ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/3826/22
03 січня 2023 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд у складі судді Чепенюк О.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОЮНІТ ЗАХІД" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «АГРОЮНІТ ЗАХІД» (далі - ТОВ «АГРОЮНІТ ЗАХІД», Товариство) через представника - адвоката Яська Ігоря Віталійовича звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Тернопільській області (далі - ГУ ДПС у Тернопільській області), Державної податкової служби України (далі - ДПС України), в якому просить:
визнати протиправними та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №6995274/39893474 від 04.07.2022, №6995275/39893474 від 04.07.2022, №3532869/39893474 від 16.12.2021, №3532870/39893474 від 16.12.2021, №3532871/39893474 від 16.12.2021;
зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) податкові накладні: №9 від 15.03.2022 датою фактичного надходження - 06.06.2022; №3 від 08.03.2022 датою фактичного надходження - 03.06.2022; №1 від 03.10.2021 датою фактичного надходження - 06.10.2021; №24 від 13.10.2021 датою фактичного надходження - 27.10.2021; №23 від 04.10.2021 датою фактичного надходження - 28.10.2021.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем за господарськими операціями, вчиненими на виконання договірних зобов`язань, сформовано покупцю Товариству з обмеженою відповідальністю "ЦЕХАВЕ ПРОТЕЇН" (далі - ТОВ "ЦЕХАВЕ ПРОТЕЇН") податкові накладні №3 від 08.03.2022 та №9 від 15.03.2022, а також покупцю Товариству з обмеженою відповідальністю "ОККО-БІЗНЕС ПАРТНЕР" (далі - ТОВ "ОККО-БІЗНЕС ПАРТНЕР") податкові накладні №1 від 03.10.2021, №23 від 04.10.2021 та №24 від 13.10.2021, які надіслано на реєстрацію в ЄРПН.
За результатами перевірки податковим органом прийнято рішення про зупинення реєстрації вказаних податкових накладних відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України), запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
На виконання вказаних вимог ТОВ "АГРОЮНІТ ЗАХІД" подало до контролюючого органу письмові пояснення та копії документів, які підтверджують реальність здійснення господарської операції щодо податкових накладних, реєстрація яких зупинена. Однак комісією ГУ ДПС у Тернопільській області прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Позивач стверджує, що надав контролюючому органу достатні письмові пояснення та документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій за податковими накладними, реєстрацію яких зупинено, а тому вважає, що такі підлягають реєстрації в ЄРПН, відмовляючи у реєстрації податкових накладних контролюючий орган діяв протиправно, без урахування дійсних обставин, відтак оскаржувані рішення підлягають скасуванню.
З вказаних підстав позивач звернувся до суду з цим позовом.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 09.11.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у цій справі, ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у строк, встановлений статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Ухвалою суду від 28.11.2022 продовжено ГУ ДПС у Тернопільській області строк для подання відзиву на позовну заяву до 07.12.2022.
Ухвалою суду від 08.12.2022 відмовлено у задоволенні клопотання представника ГУ ДПС у Тернопільській області про розгляд цієї справи в судовому засіданні з повідомленням сторін.
Від відповідачів до суду надійшов відзив на адміністративний позов (спільна позиція ДПС України та ГУ ДПС у Тернопільській області). Представник відповідачів позовні вимоги заперечує та зазначає, що позивачем для реєстрації спірних податкових накладних в ЄРПН подано копії документів не в повному обсязі, необхідному для підтвердження реальності господарських операцій.
Так, по контрагенту ОСОБА_1 подано договори позички нежитлового приміщення, земельної ділянки, господарської будівлі та транспортного засобу, проте по жодному з них не подано актів прийому-передачі майна.
По контрагенту ТОВ "ЦЕХАВЕ ПРОТЕЇН" позивачем подано акт зарахування зустрічних однорідних вимог від 16.03.2022, відповідно до якого ТОВ "АГРОЮНІТ ЗАХІД" поставив продукцію на користь ТОВ "ЦЕХАВЕ ПРОТЕЇН" на суму 955418,18 грн. ТОВ "ЦЕХАВЕ ПРОТЕЇН" реалізувало продукцію на користь ТОВ "АГРОЮНІТ ЗАХІД" у розмірі 935085,00 грн. У той же час загальна сума оскаржуваних податкових накладних у даній справі по контрагенту ТОВ "ЦЕХАВЕ ПРОТЕЇН" складає 955418,18 грн. Таким чином, на переконання представника відповідачів, позивачем не підтверджено розрахунки між ТОВ "АГРОЮНІТ ЗАХІД" та ТОВ "ЦЕХАВЕ ПРОТЕЇН" на різницю суми 20333,18 грн.
По контрагенту ТОВ "Техноторг" позивачем не надано актів прийому-передачі техніки, наявність яких передбачена договорами купівлі-продажу, а також товарно-транспортних накладних. По контрагенту ФОП ОСОБА_2 подано лише договір поставки та видаткові накладні, проте не надано товарно-транспортних накладних на поставку товару, а також не підтверджено оплату за договором, котра мала бути здійснена у вигляді 100% передоплати.
Також по контрагентах ТОВ "Компанія ЛАН", ПП "Техно-Успіх", ПМП "МЛС", ТОВ "Каміда Агро" подано договори поставки, видаткові накладні і платіжні доручення, проте не надано товарно-транспортних накладних.
До договорів оренди землі з ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та ОСОБА_6 надано лише витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, проте не долучено ні актів прийому-передачі земельних ділянок, ні документів на підтвердження за договорами оренди землі.
З огляду на вказане представник відповідачів просить відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі (Т.2, а.с.49-56).
Інших заяв по суті справи до суду від учасників справи не надходило.
Ухвалою суду від 03.01.2023 клопотання ГУ ДПС у Тернопільській області та ДПС України про залишення позовної заяви без розгляду задоволено, позов ТОВ «АГРОЮНІТ ЗАХІД» до ГУ ДПС у Тернопільській області, ДПС України залишено без розгляду в частині позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішень про відмову у реєстрації податкових накладних №3532869/39893474 від 16.12.2021, №3532870/39893474 від 16.12.2021, №3532871/39893474 від 16.12.2021, та зобов`язання зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №1 від 03.10.2021, №24 від 13.10.2021 та №23 від 04.10.2021, у зв`язку з пропуском позивачем строку звернення до адміністративного суду з цими позовними вимогами.
З огляду на постановлення судом вказаної ухвали про залишення позову без розгляду в частині позовних вимог предметом дослідження у цій справі є правомірність рішень комісії ГУ ДПС у Тернопільській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №6995274/39893474 від 04.07.2022 та №6995275/39893474 від 04.07.2022.
Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
ТОВ "АГРОЮНІТ ЗАХІД" (код ЄДРПОУ 39893474) 14.07.2015 зареєстроване як юридична особа; основним видом його діяльності є розведення свиней (код видів економічної діяльності 01.46), серед інших видів діяльності значиться: вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (код видів економічної діяльності 01.11), оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (код видів економічної діяльності 46.21); перебуває на обліку як платник податків у ГУ ДПС у Тернопільській області, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; 01.09.2015 зареєстроване платником ПДВ.
20.10.2021 між ТОВ "АГРОЮНІТ ЗАХІД" (постачальник) та ТОВ "ЦЕХАВЕ ПРОТЕЇН" (покупець) було укладено договір поставки №ПА201021/1 (далі Договір №ПА201021/1).
Відповідно до пункту 1.1 Договору №ПА201021/1 постачальник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених цим Договором, поставити та передати у власність Покупця сою товарну (сою) на умовах, визначених цим Договором та відповідними Специфікаціями до нього, що є невід`ємною частиною цього Договору (далі за текстом - Товар), а Покупець зобов`язується прийняти Товар та оплатити його в порядку і на умовах, встановлених цим Договором.
Поставка Товару за цим Договором здійснюється партіями. Асортимент, кількість, ціна за одиницю, вартість, строки та умови поставки кожної окремої партії Товару узгоджуються Сторонами у відповідних Специфікаціях, що є невід`ємною частиною цього Договору (пункт 1.2. Договору №ПА201021/1).
За змістом пункту 4.3 Договору №ПА201021/1 при поставці Товару Постачальник зобов`язується надати Покупцеві належним чином оформлені наступні оригінали документів щодо Товару: рахунок-фактуру; видаткову накладну; товарно-транспортну накладну на кожну одиницю автотранспорту (кожна товарно-транспортна накладна повинна бути скріплена оригінальною печаткою Постачальника та містити дані щодо «пункту завантаження» - місця завантаження Товару (область, район, село) (Т.1, а.с.25-29).
08.03.2022 до Договору №ПА201021/1 складено Специфікацію (Додаткова угода № 3) та Специфікацію від 15.03.2022 (Додаткова угода № 4), відповідно до яких Постачальник зобов`язується поставити, а Покупець прийняти і оплатити Товар - сою нестандартну 2021, на умовах: DAP: Вінницька область, місто Гайсин, вулиця Станційна,6 (Інкотермс 2020), за попередньою ціною 17200,00 грн за одну тонну (Т.1, а.с.30, 31).
Вказаний товар - соя врожаю 2021 року придбавався Товариством у ФГ "ЛЮБАВА" на виконання договору купівлі-продажу №1 від 04.02.2022 (Т.1, а.с.69-70).
ФГ "ЛЮБАВА" були здійснені поставки ТОВ "АГРОЮНІТ ЗАХІД" сої врожаю 2021 року, а саме: в загальній кількості 28,62 т, що підтверджується накладною №2 від 08.03.2022 (Т.1, а.с.71), рахунком №2 від 08.03.2022 (Т.1, а.с.72), товарно-транспортною накладною №2 від 08.03.2022 (Т.1, а.с.73-74); в загальній кількості 28,46 т, що підтверджується накладною №5 від 15.03.2022 (Т.1, а.с.75), рахунком №5 від 15.03.2022 (Т.1, а.с.76), товарно-транспортною накладною №5 від 15.03.2022 (Т.1, а.с.77-48).
ТОВ "АГРОЮНІТ ЗАХІД" оплатило поставлений товар в повному обсязі, що підтверджують платіжні доручення: №43 від 29.03.2022, №29 від 16.03.2022, №5407 від 31.03.2022, №5554 від 04.05.2022, №5645 від 25.05.2022, №5747 від 14.06.2022, та акт звірки за період 01.03.2022 по 30.06.2022 (Т.1, а.с.79-81, 82).
На виконання умов Договору №ПА201021/1 ТОВ "АГРОЮНІТ ЗАХІД" була здійснена поставка ТОВ "ЦЕХАВЕ ПРОТЕЇН" сої врожаю 2021 року, а саме:
08.03.2022 в загальній кількості 28,62 т, що підтверджується видатковою накладною №РН-0000019 від 08.03.2022 на загальну суму 478735,90 грн, в тому числі ПДВ в розмірі 58792,13 грн (Т.1, а.с.35), товарно-транспортною накладною №19 від 08.03.2022 (Т.1, а.с.36);
15.03.2022 в загальній кількості 28,46 т, що підтверджується видатковою накладною №РН-0000022 від 15.03.2022 на загальну суму 476682,28 грн, в тому числі ПДВ в розмірі 58539,93 грн (Т.1, а.с.32), товарно-транспортною накладною №22 від 15.03.2022 (Т.1, а.с.33).
Перевезення здійснювалось автомобілем SCANIA R440 (реєстраційний номер НОМЕР_1 ) з причепом марки WIELTON (реєстраційний номер НОМЕР_2 ) водіями ОСОБА_7 та ОСОБА_8 на підставі наказів про відрядження №32 від 04.03.2022 (Т.1, а.с.34) та №34 від 15.03.2022 (Т.1, а.с.37).
Вказаний транспортний засіб використовується Товариством на підставі договору позички транспортних засобів від 29.10.2018 (Т.1, а.с.38-41).
Оплата товару відбулась за рахунок зарахування зустрічних однорідних вимог, що виникли між ТОВ "АГРОЮНІТ ЗАХІД" та ТОВ "ЦЕХАВЕ ПРОТЕЇН".
Наявність однорідних (фінансових) вимог між контрагентами підтверджується видатковою накладною №350 від 16.03.2022 (Т.1, а.с.43), товарно-транспортною накладною №Р-05988 від 16.03.2022 (Т.1, а.с.44-45), видатковою накладною №335 від 09.03.2022 (Т.1, а.с.46), товарно-транспортною накладною №Р-05960 від 09.03.2022 (Т.1, а.с.47-48), видатковою накладною №334 від 09.03.2022 (Т.1, а.с.49), товарно-транспортною накладною №Р-05961 від 09.03.2022 (Т.1, а.с.50-51).
Зарахування зустрічних однорідних вимог відображено в акті від 16.03.2022, відповідно до якого ТОВ "АГРОЮНІТ ЗАХІД" поставив продукцію на користь ТОВ "ЦЕХАВЕ ПРОТЕЇН" на суму 955418,18 грн. ТОВ "ЦЕХАВЕ ПРОТЕЇН" реалізувало продукцію на користь ТОВ "АГРОЮНІТ ЗАХІД" у розмірі 935085,00 грн. Сторони домовились провести зарахування зустрічних однорідних вимог у сумі 935085,00 грн, у тому числі ПДВ (Т.1, а.с.52).
Відповідно до акту звірки за період з 01.03.2022 по 01.04.2022 за ТОВ "ЦЕХАВЕ ПРОТЕЇН" станом на 01.04.2022 рахується борг у розмірі 20333,18 грн (Т.1, а.с.42).
За фактом господарської операції з поставки товару, за правилом першої події (дата відвантаження товару) постачальником ТОВ "АГРОЮНІТ ЗАХІД" сформовано покупцю ТОВ "ЦЕХАВЕ ПРОТЕЇН" податкові накладні: №3 від 08.03.2022 на загальну суму 478735,90 грн, у тому числі ПДВ у розмірі 58792,13 грн (Т.1, а.с.55); №9 від 15.03.2022 на загальну суму 476682,28 грн, у тому числі ПДВ у розмірі 58539,93 грн (Т.1, а.с.53) та направлено їх на реєстрацію в ЄРПН.
ТОВ "АГРОЮНІТ ЗАХІД" отримало від контролюючого органу квитанції від 03.06.2022 та від 06.06.2022, якими платника податків поінформовано про те, що податкові накладні прийняті, однак відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України їх реєстрація зупинена: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1201 відсутні в таблиці даних платника ПДВ, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної (Т.1, а.с.54,56).
У подальшому позивачем на виконання вищевказаних вимог подано до контролюючого органу повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено №1 від 27.06.2022 (Т.1, а.с.57).
У поясненнях, долучених до вказаного повідомлення, серед іншого, зазначено, що ТОВ "АГРОЮНІТ ЗАХІД" зареєстровано 14.07.2015, дата реєстрації платника податку на додану вартість 01.09.2015. Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва Товариство згідно договору позички орендує у ОСОБА_1 (засновник товариства) земельну ділянку (на якій розташовано господарські будівлі - ферма); нежитлові приміщення (господарські будівлі - ферми).
Також з ОСОБА_1 укладено договір позички транспортних засобів від 29.10.2018, предметом якого є: спеціалізований напівпричіп марки WIELTON, модель NS34ST номерний знак НОМЕР_2 ; напівпричіп марки FLIEGL, модель SDS 400С, номерний знак НОМЕР_3 ; вантажний сідловий тягач марки SCANIA, модель R440, номерний знак НОМЕР_4 ; автомобіль марки ЗИЛ, модель 431412, номерний знак НОМЕР_5 .
На даний час в штаті товариства працює 61 людина.
Згідно договору №ПА201021/1 від 20.10.2021 Товариством була поставлена соя ТОВ "ЦЕХАВЕ ПРОТЕЇН":
08.03.2022 в кількості 26,620 т на суму 478735,90 грн. На дану операцію складена податкова накладна №3 від 08.03.2022;
15.03.2022 в кількості 28,460 т на суму 476682,28 грн. На дану операцію складена податкова накладна №9 від 15.03.2022.
Всього поставлено продукції ТОВ "ЦЕХАВЕ ПРОТЕЇН" на загальну суму 955418,18 грн.
В свою чергу ТОВ "ЦЕХАВЕ ПРОТЕЇН" поставлено ТОВ "АГРОЮНІТ ЗАХІД" продукції на загальну суму 935085,00 грн.
16.03.2022 товариствами підписано акт зарахування зустрічних однорідних вимог на загальну суму 935085,00 грн. На даний час борг ТОВ "ЦЕХАВЕ ПРОТЕЇН" становить 20333,18 грн (Т.1, 58-60).
Позивачем до ГУ ДПС у Тернопільській області разом з поясненнями надано первинну документацію по господарській операції за зупиненими податковими накладними, а саме: пояснення; договір поставки від 20.10.2021, укладений з ТОВ "ЦЕХАВЕ ПРОТЕЇН"; видаткові накладні на ТОВ "ЦЕХАВЕ ПРОТЕЇН" від 08.03.2022 та від 15.03.2022; товарно-транспортні накладні на ТОВ "ЦЕХАВЕ ПРОТЕЇН" від 08.03.2022 та від 15.03.2022; акт звірки взаєморозрахунків з ТОВ "ЦЕХАВЕ ПРОТЕЇН"; акт зарахування зустрічних однорідних вимог з ТОВ "ЦЕХАВЕ ПРОТЕЇН" від 16.03.2022; видаткові накладні на ТОВ "АГРОЮНІТ ЗАХІД" від 09.03.2022, від 09.03.2022 та від 16.03.2022; товарно-транспортні накладні на ТОВ "АГРОЮНІТ ЗАХІД" від 09.03.2022, від 09.03.2022 та від 16.03.2022; договір купівлі-продажу від 04.02.2022, укладений з ФГ "ЛЮБАВА"; видаткові накладні ФГ "ЛЮБАВА" від 08.03.2022 та від 15.03.2022; товарно-транспортні накладні від 08.03.2022 та від 15.03.2022; платіжні доручення ФГ "ЛЮБАВА"; акт звірки взаєморозрахунків з ФГ "ЛЮБАВА"; договір позички нежитлового приміщення, укладений з ОСОБА_1 , від 01.01.2019, від 01.07.2019, від 01.12.2021; договір позички земельної ділянки, укладений з ОСОБА_1 , від 20.04.2021; договір позички господарської будівлі, укладений з ОСОБА_1 , від 01.06.2020, від 09.07.2020, від 01.12.2021; договір позички транспортних засобів, укладений з ОСОБА_1 , від 29.10.2018; наказ на відрядження водія; рецептура; оборотно-сальдова відомість по рахунку 10: місця зберігання, необоротні активи; оборотно-сальдова відомість по рахунку 208: товарно-матеріальні цінності; оборотно-сальдова відомість по рахунку 2122; звіт про виробництво продукції тваринництва.
Усі основні первинні документи по господарській операції з поставки ТОВ "ЦЕХАВЕ ПРОТЕЇН" товару - сої врожаю 2021 року містяться в матеріалах справи (Т.1, а.с.25-52, 58-60, 69-82, 142-175).
Подання ТОВ "АГРОЮНІТ ЗАХІД" до ГУ ДПС у Тернопільській області вказаного переліку документів до повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, №3 від 08.03.2022 та №9 від 15.03.2022, підтверджено також представником відповідачів у відзиві на позовну заяву (Т.2, а.с.49-56).
Судом встановлено, що Комісією ГУ ДПС у Тернопільській області за результатами розгляду пояснень та документів, поданих платником податків після зупинення реєстрації податкових накладних, прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних №6995274/39893474 та №6995275/39893474 від 04.07.2022 з підстав ненадання платником податку копій документів:
первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних;
розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Також в рішенні зазначено додаткову інформацію: не надано повний пакет первинних та розрахункових документів по придбаних ТМЦ/послугах, які необхідні для здійснення діяльності (Т.1, а.с.61-62, 63-64).
Не погоджуючись із цими рішеннями, позивач оскаржив їх в адміністративному порядку (Т.1, а.с.65,66). Однак рішеннями комісії ДПС України від 23.09.2022 №46647/39893474/2 та №46683/39893474/2 скарги позивача залишені без задоволення, а відповідні рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області без змін з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (Т.1, а.с.67, 68).
Вважаючи рішення про відмову у реєстрації податкових накладних у ЄРПН протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує такі нормативно-правові акти.
Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14 статті 14 ПК України Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Пунктом 187.1 статті 187 ПК України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї стані та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї стані, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
У пункті 2 Порядку № 1165 наведено визначення таких термінів:
автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації;
критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик;
ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної / розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1.201.7.201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній / розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Пунктом 3 Порядку № 1165 визначено, що податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. У цьому пункті наведено чотири ознаки безумовної реєстрації.
У разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі (пункт 4 Порядку № 1165).
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3) (пункт 5 Порядку № 1165).
Пунктом 6 Порядку № 1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з пунктом 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 10 Порядку №1165).
Відповідно до пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Згідно з пунктом 25 Порядку № 1165 Комісія регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Як вбачається зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних у цій справі, підставою для такого зупинення став пункт 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток №3 до Порядку №1165), підставою для зупинення реєстрації податкових накладних є: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
При цьому зупинення реєстрації ПН/РК за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Відтак, аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.
Відповідно до визначення термінів, наведених у пункті 2 Порядку №1165, таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
Пунктами 12, 14 Порядку №1165 визначено, що платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5). У таблиці даних платника податку зазначаються: види економічної діяльності відповідно до КВЕД; коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України; коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України. Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.
Зі змісту зазначених норм суд вбачає, що подання зазначеної таблиці є правом, а не обов`язком платника податку.
Судом встановлено, що таблиця даних платника податку на додану вартість ТОВ "АГРОЮНІТ ЗАХІД" до податкового органу на момент реєстрації спірних податкових накладних не подавалася, а була подана 17.11.2022 та врахована податковим органом (Т.2 а.с.57). При цьому відсутність такої таблиці не є підставою для зупинення реєстрації податкових накладних, виписаних таким платником.
Також ГУ ДПС у Тернопільській області не надано доказів того, що обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбаного товару/послуги та обсягу його постачання.
Ознайомившись зі змістом квитанцій про зупинення реєстрації податкової накладної, суд зазначає, що такі містять загальну фразу про необхідність надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. При цьому пропозиція надання документів вказана без конкретизації їх переліку.
Суд зауважує, що контролюючий орган має конкретизувати перелік документів, необхідних для виконання покладених на нього функцій, для того, щоб платник податку чітко розумів адресовану йому вимогу. Пред`явлення контролюючим органом до платника податків загальної вимоги про надання документів без їх конкретизації та без посилання на відповідну норму права виключає можливість такого органу в подальшому застосовувати до такого платника податків негативні наслідки, пов`язані із ненаданням певного документа.
При цьому можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрацію податкової накладної напряму залежить від чіткого формулювання фіскальним органом позиції про те, під який саме критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку, що впливає на можливість надання платником податку в подальшому відповідних документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП.
Вказане узгоджується з висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20.
Отже, у квитанціях не конкретизовано, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація податкової накладної стала можливою, що свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.
Формальне зазначення у квитанції пропозиції "надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН" є лише дублюванням норми підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165.
Таке рішення податкового органу не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості актів індивідуальної дії, та породжують їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №520).
Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Разом із тим, пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та "Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами", затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як свідчить зміст рішень, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних, підставою для їх прийняття слугувало те, що платником податку до контролюючого органу не надано копій документів:
первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних;
розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Також в рішеннях зазначено додаткову інформацію: не надано повний пакет первинних та розрахункових документів по придбаних ТМЦ/послугах, які необхідні для здійснення діяльності (Т.1, а.с.61-62, 63-64).
Водночас судом встановлено, що позивачем стосовно податкових накладних №3 від 08.03.2022 та №9 від 15.03.2022 до контролюючого органу подано пояснення щодо господарської операції за договором поставки №ПА201021/1 від 22.04.2021 з первинними документами.
Також до матеріалів позовної заяви позивачем подано всю основну первинну документацію, яка надавалась до ГУ ДПС у Тернопільській області на підтвердження господарської операції в межах спірних податкових накладних.
Суд зауважує, що розрахункові документи по придбаних ТМЦ/послугах, які необхідні для здійснення діяльності, не є тими первинними документами, які підтверджують право на формування податкового кредиту та не є підставою для реєстрації податкової накладної.
Також суд критично оцінює покликання представника відповідачів у відзиві на те, що ТОВ "АГРОЮНІТ ЗАХІД" подано акт зарахування зустрічних однорідних вимог від 16.03.2022 на суму 935085,00 грн, у той же час загальна сума оскаржуваних податкових накладних у даній справі по контрагенту ТОВ "ЦЕХАВЕ ПРОТЕЇН" складає 955418,18 грн, відтак на переконання представника відповідачів, позивачем не підтверджено розрахунки між ТОВ "АГРОЮНІТ ЗАХІД" та ТОВ "ЦЕХАВЕ ПРОТЕЇН" на різницю суми 20333,18 грн.
Як вже було вказано вище, пунктом 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
З огляду на положення цієї норми, у платника податку на додану вартість виникають податкові зобов`язання з податку на додану вартість, а відтак і обов`язок зареєструвати податкові накладні, за першою із подій: датою зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок, або датою відвантаження товарів.
Подібний підхід щодо необхідності реєстрації податкової накладної за першої, передбаченої пунктом 187.1 статті 187 ПК України, події був застосований Верховним Судом у постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20, а також у постанові від 01.12.2021 у справі №600/1878/20-а.
Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що спірні податкові накладні №3 від 08.03.2022 та №9 від 15.03.2022 сформовані і подані на реєстрацію в ЄРПН у зв`язку із настанням першої із передбачених пунктом 187.1 статті 187 ПК України подій, яка зумовлює виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, а саме відвантаження товару.
Відтак у позивача, як постачальника, за фактом відвантаження товару - сої урожаю 2021 року відповідно до товарно-транспортних накладних №19 від 08.03.2022 та №22 від 15.03.2022, виник обов`язок щодо складення податкових накладних, які підлягають реєстрації в ЄРПН.
На думку суду, всі первинні документи, які підтверджують господарську операцію, за якою складено спірні податкові накладні, позивач надав контролюючому органу, про що свідчать матеріали справи.
Таким чином, зважаючи на те, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у такій реєстрації.
У цьому випадку, під час розгляду справи відповідачі як суб`єкти владних повноважень не надали суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навели обґрунтованих мотивів прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування ТОВ "АГРОЮНІТ ЗАХІД" в ЄРПН.
При цьому, як вказав Верховний Суд у постанові від 07.12.2022 у справі №500/2237/20, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.
Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Суд вважає за необхідне зазначити, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.
Окрім того, у постановах від 12.11.2019 у справі №816/2183/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 18.02.2020 у справі №360/1776/19, від 27.04.2020 у справі №360/1050/19, від 18.06.2020 у справі №824/245/19-а та ряду інших Верховний Суд наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Таким чином, за наведених вище обставин суд дійшов висновку про обґрунтованість та наявність підстав для задоволення позовних вимог в частині визнання протиправними та скасування рішень комісії ГУ ДПС у Тернопільській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №6995274/39893474 від 04.07.2022 та №6995275/39893474 від 04.07.2022.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №9 від 15.03.2022 датою фактичного надходження - 06.06.2022; №3 від 08.03.2022 датою фактичного надходження - 03.06.2022, то таку також належить задовольнити з огляду на таке.
Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в ЄРПН віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України і нормами чинного законодавства України чітко визначено настання такої події як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної або визначення в судовому рішенні конкретної дати, яку слід вважати датою реєстрації або скасування реєстрації податкової накладної.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію спірних податкових накладних судом не встановлено.
У даному випадку зобов`язання відповідача ДПС України зареєструвати в ЄРПН подані позивачем податкові накладні датою їх фактичного надходження є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права, що узгоджується з позицією Верховного Суду, наведеною у постанові від 19.10.2022 у справі №360/2463/20.
Відповідно до частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій щодо остаточного вирішення спору між сторонами, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні №3 від 08.03.2022 та №9 від 15.03.2022 у ЄРПН датою їх фактичного надходження.
Відповідно до присів статей 9, 77 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Разом з тим, відповідачі як суб`єкти владних повноважень не надали суду доказів на підтвердження правомірності рішень про відмову в реєстрації податкової накладної.
Аналізуючи вищенаведені законодавчі приписи та фактичні обставини справи, суд констатує, що оскаржувані рішення комісії ГУ ДПС у Тернопільській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №6995274/39893474 від 04.07.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної від 15.03.2022 №9 в ЄРПН та №6995275/39893474 про відмову в реєстрації податкової накладної від 08.03.2022 №3 в ЄРПН не відповідають встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, а тому підлягають скасуванню, при цьому ДПС України зобов`язана зареєструвати у ЄРПН спірні податкові накладні.
Отже, з огляду на встановлені обставини справи та положення чинного законодавства, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд приходить до переконання, що позовні вимоги (у частині, яка заявлена з дотриманням строку звернення до суду) підлягають до задоволення повністю.
Відповідно до вимог статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи те, що суд дійшов висновку задовольнити позовні вимоги повністю, відповідно до частини першої статті 139 КАС України на користь позивача слід стягнути сплачений ним при поданні позовної заяви до суду судовий збір за дві позовні вимоги у сумі 4962,00 грн відповідно до платіжного доручення №6402 від 13.10.2022 (Т.1, а.с.21) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області (Комісія якого прийняла рішення, що стали підставою звернення до суду з цим позовом).
Керуючись статтями 72-77, 90, 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОЮНІТ ЗАХІД" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №6995275/39893474 від 04 липня 2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної від 08 березня 2022 року №3 та №6995274/39893474 від 04 липня 2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної від 15 березня 2022 року №9.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 08 березня 2022 року №3, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "АГРОЮНІТ ЗАХІД", датою її фактичного надходження - 03 червня 2022 року, та податкову накладну від 15 березня 2022 року №9, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "АГРОЮНІТ ЗАХІД", датою її фактичного надходження - 06 червня 2022 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОЮНІТ ЗАХІД" судовий збір у сумі 4962,00 грн (чотири тисячі дев`ятсот шістдесят дві грн 00 коп).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "АГРОЮНІТ ЗАХІД" (47105, Тернопільська область, Шумський район, село Рохманів, вулиця Імені Василя Андрійчука, будинок 110 Т, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 39893474).
Відповідач: Головне управління ДПС у Тернопільській області (46003, місто Тернопіль, вулиця Білецька, 1, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу юридичної особи в ЄДРПОУ 44143637).
Відповідач: Державна податкова служба України (04053, місто Київ, Львівська площа, 8, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 43005393).
Повний текст рішення складено та підписано 03 січня 2023 року.
Суддя Чепенюк О.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.01.2023 |
Оприлюднено | 05.01.2023 |
Номер документу | 108234999 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні