Рішення
від 12.12.2022 по справі 916/2418/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"12" грудня 2022 р.м. Одеса Справа № 916/2418/22

Господарський суд Одеської області у складі:

судді В.С. Петрова

при секретарі судового засідання К.С. Пірожковій

за участю представників:

від позивача Гортолум В.С.,

від відповідача не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Акціонерного товариства Державний ощадний банк України в особі Одеського обласного управління АТ Ощадбанк до Ізмаїльської районної державної адміністрації Одеської області про стягнення 25541,06 грн., -

ВСТАНОВИВ:

Акціонерне товариство Державний ощадний банк України в особі Одеського обласного управління АТ Ощадбанк звернулось до господарського суду Одеської області з позовною заявою до Ізмаїльської районної державної адміністрації, Ренійської районної державної адміністрації про стягнення заборгованості:

- за договором оренди нерухомого майна від 01.06.2020 р. в сумі 14316,91 грн., в т.ч. 11717,35 грн. основної заборгованості, 3% річних за прострочення сплати заборгованості за період з 15.01.2021 р. по 23.02.2022 р. в сумі 369,07 грн., інфляційних втрат за прострочення сплати заборгованості за період з 15.01.2021 р. по 23.02.2022 р. в сумі 1391,33 грн., пені за прострочення сплати заборгованості за період з 15.01.2021 р. по 14.08.2021 р. в сумі 839,16 грн.;

- за договором про відшкодування витрат за комунальні послуги від 01.06.2020 р. в сумі 8932,01 грн., в т.ч. 7656,96 грн. основної заборгованості, 3% річних за прострочення сплати заборгованості з 20.11.2020 р. по 23.02.2022 р. у сумі 265,28 грн., інфляційних втрат за прострочення сплати заборгованості з 20.11.2020 р. по 23.02.2022 р. в сумі 1009,77 грн.;

- за договором про відшкодування витрат по сплаті податку на землю, податку на нерухомість та екологічного податку від 01.06.2020 р. в сумі 2292,14 грн., в т.ч. заборгованості по відшкодуванню витрат по сплаті податку у сумі 1856,25 грн., 3% річних за прострочення сплати заборгованості з 20.11.2020 р. по 23.02.2022 р. в сумі 65,05 грн., інфляційних втрат за прострочення сплати заборгованості з 20.11.2020 р. по 23.02.2022 р. в сумі 247,15 грн., пені за прострочення сплати заборгованості в сумі 123,69 грн.

В обґрунтування заявлених вимог позивач послався на наступне.

01.06.2020 р. між Акціонерним товариством Державний ощадний банк України (в особі філії - Одеського обласного управління АТ Ощадбанк) (орендодавець) та Ренійською районною державною адміністрацією (орендар) було укладено договір № 01-06-2020 оренди нерухомого майна (договір оренди), відповідно до п. 1.1, 1.4, 2.1 якого орендодавець передає, а орендар приймає у строкове платне користування нерухоме майно загальною площею 46,9 кв.м, розташоване на другому поверсі будинку 88-а по вул. Дунайська м. Рені, що складається з кабінету №51, вказане на плані приміщення, що є додатком №1 до цього договору (надалі - іменується Об`єкт оренди?). Об`єкт оренди передається орендарю для розміщення центра надання адміністративних послуг при Ренійській районній державній адміністрації. Орендар використовує об`єкт оренди виключно для цілей, визначених п. 1.4 договору. Об`єкт оренди передається орендарю в користування на строк 12 місяців без права реєстрації орендаря за місцезнаходженням об`єкта оренди. Перебіг строку оренди за договором починається з дати отримання орендарем за актом приймання - передачі об`єкту оренди в оренду та закінчується зі спливом строку, встановленого п. 2.1 договору.

Згідно з п. 3.1 - 3.5, 3.8, 4.1 договору оренди за домовленістю сторін орендар сплачує на користь орендодавця орендну плату за перший місяць оренди у розмірі 3752,00 грн. Розмір орендної плати за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування розміру орендної плати за попередній місяць на індекс інфляції за попередній місяць, за винятком дефляції. Орендар сплачує орендну плату щомісячно в безготівковій формі, в національній валюті України на поточний рахунок орендодавця до 15 числа місяця, наступного за звітним місяцем, на підставі наданих орендарем рахунків. Окрім орендної плати, орендар відшкодовує орендодавцю його витрати, пов`язані з оплатою спожитих орендарем в об`єкті оренди комунальних та експлуатаційних послуг (електропостачання, водопостачання, водовідведення і каналізації, послуг зі збору, вивозу та знешкодженню (утилізації) твердих побутових відходів) на підставі наданих орендодавцем рахунків протягом 10 робочих днів від дня їх отримання, при цьому розмір такого відшкодування збільшений на суму ПДВ. Окрім орендної плати, орендар відшкодовує орендодавцю його витрати, пов`язані з оплатою за користування земельною ділянкою, на якій розташований об`єкт оренди та податок на нерухомість, екологічний податок у відповідності до наданих орендодавцем рахунків. Орендна плата та відшкодування витрат орендодавця, пов`язаних з оплатою спожитих орендарем в об`єкті оренди комунальних та експлуатаційних послуг, податків, нараховується від дня підписання сторонами акту приймання-передачі об`єкта оренди в оренду до дня підписання сторонами акту приймання-передачі об`єкта оренди з оренди включно. Передача об`єкта оренди в оренду здійснюється протягом 5 робочих днів з дати укладення договору за актом приймання-передачі.

Наразі позивач зауважує, що на виконання вимог договору оренди об`єкт оренди згідно з актом приймання-передачі від 01.06.2020 р. було передано у строкове платне користування орендарю.

При цьому позивач вказує, що за весь час користування об`єктом оренди, а саме з 01.06.2020 р. по 06.06.2022 р. орендарем здійснено наступні оплати:

- на суму 18808,80 грн. відповідно до платіжного доручення № 51 від 11.11.2020 р. за період червень-жовтень 2020 р.;

- на суму 3816,08 грн. відповідно до платіжного доручення № 67 від 15.12.2020 р. за листопад 2020 р.

Разом з тим позивач зазначає, що загальна сума орендної плати за період з 01.06.2020 р. по лютий 2021 р. становить 34342,23 грн. та підтверджується наступними рахунками:

- рахунок № 213 - за період червень-жовтень 2020 р. на суму 18808,80 грн.;

-рахунок № 236 від 26.11.2020 р. - за листопад 2020 р. на суму 3816,08 грн.;

-рахунок № 258 від 21.12.2020 р. - за грудень 2020 р. на суму 3865,69 грн.;

-рахунок № 18 від 25.01.2021 р. - за січень 2021 р. на суму 3900,48 грн.;

- рахунок № 39 від 22.02.2021 р. - за лютий 2021 р. на суму 3951,18 грн.

За ствердженнями позивача, ним були виставлені відповідачу рахунки на оплату заборгованості на залишок орендної плати, з якої орендарем було погашено частково заборгованість у розмірі 22624,88 грн., в той час як загальна сума орендної плати, яка повинна була бути сплачена орендарем становить 34342,23 грн., тобто Ренійською районною державною адміністрацією не сплачено 11717,35 грн. відповідно до договору оренди.

Отже, позивач зазначає, що всупереч та порушуючи вимоги п. 3.3. договору оренди, орендар не виконував належним чином та своєчасно договірні зобов`язання щодо сплати орендної плати, внаслідок чого у нього виникла заборгованість по договору оренди, яка станом на 15.08.2022 р. становить 11717,35 грн.

Крім того, позивач вказує, що 01.06.2020 р. між Акціонерним товариством Державний ощадний банк України (в особі філії - Одеського обласного управління АТ Ощадбанк) (орендодавець) та Ренійською районною державною адміністрацією (орендар) було укладено договір №1-к-2020 про відшкодування витрат за комунальні послуги, відповідно до п.п.1.2 - 1.3 якого орендар зобов`язується здійснити відшкодування витрат орендодавця по оплаті комунальних послуг, пов`язаних з функціонуванням об`єкту оренди орендодавця. Оплата комунальних послуг здійснюється за діючими тарифами і розцінками, а саме: електропостачання, електророзподіл, водопостачання, водовідведення, газопостачання.

В п. 2.1. договору встановлено, що згідно розрахунку по договору загальна сума договору на оплату комунальних складає 10157,57 грн, з урахуванням ПДВ з них:

- КЕКВ 2272 Оплата водопостачання та водовідведення? 360,00 грн. з урахуванням ПДВ згідно Єдиного закупівельного словника (код ДК 021-2015: 41120000-6 Вода для технічних потреб?);?

- КЕКВ 2273 Оплата електроенергія?- 8360,76 грн. з урахуванням ПДВ згідно Єдиного закупівельного словника (код ДК 021-2015:09310000-5 Електрична енергія?;

- КЕКВ 2274 Оплата природного газу» -1436,81 грн з урахуванням ПДВ згідно Єдиного закупівельного словника (код ДК 021-2015; 09320000-8 Газове паливо Постачання природного газу?).

Наразі позивач зауважує, що п.5.4. договору передбачено, що реорганізація орендодавця чи орендаря або перехід права власності на приміщення чи будівлю до інших осіб, не визнається підставою для зміни або припинення чинності цього договору і зберігає свою чинність для нового власника приміщення та будівлі, якщо інше не передбачене цим договором або чинним законодавством.

Так, за ствердженнями позивача, станом на 15.08.2022 р. заборгованість по відшкодуванню витрат за комунальні послуги становить 7656,96 грн. відповідно до наступних рахунків:

- рахунок № 215 від 26.10.2020 р. - за період червень-жовтень 2020 р. на суму 3780,00 грн.;

-рахунок № 237 від 16.11.2020 р. - за листопад 2020 р. на суму 955,06 грн.;

- рахунок № 259 від 21.12.2020 р. - за грудень 2020 р. на суму 955,06 грн.;

- рахунок № 19 від 25.01.2021 р. - за січень 2021 р. на суму 1009,47 грн.;

- рахунок № 40 від 22.02.2021 р. - за лютий 2021 р. на суму 957,37 грн.

При цьому позивач зазначає, що орендарем за період з 01.06.2020 р. по лютий 2021 р. на підставі вищезазначених рахунків відповідно до договору про відшкодування витрат за комунальні послуги № 01-к-2020 від 01.06.2020 р. не було здійснено жодних платежів.

До того ж, як вказує позивач, 01.06.2020 р. між Акціонерним товариством Державний ощадний банк України (в особі філії - Одеського обласного управління АТ Ощадбанк) (орендодавець) та Ренійською районною державною адміністрацією (орендар) було укладено договір № 1-н-2020 про відшкодування витрат по сплаті податку на землю, податку на нерухомість та екологічного податку (договір по відшкодуванню витрат по сплаті податку), відповідно до п. 1.2., 2.1. якого орендар зобов`язується здійснити відшкодування витрат по сплаті податку на землю, податку на нерухомість та екологічного податку.

Загальна сума договору складає 2475,00 грн., в т.ч. ПДВ, а саме: податок на нерухомість - 329,00 грн., в т.ч. ПДВ; податок на землю - 1140,48 грн., в т.ч. ПДВ; екологічний податок -5,52 грн., в т.ч. ПДВ. При цьому позивач вказує, що сума цього договору визначена відповідно до розрахунку витрат (додаток №1) до договору (п.2.2).

Згідно п. 4.3.1 договору про відшкодування витрат по сплаті податку орендар зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі здійснити оплату за умовами цього договору.

Пунктом 5.1. договору про відшкодування витрат по сплаті податку визначено, що договір вважається укладеним і набуває чинності з моменту його підписання сторонами та скріплення печатками, діє до 01 червня 2021 року (включно).

Так, позивач зазначає, що станом на 15.08.2022 р. заборгованість по відшкодуванню витрат по сплаті податку на землю, податку на нерухомість та екологічного податку становить 1856,25 грн. відповідно до наступних рахунків:

- рахунок № 216 від 26.10.2020 р. - за червень-жовтень 2020 р. на суму 1031,25 грн.;

-рахунок № 238 від 26.11.2020 р. - за листопад 2020 р. на суму 206, 25 грн.;

-рахунок № 260 від 21.12.2020 р. - за грудень 2020 р. на суму 206, 25 грн.;

-рахунок № 20 від 25.01.2021 р. - за січень 2021 р. на суму 206, 25 грн.;?

- рахунок № 41 від 22.02.2021 р. - за лютий 2021 р. на суму 206, 25 грн.

Також позивач звертає увагу, що орендарем на підставі вищезазначених рахунків всупереч умовам договору про відшкодування витрат по сплаті податку на землю, податку на нерухомість та екологічного податку № 1-н-2020 від 01.06.2020 р. не було здійснено платежів в результаті чого виникла заборгованість.

Як зазначає позивач, 03.03.2021 р. Банком були направлені рахунки на адресу Ренійської районної державної адміністрації Одеської області про наявну заборгованість перед АТ Ощадбанк?, однак відправлення було повернуто з відміткою на поштовому конверті представником Укрпошти повернути відправнику, відмова від отримання, Ренійська держадміністрація в стадії ліквідації 04.03.2021?. Таким чином, на думку позивача, орендар свідомо уникає та не отримував кореспонденцію банку, не мав наміру задовольнити вимоги банку щодо погашення заборгованості за договорами у добровільному порядку.

Також позивачем з метою досудового врегулювання спору 19.03.2021 р. було направлено претензії на адресу Ренійської районної державної адміністрації Одеської області щодо невиконання орендарем вимог за укладеними договорами, а саме: претензія № 1 відповідно до договору оренди нерухомого майна № 01-06-2020 від 01.06.2020 р. за вих. № 113.30/1406 від 18.03.2021 р.; претензія № 2 відповідно до договору про відшкодування витрат за комунальні послуги № 01-к-2020 від 01.06.2020 р. за вих. № 113.30/1407 від 18.03.2021 р.; претензія № 3 відповідно до договору про відшкодування витрат по сплаті податку на землю, податку на нерухомість та екологічного податку № 1-н-2020 від 01.06.2020 р. за вих. № 1 13.30/1408 від 18.03.2021 р. Однак, орендарем було повернуто направлені претензії банку та залишені без розгляду.

Поряд з цим позивач зазначає, що відповідно до постанови Верховної Ради України Про утворення та ліквідацію районів? № 807-ІХ від 17.07.2020 року в Одеській області утворено Ізмаїльський район (з адміністративним центром у місті Ізмаїл) у складі територій Вилківської міської, Ізмаїльської міської, Кілійської міської, Ренійської міської, Саф`янської сільської, Суворовської селищної територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України (вказана постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її опублікування, крім підпункту 1 пункту 1 та підпункту 1 пункту 3, які набирають чинності з моменту повернення тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим під загальну юрисдикцію України).

Також позивач посилається на п. 7 Порядку здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 р. № 1321 (далі - Порядок), згідно якого перехід повноважень, прав та обов`язків (публічно-владне правонаступництво) райдержадміністрацій, що припиняються, до новоутворених районів здійснюється у разі існування райдержадміністрацій в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з моменту утворення комісії з реорганізації райдержадміністрації, що припиняється (далі - комісія з реорганізації).

Положеннями п. 8 Порядку передбачено, що перехід майна, майнових прав та обов`язків райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з дня затвердження передавального акта комісії з реорганізації.

Відповідно до п.п. 10-12 Порядку райдержадміністрація, розташована в ліквідному районі, продовжує здійснювати свої повноваження до моменту виникнення відповідного правонаступництва, передбаченого пунктами 7 і 8 цього Порядку. Райдержадміністрації, що припиняються, до складу яких входять структурні підрозділи із статусом юридичної особи публічного права, після набрання чинності актом Кабінету Міністрів України про реорганізацію відповідної райдержадміністрації, а у разі створення райдержадміністрацій на території новоутвореного району - після державної реєстрації створення райдержадміністрацій видають акт про реорганізацію структурних підрозділів райдержадміністрації, які мають статус юридичної особи публічного права. У акті про реорганізацію визначається її спосіб, заходи з реорганізації, строк її завершення та інші необхідні умови. Голова облдержадміністрації здійснює заходи, пов`язані з: виявленням кредиторів та задоволенням відповідно до законодавства їх вимог, одержанням дебіторської заборгованості; списанням дебіторської заборгованості, строк позовної давності якої минув і яка є безнадійною до стягнення відповідно до законодавства; повним відображенням у передавальному акті майна, прав та обов`язків райдержадміністрацій, що припиняються, які переходять до правонаступників - утворених райдержадміністрацій на території новоутворених районів та райдержадміністрацій, які існують в адміністративних центрах новоутворених районів

З огляду на вищенаведене, позивачем 26.03.2021 р. було направлено претензії на адресу Ізмаїльської районної державної адміністрації Одеської області як законного правонаступника в результаті проведення централізації органів місцевого самоврядування на місцях. Так, позивач вказує, що 27.04.2021 р. Банком отримано відповідь Ізмаїльської районної державної адміністрації Одеської області на раніше направлені претензії Банку, згідно якої передавальний акт комісії з реорганізації Ренійської районної державної адміністрації не затверджено, майно та майнові права Ренійської районної державної адміністрації до Ізмаїльської районної державної адміністрації Одеської області не передано. Оскільки процес реорганізації не завершено, то лише після затвердження передавального акту та отримання договору Ізмаїльською районною державною адміністрацією буде розглянута можливість щодо погашення боргу, зокрема:

- листом за вих. № 01101-15/508/728від 15.04.2021 р. (за вх. № 5405 від 27.04.2021 р.) повідомлено про погашення боргу у розмірі 7656,996 грн. відповідно до претензії № 2 згідно договору про відшкодування витрат за комунальні послуги № 01-к-2020 від 01.06.2020 р.;

- листом за вих. № 01101-15/509/703 від 15.04.2021 р. (завх. № 5406 від 27.04.2021 р.) повідомлено про погашення боргу у розмірі 1856,25 грн. відповідно до претензії № 3 відповідно до договору про відшкодування витрат по сплаті податку на землю, податку на нерухомість та екологічного податку № 1-н-2020 від 01.06.2020 р.;

- листом за вих. № 01101-15/507/704від 15.04.2021 р. (за вх. № 5407 від 27.04.2021 р.) повідомлено про погашення боргу у розмірі 11717,35 грн. відповідно до претензії № 1 відповідно до договору оренди нерухомого майна № 01-06-2020 від 01.06.2020 р. за вих. № 113.26-08/20948/2021-15/ВИХ від 25.03.2021 р.

08.02.2022 р. Банком направлено запит на адресу Ізмаїльської районної державної адміністрації Одеської області щодо затвердження передавального акту комісії з реорганізації Ренійської районної державної адміністрації та повідомлення результатів розгляду Ізмаїльською районною державною адміністрацією питання щодо погашення заборгованості перед АТ Ощадбанк?. Станом на теперішній час, як зазначає позивач, жодної відповіді Банком не отримано.

Так, позивач вказує, що 11.05.2022 р. направлено адвокатський запит на адресу Ізмаїльської районної державної адміністрації Одеської області з проханням повідомити чи затверджено передавальний акт комісії з реорганізації Ренійської районної держадміністрації та чи розглянуто питання щодо погашення заборгованості перед АТ «Ощадбанк» по орендній платі у розмірі 11717,35 грн; по оплаті комунальних послуг у розмірі 7656,96 грн та оплату податку на землю, податку на нерухомість, земельного податку у розмірі 1856,25 грн.

07.06.2022 р. на адресу Банку надійшла відповідь Ізмаїльської районної військової адміністрації, в якій зазначено, що передавальний акт комісії з реорганізації Ренійської райдержадміністрації підписано членами комісії та затверджено розпорядженням голови Одеської обласної державної адміністрації від 29.06.2021 року, але кредиторської заборгованості перед АТ Ощадбанк? в передавальному акті не зазначено. Таким чином, у Ізмаїльської районної військової адміністрації відсутні законні підстави щодо сплати боргу по орендній платі, тому вирішення даного питання можливо виключно в судовому порядку.

Поряд з вказаним позивач вказує, що оскільки вказана заборгованість не погашена, ним нараховано:

- за договором оренди нерухомого майна від 01.06.2020 р. 3% річних за прострочення сплати заборгованості за період з 15.01.2021 р. по 23.02.2022 р. в сумі 369,07 грн., інфляційні втрати за прострочення сплати заборгованості за період з 15.01.2021 р. по 23.02.2022 р. в сумі 1391,33 грн., пеню за прострочення сплати заборгованості за період з 15.01.2021 р. по 14.08.2021 р. в сумі 839,16 грн.;

- за договором про відшкодування витрат за комунальні послуги від 01.06.2020 р. 3% річних за прострочення сплати заборгованості з 20.11.2020 р. по 23.02.2022 р. в сумі 265,28 грн., інфляційні втрати за прострочення сплати заборгованості з 20.11.2020 р. по 23.02.2022 р. в сумі 1009,77 грн.;

- за договором про відшкодування витрат по сплаті податку на землю, податку на нерухомість та екологічного податку від 01.06.2020 р. 3% річних за прострочення сплати заборгованості з 20.11.2020 р. по 23.02.2022 р. в сумі 65,05 грн., інфляційні втрати за прострочення сплати заборгованості з 20.11.2020 р. по 23.02.2022 р. в сумі 247,15 грн., пеню за прострочення сплати заборгованості в сумі 123,69 грн.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 26.09.2021 р. вказану позовну заяву Акціонерного товариства Державний ощадний банк України в особі Одеського обласного управління АТ Ощадбанк залишено без руху, оскільки позивачем зазначено неповне найменування відповідачів, при цьому, позивачем у якості відповідачів вказано Ізмаїльську районну державну адміністрацію та Ренійську районну державну адміністрацію, тоді як у прохальній частині позовної заяви позивачем заявлено вимогу про стягнення суми боргу виключно з Ізмаїльської районної державної адміністрації, тобто, матеріали позовної заяви не містять визначення позовних вимог до кожного із відповідачів. При цьому позивачем в підтвердження відправки копії позову з доданими документами відповідачам надано описи вкладення у цінний лист, що вказують лише на вміст цінного листа, однак, доказів здійснення саме відправлення вказаного листа на адресу відповідачів, якими, зокрема, є поштові квитанції, фіскальні чеки, до позовної заяви також не додано, з огляду на що суд дійшов висновку, що матеріали позовної заяви не містять належних доказів виконання позивачем встановленого законом обов`язку щодо надсилання на адресу відповідачів копії позову з додатками.

03.10.2022 р. Акціонерним товариством Державний ощадний банк України в особі Одеського обласного управління АТ Ощадбанк було подано до суду заяву про усунення недоліків (вх. № 21376/22), до якої останнім додано уточнену позовну заяву, в якій позивачем в якості відповідача вказано лише Ізмаїльську районну державну адміністрацію Одеської області та позовні вимоги заявляються виключно до Ізмаїльської районної державної адміністрації Одеської області. При цьому позивачем до заяви про усунення недоліків додано службовий та фіскальний чеки, що разом із описом вкладення, який додано до позовної заяви, є належними доказами виконання позивачем встановленого законом обов`язку щодо надсилання на адресу відповідача копії позову з додатками.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 10.10.2022 р. позовну заяву Акціонерного товариства Державний ощадний банк України в особі Одеського обласного управління АТ Ощадбанк до Ізмаїльської районної державної адміністрації Одеської області про стягнення 25541,06 грн. прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 916/2418/22 за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи, при цьому судове засідання для розгляду справи по суті призначено на 02.11.2022 р.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 02.11.2022 р. розгляд справи № 916/2418/22 відкладено на 23.11.2022 р. у зв`язку з неявкою представника відповідача.

21.11.2022 р. від відповідача на електронну адресу суду надійшло клопотання про проведення судового засідання без участі відповідача.

Розгляд справи у судовому засіданні, що призначене на 23.11.2022 р. о 12 год. 00 хв., не відбувся у зв`язку з відсутністю живлення електроенергії в адміністративній будівлі суду 23.11.2022 р. через аварійні відключення енергопостачання у м. Одесі, спричинені масовими ракетними обстрілами ворогом енергетичної інфраструктури України, про що господарським судом складено відповідну довідку.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 29.11.2022 р. розгляд справи № 916/2418/22 призначено в засіданні суду на 12 грудня 2022 р.

08.12.2022 р. від позивача до суду надійшла заява про долучення доказів до матеріалів справи.

Відповідач відзив на позов у встановлений судом строк не надав.

З огляду на ненадання відповідачем відзиву, відповідно до ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Заслухавши пояснення представника позивача, розглянувши та дослідивши всі письмові докази, які містяться в матеріалах справи, господарський суд дійшов наступних висновків.

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 29.01.2018 р. № 112086586 ПАТ Державний ощадний банк України є власником 2/3 частки нерухомого майна за адресою: м. Рені, вул. Дунайська 88-А, що складаються з літ. „А загальною площею 1985 кв.м.

01 червня 2020 р. між Акціонерним товариством Державний ощадний банк України (в особі філії - Одеського обласного управління АТ Ощадбанк) (орендодавець) та Ренійською районною державною адміністрацією (орендар) було укладено договір № 01-06-2020 оренди нерухомого майна (договір оренди, відповідно до п. 1.1 якого орендодавець передає, а орендар приймає у строкове платне користування нерухоме майно загальною площею 46,9 кв.м, розташоване на другому поверсі будинку 88-а по вул. Дунайська м. Рені, що складається з кабінету №51, вказане на плані приміщення, що є додатком №1 до цього договору, надалі - іменується Об`єкт оренди?.

Згідно п. 1.4. договору об`єкт оренди передається орендарю для розміщення центра надання адміністративних послуг при Ренійській районній державній адміністрації. Орендар використовує об`єкт оренди виключно для цілей, визначених п. 1.4 договору.

Положеннями п. 2.1. договору передбачено, що об`єкт оренди передається орендарю в користування на строк 12 місяців без права реєстрації орендаря за місцезнаходженням об`єкта оренди.

Відповідно до п. 2.2. договору перебіг строку оренди за договором починається з дати отримання орендарем за актом приймання - передачі об`єкту оренди в оренду та закінчується зі спливом строку, встановленого п. 2.1 договору.

Згідно з п. п. 3.1 договору оренди за домовленістю сторін орендар сплачує на користь орендодавця орендну плату за перший місяць оренди у розмірі 3752,00 грн.

Пунктом 3.2. договору передбачено, що розмір орендної плати за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування розміру орендної плати за попередній місяць на індекс інфляції за попередній місяць, за винятком дефляції.

У п. 3.3. договору сторони дійшли згоди, що орендар сплачує орендну плату щомісячно в безготівковій формі, в національній валюті України на поточний рахунок орендодавця до 15 числа місяця, наступного за звітним місяцем на підставі наданих орендарем рахунків.

Відповідно п. 3.4. договору, окрім орендної плати, орендар відшкодовує орендодавцю його витрати, пов`язані з оплатою спожитих орендарем в об`єкті оренди комунальних та експлуатаційних послуг (електропостачання, водопостачання, водовідведення і каналізації, послуг зі збору, вивозу та знешкодженню (утилізації) твердих побутових відходів) на підставі наданих орендодавцем рахунків протягом 10 робочих днів від дня їх отримання, при цьому розмір такого відшкодування збільшений на суму ПДВ.

Згідно п. 3.5. договору окрім орендної плати, орендар відшкодовує орендодавцю його витрати, пов`язані з оплатою за користування земельною ділянкою, на якій розташований об`єкт оренди та податок на нерухомість, екологічний податок у відповідності до наданих орендодавцем рахунків.

Положеннями п. 3.8. договору передбачено, що орендна плата та відшкодування витрат орендодавця, пов`язаних з оплатою спожитих орендарем в об`єкті оренди комунальних та експлуатаційних послуг, податків, нараховується від дня підписання сторонами акту приймання-передачі об`єкта оренди в оренду до дня підписання сторонами акту приймання-передачі об`єкта оренди з оренди включно.

Відповідно до п. 4.1. договору передача об`єкта оренди в оренду здійснюється протягом 5 робочих днів з дати укладення договору за актом приймання-передачі.

Згідно п. 6.3.4. договору орендар зобов`язався повернути об`єкт оренди після закінчення строку дії цього договору або у разі його дострокового припинення у строки, визначені цим договором у стані у якому він був одержаний з урахуванням нормального фізичного зносу.

Також орендар зобов`язаний здійснити нотаріальне посвідчення та державну реєстрацію цього договору (якщо це передбачено законом) за власний рахунок (п. 6.3.7. договору).

В п. 7.1. договору сторони визначили, що не пізніше, ніж у день закінчення строку оренди, орендар проводить остаточний розрахунок з орендодавцем за фактичне користування об`єктом оренди, вивозить все майно, яке належить орендарю, його працівникам, відвідувачам та/або третім особам звільняє приміщення та передає (повертає) об`єкт оренди орендодавцю.

Передача (повернення) орендодавцю об`єкта оренди здійснюється орендарем за актом приймання -передачі (п. 7.2. договору).

За умовами п. 7.3. договору об`єкт оренди передається (повертається) орендодавцю у стані не гіршому, ніж той, у якому він був переданий в оренду, з урахуванням нормального фізичного зносу. Невідповідність об`єкта оренди стану, в якому воно було передане орендарю, є підставою для не підписання орендодавцем акту повернення до усунення порушень.

Відповідно до п. 8.1. договору у випадку порушення орендарем строку внесення орендної плати, інших платежів за договором, орендар сплачує орендодавцю пеню у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, яка діяла в період прострочення від суми заборгованості за кожний день прострочення, від суми заборгованості за кожний день прострочення, включаючи день оплати.

Згідно п. 8.6. договору будь-які неустойки за порушення строків оплати нараховуються на суму простроченого грошового зобов`язання з першого .дня прострочення протягом всього періоду наявності прострочення (але не більше, ніж понад 6 місяців).

За умовами п. 8.7. договору у випадку, затримки передачі приміщення з обставин, за які відповідає орендодавець. Орендар має право вимагати від орендодавця сплати штрафу в розмірі подвійної орендної плати від суми орендної плані за один місяць, яка розраховується пропорційно кількості днів прострочення.

В п. 8.8. договору сторони визначили, що орендодавець не несе відповідальність перед орендарем за будь-які збитки, прямі чи побічні, у разі непостачання або перерви у постачанні комунальних та/або експлуатаційних послуг в об`єкт оренди, якщо це спричинено зовнішніми факторами, незалежними від орендодавця.

За домовленістю сторін до вимог орендодавця, про стягнення із орендаря заборгованості з будь-яких платежів, передбачених, цим договором, сум збитків та нарахованих штрафних санкцій встановлюється позовна давність у три роки (п. 8.9. договору).

Пунктом 11.1. договору передбачено, що цей договір вважається укладеним, /набирає чинності з моменту його підписання сторонами і діє протягом усього є року, оренди, а в частині виконання зобов`язань - до моменту їх повного виконання.

Як вбачається із матеріалів справи, 01.06.2020 р. Акціонерним товариством Державний ощадний банк України (в особі філії - Одеського обласного управління АТ Ощадбанк) (орендодавець) та Ренійською районною державною адміністрацією (орендар), згідно акту приймання-передачі від 01.06.2020 р., у відповідності до умов договору № 01-06-2020 оренди нерухомого майна, орендодавець передав, а орендар прийняв у строкове платне користування нерухоме майно загальною площею 46,9 кв.м, розташоване на другому поверсі будинку 88-а по вул. Дунайська, м. Рені, що складається з кабінету № 51.

Як встановлено судом, за час користування об`єктом оренди, Ренійською районною державною адміністрацією здійснено наступні оплати:

-на суму 18808,80 грн. відповідно до платіжного доручення № 51 від 11.11.2020 р. за період червень-жовтень 2020 р.;

-на суму 3816,08 грн. відповідно до платіжного доручення № 67 від 15.12.2020 р. за листопад 2020 р.

Однак, як вбачається із матеріалів справи, загальна сума орендної плати за період з 01.06.2020 р. по лютий 2021 р. становить 34342,23 грн. та підтверджується наступними рахунками:

-рахунок № 213 - за період червень-жовтень 2020 р. на суму 18808,80 грн.;

-рахунок № 236 від 26.11.2020 р. - за листопад 2020 р. на суму 3816,08 грн.;

-рахунок № 258 від 21.12.2020 р. - за грудень 2020 р. на суму 3865,69 грн.;

-рахунок № 18 від 25.01.2021 р. - за січень 2021 р. на суму 3900,48 грн.;

-рахунок № 39 від 22.02.2021 р. - за лютий 2021 р. на суму 3951,18 грн.

Таким чином, з урахуванням часткової сплати орендної плати, залишок несплаченої Ренійською районною державною адміністрацією орендної плати згідно п. 3.3. укладеного договору оренди становить 11717,35 грн.

Також з матеріалів справи вбачається, що 01 червня 2020 р. між Акціонерним товариством Державний ощадний банк України (в особі філії - Одеського обласного управління АТ Ощадбанк) (орендодавець) та Ренійською районною державною адміністрацією (орендар) було укладено договір №1-к-2020 про відшкодування витрат за комунальні послуги, відповідно до п. 1.1 якого предметом цього договору є врегулювання питання про відшкодування витрат орендодавця по сплаті комунальних послуг (послуг) на орендоване майно загальною площею 33,1 кв.м (об`єкт оренди) згідно договору оренди нерухомого майна №01-06-2020 від 01.06.2020 р.

Положеннями п. 1.2. договору передбачено, що орендар зобов`язується здійснити відшкодування витрат орендодавця по оплаті комунальних послуг, пов`язаних з функціонуванням об`єкту оренди орендодавця. Оплата комунальних послуг здійснюється за діючими тарифами і розцінками, а саме: електропостачання, електророзподіл, водопостачання, водовідведення, газопостачання.

В п. 2.1. договору встановлено, що згідно розрахунку по договору загальна сума договору на оплату комунальних складає 10157,57 грн. з урахуванням ПДВ, з них:

- КЕКВ 2272 Оплата водопостачання та водовідведення 360,00 грн. з урахуванням ПДВ згідно Єдиного закупівельного словника (код ДК 021-2015: 41120000-6 Вода для технічних потреб);?

- КЕКВ 2273 Оплата електроенергія- 8360,76 грн. з урахуванням ПДВ згідно Єдиного закупівельного словника (код ДК 021-2015:09310000-5 Електрична енергія;

- КЕКВ 2274 Оплата природного газу -1436,81 грн з урахуванням ПДВ згідно Єдиного закупівельного словника (код ДК 021-2015; 09320000-8 Газове паливо Постачання природного газу.).

Згідно п. 5.4. договору реорганізація орендодавця чи орендаря або перехід права власності на приміщення чи будівлю до інших осіб, не визнається підставою для зміни або припинення чинності цього договору і зберігає свою чинність для нового власника приміщення та будівлі, якщо інше не передбачене цим договором або чинним законодавством.

Як вбачається із матеріалів справи, на виконання умов вищезазначеного договору, позивачем виставлено Ренійській районній державній адміністрації на загальну суму 7656,96 грн. наступні рахунки:

- рахунок № 215 від 26.10.2020 р. - за період червень-жовтень 2020 р. на суму 3780,00 грн.;

-рахунок № 237 від 16.11.2020 р. - за листопад 2020 р. на суму 955,06 грн.;

- рахунок № 259 від 21.12.2020 р. - за грудень 2020 р. на суму 955,06 грн.;

- рахунок № 19 від 25.01.2021 р. - за січень 2021 р. на суму 1009,47 грн.;

-рахунок № 40 від 22.02.2021 р. - за лютий 2021 р. на суму 957,37 грн.

При цьому, як свідчать матеріали справи, за період з 01.06.2020 р. по лютий 2021 р. на підставі вищезазначених рахунків відповідно до договору про відшкодування витрат за комунальні послуги № 1-к-2020 від 01.06.2020 р. Ренійською районною державною адміністрацією не було здійснено жодних платежів.

Крім того, судом з`ясовано, що 01.06.2020 р. між Акціонерним товариством Державний ощадний банк України (в особі філії - Одеського обласного управління АТ Ощадбанк) (орендодавець) та Ренійською районною державною адміністрацією (орендар) було укладено договір № 1-н-2020 про відшкодування витрат по сплаті податку на землю, податку на нерухомість та екологічного податку (договір по відшкодуванню витрат по сплаті податку), відповідно до п. 1.2., 2.1. якого орендар зобов`язується здійснити відшкодуванню витрат по сплаті податку на землю, податку на нерухомість та екологічного податку. Загальна сума договору складає 2475,00 грн., в т.ч. ПДВ, а саме:

- податок на нерухомість - 329,00 грн. в т.ч. ПДВ;

- податок на землю - 1140,48 грн., в т.ч. ПДВ;

- екологічний податок -5,52 грн. в т.ч. ПДВ.

Як вбачається із матеріалів справи, сума цього договору визначена відповідно до розрахунку витрат (додаток №1) до договору (п.2.2).

Згідно п. 3.1. договору відшкодування витрат здійснюється шляхом банківського переказу на розрахунковий рахунок орендодавця на підставі рахунків та підписаного сторонами акту наданих послуг.

Згідно п. 4.3.1 договору про відшкодування витрат по сплаті податку встановлено, що орендар зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі здійснити оплату за умовами цього Договору.

Пунктом 5.1. договору про відшкодування витрат по сплаті податку визначено, що договір вважається укладеним і набуває чинності з моменту його підписання сторонами та скріплення печатками, діє до 01 червня 2021 року (включно).

Відповідно п. 6.1-6.3 договору про відшкодування витрат по сплаті податку передбачено, що сторони несуть відповідальність за невиконання чи неналежне виконання обов`язків, визначених цим договором згідно діючого законодавства України. У разі порушень умов даного договору винна сторона сплачує пеню в розмірі облікової ставки НБУ від суми невиконаного зобов`язання за кожен день прострочки. Спори, що виникають в ході виконання умов договору, вирішуються шляхом переговорів. Якщо згода не досягнута, спір передається на розгляд до господарського суду.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем виставлено Ренійській районній державній адміністрації рахунки по відшкодуванню витрат по сплаті податку на землю, податку на нерухомість та екологічного податку на загальну суму 1856,25 грн., зокрема:

- рахунок № 216 від 26.10.2020 р. - за червень-жовтень 2020 р. на суму 1031,25 грн.;

-рахунок № 238 від 26.11.2020 р. - за листопад 2020 р. на суму 206,25 грн.;

-рахунок № 260 від 21.12.2020 р. - за грудень 2020 р. на суму 206,25 грн.;

-рахунок № 20 від 25.01.2021 р. - за січень 2021 р. на суму 206,25 грн.;?

- рахунок № 41 від 22.02.2021 р. - за лютий 2021 р. на суму 206,25 грн.

Так, як свідчать матеріали справи, на підставі вищезазначених рахунків відповідно до договору про відшкодування витрат по сплаті податку на землю, податку на нерухомість та екологічного податку № 1-н-2020 від 01.06.2020 р. Ренійською районною державною адміністрацією не було здійснено жодних платежів.

Як встановлено судом, з метою досудового врегулювання спору позивачем було направлено до Ренійської районної державної адміністрації претензію № 1 за вих. № 113.30/1406 від 18.03.2021 р., претензію № 2 за вих № 113.30/1407 від 18.03.2021 р., претензію № 3 за вих. № 113.30/1408 від 18.03.2021 р. Між тим вищезгадані претензії не були отримані Ренійською районною державною адміністрацією, конверт із поштовим відправленням претензіями повернувся до відправника із зазначенням у довідці поштової установи про причини повернення „за закінченням терміну зберігання.

В подальшому позивач звернувся до Ізмаїльської районної державної адміністрації Одеської області, вважаючи її правонаступником Ренійської районної державної адміністрації, з претензію № 1 за вих. № 113.26-08/20948/2021-15/ВИХ від 25.03.2021 р., претензію № 2 за вих. № 113.26-08/20978/2021-15/ВИХ від 26.03.2021 р., претензію № 3 за вих. № 113.26-08/20979/2021-15/ВИХ від 26.03.2021 р. В свою чергу відповідач надав відповідь на претензію за вих. № 01101-15/507/704 від 15.04.2021 р., відповідь на претензію за вих. № 01101-15/508/729 від 15.04.2021 р., відповідь на претензію за вих. № 01101-15/509/703 від 15.04.2021 р., в яких повідомив, що відповідно до п. 8 Порядку здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 16 грудня 2020 р. № 1321, перехід майна, майнових прав та обов`язків райдержадміністрацій, що припиняються; до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з дня затвердження передавального акту комісії з реорганізації. Наразі передавальний акт комісії з реорганізації Ренійської районної державної адміністрації не затверджено, майно та майнові права Ренійської районної державної адміністрації до Ізмаїльської районної державної адміністрації Одеської області не передано. Оскільки процес реорганізації не завершено, а в Ізмаїльській райдержадміністрації відсутні спірні договори, відповідно після затвердження передавального акту та отримання договору Ізмаїльською районною державною адміністрацією буде розглянута можливість погашення боргу за спірними договорами.

07.06.2022 р. на адресу Банку надійшов лист Ізмаїльської районної військової адміністрації, в якій зазначено, що передавальний акт комісії з реорганізації Ренійської райдержадміністрації підписано членами комісії та затверджено розпорядженням голови Одеської обласної державної адміністрації від 29.06.2021 року, але кредиторської заборгованості перед АТ Ощадбанк? в передавальному акті не зазначено. Таким чином, у Ізмаїльської районної військової адміністрації відсутні законні підстави щодо сплати боргу по орендній платі, тому вирішення даного питання можливо виключно в судовому порядку.

Отже, несплата Ізмаїльською районною державною адміністрацією Одеської області вказаної заборгованості, що виникла у Ренійської районної державної адміністрації за договором оренди нерухомого майна від 01.06.2020 р. в сумі 14316,91 грн., за договором про відшкодування витрат за комунальні послуги від 01.06.2020 р. в сумі 8932,01 грн., за договором про відшкодування витрат по сплаті податку на землю, податку на нерухомість та екологічного податку від 01.06.2020 р. в сумі 2292,14 грн., стала підставою для звернення позивача до суду із заявленим позовом до Ізмаїльської райдержадміністрації як правонаступника.

Так, згідно зі ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини.

Частиною 1 статті 626 ЦК України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Частина 1 статті 202 ЦК України визначає, що правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

При цьому за правилами статті 14 Цивільного кодексу України цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства.

Згідно з частиною 1 статті 175 ГК України майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до статті 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Так, укладені між Акціонерним товариством Державний ощадний банк України (в особі філії - Одеського обласного управління АТ Ощадбанк) та Ренійською районною державною адміністрацією договори № 01-06-2020 оренди нерухомого майна, про відшкодування витрат за комунальні послуги № 01-к-2020 від 01.06.2020 р. та про відшкодування витрат по сплаті податку на землю, податку на нерухомість та екологічного податку № 1-н-2020 породжують виникнення прав та обов`язків саме для цих сторін.

Як встановлено судом, розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації від 16.01.2021 р. № 44/од-2021 було утворено комісію з реорганізації Ренійської районної державної адміністрації, а в подальшому розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації від 29.06.2021 р. № 674/од-2021 було затверджено передавальний акт Ренійської районної державної адміністрації, що припиняється в результаті реорганізації шляхом приєднання до Ізмаїльської районної державної адміністрації.

Статтею 106 ЦК України визначено, що злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.

За універсальним правонаступництвом має місце перехід усієї сукупності прав та обов`язків певної особи. При цьому майно особи як сукупність прав і обов`язків, які їй належать, переходить до правонаступника (правонаступників) як єдине ціле, причому в цій сукупності єдиним актом переходять усі окремі права та обов`язки, які належали на момент правонаступництва праводателю, незалежно від того, виявлені вони на момент правонаступництва чи ні. Універсальне правонаступництво має місце у випадках припинення юридичної особи та спадкового наступництва у випадку смерті фізичної особи. Сингулярне правонаступництво, на відміну від універсального, не охоплює переходу всієї сукупності прав та обов`язків до правонаступника, а тому іменується частковим правонаступництвом, і відбувається заміною осіб в окремих зобов`язаннях через волевиявлення сторін або вказівку закону.

Важливим є правильне визначення моменту переходу прав до правонаступника юридичної особи. Відповідно до ст. 107 ЦК України після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами. Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.

Відповідно до ч. 6 ст. 107 ЦК України, якщо правонаступниками юридичної особи є декілька юридичних осіб і точно визначити правонаступника щодо конкретних обов`язків юридичної особи, що припинилася, неможливо, юридичні особи - правонаступники несуть солідарну відповідальність перед кредиторами юридичної особи, що припинилася. Учасники (засновники) припиненої юридичної особи, які відповідно до закону або установчих документів відповідали за її зобов`язаннями, відповідають за зобов`язаннями правонаступників, що виникли до моменту припинення юридичної особи, у такому самому обсязі, якщо більший обсяг відповідальності учасників (засновників) за зобов`язаннями правонаступників не встановлено законом або їх установчими документами.

Згідно ч. 1, 5 ст. 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

Отже, моментом переходу прав до правонаступника юридичної особи вважається дата внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань в порядку, передбаченому Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань. Так, відповідно до ч.ч. 5, 6, 7, 8 ст. 4 вказаного Закону:

- у разі злиття юридичних осіб здійснюється державна реєстрація новоутвореної юридичної особи та державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття. Злиття вважається завершеним з дати державної реєстрації припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття.

- у разі перетворення юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичної особи, що припиняється у результаті перетворення, та державна реєстрація новоутвореної юридичної особи. Перетворення вважається завершеним з дати державної реєстрації новоутвореної юридичної особи.

- у разі поділу юридичних осіб здійснюється державна реєстрація новоутворених юридичних осіб та державна реєстрація припинення юридичної особи, що припиняється у результаті поділу. Поділ вважається завершеним з дати державної реєстрації припинення юридичної особи, що припиняється у результаті поділу.

- у разі приєднання юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті приєднання, та державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються. Приєднання вважається завершеним з дати державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються.

Наразі слід зазначити, що запис в установчих документах про правонаступництво має істотне значення для визнання правонаступництва. Однак, суттєве значення мають також фактично здійснені організаційно-економічні перетворення, з якими чинне законодавство пов`язувало перехід майнових прав та обов`язків, а саме: рішення власника (власників), підписання передавального або розподільного акта чи балансу тощо. Отже у вирішенні питань, пов`язаних з правонаступництвом, слід здійснювати аналіз документів, що стосуються переходу прав і обов`язків на майно (майнові права) чи його відповідну частину.

Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань юридична особа - Ренійська районна державна адміністрація (код 04057215) на теперішній час перебуває у стані припинення, але не є припиненою.

Також відповідно до передавального акту, комісією, що утворена відповідно до розпорядження Одеської обласної державної адміністрації від 16.01.2021 р. № 44/од-2021, складено акт про перехід майна, майнових прав та обов`язків райдержадміністрації, з якого не вбачається передачу до Ізмаїльської райдержадміністрації від Ренійської районної державної адміністрації будь-якої кредиторської заборгованості перед Акціонерним товариством Державний ощадний банк України.

Отже, господарський суд доходить висновку, що заборгованість Ренійської районної державної адміністрації перед Акціонерним товариством Державний ощадний банк України за спірними договорами № 01-06-2020 оренди нерухомого майна, про відшкодування витрат за комунальні послуги № 01-к-2020 від 01.06.2020 р. та про відшкодування витрат по сплаті податку на землю, податку на нерухомість та екологічного податку № 1-н-2020 не перейшла до Ізмаїльської районної державної адміністрації Одеської області

За змістом частин 1, 2 статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Частинами 1, 3 статті 74 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу свої вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Згідно ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відтак, з огляду на те, що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 12.12.2022 р. не внесено запис про припинення Ренійської районної державної адміністрації, суд доходить висновку, що процедура реорганізації не завершена та вказана юридична особа відповідно до закону ще не припинена, а тому саме Ренійська районної державної адміністрація має відповідати за своїми зобов`язаннями по договору оренди нерухомого майна від 01.06.2020 р., договору про відшкодування витрат за комунальні послуги від 01.06.2020 р., договору про відшкодування витрат по сплаті податку на землю, податку на нерухомість та екологічного податку від 01.06.2020 р. Адже докази виникнення у Ізмаїльської райдержадміністрації будь-яких прав та обов`язків за вказаними договорами замість Ренійської райдержадміністрації в матеріалах справи відсутні, таких обставин судом не встановлено.

П. 7 Постанови Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 р. № 1321 Про затвердження Порядку здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються передбачено, що перехід повноважень, прав та обов`язків (публічно-владне правонаступництво) райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється:

- у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з моменту утворення комісії з реорганізації райдержадміністрації, що припиняється (далі - комісія з реорганізації);

- у разі утворення на території новоутвореного району райдержадміністрації, в адміністративному центрі якого була відсутня така райдержадміністрація, - з моменту державної реєстрації райдержадміністрації як юридичної особи публічного права та утворення комісії з реорганізації.

Згідно п. 8. цієї постанови, перехід майна, майнових прав та обов`язків райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється:

- у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з дня затвердження передавального акта комісії з реорганізації;

- у разі утворення райдержадміністрації на території новоутвореного району, в адміністративному центрі якого була відсутня така райдержадміністрація, - з моменту державної реєстрації райдержадміністрації як юридичної особи публічного права та затвердження передавального акта комісії з реорганізації.

Відповідно до п. 10 Постанови Кабінету Міністрів України райдержадміністрація, розташована в ліквідованому районі, продовжує здійснювати свої повноваження до моменту виникнення відповідного правонаступництва, передбаченого пунктами 7 і 8 цього Порядку.

В п. 11 Постанови Кабінету Міністрів України передбачено, що райдержадміністрації, що припиняються, до складу яких входять структурні підрозділи із статусом юридичної особи публічного права, після набрання чинності актом Кабінету Міністрів України про реорганізацію відповідної райдержадміністрації, а у разі створення райдержадміністрацій на території новоутвореного району - після державної реєстрації створення райдержадміністрацій видають акт про реорганізацію структурних підрозділів райдержадміністрації, які мають статус юридичної особи публічного права. У акті про реорганізацію визначається її спосіб, заходи з реорганізації, строк її завершення та інші необхідні умови.

З огляду на викладене вище, враховуючи факт того, що станом на 12.12.2022 р. не внесено запису про припинення Ренійської районної державної адміністрації, а Ізмаїльською районною державною адміністрацією Одеської області не прийнято будь-якої кредиторської заборгованості Ренійської районної державної адміністрації перед Акціонерним товариством Державний ощадний банк України за спірними договорами, господарський суд доходить висновку, що у Ізмаїльської районної державної адміністрації Одеської області не виникли зобов`язання із відшкодування заборгованості за цими договорами, тому остання не є належним відповідачем у даній справі.

Відповідно до частин 1-4 статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Згідно зі статтею 14 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд.

Водночас положеннями статті 45 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що сторонами в судовому процесі є позивач і відповідач.

Сторони - це суб`єкти матеріально- правових відносин, які виступають на захист своїх інтересів і на яких поширюється законна сила судового рішення. Позивачем є особа, яка має право вимоги (кредитор), а відповідачем - особа, яка повинна виконати зобов`язання (боржник). При цьому відповідач має бути такою юридичною чи фізичною особою, за рахунок якої, в принципі, можливо було б задовольнити позовні вимоги.

З огляду на зміст наведених норм захисту в судовому порядку підлягають порушене право й охоронювані законом інтереси саме від відповідача.

Визначення кола відповідачів, предмета та підстав спору є виключним правом позивача. Суд зобов`язаний вирішити справу за тим позовом, що пред`явлений, і відносно тих відповідачів, які зазначені в ньому.

Натомість, встановлення належності відповідачів й обґрунтованості позову - обов`язком суду, який виконується під час розгляду справи.

Аналогічні висновки щодо застосування норм процесуального права були викладені в постановах Великої Палати Верховного Суду від 30 січня 2019 року у справі N 552/6381/17 (пункти 36-40); від 17 квітня 2018 року у справі N 523/9076/16-ц (пункт 41); від 20 червня 2018 року у справі N 308/3162/15-ц (пункт 49); від 21 листопада 2018 року у справі N 127/93/17-ц (пункт 50); від 12 грудня 2018 року у справі N 570/3439/16-ц (пункти 37, 54); від 12 грудня 2018 року у справі N 372/51/16-ц (пункт 31.4).

В ч. 2 ст. 48 Господарського процесуального кодексу України передбачено, якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до закінчення підготовчого провадження, а у разі розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження - до початку першого судового засідання за клопотанням позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі.

Питання про вступ у справу інших осіб, заміну неналежного відповідача, залучення співвідповідача суд вирішує у підготовчому засіданні а у разі розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження - до початку першого судового засідання.

Між тим АТ Державний ощадний банк України в особі Одеського обласного управління АТ Ощадбанк первісно, подавши позов до суду, заявив позовні вимоги безпосередньо до Ізмаїльської районної державної адміністрації та Ренійської районної державної адміністрації, однак при подачі заяви про усунення недоліків позовної заяви позивач власне й зазначив, що відповідачем у позові є лише Ізмаїльська районна державна адміністрація.

Пред`явлення позову до неналежного відповідача не є підставою для відмови у відкритті чи для закриття провадження у справі. За результатами розгляду справи суд відмовляє у позові до неналежного відповідача та приймає рішення щодо суті заявлених до належного відповідача вимог (постанови Великої Палати Верховного Суду від 17 квітня 2018 року у справі N 523/9076/16-ц (пункт 40), від 12 грудня 2018 року у справі N 372/51/16-ц (пункт 31.10), від 30 січня 2019 року у справі N 552/6381/17 (пункт 39)).

Відтак, оскільки позовні вимоги про стягнення спірної суми коштів АТ Державний ощадний банк України в особі Одеського обласного управління АТ Ощадбанк пред`явлено до неналежного відповідача (Ізмаїльської районної державної адміністрації), такий позов Банку не підлягає задоволенню з цих підстав. Тому суд не вбачає підстав для надання оцінки заявленим Банком вимогам про стягнення нарахованих санкцій, а саме:

- за договором оренди нерухомого майна від 01.06.2020 р. 3% річних за прострочення сплати заборгованості за період з 15.01.2021 р. по 23.02.2022 р. в сумі 369,07 грн., інфляційних втрат за прострочення сплати заборгованості за період з 15.01.2021 р. по 23.02.2022 р. в сумі 1391,33 грн., пені за прострочення сплати заборгованості за період з 15.01.2021 р. по 14.08.2021 р. в сумі 839,16 грн.;

- за договором про відшкодування витрат за комунальні послуги від 01.06.2020 р. 3% річних за прострочення сплати заборгованості з 20.11.2020 р. по 23.02.2022 р. в сумі 265,28 грн., інфляційних втрат за прострочення сплати заборгованості з 20.11.2020 р. по 23.02.2022 р. в сумі 1009,77 грн.;

- за договором про відшкодування витрат по сплаті податку на землю, податку на нерухомість та екологічного податку від 01.06.2020 р. 3% річних за прострочення сплати заборгованості з 20.11.2020 р. по 23.02.2022 р. в сумі 65,05 грн., інфляційних втрат за прострочення сплати заборгованості з 20.11.2020 р. по 23.02.2022 р. в сумі 247,15 грн., пені за прострочення сплати заборгованості в сумі 123,69 грн.

У зв`язку з тим, що рішення відбулось не на користь позивача, відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору, понесені позивачем при подачі позову, відносяться за рахунок позивача.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову Акціонерного товариства Державний ощадний банк України в особі Одеського обласного управління АТ Ощадбанк до Ізмаїльської районної державної адміністрації Одеської області про стягнення 25541,06 грн. відмовити.

Рішення господарського суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги протягом 20-денного строку з моменту складання повного судового рішення.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не буде подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення складено та підписано 05 січня 2023 р. у зв`язку відсутністю стабільного електропостачання в адміністративній будівлі господарського суду Одеської області протягом грудня 2022 року.

Суддя В.С. Петров

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення12.12.2022
Оприлюднено09.01.2023
Номер документу108284906
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань оренди

Судовий реєстр по справі —916/2418/22

Рішення від 12.12.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петров В.С.

Ухвала від 29.11.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петров В.С.

Ухвала від 02.11.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петров В.С.

Ухвала від 10.10.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петров В.С.

Ухвала від 26.09.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петров В.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні