Рішення
від 19.09.2022 по справі 369/13467/21
КИЄВО-СВЯТОШИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 369/13467/21

Провадження № 2/369/2178/22

РІШЕННЯ

Іменем України

19.09.2022 року м. Київ

Києво-Святошинський районний суд Київської області у складі:

головуючого судді: Волчка А.Я.

при секретарі: Миголь А.А.,

за участю позивача: ОСОБА_1 ,

представника позивача адвоката: Ульянової Н.Ю.,

представника відповідача: Пазюри О.О.

роозглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до АТ «Київоблгаз», третя особа Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) про захист прав споживачів, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач ОСОБА_1 звернулась до суду з позовною заявою, мотивуючи свої вимоги тим, що АТ «Київоблгаз» було порушено її права як споживача послуг з газопостачання.

ОСОБА_1 є власником будинку за адресою: АДРЕСА_1 .

За вищевказаною адресою, де фактично проживає ОСОБА_1 та її родина, у 1997 році було встановлено газовий ЗВТ (лічильник) типу ОКТАВА (ДП завод «Генератор», м. Київ; Мембранний; G6) заводський № 149353 , дата первинної повірки 02.1997 р. Таким чином, контроль за кількістю спожитого газу у споживача ОСОБА_1 здійснюється побутовим лічильником газу ОКТАВА (ДП завод «Генератор», м. Київ; Мембранний; G6) заводський №149353, 1997 року випуску.

Відповідно до п. 4.6 паспорту лічильника газу G6 періодичність повірки лічильника - 5 років, за період з 1997 року до 2018 р. було тільки дві повірки лічильника газу - первинна 01.02.1997 та після ремонту 11.04.2007 р..

13 лютого 2007 р. ДП «Києво-Святошинське УЕГГ» ВАТ «Київоблгаз» було складено Акт про зняття газового ЗВТ (лічильник) типу ОКТАВА (ДП завод «Генератор», м. Київ; Мембранний; G6) заводський №149353 для проведення ремонту, станом на 02.03.2007 року споживачу ОСОБА_1 було видано довідку про непридатність засобу вимірювальної техніки (ЗВТ) (лічильник) типу ОКТАВА (ДП завод «Генератор», м. Київ; Мембранний; G6) заводський №149353, а 20.04.2007 року лічильник було повернуто та встановлено споживачу (пломба №00108850) відповідно до Акту від 20.04.2007 р.

16.04.2013 року між ПАТ по газопостачанню та газифікації «Київоблгаз» (Виконавець) та ОСОБА_1 (Споживач) було укладено типовий договір про надання послуг населенню з газопостачання, особовий рахунок НОМЕР_2 . Відповідно до ч. 30 п.13 даного договору Виконавець зобов`язаний безоплатно протягом одного місяця з дати настання строку періодичної повірки лічильника газу проводити таку повірку (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж). В порушення вимог даного договору періодична повірка лічильника кожні п`ять років не проводилася, в 2013 році повірку не виконували, з перевіркою представники ПАТ «Київоблгаз» прийшли 31.08.2018 року.

31.08.2018 р. Києво-Святошинською ФЕГГ ПАТ «Київоблгаз» за адресою проживання ОСОБА_1 : АДРЕСА_1 , було складено Акт про порушення Кодексу газорозподільних систем, вид П13 спеціалістами ОСОБА_2 та ОСОБА_3 та знято ЗВТ (лічильник) типу ОКТАВА (ДП завод «Генератор», м. Київ; Мембранний; G6) заводський №149353, виготовлений 1997 р. на експертизу. У п. 3 зазначеного акту зафіксовано показання лічильника (ЗВТ) на дату складання акту - 60474,250. Крім того в п. 6 зазначено, що в ході складання акту проводилась фото та відео фіксація.

У п.2 Технічного Акту 2982 е (260) від 01.10.2018 р. на лічильник газу типу ОКТАВА (ДП завод «Генератор», м. Київ; Мембранний; G6) заводський №149353, виготовлений 1997 р. зазначено, що лічильник має бути повернуто абоненту. Відповідно до Акту демонтажу лічильника газу для проведення експертизи від 31.08.2018 р. зазначено номер пломби лічильника газу типу ОКТАВА (ДП завод «Генератор», м. Київ; Мембранний; G6) заводський №149353, виготовлений 1997 р., а саме: 00108850.

Після складення вищезазначених актів лише 12 січня 2021 року Києво-Святошинське відділення АТ «Київоблгаз» за адресою: м. Боярка, вул. Білогородська, 17 повідомило позивача про те, що газовий лічильник визнано непридатним до подальшої експлуатації та виявлено несанкціоноване втручання в роботу засобу вимірювальної техніки (лічильника газу) і запрошено позивача на засідання регіональної комісії з розгляду актів про порушення.

На засіданні вищезазначеної комісії розглядався акт про порушення №3671 від 31.08.2018 р. щодо встановлення втручання в роботу відлікового механізму, проте сам акт про порушення №3671 від 31.08.2018 р. ОСОБА_1 вручено не було.

Пунктом 3 Положення про проведення експертизи лічильників газу, установлених у споживачів і призначених для обліку природного газу в побуті, визначено вичерпний перелік підстав для проведення експертизи, представниками відповідача в самому акті про порушення №3671 від 31.08.2018 р. не вказано жодної.

У позивача експертиза викликає сумніви щодо її достовірності та правильності висновку, оскільки вона проведена не експертами за фахом, які мають відповідні сертифікати і допуски та попереджаються про відповідальність відповідно до вимог Закону України «Про судову експертизу», а проведена членами комісії (працівники АТ «Київоблгаз»), які по суті фактично за такий висновок ніякої відповідальності не несуть та співпрацюють з відповідачем.

Експертизу було проведено із порушенням строків визначених Кодексом газорозподільних систем - через місяць з моменту складення протоколу щодо направлення ЗВТ та пломби на позачергову чи експертну повірку від 31.08.2018 р., а саме 01.10.2018 року, а споживача про це відповідач повідомив 12.01.2021 року запрошенням-попередженням для участі у засіданні регіональної комісії з розгляду актів про порушення, тобто через 2 роки та 3 місяці з моменту проведення експертизи. Позивач ОСОБА_1 не була повідомлена про проведення експертизи лічильника, не була присутньою під час експертизи і акт експертизи не підписувала.

Позивач вважає, що претензія відповідача до позивача ОСОБА_1 була сформульована на припущеннях, неперевірених даних, непідтверджених документально.

Оскільки позивач не визнає ні за собою, ні за членами її родини жодного несанкціонованого втручання в роботу відлікового механізму лічильника газу, вона звернулась письмово із двома заявами до Голови правління ПАТ «Київоблгаз»: заявою про надання фото та відео фіксації, що відбувалась під час складення актів від 31.08.2018 р. (вх. ЗГ-1370-81001-0221 від 11.02.2021 р.) та заявою про повторний розгляд регіональною комісією акту про порушення №3671 від 31.08.2018 р.( вх. ЗГ-1358-810-0221 від 11.02.2021 р.), проте її звернення були залишені поза увагою і відповіді позивач так і не отримала.

Тому позивач просила визнати протиправними дії Акціонерного товариства «Київоблгаз» щодо проведення перерахунку (донарахування) побутовому споживачу ОСОБА_1 згідно акту-розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 09.02.2021 р. в сумі 25 747 грн. 05 коп.; скасувати рішення комісії Акціонерного товариства «Київоблгаз» від 09.02.2021 р. з розгляду актів про порушення про перерахунок (донарахування) необлікованого об`єму природною газу в сумі 25 747 грн. 05 коп. за актом про порушення №3671 від 31.08.2018 р.; скасувати акт - розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 09.02.2021 р. в сумі 25 747 грн. 05 коп.; скасувати акт здачі-приймання робіт (надання послуг) відшкодування вартості експертизи при втручанні (без номеру і дати) в сумі 3468, 40 грн.; стягнути судові витрати з відповідача на користь позивача.

Ухвалою суду від 01.10.2021 р. відкрито провадження у справі.

Позивач та її представник, адвокат Ульянова Н.Ю. позовні вимоги підтримали в повному обсязі, просили позов задовольнити.

Представник відповідача проти позову заперечувала, просила відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

Третя особи без самостійних вимог Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) в судове засідання не з`явилась, про день, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.

Дослідивши матеріали даної цивільної справи, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково, виходячи з наступних підстав.

Пунктом 2 Постанови Пленуму Верховного Суду України «Про застосування норм цивільного процесуального законодавства при розгляді справ у суді першої інстанції» від 12.06.2009 №2 передбачено, що відповідно до статей 55, 124 Конституції України та статті 3 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Відповідно до ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

У п. 33 рішення ЄСПЛ від 19.02.2009 у справі «Христов проти України» суд зазначив, що право на справедливий судовий розгляд, гарантоване ч. 1 ст. 6 Конвенції, слід тлумачити в контексті преамбули Конвенції, яка, зокрема, проголошує верховенство права як складову частину спільної спадщини Договірних держав.

Відповідно до ст. ст. 15, 16 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способом захисту цивільних прав та інтересів може, зокрема, бути припинення дії, яка порушує право.

Відповідно до ч.4 ст. 10 ЦПК України суд застосовує при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколи до неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України, та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Відповідно до ст. 11 ЦПК України, суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі.

У справі Bellet v. France Суд зазначив, що стаття 6 § 1 Конвенції містить гарантії справедливого судочинства, одним з аспектів яких є доступ до суду. Рівень доступу, наданий національним законодавством, має бути достатнім для забезпечення права особи на суд з огляду на принцип верховенства права в демократичному суспільстві. Для того, щоб доступ був ефективним, особа повинна мати чітку практичну можливість оскаржити дії, які становлять втручання у її права. Цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, мають рівні права щодо подання доказів, їх дослідження та доведення перед судом їх переконливості. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Суд сприяє всебічному і повному з`ясуванню обставин справи: роз`яснює особам, які беруть участь у справі, їх права та обов`язки, попереджує про наслідки вчинення або невчинення процесуальних дій і сприяє здійсненню їхніх прав у випадках, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ч. 4 ст. 263 ЦПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

При розгляді справи судом встановлено, щопозивач є власником будинку за адресою: АДРЕСА_1 . За цією адресою у 1997 році було встановлено газовий ЗВТ (лічильник) типу ОКТАВА (ДП завод «Генератор», м. Київ; Мембранний; G6) заводський №149353, дата первинної повірки 02.1997 р., контроль за кількістю спожитого газу у споживача ОСОБА_1 здійснюється побутовим лічильником газу ОКТАВА (ДП завод «Генератор», м. Київ; Мембранний; G6) заводський №149353, 1997 року випуску.

Відповідно до п. 4.6 паспорту лічильника газу G6 періодичність повірки лічильника - 5 років. Повірка лічильника повинна проводитися згідно з інструкцією «Методика повірки Ю72.833.000 ПС». Відмітки про чергові повірки ставлять в цьому паспорті. Відповідно до п. 4.7 зазначеного паспорту лічильник в період часу між повірками працює без технічного обслуговування.

В паспорті лічильника газу зафіксовано дві відмітки - дата первинної повірки лічильника - 01.02.1997 та дата після ремонту - 11.04.2007 р., тобто за період з 1997 року до 2018 р. було тільки дві повірки - первинна та після ремонту.

13 лютого 2007 р. ДП «Києво-Святошинське УЕГГ» ВАТ «Київоблгаз» було складено Акт про зняття газового ЗВТ (лічильник) типу ОКТАВА (ДП завод «Генератор», м. Київ; Мембранний; G6) заводський №149353 для проведення ремонту, станом на 02.03.2007 року споживачу ОСОБА_1 було видано довідку про непридатність засобу вимірювальної техніки (ЗВТ) (лічильник) типу ОКТАВА (ДП завод «Генератор», м. Київ; Мембранний; G6) заводський №149353, а 20.04.2007 року лічильник було повернуто та встановлено споживачу (пломба №00108850) відповідно до Акту від 20.04.2007 р.

16.04.2013 року між ПАТ по газопостачанню та газифікації «Київоблгаз» (Виконавець) та ОСОБА_1 (Споживач) було укладено типовий договір про надання послуг населенню з газопостачання, особовий рахунок НОМЕР_2 . Відповідно до ч. 30 п.13 даного договору Виконавець зобов`язаний безоплатно протягом одного місяця з дати настання строку періодичної повірки лічильника газу проводити таку повірку (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж).

31.08.2018 р. Києво-Святошинською ФЕГГ ПАТ «Київоблгаз» за адресою проживання ОСОБА_1 : АДРЕСА_1 , спеціалістами ОСОБА_2 та ОСОБА_3 було складено Акт про порушення Кодексу газорозподільних систем, вид П13 та знято ЗВТ (лічильник) типу ОКТАВА (ДП завод «Генератор», м. Київ; Мембранний; G6) заводський №149353, виготовлений 1997 р. на експертизу.

У п. 3 зазначеного акту зафіксовано показання лічильника (ЗВТ) на дату складання акту - 60474,250. Крім того, в п. 6 зазначено, що в ході складання акту проводилась фото та відео фіксація.

У п.2 Технічного Акту 2982 е (260) від 01.10.2018 р. на лічильник газу типу ОКТАВА (ДП завод «Генератор», м. Київ; Мембранний; G6) заводський №149353, виготовлений 1997 р. зазначено, що лічильник має бути повернуто абоненту. Відповідно до Акту демонтажу лічильника газу для проведення експертизи від 31.08.2018 р. зазначено номер пломби лічильника газу типу ОКТАВА (ДП завод «Генератор», м. Київ; Мембранний; G6) заводський №149353, виготовлений 1997 р., а саме: 00108850.

В протоколі щодо направлення ЗВТ та пломби на позачергову чи експертну повірку від 31.08.2018 р. не було зазначено орієнтовної дати проведення експертизи і дати останньої повірки газового лічильника.

12 січня 2021 року Києво-Святошинське відділення АТ «Київоблгаз» за адресою: м. Боярка, вул. Білогородська, 17 повідомило позивача про те, що газовий лічильник визнано непридатним до подальшої експлуатації та виявлено несанкціоноване втручання в роботу засобу вимірювальної техніки (лічильника газу) і запрошено позивача на засідання регіональної комісії з розгляду актів про порушення.

На засіданні комісії розглядався акт про порушення №3671 від 31.08.2018 р. щодо встановлення втручання в роботу відлікового механізму, акт про порушення №3671 від 31.08.2018 р. позивачу вручено не було.

Пунктом 3 Положення про проведення експертизи лічильників газу, установлених у споживачів і призначених для обліку природного газу в побуті, визначено вичерпний перелік підстав для проведення експертизи.

У Протоколі №6704 засідання комісії з розгляду актів про порушення вимог Кодексу газорозподільних систем від 09.02.2021 р. зазначено, що: «Лічильник 1997 року випуску, опломбований пломбами з відтиском цифр «5» в нижніх частинах пломб. Пломби не пошкодженні. Можливо був в ремонті, відсутні підтверджуючі документи про переопломбування лічильника в 2005 році. Пошкоджений корпус відлікового механізму в місці встановлення на вісь передаточного колеса».

Лічильник для огляду комісії не надавався, пломби споживачу показано не було, постачальник виразив припущення, що можливо лічильник був в ремонті, але документації, де фіксуються дії постачальника щодо обслуговування, повірок та перевірок газових лічильників та їх опломбування та переопломбування на розгляд комісії надано не було.

Після засідання комісії позивач отримала Акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 09.02.2021 р. з розрахунком суми збитків постачальника у розмірі 25 247,05 грн., з яким позивач не погодилася, про що зазначила на копії акту. Крім того, ОСОБА_1 було вручено Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) відшкодування вартості експертизи при втручанні без номеру і без дати на суму у розмірі 3468, 40 грн., з яким позивач також не погодилася, про що зазначила на копії акту.

Позивач зверталась письмово до Голови правління ПАТ «Київоблгаз»: заявою про надання фото та відео фіксації, що відбувалась під час складення актів від 31.08.2018 р. (вх. ЗГ-1370-81001-0221 від 11.02.2021 р.) та заявою про повторний розгляд регіональною комісією акту про порушення №3671 від 31.08.2018 р.( вх. ЗГ-1358-810-0221 від 11.02.2021 р.), проте відповіді позивач не отримувала.

Нарахування необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу відбулось за рішенням відповідача, прийнятого комісією відповідача з розгляду актів про порушення вимог Кодексу газорозподільних систем.

В акті-розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 09.02.2021 р. відповідачем розраховано суму збитків, завданих порушеннями споживача ОСОБА_1 у розмірі 25 747, 05 грн.. В повідомленні про своєчасну сплату боргу та передачу справи до суду від 09.02.2021 р., відповідач вимагає сплатити суму боргу у сумі 25747,05 грн., яка нарахована на основі акту про порушення та відображена в акті-розрахунку.

Експертизу було проведено 01.10.2018 року, тобто через місяць з моменту складення протоколу щодо направлення ЗВТ та пломби на позачергову чи експертну повірку від 31.08.2018 р., споживача про це відповідач повідомив 12.01.2021 року запрошенням-попередженням для участі у засіданні регіональної комісії з розгляду актів про порушення, тобто через 2 роки та 3 місяці з моменту проведення експертизи.

Позивач не була повідомлена про проведення експертизи лічильника, не була присутньою під час експертизи і акт експертизи не підписувала. В акті 2982е експертизи лічильника газу від 01.10.2018 р. комісія для проведення експертизи лічильників газу, затверджена 25 липня 2018 р. наказом по ПАТ «Київоблгаз» №Но-127-0718 зазначила, що пломба №22934789 ціла, лічильник 1997 року випуску, опломбований пломбами з відтисками цифр «5» в нижній частинах пломб. Пломби не пошкоджені. Можливо був в ремонті, відсутні підтверджуючі документи про пере опломбування лічильника у 2005 році. Цілісність відлікового механізму - пошкоджений корпус відлікового механізму встановленого на вісь передаточного колеса. Механічні пошкодження - забруднений корпус лічильника. Результати позачергової повірки - визначити метрологічні характеристики неможливо по вимогам до технічного стану. Висновки комісії: виявлено втручання. Лічильник повернуто в ФЕГГ для передачі абоненту.

Відповідно до Довідки про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №Д50М2982е-18 від 02.10.2018 року лічильник газу G6, ОКТАВА, заводський №149353, ДП завод «Генератор», виданої Державним підприємством Київський обласний науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації ДП «Київоблстандартметрологія» (09113, Київська область, м. Біла Церква, вул. Січневого прориву, 84) підставами для визнання ЗВТ (засобу вимірювальної техніки) непридатним стало значне забруднення корпусу та відлікового пристрою.

Згідно з п. 22 ст. 1 Закону України «Про захист прав споживачів» споживачем є фізична особа, яка придбаває, замовляє, використовує або має намір придбати чи замовити продукцію для особистих потреб, безпосередньо не пов`язаних із підприємницькою діяльністю або виконанням обов`язків найманого працівника.

Відповідно до Судова практика з розгляду цивільних справ про захист прав споживачів (2009 - 2012 рр.) Верховного Суду України При вирішенні спорів про захист прав споживачів слід ураховувати, що тягар доказування обставин, які звільняють від відповідальності за невиконання чи неналежне виконання зобов`язання, в тому числі й за спричинену шкоду, лежить на продавцеві (виготівникові).

Однією із засад цивільного судочинства є свобода договору (ст. 3 ЦК).

Згідно із ч. 1 ст. 627 ЦК сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Несанкціоноване втручання у роботу засобу вимірювальної техніки/лічильника газу - це втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання,) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу (пункт 4 глави 1 розділу І Кодексу газорозподільних систем).

Відповідно до п. 7 глави 9 розділу X Кодексу газорозподільних систем, у разі виявлення факту дії спрямованого постійного магнітного поля на лічильник газу, що підтверджується спрацюванням магнітного індикатора, тягар доказування обставин того, що дія спрямованого постійного магнітного поля на лічильник газу була достатньою для зміни допустимої похибки такого лічильника покладається на оператора газорозподільної системи, то є передумовою для відповідальності споживача за несанкціоноване втручання у роботу лічильника.

Відповідно до пунктів 23, 29 Правил надання населенню послуг з газопостачання, затверджених постановою Кабінетів Міністрів України від 09 грудня 1999 року № 2246, у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, відповідальність за збереження і цілість встановлених у споживача лічильників газу та пломб на них несе споживач; споживач зобов`язаний забезпечувати збереження і цілісність лічильників газу та пломб на них.

Пунктами 34, 35 Правил передбачено, що споживач несе відповідальність згідно із законодавством за: несвоєчасне та/або не в повному обсязі внесення плати за надані послуги з газопостачання; шкоду, заподіяну власникові будинку або власникам інших квартир, їх майну, навколишньому природному середовищу; самовільне підключення до систем газопостачання; пошкодження лічильника газу, пломб, індикаторів дії впливу постійного магнітного поля на ньому, порушення цілості або пошкодження повірочного тавра, а також дії, що призводять до заниження показань лічильника; зривання пломб на газових приладах та пристроях, опломбованих газопостачальним або газорозподільним підприємством: використання газу (за відсутності лічильника) у разі, коли протягом місяця не було повідомлено газопостачальне або газорозподільне підприємство про зміни, що стосуються опалювальної площі, кількості осіб, зареєстрованих у квартирі, приватному будинку та видів споживання природного газу; відмову у доступі до власних житлових і підсобних приміщень, де розташовані газові прилади і пристрої, лічильники газу, представникам газопостачального (газорозподільного) підприємства для контрольного зняття показань лічильників газу; демонтажу або монтажу лічильників газу, пов`язаного з проведенням їх планової повірки; порушення інших вимог цих Правил. Про порушення, допущені споживачем під час користування газом, відповідальні представники газорозподільного (газопостачального) підприємства складають акт-претензію у двох примірниках, один з яких залишається у споживача. На підставі акта-претензії визначається розмір завданих споживачем збитків, які відшкодовуються ним відповідно до законодавства.

Відповідно до ч. 2 гл. 10 розділу Х Кодексу газорозподільних систем після зняття ЗВТ та/або пломби, пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломбу, чи гвинта, на якому закріплено пломбувальний матеріал (далі - пломба), у присутності сторін пломба або ЗВТ пакується в пакет з поліетилену чи з іншого цупкого матеріалу (або в транспортну тару, що передбачена заводом-виробником та зазначена в паспорті на ЗВТ), який опломбовується пломбою Оператора ГРМ з унікальним номером та, за бажанням, пломбою споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу). При цьому представник Оператора ГРМ складає протокол щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу (по одному екземпляру для кожної сторони), в якому чітко зазначає:

1) поштову адресу місця проведення експертизи;

2) дату та орієнтовний час проведення експертизи (у випадку проведення експертизи ЗВТ та/або пломби суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України «Про судову експертизу», Оператор ГРМ зазначає кінцевий строк, до якого має бути передано ЗВТ та/або пломбу до такого суб`єкта);

3) контактний телефон особи Оператора ГРМ (для уточнення інформації щодо проведення експертизи);

4) сторону, відповідальну за доставку ЗВТ та/або пломби на експертизу;

5) дату останньої повірки ЗВТ.

Відповідно до пп.3 п.5 ч.2 гл. 10 розділу Х Кодексу газорозподільних систем експертиза ЗВТ та/або пломби має бути проведена протягом десяти робочих днів з дня складання протоколу (крім випадку проведення експертизи ЗВТ та/або пломби суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України «Про судову експертизу»).

Відповідно до ч.4 гл. 10 Кодексу газорозподільних систем Споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) зобов`язаний бути присутнім під час проведення експертизи.

Відповідно до п.5 ч.5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем споживач (несанкціонований споживач) та представники Оператора ГРМ під час виявлення порушення та складання акта про порушення мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявленого порушення чи інших дій та фактів, про що зазначається в акті про порушення. До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження, заперечення та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в акті про порушення.

Згідно з пунктом 3.3.3.4. Положення про проведення експертизи лічильників газу, встановлених у споживачів і призначених для обліку природного газу в побуті, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України N619 від 27.12.2005 p.. результати огляду та позачергової повірки фіксуються в акті експертизи. Акт експертизи підписується всіма членами комісії, а також споживачем або його вповноваженою особою.

Пунктом 3.4. Положення про проведення експертизи лічильників газу, установлених у споживачів і призначених для обліку природного газу в побуті, затвердженого наказом Міністерства палива та енергетики України від 27 грудня 2005 № 619 визначено, що у разі незгоди будь-якої сторони з висновками комісії по газопостачальній (газотранспортній) організації спірні питання вирішуються у судовому порядку.

Відповідно до ст. 21 Закону України «Про захист прав споживачів» крім інших випадків порушень прав споживачів, які можуть бути встановлені та доведені виходячи з відповідних положень законодавства у сфері захисту прав споживачів, вважається, що для цілей застосування цього Закону та пов`язаного з ним законодавства про захист прав споживачів права споживача вважаються в будь-якому разі порушеними, якщо, зокрема:

1) при реалізації продукції будь-яким чином порушується право споживача на свободу вибору продукції;

2) при реалізації продукції будь-яким чином порушується свобода волевиявлення споживача та/або висловлене ним волевиявлення;

3) при наданні послуги, від якої споживач не може відмовитись, а одержати може лише в одного виконавця, виконавець нав`язує такі умови одержання послуги, які ставлять споживача у нерівне становище порівняно з іншими споживачами та/або виконавцями, не надають споживачеві однакових гарантій відшкодування шкоди, завданої невиконанням (неналежним виконанням) сторонами умов договору;

4) порушується принцип рівності сторін договору, учасником якого є споживач;

5) будь-яким чином (крім випадків, передбачених законом) обмежується право споживача на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про відповідну продукцію;

6) споживачу реалізовано продукцію, яка є небезпечною, неналежної якості, фальсифікованою;

7) ціну продукції визначено неналежним чином;

8) документи, які підтверджують виконання договору, учасником якого є споживач, своєчасно не передано (надано) споживачу.

З наведеного вище, суд приходить до висновку, що відповідачем в порушення вимог ч. 30 п.13 договору від 16.04.2013 року, укладеного між ПАТ по газопостачанню та газифікації «Київоблгаз» (Виконавець) та ОСОБА_1 (Споживач) періодична повірка лічильника кожні п`ять років не проводилася, в 2013 році повірку не виконували, перевірка була проведена представниками ПАТ «Київоблгаз» лише 31.08.2018 року.

Доказів фото та відео фіксації під час демонтування лічильника 31.08.2018 р. відповідачем суду не надано.

Відповідачем в акті про порушення №3671 від 31.08.2018 р. не вказано причин для проведення експертизи.

Експертизу лічильника газу ЗВТ (лічильник) типу ОКТАВА (ДП завод «Генератор», м. Київ; Мембранний; G6) заводський №149353 відповідачем було проведено 01.10.2018 р. із порушенням строків визначених пп.3 п.5 ч.2 гл. 10 розділу Х Кодексу газорозподільних систем.

Експертиза лічильника газу ЗВТ (лічильник) типу ОКТАВА (ДП завод «Генератор», м. Київ; Мембранний; G6) заводський №149353, яка була проведена 01.10.2018 р., відбувалася без належного повідомлення позивача, без присутності позивача, позивач акт експертизи лічильника газу не підписувала.

В акті 2982е експертизи лічильника газу від 01.10.2018 р. не наведено конкретних фактів пошкодження лічильника газу, пломб, індикаторів дії впливу постійного магнітного поля на ньому, порушення цілості або пошкодження повірочного тавра, а також дії, що призводять до заниження показань лічильника, що свідчило б про втручання в останній, підставами для визнання ЗВТ (засобу вимірювальної техніки) непридатним стало значне забруднення корпусу та відлікового пристрою, тобто не втручання у роботу лічильника, а забруднення.

Підставою перерахунку (донарахування) об`ємів (обсягів) природного газу стало рішення комісії відповідача, що слугувало у подальшому підставою для складення акту-розрахунку від 09.02.2021 р. Проте, розрахунків вказаний акт не містить. Вартість облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу виражена однією сумою та не зазначено, які показники відповідач приймав до уваги при здійсненні підрахунків.

Враховуючи зазначене вище, суд вважає, що відповідачем було порушено права позивача та визнає дії Акціонерного товариства «Київоблгаз» щодо проведення перерахунку (донарахування) побутовому споживачу ОСОБА_1 згідно акту-розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 09.02.2021 р. в сумі 25 747 грн. 05 коп. протиправними, рішення комісії Акціонерного товариства «Київоблгаз» від 09.02.2021 р. з розгляду актів про порушення про перерахунок (донарахування) необлікованого об`єму природною газу в сумі 25 747 грн. 05 коп. за актом про порушення №3671 від 31.08.2018 р. підлягає скасуванню, тому в даній частині вимог позов підлягає задоволенню.

Що стосується вимог щодо скасування акту - розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 09.02.2021 р. в сумі 25 747 грн. 05 коп. та скасування акту здачі-приймання робіт (надання послуг) відшкодування вартості експертизи при втручанні (без номеру і дати) в сумі 3468, 40 грн., то суд відмовляє в даних вимогах, оскільки вважає, що позивачем обрано неналежний спосіб захисту.

Відповідно до ч.1 ст. 5 ЦПК України здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

У Постанові від 22 серпня 2018 року у справі №925/1265/16 Верховний Суд способами захисту суб`єктивних прав визначає закріплені законом матеріально-правові заходи охоронного характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав і вплив на правопорушника.

На підставі викладеного, керуючись Кодексом газорозподільних систем, Законом України «Про захист прав споживачів», ст.ст. 11, 12, 15, 16, 81, 141, 200, 206, 263-265, 268, 274-279, 280-282, 354 ЦПК України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до АТ «Київоблгаз», третя особа Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) про захист прав споживачів - задовольнити частково.

Визнати дії Акціонерного товариства «Київоблгаз» щодо проведення перерахунку (донарахування) побутовому споживачу ОСОБА_1 згідно акту-розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 09.02.2021 р. в сумі 25 747 грн. 05 коп. - протиправними.

Скасувати рішення комісії Акціонерного товариства «Київоблгаз» від 09.02.2021 р. з розгляду актів про порушення про перерахунок (донарахування) необлікованого об`єму природною газу в сумі 25 747 грн. 05 коп. за актом про порушення №3671 від 31.08.2018 р.

В решті вимог відмовити.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Київського апеляційного суду. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя: А.Я. Волчко

СудКиєво-Святошинський районний суд Київської області
Дата ухвалення рішення19.09.2022
Оприлюднено03.01.2023
Номер документу108216186
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг

Судовий реєстр по справі —369/13467/21

Рішення від 19.09.2022

Цивільне

Києво-Святошинський районний суд Київської області

Волчко А. Я.

Рішення від 19.09.2022

Цивільне

Києво-Святошинський районний суд Київської області

Волчко А. Я.

Ухвала від 06.12.2021

Цивільне

Києво-Святошинський районний суд Київської області

Волчко А. Я.

Ухвала від 01.10.2021

Цивільне

Києво-Святошинський районний суд Київської області

Волчко А. Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні