Рішення
від 26.12.2022 по справі 440/3697/22
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 грудня 2022 року м.ПолтаваСправа № 440/3697/22

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Шевякова І.С. розглянув в порядку спрощеного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Управління Держпраці у Полтавській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Марк Строй" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення обладнання та виконання робіт підвищеної небезпеки.

Позовні вимоги:

застосувати до Товариства з обмеженою відповідальністю "Марк Строй", заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом:

1) зупинення обладнання, а саме:

- бетонозмішувач "Forte 1200", №001;

- бетонозмішувач "Forte 1200", №002;

- перфоратор "Forte 1700", №0034;

- відбійний молоток "Forte", №0047;

- міксер "Forte 1470-2", №0145,

- міксер "Дніпро - М ВМ - 160S", №0051;

- міксер "Дніпро - М ВМ - 162S", №0067;

- міксер "Дніпро - М ВМ - 162S", №0088;

- міксер "Дніпро - М ВМ - 162S", №0089;

- міксер "Дніпро - М ВМ - 142S", №0141 ;

- міксер "Дніпро - М ВМ - 142S", №0142;

- міксер "Дніпро - М ВМ - 160S", №0143;

- кутова шліфмашинка "Дніпро - М 1900Р", №0009;

- кутова шліфмашинка (180мм), №0136;

- кутова шліфмашинка "Дніпро - М 125", №0036;

- кутова шліфмашинка "STURM 9527Р", №0074;

- кутова шліфмашинка "Дніпро-М 230", №0084;

- кутова шліфмашинка "Hitachi" №0014;

- вібронога "Honker RM-80E-H", №0117;

- шуруповерт Expert, №б/н -шуруповерт "Дніпро-М TD-60", №0094;

- пліткоріз електричний "Дніпро-М", №б/н;

- балони із зрідженим та стисненим газом;

- люлька електрична для виконання будівельно-монтажних робіт ZPL 630.

2) зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме:

нанесення лакофарбових покриттів, ґрунтовок та шпакльовок на основі полімерних композицій (поліхлорвінілових, епоксидних тощо);

виготовлення та застосування скловати, шлаковати, азбесту, мастик на бітумній основі, перхлорвінілових і бакелітових матеріалів;

роботи в колодязях, шурфах, траншеях, котлованах, бункерах, камерах, колекторах, замкнутому просторі (ємностях, боксах, топках, трубопроводах, тощо);

земельні роботи, що виконуються на глибині понад 2 метри або в зоні розшарування підземних комунікацій чи під водою;

вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів; монтаж, демонтаж, налагодження, ремонт, технічне обслуговування, реконструкція машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (підйомники для підіймання працівників, колиски приводні для підіймання працівників);

монтаж, демонтаж та капітальний ремонт будинків, споруд, а також відновлення та зміцнення їх аварійних частин;

зберігання балонів із зрідженим та стисненим газом;

- до усунення порушень.

Під час розгляду справи суд

В С Т А Н О В И В:

Управління Держпраці у Полтавській області (далі також позивач) звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Марк Строй" (далі також відповідач, ТОВ "Марк Строй") про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення обладнання та виконання робіт підвищеної небезпеки.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 04.04.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, ухвалено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи.

Аргументи учасників справи

Позов обґрунтований тим, що у період з 08.12.2021 по 21.12.2021 позивачем проведено позапланову перевірку додержання вимог законодавства у сфері охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення у діяльності ТОВ "Марк Строй", за результатами якої виявлено та зафіксовано в акті перевірки від 21.12.2021 №ПЛ4394/1326/А-ПЛ5018П1326 порушення товариством законодавства у сфері охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду. В ході позапланової перевірки ТОВ "Марк Строй" встановлено, що устаткування, яке використовує суб`єкт господарювання, не відповідає вимогам нормативних актів відсутні дозволи на їх роботу та експлуатацію. Експлуатуючи (застосовуючи) машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, яке не відповідає нормам правових актів, роботодавець наражає людей та працівників на небезпеки на робочому місці, чим порушує їх конституційне право на належні, безпечні і здорові умови праці, а тому є підставою для зупинення виконання робіт, пов`язаних із експлуатацією такого устаткування. У зв`язку з допущенням відповідачем порушень у позивача наявні підстави для звернення до суду з позовом про зупинення виконання робіт до усунення порушень.

Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву зазначив, що позивач наділений повноваженнями застосування до суб`єкта господарювання певних заходів реагування (зокрема, складання приписів, протоколів, розпоряджень про усунення виявлених порушень вимог техногенної та пожежної безпеки). При цьому захід реагування у вигляді повного зупинення об`єкту до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері охорони праці та промислової безпеки, є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо допущенні порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. Крім того, представником відповідача у відзиві зазначено про часткове усунення порушень вимог законодавства; по решті порушень станом на дату подання відзиву вживаються заходи щодо їх усунення.

Правом на відповідь на відзив та кінцеві заперечення по справі сторони не скористалися.

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи відповідно до статей 12, 257 та 262 Кодексу адміністративного судочинства України.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі приписів частини четвертої статті 229 КАС України.

Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

Обставини справи, встановлені судом

Відповідно до наказу Управління Держпраці у Полтавській області від 06.12.2021 №421П щодо проведення заходів державного контролю керівником Управління доручено провести захід державного нагляду (контролю) щодо відповідності вимогам з охорони праці та промислової безпеки у діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю "Марк Строй" /а.с. 13/.

На виконання наказу відповідача від 06.12.2021 №421П з направленням на проведення заходу державного контролю №1515 від 06.12.2021 головним державним інспекторам доручено здійснити позапланову перевірку додержання вимог законодавства у сфері охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислово призначення у діяльності ТОВ "Марк Строй" за адресою здійснення господарської діяльності, а саме: Полтавська область, м. Полтава, вул. Котляревського, 22Б, оф. 39Б а.с. 14/.

За результатами перевірки та у зв`язку з виявленням порушень вимог законодавства складений акт від 21.12.2021 №ПЛ4394/1326/А-ПЛ5018П1326 /а.с. 15-23/.

За результатами перевірки виявлено та зафіксовано в акті перевірки порушення, серед яких виявлені порушення розділу "Опису виявлених порушень вимог законодавства" акта, які, за твердженням позивача, є підставою для зупинення виконання робіт, а саме:

1) відсутня декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, а саме:

-бетонозмішувач "Forte 1200", №001;

-бетонозмішувач "Forte 1200", №002;

-перфоратор "Forte 1700", №0034;

-відбійний молоток "Forte", №0047;

-міксер "Forte 1470-2", №0145,

-міксер "Дніпро М ВМ 160S", №0051;

-міксер "Дніпро М ВМ 162S", №0067;

-міксер "Дніпро М ВМ 162S", №0088;

-міксер "Дніпро М ВМ 162S", №0089;

-міксер "Дніпро М ВМ 142S", №0141;

-міксер "Дніпро М ВМ 142S", №0142;

-міксер "Дніпро М ВМ 160S", №0143;

-кутова шліфмашинка "Дніпро М 1900Р", №0009;

-кутова шліфмашинка (180мм), №0136;

-кутова шліфмашинка "Дніпро М 125", №0036;

-кутова шліфмашинка "STURM 9527Р", №0074;

-кутова шліфмашинка "Дніпро-М 230", №0084;

-кутова шліфмашинка "Hitachi" №0014;

-вібронога "Honker RM-80E-H", №0117;

-шуруповерт Expert, №б/н

-шуруповерт "Дніпро-М TD-60", №0094;

-пліткоріз електричний "Дніпро-М", №б/н/.

Зазначеним порушено вимоги статті 21 Закону України "Про охорону праці" від 14.10.1992 №2694, п. 1 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 №1107, п. 1 Переліку машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки Група Б, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2021 №77.

2) Виробниче обладнання, а саме:

-бетонозмішувач "Forte 1200", №001;

-бетонозмішувач "Forte 1200", №002;

-перфоратор "Forte 1700", №0034;

-відбійний молоток "Forte", №0047;

-міксер "Forte 1470-2", №0145,

-міксер "Дніпро М ВМ 160S", №0051;

-міксер "Дніпро М ВМ 162S2, №0067;

-міксер "Дніпро М ВМ 162S2, №0088;

-міксер "Дніпро М ВМ 162S", №0089;

-міксер "Дніпро М ВМ 142S", №0141;

-міксер "Дніпро М ВМ 142S", №0142;

-міксер "Дніпро М ВМ 160S", №0143;

-кутова шліфмашинка "Дніпро М 1900Р", №0009;

-кутова шліфмашинка (180мм), №0136;

-кутова шліфмашинка "Дніпро М 125", №0036;

-кутова шліфмашинка "STURM 9527Р", №0074;

-кутова шліфмашинка "Дніпро-М 230", №0084;

-кутова шліфмашинка "Hitachi" №0014;

-вібронога "Honker RM-80E-H", №0117;

-шуруповерт Expert, №б/н

-шуруповерт "Дніпро-М TD-60", №0094;

-пліткоріз електричний "Дніпро-М", №б/н

не супроводжується декларацією про відповідність, складеною згідно з вимогами відповідного технічного регламенту, вимоги якого поширюється на відповідне виробниче обладнання, та не має маркування знаком відповідності технічним регламентам. Зазначеним порушено вимоги Закону України "Про охорону праці" від 14.10.1992 №2694, п. 4 Розділу ІІ Вимог безпеки та захисту здоров`я під час використання виробничого обладнання працівниками, які затверджені наказом Мінсоцполітики України від 28.12.2017 №2072, зареєстровані у Міністерстві юстиції України 23.01.2018 №97/31549.

3) не погоджена в установленому порядку до Держпраці (її територіального органу) декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці на виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме:

- нанесення лакофарбових покриттів, ґрунтовок та шпакльовок на основі полімерних композицій (поліхлорвінілових, епоксидних тощо);

- виготовлення та застосування скловати, шлаковати, азбесту, мастик на бітумній основі, перхлорвінілових і бакелітових матеріалів.

Зазначеним порушено вимоги статті 21 Закону України "Про охорону праці", пункту 21 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 №1107 (зі змінами.

4) на підприємстві відсутні спеціальні відведені приміщення (місця) для зберігання балонів з киснем та пропан-бутаном, чим порушено статтю 13 Закону України "Про охорону праці"; пункт 11 глави 3 розділу Х "Правил охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском" НПАОП 0.00-1.81-18, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03.2018 №333;

5) відсутній журнал нагляду (паспорт) вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання, що експлуатується відповідно до Дозволу №040.21.53 від 07.04.2021, а саме: люлька електрична для виконання будівельно-монтажних робіт ZLP 630, дата виготовлення 2018р., країна походження КНР, чим порушено вимоги статті 13 Закону України "Про охорону праці", главу 1 розділу 4 "Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання" НПАОП 0.00-1.80-18, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 19.01.2018 №62;

6) на підприємстві не ведеться облік вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання, чим порушено вимоги статті 13 Закону України "Про охорону праці", главу 1 розділу 4 "Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання" НПАОП 0.00-1.80-18, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 19.01.2018 №62;

7) відсутній наказ (розпорядження) про призначення працівників, відповідальних за утримання обладнання (люлька електрична для виконання будівельно-монтажних робіт ZLP 630, дата виготовлення 2018р., країна походження КНР) в справному стані. Зазначеним порушено вимоги статей 13, 21 Закону України "Про охорону праці", п. 1 глава 5 розділ 4 "Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання" НПАОП 0.00-1.80-18, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 19.01.2018 №62;

8) відсутній наказ (розпорядження) про призначення працівників (працівника), який здійснює нагляд за утриманням та безпечною експлуатацією обладнання (люлька електрична для виконання будівельно-монтажних робіт ZLP 630, дата виготовлення 2018р., країна походження КНР), чим порушено вимоги статті 13 Закону України "Про охорону праці", п. 1 глава 5 розділ 4 "Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання" НПАОП 0.00-1.80-18, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 19.01.2018 №62;

9) не представлені дані про проходження періодичного технічного огляду (люлька електрична для виконання будівельно-монтажних робіт ZLP 630, дата виготовлення 2018р., країна походження КНР ), а саме повний технічний огляд не рідше одного разу на три роки, частковий технічний огляд не рідше 1 разу на 12 місяців, чим порушено п. 1, 3 глави 3 розділу 4 "Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання" НПАОП 0.00-1.80-18, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 19.01.2018 №62;

10) на підприємстві для експлуатації машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки згідно дозволу Управління Держпраці у Полтавській області від 07.04.2021 №040.21.53 відсутній персонал, який пройшов професійну підготовку за професією машиніст підіймача вантажно-пасажирського будівельного та навчання і перевірку знань з питань охорони праці, чим порушено вимоги статей 13, 18 Закону України "Про охорону праці" від 14.10.1992 №2694, п. 6 глави 5 розділу 4 "Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання" НПАОП 0.00-1.80-18, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 19.01.2018 №62;

11) на підприємстві для виконання робіт підвищеної небезпеки згідно Дозволу Управління Держпраці у Полтавській області від 02.04.2021 року №038.21.53 відсутній навчений з питань охорони праці персонал для виконання робіт підвищеної небезпеки:

-робіт в колодязях, шурфах, траншеях, котлованах, бункерах, камерах, колекторах, замкнутому просторі (ємностях, боксах, топках, трубопроводах, тощо);

-земляні роботи, що виконуються на глибині понад 2 метри або в зоні розшарування підземних комунікацій чи під водою;

-вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів;

-монтаж, демонтаж, налагодження, ремонт, технічне обслуговування, реконструкція машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (підйомники для підіймання працівників, колиски приводні для підіймання працівників);

-монтаж, демонтаж та капітальний ремонт будинків, споруд, а також відновлення та зміцнення їх аварійних частин;

-зберігання балонів із зрідженим та стисненим газом;

-на підприємстві не призначені працівники, які не мають медичних протипоказань, пройшли попередні та періодичні медичні огляди; пройшли спеціальне навчання безпечним методам й прийомам праці, інструктаж із безпеки праці і мають відповідну професійну підготовку.

Зазначеним порушено вимоги статті 13 Закону України "Про охорону праці"; п. 4.22 розділу 4 Система стандартів безпеки праці "Охорона праці в будівництві. Основні положення" ДБН А.3.2.2-2009 (НПАОП 45.2-7.02-15), затв. Наказами Мінрегіонбуду України від 27.01.2009 №45, від 04.06.2010 №202, від 25.05.2011р. №53, від 30.12.2011 №417 та п. 3.4, п. 3.5, п. 3.6розділу 3 Правил безпеки системи газопостачання (НПАОП 0.00-1.76-15), затв. Наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 №285;

12) суб`єктом господарювання не подано оновлену декларацію, в зв`язку зі зміною зазначених відомостей в декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, яка зареєстрована у журналі обліку суб`єктів господарювання у територіальному органі Держпраці від 20.01.2021 за №2465, а саме, зазначений виконроб ОСОБА_1 , який відсутній за списком чисельності працівників ТОВ "Марк Строй". Зазначеним порушено вимоги статей 13, 21 Закону України "Про охорону праці"; п. 21 Постанови КМУ від 26.10.2011 №1107 "Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки" (зі змінами);

13) на підприємстві не виконані вимоги щодо проведення ідентифікації об`єктів підвищеної небезпеки, які встановлені Порядком ідентифікації та обліку підвищеної небезпеки ПКМУ від 11.07.2002 №956 (зберігання балонів з пропан-бутаном та киснем). Зазначеним порушено вимоги статті 9 Закону України "Про об`єкти підвищеної небезпеки" від 18.01.2002 №2245, порядок ідентифікації та обліку об`єктів підвищеної небезпеки ПКМУ від 11.07.2002 №956.

На підставі акта складено припис про усунення порушень законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду від 21.12.2021 №ПЛ4394/1326/А-ПЛ5018П1326/П /а.с. 24-28/.

Посилаючись на те, що описані вище порушення є підставою для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення обладнання та виконання робіт до усунення порушень, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та аргументам учасників справи, вказаним у заявах по суті, суд виходить з такого.

Норми права, які підлягають застосуванню

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю), визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877-V).

Відповідно до статті 1 Закону № 877-V, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно з частини першої статті 4 Закону № 877-V, державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Положенням про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96 (далі - Положення № 96), визначено, що центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб, є Державна служба України з питань праці (Держпраці) (пунк 1).

Згідно з пунктом 7 Положення № 96, Держпраця здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до положень постанови Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 100, територіальним органом Держпраці на території Полтавської області є Управління Держпраці у Полтавській області.

Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань:

забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту;

монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (пп. 16 п. 4 Положення № 96).

В свою чергу, основні положення щодо реалізації конституційного права працівників на охорону їх життя і здоров`я у процесі трудової діяльності, на належні, безпечні і здорові умови праці, регулює за участю відповідних органів державної влади відносини між роботодавцем і працівником з питань безпеки, гігієни праці та виробничого середовища і встановлює єдиний порядок організації охорони праці в Україні, визначає Закон України "Про охорону праці" від 14.10.1992 №2694-XII (далі - Закон №2694-XII).

Відповідно до статті 13 Закону України Про охорону праці роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.

З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, а саме: створює відповідні служби і призначає посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджує інструкції про їх обов`язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій, а також контролює їх додержання; розробляє за участю сторін колективного договору і реалізує комплексні заходи для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці; забезпечує виконання необхідних профілактичних заходів відповідно до обставин, що змінюються; впроваджує прогресивні технології, досягнення науки і техніки, засоби механізації та автоматизації виробництва, вимоги ергономіки, позитивний досвід з охорони праці тощо; забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом; забезпечує усунення причин, що призводять до нещасних випадків, професійних захворювань, та здійснення профілактичних заходів, визначених комісіями за підсумками розслідування цих причин; організовує проведення аудиту охорони праці, лабораторних досліджень умов праці, оцінку технічного стану виробничого обладнання та устаткування, атестацій робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в порядку і строки, що визначаються законодавством, та за їх підсумками вживає заходів до усунення небезпечних і шкідливих для здоров`я виробничих факторів; розробляє і затверджує положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють у межах підприємства (далі - акти підприємства), та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці, забезпечує безоплатно працівників нормативно-правовими актами та актами підприємства з охорони праці; здійснює контроль за додержанням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці; організовує пропаганду безпечних методів праці та співробітництво з працівниками у галузі охорони праці; вживає термінових заходів для допомоги потерпілим, залучає за необхідності професійні аварійно-рятувальні формування у разі виникнення на підприємстві аварій та нещасних випадків. Роботодавець несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.

Відповідно до статті 21 Закону України "Про охорону праці" роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці.

Висновки щодо правозастосування

Судовим розглядом встановлено, що фактичною підставою для звернення до суду із позовом про застосування до відповідача заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення виконання робіт та обладнання є порушення, допущені ТОВ "Марк Строй" у сфері охорони праці, дотримання вимог щодо безпеки машин та механізмів, робіт підвищеної небезпеки, які викладені у розділі Опис виявлених порушень вимог законодавства акта перевірки від 21.12.2021 №ПЛ4394/1326/А-ПЛ5018П1326 та припису від 21.12.2021 №ПЛ4394/1326/А-ПЛ5018П1326/П.

В ході позапланової перевірки ТОВ "Марк Строй" встановлено, що устаткування, яке використовує суб`єкт господарювання, не відповідає вимогам нормативних актів відсутні дозволи на їх роботу та експлуатацію. Експлуатуючи (застосовуючи) машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, яке не відповідає нормам правових актів, роботодавець наражає людей та працівників на небезпеки на робочому місці, чим порушує їх конституційне право на належні, безпечні і здорові умови праці, а тому є підставою для зупинення виконання робіт, пов`язаних із експлуатацією такого устаткування.

Суд враховує, що відповідачем не оскаржувалися результати проведення вказаної планової перевірки щодо встановлення фактів порушення відповідачем вимог чинного законодавства, у зв`язку з чим в матеріалах справи відсутні докази на підтвердження протиправності висновків акта позапланової перевірки від 21.12.2021 №ПЛ4394/1326/А-ПЛ5018П1326 та її результатів, зокрема припису Управління Держпраці у Полтавській області від 21.12.2021 №ПЛ4394/1326/А-ПЛ5018П1326/П.

Беручи до уваги викладене, суд вважає, що позивачем доведений, а відповідачем не спростований факт порушення відповідачем вимог законодавства у сфері охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду.

Матеріали судової справи не містять доказів на підтвердження фактів повного усунення відповідачем виявлених та зафіксованих в акті перевірки від 21.12.2021 №ПЛ4394/1326/А-ПЛ5018П1326 порушень вимог законодавства.

Суд вважає за необхідне зазначити, що зупиненню підлягає не діяльність суб`єкта господарювання в цілому, а виконання певних робіт та обладнання.

При цьому зупинення виконання робіт та експлуатації обладнання є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю робіт та об`єктів підвищеної небезпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

За приписами абзацу п`ятого частини першої статті 39 Закону України "Про охорону праці" посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.

Згідно з частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої статті 77 цього Кодексу кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Зважаючи на наявність в матеріалах справи доказу вчинення відповідачем порушень вимог чинного законодавства та відсутність належних доказів повного усунення таких порушень або доказів на спростування встановлених перевіркою фактів вчинення порушень, суд вважає за доцільне застосувати до відповідача захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом:

1) зупинення ЕКСПУЛАТАЦЦІЇ обладнання, а саме:

- бетонозмішувач "Forte 1200", №001;

- бетонозмішувач "Forte 1200", №002;

- перфоратор "Forte 1700", №0034;

- відбійний молоток "Forte", №0047;

- міксер "Forte 1470-2", №0145,

- міксер "Дніпро - М ВМ - 160S", №0051;

- міксер "Дніпро - М ВМ - 162S", №0067;

- міксер "Дніпро - М ВМ - 162S", №0088;

- міксер "Дніпро - М ВМ - 162S", №0089;

- міксер "Дніпро - М ВМ - 142S", №0141 ;

- міксер "Дніпро - М ВМ - 142S", №0142;

- міксер "Дніпро - М ВМ - 160S", №0143;

- кутова шліфмашинка "Дніпро - М 1900Р", №0009;

- кутова шліфмашинка (180мм), №0136;

- кутова шліфмашинка "Дніпро - М 125", №0036;

- кутова шліфмашинка "STURM 9527Р", №0074;

- кутова шліфмашинка "Дніпро-М 230", №0084;

- кутова шліфмашинка "Hitachi" №0014;

- вібронога "Honker RM-80E-H", №0117;

- шуруповерт Expert, №б/н -шуруповерт "Дніпро-М TD-60", №0094;

- пліткоріз електричний "Дніпро-М", №б/н;

- балони із зрідженим та стисненим газом;

- люлька електрична для виконання будівельно-монтажних робіт ZPL 630.

2) зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме:

нанесення лакофарбових покриттів, ґрунтовок та шпакльовок на основі полімерних композицій (поліхлорвінілових, епоксидних тощо);

виготовлення та застосування скловати, шлаковати, азбесту, мастик на бітумній основі, перхлорвінілових і бакелітових матеріалів;

роботи в колодязях, шурфах, траншеях, котлованах, бункерах, камерах, колекторах, замкнутому просторі (ємностях, боксах, топках, трубопроводах, тощо);

земельні роботи, що виконуються на глибині понад 2 метри або в зоні розшарування підземних комунікацій чи під водою;

вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів; монтаж, демонтаж, налагодження, ремонт, технічне обслуговування, реконструкція машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (підйомники для підіймання працівників, колиски приводні для підіймання працівників);

монтаж, демонтаж та капітальний ремонт будинків, споруд, а також відновлення та зміцнення їх аварійних частин;

зберігання балонів із зрідженим та стисненим газом;

- до усунення порушень, встановлених актом перевірки від 21.12.2021 №ПЛ4394/1326/А-ПЛ5018П1326.

Відтак, позов Управління Держпраці у Полтавській області слід задовольнити.

Розподіл судових витрат

Згідно з частиною другою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки витрат по залученню свідків і проведенню експертиз позивач не поніс, то підстави для їх розподілу відсутні.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Позов Управління Держпраці у Полтавській області (вул. Пушкіна, 119, м. Полтава, Полтавська область, 36014, код ЄДРПОУ 39777136) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Марк Строй (вул. Котляревського, буд. 22Б, оф.75, м. Полтава, Полтавська область, 36020, код ЄДРПОУ 40093478) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення обладнання та виконання робіт підвищеної небезпеки, - задовольнити.

Застосувати до Товариства з обмеженою відповідальністю "Марк Строй", заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом:

1) зупинення обладнання, а саме:

- бетонозмішувач "Forte 1200", №001;

- бетонозмішувач "Forte 1200", №002;

- перфоратор "Forte 1700", №0034;

- відбійний молоток "Forte", №0047;

- міксер "Forte 1470-2", №0145,

- міксер "Дніпро - М ВМ - 160S", №0051;

- міксер "Дніпро - М ВМ - 162S", №0067;

- міксер "Дніпро - М ВМ - 162S", №0088;

- міксер "Дніпро - М ВМ - 162S", №0089;

- міксер "Дніпро - М ВМ - 142S", №0141 ;

- міксер "Дніпро - М ВМ - 142S", №0142;

- міксер "Дніпро - М ВМ - 160S", №0143;

- кутова шліфмашинка "Дніпро - М 1900Р", №0009;

- кутова шліфмашинка (180мм), №0136;

- кутова шліфмашинка "Дніпро - М 125", №0036;

- кутова шліфмашинка "STURM 9527Р", №0074;

- кутова шліфмашинка "Дніпро-М 230", №0084;

- кутова шліфмашинка "Hitachi" №0014;

- вібронога "Honker RM-80E-H", №0117;

- шуруповерт Expert, №б/н -шуруповерт "Дніпро-М TD-60", №0094;

- пліткоріз електричний "Дніпро-М", №б/н;

- балони із зрідженим та стисненим газом;

- люлька електрична для виконання будівельно-монтажних робіт ZPL 630.

2) зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме:

нанесення лакофарбових покриттів, ґрунтовок та шпакльовок на основі полімерних композицій (поліхлорвінілових, епоксидних тощо);

виготовлення та застосування скловати, шлаковати, азбесту, мастик на бітумній основі, перхлорвінілових і бакелітових матеріалів;

роботи в колодязях, шурфах, траншеях, котлованах, бункерах, камерах, колекторах, замкнутому просторі (ємностях, боксах, топках, трубопроводах, тощо);

земельні роботи, що виконуються на глибині понад 2 метри або в зоні розшарування підземних комунікацій чи під водою;

вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів; монтаж, демонтаж, налагодження, ремонт, технічне обслуговування, реконструкція машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (підйомники для підіймання працівників, колиски приводні для підіймання працівників);

монтаж, демонтаж та капітальний ремонт будинків, споруд, а також відновлення та зміцнення їх аварійних частин;

зберігання балонів із зрідженим та стисненим газом;

- до усунення порушень, встановлених актом перевірки від 21.12.2021 №ПЛ4394/1326/А-ПЛ5018П1326.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя І.С.Шевяков

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.12.2022
Оприлюднено06.01.2023
Номер документу108252782
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони праці

Судовий реєстр по справі —440/3697/22

Рішення від 26.12.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.С. Шевяков

Ухвала від 03.04.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.С. Шевяков

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні