КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 грудня 2022 року Київ справа №320/8106/22
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Басая О.В., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Державного агентства водних ресурсів України до КП "Калитянський", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Головне управління ДПС у Київській області, як відокремлений підрозділ Державної податкової служби України про анулювання дозволу на спеціальне водокористування,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулося Державне агентство водних ресурсів України з позовом до КП "Калитянський", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Головне управління ДПС у Київській області, як відокремлений підрозділ Державної податкової служби України, в якому просить суд анулювати дозвіл на спеціальне водокористування від 20.03.2019 № 721/КВ/49д-19, виданий КП "Калитянський".
В обґрунтуванні позовних вимог позивачем зазначено, що 20.03.2019 Державне агентство водних ресурсів України видало дозвіл на спеціальне використання води КП "Калитянський" № 721/КВ/49д-19 терміном дії до 20.03.2024. Разом з цим, згідно з наданої ГУ ДПС у Київській області інформації, відповідачем не було сплачено рентну плату у сумі 135 257, 61 грн, що відповідно до статті 55 Водного кодексу України є підставою для анулювання наданого дозволу на спеціальне водокористування.
Ухвалою від 16.09.2022 суд відкрив провадження у справі, визначив, що розгляд справи здійснюватиметься за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами.
Копію ухвали від 16.09.2022 було надіслано на адресу КП "Калитянський" рекомендованим поштовим відправленням № 0113301235274, поштовий конверт з яким повернувся до суду без вручення із довідкою Укрпошти, де причиною повернення зазначено: "адресат відсутній за вказаною адресою".
Разом з цим, суд встановив, що копію позовної заяви з додатками Державне агентство водних ресурсів України направив рекомендованою кореспонденцією з штриховим кодовим ідентифікатором № 0101910751957, яке згідно з відомостями Укрпошти повернулося відправнику за зворотною адресою, у зв`язку з письмовою відмовою адресата (15.09.2022).
Відповідно до статті 131 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) передбачений обов`язок повідомити про зміну адреси та причини неприбуття в судове засідання. Учасники судового процесу зобов`язані під час провадження у справі повідомляти суд про зміну місця проживання (перебування, знаходження), роботи, служби. У разі неповідомлення про зміну адреси повістка надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку в порядку, визначеному статтею 129 цього Кодексу, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.
Відповідно до пункту 4 частини шостої статті 251 КАС України днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду.
Зважаючи на вищевикладене, суд вважає, що ухвала суду від 16.09.2022 відповідно до частини одинадцятої статті 126 та статті 251 КАС України вважається врученою відповідачу належним чином.
Станом на час вирішення справи, відповідач відзиву на позовну заяву не подав, так само, як і заяви про визнання позову.
Відповідно до частини шостої статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
04.10.2022 до суду від представника третьої особи надійшла заява про долучення доказів у справі, до якої додано копії розрахунків з рентної плати за спеціальне використання вод, що подавалися КП "Калитянський" у 2019 2020 роках (том 1, а.с. 38-53).
Розглянувши позовну заяву, дослідивши докази та оцінивши їх у сукупності, суд встановив таке.
Комунальне підприємство "Калитянський" зареєстроване як юридична особа (код ЄДРПОУ: 31781077) за адресою: 07420, Київська область, Броварський район, селище міського типу Калита, провулок Ювілейний, будинок 4, основним видом діяльності є забір, очищення та постачання води (КВЕД 36.00).
Державним агентством водних ресурсів України видано КП "Калитянський" дозвіл на спеціальне водокористування від 20.03.2019 № 721/КВ/49д-19 зі строком дії з 20.03.2019 до 20.03.2024 (том 1, а.с. 17-19).
На підставі зазначеного дозволу відповідачем здійснюється спеціальне водокористування (для забезпечення питних, санітарно-гігієнічних та виробничих потреб, передача води для потреб населення, передача води вторинним водокористувачам).
01.07.2022 Головне управління ДПС у Київській області листом № 6258/5/10-36-04-01-07 надало Державному агентству водних ресурсів України (далі Держводагентство) пропозицію щодо скасування КП "Калитянський" дозволу на спеціальне водокористування у зв`язку із заборгованістю 135 257, 61 грн (том 1, а.с. 7).
25.07.2022 Державне агентство водних ресурсів направило КП "Калитнянський" лист № 2751/5/11-22 з пропозицією добровільно сплатити заборгованість з рентної плати за спеціальне використання води у сумі 135 257, 61 грн та повідомити Держводагентство про сплату заборгованості до 25.08.2022.
З огляду на не надання відповіді про добровільну сплату заборгованості у встановлений строк, Держводагентство звернулося з цим позовом до суду.
Надаючи правову оцінку відносинам, що склались у цьому випадку між сторонами, суд зазначає таке.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з пунктом 1 Положення про Державне агентство водних ресурсів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 р. № 393, Держводагентство є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства, управління, використання та відтворення поверхневих водних ресурсів.
Відповідно до статті 2 Водного кодексу України завданням водного законодавства є регулювання правових відносин з метою забезпечення збереження, науково обґрунтованого, раціонального використання вод для потреб населення і галузей економіки, відтворення водних ресурсів, охорони вод від забруднення, засмічення та вичерпання, запобігання шкідливим діям вод та ліквідації їх наслідків, поліпшення стану водних об`єктів, а також охорони прав підприємств, установ, організацій і громадян на водокористування.
Згідно з пунктом 9 частини першої статті 16 Водного кодексу України до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства, в галузі управління і контролю за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів, належить, зокрема, видача дозволів на спеціальне водокористування.
Відтак саме Держводагентство наділено правом звернення до суду з позовом про вжиття заходів реагування у вигляді анулювання дозволу на спеціальне водокористування відповідно до вимог статті 55 Водного кодексу України.
Згідно з статтею 42 Водного кодексу України водокористувачами в Україні можуть бути підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Відповідно до статті 48 Водного кодексу України спеціальне водокористування це забір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.
Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) та інших державних і громадських потреб.
Відповідно до статті 49 Водного кодексу України спеціальне водокористування є платним і здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування.
Згідно з пунктом 11 частини першої статті 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати збори за спеціальне водокористування та інші збори відповідно до законодавства.
Відповідно до статті 30 Водного кодексу України збори за спеціальне водокористування справляються з метою стимулювання раціонального використання і охорони вод та відтворення водних ресурсів і включають рентну плату за спеціальне використання води та екологічний податок за скиди забруднюючих речовин у водні об`єкти, які встановлюються Податковим кодексом України (далі ПК України).
Згідно з статтею 67 Конституції України передбачено, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом. Таке положення кореспондується з підпунктом 16.1.4 пунктом 16.1 статті 16 ПК України.
Положеннями статті 36 ПК України встановлено, що податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом.
Виконанням податкового обов`язку визнається повна сплата платником податку відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк (пункт 38.1 статті 38 ПК України).
Відповідно до пункту 46.1 статті 46 ПК України податкова декларація документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.
Згідно з статтею 54 ПК України платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
Як передбачено вимогами пункту 57.1 статті 57 ПК України платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до пункту 255.1 статті 255 ПК України платниками рентної плати за спеціальне використання води є: первинні водокористувачі суб`єкти господарювання незалежно від форми власності: юридичні особи, їх філії, відділення, представництва, інші відокремлені підрозділи без утворення юридичної особи, постійні представництва нерезидентів, а також фізичні особи - підприємці, які використовують та/або передають вторинним водокористувачам воду, отриману шляхом забору води з водних об`єктів; суб`єкти господарювання незалежно від форми власності: юридичні особи, їх філії, відділення, представництва, інші відокремлені підрозділи без утворення юридичної особи, постійні представництва нерезидентів, а також фізичні особи - підприємці, які використовують воду для потреб гідроенергетики, водного транспорту і рибництва.
Об`єктом оподаткування рентною платою за спеціальне використання води є фактичний обсяг води, який використовують водокористувачі (відповідно до пункту 255.3 статті 255 ПК України).
Згідно з підпунктом 255.11.1 пункту 255.11 статті 255 ПК України водокористувачі самостійно обчислюють рентну плату за спеціальне використання води та за спеціальне використання води для потреб гідроенергетики і рибництва щокварталу наростаючим підсумком з початку року, а за спеціальне використання води для потреб водного транспорту - починаючи з першого півріччя поточного року, у якому було здійснено таке використання.
Відповідно до пункту 255.12 статті 255 ПК України порядок подання декларації, строки сплати, відповідальність платників рентної плати та контроль за її справлянням визначено статтями 257 і 258 цього Кодексу.
Згідно з пунктом 257.1 статті 257 ПК України базовий податковий (звітний) період для рентної плати дорівнює календарному кварталу.
Відповідно до підпункту 257.2 статті 257 ПК України рентної плати самостійно обчислюють суму податкових зобов`язань з рентної плати.
Згідно з підпунктом 257.5 статті 255 ПК України сума податкових зобов`язань з рентної плати, визначена у податковій декларації за податковий (звітний) період, сплачується платником до бюджету протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання такої податкової декларації.
Пунктом 258.1 статті 258 ПК України встановлена відповідальність платників рентної плати. Визначено, що на платника рентної плати покладається відповідальність за правильність обчислення, повноту і своєчасність її внесення до бюджету, а також за своєчасність подання контролюючим органам відповідних податкових декларацій згідно із нормами цього Кодексу та інших законодавчих актів.
При цьому підпунктом 258.2.5 пункту 258.2 статті 258 ПК України передбачено, що у разі несплати рентної плати або сплати її не в повному обсязі протягом шести місяців контролюючі органи подають інформацію про платників рентної плати до органів, що видають дозволи на спеціальне водокористування, для вжиття до них заходів згідно із законом.
Згідно з статтею 55 Водного кодексу України припинення права спеціального водокористування здійснюється шляхом анулювання дозволу на спеціальне водокористування. Орган, що видав дозвіл на спеціальне водокористування, звертається до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання дозволу з підстав систематичної, протягом двох і більше податкових (звітних) періодів, несплати збору за спеціальне водокористування в установлені законом строки.
Як зазначалось вище, підставою для звернення Держводагентства з позовом про анулювання виданого КП "Калитянський" дозволу на спеціальне водокористування став факт отримання від контролюючого органу листа з інформацією про несплату рентної плати відповідачем на загальну суму 135 257, 61 грн.
З наданих доказів ГУ ДПС у Київській області суд встановив факт існування боргу у зв`язку з несплатою відповідачем податкових зобов`язань із рентної плати за спеціальне використання води протягом двох і більше податкових (звітних) періодів, що є підставою для анулювання дозволу на спеціальне водокористування.
За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна надати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона. Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач до суду належних і достовірних доказів на підтвердження факту добровільного погашення заборгованості зі сплати рентної плати за спеціальне використання води на загальну суму 135 257, 61 грн не надав, як і не скористався правом на подання відзиву на позовну заяву.
Відтак системно проаналізувавши норми законодавства України, діючого на час виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов належить задовольнити.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України у разі задоволення позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, що пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Доказів понесення таких витрат позивачем до суду не надано, тому підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Анулювати дозвіл на спеціальне водокористування від 20.03.2019 № 721/КВ/49д-19, виданий Комунальному підприємству "Калитянський".
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
СуддяБасай О.В.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.12.2022 |
Оприлюднено | 30.12.2022 |
Номер документу | 108142798 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Басай О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні