ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"05" січня 2023 р. справа № 300/2434/22
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Боршовського Т.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені в сумі 73996,30 грн., -
ВСТАНОВИВ:
Івано-Франківське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі - позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат" (далі - відповідач), в якому просить суд стягнути з відповідача на користь позивача адміністративно-господарські санкції та пеню в сумі 73996,30 грн.
Позовні вимоги мотивовано тим, що відповідач, в порушення статей 19, 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", не виконав нормативу по працевлаштуванню однієї особи з інвалідністю та в строк до 16.04.2022 самостійно не сплатив адміністративно-господарські санкції за одне робоче місце, призначене для працевлаштування осіб з інвалідністю, в розмірі середньої річної заробітної плати на підприємстві на загальну суму 71205,26 грн. Вказані обставини підтверджуються звітом за формою 10-ПІ № 9-101 від 24.02.2022 за 2021 рік та розрахунком заборгованості по сплаті адміністративно-господарських санкцій. Крім того, позивачем за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій, відповідно до частини другої статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", нарахована відповідачу пеня в розмірі 2791,04 грн. Загальна сума адміністративно-господарських санкцій та пені складає 73996,30 грн.
Ухвалою суду від 22.06.2022 позовну заяву залишено без руху та надано строк для усунення недоліків. Позивач у вказаний в ухвалі строк усунув недоліки позовної заяви.
Ухвалою суду від 05.07.2022 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
08.08.2022 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшов відзив Товариства з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат" на позовну заяву. Відповідач зазначив, що згідно із наказом № 6 від 16.07.2021 Товариство з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат" прийняло з 19.07.2021 на посаду покоївки ОСОБА_1 , яка є особою з третьою групою інвалідності, що підтверджується пенсійним посвідченням № НОМЕР_1 від 21.12.2016. Факт прийняття на роботу та виплату заробітної плати ОСОБА_1 підтверджується також звітністю, що була подана відповідачем до податкового органу. Так, відповідач зазначив, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат" 13.04.2022 подало позивачу "Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2020 рік" форми № 10-ПІ, в якому було зазначено про працевлаштування однієї особи з інвалідністю. Таким чином, відповідач вважає, що впродовж 2021 року був працевлаштований один працівник, якому встановлена інвалідність, а саме ОСОБА_1 . Що стосується того, що ОСОБА_1 працювала в Товаристві з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат" не повний календарний рік, то необхідно враховувати порядок заповнення звітності щодо працевлаштування осіб з інвалідністю, згідно якого відомості зазначаються в цілих одиницях, тобто із округленням чисел п`ять і більше до цілого в бік збільшення. При цьому, чинним законодавством не передбачено стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів протягом частини звітного періоду. Відповідач зазначив, що в 2021 році Товариство з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат" вжило необхідних та залежних від нього, та передбачених законодавством заходів для працевлаштування осіб з інвалідністю, а тому відсутні підстави для застосування адміністративно-господарських санкцій відповідно до статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" (а.с. 21-41).
12.08.2022 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшла відповідь Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю від 11.08.2022 № 05.1-58/660 на відзив Товариства з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат". Так, представник позивача зазначив, що особа з інвалідністю ОСОБА_1 прийнята на роботу 19.07.2021, тобто вказана особа пропрацювала тільки 5 місяців 12 днів протягом звітного 2021 року, що складає 165 днів, а відносно 365 днів становить 0,45. За вказаних обставин, зазначений час роботи ОСОБА_1 в Товаристві з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат" не може бути зарахований як одиниця протягом звітного року, оскільки за правилами заокруглення до цілого число 0,45 заокруглення відбувається в бік зменшення, тобто до 0. Таким чином, середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність у відповідача протягом 2021 року склала 0 осіб. Отже, Товариство з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат" не вжило заходів щодо створення робочого місця для осіб з інвалідністю та інформування центру зайнятості про наявність вакансій для осіб з обмеженими фізичними можливостями, наслідком чого є застосування до відповідача адміністративно-господарських санкцій та пені в сумі 73996,30 грн. (а.с. 43-46).
01.09.2022 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшло заперечення Товариства з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат" на відповідь на відзив. Так, представник відповідача звернув увагу на те, що формула розрахунку, зазначена позивачем не за кожен місяць, а сумарно за рік, що не відповідає пункту 3.2.1 інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Державного комітету статистики України № 286 від 28.09.2005. Середньооблікова кількість штатних працівників за місяць обчислюється шляхом підсумування кількості штатних працівників облікового складу за кожний календарний день звітного місяця, тобто з 1 по 30 або 31 число (для лютого - по 28 або 29), включаючи вихідні, святкові та неробочі дні, і ділення одержаної суми на число календарних днів звітного місяця. Таким чином, середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність, у відповідача протягом 2021 року складає одна особа. Товариство з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат" самостійно виконало обов`язок щодо працевлаштування інвалідів, а тому відсутні підстави для застосування до відповідача адміністративно-господарських санкцій згідно статей 19, 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" (а.с. 48).
09.09.2022 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшли від Товариства з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат" копії звіту про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю за 2021 рік та уточнюючого звіту про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю за 2021 рік (а.с. 50-51).
06.10.2022 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшла заява Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю від 05.10.2022 № 05.1-67/805, до якої долучено копію листа Яремчанської міської філії Івано-Франківського обласного центру зайнятості від 12.09.2022 № 624-32.2/28-22. У вказаному листі повідомлено, що від Товариства з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат" в 2021 року не надходила інформація про попит на робочу силу (вакансії) для працевлаштування осіб з інвалідністю (а.с. 53-54).
16.09.2022 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшли додаткові письмові пояснення Товариства з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат", згідно яких представник відповідача повідомив суд, що звіт за формою 1-ПВ (місячна) та/або 1-ПВ (квартальна) у 2021 році не подавався на адресу органів державної статистики, оскільки обстеження підприємств з кількістю працівників від 10 до 49 осіб з питань статистики праці здійснюється на основі вибіркового методу (а.с. 55).
Обставини справи, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
Товариства з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат" є юридичною особою, яка здійснює господарську діяльність та використовує найману працю.
Згідно наказу Товариства з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат" № 6 від 16.07.2021 «Про прийняття на роботу» ОСОБА_1 прийнято на посаду покоївки з 19.07.2021, що також підтверджується повідомленням про прийняття працівника на роботу від 16.07.2021 та Індивідуальними відомостями про застраховану особу з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (а.с. 39-40).
ОСОБА_1 є особою з інвалідністю третьої групи, що підтверджується копією пенсійного посвідчення № НОМЕР_1 від 21.12.2016 (а.с. 38).
24.02.2022 відповідач подав позивачу "Звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю за 2021 рік" форми № 10-ПОІ, в якому було зазначено, що в 2021 році середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу відповідача складала 19 осіб, з них середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність - «прочерк», кількість осіб з інвалідністю - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" - « 1» (а.с. 50).
12.04.2022 Товариство з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат" подало позивачу уточнюючий "Звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю за 2021 рік" форми № 10-ПОІ, в якому було зазначено, що в 2021 році середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу відповідача складала 19 осіб, з них середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність - « 1», кількість осіб з інвалідністю - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" - « 1» (а.с. 51).
Відповідно до статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" чотирьох відсоткового розміру нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю від середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, позивач на основі даних Звіту про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю та при наявності 19 працівників у 2021 році, визначив, що зайняттю і працевлаштуванню у відповідача підлягала одна особа з інвалідністю. На підставі частини першої статті 20 згаданого Закону, враховуючи те, що у Звіті відповідач вказав про непрацевлаштування осіб з інвалідністю, позивач розрахував адміністративно-господарські санкції в сумі 71205,26 грн., - у розмірі середньої річної заробітної плати на підприємстві відповідача за одне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте такою особою (1352900,00 грн. : 19 * 1 = 71205,26 грн.) (а.с. 6).
Також позивач нарахував Товариству з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат" пеню в розмірі 2791,04 грн. (71205,26 грн.*0,08)*49 днів=2791,04 грн.).
При прийнятті рішення суд керується такими нормами права та мотивами щодо їх застосування до спірних правовідносин:
Основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантування їм рівних з усіма іншими громадянами можливостей для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами, визначені в Законі України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні".
Відповідно до частини другої статті 17 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) підприємства, установи і організації за рахунок коштів Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю або за рішенням місцевої ради за рахунок власних коштів у разі потреби створюють спеціальні робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, здійснюючи для цього адаптацію основного і додаткового обладнання, технічного оснащення і пристосування тощо з урахуванням обмежених можливостей осіб з інвалідністю.
Частиною третьою статті 18 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" встановлено обов`язок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації та забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством; надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно з частиною першою статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення (частина друга статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні").
Відповідно до частини третьої статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону.
Частиною п`ятою статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" визначено, що виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.
Згідно з частиною шостою 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" до виконання підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, може бути зараховано забезпечення роботою осіб з інвалідністю на підприємствах, в організаціях громадських організацій осіб з інвалідністю шляхом створення господарських об`єднань підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, та підприємствами, організаціями громадських організацій осіб з інвалідністю з метою координації виробничої, наукової та іншої діяльності для вирішення спільних економічних та соціальних завдань.
Порядок реєстрації у Фонді соціального захисту інвалідів, його відділеннях, строки подання йому звітів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, зарахування кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, контролю за виконанням нормативу робочих місць та перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо їх реєстрації у Фонді соціального захисту інвалідів, його відділеннях, подачі щорічного звіту, а також надання державній службі зайнятості інформації, необхідної для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, визначаються Кабінетом Міністрів України (частина сьома статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні").
Відповідно до частини восьмої статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, з метою контролю за виконанням нормативу робочих місць, передбаченого частиною першою цієї статті, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, здійснює перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо реєстрації у Фонді соціального захисту інвалідів, подання ними звітів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі шляхом його зарахування.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, в яких за основним місцем роботи працює 8 і більше осіб, реєструються у відповідних відділеннях Фонду соціального захисту інвалідів за своїм місцезнаходженням і щороку подають цим відділенням звіт про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю (частина дев`ята статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні").
Згідно з частиною десятою статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, у разі незабезпечення виконання нормативів робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, неподання Фонду соціального захисту інвалідів звіту про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю несуть відповідальність у встановленому законом порядку.
Норматив робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, порядок його встановлення визначаються виключно цим Законом. Якщо іншими законами встановлюються нормативи робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, або порядок їх встановлення, відмінні від зазначених у цьому Законі, застосовуються положення цього Закону (частина одинадцята статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні").
Постановою Кабінету Міністрів України за № 70 від 31.01.2007 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 05.06.2019 № 466) затверджено Порядок зарахування кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю до виконання нормативу таких робочих місць, визначеного статтею 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні"
Відповідно до пунктів 4 та 5 вищевказаного Порядку розгляд питання щодо зарахування кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю до виконання нормативу таких робочих місць за звітний період підприємствам, установам, організаціям, фізичним особам, які використовують найману працю, та господарським об`єднанням, до складу яких входять підприємства громадських організацій осіб з інвалідністю, здійснюється територіальним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі - відділення Фонду) протягом 30 календарних днів після подання звітів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю. У разі наявності розбіжностей показників у звітах про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю відділення Фонду протягом десяти календарних днів після виявлення розбіжностей повідомляє письмово підприємство, установу, організацію, фізичну особу, яка використовує найману працю, та господарське об`єднання, до складу якого входять підприємства громадських організацій осіб з інвалідністю, територіальний орган Держпраці, про незарахування кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю до виконання нормативу таких робочих місць за звітний період.
Подання звітів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю здійснюється відповідно до інструкції, затвердженої Мінсоцполітики.
Постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 № 70 також затверджено Порядок подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування
Так, пунктом 2 зазначеного Порядку визначено, що звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вони зареєстровані, за формою, затвердженою Мінсоцполітики за погодженням з Держстатом. Датою надходження звіту про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю вважається дата подання роботодавцем звіту до відділення Фонду, а у разі надсилання його поштою - дата на поштовому штемпелі. Інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування осіб з інвалідністю роботодавці подають до базового центру зайнятості незалежно від місцезнаходження роботодавця за формою, затвердженою Мінсоцполітики за погодженням із Держстатом.
Наказом Міністерства соціальної політики України від 27.08.2020 № 591, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.10.2020 за № 1007/35290, затверджено форми звітності № 10-ПОІ (річна) «Звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю» та Інструкції щодо її заповнення.
Відповідно до пунктів 6-9 Інструкції щодо заповнення форми звітності № 10-ПОІ (річна) «Звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю» у рядку 01 відображається середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу за звітний рік, яка визначається відповідно до пункту 3.2 глави 3 Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 28.09.2005 № 286, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 30.11.2005 за № 1442/11722.
У рядку 02 відображається середньооблікова кількість штатних працівників за звітний рік, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, з розподілом за статтю, місцем фактичного проживання та віком.
Якщо фізичній особі, яка використовує працю найманих працівників, відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, вона збільшує показник рядка 02 на одиницю.
У рядку 03 відображається кількість осіб з інвалідністю - штатних працівників, які відповідно до нормативу робочих місць для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю, установленого статтею 19 Закону, повинні працювати на робочих місцях, створених роботодавцем.
Показник рядка 03 для роботодавців, у яких працює від 25 осіб, визначається шляхом множення показника рядка 01 на 4 %; для роботодавців, у яких працює від 8 до 25 осіб, дорівнює 1.
Дані щодо середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу (рядок 01), середньооблікової кількості штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність (рядок 02), та кількості осіб з інвалідністю, які повинні працювати на робочих місцях (рядок 03), відображаються в цілих одиницях. Якщо при обчисленні виникає дробове число, застосовується правило заокруглення до цілого: якщо після коми число від 1 до 4, заокруглення відбувається в бік зменшення, від 5 до 9 - в бік збільшення.
Таким чином, кількість штатних працівників за звітний рік, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, зазначається у рядку 02 форми звітності № 10-ПОІ (річна) «Звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю» як середньооблікова.
Водночас, наказом Державного комітету статистики України від 28.09.2005 № 286, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 30.11.2005 за № 1442/11722, затверджено Інструкцію зі статистики кількості працівників.
Так, згідно з пунктом 3.2 Інструкції зі статистики кількості працівників середньооблікова кількість штатних працівників розраховується на підставі щоденних даних про облікову кількість штатних працівників, які повинні уточнюватись відповідно до наказів про прийом, переведення працівника на іншу роботу та припинення трудового договору.
Облікова кількість штатних працівників за кожен день має відповідати даним табельного обліку використання робочого часу працівників, на підставі якого визначається кількість працівників, які з`явились або не з`явились на роботу.
Відповідно до пункту 3.2.1 Інструкції зі статистики кількості працівників середньооблікова кількість штатних працівників за місяць обчислюється шляхом підсумовування кількості штатних працівників облікового складу за кожний календарний день звітного місяця, тобто з 1 по 30 або 31 число (для лютого - по 28 або 29), включаючи вихідні, святкові та неробочі дні, і ділення одержаної суми на число календарних днів звітного місяця.
Як встановлено судом вище, згідно наказу Товариства з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат" № 6 від 16.07.2021 «Про прийняття на роботу» ОСОБА_1 , яка є особою з інвалідністю третьої групи, прийнято на посаду покоївки з 19.07.2021. Відповідно до Індивідуальних відомостей про застраховану особу з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування ОСОБА_1 в звітному 2021 році працювала до кінця року (а.с. 39-40).
З огляду на те, що ОСОБА_1 працювала в Товаристві з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат" з 19.07.2021, тобто не весь місяць липень та не весь 2021 рік, то для визначення середньооблікової кількості штатних працівників за звітний рік, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, для зазначення в рядку 02 форми звітності № 10-ПОІ (річна) «Звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю», необхідно порахувати спочатку середньооблікову кількість штатних таких працівників за липень місяць по календарних днях звітного місяця та середньооблікову кількість штатних таких працівників за рік як середню по місяцях.
Так, в липні 2021 року ОСОБА_1 була працевлаштована в Товаристві з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат" 13 календарних днів із 31 дня в місяці липні. Середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, за липень 13/31=0,42, що за правилами заокруглення відбувається в бік зменшення та становить 0.
Щодо середньооблікової кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, то за 2021 рік така кількість становить: січень - 0, лютий - 0, березень - 0, квітень - 0, травень - 0, червень - 0, липень - 0, серпень - 1, вересень - 1, жовтень - 1, листопад - 1, грудень - 1. Тобто 5 місяців із 12. Середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, за 2021 рік 5/12=0,42, що за правилами заокруглення відбувається в бік зменшення та становить - 0.
Таким чином, в рядку 02 форми звітності № 10-ПОІ (річна) «Звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю» за 2021 рік Товариством з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат" мало бути зазначено 0 осіб, що відповідає фактичним обставинам заповнення відповідачем в 2021 році робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю та правилам визначення середньооблікової кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність.
Згідно з статтею 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
Сплату адміністративно-господарських санкцій і пені підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, проводять відповідно до закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов`язкових платежів).
Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.
Як встановлено судом, відповідно до Звіту про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю» за 2021 рік форми 10-ПОІ, в 2021 році середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу відповідача складала 19 осіб, з них середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність - « 0», кількість осіб з інвалідністю - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" - « 1».
Таким чином, Товариство з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат" в 2021 році не виконало передбачений статтею 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" обов`язок щодо створення одного робочого місця та працевлаштування однієї особи з інвалідністю.
Згідно з частиною третьою статті 18-1 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" передбачено, що державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у особи з інвалідністю кваліфікації та знань, з урахуванням її побажань.
Відповідно до частини першої статті 238 Господарського кодексу України за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб`єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб`єкта господарювання та ліквідацію його наслідків.
Стаття 218 Господарського кодексу України передбачає, що підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. У разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб`єкт господарювання за порушення господарського зобов`язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов`язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності.
Таким чином, адміністративно-господарські санкції можуть бути застосовані до учасника господарських відносин за порушення ним правил, встановлених законодавчими актами, при наявності в діях суб`єкту господарювання вини у вчиненні такого порушення та якщо ним не приймались заходи, спрямовані на недопущення господарського правопорушення.
При цьому, елементами правопорушення є вина та наявність причинного зв`язку між самим порушенням та його наслідками.
Суд звертає увагу на те, що передбачена частиною першою статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" міра юридичної відповідальності у вигляді виникнення обов`язку здійснити грошовий платіж на користь Фонду соціального захисту інвалідів має наставати або 1) в разі порушення роботодавцем вимог частини третьої статті 18 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", а саме: невиділення та нестворення робочих місць, ненадання державній службі зайнятості інформації, незвітування перед Фондом соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, так як саме ця бездіяльність має своїм фактичним наслідком позбавлення державної служби зайнятості можливості організувати працевлаштування інвалідів; 2) в разі порушення роботодавцем вимог частини третьої статті 17, частини першої статті 18, частин другої, третьої і п`ятої статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", що полягає у безпідставній відмові у працевлаштуванні особи з інвалідністю, яка звернулася до роботодавця самостійно чи була направлена до нього державною службою зайнятості.
В спірному випадку, згідно листа Яремчанської міської філії Івано-Франківського обласного центру зайнятості від 12.09.2022 № 624-32.2/28-22, повідомлено, що від Товариства з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат" в 2021 року не надходила інформація про попит на робочу силу (вакансії) для працевлаштування осіб з інвалідністю (а.с. 54).
Вищевказані обставини спростовують доводи відповідача про те, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат" вжило всіх можливих заходів для працевлаштування однієї особи з інвалідністю, оскільки в період з 01.01.2021 по 16.07.2021 (день прийняття наказу Товариства з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат" № 6 від 16.07.2021 «Про прийняття на роботу» ОСОБА_1 ) не повідомило державну службу зайнятості про наявність вакансії для працевлаштування осіб з інвалідністю.
Отже, підсумовуючи, суд вважає, що наявні підстави для застосування до відповідача адміністративно-господарських санкцій, передбачених статтею 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", на суму 71205,26 грн. з розрахунку: 1352900,00 грн./19чол.
Як наслідок, позивач правомірно, відповідно до частини другої статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", нарахував відповідачу пеню в розмірі 2791,04 грн. з розрахунку: 71205,26 грн.*0,08%)*49 днів.
Таким чином, адміністративний позов Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені в сумі 73996,30 грн., належить задовольнити.
Розподіл судових витрат у справі:
Суд, з огляду на частину другу статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, дійшов висновку покласти на позивача судові витрати по сплаті судового збору за подання цього позову до суду.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 255, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Коруна Карпат" (ідентифікаційний код - 40383313, вулиця Урочище Піги, 660, село Татарів, місто Яремче, Івано-Франківська область, 78596) на користь Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (ідентифікаційний код - 13662300, вулиця Гуцульська, 9, місто Івано-Франківськ, 76007, отримувач: УК у м.Івано-Франківську, банк отримувача: Казначейство України, рахунок № UA978999980313161230000009612) адміністративно-господарські санкції та пеню в сумі 73996 (сімдесят три тисячі дев`ятсот дев`яносто шість) гривень 30 копійок.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя /підпис/ Боршовський Т.І.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.01.2023 |
Оприлюднено | 09.01.2023 |
Номер документу | 108268861 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні