Рішення
від 17.05.2022 по справі 354/1194/21
ЯРЕМЧАНСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ 

Справа № 354/1194/21

Провадження по справі № 2/354/240/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 травня 2022 року м. Яремче

Яремчанський міський суд Івано-Франківської області в складі:

головуючої - судді Остап`юк М.В.

при секретарі Савчук М.І.

за участю:

представника позивача: Захарчук Г.В.

розглянувши у судовому засіданні в залі суду в місті Яремче цивільну справу за позовом Яремчанської міської ради Івано-Франківської області до Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, ОСОБА_1 , треті особи без самостійних вимог на стороні відповідачів: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , державний реєстратор відділу "Центр надання адміністративних послуг" виконавчого комітету Яремчанської міської ради Онутчак Ростислав Романович про скасування записів у поземельній книзі, скасування державної реєстрації земельної ділянки, скасування державної реєстрації права власності, витребування земельної ділянки,

ВСТАНОВИВ:

Яремчанська міська рада звернулась до суду з вищевказаним позовом.

Позовні вимоги мотивовані тим, що за результатами аналізу Публічної кадастрової карти України було встановлено, що в серпні 2021 року, всупереч вимог чинного законодавства, в урочищі «Великий» по АДРЕСА_1 , було зареєстровано земельну ділянку з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415, площею 0,2845 га. Позивач зазначає, що вказана земельна ділянка з цим же кадастровим номером 2611000000:05:008:0415 відповідно до рішення Яремчанської міської ради від 13.10.2009 р. № XXVII сесія V-го скликання, була виділена ОСОБА_2 , по АДРЕСА_2 для ведення особистого підсобного господарства, садівництва, городництва, сінокосіння і випасання худоби. Право власності ОСОБА_2 на вказану земельну ділянку з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415 оформлене Державним актом серії ЯЙ № 007056, виданим 21.12.2009 р. При складанні громадянину ОСОБА_2 вказаного Державного акту було здійснено рекогносцирування по зовнішній межі земельної ділянки у відповідності до спеціального законодавства, визначено координати поворотних точок, винесено в натурі межі земельної ділянки, що відображено у Плані меж земельної ділянки до зазначеного вище Державного акту. Координати поворотних точок вказаної земельної ділянки були внесені до поземельної книги Державного земельного кадастру. Із Державного акта вбачається, що земельна ділянка має форму, близьку до прямокутної, та розташована в АДРЕСА_3 , межує із земельними ділянками ОСОБА_5 , КНПП та землями міської ради (дорога). Разом з тим, відповідно до листа ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області від 12.08.2021 р. № 337/115-21, до державного земельного кадастру двічі вносились зміни до Поземельної книги щодо координат поворотних точок меж земельної ділянки з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415 на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), розроблених ФОП ОСОБА_4 та ФОП ОСОБА_3 . З наданих Відділом у Надвірнянському районі ГУ Держгеокадастру в Івано-Франківській області координат поворотних точок меж земельної ділянки з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415 вбачається, що всупереч вимог чинного законодавства, розташування земельної ділянки було безпідставно змінено два рази, а також змінено конфігурацію, план земельної ділянки та безпідставно здійснено внесення змін до поземельної книги та державну реєстрацію вказаної земельної ділянки. Позивач зазначає, що 16.07.2021 року, на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), розробленої сертифікованим інженером-землевпорядником ОСОБА_3 , всупереч вимог чинного законодавства, було зареєстровано в національній кадастровій системі переміщення земельної ділянки з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415 з АДРЕСА_2 та суттєво змінено конфігурацію земельної ділянки, тим самим було здійснено самовільне зайняття земель, які належать до комунальної власності територіальної громади м. Яремче та порушено право комунальної власності на земельну ділянку площею 0,2845 га. Інженер-землевпорядник ОСОБА_3 безпідставно, без жодних правових підстав змінив місце розташування земельної ділянки, зазначивши, що остання розташована по АДРЕСА_4 . Позивач вказує, що технічна документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на земельну ділянку з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415, яка перебуває у власності ОСОБА_2 була розроблена на підставі Державного акта серії ЯЙ № 007056, виданого останньому на підставі рішення Яремчанської міської ради від 13.10.2009 р. № XXVII сесії V-го скликання. Окрім того, з кадастрового плану земельної ділянки, який є складовою документації із землеустрою, виготовленої ФОП ОСОБА_3 в 2021 році вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415 має суттєво відмінну конфігурацію від конфігурації (плану земельної ділянки) визначеної в зазначеному Державному акті. Також в технічній документації зазначено, що земельна ділянка з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415 межує з земельними ділянками іншого суміжного користувача - ОСОБА_6 та землями КНПП, а межа з землями Яремчанської міської ради (дорога) відсутня, в той час як згідно первісного правоустановлюючого документу Державного акту серії ЯЙ № 007056, виданого ОСОБА_2 на підставі рішення Яремчанської міської ради від 13.10.2009 р. № XXVII сесії V-го скликання, його суміжними землекористувачами є Яремчанська міська рада, ОСОБА_5 та КНПП. Позивач також зазначає, що з інформації з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку встановлено, що земельні ділянки, які станом на день подання позову межують з земельною ділянкою з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415, знаходяться на АДРЕСА_2 , у той час як земельна ділянка із вказаним кадастровим номером розташована по АДРЕСА_3 . На даний час, з інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вбачається, що ОСОБА_2 06.08.2021 року відчужив вказану земельну ділянку за договором купівлі-продажу ОСОБА_1 .

Позивач зазначає, що з огляду на те, що технічна документація землеустрою із встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) гр. ОСОБА_2 , кадастровий номер земельної ділянки 2611000000:05:008:0415, не відповідає вимогам чинного законодавства, то остання не може бути підставою для реєстрації земельної ділянки та внесення змін до поземельної книги. Документи для внесення змін до Поземельної книги, щодо земельної ділянки з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415 не відповідають вимогам законодавства та даним Державного земельного кадастру щодо: місця розташування; опису меж із зазначенням суміжних земельних ділянок, їх власників, користувачів суміжних земельних ділянок державної чи комунальної власності; міри ліній по периметру; координат поворотних точок меж. Таким чином відсутні підстави для внесення змін до Поземельної книги щодо земельної ділянки з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415. Позивач вказує, що земельна ділянка з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415 під час виготовлення технічної документації із землеустрою була незаконно переміщена на вільну невідведену земельну ділянку, яка знаходиться в м.Яремче та охоплена його Генеральним планом, а тому в силу законодавства, чинного на день звернення до суду, входить до земель, які належать на праві власності територіальним громадам. З огляду на це, Позивач просить скасувати зміни до поземельної книги земельної ділянки з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415, внесені 11.05.2018 на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), розробленої ФОП ОСОБА_4 ; скасувати зміни до поземельної книги земельної ділянки з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415, внесені 16.07.2021 року на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) розробленої ФОП ОСОБА_3 ; визнати незаконною та скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415, цільове призначення: 01.03 Для ведення особистого селянського господарства, площею: 0.2845 га, яка знаходиться в АДРЕСА_1 та належить на праві приватної власності ОСОБА_1 ; скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415, цільове призначення: 01.03 Для ведення особистого селянського господарства, площею: 0.2845 га, яка знаходиться АДРЕСА_1 ; витребувати з незаконного володіння ОСОБА_1 земельну ділянку площею 0.2845 га, яка знаходиться у АДРЕСА_1 на користь власника Яремчанської міської територіальної громади.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала в повному обсязі та просила їх задовольнити з підстав, викладених вище.

Відповідач Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області в через канцелярію Суду подав відзив на позовну заяву, у якому заперечив позовні вимоги Яремчанської міської ради. В обґрунтування своєї позиції зазначив, що 11.05.2018 року державним кадастровим реєстратором Мартищуком Р.Д. внесено виправлені відомості до Державного земельного кадастру про координати поворотних точок меж земельної ділянки з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415 на підставі розробленої ФОП ОСОБА_4 технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). 16.07.2021 державним кадастровим реєстратором Ілюком В.Д. внесено виправлені відомості до Державного земельного кадастру про координати поворотних точок меж земельної ділянки з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415 на підставі розробленої ФОП ОСОБА_3 технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Однак, на даний час, державні реєстратори, які вносили виправлені відомості до Державного земельного кадастру про координати поворотних точок спірної земельної ділянки звільнені та не можуть надати пояснення по суті позовних вимог. Зазначив, що функціональна можливість програми, якою користується Державний кадастровий реєстратор, не дозволяє скасовувати державну реєстрацію земельних ділянок за іншими підставами, ніж зазначені в законодавстві, зокрема, за рішенням суду в інших випадках, ніж передбачено в абзацах третьому і четвертому частини десятої статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр». Крім того, Відповідач вказує, що Позивачем не наведено, які саме його права порушено, оскільки єдиним офіційним власником спірної земельної ділянки, згідно Державного реєстру речових прав на нерухоме майно є ОСОБА_1 , а тому вважає, що Яремчанська міська рада є неналежною стороною у справі, і підстави для звернення своїх порушених прав у неї відсутні. Крім того, вважає, що до вимоги № 1 про скасування зміни до поземельної книги земельної ділянки з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415, внесеної 11.05.2018 року минули терміни позовної давності, оскільки з того моменту пройшло три роки. Зазначає, що Яремчанською міською радою не доведено, що спірна земельна ділянка являється комунальною власністю, а відтак у задоволенні позову слід відмовити у повному обсязі.

В судове засідання представник Відповідача № 1 ГУ Держгеокадастру не з`явився, подав заяву про розгляд справи у його відсутності, просив відмовити у задоволенні позову з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.

Відповідач ОСОБА_1 у судове засідання не з`явився. Через канцелярію Суду подав відзив на позов, в якому визнав позовні вимоги позивача у повному обсязі. Пояснив, що на момент придбання спірної земельної ділянки йому не було відомо, що попередній власник ОСОБА_2 безпосередньо перед продажем здійснив її переміщення та зміну конфігурації. Про це йому стало відомо з матеріалів, доданих позивачем до позовної заяви. Визнав позовну вимогу про витребування з його володіння земельної ділянки площею 0.2845 га, яка знаходиться АДРЕСА_1 на користь власника Яремчанської міської територіальної громади, в зв`язку з тим, що зазначена земельна ділянка комунальної власності зайнята попереднім власником земельної ділянки з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415 ОСОБА_2 незаконно, за результатами подання державному кадастровому реєстратору для внесення до кадастрової системи відомостей на підставі технічної документації, виготовленої з численними порушеннями. Вважає, що встановлення судом в межах цієї цивільної справи обставин протиправного зайняття земельної ділянки комунальної власності при незаконній зміні конфігурації та розташування земельної ділянки ОСОБА_2 , яку він придбав в нього за оплатним договором, матиме значення при вирішенні питання щодо стягнення на його користь коштів, сплачених за договором ОСОБА_2 .

Третя особа ОСОБА_2 в судове засідання не з`явився, про дату та час судового засідання повідомлявся згідно вимог закону, в тому числі розміщенням судової повістки на сайті судової влади України. На час розгляду справи причини неявки суду не повідомив, своїм правом на подачу суду письмових пояснень, заперечень не скористався.

Третя особа ОСОБА_3 в судове засідання не з`явився. Через канцелярію Суду подав письмові пояснення, в яких визнав законність та обґрунтованість вимог позивача про скасування державної реєстрації земельної ділянки, яка була здійснена на підставі виготовленої ним технічної документації. Зазначив, що дійсно при порівнянні координат поворотних точок меж земельної ділянки її попереднього та теперішнього розташування, ним встановлено, що земельна ділянка змістилася територіально, а при співвідношенні її конфігурації з тією, яка міститься в Державному акті на право власності на земельну ділянку ОСОБА_2 видно, що її конфігурація не відповідає первинній. Погодився, що внаслідок таких упущень при виготовленні технічної документації відбулося зайняття земель, які належать до комунальної власності територіальної громади м. Яремче, та допущено порушення права комунальної власності на земельну ділянку площею 0,2845 га. У зв`язку з цим, визнав законність та обґрунтованість вимоги Позивача про скасування державної реєстрації земельної ділянки, яка була здійснена на підставі виготовленої ним технічної документації. Щодо інших позовних вимог поклався на розсуд Суду.

Третя особа ОСОБА_4 в судове засідання не з`явився. Подав до Суду заяву, в якій просив розгляд справи проводити у його відсутності та повідомити про прийняте у справі рішення.

Третя особа державний реєстратор відділу Центру надання адміністративних послуг виконавчого комітету Яремчанської міської ради Онутчак Р.Р. в судове засідання не з`явився. У поданій через канцелярію Суду заяві, просив розглядати справу без його участі. Не заперечив відносно задоволення позовних вимог.

Суд, вислухавши пояснення представника позивача, проаналізувавши письмові позиції учасників, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази у своїй сукупності та співставленні приходить до висновку.

Відповідно до статті 1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується.

Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства.

Земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами (частина перша статті 3 ЗК України).

Одними із принципів земельного законодавства, зазначених у статті 5 ЗК України є забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави та забезпечення гарантій прав на землю.

Статтею 78 ЗК України визначено, що право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками.

Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.

Суб`єктами права власності на землю є:

громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності;

територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності;

держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності (стаття 80 ЗК України).

За змістом частин першої-третьої статті 83 ЗК України землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю.

У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.

Відповідно до частини другої статті 90 ЗК України порушені права власників земельних ділянок підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.

Власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України (частина перша статті 153 ЗК України).

Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків (частина друга статті 152 ЗК України).

Частиною першою статті 4 ЦПК України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

30.08.2021 Яремчанська міська рада Івано-Франківської області звернулася до суду за захистом свого права власності на земельну ділянку, яка перебуває у комунальній власності територіальної громади та вибула з неї внаслідок зміни розташування, конфігурації та плану іншої земельної ділянки з кадастровим номером № 2611000000:05:008:0415, яка внаслідок внесених змін змінила своє місцерозташування з АДРЕСА_3 . Внаслідок чого відбулося самовільне зайняття земель комунальної власності територіальної громади м. Яремча та порушено право комунальної власності на земельну ділянку, площею 0, 2845 га.

У ході судового розгляду встановлено, що відповідно до п. 2.59. рішення Яремчанської міської ради Івано-Франківської області від 13.10.2009 р. V-го скликання № XXVII сесії (далі - Рішення) третій особі ОСОБА_2 передано безоплатно у власність земельну ділянку, площею 0, 2845 га для ведення особистого селянського господарства по АДРЕСА_3 .

На підставі вказаного Рішення ОСОБА_2 оформив Державний акт на право власності на земельну ділянку від 21.12.2009 (далі - Державний акт 2009 року), зареєстрований у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010929700501.

Зі змісту вказаного Державного акту 2009 року вбачається, що ОСОБА_2 , який проживає у АДРЕСА_5 на підставі рішення Яремчанської міської ради від 13.10.2009 р. № XXVII сесії V-го скликання, є власником земельної ділянки, площею 0, 2845 га у межах згідно з планом. Земельна ділянка розташована у АДРЕСА_3 . Цільове призначення земельної ділянки: для ведення особистого селянського господарства.

Як вбачається з Плану меж земельної ділянки, відображеного у Державному акті 2009 року, земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 2611000000:05:008:0415. Межівниками земельної ділянки є: від літер А-Б землі м/ради (дорога), від літер Б-В земельна ділянка ОСОБА_5 , від літер В-А - КНПП.

Позивач стверджує, що у 2018 та 2021 роках ОСОБА_2 шляхом розробки нової технічної документації змінив конфігурацію та місцерозташування вказаної земельної ділянки, внаслідок чого спірна земельна ділянка, згідно з правоустановлюючих документів знаходиться по АДРЕСА_1 , а не по АДРЕСА_3 , як це зазначено у первісних документах: Рішенні та Державному акті.

На підтвердження зазначеному Позивач посилається, як на один із доказів, лист Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області (Відділ у Надвірнянському районі, Сектор у м. Яремче) від 12.08.2021 № 337/115-21 (далі - Лист Держгеокадастру).

Так, відповідно до Листа Держгеокадастру, 11.05.2018 року внесено виправлені відомості до Державного земельного кадастру про координати поворотних точок меж земельної ділянки з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415 на підставі розробленої ФОП ОСОБА_4 технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Також у Листі зазначається, що 16.07.2021 вдруге внесено виправлені відомості до Державного земельного кадастру про координати поворотних точок меж земельної ділянки з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415 на підставі розробленої ФОП ОСОБА_3 технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Таким чином, згідно з даними Держгеокадастру, координати поворотних точок меж земельної ділянки з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415, яка належить на праві власності ОСОБА_2 змінювалися двічі: 11.05.2018 та 16.07.2021.

Шляхом співставлення Плану меж вказаної земельної ділянки, відображених у Державному акті та Кадастрового плану земельної ділянки, що міститься у Додатку до Витягу з Державного земельного кадастру про вказану земельну ділянку від 31.07.2020 № НВ-2610625792020, вбачається, що на підставі технічної документації, розробленої ОСОБА_4 (далі - Технічна документація 1), кількість межівників збільшилася, відтак і поворотні точки збільшилися, а саме: від літери А до Б - землі Яремчанської міської ради, від Б до В - землі ОСОБА_7 , від В до Г - землі ОСОБА_8 , від Г до Д - землі Яремчанської м/р (дорога), від Д до А - землі ТОВ «КМД-Трейдінвест».

Щодо наступних змін поворотних точок земельної ділянки з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415, які були внесені 16.07.2021 до Державного земельного кадастру на підставі розробленої ФОП ОСОБА_3 технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), Судом встановлено наступне.

У 2021 році ОСОБА_2 звернувся до ФОП ОСОБА_3 із заявою про виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для внесення відомостей до автоматизованої системи ведення, що належить ОСОБА_2 , яка розташована за адресою: АДРЕСА_4 , загальною площею 0, 2845 га та цільовим призначенням: для ведення особистого селянського господарства.

Вбачається, що між замовником ОСОБА_2 та інженером-землевпорядником було укладено Договір № 1756 від 20.05.2021 на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415 (далі - Технічна документація 2).

Зі змісту Технічної документації 2 встановлено, що для розробки останньої ОСОБА_2 надав інженеру-землевпоряднику ряд документів, зокрема, документи, що посвідчують право власності на земельну ділянку, а саме: Державний акт на право власності на земельну ділянку від 21.12.2009, виданий ОСОБА_2 на підставі рішення Яремчанської міської ради від 13.10.2009 р. № XXVII сесії V-го скликання, який посвідчує право власності останнього на земельну ділянку, площею 0, 2845 га, з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415, розташовану у АДРЕСА_3 .

Таким чином, Технічна документація 2 розроблялася саме на земельну ділянку з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415, розташовану у АДРЕСА_3 , яка надана ОСОБА_2 безоплатно у приватну власність на підставі рішення Яремчанської міської ради від 13.10.2009 р. № XXVII сесії V-го скликання.

Звідси, відновлені межі цієї земельної ділянки та її форма у вказаній Технічній документації 2 мають відповідати тим межам та формі, які відображені у Плані меж земельної ділянки до Державного акту 2009 року.

Натомість, співставивши План меж земельної ділянки згідно з Державним актом 2009 року та План меж земельної ділянки згідно з Технічною документацією 2, які були внесені до Державного земельного кадастру, форма земельної ділянки кардинально інша, ніж та, яка відображена у Державному акті 2009 року (а.с.60).

Змінилися також суміжні землевласники: від А до Б - землі ОСОБА_6 (кадастровий номер № 2611000000:05:008:0616; 2611000000:05:008:0625) та від Б до А - землі Карпатського Національного природного парку (а.с. 60).

Як вбачається з листа суміжного землевласника згідно з Технічною документацією 2 ОСОБА_6 від 19.08.2021, адресованого міському голові м. Яремча, жодна з належних йому земельних ділянок не межує із земельною ділянкою ОСОБА_2 . Його земельні ділянки розташовані по АДРЕСА_4 , де розташована земельна ділянка з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415. Також зазначив, що до нього ніхто не звертався з приводу погодження меж та підписання акту прийому-передачі межових знаків, жодних документів він не підписував (а.с. 91).

Відповідно до Доповідної записки начальника відділу земельних відносин Любомира Мироняка Яремчанському міському голові, всупереч вимог законодавства в урочищі «Великий» по вул. Б. Хмельницького в м. Яремче було зареєстровано земельну ділянку з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415, площею 0, 2845 га. Однак, земельна ділянка із вказаним кадастровим номером ніколи по АДРЕСА_2 не знаходилась. Остання була виділена по АДРЕСА_3 у порядку безоплатної передачі у приватну власність ОСОБА_2 , який оформив право власності на неї. У Доповідній записці також зазначається, що з метою приховання факту накладання вказаної земельної ділянки на землі КНПП, на підставі технічної документації землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), виготовленої ФОП ОСОБА_4 від 13.04.2018, внесено зміни до Публічної кадастрової карти України та переміщено її в інше місце розташування. В серпні 2021 року на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), виготовленої ФОП ОСОБА_3 , всупереч вимог законодавства, було зареєстровано в національні кадастровій системі переміщення земельної ділянки з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415 на АДРЕСА_2 та змінено форму земельної ділянки, тим самим було здійснено самовільне зайняття земель, які належать до комунальної власності територіальної громади міста Яремча (а.с. 35).

Факту територіального зміщення земельної ділянки з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415 та зміни її первинної конфігурації, відображеної у Державному акті 2009 року, не заперечує і сама третя особа ФОП ОСОБА_3 . У своїх поясненнях, останній визнає позовні вимоги. Визнає, що ними були допущені помилки при виготовленні документації із землеустрою на вказану вище земельну ділянку, внаслідок яких відбулося зайняття земель, які належать до комунальної власності територіальної громади міста Яремча.

Таким чином, Судом встановлено, що мало місце допущення порушень під час виготовлення земельно-кадастрової документації по відновленню меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), які стали наслідком внесення відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415 до Державного земельного кадастру, що не відповідають її первісній конфігурації та фактичному місцю розташування.

Відповідно до частини першої, другої статті 107 Земельного кодексу України, основою для відновлення меж є дані земельно-кадастрової документації. У разі неможливості виявлення дійсних меж їх встановлення здійснюється за фактичним використанням земельної ділянки.

Згідно з частиною першою статті 55 Закону України «Про землеустрій» встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється відповідно до відомостей Державного земельного кадастру, матеріалів Державного фонду документації із землеустрою та оцінки земель, матеріалів топографо-геодезичних робіт.

Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами, про меліоративні мережі та складові частини меліоративних мереж (стаття 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр»).

Державний земельний кадастр базується, зокрема, на принципах: обов`язковості внесення до Державного земельного кадастру відомостей про всі його об`єкти; об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у Державному земельному кадастрі; внесення відомостей до Державного земельного кадастру виключно на підставі та відповідно до цього Закону (стаття 3 Закону України «Про Державний земельний кадастр»).

За змістом статтей 10, 11 Закону України «Про Державний земельний кадастр» об`єктами Державного земельного кадастру є, зокрема, землі в межах державного кордону України; землі в межах території адміністративно-територіальних одиниць, землі в межах територій територіальних громад; обмеження у використанні земель; земельні ділянки.

Відомості про об`єкти Державного земельного кадастру під час внесення їх до Державного земельного кадастру мають відповідати існуючим характеристикам об`єктів у натурі (на місцевості), визначеним з точністю відповідно до норм та правил, технічних регламентів.

До Державного земельного кадастру включаються, серед інших, такі відомості про земельні ділянки: кадастровий номер; місце розташування, у тому числі дані Державного адресного реєстру (за наявності); опис меж; площа; координати поворотних точок меж; дані про прив`язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі; інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку (стаття 15 Закону України «Про Державний земельний кадастр»).

Однією із підстав внесення відомостей про межі земельної ділянки до Державного земельного кадастру є технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) - у разі встановлення (відновлення) меж земельної ділянки за її фактичним використанням відповідно до статті 107 Земельного кодексу України та у разі зміни меж суміжних земельних ділянок їх власниками.

Відповідно до частини першої, другої, четвертої, п`ятої, восьмої статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.

Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Для державної реєстрації земельної ділянки державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подається, зокрема, документація із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки, в електронній формі та формі електронного документа.

Державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.

На підтвердження державної реєстрації земельної ділянки заявнику безоплатно видається витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку. Витяг містить всі відомості про земельну ділянку, внесені до Поземельної книги. Складовою частиною витягу є кадастровий план земельної ділянки.

Відповідно до частин першої, другої, четвертої статті 25 Закону України «Про Державний земельний кадастр» поземельна книга є документом Державного земельного кадастру, який містить, серед іншого, відомості про кадастровий номер; площу; місцезнаходження (адміністративно-територіальна одиниця); склад угідь; кадастровий план земельної ділянки; дату державної реєстрації земельної ділянки; цільове призначення земельної ділянки, інформацію про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки, а також внесені зміни до цих відомостей; інформацію про власників (користувачів) земельної ділянки відповідно до даних про зареєстровані речові права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Поземельна книга відкривається одночасно з державною реєстрацією земельної ділянки.

Поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Відповідно до частин першої, третьої, четвертої статті 26 Закону України «Про Державний земельний кадастр» при відкритті Поземельної книги відомості до неї вносяться на підставі документації, яка подана для державної реєстрації земельної ділянки.

Зміни до відомостей про земельну ділянку вносяться до Поземельної книги за заявою власника або користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності на підставі документації, передбаченої цим Законом.

Для внесення змін до відомостей Поземельної книги про межі земельної ділянки (у разі їх встановлення (відновлення) за фактичним використанням земельної ділянки) заявник подає до органу, який здійснює ведення Поземельної книги, серед інших документів, оригінали документації із землеустрою, технічної документації з оцінки земель, які згідно з цим Законом є підставою для внесення таких змін; документацію із землеустрою, на підставі якої вносяться зміни до відомостей Державного земельного кадастру, у формі електронного документа.

Відповідно до статті 3 Закону України «Про Державний земельний кадастр» одним із основних принципів, на якому базується Державний земельний кадастр - це внесення відомостей до Державного земельного кадастру виключно на підставі та відповідно до цього Закону.

У частині п`ятій статті 5 вказаного Закону зазначається, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями здійснюється виключно на підставі та відповідно до цього Закону.

Судом встановлено, що технічні документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415, виготовлені ФОП ОСОБА_4 та ФОП ОСОБА_3 , на підставі яких 11.05.2018 та 16.07.2021 вносилися зміни до Поземельної книги про межі цієї земельної ділянки, не відповідають межам вказаної земельної ділянки за її фактичним використанням та межам, визначеним у первісному правоустановлюючому документі на вказану земельну ділянку - Державному акті 2009 року.

Як уже зазначалося вище, шляхом співставлення Плану меж земельної ділянки з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415 у Державному акті та Кадастрового плану вказаної земельної ділянки згідно з актуальною інформацією, яка міститься у Державному земельному кадастрі, то межі та конфігурація земельної ділянки є різними.

Зміна меж земельної ділянки, конфігурація та її територіальне переміщення доведено також сукупністю інших доказів, про які зазначалося вище.

Відтак, встановлено, що Технічні документації 1 та 2 суперечать вимогам законодавства, зокрема Закону України «Про Державний земельний кадастр», а тому не могли бути підставою для реєстрації земельної ділянки та внесення змін до Поземельної книги.

Відтак, внесені зміни до Поземельної книги відносно цієї земельної ділянки 11.05.2018 та 16.07.2021 на підставі Технічних документацій 1 та 2 підлягають скасуванню.

Щодо твердження представника відповідача Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області про те, що строк позовної давності в частині вимоги про скасування змін до Поземельної книги земельної ділянки з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415, внесених 11.05.2018, то Суд зазначає.

Відповідно до статтей 256, 257 ЦК України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.

Згідно з частиною другою статті 267 ЦК України, заява про захист цивільного права або інтересу має бути прийнята судом до розгляду незалежно від спливу позовної давності.

Разом з тим, частиною третьою статті 267 ЦК України визначено, що позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення.

Таким чином, обов`язковою підставою для розгляду і застосування строку позовної давності є заява Сторони у спорі про її застосування.

Як вбачається, відповідач ГУ Держгеокадастр у відзиві на позовну заяву лише зазначає, про сплив, на його думку, строку позовної давності відносно зазначеної вище вимоги, однак, не заявляє заяву про застосування строку позовної давності до вказаної вимоги та не просить відмовити у задоволенні вказаної вимоги у зв`язку зі спливом строку позовної давності.

Відтак, відсутні підстави для розгляду питання про можливість застосування строків позовної давності до позовної вимоги Позивача відносно скасування змін до Поземельної книги земельної ділянки з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415, внесених 11.05.2018.

Відповідно до частини десятої статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр», однією із підстав скасування державної реєстрації земельної ділянки Державним кадастровим реєстратором є ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

З інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вбачається, що ОСОБА_9 06.08.2021 відчужив земельну ділянку з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415, за договором купівлі-продажу ОСОБА_1 .

Позивач Яремчанська міська рада просить визнати незаконною та скасувати державну реєстрацію вказаної земельної ділянки, яка на даний час перебуває у власності ОСОБА_1 та витребувати останню з його володіння.

Відповідно до статті 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.

Згідно зі статтею 388 ЦК України якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом.

У постанові від 22 січня 2020 року у справі № 910/1809/18 Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що власник може витребувати належну йому земельну ділянку від особи, яка є останнім його набувачем незалежно від того, скільки разів це майно було відчужене. Для такого витребування не потрібно визнавати недійсними рішення органів держвлади чи місцевого самоврядування, які вже були реалізовані та вичерпали свою дію, та оскаржувати весь ланцюг договорів та інших правочинів. У спорах про витребування майна суд має встановити обставини незаконного вибуття майна від власника. Такі обставини не обов`язково мають встановлюватись в іншій судовій справі.

Оскільки Судом у ході судового розгляду встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415, що була передана у власність ОСОБА_2 у 2009 році, за результатами виготовлення у 2018 та 2021 роках Технічних документацій 1 та 2 щодо встановлення (відновлення) меж останньої, на підставі яких 11.05.2018 та 16.07.2021 вносилися зміни до Поземельної книги, була переміщена з АДРЕСА_3 на вільну невідведену земельну ділянку, яка знаходиться по АДРЕСА_1 , що входить до земель, належних на праві власності територіальним громадам, то земельна ділянка по АДРЕСА_1 незаконно вибула із власності Територіальної громади міста поза її волею. А відтак, підлягає витребуванню із чужого незаконного володіння.

Крім того, сам відповідач ОСОБА_1 визнав позовні вимоги, пред`явлені до нього щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415, скасування його права власності на цю земельну ділянку та витребування земельної ділянки. Пояснив суду, що на момент придбання спірної земельної ділянки йому не було відомо, що її попередній власник ОСОБА_2 безпосередньо перед продажем змінив її конфігурацію та здійснив переміщення останньої. А тому вважає, що факт протиправного зайняття земельної ділянки, встановлений рішенням Суду матиме значення при вирішенні питання щодо стягнення на його користь коштів, сплачених за договором купівлі-продажу земельної ділянки ОСОБА_2 .

Таким чином, суд, повно і всебічно з`ясувавши обставини справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного наданого доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позову Яремчанської міської ради у повному обсязі.

Керуючись ст.ст. 2-5, 12, 76-81, 89, 258, 259, 263-265, 272, 273 ЦК України, Суд,

УХВАЛИВ:

Позов Яремчанської міської ради Івано-Франківської області до Головного управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області, ОСОБА_1 , треті особи без самостійних вимог на стороні відповідачів: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , державний реєстратор відділу "Центр надання адміністративних послуг" виконавчого комітету Яремчанської міської ради Онутчак Ростислав Романович про скасування записів у поземельній книзі, скасування державної реєстрації земельної ділянки, скасування державної реєстрації права власності, витребування земельної ділянки - задовольнити.

Скасувати зміни до Поземельної книги земельної ділянки з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415, внесені 11.05.2018 року на підставі Технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), розробленої ФОП ОСОБА_4 .

Скасувати зміни до Поземельної книги земельної ділянки з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415, внесені 16.07.2021 року на підставі Технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), розробленої ФОП ОСОБА_3 .

Визнати незаконною та скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415, цільове призначення: 01.03 Для ведення особистого селянського господарства, площею 0, 2845 га, яка знаходиться в АДРЕСА_1 та належить на праві приватної власності ОСОБА_1 .

Скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 2611000000:05:008:0415, цільове призначення: 01.03 Для ведення особистого селянського господарства, площею 0, 2845 га, яка знаходиться в АДРЕСА_1 .

Витребувати з незаконного володіння ОСОБА_1 земельну ділянку площею 0, 2845 га, яка знаходиться в АДРЕСА_1 у комунальну власність в особі Яремчанської міської територіальної громади.

Повне найменування сторін:

Позивач: Яремчанська міська рада Івано-Франківської області (78500, м.Яремче, вул. Свободи 266, Яремчанська ОТГ Надвірнянського району Івано-Франківської області, ідентифікаційний код: 33309833);

Відповідач 1: Головне управління Держгеокадастру в Івано-Франківській області (76014, м. Івано-Франківськ, вул. Академіка А. Сахарова 34, Івано-Франківської області, ідентифікаційний код: 39767437);

Відповідач 2: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_6 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 );

Треті особи без самостійних вимог на стороні відповідачів:

ОСОБА_2 ( АДРЕСА_7 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 );

ОСОБА_3 ( НОМЕР_3 , с. Бистриця, Поляницька ОТГ Надвірнянського району Івано-Франківської області, реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_4 );

ОСОБА_4 ( АДРЕСА_8 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_5 );

Державний реєстратор "Центр надання адміністративних послуг" виконавчого комітету Яремчанської міської ради Онутчак Ростилав Романович (78500, м.Яремче, вул. Свободи 266, Яремчанська ОТГ Надвірнянського району Івано-Франківської області).

Рішення суду може бути оскаржене учасниками справи, а також особами, що не брали участі у справі (якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки) - повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Івано-Франківського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення; учасником справи, якому повне рішення не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - з дня отримання копії повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження може бути поновлений в разі його пропуску й з інших поважних причин;

Законної сили рішення суду набирає після закінчення строку подання апеляційної скарги усіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

В разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя: М. В. Остап`юк

СудЯремчанський міський суд Івано-Франківської області 
Дата ухвалення рішення17.05.2022
Оприлюднено06.01.2023
Номер документу108251576
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: спори про припинення права власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —354/1194/21

Рішення від 17.05.2022

Цивільне

Яремчанський міський суд Івано-Франківської області

Остап'юк М. В.

Ухвала від 02.11.2022

Цивільне

Яремчанський міський суд Івано-Франківської області

Остап'юк М. В.

Ухвала від 29.05.2022

Цивільне

Яремчанський міський суд Івано-Франківської області

Ваврійчук Т. Л.

Рішення від 16.05.2022

Цивільне

Яремчанський міський суд Івано-Франківської області

Остап'юк М. В.

Ухвала від 14.02.2022

Цивільне

Яремчанський міський суд Івано-Франківської області

Остап'юк М. В.

Ухвала від 14.02.2022

Цивільне

Яремчанський міський суд Івано-Франківської області

Остап'юк М. В.

Ухвала від 14.02.2022

Цивільне

Яремчанський міський суд Івано-Франківської області

Остап'юк М. В.

Ухвала від 22.11.2021

Цивільне

Яремчанський міський суд Івано-Франківської області

Остап'юк М. В.

Ухвала від 24.09.2021

Цивільне

Яремчанський міський суд Івано-Франківської області

Остап'юк М. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні