавства у сфері охорони навколишнього середовища ПП «УКРПТАХОСЕРВІС», проте останнім не виконано приписи, винесені представниками відповідача, в повному обсязі. Тобто порушення позивачем законодавства у сфері охорони навколишнього середовища є довготриваючим.

Стосовно посилань позивача про перевірку відповідачем одного й того самого питання неодноразово, суд не приймає таке до уваги, оскільки перевірка, за наслідком якої прийнято спірний припис, проводилась з підстав того, що підприємством не надано у відповідачу докази виконання попередніх приписів у повному обсязі або скасуванні попередніх приписів у судовому порядку.

Інших доводів щодо протиправності припису від №526/2.3-2.5-7/21 від 30.12.2021 року позивач суду не повідомив.

Відповідно до ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Згідно з ч. 1 ст. 77 цього Кодексу кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Таким чином, позивачем не доведено наявності підстав для скасування припису припису №526/2.3-2.5-7/21 від 30.12.2021 в повному обсязі, відповідач виконав покладений на нього ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України обов`язок, а саме довів правомірність своїх дій, чим спростував твердження позивача про порушення його прав та інтересів.

З урахуванням вищевикладеного, позовні вимоги підлягають для часткового задоволення, а саме: скасування п 4, 8, 18 припису №526/2.3-2.5-7/21 від 30.12.2021 року.

Відповідно до ч. 1 ст. 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

При задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу адміністративного судочинства України, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа (ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України).

Позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позову до суду в розмірі 2481,00 грн., що документально підтверджується платіжними дорученнями № 0.0.2437635055.1 від 28.01.2022 року.

Оскільки позов задоволено частково, сплачений позивачем судовий збір за подачу позову до суду в сумі 2481,00 грн, підлягає часткому стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача у розмірі 336,00 грн (2481,00:22=112*3).

Керуючись ст. ст. 139, 241 246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву приватного підприємства УКРПТАХОСЕРВІС (03040, м.Київ, пр. 40-річчя Жовтня, буд. 68, кв. 142, код ЄДРПОУ 25661381) до Державної екологічної інспекції Придніпровського округу Державної екологічної інспекції України (50103, м. Кривий Ріг, вул. Героїв АТО, 92, код ЄДРПОУ 43877118, адреса для листування 49010, м. Дніпро, вул. Лабораторна, 69) про визнання протиправним та скасування припису задоволити частково.

Визнати протиправними та скасувати п. 4, 8, 18 припису №526/2.3-2.5-7/21 від 30.12.2021 року Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області про усунення порушень природоохоронного законодавстав.

У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Стягнути на користь приватного підприємства УКРПТАХОСЕРВІС (03040, м.Київ, пр. 40-річчя Жовтня, буд. 68, кв. 142, код ЄДРПОУ 25661381) за рахунок бюджетних асигнувань Державної екологічної інспекції Придніпровського округу Державної екологічної інспекції України (50103, м. Кривий Ріг, вул. Героїв АТО, 92, код ЄДРПОУ 43877118, адреса для листування 49010, м. Дніпро, вул. Лабораторна, 69) сплачені позивачем судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору у розмірі 336,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складено 27.12.2022 року.

Суддя С.В. Ніколайчук

Дата ухвалення рішення06.12.2022
Оприлюднено30.12.2022

Судовий реєстр по справі —160/2491/22

Ухвала від 10.03.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 21.02.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 16.02.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 20.09.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 23.01.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Рішення від 06.12.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 01.11.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 10.02.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні