Рішення
від 30.12.2022 по справі 460/16672/21
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

30 грудня 2022 року м. Рівне №460/16672/21

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Дудар О.М., розглянувши за правилами письмового провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом

Фермерського господарства "Бортницьке" доГоловного управління ДПС у Рівненській області про скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій, В С Т А Н О В И В:

Фермерське господарство "Бортницьке" (далі - ФГ "Бортницьке", позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області (далі - відповідач) про скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій.

Позивач просить суд:

- скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області №1771 від 24.11.2021 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Рівненській області виключити Фермерське господарство "Бортницьке" з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 15.06.2021 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області прийнято рішення про відповідність платника податку на додану вартість, Фермерського господарства "Бортницьке", критеріям ризиковості платника №808. Підстава: п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, які є додатком №1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затверджених Постановою КМУ №1165 від 11.12.2019, податкова інформація - "вбачаються ознаки ризиковості ведення діяльності ФГ "Бортницьке", а саме: недостатня кількість трудових ресурсів для здійснення господарської діяльності, відсутність придбання послуг з посіву, обприскування, збирання урожаю".

15.11.2021 позивачем подано до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області пояснення та копії документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, з проханням врахувати надані пояснення, детально розглянути підтверджуючі документи та прийняти рішення про виключення Фермерського господарства "Бортницьке" з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

24.11.2021 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН накладних Головного управління ДПС ДПС у Рівненській області прийнято рішення №1771 про відповідність платника податку на додану вартість, Фермерського господарства "Бортницьке" критеріям ризиковості платника податку. Підстава: платником податку не надано повний пакет документів, передбачений пунктом 10 Порядку №1165, згідно з наданою інформацією не спростовано факт ведення ризикових операцій ФГ "Бортницьке". Не в повному обсязі надано документи щодо: достатньої кількості трудових ресурсів для здійснення господарської діяльності, придбання послуг з посіву, обприскування, збирання урожаю.

Позивач вважає протиправним та таким, що підлягає скасуванню рішення №1771 від 24.11.2021 про відповідність платника податку позивача критеріям ризиковості платника податку, оскільки господарство не відповідає критеріям ризиковості платника податку, зазначеним Комісією у вказаному вище рішенні.

Зазначене рішення позивач вважає таким, що прийняте безпідставно, порушує його права, створює перешкоди у здійсненні господарської діяльності та підриває ділову репутацію позивача.

Віднесення позивача до ризикових платників податків стало підставою для зупинення реєстрації податкових накладних, складених ФГ "Бортницьке".

Ухвалою суду від 14.12.2021 позову заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено розглянути справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.

У встановлений судом строк, 31.12.2021, відповідачем подано відзив на позовну заяву, згідно з яким позивачем не обґрунтовано в позовній заяві, які саме права, свободи та інтереси було порушено станом на дату звернення з позовною заявою.

Відповідач покликається на правову позицію, викладену Верховним Судом у постанові від 20.11.2019 у справі №480/4006/18.

Відповідач зазначає, що позивачем не надані документи, необхідні для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку до Комісії регіонального рівня, що розглядає питання виключення платника податку з переліку платників. У формі рішення зазначено, що у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку розшифровується, яка саме податкова інформація. Наданими копіями документів не спростовано факту проведення ризиковості ведення діяльності позивача, зокрема не в повному обсязі надано документи щодо: достатньої кількості трудових ресурсів для здійснення господарської діяльності, придбання послуг з посіву, обприскування, збирання урожаю.

Оскільки податкова інформація не спростована позивачем у належний спосіб, а контролюючому органу надано право прийняти рішення у разі наявності податкової інформації, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником, враховуючи те, що оспорюване рішення жодним чином не порушує права, свободи або законні інтереси позивача, відповідач вважає позовні вимоги безпідставними та просить відмовити в їх задоволенні повністю.

Ухвалою суду від 04.01.2022 задоволено клопотання Головного управління ДПС у Рівненській області про розгляд адміністративної справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 03.02.2022.

Підготовче засідання у справі 03.02.2022 не відбулося у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю головуючої судді. Ухвалою суду від 11.02.2022 відкладено підготовче засідання на 15.03.2022.

Ухвалою суду від 15.03.2022 відкладено підготовче засідання на 12.04.2022 за клопотанням представника відповідача.

Ухвалою суду від 12.04.2022 відкладено підготовче засідання до закінчення в Україні воєнного стану.

Ухвалою суду від 11.08.2022 призначено підготовче засідання на 29.09.2022.

У судовому засіданні 29.09.2022 відкладено підготовче засідання на 25.10.2022 для повторного виклику позивача.

Ухвалою суду від 25.10.2022 суд перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження.

Розглянувши позовну заяву та відзив, дослідивши письмові докази, суд встановив такі фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.

Фермерське господарство "Бортницьке" зареєстроване та засноване 26.08.2009, номер запису 15931020000000468. Перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Рівненській області. З 01.04.2020 є платником ПДВ та платником єдиного податку 4 групи. Основними видами діяльності господарства згідно з КВЕД є: 01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; 46.21 оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин.

Судом встановлено, що 15.06.2021 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області прийнято рішення про відповідність платника податку на додану вартість, Фермерського господарства "Бортницьке", критеріям ризиковості платника №808. Підстава: п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, які є додатком №1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, затверджених Постановою КМУ №1165 від 11.12.2019, податкова інформація - "вбачаються ознаки ризиковості ведення діяльності ФГ "Бортницьке", а саме: недостатня кількість трудових ресурсів для здійснення господарської діяльності, відсутність придбання послуг з посіву, обприскування, збирання урожаю" (а.с.8).

15.11.2021 позивачем подано до Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку №1, до якого додано 28 додатків (а.с.27).

24.11.2021 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС у Рівненській області, прийнято рішення №1771 про відповідність платника податку на додану вартість, Фермерського господарства "Бортницьке", критеріям ризиковості платника податку. Підстава: платником податку не надано повний пакет документів передбачений пунктом 10 Порядку №1165, згідно з наданою інформацією не спростовано факт ведення ризикових операцій ФГ "Бортницьке". Не в повному обсязі надано документи щодо: достатньої кількості трудових ресурсів для здійснення господарської діяльності, придбання послуг з посіву, обприскування, збирання урожаю (в т.ч. пшениці) (а.с.25).

Вважаючи рішення №1771 від 24.11.2021 про відповідність критеріям ризиковості платника податку протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи адміністративний спір по суті, суд зазначає таке.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Зв приписами пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України), на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначені Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі -Порядок №1165).

За визначенням пункту 2 Порядку №1165, автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Згідно з пунктом 3 Порядку №1165, податкові накладні/ розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Відповідно до пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення. У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення. За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Відповідно до пункту 7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Додатком 4 до Порядку №1165, затверджено форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Згідно з додатком 4 Порядку №1165, рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку містить формулювання "рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку".

Як встановлено судом, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області 15.06.2021 прийнято рішення №808 про відповідність ФГ "Бортницьке" критеріям ризиковості платника податку.

Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток № 1 до Порядку №1165) визначено, що платник податку відноситься до ризикових, якщо у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно з додатком 4 Порядку №1165, в рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку обов`язково зазначається підстава його прийняття, зокрема, відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку та у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку розшифровується, яка саме податкова інформація.

Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.

Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Такий висновок суду узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 18.02.2020 у справі №360/1776/19.

Аналіз наведених норм чинного законодавства України дає підстави для висновку про те, що прийняття контролюючим органом рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку змінює правовий режим моніторингу реєстрації податкових накладних в ЄРПН, з абсолютною невідворотністю призводить до зупинення реєстрації будь-якої складеної цією особою податкової накладної в ЄРПН, а відтак спірне рішення Комісії регіонального рівня може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Абзацом 14 пункту 6 Порядку №1165 визначено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Зазначене свідчить, що положеннями Порядку №1165, на відміну від раніше діючого Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117 (далі - Порядок №117), передбачено право на оскарження рішення податкового органу щодо включення платника податків до реєстру платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

За таких обставин, суд не враховує практику Верховного Суду, викладену у постанові від 20.11.2019 у справі №480/4006/18, на яку покликається відповідач, оскільки вказане судове рішення ухвалене за інших фактичних обставин, під час дії норм Порядку №117, які на час прийняття спірних рішень втратили чинність, оскільки з 01.02.2020 набув чинності Порядок №1165, в якому прямо передбачена можливість оскарження рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку у судовому порядку.

Дослідивши зміст рішення №808 від 15.06.2021 та №1771 від 24.11.2021 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості судом встановлено, що нормативною підставою для їх прийняття Комісією регіонального рівня зазначено пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку, фактичною - податкова інформація.

Згідно з пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку, які є додатком 1 до Порядку №1165, одним з критеріїв ризиковості є наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування.

У рішеннях №808 від 15.06.2021 та №1771 від 24.11.2021 зазначено, що позивач відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку у зв`язку з ненаданням повного пакету документів, що передбачений п.10 Порядку №1165. Наданими копіями документів не спростовано факту проведення ризикової діяльності ФГ "Бортницьке", а саме: не в повному обсязі надано документи щодо: достатньої кількості трудових ресурсів для здійснення господарської діяльності, придбання послуг з посіву, обприскування, збирання урожаю (в т.ч. пшениці).

Позивачем на спростування такої інформації було надано відповідні пояснення та долучено документи, передбачені пунктом 6 Порядку №1165, які необхідні для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Проаналізувавши надані позивачем пояснення та копії документів на спростування інформації про проведення ризикових операцій, суд встановив таке.

Згідно із штатним розписом станом на 05.11.2021 у ФГ "Бортницьке" було 2 працівники (голова, який має права тракториста АБ№ 402174, видані Демидівським СТ 20.06.1986, та робітник фермерського господарства); місячний фонд зарплати працівників -12 тис.грн на 2021 рік. Кількість працівників повністю задовольняє потреби господарства у трудових ресурсах (а.а.с.46-48).

Інформацію про кількість працівників (в т.ч. прийняття та звільнення) та нараховану заробітну плату, позивачем у 2020 році щомісячно відображено у таблиці 6 "Відомість про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам" та у таблиці 5 "Відомості про трудові відносини осіб та період проходження військової служби" (при наявності) до Звіту про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, щоквартально у Податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку (форма №1 ДФ) та у 2021 році щоквартально відображено у додатку 1 "Відомість про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам", у додатку 5 "Відомості про трудові відносини осіб та період проходження військової служби" (при наявності) та додатку 4ДФ "Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору" до Податкового розрахунку сум доходу нарахованому (сплаченому) на користь платників податні, і сум утриманого з них податків, а також сум нарахованого єдиного внеску.

На праві власності ФГ "Бортницьке" має основні засоби (техніку та агрегати до неї) на загальну суму 712833,33грн (зокрема - трактор колісний "Беларус" (МТЗ), рік випуску 2013, номер держ.реєстрації - НОМЕР_1 , свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_2 ; трактор колісний "Беларус-892.2", рік випуску 2020, номер держ.реєстрації - НОМЕР_3 , свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_4 , дископлуг УДА-2,4, плуг "Бомет 3-30", обприскувач, розкидач МД, сівалка СЗ-3,6, борони СЗБ-5, швидкоз"ємний фронтальний навантажувач "GENERAL2000". Вказані основні засоби обліковуються на балансі підприємства, що підтверджується оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 10 (а.а.с.52-56).

На праві оренди позивач використовує нежитлове приміщення загальною площею 414,3кв.м, для зберігання виробничих запасів та техніки згідно з договором оренди нежитлового приміщення №1 від 02.01.2020 (а.а.с.57-61).

Вирощування сільськогосподарської продукції проводиться на орендованих землях с/г призначення на території Привільненської ОТГ Лубенського району. Станом на 05.11.2021 року ФГ "Бортницьке" використовує 121,6га с/г угідь, які належать господарству на правах оренди, договори оренди землі укладені із фізичними особами (а.а.с.62-75).

Відповідно до умов договорів оренди землі, укладених із фізичними особами, - орендна плата пайовикам нараховується та виплачується у встановлені терміни. Розрахунки із пайовиками відображено із ознакою "106" у Податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку (форма №1 ДФ) (реєстраційний номер: №9371568965 від 05.02.2021).

ФГ "Бортницьке" було надано до органу ДПС повідомлення за формою 20-ОПП №9214914957 від 28.08.2020, №9285072963 від 02.11.2020, № 9005129803 від 22.01.2021, №9054042354 від 15.03.2021, №9143276265 від 31.05.2021, №9181300156 від 06.07.2021, №9248877236 від 29.08.2021, №9271436930 від 16.09.2021.

Під урожай 2020 року, ФГ "Бортницьке" проведено посів: пшениця озима - 15га; пшениця яра - 15га, кукурудза - 40га, соя - 15,46га, про що задекларовано у Звіті про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід та винограду за 2020 рік (форма №29-сг).

Технологічний процес вирощування сільськогосподарської продукції позивача забезпечений трудовими ресурсами - до штату ФГ "Бортницьке" прийнято 2 працівники, із них: голова, який має права тракториста АБ№402174 видані Демидівським СТ 20.06.1986 та робітник фермерського господарства; власними основними фондами: технікою та агрегатами до неї на загальну суму 712833,33грн.

Враховуючи наявність незначної кількісті посівних площ, періодичність посіву (пшениця озима- жовтень 2019 року, пшениця яра - перша половина квітня 2020 року, кукурудза - друга половина квітня - перша половина травня 2020 року, соя - друга половина травня 2020 року) та, відповідно, обробітку с/г культур, посів, передпосівний та післяпосівний обробіток пшениці, кукурудзи проводився власними силами, за допомогою власно-придбаної техніки та обладнання. За результатами кожного етапу роботи складено облікові листи тракториста-машиніста, акти про використання мінеральних органічних та бактеріальних добрив, ядохімікатів та добрив та зведені акти на списання запасів. Для підтвердження факту використання власної техніки та обладнання було надано копії облікових листів тракториста - машиніста №1, №2 за квітень 2020р. №3 за травень 2020р., №4 за червень 2020р. (а.а.с.79-83).

Для збору та обмолоту власновирощеної с/г продукції (в т.ч. кукурудзи, пшениці) у 2020 році позивачем були укладені договори оренди сільськогосподарської техніки з екіпажем, а саме:

- договір №3 від 05.11.2020, "Орендодавець" - ФОП ОСОБА_1 , ІПН НОМЕР_5 , предмет договору - послуги комбайна зернозбирального CLAAS MEGA-204, держ.номер НОМЕР_6 (свідоцтво про держ. реєстрацію - серія НОМЕР_7 ), період надання послуг з 05.11.2020 по 30.11.2020. На виконання умов договору проведено обмолот 40 га кукурудзи, загальна вартість послуг становить 30000,00грн, про що складено акт №1 від 30.11.2020 року. Оплату за послуги проведено платіжним дорученням №80 від 29.12.2020 (а.а.с.84-92).

- договір №1 від 05.08.2020, "Орендодавець" - ФГ "КУЛІНІЧ", код ЄДРПОУ 42841143, предмет договору - оренда з екіпажем комбайну зернозбирального MDW Е-525, держ.номер НОМЕР_8 (свідоцтво про держ. реєстрацію - серія НОМЕР_9 ), період надання послуг з 05.08.2020 по 20.08.2020 року. На виконання умов договору, проведено обмолот 30 га пшениці (15га - пшениця озима; 15га - пшениця яра), загальна вартість послуг становить 20000,10грн, про що складено акт від 20.08.2020. Оплату за послуги проведено платіжним дорученням №25 від 31.08.2020 (а.а.с.91-101).

ФГ "Бортницьке" укладено договір складського зберігання Вз№2107/99907 від 21.07.2020 із Зерновим складом - ТОВ "Волинь-Зерно-Продукт" (код ЄДРПОУ 31496816), відповідно до якого передбачено надання послуг приймання, зберігання, сушіння, очистки, погрузки, оформлення складських квитанцій.

За фактом надання цих послуг складено акти здачі-прийняття робіт (надання послуг): кукурудза - акт №1287 від 30.11.2020 на суму 82617,03грн, в т.ч. ПДВ 13769,51грн; акт №1289 від 30.11.2020 на суму 61507,39грн, в т.ч. ПДВ 10251,23грн; акт №923 від 24.12.2020 на суму 3706,20грн, в т.ч. ПДВ 617,70грн; акт №925 від 24.12.2020 на суму 7150,48грн, в т.ч. ПДВ 1191,75грн; пшениця - акт №678 від 11.08.2020 на суму 2224,91грн, в т.ч. ПДВ 370,82грн (а.а.с.102-111).

Перевезення обмолоченого зерна із поля на зерновий склад (елеватор) проведено перевізниками ТзОВ "Волинь -Зерно-Продукт" (код 31496816), на підставі договору на перевезення автомобільним транспортом №1702/92112 від 17.02.2020, про що складено акти виконаних робіт (наданих послуг); акт №3939 від 16.11.2020 на суму 30459,32грн, в т.ч. ПДВ 5076,55грн, акт №4217 від 23.11.2020 на суму 13601,05грн, в т.ч. ПДВ 2266,84грн, акт №2348 від 07.08.2020 на суму 8803,17грн, в т.ч. ПДВ 1467,20грн (а.а.с.112-118).

Відповідно до договору оренди транспортного засобу з екіпажем №4 від 05.11.2020, "Орендодавець" - ФОП ОСОБА_1 , ІПН НОМЕР_5 , предмет договору - вантажний автомобіль DAF CF 85.410, держ.номер НОМЕР_10 (свідоцтво про держ. реєстрацію - серія НОМЕР_11 ) із причіпом НОМЕР_12 та вантажний автомобіль DAF CF 85.460 , держ.номер НОМЕР_13 (свідоцтво про держ. реєстрацію серія НОМЕР_14 ) із причіпом НОМЕР_15 , період надання послуг з 05.11.2020 по 30.11.2020. На виконання умов договору проведено перевезення кукурудзи, загальна вартість послуг становить 13800,00грн, про що складено акт від 30.11.2020. Оплату за послуги проведено платіжним дорученням №80 від 29.12.2020 (а.а.с.119-142).

Відповідно до договору оренди транспортного засобу з екіпажем №01/08/2020 від 01.08.2020, "Орендодавець" - ФОП ОСОБА_3 , ІПН НОМЕР_16 , предмет договору-вантажний автомобіль МАN 18.463, держ.номер НОМЕР_17 (свідоцтво про держ. реєстрацію - серія НОМЕР_18 ) із причіпом НОМЕР_19 , період надання послуг з 01.08.2020 по 15.08.2020. На виконання умов договору проведено перевезення пшениці, загальна вартість послуг становить 3000,00грн, про що складено акт від 15.08.2020 (а.с.145-154).

Проаналізувавши надані позивачем на спростування інформації про проведення ризикових операцій пояснення та копії документів, суд встановив, що такі документи повністю спростовували інформацію щодо ведення ризикової господарської діяльності та підтверджували обставини вирощування с/г продукції, в тому числі придбання послуг з посіву, обприскування, збирання урожаю (пшениці, кукурудзи тощо).

Суд звертає увагу, що платник податку не повинен нести надмірний тягар доказування правомірності здійснення господарської діяльності.

Суд погоджується з доводами позивача про те, що визначення ризикових платників податків є інструментом боротьби із генеруванням та/або передачею по ланцюгу постачання "схемного" ("фіктивного") ПДВ, яке здійснюють переважно суб`єкти господарювання, які мають ознаки фіктивності (конвертаційно-транзитні центри тощо).

Проте, цей інструмент не призначений для реагування на можливі окремі порушення податкового або іншого законодавства платниками податків з реального сектору економіки. Водночас, для належного реагування на такі можливі порушення існують інші інструменти, зокрема, контрольно-перевірочна робота.

Як зазначено вище та підтверджено належним чином оформленими документами, як ФГ "Бортницьке", так і його господарські операції, не мають ознак "ризикових" операцій.

Більше того, судом встановлено та підтверджено належними і допустимими доказами, що вся продукція, яка була реалізована ФГ "Бортницьке", була вирощена позивачем самостійно.

Аналогічного висновку дійшов Рівненський окружний адміністративний суд в рішенні у справі №460/7481/21 від 30.09.2021, яке набрало законної сили 02.11.2021 та ухвалено за участю тих самих сторін.

Під час розгляду справи контролюючим органом не подано до суду жодних доказів провадження заявником господарської діяльності в умовах та обставинах, котрі характеризуються ознаками недодержання вимог чинного законодавства України.

Натомість, судом встановлено, що позивачем на вимогу контролюючого органу надано повний пакет документів, що підтверджує відсутність ведення ним діяльності з ознаками ризиковості зазначеним у рішенні №1771 від 24.11.2021.

Враховуючи викладене, суд вважає, що не зазначивши у спірному рішенні конкретних документів, які не було надано платником і яких не вистачало контролюючому органу для прийняття рішення про невідповідність позивача критеріям ризиковості платника податків за п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, відповідач фактично діяв без дотримання установленої процедури, не прозоро та у спосіб, що виключає можливість мінімізувати ризик помилки у спірних відносинах.

У випадку неконкретизації переліку документів у рішенні контролюючого органу платник податку перебуває в стані правової невизначеності, що позбавляє можливості надати необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відповідність платника критеріям ризиковості.

Така позиція суду узгоджується з висновками Верховного суду, викладеними у постанові від 22.07.2019 р. у справі №815/2985/18.

При цьому, на думку суду, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення має бути мотивованим.

Поряд з цим, оспорюване рішення від 24.11.2021 №1771 суд не може назвати мотивованим та вважати таким, що прийняте з урахуванням усіх фактичних обставин справи.

Нормами Порядку №1165 встановлено чіткий перелік умов, за яких Комісія ДПС може віднести підприємство до категорії ризикових.

Відповідно до матеріалів справи, позивач здійснює господарську діяльність та виконує договірні зобов`язання перед контрагентами (а.а.с.28-154)).

Доказів того, що позивач не своєчасно подає податкову звітність, має податковий борг, недоїмку зі сплати єдиного внеску, іншу заборгованість з платежів суду не надано.

Вирішуючи спір, суд виходить з основних принципів податкового законодавства України, регламентованих статтею 4 ПК України, зокрема, рівності усіх платників перед законом, недопущення будь-яких проявів податкової дискримінації - забезпечення однакового підходу до всіх платників податків та презумпції правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.

З огляду на наведене, суд дійшов висновку про наявність підстав для скасування рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №1771 від 24.11.2021, як такого, що прийняте без дотримання вимог чинного законодавства, необґрунтовано, тобто без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, непропорційно та нерозсудливо.

Суд зазначає, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Така правова позиція узгоджується із висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 08.11.2019 у справі № 227/3208/16-а.

Також суд звертає увагу на те, що статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому Європейський суд з прав людини у рішенні від 29 червня 2006 року у справі "Пантелеєнко проти України" зазначив, що засіб юридичного захисту має бути ефективним, як на практиці, так і за законом.

У рішенні від 31 липня 2003 року у справі "Доран проти Ірландії" (Doran v. Ireland, заява № 50389/99) Європейський суд з прав людини зазначив, що поняття "ефективний засіб" передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права.

При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам та виключати подальше звернення особи до суду за захистом порушених прав.

Враховуючи вищенаведене, суд вважає, що належним способом захисту порушеного права позивача у спірних відносинах буде саме зобов`язання Головного управління ДПС у Рівненській області виключити позивача з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За сукупності викладених обставин, позов ФГ "Бортницьке" підлягає задоволенню повністю.

За правилами частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як встановлено судом, позивачем за подання адміністративного позову у цій справі сплачено судовий збір в сумі 2270,00грн, що підтверджується квитанцією №71 від 02.12.2021, а тому судові витрати позивача в частині сплаченого судового збору підлягають відшкодуванню відповідачем.

Керуючись статтями 241-246, 255, 263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов Фермерського господарства "Бортницьке" до Головного управління ДПС у Рівненській області про скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій задовольнити повністю.

Скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області №1771 від 24.11.2021 про відповідність платника податку на додану вартість, Фермерського господарства "Бортницьке" критеріям ризиковості платника податку.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Рівненській області виключити Фермерське господарство "Бортницьке" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Стягнути на користь Фермерського господарства "Бортницьке" за рахунок бюджетних Головного управління ДПС у Рівненській судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) гривень 00 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Позивач: Фермерське господарство "Бортницьке" (вул.Новоселів, буд.2, с.Бортниця, Дубенський район, Рівненська область, 35621; РНОКПП 36597678).

Відповідач: Головне управління ДПС у Рівненській області (вул.Відінська, буд.12, м.Рівне, 33023; ідентифікаційний код юридичної особи ВП 44070166).

Рішення складено 30 грудня 2022 року.

Суддя О.М. Дудар

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.12.2022
Оприлюднено03.01.2023
Номер документу108219455
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —460/16672/21

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 26.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 13.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 22.03.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 07.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Рішення від 30.12.2022

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 25.10.2022

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 11.04.2022

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні