Рішення
від 02.01.2023 по справі 160/12104/22
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 січня 2023 року Справа № 160/12104/22

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рянської В.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження в місті Дніпрі у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, у якій позивач просить:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо відмови ОСОБА_1 у призначенні пенсії на пільгових умовах відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», викладеної у рішенні про відмову у призначенні пенсії № 046350010131 від 03.06.2022, та скасувати зазначене рішення про відмову у призначенні пенсії;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області зарахувати ОСОБА_1 до пільгового стажу за Списком № 1 (шахтарі), що дає право на призначення пенсії відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», періоди роботи: з 07.09.1998 до 04.11.1998 - «учень гірника підземний» з повним робочим днем під землею, з 05.11.1998 до 10.11.1999 - «гірник підземний» з повним робочим днем у шахті, період проходження військової служби з 15.11.1999 до 08.05.2001, з 11.06.2001 до 20.05.2002 - «гірник підземний» з повним робочим днем під землею, з 21.05.2002 до 16.08.2012 -«підземний прохідник» з повним робочим днем під землею, з 28.01.2013 до 23.06.2014 - «прохідник» з повним робочим днем у шахті, з 24.03.2015 до 10.05.2015 - «прохідник» з повним робочим днем у шахті, з 14.09.2015 до 21.09.2015 - «гірник підземний» з повним робочим днем у шахті, з 20.04.2016 до 06.07.2016 - «прохідник» з повним робочим днем під землею, з 08.11.2016 до 05.12.2016 - «прохідник» з повним робочим днем під землею, з 06.12.2016 до 20.02.2017 - «прохідник» з повним робочим днем під землею, з 01.06.2017 до 19.09.2017 - «прохідник» з повним робочим днем під землею, з 24.10.2017 до 30.11.2017 - «гірник підземний» з повним робочим днем під землею, з 01.12.2017 до 08.04.2019 - «прохідник» з повним робочим днем під землею, з 06.05.2019 до 29.05.2022 - «прохідник» з повним робочим днем під землею;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області зарахувати ОСОБА_1 до спеціального та пільгового стажу за Списком № 1 (шахтарі), що дає право на призначення пенсії відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», періоди роботи: з 21.05.2002 до 16.08.2012 - «підземний прохідник» з повним робочим днем під землею, з 28.01.2013 до 23.06.2014 - «прохідник» з повним робочим днем у шахті, з 24.03.2015 до 10.05.2015 - «прохідник» з повним робочим днем у шахті, з 20.04.2016 до 06.07.2016 - «прохідник» з повним робочим днем під землею, з 08.11.2016 до 05.12.2016 - «прохідник» з повним робочим днем під землею, з 06.12.2016 до 20.02.2017 «прохідник» з повним робочим днем під землею, з 01.06.2017 до 19.09.2017 - «прохідник» з повним робочим днем під землею, з 01.12.2017 до 08.04.2019 - «прохідник» з повним робочим днем під землею, з 06.05.2019 до 29.05.2022 - «прохідник» з повним робочим днем під землею з урахуванням кратності відповідно до роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України № 8 від 20.01.1992;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 30.05.2022 про призначення пенсії на пільгових умовах відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з урахуванням висновків суду.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 30.05.2022 позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області із заявою про призначення пенсії на пільгових умовах відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області № 046350010131 від 03.06.2022 йому було відмовлено у призначенні пенсії. За змістом оскаржуваного рішення до пільгового стажу позивача не було зараховано періоди згідно з довідкою № 98 від 15.07.2019, виданою ТОВ «Донуглепоставка», оскільки підприємство перебуває у стадії ліквідації, та згідно з довідкою № 23 від 17.09.2019, виданою ТОВ «Донбасвуглепроходка», оскільки підприємство розташоване на тимчасово окупованій території України. Відповідно до розрахунку стажу до пільгового стажу позивача не зараховано період роботи з 24.03.2015 до 10.05.2015 у ТОВ «Сігма-Ком», з 20.04.2016 до 06.07.2016 у ТОВ «Шахтобудівельна компанія «Донецькшахтопроходка», з 08.11.2016 до 05.12.2016 у ТОВ «Техіновація», а також періоди роботи у ПрАТ «ДТЕК «Павлоградвугілля» ВСП «Шахтоуправління Першотравенське», ПрАТ «ДТЕК «Павлоградвугілля» ВСП «Шахтоуправління Тернівське» та ПрАТ «ДТЕК «Павлоградвугілля» ВСП «Шахтоуправління Дніпровське», починаючи з 24.10.2017. Крім того, до пільгового стажу позивача за Списком № 1 не враховано роботу за провідною професією (прохідник) відповідно до роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України № 8 від 20.01.1992. Позивач не погоджується з оскаржуваним рішенням, оскільки вважає, що до його пільгового стажу за Списком № 1 підлягає зарахуванню період проходження ним строкової військової служби з 15.11.1999 до 08.05.2001. Він має достатній стаж роботи за Списком № 1 для призначення пенсії на пільгових умовах (25 років пільгового стажу), що підтверджується належним чином оформленими записами у його трудовій книжці, індивідуальними відомостями про застраховану особу в системі персоніфікованого обліку, поданими разом із заявою довідками про підтвердження трудового стажу і табелем спуску в шахту.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.08.2022 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (у письмовому провадженні); встановлено учасникам справи строки для подання заяв по суті справи; витребувано докази від відповідачів.

На адресу електронної пошти суду надійшов відзив Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області, в якому відповідач-2 просив відмовити у задоволенні позову. Обґрунтовуючи заперечення проти позовних вимог, зазначив, що за наслідками розгляду поданої позивачем заяви про призначення пенсії за віком на пільгових умовах від 30.05.2022 та доданих до неї документів було прийнято рішення № 046350010131 від 03.06.2022 про відмову у призначенні пенсії. Необхідною умовою призначення пенсії відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» є зайнятість повний робочий день на зазначених у ній роботах не менше 25 років. Страховий стаж позивача на дату звернення становив 21 рік 08 місяців 29 днів, пільговий стаж - 19 років 07 місяців 06 днів. До пільгового стажу позивача не зараховано період роботи згідно з довідкою № 98 від 15.07.2019, оскільки ТОВ «Донуглепоставка» перебуває у стадії ліквідації та підтверджуючих (уточнюючих) документів позивачем не надано. Період роботи за довідкою № 23 від 17.09.2019 також не зараховано, оскільки цей період не підтверджується відомостями Державного реєстру застрахованих осіб. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 № 595 з 01.12.2014 на територіях, які тимчасово не контролюються українською владою, органи державної влади не функціонують. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими ч. 3 ст. 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», є недійсним і не створює правових наслідків. Беручи до уваги вищенаведене, надані довідки не підлягають розгляду. Оскільки у позивача відсутній необхідний пільговий стаж, він не набув право на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 1 відповідно до ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Також від Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області до суду надійшла копія пенсійної справи ОСОБА_1 .

У відзиві Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпрпетровській області, який надійшов через систему «Електронний суд», відповідач-1 просив відмовити у задоволенні позову. Зазначив, що 30.05.2022 ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах. Заява позивача про призначення пенсії та додані до неї документи розглядалися Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області за принципом екстериторіальності. Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області № 046350010131 від 03.06.2022 ОСОБА_1 відмовлено у призначенні пенсії за віком. Відповідач-1 направив на адресу позивача повідомлення про прийняте рішення від 06.06.2022 № 0400-010226-8/56559. Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області не розглядало заяву позивача про призначення пенсії по суті та не приймало рішення про відмову в призначенні пенсії. Трудова книжка позивача не містить відомостей про розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до яких включається період роботи, та інших відомостей, що визначають пільговий характер роботи. За довідкою № 238 від 14.04.2022, виданою ВСП «Шахтоуправління Тернівське» ПАТ «ДТЕК Павлоградвугілля» не зараховано до пільгового стажу позивача періоди роботи: з 09.09.2002 до 16.09.2002, з 03.01.2003 до 15.01.2003, з 03.02.2003 до 09.02.2003, з 24.04.2021 до 26.04.2021 у зв`язку з перебуванням у відпустці без збереження заробітної плати; 15.07.2019, з 02.10.2019 до 06.10.2019, 11.11.2019, 06.07.2020, з 28.10.2020 до 29.10.2020, з 11.03.2021 до 13.03.2021, з 17.06.2021 до 21.06.2021 у зв`язку з прогулом, про що зазначено у довідці. Період роботи з 06.05.2022 до 29.05.2022 не зараховано до пільгового стажу, оскільки не надано довідку, що підтверджує пільговий характер робіт. Період роботи з 20.04.2016 до 06.07.2016 на ПАТ «ШУ «Покровське» згідно з довідкою № 02/428 від 25.09.2019, виданою ТОВ ШБК «Донецькшахтопроходка», не зараховано до пільгового стажу за Списком № 1, оскільки підприємство перебуває на території, непідконтрольній Україні. За довідкою № 86 від 23.03.2022, виданою ВСП «Шахтоуправління Першотравенське» ПАТ «ДТЕК Павлоградвугілля», не зараховано до пільгового стажу у зв`язку з прогулом 25.10.2017 та період з 05.04.2019 до 09.04.2019 перебування у відпустці без збереження заробітної плати. За довідкою № 98 від 15.07.2019, виданою ТОВ «Донвуглепоставка», не зараховано до пільгового стажу період роботи з 01.06.2017 до 19.09.2017, оскільки підприємство перебуває у стадії ліквідації. Період роботи з 08.11.2016 до 05.12.2016 у ТОВ «Техіновація» не зараховано до пільгового стажу у зв`язку з ненаданням довідки, що підтверджує пільговий характер робіт. Період роботи позивача з 24.03.2015 до 10.05.2015 у ТОВ «Сігма-Ком» не зараховано до пільгового стажу у зв`язку з ненаданням довідки, що підтверджує пільговий характер робіт. Табель спуску, наданий ВСП «Шахтоуправління імені Героїв Космосу», не є довідкою, що підтверджує наявний трудовий стаж для призначення пенсії, та не містить відповідних відомостей, передбачених Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній. Відповідно до розарухунку стажу (форма РС-право), обчисленого до 05.05.2022, загальний страховий стаж позивача становить 21 рік 08 місяців 29 днів, пільговий стаж за Списком № 1 (підземні роботи) з урахуванням періодів навчання за фахом та проходження строкової військової служби становить 19 років 07 місяців 06 днів, що є недостатнім (у тому числі з урахуванням кратності відповідно до роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України № 8 від 20.01.1992) для призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Разом з відзивом відповідачем-1 надано копії документів з електронної пенсійної справи позивача.

Відповіді на відзиви від позивача станом на час розгляду справи не надійшли. Згідно з ч. 4 ст. 159 КАС України подання заяв по суті справи є правом учасників справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Дослідивши матеріали справи та надані докази, проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов таких висновків.

Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області із заявою від 30.05.2022 про призначення пенсії.

Заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії (№ 1356 від 30.05.2022) було розглянуто Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області, визначеним засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності.

Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області № 046350010131 від 03.06.2022 відмовлено ОСОБА_1 у призначенні пенсії на пільгових умовах. У рішенні зазначено, що необхідний страховий стаж становить 25 років, страховий стаж заявника - 21 рік 08 місяців 29 днів. Відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» необхідний пільговий стаж роботи працівникам, безпосередньо зайнятим повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, становить 25 років. Пільговий стаж заявника становить 19 років 07 місяців 06 днів. За результатами розгляду доданих до заяви документів до пільгового стажу не зараховано періоди роботи згідно з довідкою № 98 від 15.07.2019, оскільки ТОВ «Донуглепоставка» перебуває у стадії ліквідації, документів не надано, та період роботи згідно з довідкою № 23 від 17.09.2019, оскільки ТОВ «Донбасвуглепроходка» розташоване на тимчасово окупованій території України, а також цей спеціальний трудовий стаж не підтверджується даними, наявними у Державному реєстрі застрахованих осіб.

Копію оскаржуваного рішення було направлено позивачу відділом обслуговування громадян № 23 (сервісний центр) управління обслуговування громадян Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області із повідомленням вих. № 0400-010226-8/56559 від 06.06.2022.

Спірні правовідносини виникли у зв`язку з відмовою відповідача-2 у призначенні позивачу пенсії відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Згідно з частиною першою статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» № 1058-IV від 09.07.2003 (далі також Закон № 1058-IV) право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті.

Відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на зазначених роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на таких роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, що вони були зайняті на таких роботах не менше 20 років. Такий самий порядок пенсійного забезпечення поширюється і на працівників, безпосередньо зайнятих повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) на шахтах з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, що реструктуризуються або перебувають у стадії ліквідації, але не більше двох років.

За змістом частини третьої статті 24 Закону № 1058-IV страховий стаж враховується в одинарному розмірі, крім випадків, передбачених цим Законом. За кожний повний рік стажу роботи (врахованого в одинарному розмірі) на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, зайнятість на яких давала та дає право на пенсію на пільгових умовах, до страхового стажу додатково зараховується по одному року.

Відповідно до розрахунку стажу ОСОБА_1 (форма РС-право), розрахованого станом на 05.05.2022, його страховий стаж становив 21 рік 08 місяців 29 днів, у тому числі робота за списком № 1 - 19 років 07 місяців 06 днів.

Список робіт і професій, що дають право на пенсію незалежно від віку при безпосередній зайнятості протягом повного робочого дня на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин), пов`язаних з видобутком вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії терміном не менш 25 років, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 202 від 31.03.1994 (далі також Постанова № 202).

З розрахунку стажу (форма РС-право) ОСОБА_1 встановлено, що до роботи за Списком № 1 з кратністю 1 зараховано такі періоди:

07.09.1998-20.09.1998 (14 днів) - підземні роботи, професії за Постановою № 202;

21.09.1998-28.10.1998 (01 місяць 08 днів) - навчання за фахом;

29.10.1998-04.11.1998 (06 днів) - підземні роботи, професії за Постановою № 202;

05.11.1998-10.11.1999 (01 рік 06 днів) - підземні роботи, професії за Постановою № 202;

15.11.1999-08.05.2001 (01 рік 05 місяців 24 дні) - строкова військова служба;

11.06.2001-18.11.2001 (05 місяців 08 днів) - підземні роботи, професії за Постановою № 202;

19.11.2001-27.01.2002 (02 місяці 09 днів) - підземні роботи, провідні професії;

28.01.2002-31.01.2002 (04 дні) - навчання за фахом;

01.02.2002-20.05.2002 (03 місяці 20 днів) - підземні роботи, професії за Постановою № 202;

21.05.2002-08.09.2002 (03 місяці 18 днів) - підземні роботи, провідні професії;

17.09.2002-02.01.2003 (03 місяці 16 днів) - підземні роботи, провідні професії;

16.01.2003-02.02.2003 (17 днів) - підземні роботи, провідні професії;

10.02.2003-31.12.2003 (10 місяців 22 дні) - підземні роботи, провідні професії;

01.01.2004-16.08.2012 (08 років 07 місяців 16 днів) - підземні роботи, провідні професії;

28.01.2013-23.06.2014 (01 рік 04 місяці 26 днів) - підземні роботи, провідні професії;

16.09.2015-21.09.2015 (06 днів) - підземні роботи, професії за Постановою № 202;

24.10.2017 (01 день) - підземні роботи, професії за Постановою № 202;

26.10.2017-30.11.2017 (01 місяць 05 днів) - підземні роботи, професії за Постановою № 202;

01.12.2017-04.04.2019 (01 рік 04 місяці 04 дні) - підземні роботи, провідні професії;

06.05.2019-14.07.2019 (02 місяці 09 днів) - підземні роботи, провідні професії;

16.07.2019-01.10.2019 (02 місяці 16 днів) - підземні роботи, провідні професії;

07.10.2019-10.11.2019 (01 місяць 04 дні) - підземні роботи, провідні професії;

12.11.2019-05.07.2020 (07 місяць 24 дні) - підземні роботи, провідні професії;

07.07.2020-27.10.2020 (03 місяці 21 день) - підземні роботи, провідні професії;

30.10.2020-10.03.2021 (04 місяці 11 днів) - підземні роботи, провідні професії;

14.03.2021-23.04.2021 (01 місяць 10 днів) - підземні роботи, провідні професії;

27.04.2021-16.06.2021 (01 місяць 20 днів) - підземні роботи, провідні професії;

22.06.2021-31.12.2021 (06 місяців 10 днів) - підземні роботи, провідні професії;

01.01.2022-05.05.2022 (04 місяці 05 днів) - підземні роботи, провідні професії.

Зазначені періоди роботи зараховано відповідачем-2 до пільгового стажу ОСОБА_1 відповідно до довідок про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній: № 650 від 24.09.2021 ВСП «ШАХТОУПРАВЛІННЯ ДНІПРОВСЬКЕ» ПрАТ «ДТЕК «ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ»; № 86 від 23.03.2022 ВП «ШАХТОУПРАВЛІННЯ ПЕРШОТРАВЕНСЬКЕ» ПрАТ «ДТЕК «ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ»; № 1-4/660 від 31.03.2022 ПрАТ «ДТЕК «ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ»; № 238 ВІД 14.04.2022 ВСП «ШАХТОУПРАВЛІННЯ ТЕРНІВСЬКЕ» ПрАТ «ДТЕК «ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ»; № 249 від 05.05.2022 ВСП «ШАХТОУПРАВЛІННЯ ДНІПРОВСЬКЕ» ПрАТ «ДТЕК «ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ». До пільгового стажу правомірно не було враховано вказані у довідках періоди відпусток без збереження заробітної плати та прогули.

Тому відсутні підстави для задоволення позовних вимог в частині зобов`язання зарахувати такі періоди: з 09.09.2002 до 16.09.2002, з 03.01.2003 до 15.01.2003, з 03.02.2003 до 09.02.2003, з 05.04.2019 до 09.04.2019, з 24.04.2021 до 26.04.2021 (перебування у відпустці без збереження заробітної плати); 25.10.2017, 15.07.2019, з 02.10.2019 до 06.10.2019, 11.11.2019, 06.07.2020, з 28.10.2020 до 29.10.2020, з 11.03.2021 до 13.03.2021, з 17.06.2021 до 21.06.2021 (прогули).

Згідно з довідкою ІНФОРМАЦІЯ_2 № 9/117 від 26.05.2022 та військовим квитком серії НОМЕР_1 ОСОБА_1 проходив строкову військову службу з 15.11.1999 до 08.05.2001.

Відповідно до абз. 2 п. 1 ст. 8 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20 грудня 1991 року № 2011-XII час перебування громадян України на військовій службі зараховується до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.

Частиною четвертою статті 24 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 9 липня 2003 року № 1058-IV передбачено, що періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.

Згідно з пунктом «в» частини третьої статті 56 Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 5 листопада 1991 року № 1788-XII до стажу роботи зараховується військова служба та перебування в партизанських загонах і з`єднаннях, служба в органах державної безпеки, внутрішніх справ та Національної поліції, незалежно від місця проходження служби.

Як встановлено з розрахунку стажу (форма РС-право) ОСОБА_1 та зазначено у відзиві відповідача-1, період строкової військової служби з 15.11.1999 до 08.05.2001 зараховано до його пільгового стажу за Списком № 1. Отже, вказаний період не є спірним.

У рішенні Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області № 046350010131 від 03.06.2022 зазначено, що до пільгового стажу позивача не зараховано періоди роботи згідно з довідкою № 98 від 15.07.2019, оскільки ТОВ «Донуглепоставка» перебуває у стадії ліквідації, та період роботи згідно з довідкою № 23 від 17.09.2019, оскільки ТОВ «Донбасвуглепроходка» розташоване на тимчасово окупованій території України, а також цей спеціальний трудовий стаж не підтверджується даними, наявними у Державному реєстрі застрахованих осіб.

Згідно з довідкою № 98 про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, виданою 15.07.2019 ТОВ «Донуглепоставка» (місцезнаходження: Донецька область, м. Красноармійськ, вул. Соціалістична, 20, код ЄДРПОУ 34500531), ОСОБА_1 працював повний робочий день на підземних роботах у ТОВ «Донуглепоставка» у період з 01.06.2017 до 19.09.2017 (03 місяці 18 днів) виконував гірничі роботи з проходження гірничих виробок на ПАТ ШУ «Покровське» за професією прохідника підземного, що передбачена Списком № 1 розділ 1 підрозділ 1 код КП 1.1а, підстава - постанови Кабінету Міністрів України № 36 від 16.01.2003 та № 461 від 24.06.2016, наказ про атестацію робочих місць № 161/1 від 03.11.2012. У довідці зазначено, що підставою її видачі є особова картка ф. Т-2, накази з особового складу, розрахункові відомості.

У довідці № 21, виданій 15.07.2019 ТОВ «Донуглепоставка», вказано, що ОСОБА_1 з 01.06.2017 до 19.09.2017 працював прохідником підземним 5 розряду УПР-1 у ТОВ «Донуглепоставка». За вказаний період йому нараховано заробітну плату по виходам згідно з рапортами, підписаними інспектором контрольного табелю шахти за тарифом підземного прохідника: червень 2017 року - 21 вихід, липень 2017 року - 21 вихід, серпень 2017 року - 18 виходів, вересень 2017 року - 7 виходів.

Трудова книжка позивача серії НОМЕР_2 , заповнена вперше 18.11.1999, також містить записи про роботу ОСОБА_1 у ТОВ «Донуглепоставка» з 01.06.2017 (наказ № 40 від 31.05.2017) до 19.09.2017 (наказ № 74-к від 19.09.2017) прохідником підземним 5 розряду з повним робочим днем у шахті.

В Індивідуальних відомостях про застраховану особу (форма ОК-5) з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування містяться відомості про сплату ТОВ «Донуглепоставка» страхових внесків за ОСОБА_1 за червень-вересень 2017 року.

Перебування ТОВ «Донуглепоставка» у стадії ліквідації не може бути підставою для неврахування пільгового стажу, зазначеного у виданій ТОВ «Донуглепоставка» довідці № 98 від 15.07.2019, а саме періоду роботи ОСОБА_1 повний робочий день на підземних роботах з 01.06.2017 до 19.09.2017 за професією прохідника підземного.

Крім того, суд звертає увагу, що станом на дату видачі довідки № 98 від 15.07.2019 і станом на час прийняття оскаржуваного рішення ТОВ «Донуглепоставка» не було ліквідовано, тому у відповідача-2 були відсутні підстави для не зарахування підтвердженого вказаною довідкою пільгового стажу позивача з 01.06.2017 до 19.09.2017 (03 місяці 18 днів), відомості про який містяться у його трудовій книжці.

У довідці про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній № 23 від 17.09.2019, виданій ТОВ «Донбасвуглепроходка» (місцезнаходження: м. Донецьк, вул. Ілліча, 105, код ЄДРПОУ 32749260), зазначено, що ОСОБА_1 працював повний робочий день у ТОВ «Донбасвуглепроходка» за період з 06.12.2016 (наказ № 161-к від 05.12.2016) до 20.02.2017 (наказ № 10-к від 20.02.2017) 02 місяці 14 днів виконував на виробництві гірничі роботи з видобутку вугілля за професією прохідник підземний, що передбачена Списком № 1 розділ 1 підрозділ 1 пункт 1.1а, код КП 7111, підстава - постанова Кабінету Міністрів України № 461 від 24.06.2016. За змістом довідки підставою її видачі є табель обліку робочого часу, накази по підприємству (прийняття, звільнення), атестація робочих місць згідно з наказом № 127-п від 21.12.2011.

Трудова книжка позивача серії НОМЕР_2 містить записи про роботу ОСОБА_1 у ТОВ «Донбасвуглепроходка» з з 06.12.2016 (наказ № 161-к від 05.12.2016) до 20.02.2017 (наказ № 10-к від 20.02.2017) прохідником 5 розряду з повним робочим днем під землею.

В Індивідуальних відомостях про застраховану особу (форма ОК-5) з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відсутні відомості про сплату ТОВ «Донбасвуглепроходка» страхових внесків за ОСОБА_1 за грудень 2016 року-лютий 2017 року.

Вказану довідку № 23 від 17.09.2019 видано ТОВ «Донбасвуглепроходка» з місцезнаходженням у м. Донецьк, яке внесено до Переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України № 1085-р від 07.11.2014.

Указом Президента України № 32/2019 від 07.02.2019 затверджено межі та перелік районів, міст, селищ і сіл, частин їх територій, тимчасово окупованих у Донецькій та Луганській областях. До переліку тимчасово окупованих внесено м. Донецьк.

У період роботи позивача з 06.12.2016 до 20.02.2017 на ТОВ «Донбасвуглепроходка» на тимчасово окупованій території, на якій органи державної влади України тимчасово не здійснюють свої повноваження, страхові внески за нього не сплачувались, що встановлено з Індивідуальних відомостей про застраховану особу (форма ОК-5) з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Беручи до уваги вищенаведене, суд погоджується з висновком відповідача-2 про відсутність підстав для врахування до пільгового стажу позивача періоду його роботи з 06.12.2016 до 20.02.2017 у ТОВ «Донбасвуглепроходка».

За змістом оскаржуваного рішення про відмову у призначенні пенсії до пільгового стажу позивача не зараховано періоди роботи з 06.12.2016 до 20.02.2017 та з 01.06.2017 до 19.09.2017.

Разом з тим, з трудової книжки ОСОБА_1 та розрахунку стажу (форма РС-право) вбачається, що до його пільгового стажу також не зараховано періоди роботи:

24.03.2015-10.05.2015 прохідником у ТОВ «Сігма-Ком» з повним робочим днем у шахті;

20.04.2016-06.07.2016 прохідником у ТОВ «Шахтобудівельна компанія «Донецькшахтопроходка» з повним робочим днем на підземній роботі;

08.11.2016-05.12.2016 прохідником у ТОВ «Техіновація» з повним робочим днем під землею;

06.05.2022-29.05.2022 підземним прохідником з повним робочим днем у шахті у ВСП «ШАХТОУПРАВЛІННЯ ДНІПРОВСЬКЕ» ПрАТ «ДТЕК ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ».

Ні в оскаржуваному рішенні про відмову у призначенні пенсії, ні у відзиві Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області не зазначено підстав не зарахування вказаних періодів до пільгового стажу позивача.

Отже, відмовляючи позивачу у призначенні пільгової пенсії, відповідач-2 діяв необґрунтовано.

У трудовій книжці ОСОБА_1 відсутні відомості про його роботу з 24.03.2015 до 10.05.2015 у ТОВ «Сігма-Ком». До заяви про призначення пенсії не було додано довідку про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, якою б підтверджувався пільговий характер виконуваної позивачем роботи.

Як зазначив у відзиві відповідач-1, табель спуску № 1013 від 30.09.2021, виданий ВСП «Шахтоуправління імені Героїв Космосу» ПрАТ «ДТЕК «ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ», не містить відомостей, передбачених Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній (додаток 5).

Разом з тим, в Індивідуальних відомостях про застраховану особу (форма ОК-5) з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування містяться відомості про сплату ТОВ «Сігма-Ком» (код ЄДРПОУ 24364037) страхових внесків за ОСОБА_1 за березень-травень 2015 року.

Згідно із записами в трудовій книжці позивача, з 20.04.2016 (наказ № 226-к від 19.04.2016) до 06.07.2016 (наказ № 619-к від 06.07.2016) він працював прохідником 5 розряду з повним робочим днем на підземній роботі у ТОВ «Шахтобудівельна компанія «Донецькшахтопроходка».

У виданій ТОВ «Шахтобудівельна компанія «Донецькшахтопроходка» (місцезнаходження: Донецька область, місто Покровськ, вул. Залізнична, буд. 82, код ЄДРПОУ 35711134) довідці про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній № 02/428 від 25.08.2019 зазначено, що ОСОБА_1 працював у зазначеному товаристві, виконував роботи зі шкідливими та важкими умовами праці повний робочий день на підземних роботах на ПАТ «ШУ «Покровське» у період з 20.04.2016 до 06.07.2016 за професією прохідник 5 розряду з повним робочим днем під землею, що передбачена Списком № 1 розділ 1 підрозділ 1 код КП 1.1а, підстава - постанови Кабінету Міністрів України № 36 від 16.01.2003. У довідці зазначено, що підставою її видачі є наказ про атестацію робочих місць № 222 від 01.07.2015, особова картка ф. Т-2, накази відділу кадрів, особові рахунки.

Пунктом 20 Порядку підтвердження наявності трудового стажу за відсутності трудової книжки або відповідних записів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 637 від 12.08.1993 (далі також Порядок № 637), передбачено, що у разі коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, спеціальний трудовий стаж може підтверджуватися за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

В Індивідуальних відомостях про застраховану особу (форма ОК-5) з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування містяться відомості про сплату ТОВ «Шахтобудівельна компанія «Донецькшахтопроходка» (код ЄДРПОУ 35711134) страхових внесків за ОСОБА_1 за квітень-липень 2016 року.

Відповідно до записів у трудовій нижці позивача з 08.11.2016 (наказ № 405-к від 07.11.2016) він працював у ТОВ «Техіновація» прохідником 4 розряду з повним робочим днем у шахті. 05.12.2016 (наказ № 449-к від 05.12.2016) був звільнений у зв`язку з переведенням на ТОВ «Донбасвуглепроходка».

Як зазначив відповідач-1 у відзиві, позивачем не було надано довідку про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній про роботу в ТОВ «Техіновація».

В Індивідуальних відомостях про застраховану особу (форма ОК-5) з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відсутні відомості про сплату ТОВ «Техіновація» (код ЄДРПОУ 35293307) страхових внесків за ОСОБА_1 за листопад-грудень 2016 року.

Також у трудовій книжці позивача міститься останній запис про переміщення його з 01.01.2022 на підставі наказу № 267 від 23.12.2021 до ВСП «Шахтоуправління Дніпровське» ПрАТ «ДТЕК Павлоградвугілля» підземним прохідником 5 розряду з повним робочим днем у шахті.

У виданій ВСП «Шахтоуправління Дніпровське» ПрАТ «ДТЕК Павлоградвугілля» (код ЄДРПОУ 00178353) довідці про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній № 249 від 05.05.2022 зазначено, що ОСОБА_1 працює у ВСП «Шахтоуправління Дніпровське» ПрАТ «ДТЕК Павлоградвугілля» (ВСП ШАХТА САМАРСЬКА) з 01.01.2022 до 05.05.2022 (04 місяці 05 днів) за професією підземний прохідник з повним робочим днем у шахті відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Як зазначено в оскаржуваному рішенні про відмову у призначенні пенсії № 046350010131 від 03.06.2022, станом на час звернення із заявою про призначення пенсії ОСОБА_1 продовжував працювати.

Статтею 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» № 1788-ХІІ від 05.11.1991 передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 20 Порядку підтвердження наявності трудового стажу за відсутності трудової книжки або відповідних записів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 637 від 12.08.1993 (далі також Порядок № 637), передбачено, що у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників. У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.

Відповідно до пункту 2 Порядку застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України № 383 від 18.11.2005, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 01.12.2005 за №1451/11731 (далі також Порядок № 383), під повним робочим днем слід уважати виконання робіт в умовах, передбачених Списками, не менше 80 відсотків робочого часу, установленого для працівників даного виробництва, професії чи посади, з урахуванням підготовчих, допоміжних, поточних ремонтних робіт, пов`язаних з виконанням своїх трудових обов`язків.

Згідно з пунктом 3 Порядку № 383 при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.1992 та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.1992.

Відповідно до пункту 10 Порядку № 383 для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637.

Суд звертає увагу, що період, який підлягає зарахуванню до пільгового стажу роботи із зазначенням відповідного Списку, до якого віднесено професію працівника, визначає саме підприємство шляхом надання уточнюючої довідки.

При цьому, уточнююча довідка підтверджує саме спеціальний стаж роботи та її характер, а не право особи на пільгову пенсію. Зазначена довідка необхідна для подальшого її надання відповідним органам Пенсійного фонду України, які в свою чергу визначають наявність підстав і права особи на пенсію на пільгових умовах.

У постановах від 07.03.2018 у справі № 233/2084/17, від 16.05.2019 у справі № 161/17658/16-а, від 27.02.2020 у справі № 577/2688/17, від 31.03.2020 у справі № 446/656/17, від 21.05.2020 року у справі № 550/927/17 Верховний Суд дійшов висновку про те, що надання уточнюючої довідки підприємства, установи або організації необхідне лише у двох випадках: 1) за відсутності трудової книжки як такої або 2) необхідних записів у ній, які визначають право на пільгове пенсійне забезпечення.

Статтею 44 Закону № 1058-IV встановлено порядок звернення за призначенням (перерахунком) пенсії, відповідно до якого призначення пенсії здійснюється за зверненням особи або автоматично (без звернення особи) у випадках, передбачених цим Законом. Звернення за призначенням пенсії здійснюється шляхом подання заяви та інших документів, необхідних для призначення пенсії, до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи застрахованою особою особисто або через законного представника недієздатної особи, особи, дієздатність якої обмежена, малолітньої або неповнолітньої особи. Порядок подання та оформлення документів для призначення пенсії визначається правлінням Пенсійного фонду за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Відповідно до ч. 5 ст. 45 Закону № 1058-IV документи про призначення пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення або про відмову в призначенні пенсії. Цей строк може бути продовжено за рішенням керівника територіального органу Пенсійного фонду України на строк проведення додаткової перевірки достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умов їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсію, але не більше ніж на 15 днів.

Питання щодо подання та оформлення документів для призначення пенсій урегульовано Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України № 22-1 від 25.11.2005, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 за №1566/11846 (далі - Порядок № 22-1).

За змістом пункту 1.1 розділу І Порядку № 22-1 заява про призначення пенсії подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України (далі - орган, що призначає пенсію) через структурний підрозділ, який здійснює прийом та обслуговування осіб (далі - сервісний центр).

Відповідно до п. 1.9 розділу І Порядку № 22-1 днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, відповідної заяви. У разі якщо до заяви про призначення пенсії додані не всі необхідні документи, орган, що призначає пенсію, письмово повідомляє заявника про те, які документи необхідно подати додатково, про що в заяві про призначення пенсії робиться відповідний запис (у разі подання заяви через вебпортал таке повідомлення надсилається особі через електронний кабінет користувача вебпорталу). Якщо вони будуть подані не пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність подання додаткових документів, то днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття заяви про призначення пенсії або дата, зазначена на поштовому штемпелі місця відправлення заяви, або дата реєстрації заяви на вебпорталі. Якщо поданих документів достатньо для визначення права особи на призначення пенсії, пенсія призначається на підставі таких документів. При надходженні додаткових документів у визначений строк розмір пенсії переглядається з дати призначення. У разі надходження додаткових документів пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність їх подання пенсія перераховується зі строків, передбачених частиною четвертою статті 45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Пунктом 4.2 розділу IV Порядку № 22-1 встановлено, що при прийманні документів працівник сервісного центру: ідентифікує заявника (його представника); надає інформацію щодо умов та порядку призначення (перерахунку) пенсії; реєструє заяву, перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів, відповідність викладених у них відомостей про особу даним паспорта; уточнює інформацію про факт роботи (навчання, служби, підприємницької діяльності) і про інші періоди діяльності до 01 січня 2004 року, що можуть бути зараховані до страхового стажу. У разі необхідності роз`яснює порядок підтвердження страхового стажу, повідомляє про право особи на здійснення доплати до мінімального страхового внеску відповідно до частини третьої статті 24 Закону, та/або на добровільну участь у системі загальнообов`язкового пенсійного страхування; з`ясовує наявніcть у заявника особливого (особливих) статусу (статусів), особливих заслуг, інших обставин, які можуть бути підставою для встановлення підвищень, надбавок, доплат; повідомляє про необхідність дооформлення документів або надання додаткових документів у тримісячний строк з дня подання заяви про призначення пенсії, у разі неналежного оформлення поданих документів або відсутності необхідних документів; сканує документи. На створені електронні копії накладає кваліфікований електронний підпис; надсилає запити про витребування з відповідних інформаційних систем необхідних відомостей, передбачених пунктом 2.28 розділу II цього Порядку; повідомляє про можливості подавати заяви через вебпортал; видає особі або посадовій особі розписку із зазначенням дати прийняття заяви, переліку одержаних і відсутніх документів, строку подання додаткових документів для призначення пенсії та пам`ятку пенсіонеру (додаток 6). Скановані розписка та пам`ятка пенсіонеру зберігаються в електронній пенсійній справі; повідомляє особу, у вибраний нею спосіб, про відсутність відомостей або/та наявність розбіжностей у відповідних інформаційних системах та строки подання необхідних документів для призначення пенсії, не пізніше двох робочих днів після отримання відповіді органу, який веде відповідний інформаційний реєстр. Після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.

За змістом пункту 4.3 розділу IV Порядку № 22-1 рішення за результатами розгляду заяви підписується керівником органу, що призначає пенсію (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу керівника органу, що призначає пенсію, щодо розподілу обов`язків), та зберігається в електронній пенсійній справі особи. Рішення за результатами розгляду заяви та поданих документів органом, що призначає пенсію, приймається не пізніше 10 днів після надходження заяви. Цей строк може бути продовжено за рішенням керівника органу, що призначає пенсію, на строк проведення додаткової перевірки достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умов їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсію, але не більше ніж на 15 днів.

Пунктом 4.7 Порядку 22-1 передбачено, що право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.

Рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області № 046350010131 від 03.06.2022, яким позивачу відмовлено у призначенні пенсії відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», було прийнято за результатами розгляду поданих позивачем документів та індивідуальних відомостей про застраховану особу з підстави недостатності страхового та пільгового стажу позивача.

До страхового стажу ОСОБА_1 відповідачем-2 було зараховано всі періоди його роботи до 05.05.2022, тобто станом на дату видачі ВСП «Шахтоуправління Дніпровське» ПрАТ «ДТЕК Павлоградвугілля» довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній № 249.

До пільгового стажу позивача зараховано 19 років 07 місяців 06 днів з урахуванням довідок про підтвердження наявного трудового стажу № 650 від 24.09.2021 ВСП «ШАХТОУПРАВЛІННЯ ДНІПРОВСЬКЕ» ПрАТ «ДТЕК «ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ»; № 86 від 23.03.2022 ВП «ШАХТОУПРАВЛІННЯ ПЕРШОТРАВЕНСЬКЕ» ПрАТ «ДТЕК «ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ»; № 1-4/660 від 31.03.2022 ПрАТ «ДТЕК «ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ»; № 238 ВІД 14.04.2022 ВСП «ШАХТОУПРАВЛІННЯ ТЕРНІВСЬКЕ» ПрАТ «ДТЕК «ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ»; № 249 від 05.05.2022 ВСП «ШАХТОУПРАВЛІННЯ ДНІПРОВСЬКЕ» ПрАТ «ДТЕК «ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ».

Разом з тим, не зараховано до пільгового стажу ОСОБА_1 та не зазначено в оскаржуваному рішенні підстав не зарахування періодів його роботи прохідником підземним з повним робочим днем під землею з 24.03.2015 до 10.05.2015, з 20.04.2016 до 06.07.2016, з 08.11.2016 до 05.12.2016, з 06.05.2022 до 29.05.2022.

Для призначення пенсії відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону № 1058-IV необхідною умовою є підтвердження безпосередньої зайнятості на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України, не менше 25 років, а для працівників провідних професій, зокрема прохідників, - зайнятості на таких роботах не менше 20 років.

Частиною третьою статті 44 Закону № передбачено, що органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Відповідач-2, у разі незгоди з відомостями, зазначеними в документах позивача, має право на реалізацію повноважень, наданих йому частиною третьою статті 44 Закону № 1058-IV, а саме: вимагати відповідні документи від підприємства, перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню тощою. Однак, в матеріалах справи відсутні відомості про те, що відповідач-2 як суб`єкт владних повноважень скористався таким правом.

У даному випадку позивач не може бути позбавлений права на пенсійне забезпечення через те, що Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області не отримало (не витребовувало) та не перевірило деякі підтверджуючі документи про пільгові умови роботи ОСОБА_1 за періоди з 24.03.2015 до 10.05.2015, з 20.04.2016 до 06.07.2016, з 08.11.2016 до 05.12.2016, з 01.06.2017 до 19.09.2017 та з 06.05.2022 до 29.05.2022.

Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області не доведено вжиття всіх передбачених законодавством заходів для повного, всебічного та об`єктивного розгляду заяви позивача.

Наведені обставини свідчать про неналежну перевірку наданих позивачем документів, не забезпечення повного, всебічного та об`єктивного розгляду заяви позивача, відсутність належного обґрунтування рішення суб`єкта владних повноважень та передчасні висновки про недостатність у позивача пільгового стажу для призначення йому пенсії відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», без належного дослідження документів та без врахування норм права, що регулюють спірні правовідносини.

За таких обставин, суд дійшов висновку про протиправність рішення № 046350010131 від 03.06.2022 про відмову у призначенні пенсії на пільгових умовах ОСОБА_1 .

Відповідно до ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з п. 2 ч. 2 ст. 245 КАС України суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення.

Крім того, суд зазначає, що відповідно до ч. 1 ст. 14 Закону України «Про пенсійне забезпечення» працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на цих роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 20 років. Такий же порядок пенсійного забезпечення поширюється і на працівників, безпосередньо зайнятих повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничо-рятувальних частин) на шахтах по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, що реструктуризуються або знаходяться в стадії ліквідації, але не більше 2 років.

Аналогічні положення містяться у ч. 3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Відповідно до роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 № 8 працівникам, зайнятим на підземних роботах та у металургії, які мають не менше 10 років стажу роботи, що дає право на пенсію незалежно від віку відповідно до ст. 14 Закону України «Про пенсійне забезпечення», але не відпрацювали повного стажу, передбаченого зазначеною статтею 14, пенсія незалежно від віку може призначатися при наявності не менше 25 років стажу підземної роботи та роботи у металургії із зарахуванням до стажу:

- кожного повного року роботи гірничим очисного забою, прохідником, забійником на відбійних молотках, машиністом гірничих виємочних машин, сталеваром, горновим, агломератником, вальцювальником гарячого прокату - за 1 рік 3 місяці;

- кожного повного року роботи, передбаченої у відповідних розділах списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, які дають право на пільгове пенсійне забезпечення, - за 9 місяців.

З матеріалів справи вбачається, що пільговий стаж позивача за провідною професією «прохідник» обчислено відповідачем-2 без урахування вказаних роз`яснень Міністерства соціального забезпечення України.

Статтею 58 Закону № 1058-IV визначено, що Пенсійний фонд є органом, який призначає пенсії та підготовляє документи для її виплати. Тобто, Пенсійний фонд має виключну компетенцію в питаннях призначення пенсії.

Суд не може підміняти пенсійний орган, уповноважений на виконання функцій з розрахунку та призначення пенсій громадянам, та на свій розсуд розраховувати пільговий та страховий стаж позивача.

З матеріалів справи встановлено, що розгляд заяви та ухвалення рішення за заявою позивача від 30.05.2022 здійснювало Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області, яке було визначено за принципом екстериторіальності відповідно до п. 4.2 Порядку. З огляду на неналежне виконання визначеним пенсійним органом його повноважень щодо розгляду заяви позивача, що потягло за собою порушення прав позивача, з урахуванням дискреційних повноважень пенсійного органу на прийняття рішення про призначення пенсії та визначення підстав, за яких призначається пенсія або приймається рішення про відмову в її призначенні, суд дійшов висновку про зобов`язання відповідача-2 як визначеного суб`єкта призначення пенсії, повторно розглянути заяву позивача від 30.05.2022 про призначення пенсії та прийняти рішення у встановленому порядку відповідно до норм чинного законодавства України, із зарахуванням до пільгового стажу періодів його роботи прохідником з урахуванням роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 № 8 та наданої судом у цьому рішенні правової оцінки.

Суд звертає увагу, що відповідно до абз. 2 ч. 4 ст. 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог, пред`явлених до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області.

Беручи до уваги, що відповідача-1 не було визначено органом призначення пенсії позивачу, підстави для задоволення позовних вимог, пред`явлених ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, відсутні.

Позивачем за подання до суду позовної заяви сплачено 992,40 грн судового збору, що підтверджується квитанцією № 0.0.2633940492.1 від 08.08.2022.

З урахуванням положень ст. 139 КАС України підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-2 судові витрати зі сплати судового збору в сумі 992,40 грн.

Керуючись ст.ст. 2, 9, 77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області № 046350010131 від 03.06.2022 про відмову у призначенні ОСОБА_1 пенсії на пільгових умовах.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 30.05.2022 про призначення пенсії та прийняти рішення у встановленому порядку відповідно до норм чинного законодавства України, із зарахуванням до пільгового стажу періодів його роботи прохідником з урахуванням роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 № 8 та наданої судом у цьому рішенні правової оцінки.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області на користь ОСОБА_1 витрати зі сплати судового збору в сумі 992,40 грн (дев`ятсот дев`яносто дві гривні 40 копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Позивач: ОСОБА_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 .

Відповідач-1: Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, місцезнаходження: 49094, м. Дніпро, вул. Набережна Перемоги, буд. 26, код ЄДРПОУ 21910427.

Відповідач-2: Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області, місцезнаходження: 65012, м. Одеса, вул. Канатна, буд. 83, код ЄДРПОУ 20987385.

Повний текст рішення складено 02.01.2023.

Суддя В.В. Рянська

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.01.2023
Оприлюднено03.01.2023
Номер документу108218262
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —160/12104/22

Рішення від 02.01.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Ухвала від 14.08.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні