ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 січня 2023 року
справа №380/13568/22
провадження № П/380/13671/22
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М. розглянув за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку письмового провадження) адміністративну справу за позовом фермерського господарства «Дністровське» до Головного управління ДПС у Львівській області, ДПС України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
Фермерське господарство «Дністровське» (далі ФГ «Дністровське», позивач) 29.09.2022 звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі ГУ ДПС у Львівській області, відповідач-1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач-2) з такими вимогами:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 31.05.2022 №6885899/40298380 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №1 від 14.05.2021;
- зобов`язати Державну податкову службу України здійснити (вчинити) дії щодо реєстрації податкової накладної №1 від 14.05.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних днем подання податкової накладної.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивач є виробником сільськогосподарської продукції/зернових, бобових культур і насіння олійних культур, для здійснення господарської діяльності на правах оренди використовує земельні ділянки, орендує виробничі та складські приміщення, для виконання спеціалізованих сільськогосподарських робіт на договірних умовах залучає підрядні організації з власною технікою та трудовим персоналом; для обробки, сушіння та зберігання продукції укладені договори складського зберігання зерна зі спеціалізованими зерновими складами/елеваторами. З метою реалізації вирощеного урожаю (сої 2020 року) позивач уклав з ТОВ «Акріс-Груп» договір поставки №1405/21 АГ-Д від 14.05.2021. На виконання цього договору позивач поставив покупцю товар/сою врожаю 2020 року. За фактом першої події/поставки товару ФГ «Дністровське» склало податкову накладну №1 від 14.05.2021 та подало на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Позивач зазначає, що після отримання квитанцій про зупинення реєстрації податкової накладної надіслав контролюючому органу пояснення з підтверджуючими документами для підтвердження реальності здійснення ним господарської операції по складеній податковій накладній. ГУ ДПС у Львівській області прийняло рішення про відмову в реєстрації зазначеної податкової накладної, причиною відмови вказало ненадання платником податків копій документів. Позивач наполягає, що надав відповідачу-1 достатні документи, які засвідчують факт реального здійснення господарської операції за податковою накладною, у реєстрації якої було відмовлено. Вказує, що рішення контролюючого органу не містять чіткого визначення підстав для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки у відповідних графах не підкреслено, які саме документи з типового переліку не надано платником податків. Позивач повідомив, що в процедурі адміністративного оскарження рішення комісії регіонального рівня до комісії ДПС України надав копії документів на підтвердження реального характеру господарських операцій за податковою накладною №1 від 14.05.2021. Однак комісія ДПС України, отримавши від платника податків необхідні документи, залишила скаргу ФГ «Дністровське» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін. Позивач вважає рішення контролюючого органу таким, що не містять чіткого визначення підстав для відмови в реєстрації податкової накладної; з метою належного захисту своїх прав як платника податку просить суд зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкову накладну ФГ «Дністровське» №1 від 14.05.2021 датою подання її на реєстрацію.
Відповідачі позов не визнають. Представник відповідачів подав відзив на позовну заяву, просить суд відмовити в задоволенні позову ФГ «Дністровське» в повному обсязі. Вказує, що причиною для відмови в реєстрації податкової накладної було ненадання платником копій документів, зокрема, первинних документів щодо постачання /придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, складських документів, були відсутні відомості щодо транспортних засобів, виписки з особових рахунків, відсутні видаткові накладні на придбання добрив/засобів захисту рослин, відсутність трудових ресурсів, платіжних документі про оплату за орендовані складські та технічні приміщення. Представник відповідача до відзиву долучив витяг з бази даних контролюючого органу про отримані контролюючим органом пояснення та первинні документи, надіслані ФГ «Дністровське» для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Головне управління ДПС у Львівській області, ДПС України разом із відзивом на позовну заяву ФГ «Дністровське» подали спільне клопотання про розгляд цієї справи в порядку загального провадження в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін, в судовому засіданні з повідомленням/викликом сторін. Необхідність такого розгляду цієї справи обґрунтовують необхідністю дослідженням доказів та для повного та всебічного встановлення всіх обставин справи. Суд враховує характер спірних правовідносин у цій справі, предмет та підстави позову, склад учасників справи, а також те, що позиція учасників справи викладена в заявах по суті спору. За наведених обставин суд не встановив підстав для розгляду справи в порядку загального позовного провадження з викликом сторін чи в судовому засіданні з повідомленням/викликом сторін. Таким чином в задоволенні клопотання Головного управління ДПС у Львівській області та ДПС України слід відмовити.
Суд заслухав дослідив долучені до матеріалів справи заяви по суті справи, письмові та електронні докази і встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини:
фермерське господарство «Дністровське» зареєстроване як юридична особа 25.02.2016, ідентифікаційний код 40298380; в рамках зареєстрованого виду господарської діяльності підприємство здійснює господарські операції з реалізації сільськогосподарської продукції власного виробництва.
ФГ «Дністровське» (Постачальник) та ТОВ «Акріс-Груп» (Покупець) уклали договір поставки №1405/21 АГ-Д від 14.05.2021, відповідно до якого Постачальник зобов`язується продати та передати у власність Покупцеві у строки передбачені цим Договором товар визначений у Додатках (Специфікаціях) до даного Договору в сумі та в кількості, визначеній в Додатках (Специфікаціях) до даного Договору, а Покупець зобов`язується приймати зазначений товар і оплачувати його у встановленому цим Договором порядку (а.с.29-31). Відповідно до видаткової накладної №00000001 від 14.05.2021 ФГ «Дністровське» реалізувало ТОВ «Акріс-Груп» товар (сою, врожаю 2020 року) у кількості 14,35 т на загальну суму 257817,84 грн. у т.ч. ПДВ 31661,84 грн. (а.с. 33).
ФГ «Дністровське» по факту першої події (поставки/відвантаження товару) склало податкову накладну №1 від 14.05.2021 (а.с. 26) та скерувало таку на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Документообіг між платником податків та контролюючим органом щодо реєстрації податкових накладних відбувається в електронному вигляді, як це передбачено Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних.
Після надіслання податкової накладної платник податків отримав квитанцію (а.с.28), відповідно до тексту якої документ (податкова накладна) прийнято, однак реєстрація зазначеної податкової накладної зупинена. В квитанції зазначено, що платник податку відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової/розрахунку коригування в ЄРПН.
ФГ «Дністровське» у відповідь на пропозицію, викладену в зазначеній квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 14.05.2021 скерувало до комісії ДПС у Львівській області повідомлення №1 від 18.04.2022 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (а.с.134). Позивач на підтвердження та реальності операції поставки товару/сої ТОВ «Акріс-Груп» за податковою накладною №1 від 14.05.2021 надав комісії відповідача копії документів в кількості 81 додаток. В поясненні платник податків повідомив (а.с.15-22), що є товаровиробником сільськогосподарської продукції рослинництва, зокрема здійснює на постійній основі з 2016 року діяльність з вирощування та реалізації зернових, бобових культур і насіння олійних культур (КВЕД 01.11). У своїй господарській діяльності використовує орендовані сільськогосподарські землі (земельні паї) на території Львівської області загальною площею 680,3926 гектарів. 14.05.2021 підприємство уклало договір №1405/21 АГ-Д від 14.05.2021 про поставку сої врожаю 2020 року у кількості 14,35 тон загальною вартістю 257817,84 грн. На виконання зазначеного договору згідно з видатковою накладною №1 від 14.05.2021 та акту приймання №1 від 14.05.2021 здійснено постачання сої зі складу зберігання, розташованого за адресою: с. Франівка, вул. Бригадна 4/1 Гощанський район, Рівненська область; оплату за товар на дату подання повідомлення здійснено в повному обсязі. Що стосується операції за податковою накладною №1 від 14.05.2021 в поясненні платник податку повідомив, що збір врожаю сої 2020 року, вирощеної підприємством, здійснено підрядником ТОВ «Івенрайс» на підставі укладеного договору підряду на виконання сільськогосподарських робіт №31/03/20-40 від 11.04.2020. Відповідно до укладеного договору з ТОВ «Дейвест» №01/11/2020 від 01.12.2020 підприємством проведена чистка та сушка сої. Сою врожаю 2020 року у кількості 16,69 тон доставлено перевізником ТОВ «Івенрайс» автомобільним транспортом з поля до складу виконавця за адресою: Рівненська обл., Гощанський район, с. Франівка, вулиця Бригадна 1 Ж згідно ТТН №ЗАХ 27113 від 09.12.2020 16,69 т. Після доробки згідно акту на очищення, калібрування зерна ТОВ «Дейвест» №34 від 11.12.2020 та акту виконаних робіт №45 від 31.12.2020 підприємство отримало сою врожаю 2020 року в кількості 14,35 тон. та доставило на склад реалізації за адресою: Рівненська обл., Гощанський район, с. Франівка, вулиця Бригадна 4/1 згідно ТТН Е39588 від 11.12.2020, Е39721, Е39724, Е39739 від 14.12.2020. Зазначений товар реалізований покупцеві ТОВ «Акріс-Груп» згідно видаткової накладної №1 від 14.05.2021 року на підставі укладеного договору поставки №1405/21 АГ-Д від 14.05.2021. Постачання сої у кількості 14,35 тон на суму 257 817,84 грн. згідно видаткової накладної №1 від 14.05.2021 та акту приймання №1 від 14.05.2021 здійснено зі складу зберігання, розташованого за адресою: с. Франівка, вул. Бригадна 4/1 Гощанський район, Рівненська область. Оплату за товар на дату подання повідомлення здійснено в повному обсязі.
На підтвердження пояснень та реальності операції поставки за податковою накладною №1 від 14.05.2021 ФГ «Дністровське» надало комісії відповідача-1 зокрема такі документи (а.с.20-22,134): договір підряду з ТОВ «Івенрайс» №31/03/20-40 на виконання сільськогосподарських робіт від 11.04.2020, акти виконаних робіт ТОВ «Івенрайс» №681 від 31.10.2020 - збір сої, №798 від 30.11.2020 - збір сої, №890 від 08.12.2020 збір сої, договір з ТОВ «Дейвест» (код 39430951) від 01.12.2020 №01/12/20, акт на очищення, сушку зерна ТОВ «Дейвест» №45 він 31.12.2020, договір про перевезення вантажів автомобільним транспортом з ТОВ «Івенрайс» №ІВ-ДФГ 10072020 від 10.07.2020, актів виконаних робіт з ТОВ «Івенрайс», ТТН автоперевізника на перевезення сої з поля на спеціалізовані склади зберігання №ЗАХ 27113 від 09.12.2020 з поля до складу виконавця за адресою: Рівненська область Гощанський район, с. Франівка, вул. Бригадна 1Ж, ТТН автоперевізника на перевезення сої з Рівненська область, Гощанський район, с. Франівка, вул. Бригадна 1Ж на спеціалізований склад зберігання за адресою: Рівненська область Гощанський район, с. Франівка, вул. Бригадна 4/1 згідно ТТН Е39588 від 11.12.2020, Е39721, Е39724, Е39739 від 14.12.2020, реєстри реєстрів автоперевізника на перевезення сої з поля на спеціалізовані склади зберігання №1 від 24.10.2020, №2 від 28.10.2020, №3 від 29.10.2020, №4 від 08.11.2020. При цьому до пояснення ФГ «Дністровське» додало документи, що підтверджують наявність в підприємства орендованих складських та технічних приміщень, залучення підрядних організацій для виконання сільськогосподарських робіт, надання послуг з перевезення продукції.
Комісія ГУ ДПС у Львівській області за наслідками розгляду наданих платником податків пояснень та документів прийняла рішення №6885899/40298380 від 31.05.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 14.05.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 11). Рішення обґрунтоване тим, що платник податків не надав копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), в т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
ФГ «Дністровське», вважаючи зазначене рішення комісії ДПС у Львівській області протиправним, подало скаргу №6885899/40298380 від 31.05.2022 до комісії ДПС України (а.с.23), долучивши до скарг копії підтверджуючих документів в кількості 81 додаток. В скарзі в розділі щодо причин незгоди з рішенням комісії регіонального рівня платник податків зазначив, що є товаровиробником сільськогосподарської продукції рослинництва (КВЕД 01.11). 14.05.2021 підприємство уклало договір з ТОВ «Акріс-Груп» на поставку сої врожаю 2020 року в кількості 14,35 тон на суму 257817,84 грн. Оплату за товар на дату подання повідомлення здійснено в повному обсязі, зауважив, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товару згідно договору №1405/21 АГ-Д від 14.05.2021 є дата відвантаження товару. В скарзі платник податку зазначив, що в рішенні комісії контролюючого органу не зазначено/не підкреслено, які конкретно документи не надано платником, а тільки позначено пункт форми рішення, що визначає ненадання платником первинних документів. В скарзі ФГ «Дністровське» ствердив, що ним були надані контролюючому органу пояснення та копії всіх документів на підтвердження походження у підприємства сої власного виробництва урожаю 2020 року та реальності здійснення господарських операцій щодо постачання сої для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної (а.с. 23).
Комісія ДПС України прийняла рішення №13276/40298380/2 від 21.06.2022 (а.с. 25), відповідно до яких залишила скаргу ФГ «Дністровське» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. Як підставу відмови задовольнити скарги платника податків Комісія зазначила таке: «ненаданням платником податку копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків».
При прийнятті рішення суд керується такими правовими нормами:
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).
Відповідно до пп. «а», «б» пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно /до статті 186 цього Кодексу; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до пункту 201.1. статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції постанови КМ України від 26.04.2017 №341, далі Порядок №1246).
Згідно із пунктом 2 цього Порядку податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку (пункт 11 Порядку №1246).
Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки за критеріями визначеними в пункті 12 Порядку №1246.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку №1246).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС (пункт 14 Порядку №1246).
У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (пункт 17 Порядку №1246).
Відповідно до пункту 201.16. статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України Кабінет Міністрів України прийняв постанову «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» №1165 від 11.12.2019 , відповідно до якої затвердив:
- Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165);
- Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації) зазначеним в пункті 3 Порядку №1165.
Відповідно до пункту 6 Порядку №1165 у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4). У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення. За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4). Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Відповідно до пунктів 7,8 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 10 Порядку №1165).
Пунктом 11 Порядку №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Додатком №1 до Порядку №1165 затверджені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість. Так, відповідно до пункту 8 зазначених Критеріїв визначено, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Механізм розгляду скарги щодо рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - скарга) визначає Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок розгляду скарг).
Відповідно до пункту 1 цього Порядку розгляд скарги здійснюється комісією центрального рівня за участю уповноваженої особи Мінфіну.
Відповідно до пункту 3 скарга подається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) у строки, визначені статтею 56 Податкового кодексу України, з наступного дня після набрання чинності рішенням комісії регіонального рівня.
Відповідно до пункту 11 Порядку розгляду скарг платник податку має право додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.
Згідно з пунктом 12 Порядку розгляду скарг за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, приймає одне з таких рішень:
- задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;
- залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін.
Пунктами 14,15 Порядку розгляду скарг визначено, що за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, надсилає платнику податку відповідне рішення (додаток 3). Рішення за результатами розгляду скарги набирає чинності з дня його прийняття.
Здійснюючи оцінку аргументів сторін та досліджених письмових доказів суд керується такими мотивами:
ФГ «Дністровське» зареєстроване як юридична особа в 2016 році, основна діяльність якого пов`язана з вирощуванням сільськогосподарської продукції рослинництва, зокрема з вирощування та реалізації зернових, бобових культур і насіння олійних культур (КВЕД 01.11).
Надані позивачем документи свідчать про те, що підприємство є виробником сільськогосподарських культур, для здійснення господарської діяльності орендує сільськогосподарські землі/паї на території Львівської області (звіти за формою №4-сг про посівні площі сільськогосподарських культур, №29-сг звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур а.с. 69-79, 80-114); - орендує виробничі та складські приміщення для зберігання виробничих запасів, продукції (договір оренди нежитлового приміщення №01/12/20-41 від 01.12.2020 з ТОВ «Прувіс», договір суборенди нежитлового приміщення №0201-19/ФГД-ОА від 02.01.2019 з ТОВ «Оскар Агро» а.с. 60-63, 64-67), - для виконання спеціалізованих сільськогосподарських робіт/посіву, збору зернових залучає підрядні організації з власною технікою та трудовими ресурсами (договір підряду на виконання сільськогосподарських робіт з ТОВ «Івенрайс», договір щодо проведення очистки та сушки сої з ТОВ «Дейвест»).
В межах основного виду діяльності ФГ «Дністровське» реалізувало ТОВ «Акріс-Груп» товар (сою, врожаю 2020 року) у кількості 14,35 т на загальну суму 257817,84 грн. (а.с. 33), ця операція відображено в долучених до справи первинних документах (договір поставки, специфікація до договору поставки, видаткова накладна, акт приймання-передачі, картка аналізу зерна, платіжні доручення). ФГ «Дністровське» по факту першої події (відвантаження товару) склало податкову накладну №1 від 14.05.2021 та скерувало такі на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Реєстрація цієї податкової накладної була зупинена контролюючим органом шляхом надіслання квитанцій з пропозицією надати пояснення та копії документів щодо підтвердження зазначених в податкових накладних інформації з мотивів відповідності платника податку пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку (а.с.28).
Суд констатує, що в квитанції не вказано, в чому саме полягає відповідність податкової накладної Критеріям ризиковості платника податків та не вказано навіть примірного переліку документів, які слід подати для реєстрації такої, в квитанції не міститься посилання на відповідне рішення, відповідно до якого позивача віднесено до ризикових платників податків. Суд звертає увагу на те, що пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку не визначає самостійні критерії ризиковості платника податків, а лише дає підстави комісіям управлінь ДПС регіонального рівня винести відповідного платника податків на розгляд Комісії, і лише за результатами проведення засідання Комісії - прийняти рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Відповідач-1 не представив суду докази того, що контролюючий орган приймав рішення про віднесення ФГ «Дністровське» до переліку ризикових платників податку. Суд також звертає увагу на те, що в квитанції про зупинення реєстрації кожної податкової накладної контролюючий орган не навів навіть примірного переліку документів, які слід подати платнику податків для реєстрації цієї податкової накладної, тому платник в цій ситуації змушений був діяти на власний розсуд щодо подання документів в підтвердження реальності господарської операції за податковою накладною.
На виконання пропозиції подати додаткові документи з метою реєстрації податкової накладної №1 від 14.05.2021 ФГ «Дністровське» скерувало контролюючому органу повідомлення №1 від 18.04.2022 з детальним письмовим поясненням (а.с. 134, 15-22) щодо здійснення господарської операції за цією податковою накладною, платник податків долучив копії первинних документів в кількості 81 додаток (договір поставки №1405/21 АГ-Д від 14.05.2021 з ТОВ «Акріс-Груп», специфікація до договору поставки, видаткова накладна, акт приймання-передачі, картка аналізу зерна, платіжні доручення), серед яких також були документи щодо виконання підрядними підприємствами сільськогосподарських робіт зі збору сої, її транспортування з поля на спеціалізовані склади зберігання.
Рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 14.05.2021 обґрунтоване тим, що платник податків не надав копій таких документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), в т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Суд зауважує, що далі в тексті шаблону рішення про відмову у реєстрації податкової накладної вказано, що при прийнятті цього рішення комісії слід підкреслити ті документи з наведеного примірного переліку, котрі не надано платником податків в конкретній справі. Суд констатує, що відповідач-1 жоден документ в оскарженому рішенні не підкреслив, тому для суду залишається неочевидним, відсутність котрого документа(ів) із наведеного орієнтовного переліку в типовій формі рішення зумовило висновок комісії про відмову в реєстрації податкової накладної ФГ «Дністровське».
Оцінюючи мотиви прийняття спірного рішення суд враховує, що в письмовому поясненні позивач повідомив контролюючий орган про те, що для здійснення господарської діяльності з вирощування сільськогосподарської продукції та зберігання товарно-матеріальних цінностей орендує виробничі та складські приміщення. Для виконання спеціалізованих сільськогосподарських робіт підприємство залучає підрядні організації (виконавці робіт), які володіють відповідними технічними та трудовими ресурсами, зокрема: ТОВ «Акріс Агро», ТОВ «Івенрайс». В пояснені ФГ «Дністровське» повідомило, що вирощений підприємством збір врожаю сої 2020 року здійснив підрядник ТОВ «Івенрайс» на підставі укладеного договору підряду на виконання сільськогосподарських робіт №31/03/20-40 від 11.04.2020; ТОВ «Дейвест» згідно укладеного договору №01/11/2020 від 01.12.2020 провело чистку та сушку сої. Перевезення сої з поля на склад виконавця здійснено перевізником ТОВ «Івенрайс» автомобільним транспортом згідно ТТН. В пояснення платник податку також зазначив, що оплата за товар на дату подання повідомлення здійснена ТОВ «Акріс-Груп» в повному обсязі. 18.04.2022 в додатках до пояснення платник податку надав комісії контролюючого органу, серед інших документів, платіжні доручення згідно договору поставки №1405/21 АГ-Д від 14.05.2021 з ТОВ «АКРІС-ГРУП», договори підряду на виконання сільськогосподарських робіт з ТОВ «Акріс Агро», ТОВ «Івенрайс» та акти виконаних робіт до них, договори про перевезення вантажів автомобільним транспортом з ТОВ «Івенрайс» та акти виконаних робіт до них, ТТН; договір суборенди приміщення з ТОВ «Оскар Агро», договір оренди нежитлового приміщення з ТОВ «Прувіс».
Оцінюючи описані підстави для прийняття оскарженого рішення суд вважає, що відповідач-1 діяв свавільно та не обґрунтував прийняте рішення у встановлений Порядком №1165 спосіб, оскільки: - не вказав конкретних документів (шляхом підкреслення у наведеному в шаблоні рішення типовому переліку конкретних документів, відсутність котрих була підставою для відмови в реєстрації податкових накладних); - навів у рішенні інформацію, що не відповідає дійсності, оскільки отримав від платника копії документів, що були достатніми для підтвердження викладених в поясненнях обставин.
Оцінюючи надані платником податків на розгляд комісії ГУ ДПС у Львівській області пояснення та первинні документи суд дійшов висновку, що такі документи є достатніми для підтвердження викладених в повідомленні пояснень позивача щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній №1 від 14.05.2021, а отже - достатніми для прийняття рішення про їх реєстрацію.
Суд також враховує, що платник податків повторно скерував первинні документи щодо здійснення господарської діяльності та деталізованим поясненням щодо господарських відносин з ТОВ «Акріс-Груп» разом із скаргою на рішення ГУ ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 14.05.2021 до ДПС України. Комісія ДПС України, отримавши документи платника податку, залишила скаргу ФГ «Дністровське» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін; це рішення комісії відповідача-2 аргументувала «ненаданням платником податку копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків». Суд зауважує, що підставою для відмови в реєстрації податкової накладної №1 від 14.05.2021 в рішенні комісії ГУ ДПС у Львівській області було ненадання первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), в т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; разом з тим, в рішенні комісії ДПС України зазначена інша підстава для відмови в реєстрації податкової накладної «ненаданням платником податку копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків». Суд враховує, що податкова накладна була виписана по факту настання «першої події», котрою в розумінні пункту 187.1 статті 187 ПК України було постачання/відвантаження товару, а не зарахування коштів на рахунок. При цьому як в поясненні від 18.04.2022, так і в поясненні до скарги ФГ «Дністровське» повідомило контролюючий орган, що оплата за товар на дату подання ним повідомлення здійснена в повному обсязі, у зв`язку з цим платник податків надав платіжні доручення згідно договору №1405/21 АГ-Д від 14.05.2021 з ТОВ «Акріс-Груп». Оцінюючи наведені обставини для суду є неочевидним, чому комісія проігнорувала надані платником податків документи, це свідчать про надуманий та свавільний характер рішень обох комісій ДПС щодо реєстрації податкової накладної позивача.
Здійснення контролюючим органом моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення документальних податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі №0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року по справі №819/330/18.
Підсумовуючи свої висновки суд дійшов переконання, що рішення №6885899/40298380 від 31.05.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 14.05.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних є таким, що не відповідає встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, а тому таке підлягає скасуванню як протиправне.
Відповідно до пункту 10 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів. Суд враховує, що відповідно до Порядку №1246 реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних після скасування рішення про відмову у реєстрації такої податкової накладної відноситься до повноважень ДПС України. З огляду на фактичні обставини справи суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушених прав позивача буде зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну №1 від 14.05.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її первинного подання платником податків на реєстрацію.
Суд на підставі приписів статті 139 КАС України, враховуючи обґрунтованість позовних вимог, стягує понесені позивачем судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань відповідача -1/ГУ ДПС у Львівській області, що прийняв протиправне рішення.
Керуючись ст.ст. 19-20,22,25-26,90,139,229,241-246,250,251,255,295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних №6885899/40298380 від 31.05.2022.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних складену фермерським господарством «Дністровське» (81600, Львівська область, Миколаївський район, місто Миколаїв, вул. Лисенка, буд. 38; ідентифікаційний код 40298380) податкову накладну №1 від 14.05.2021 датою її подання на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (Львівська область, місто Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ідентифікаційний код ВП 43968090) на користь фермерського господарства «Дністровське» (81600, Львівська область, Миколаївський район, місто Миколаїв, вул. Лисенка, буд. 38; ідентифікаційний код 40298380) судові витрати у вигляді витрат на сплату судового збору в сумі 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна) гривня.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня його складення, апеляційна скарга подається до суду апеляційної інстанції. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Москаль Р.М.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.01.2023 |
Оприлюднено | 11.01.2023 |
Номер документу | 108291138 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні