Рішення
від 26.12.2022 по справі 916/1765/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"26" грудня 2022 р.м. Одеса Справа № 916/1765/22

Господарський суд Одеської області у складі судді Щавинської Ю.М.

секретар судового засідання Арнаутова А.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом: Одеської міської ради (65026, м. Одеса, пл. Думська, 1)

до відповідача: Акціонерного товариства "Втормет" (04071, м. Київ, вул. Електриків, буд. 6)

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача: Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради (65011, м. Одеса, вул.Успенська, буд. 83/85)

про стягнення 768 151,62 грн

за участю представників сторін:

від позивача: Танасійчук Г.М. - самопредставництво

від відповідача: не з`явився

від третьої особи: не з`явився

Історія справи.

1. Короткий зміст позовних вимог Одеської міської ради.

28.07.2022 Одеська міська рада звернулася до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Акціонерного товариства "Втормет", в якій просить суд стягнути з відповідача заборгованість зі сплати орендної плати у розмірі 707 965,66 грн, інфляційні втрати у розмірі 41 599,27 грн, 3% річних у сумі 10 937,65 грн, пеню у розмірі 7 649,04 грн, а також стягнути сплачений судовий збір.

2. Заяви, клопотання, інші процесуальні дії у справі.

Ухвалою суду від 02.08.2022 відкрито провадження у справі №916/1765/22, прийнято справу до розгляду за правилами загального позовного провадження із призначенням судового засідання, залучено Департамент земельних ресурсів Одеської міської ради до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача.

16.08.2022 до суду від третьої особи надійшли пояснення на позовну заяву (т.1 а.с.72-77).

30.08.2022 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (т.1 а.с.99-103), в якому останній просив суд відмовити у задоволенні позову.

07.09.2022 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив (т.1 а.с.141-147).

Протокольною ухвалою від 14.09.2022 судом було продовжено строк підготовчого провадження на 30 календарних днів.

26.09.2022 до суду від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив (т.2 а.с.15-19), відповідно до яких останній визнав позовні вимоги частково в загальній сумі 531 276,72 грн, а саме: заборгованість у розмірі 483 095,20 грн, втрати від інфляції у суму 38 143,89 грн, 3% річних у сумі 10 037,63 грн.

Протокольною ухвалою від 02.11.2022 судом закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті.

01.12.2022 до суду від відповідача надішли пояснення щодо декларування зобов`язань (т.2 а.с.63-68).

У судовому засіданні 26.12.2022 представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі, просив суд задовольнити позов.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився, натомість в матеріалах справи наявне клопотання від 08.12.2022 про подальший розгляд справи без його участі.

Третя особа у судове засідання 26.12.2022 також не з`явилася, про причини відсутності суд не повідомляла.

3. Позиція учасників справи.

3.1. Доводи Одеської міської ради.

АТ "Втормет" у період з 01.09.2020 по 31.05.2022 не виконує обов`язок за договором від 16.11.2015 щодо сплати орендної плати.

Рішенням Одеської міської ради від 29.06.2016 р. №756-VII затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси, яка застосовується з 01.01.2017.

Згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 06.03.2020 р. № 756 нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 4479 кв.м. за адресою: м. Одеса, вул. Болгарська, 64, кадастровий номер 5110137300:30:001:0011 становить 7 902 872,08 грн. Орендна плата за вказану земельну ділянку, відповідно, складає 395 143,60 грн на рік.

У п.4.5. договору сторони узгодили виключення в частині зміни умов договору у письмовій формі шляхом укладання додаткових угод та передбачили, що у випадку зміни нормативної грошової оцінки земель міста Одеси, орендодавцем самостійно без внесення змін до договору оренди землі розраховується орендна плата у відповідності до нового витягу.

Отже зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для автоматичного перегляду розміру орендної плати.

З огляду на викладене та з урахуванням положень п.4.5. договору Департаментом земельних ресурсів Одеської міської ради розраховано заборгованість АТ "Втормет" з орендної плати у період з 01.09.2020 по 31.05.2022 у розмірі 707 965,66 грн.

Внаслідок неналежного виконання обов`язку щодо сплати орендної плати Департаментом земельних ресурсів Одеської міської ради направлено претензію на адресу відповідача від 30.06.2021 № 01-13/333 про необхідність сплати заборгованості за договором оренди землі, яка залишилась без задоволення.

Вимоги про стягнення 3% річних та інфляційних втрат ґрунтуються на положеннях ст.625 ЦК України, пені на положеннях п.4.7. договору та положеннях ст.129 Податкового кодексу України.

Воєнний стан є підставою для звільнення орендаря від відповідальності за прострочення виконання зобов`язання за договором, втім договором не передбачено звільнення орендаря від сплати орендної плати на період дії обставини непереборної сили.

Відповідачу не нараховувались ані інфляційні втрати та 3% річних, ані пеня у період заборгованості з 01.01.2022 по 31.05.2022.

Правова оцінка можливості зміни орендодавцем розміру орендної плати, надана Північним апеляційним господарським судом у постанові від 22.06.2021 у справі №910/19907/20, не є обов`язковою при розгляді судом даної справи.

3.2. Доводи Акціонерного товариства "Втормет".

Зміни до договору в частині зміни орендної плати здійснюються виключно за згодою сторін. Умовами договору не передбачений обов`язок орендаря самостійно індексувати розмір орендної плати у зв`язку із зміною нормативно-грошової оцінки земель.

Пунктом 4.5. договору передбачена можливість зміни орендної плати за ініціативою орендодавця, та жодним чином не в односторонньому порядку.

Одеською міською радою не було на підставі п.4.2. 4.5. договору ініційовано питання на щодо зміни (збільшення) орендної плати та внесення відповідних змін до договору у порядку п. 12.1 договору. Відповідно будь-яких змін до договору у тому числі і щодо зміни орендної плати не вносилось.

До моменту внесення відповідних змін до договору оренди земельної ділянки в частині зміни розміру орендної плати (відповідно до нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки) у орендаря не виникає і відсутній обов`язок зі сплати орендної плати за користування орендованою земельною ділянкою згідно з положеннями Податкового кодексу України у відповідності до нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Отже для розрахунку заборгованості відповідача по сплаті орендної плати слід приймати щомісячний розмір орендної плати у сумі 30 193,45 грн.

АТ "Втормет" є спеціалізованим підприємством, яке здійснює діяльність із заготівлі, переробки металобрухту та відвантаження його на металургійні комбінати. Внаслідок військової агресії Російської Федерації проти України з 24.02.2022 та на сьогоднішній день товариство зазнало багатомільйонних збитків внаслідок руйнування та пограбування виробничих підрозділів АТ "Втормет". Наразі товариство не може виконувати зобов`язань за діючими договорами, в тому числі через вщент зруйновані заводи Азовсталь та ім.Ілліча, які розташовані на тимчасово окупованій території, у зв`язку з чим відповідачем повністю втрачено ринок збуту металобрухту; зупинилась заготівля брухту, оскільки більшість підприємств-постачальників призупинили чи значно скоротили свою діяльність.

Таким чином з 24.02.2022 фактично встановлено неможливість належного виконання зобов`язань за діючим договором внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних та невідворотних обставин.

Строк виконання зобов`язань зі сплати орендної плати за період з 01.01.2022 (строк виконання зобов`язань 02.03.2022) по 31.05.2022 (з врахуванням меж строку, заявленого позивачем) не вважається простроченим, оскільки відповідно до п.п.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України зобов`язання мають бути виконані протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

З урахуванням наведеного, відповідач визнає позовні вимоги частково в загальній сум 531 276,72 грн: основне зобов`язання зі сплати орендної плати за землю за період з 01.09.2020 по 31.12.2021 у загальній сум 483 095,20 грн, втрати від інфляції у суму 38 143,89 грн, 3% річних у сумі 10 037,63 грн.

Умовами договору сторони не встановили конкретного виду та розміру пені, при цьому статтею 129 Податкового кодексу України не передбачено нарахування пені за прострочення сплати орендної плати.

3.3. Доводи Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради.

За договором оренди землі відповідач мав сплачувати на користь позивача щомісячно орендну плату на протязі 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця.

Основою для визначення розміру орендної плати для земельно державної та комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим ніж встановлено положеннями п.288.5.1 ст.288 Податкового кодексу України.

В порушення прийнятих на себе зобов`язань, відповідачем орендна плата за договором не сплачувалась, внаслідок чого у останнього за період з 01.09.2020 по 31.05.2022 утворилась заборгованість у сумі 749 564,93 грн.

4. Фактичні обставини, встановлені судом.

16.11.2015 між Одеською міською радою (Орендодавець) та Публічним акціонерним товариством "Втормет" (Орендар) укладено договір оренди землі (т.1 а.с.29-33), за умовами п. 1.1 якого Орендодавець на підставі Закону України "Про оренду землі" та рішення Одеської міської ради № 7162-VI від 10.09.2015 передає, а Орендар приймає у строкове, платне володіння, користування земельну ділянку площею 0,4479 га, що находиться у місті Одесі, Малиновському районі, вулиця Болгарська, 64.

Зазначена земельна ділянка належить Територіальній громаді міста Одеси в особі Одеської міської ради, право власності на яку зареєстровано 17.05.2013 року в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 63334151101, номер запису про право власності: 996836, що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, індексний номер витягу: 3694602, наданим 21.05.2013 Реєстраційною службою Одеського міського управління юстиції Одеської області. (п. 1.2 договору).

За приписами пунктів 2.1, 2.2 договору в оренду передається земельна ділянка площею 0,4479 га, кадастровий номер 5110137300:30:001:0011, у тому числі по угіддях: капітальна одноповерхова - 0,1670 га, тимчасова - 0,0021 га; під проїздами, проходами та площадками - 0,2788 га.

На земельній ділянці розташовано: об`єкт нерухомого майна, що належить ПАТ "Втормет" на підставі Розпорядження Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській області №64-р від 12.11.1993 та Переліку нерухомого майна у додатку до листа РВ ФДМУ по Одеській області № 1/4987 від 19.11.2002, право власності на який зареєстровано 01.06.2013 року в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, номер запису про право власності: 1151411, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 73222651101, що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, індексний номер витягу: 30700041, наданим 09.12.2014 року Реєстраційною службою Одеського міського управління юстиції Одеської області.

Згідно п.2.3. договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 7 246 427,05 грн (з урахуванням індексації за 2014 рік) згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси №293/М від 20.06.2012, складеному Управлінням Держкомзему у м. Одесі.

Згідно з пунктами 3.1, 3.2 договору договір укладено терміном на 10 років, до початку реалізації планувальних рішень району, для експлуатації та обслуговування адміністративно-складських будівель і гаражів-майстерень.

Відповідно до п.4.1 договору орендна плата за земельну ділянку площею 0,4479 га розрахована у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає: 362 321,35 грн. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій безготівковій формі.

Розмір орендної плати встановлюється за домовленістю сторін згідно рішень Одеської міської ради у відповідності до розрахунку розміру орендної плати та може збільшуватися Одеською міською радою в межах, передбачених законодавством (п. 4.2 договору).

Згідно з п. 4.3. договору орендна плата сплачується Орендарем рівними частками за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням коефіцієнтів індексації у порядку, визначеному законодавством.

За умовами п. 4.4. договору орендар не звільняється від орендної плати і сплачує її незалежно від результатів його господарської діяльності.

Відповідно до п.4.5. договору розмір орендної плати переглядається у разі, зокрема, введення в дію нової нормативної грошової оцінки земель м. Одеси, яка затверджується рішеннями Одеської міської ради; в інших випадках, передбачених чинним законодавством. У цих випадках розмір орендної плати змінюється за ініціативою Орендодавця.

У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, справляється пеня, розмір якої визначається Податковим кодексом України. Пеня перераховується Орендарем на рахунок, зазначений в п. 4.3. цього договору. (п. 4.7 договору).

Відповідно до п.5.1. договору земельна ділянка передається в оренду для експлуатації та обслуговування адміністративно-складських будівель і гаражів-майстерень.

Категорія земель за основним цільовим призначенням - землі промисловості, транспорті, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; вид цільового призначення згідно з Класифікацією видів цільового призначення земель для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (п.5.2. договору).

Відповідно до п.9.1.2 договору орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.

Згідно з п.9.4.2 договору орендар зобов`язаний самостійно, щороку обчислювати суму орендної плати за станом на 1 січня, з урахуванням індексації нормативної грошової оцінки, і не пізніше 20 лютого поточного року подавати відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому Податковим кодексом України (з урахуванням нової нормативної грошової оцінки земель у разі введення її в дію).

Відповідно до п.12.1 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін та підлягає нотаріальному посвідченню. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору, спір розв`язується у судовому порядку.

Згідно із Витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси №756 від 06.03.2020 (т.1 а.с.47) нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 5110137300:30:001:0011 на 1.01.20 становить 7 902 872,08 грн.

Виходячи з такого розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, позивачем розраховано розмір орендної плати. Як вказує позивач, у відповідача наявна заборгованість з орендної плати з вересня 2020 року по травень 2022 року у сумі 707 965,66 грн. При цьому у 2020 2021 роках, згідно розрахунку позивача, щомісячний розмір орендної плати становив 32 928,63 грн, у 2022 році щомісячний розмір орендної плати становив 36 221,50 грн.

Відповідач, в свою чергу, проти періоду заборгованості жодним чином не заперечує, натомість вказує, що розмір орендної плати, згідно поданого розрахунку (т.1 а.с.114), становить 483 095,20 грн, де щомісячний розмір орендної плати становить 30 193,45 грн. Означена сума орендної плати розрахована за виключенням місяців 2022 року, оскільки строк сплати орендної плати, за твердженням відповідача, за вказані місяці ще не настав.

Також судом встановлено, що на розгляді у Господарському суді міста Києва перебувала справа №910/19907/20 за позовом Одеської міської ради до АТ "Втормет" про стягнення заборгованості з орендної плати за договором від 16.11.2015 за період з 01.05.2019 по 31.08.2020.

Рішенням суду від 24.02.2021 позовні вимоги Одеської міської ради було задоволено частково, стягнуто з АТ "Втормет" заборгованість з орендної плати, 3% річних та інфляційні втрати, в частині стягнення пені суми судом було відмовлено. Суд апеляційної інстанції, змінюючи рішення суду першої інстанції, зазначив, що внесення змін до договору в частині зміни орендної плати здійснюється виключно за згодою сторін, при цьому до моменту внесення відповідних змін до договору оренди земельної ділянки в частині зміни розміру орендної плати у орендаря не виникає і відсутній обов`язок зі сплати орендної плати за користування

5. Позиція суду.

5.1. Загальні норми права, що регулюють питання оренди землі.

Використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону (ст. 206 Земельного кодексу України).

Згідно зі статтею 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Статтею 93 Земельного кодексу України визначено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

За змістом статей 122, 123, 124 Земельного кодексу України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі - продажу права оренди земельної ділянки.

Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Відповідно до ст. 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

Пунктом 4 ч.1 ст. 24 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.

Орендар, в свою чергу, відповідно до положень ст. 25 Закону України "Про оренду землі", зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі сплачувати орендну плату за земельну ділянку.

5.2. Щодо предмету доведення.

Як встановлено судом, позовні вимоги позивача направлені на стягнення з відповідача заборгованості з орендної плати за користування земельною ділянкою. При цьому позивачем розмір орендної плати розраховано виходячи з нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки, сума якої є відмінною від встановленої у договорі.

Відповідач, заперечуючи проти позову, проти наявності заборгованості не заперечує, однак не погоджується з розміром орендної плати, що нарахована відповідачем за місяць оренди, та вказує, що орендна плата визначається без урахування індексації та на підставі означеної у договорі нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Крім того відповідач також вказує на те, що строк виконання зобов`язання зі спати орендної плати за період з 01.01.2022 по 31.05.2022 не вважається простроченим та таке зобов`язання має бути виконане на протязі 6 місяців після скасування воєнного стану в Україні.

Отже, виходячи з позицій сторін, визначаючи предмет доказування, суд вказує, що встановленню та доведенню в рамках даної справи, перш за все, підлягає: правомірність нарахування орендної плати, виходячи з розміру нової нормативної грошової оцінки без внесення змін до договору, та з урахуванням індексації нормативної грошової оцінки, а також обставина настання строку оплати орендної плати за 2022 рік з урахуванням введення воєнного стану в Україні.

5.3. Щодо можливості нарахування орендної плати, виходячи з нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки та відстрочення сплати орендної плати до закінчення воєнного стану.

Частинами 1- 3 статті 632 ЦК України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.

Відповідно до частин 1 та 2 ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

Згідно із частинами 1, 2 ст. 651 ЦК України зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до частин 1, 2 ст. 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах. Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони.

Зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку (стаття 30 Закону України "Про оренду землі").

Згідно із ч.3 ст. 653 ЦК України у разі зміни договору зобов`язання змінюється з моменту досягнення домовленості про зміну договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється у судовому порядку, зобов`язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.

Наведені норми права передбачають, що зміна договору оренди землі допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. При цьому якщо договір змінений судом, то зобов`язання змінюється з моменту набрання відповідним рішенням суду законної сили.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (ч.5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель").

Відповідно до статті 1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності проводиться обов`язкова нормативна грошова оцінка земельних ділянок (ст. 13 Закону України "Про оцінку земель").

Як вказує позивач, та з чим категорично не погоджується відповідач, можливість зміни в односторонньому порядку розміру орендної плати, виходячи із зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки, чітко передбачена п.4.4. договору.

Натомість, суд з такими твердженнями позивача не погоджується, та вказує, що останні ґрунтуються на невірному тлумаченні умов означеного пункту та без взаємозв`язку із положеннями п. 12.1. договору.

За думкою суду, положення означеного пункту жодним чином не регулюють виключення з п. 12.1. договору, яким визначено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі, а лише уточнюють, що відповідні зміни до умов договору ініціюються орендодавцем.

В той же час, за відсутності в матеріалах справи доказів укладання сторонами договору письмового правочину щодо зміни розміру орендної плати, виходячи із нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки, суд зазначає про відсутність у відповідача обов`язку сплати орендної плати, виходячи з нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Посилання відповідача на правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 06.12.2018 по справі №916/596/18, якою підтверджено наявність у орендодавця можливості зміни розміру орендної плати без укладання при цьому відповідних угод, судом не приймаються до уваги, з огляду на різний зміст пунктів договорів, які регулюють питання перегляду розміру орендної плати.

Відмінними за своїм змістом є також пункти договору, які регулюють питання перегляду розміру орендної плати, який був предметом розгляду справи №916/235/18, та на позицію Верховного Суду по якій посилається позивач.

Щодо посилань сторін на висновки судів у справі №910/19907/20, суд зазначає, що по-перше, такі висновки не є висновками Верховного Суду, а по-друге преюдиціальне значення законом надається саме обставинам, а не правовій оцінці таких обставин.

Як вже було зазначено судом, умовами п.4.1 договору сторонами погоджено, що орендна плата за земельну ділянку площею 0,4479 га розрахована у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає: 362 321,35 грн.

При цьому, визначаючи розмір щомісячної орендної плати, яка підлягає сплаті відповідачем, суд враховує також положення п. 9.4.2. договору, яким встановлено обов`язок орендаря самостійно обчислювати суму орендної плати з урахуванням індексації нормативної грошової оцінки, з огляду на що доводи відповідача щодо відсутності у нього такого обов`язку судом до уваги не приймаються.

Таким чином щомісячна сума орендної плати у 2020 та 2021 року становить 30 193,45 грн, а в 2022 році становить 33 212,80 грн (з урахуванням коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель 1.10).

Таким чином, загальна сума орендної плати за період з вересня 2020 по травень 2022 становить 649 159,20 грн.

При цьому суд зауважує, що доводи відповідача про звільнення АТ "Втормет" від відповідальності, передбаченої Податковим кодексом України, з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні, ґрунтуються на неправильному тлумаченні положень п.69.1. підрозділу 10 розділу XX перехідних положень Податкового кодексу України.

Дійсно в умовах воєнного стану законодавець Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" №2120 від 15.03.2022, яким внесено зміни до Податкового кодексу України, встановив особливості справляння плати за землю.

Так відповідно до пункту 69.14 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України тимчасово, на період з 1.03.2022 по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди. Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.

В той же час означені положення не можуть бути застосовані в даному випадку, оскільки територія, на якій розташована спірна земельна ділянка, не відносить до територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.

Таким чином, враховуючи відсутність в матеріалах справи доказів здійснення відповідачем оплати орендної плати за спірний період, загальний розмір орендної плати, що підлягає стягненню з відповідача становить 649 159,20 грн.

5.4. Щодо стягнення інфляційних втрат, 3% річних та пені.

Відповідно до ст.610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Згідно ч.1 ст.611 ЦК України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом.

Згідно ч. 2 ст. 625 ЦК України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Відповідно до ч. 2 п. 1 ст. 46 ГПК України крім прав та обов`язків, визначених у статті 42 цього Кодексу, позивач вправі відмовитися від позову (всіх або частини позовних вимог), відповідач має право визнати позов (всі або частину позовних вимог) - на будь-якій стадії судового процесу.

Заперечуючи проти позову, відповідач надав до суду контррозрахунок 3%, сума яких становить 10 037,63 грн та інфляційних втрат, сума яких становить 38 143,89 грн, та в подальшому визнав вимоги позивача саме в цій частині.

Перевіривши надані відповідачем розрахунки, суд погоджується з ними, та враховуючи висновки щодо розміру щомісячної орендної плати, а також те, що визнання відповідачем позову в цій частині не суперечить закону та не порушує прав та інтересів інших осіб, зазначає, що вимоги в цій частині підлягають частковому задоволенню.

За приписами ч.1 ст.230 ГК України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.

Відповідно до ч.3 ст.549 ЦК України пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.

Відповідно до п.4.7. договору у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, справляється пеня, розмір якої визначається Податковим кодексом України.

За змістом ст.129 Податкового кодексу України пеня нараховується за кожний календарний день прострочення сплати грошового зобов`язання, включаючи день погашення, з розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на кожний такий день.

За таких обставин, у зв`язку з невиконанням відповідачем умов договору оренди землі позивачем обґрунтовано нарахована пеня у відповідному розмірі (а.с.44).

Посилання на невстановлення договором розміру пені з урахуванням наявності у ньому відповідної бланкетної (відсилочної) норми не може бути визнано судом обґрунтованими, оскільки згідно до п. 129.5 ПК України зазначений розмір пені (12%) застосовується щодо всіх платників та всіх видів податків, зборів та інших грошових зобов`язань, крім пені, яка нараховується за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності, що встановлюється відповідним законодавством.

З урахуванням положень договору та Податкового кодексу України судом було зроблено власний розрахунок пені. При цьому, враховуючи можливості системи "Ліга-Закон" розрахунок пені здійснено за подвійною обліковою ставкою НБУ, а 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України судом розраховано шляхом застосування пропорції.

Період розрахункуКількість днів у періодіСума31.07.2021 - 09.09.2021 : 8,00 (облікова ставка НБУ) 30 193,45 (Сума боргу) x (2 x 8,00 : 365) x 41 днів (прострочення) : 100 41542,65 грн.10.09.2021 - 09.12.2021 : 8,50 (облікова ставка НБУ) 30 193,45 (Сума боргу) x (2 x 8,50 : 365) x 91 днів (прострочення) : 100 911 279,71 грн.10.12.2021 - 20.01.2022 : 9,00 (облікова ставка НБУ) 30 193,45 (Сума боргу) x (2 x 9,00 : 365) x 42 днів (прострочення) : 100 42625,38 грн.21.01.2022 - 28.01.2022 : 10,00 (облікова ставка НБУ) 30 193,45 (Сума боргу) x (2 x 10,00 : 365) x 8 днів (прострочення) : 100 8132,35 грн.31.08.2021 - 09.09.2021 : 8,00 (облікова ставка НБУ) 30 193,45 (Сума боргу) x (2 x 8,00 : 365) x 10 днів (прострочення) : 100 10132,35 грн.10.09.2021 - 09.12.2021 : 8,50 (облікова ставка НБУ) 30 193,45 (Сума боргу) x (2 x 8,50 : 365) x 91 днів (прострочення) : 100 911 279,71 грн.10.12.2021 - 20.01.2022 : 9,00 (облікова ставка НБУ) 30 193,45 (Сума боргу) x (2 x 9,00 : 365) x 42 днів (прострочення) : 100 42625,38 грн.21.01.2022 - 23.02.2022 : 10,00 (облікова ставка НБУ) 30 193,45 (Сума боргу) x (2 x 10,00 : 365) x 34 днів (прострочення) : 100 34562,51 грн.01.10.2021 - 09.12.2021 : 8,50 (облікова ставка НБУ) 30 193,45 (Сума боргу) x (2 x 8,50 : 365) x 70 днів (прострочення) : 100 70984,39 грн.10.12.2021 - 20.01.2022 : 9,00 (облікова ставка НБУ) 30 193,45 (Сума боргу) x (2 x 9,00 : 365) x 42 днів (прострочення) : 100 42625,38 грн.21.01.2022 - 23.02.2022 : 10,00 (облікова ставка НБУ) 30 193,45 (Сума боргу) x (2 x 10,00 : 365) x 34 днів (прострочення) : 100 34562,51 грн.02.11.2021 - 09.12.2021 : 8,50 (облікова ставка НБУ) 30 193,45 (Сума боргу) x (2 x 8,50 : 365) x 38 днів (прострочення) : 100 38534,38 грн.10.12.2021 - 20.01.2022 : 9,00 (облікова ставка НБУ) 30 193,45 (Сума боргу) x (2 x 9,00 : 365) x 42 днів (прострочення) : 100 42625,38 грн.21.01.2022 - 23.02.2022 : 10,00 (облікова ставка НБУ) 30 193,45 (Сума боргу) x (2 x 10,00 : 365) x 34 днів (прострочення) : 100 34562,51 грн.01.12.2021 - 09.12.2021 : 8,50 (облікова ставка НБУ) 30 193,45 (Сума боргу) x (2 x 8,50 : 365) x 9 днів (прострочення) : 100 9126,56 грн.10.12.2021 - 20.01.2022 : 9,00 (облікова ставка НБУ) 30 193,45 (Сума боргу) x (2 x 9,00 : 365) x 42 днів (прострочення) : 100 42625,38 грн.21.01.2022 - 23.02.2022 : 10,00 (облікова ставка НБУ) 30 193,45 (Сума боргу) x (2 x 10,00 : 365) x 34 днів (прострочення) : 100 34562,51 грн.31.12.2021 - 20.01.2022 : 9,00 (облікова ставка НБУ) 30 193,45 (Сума боргу) x (2 x 9,00 : 365) x 21 днів (прострочення) : 100 21312,69 грн.21.01.2022 - 23.02.2022 : 10,00 (облікова ставка НБУ) 30 193,45 (Сума боргу) x (2 x 10,00 : 365) x 34 днів (прострочення) : 100 34562,51 грн.01.02.2022 - 23.02.2022 : 10,00 (облікова ставка НБУ) 30 193,45 (Сума боргу) x (2 x 10,00 : 365) x 23 днів (прострочення) : 100 23380,52 грн.

Згідно здійсненого судом розрахунку із застосуванням пропорції, сума пені складає 6986,82 грн, з огляду на що вимоги позивача в цій частині підлягають частковому задоволенню.

6. Щодо судових витрат.

Відповідно до ч.1 ст.130 ГПК України у разі укладення мирової угоди до прийняття рішення у справі судом першої інстанції, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті, суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

Приймаючи до уваги часткове визнання відповідачем позову в частині основного боргу, 3% річних та інфляційних втрат до початку розгляду справи по суті, суд доходить висновку про необхідність повернення з Державного бюджету на користь позивача судового збору у сумі 3 984,58 грн, а в іншій частині витрати по сплаті судового збору покладаються на сторін пропорційно.

Керуючись ст.129,130232,233,236-238,240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Стягнути з Акціонерного товариства "Втормет" (04071, м. Київ, вул. Електриків, буд. 6, код 00190644) на користь Одеської міської ради (65026, м. Одеса, пл. Думська, 1, код ЄДРПОУ 26597691) заборгованість з орендної плати у сумі 649 159 /шістсот сорок дев`ять тисяч сто п`ятдесят дев`ять/ грн 20 коп., інфляційні втрати у сумі 38 143 /тридцять вісім тисяч сто сорок три/ грн 89 коп., 3% річних у сумі 10 037 /десять тисяч тридцять сім/ грн 63 коп., пеню у сумі 6 986 /шість тисяч дев`ятсот вісімдесят шість/ грн 82 коп., судовий збір у сумі 6 580 /шість тисяч п`ятсот вісімдесят/ грн 33 коп.

3. В задоволенні решти позову відмовити.

4. Повернути з Державного бюджету України через Управління Державної казначейської служби України у м. Одесі Одеської області (65009, м. Одеса, вул. Черняховського, 6, код ЄДРПОУ 38016923) на користь Одеської міської ради (65026, м. Одеса, пл. Думська, 1, код ЄДРПОУ 26597691) суму судового збору у розмірі 3984 /три тисячі дев`ятсот вісімдесят чотири/ грн 58 коп., сплаченого за платіжним дорученням №425 від 18.07.2022 на загальну суму 11 522,27 грн.

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 241 ГПК України та підлягає оскарженню до Південно-західного апеляційного господарського суду в порядку ст.256 ГПК України.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення складено 05 січня 2023 р.

Суддя Ю.М. Щавинська

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення26.12.2022
Оприлюднено09.01.2023
Номер документу108284935
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —916/1765/22

Ухвала від 12.06.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

Рішення від 26.12.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

Ухвала від 22.12.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

Ухвала від 05.12.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

Ухвала від 03.11.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

Ухвала від 20.10.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

Ухвала від 18.10.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

Ухвала від 15.09.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

Ухвала від 31.08.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

Ухвала від 28.08.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні