ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 грудня 2022 р. м. Чернівці Справа № 600/3230/22-а
Чернівецький окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Анісімова О.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Чернівецького міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Військової частини НОМЕР_1 , Військової частини НОМЕР_2 про визнання протиправними дій, скасування наказу та зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
I. РУХ СПРАВИ
1.1. ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до суду з позовом до Чернівецького міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі відповідач-1), Військової частини НОМЕР_1 (далі відповідач-2), Військової частини НОМЕР_2 (далі відповідач-3) в якому просить:
- визнати протиправними дії Чернівецького міського ТЦК та СП щодо призову під час мобілізації ОСОБА_1 ;
- скасувати наказ № 43 від 26.02.2022 року тимчасово виконувача обов`язків командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) ОСОБА_2 , відносно молодшого лейтенанта ОСОБА_1 командира взводу 1 гаубичної самохідно-артилерійської батареї військової частини НОМЕР_3 про зарахування на військову службу за призовом у воєнний час, на всі види забезпечення;
- зобов`язати Командира Військової частини НОМЕР_2 виключити із списків особового складу військової частини НОМЕР_2 військовослужбовця ОСОБА_1 .
1.2. Ухвалою суду від 23.09.2022 року відкрито спрощене провадження в адміністративній справі та повідомлено сторони про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
2.1. 27.02.2022 року Чернівецьким міським територіальним центром комплектування та соціальної підтримки видано наказ №9, згідно якого, відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 року №69/2022 Про загальну мобілізацію, молодшого лейтенанта ОСОБА_1 , 1994 р.н., ВОС 097000 призвано на військову службу по мобілізації, а також з 27 лютого 2022 року виключено з військового обліку та направлено для проходження військової служби у Військову частину НОМЕР_3 .
2.2. У свою чергу, наказом тимчасово виконуючого обов`язків командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 26.02.2022 року № 43 молодшого лейтенанта ОСОБА_1 , який прибув з Чернівецького міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки Чернівецької області для комплектування Військової частини НОМЕР_3 , з 26 лютого 2022 року зараховано на військову службу за призовом у воєнний час, на всі види забезпечення, а на котлове забезпечення згідно з каталогом (100%) - зі сніданку 26 лютого 2022 року і призначено на посаду командира взводу 1 гаубичної самохідно-артилерійської батареї Військової частини НОМЕР_3 .
2.3. З діями відповідача-1 щодо призову під час мобілізації, а також наказом відповідача-2 позивач не згідний, вважає їх протиправними, що обумовило звернення до суду з цим позовом.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
Аргументи позивача
3.1. Згідно поданих до суду заяв по суті справи позиція позивача обґрунтовується наступним.
3.2. Так, представник позивача вказує, що ОСОБА_1 , за викликом Чернівецького міського ТЦК та СП, 26.02.2022 р. з`явився у збірний пункт вказаного територіального центру комплектування та соціальної підтримки та одразу отримав повістку на відправку, згідно якої, тво військового комісара Чернівецького міського ТЦК та СП підполковник ОСОБА_3 наказує Позивачу з`явитися 26.02.2022 у 09 год. 00 хв., за адресою: АДРЕСА_1 , тобто у час, дату і місце, а саме, до Чернівецького міського ТЦК та СП в якому він і знаходиться. Варто зазначити, що місцем роботи у повістки зазначено Слобідський ліцей Новоселицької міської ради.
3.3. У той же час, на підставі Указу Президента України 69/2022 "Про загальну мобілізацію ОСОБА_1 26.02.2022р. призвано у Збройні Сили України Чернівецьким міським ТЦК та СП, а наказом № 43 від 26.02.2022 року Командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині), молодшого лейтенанта ОСОБА_1 командира взводу 1 гаубичної самохідно-артилерійської батареї військової частини НОМЕР_3 , зараховано на військову службу за призовом у воєнний час, на всі види забезпечення.
3.4. З 27.02.2022 року лейтенант ОСОБА_1 , перебуває на військовій службі у військовій частині НОМЕР_2 .
3.5. Поряд з цим, наголошує, що згідно довідки № 77 від 17.08.2022 року, виданої відділом Новоселицької міської ради Чернівецького району Чернівецької області, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (паспорт НОМЕР_4 , РНОКПП: НОМЕР_5 ) обіймає педагогічну посаду та працює з 01.09.2015 року на посаді вчителя інформатики Слобідського ліцею Новоселицької міської ради Чернівецького району Чернівецької області (ідентифікаційний код юридичної особи 21436658) з тижневим навантаженням 15 годин (0,83 ставки) про що свідчить копія наказу Управління освіти, молоді та спорту Новоселицької районної державної адміністрації від 17.08.2015 № 510 «Про призначення ОСОБА_1 ». Крім цього, ОСОБА_1 з 01.09.2015 року було призначено на посаду практичного психолога (0,5 ставки) за суміщенням посад (наказ від 01.09.2015 № 677/1) та з 02.09.2019 року на посаду педагога-організатора (0,5 ставки) на умовах внутрішнього сумісництва (наказ від 29.08.2019 № 27-К).
3.6. Виходячи з вищезазначеного, станом на час виникнення спірних правовідносин позивач відповідно до статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" не підлягав призову на військову службу під час мобілізації.
3.7. Проте, ОСОБА_1 , який є педагогічним працівником Слобідського ліцею Новоселицької міської ради Чернівецького району Чернівецької області зі ставкою 0,83, мобілізовано Чернівецьким міським ТЦК та СП з подальшим зарахуванням до військової частини НОМЕР_2 .
3.8. Підчас проходження військової служби 17.08.2022 року ОСОБА_1 , стало відомо про його порушене право та, що він не підлягає мобілізації на підставі статті 23 Закону № 3543. У зв`язку з цим, позивачем 30.08.2022 р. складено рапорт до Оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_2 » Сухопутних військ Збройних Сил України, відповіді на який на даний час не отримано.
3.9. Таким чином, посадові особи Чернівецького міського ТЦК та СП противоправними діями, всупереч нормам військового законодавства призвано та направлено ОСОБА_1 , для проходження військової служби. На підставі противоправних дій Чернівецького міського ТЦК та СП, наказом № 43 від 26.02.2022 року командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині), молодшого лейтенанта ОСОБА_1 командира взводу 1 гаубичної самохідно-артилерійської батареї військової частини НОМЕР_3 , зарахований на військову службу за призовом у воєнний час, на всі види забезпечення.
Аргументи відповідачів
3.10. У відзиві на позовну заяву представник відповідача-1 заперечує щодо задоволення позову з огляду на наступне.
3.11. Так, стверджує, що призов позивача здійснений Чернівецьким міським ТЦК та СП в ході виконання заходів загальної мобілізації. Позивача 27.02.2022 року призвано на військову службу під час мобілізації та направлено для проходження військової служби до в/ч НОМЕР_3 .
3.12. У свою чергу вказує, як вірно зазначено позивачем у позовній заяві, згідно пункту 11 «Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 154, районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки оформляють для військовозобов`язаних, резервістів відстрочки від призову під час мобілізації та в особливий період і воєнний час, які надаються в установленому порядку, а також ведуть їх спеціальний облік.
3.13. Таким чином, оформлення відстрочки від призову під час мобілізації здійснюється ТЦК та СП шляхом розгляду документів, наданих військовозобов`язаним (резервістом) разом із заявою про бажання скористатися правом на відстрочку.
3.14. До моменту подання такої заяви та надання підтверджуючих документів військовослужбовці та працівники ТЦК та СП не володіють інформацією про наявність у військовозобов`язаного права на відстрочку, а ще важливіше - про бажання військовозобов`язаного таким правом скористатися.
3.15. Позивач не звертався до Чернівецького міського ТЦК та СП із заявою про надання йому відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, не подавав жодних документів, які вказують на таке право.
3.16. Посилання на те, що у повістці зазначено місце роботи Позивача «Слобідський ліцей Новоселицької міської ради», є необґрунтованим, так як не всі посади у ліцеї є педагогічними та не надають право на відстрочку.
3.17. На початку повномасштабної збройної агресії російської федерації до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки зверталися виключно вмотивовані громадяни України, які висловлювали величезне бажання стати на захист країни зі зброєю в руках в лавах славетних Збройних Сил України. ОСОБА_1 , як і багато інших жителів ОСОБА_4 , самостійно прибув до Чернівецького міського ТЦК та СП та висловив високу вмотивованість і бажання вступити на військову службу і зробити свій вклад в захист держави від агресора.
3.18. Повістка ОСОБА_1 видана виключно з метою повідомлення роботодавця про його обов`язок зберігати за призваним військовослужбовцем його робочого місця, посади і середнього заробітку. Жодного примусового виклику Чернівецьким міським ТЦК та СП в період з 24.0.2022 року до 28.02.2022 року не проводилось, так як кількість жителів м. Чернівці та області, а також вимушених переселенців, які бажали бути призваними та вступити на військову службу значно перевищувала можливості ІНФОРМАЦІЯ_3 щодо практичного здійснення такого призову та оформлення відповідних документів. Ні причин для оповіщення військовозобов`язаних про призов на військову службу під час мобілізації, ні навіть необхідних сил і засобів для практичного його здійснення у Чернівецького міського ТЦК та СП не було в зазначений період.
3.19. Звільнення ж з військової служби військовослужбовців здійснюється за наявності підстав, передбачених ст. 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу". Зокрема, перелік підстав для звільнення під час воєнного стану з військової служби військовослужбовців, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, визначено пунктом 2) частини четвертої зазначеної статті.
3.20. Порядок звільнення з військової служби врегульовано розділом XII Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженого Указом Президента України від 10 грудня 2008 року № 1153/2008, яким визначено, що військовослужбовці, які бажають звільнитися з військової служби, подають по команді рапорти та документи, які підтверджують підстави для звільнення.
3.21. З огляду на зазначене вимоги позивача до Чернівецького міського ТЦК та СП, військової частини НОМЕР_1 та військової частини НОМЕР_2 є безпідставними та задоволенню не підлягають.
3.22. Відповідач-2 та відповідач-3 будь-якої процесуальної активності не проявили, клопотань та відзив на позов суду не надали.
ІV. ОБСТАВИНИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
4.1. Дослідженням матеріалів справи та згідно аргументів сторін, судом встановлено, що наказом Чернівецького міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 27.02.2022 року №9, відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 року №69/2022 Про загальну мобілізацію, молодшого лейтенанта ОСОБА_1 , 1994 р.н., ВОС 097000, призвано на військову службу по мобілізації, а також з 27 лютого 2022 року виключено з військового обліку та направлено для проходження військової служби у Військову частину НОМЕР_3 .
4.2. Наказом тимчасово виконуючого обов`язків командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 26.02.2022 року № 43 молодшого лейтенанта ОСОБА_1 , який прибув з Чернівецького міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки Чернівецької області для комплектування Військової частини НОМЕР_3 , з 26 лютого 2022 року зараховано на військову службу за призовом у воєнний час на всі види забезпечення і призначено на посаду командира взводу 1 гаубичної самохідно-артилерійської батареї Військової частини НОМЕР_3 .
4.3. Згідно довідки Військової частини НОМЕР_2 від 18.07.2022 року №3850 лейтенант ОСОБА_1 , перебуває на військовій службі у Військовій частині НОМЕР_2 з 27.02.2022 року по теперішній час (дату видачі довідки).
4.4. Судом також встановлено, що 30.08.2022 року ОСОБА_1 звернувся до Оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_2 » Сухопутних військ Збройних Сил України з рапортом про виключення його зі списків особового складу Військової частини НОМЕР_2 , який мотивований тим, що під час проходження військової служби 17.08.2022 року йому стало відомо про те, що він не підлягає мобілізації на підставі статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» № 3543 як педагогічний працівник.
4.5. Однак, докази того, що на поданий рапорт ОСОБА_1 була надана відповідь, у матеріалах справи відсутні. Натомість, представником позивача наголошено, що відповіді на поданий рапорт на час подання позову не отримано.
V. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА
5.1. Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України Про правовий режим воєнного стану в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
5.2. Крім цього, відповідно до пункту 2 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні військовому командуванню (зокрема, Державні прикордонній службі України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування доручено запроваджувати та здійснювати передбачені Законом України Про правовий режим воєнного стану заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.
5.3. Згідно із статтею 1 Закону України Про правовий режим воєнного стану від 12.05.2015 року № 389-VIII (в редакції станом на час виникнення спірних відносин, далі - Закон № 389-VIII), воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
5.4. Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 69/2022 Про загальну мобілізацію постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію (далі Указ №69/2022).
5.5. Згідно пункту 4 Указу № 69/2022 призов військовозобов`язаних, резервістів та залучення транспортних засобів для забезпечення потреб Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, інших військових формувань України здійснити в обсягах, визначених згідно з мобілізаційними планами.
5.6. Статтею 1 Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію від 21.10.1993 року №3543-ХІІ (в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин, далі Закон № 3543-ХІІ) визначено, що:
- мобілізація - комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано;
- особливий період - період функціонування національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і організацій, а також виконання громадянами України свого конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, який настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.
5.11. Статтею 23 Закону №3543-XII визначений вичерпний перелік осіб, які мають право на відстрочку від призову під час мобілізації та на особливий період.
5.12. Пунктом 11 «Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 154, районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, серед іншого, беруть участь в організації та забезпеченні роботи районних (міських) призовних комісій, готують для розгляду зазначеними комісіями матеріали з питань призову громадян на строкову військову службу, службу у військовому резерві, надання відстрочки або звільнення їх від призову на строкову військову службу, службу у військовому резерві.
5.13. У свою чергу, правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також визначає загальні засади проходження в Україні військової служби, врегульовано положеннями Закону України Про військовий обов`язок та військову службу від 25.03.1992 року № 2232-XII (далі Закон №2232-XII).
5.14. Статтею 26 Закону №2232-XII, в редакції, чинній на час призову позивача на військову службу, визначено підстави для звільнення з військової служби. Зокрема, згідно пунктом 2 частини 4 статті 26 Закону №2232-XII військовослужбовці, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, звільняються з військової служби на підставах, під час воєнного стану:
а) за віком - у разі досягнення граничного віку перебування на військовій службі;
б) за станом здоров`я - на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку;
в) у зв`язку з набранням законної сили обвинувальним вироком суду, яким призначено покарання у виді позбавлення волі, обмеження волі або позбавлення військового звання.
У свою чергу, пунктом 2 частини 4 статті 26 Закону №2232-XII, в редакції, чинній на час подання позивачем рапорту про звільнення з військової служби, визначено наступні підстави для звільнення з військової служби військовослужбовців, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації:
а) за віком - у разі досягнення граничного віку перебування на військовій службі;
б) за станом здоров`я - на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку;
в) у зв`язку з набранням законної сили обвинувальним вироком суду, яким призначено покарання у виді позбавлення волі, обмеження волі або позбавлення військового звання;
г) через такі сімейні обставини або інші поважні причини (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу):
- у зв`язку з вихованням дитини з інвалідністю віком до 18 років;
- у зв`язку з вихованням дитини, хворої на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дитини, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що підтверджується документом, виданим лікарсько-консультативною комісією закладу охорони здоров`я в порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, але якій не встановлено інвалідність;
- у зв`язку з необхідністю здійснення постійного догляду за хворою дружиною (чоловіком), дитиною, а також батьками своїми чи дружини (чоловіка), що підтверджується відповідним медичним висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я;
- у зв`язку з наявністю дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи;
- у зв`язку з необхідністю здійснення опіки над особою з інвалідністю, визнаною судом недієздатною;
- у зв`язку з необхідністю здійснення постійного догляду за особою з інвалідністю I групи;
- у зв`язку з необхідністю здійснення постійного догляду за особою з інвалідністю II групи або за особою, яка за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я потребує постійного догляду, у разі відсутності інших осіб, які можуть здійснювати такий догляд;
- військовослужбовці-жінки - у зв`язку з вагітністю;
- військовослужбовці-жінки, які перебувають у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, а також якщо дитина потребує домашнього догляду тривалістю, визначеною в медичному висновку, але не більш як до досягнення нею шестирічного віку;
- один із подружжя, обоє з яких проходять військову службу і мають дитину (дітей) віком до 18 років;
- військовослужбовці, які самостійно виховують дитину (дітей) віком до 18 років.
VІ. ПОЗИЦІЯ СУДУ
6.1. Предметом цього позову є дії Чернівецького міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки щодо призову ОСОБА_1 на військову службу під час мобілізації, а також наказ тимчасово виконуючого обов`язків командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 26.02.2022 року № 43 про зарахування його на військову службу за призовом у воєнний час на всі види забезпечення і призначення на посаду командира взводу 1 гаубичної самохідно-артилерійської батареї Військової частини НОМЕР_3 .
6.2. Отже, в цій справі суд має надати оцінку на предмет правомірності дій та законності оскаржуваного наказу, оцінивши їх через призму верховенства права та критеріїв законності дій та рішення суб`єкта владних повноважень, які наведені в частині 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).
6.3. При цьому суд наголошує, що принцип верховенства права підпорядковує державу інтересам людини, а не навпаки. Коли учасником правовідносин виступає держава, остання у суперечці щодо права з будь-якою особою, має поступитися на користь опонента, оскільки вона сама створила ситуацію правової невизначеності і порушила в такий спосіб принцип верховенства права.
6.4. Окрім цього, для зручності та зрозумілості, оцінка на предмет правомірності оскаржуваних наказів, буде проводитись, виходячи із обґрунтування яке міститься у позовній заяві. При наданні оцінки на предмет правомірності оскаржуваних наказів, як актів індивідуальної дії, суд виходить з того, що такі акти в розумінні КАС України є рішенням суб`єкта владних повноважень, а тому мають відповідати критеріям законності таких рішень, які наведені у частині 2 статті 2 КАС України.
Щодо суті спору
6.5. Суд зазначає, що позивач ставить перед судом питання оцінки правомірності оскаржуваних дій та наказу в контексті того, що такі дії вчинені, а наказ виданий протиправно з порушенням вимог законодавства щодо призову на військову службу по мобілізації, а також з міркувань не забезпечення йому права на отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації.
6.6. Водночас, як вбачає суд, шляхом визнання протиправними дій відповідача-1 та скасування наказу відповідача-2, позивач прагне досягти мети звільнення з військової служби.
6.7. Однак, суд зазначає, що призов осіб на військову службу під час мобілізації та як наслідок проходження такої служби, обумовлено певними етапами, а саме:
1 визнання особи такою, що придатна до військової служби;
2 оформлення призову особи на військову службу відповідними розпорядчими актами;
3 зарахування особи у конкретну установу для проходження військової служби відповідними розпорядчими актами.
6.8. При цьому, кожен із цих етапів регламентовано окремими законодавчими актами, якими визначено процедурні особливості.
6.9. Як встановлено судом, наказом Чернівецького міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 27.02.2022 року №9, відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 року №69/2022 Про загальну мобілізацію, молодшого лейтенанта ОСОБА_1 , 1994 р.н., ВОС 097000, призвано на військову службу по мобілізації, а також з 27 лютого 2022 року виключено з військового обліку та направлено для проходження військової служби у Військову частину НОМЕР_3 .
6.11. Водночас, судом не встановлено, а представником позивача не повідомлено того, що ОСОБА_1 звертався до Чернівецького міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки із будь-якими зверненнями про надання йому відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації.
6.12. Відтак, після призову на військову службу під час мобілізації, наказом тимчасово виконуючого обов`язків командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 26.02.2022 року № 43 молодшого лейтенанта ОСОБА_1 , який прибув з Чернівецького міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки Чернівецької області для комплектування Військової частини НОМЕР_3 , з 26 лютого 2022 року зараховано на військову службу за призовом у воєнний час на всі види забезпечення і призначено на посаду командира взводу 1 гаубичної самохідно-артилерійської батареї Військової частини НОМЕР_3 .
6.13. Суд наголошує, що отримати відстрочку від призову на підставі статті 23 Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію можна лише до моменту набуття статусу військовослужбовця. Після зарахування до особового складу військової частини подання заяви з відповідними документами про відстрочку, навіть якщо у особи є для цього підстави, втрачає свою мету.
6.14. Натомість, з моменту набуття особою статусу військовослужбовця, під час воєнного стану звільнення з військової служби військовослужбовця, який проходить військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, можливе лише за наявності підстав, передбачених пунктом 2 частини 4 статті 26 Закону №2232-XII.
6.15. Попри це, суд критично оцінює наведені представником позивача підстави для визнання протиправними дій відповідача-1 та скасування оскаржуваного наказу відповідача-2 з тих міркувань, що у спірних правовідносинах має місце байдужість позивача до свого права на відстрочку. При цьому, позивач та його представник створюють ситуацію перекладання відповідальності на суб`єктів владних повноважень щодо не забезпечення цього права. Натомість суд не вбачає ні в діях відповідача-1 щодо призову позивача на військову службу під час мобілізації, ні в наказі відповідача-2 щодо зарахування до особового складу військової частини ознак протиправності.
6.16. Відтак, суд у цій справі вважає, що наказ Чернівецького міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 27.02.2022 року №9 та наказ тимчасово виконуючого обов`язків командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 26.02.2022 року № 43, як акти індивідуальної дії, видані з дотриманням критеріїв законності рішення суб`єкта владних повноважень, які наведені в частині 2 статті 2 КАС України, а тому підстав для їх визнання протиправними та скасування суд не вбачає.
6.17. Попри це, навіть за умови дефектності наказів, якими оформлено призов позивача на військову службу та зарахування до особового складу військової частини, для звільнення його з військової служби за призовом під час мобілізації мають бути наявні підстави, які визначенні пунктом 2 частини 4 статті 26 Закону №2232-XII.
6.18. При цьому, зазначені вище накази, як акти індивідуальної дії, є вже реалізованими, а їх дія вичерпана, а тому навіть скасування таких наказів не мало б наслідком автоматичного звільнення позивача з військової служби.
6.19. Суд у цій справі жодним чином не нівелює право ОСОБА_1 , за наявності відповідних підстав, на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації. Натомість, на даній стадії правовідносин між сторонами, коли позивач вже є діючим військовослужбовцем, яким призваний на військову службу під час мобілізації, судом не встановлено, а сторонами не повідомлено, обставин, які б свідчили про наявність підстав для звільнення ОСОБА_1 з військової служби за призовом під час мобілізації, які передбачені пунктом 2 частини 4 статті 26 Закону №2232-XII.
VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ
7.1. Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. На розвиток зазначених положень Конституції України частиною другою статті 2 КАС України визначені критерії законності рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, яким є відповідач.
7.2. Відповідно до частин 1 та 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
7.3. Відповідачами доведено суду правомірність вчинення дій щодо призову позивача на військову службу під час мобілізації та прийняття оскаржуваного наказу щодо його зарахування до особового складу військової частини, натоміть позивачем не доведеного наявності підстав для звільнення з військової служби за призовом під час мобілізації, а тому у задоволенні цього позову необхідно відмовити у повному обсязі.
7.4. Суд також зазначає, що інші доводи сторін, наведені у заявах по суті справи, вищезазначених висновків суду не спростовують.
VІІІ. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ
8.1. З огляду на те, що у задоволенні позову відмовлено, суд не присуджує та не стягує у цій справі судові витрати.
На підставі викладеного, керуючись статтями 73-77, 90, 241-246, 250 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
1. У задоволенні позову ОСОБА_1 до Чернівецького міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Військової частини НОМЕР_1 , Військової частини НОМЕР_2 про визнання протиправними дій, скасування наказу та зобов`язання вчинити дії, відмовити у повному обсязі.
Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).
Повне найменування учасників процесу:
Позивач ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_5 ).
Відповідач-1 Чернівецький міський територіальний центр комплектування і соціальної підтримки (м. Чернівці, вул. Головна, буд. 119, код ЄДРПОУ 08510189).
Відповідач-2 Військова частина НОМЕР_1 ( АДРЕСА_3 , код ЄДРПОУ НОМЕР_6 ).
Відповідач-3 Військова частини НОМЕР_2 ( АДРЕСА_4 , код ЄДРПОУ НОМЕР_7 ).
Суддя О.В. Анісімов
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.12.2022 |
Оприлюднено | 30.12.2022 |
Номер документу | 108144971 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні